Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:55
Nakebod schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:00:
Goed aanbrengen gaat het probleem niet zijn :) Dat komt wel goed.
Misschien inderdaad wel een goede tip. Eens ergens een screenprotector vandaan toveren.
Vooral omdat ze zo klein zijn dat ze alleen onder bepaalde hoeken zichtbaar zijn.
Ik heb er gewoon de originele screen protector nog op zitten (het 'aftrekhoekje' heb ik eraf gesneden). Voor jou allicht te laat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:18

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Voor de mensen die hun Kobo bij Bol.com kopen is het misschien interessant om te weten dat je de branding kunt verwijderen.
In de instellingen van de Aura H2O kun je niets vinden om dit aan te passen maar na wat rondsnuffelen op de ereader zelf blijken de logo’s van Bol.com wel degelijk te verwijderen te zijn. Als je de Aura H2O aansluit op je computer dan kun je ook de bestanden op de ereader raadplegen. In de .kobo map op de Aura H2O vind je een tekstbestandje dat affiliate.conf heet. Dit kun je openen met Kladblok. In dit tekstbestandje staat de regel affiliate=BOL. Wijzig dit naar affiliate=kobo en nadat je het bestand opgeslagen hebt zijn de Bol.com logo’s op beide schermen verdwenen.

Bron: Vakblog - http://rsnijders.info/vak...obo-aura-h2o-de-praktijk/
Zelf denk ik erover na om een Kobo Aura h2o te kopen. Echt papier en een echt boek hebben altijd mijn voorkeur gehad, maar het lijkt me wel makkelijk om op vakantie, of gewoon op de bank met een e-reader te kunnen lezen. Ik ben er alleen nog niet helemaal over uit of ik niet beter een tablet kan kopen (maar die hebben we al in huis) of het toch bij normale boeken moet houden. De recensie waarin ik ook bovenstaande oplossing vond, is in elk geval heel lovend over deze Kobo.

Het allermooiste lijkt het me als er ook kleurenafbeeldingen mee te bekijken zijn. Dan loont het ook de moeite om je tijdschriften erop te lezen, boeken met dierenfoto's erop te bekijken of om bijvoorbeeld de speciale geïllustreerde versies van de Dan Brownboeken op te lezen. Ik begreep dat de techniek er op zich wel is, maar dat dit om de één of andere reden niet aangeslagen is. Wellicht omdat het apparaat dan meer op een tablet gaat lijken en die in al die andere dingen beter zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Jorgen op 25-03-2015 22:37 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:46
Jorgen schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:33:
Voor de mensen die hun Kobo bij Bol.com kopen is het misschien interessant om te weten dat je de branding kunt verwijderen.

[...]

Zelf denk ik erover na om een Kobo Aura h2o te kopen. Echt papier en een echt boek hebben altijd mijn voorkeur gehad, maar het lijkt me wel makkelijk om op vakantie, of gewoon op de bank met een e-reader te kunnen lezen. Ik ben er alleen nog niet helemaal over uit of ik niet beter een tablet kan kopen (maar die hebben we al in huis) of het toch bij normale boeken moet houden. De recensie waarin ik ook bovenstaande oplossing vond, is in elk geval heel lovend over deze Kobo.

Het allermooiste lijkt het me als er ook kleurenafbeeldingen mee te bekijken zijn. Dan loont het ook de moeite om je tijdschriften erop te lezen, boeken met dierenfoto's erop te bekijken of om bijvoorbeeld de speciale geïllustreerde versies van de Dan Brownboeken op te lezen. Ik begreep dat de techniek er op zich wel is, maar dat dit om de één of andere reden niet aangeslagen is. Wellicht omdat het apparaat dan meer op een tablet gaat lijken en die in al die andere dingen beter zijn.
Geloof me dat als je een eReader hebt (en het maakt niet eens uit of het een goedkope of een dure is), dat je je dan nog afvraagt waarom je van die onhandige papieren boeken leest. En het lezen op een eReader is niet te vergelijken met op een tablet, vanwege het gewicht van de tablet en de felheid van het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:53
Er zijn trouwens nog geen e-readers met een kleurenscherm omdat de techniek niet zo ver is. Kleurenschermen bestaan wel maar ze zijn nog niet goed genoeg om gebruikt te worden om foto's te tonen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:59

Goner

What can I do you for ?

Jorgen schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:33:
Echt papier en een echt boek hebben altijd mijn voorkeur gehad, maar het lijkt me wel makkelijk om op vakantie, of gewoon op de bank met een e-reader te kunnen lezen.
Vooral in die gevallen, vakantie e.d. is een e-reader makkelijk omdat je dan niet 10 boeken (noem maar wat) hoeft mee te nemen, maar gewoon een e-reader met een leuke vakantie-selectie er op (scheelt kilo's in je bagage). Ik zou dan wel een e-reader nemen omdat je dan buiten in het zonnetje kunt lezen, wat met een tablet een stuk minder is.

Mijn vriendin en dochters zijn ook heel moeizaam aan de e-reader geraakt, die wilden ook papier ruiken :+
Op reis gaat nu de e-reader mee en voor op de bank worden er toch regelmatig gewoon boeken gekocht/geleend.
Ik ben wel volledig 'over', maar soms mis ik toch het papieren boek... bijv. bij even terugbladeren om iets na te lezen, dat gaat met papier toch echt soepeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je mist nooit de gekleurde kaft, of mooie afbeeldingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
ik niet.
Een kaft doet mij niet heel veel en ik lees meestal toch geen boeken met plaatjes.
Ik heb laatst wel een uitzondering gemaakt door Watchmen te kopen (strip in kleur) maar heb deze daarom voor de verandering in fysieke formaat gekocht. Ik probeer voor de rest zoveel mogelijk digitaal te doen.

Ik lees een boek meestal maar 1 keer en vind het zonde om dat voor de papieren versie te gaan. Zonde van al dat papier en zonde van al het ruimte dat het thuis bij mij inneemt. Deze voordelen wegen bij mij ruim op tegen het feit dat ik geen kleurenplaatjes kan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 13:38
Jorgen schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:16:
Een gekleurde kaft zie ik 1 keer, als ik het boek open doe. De rest is gewoon pure tekst. En ook een ereader kan mooie afbeeldingen laten zien, ze zijn alleen zwart-wit. Een tijdschrift die over de natuur gaat, nee, die zou ik niet op een ereader lezen :p
avec_style schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:25:
Ik lees een boek meestal maar 1 keer en vind het zonde om dat voor de papieren versie te gaan. Zonde van al dat papier en zonde van al het ruimte dat het thuis bij mij inneemt. Deze voordelen wegen bij mij ruim op tegen het feit dat ik geen kleurenplaatjes kan bekijken.
Als ik al de electronische boeken die ik ondertussen heb gekocht bij zou moeten plaatsen in mijn boekenkast, zou ik weer moeten verhuizen omdat ik dan weer te weinig ruimte heb. Aangezien ik boeken blijf herlezen, kan ik ze namelijk ook niet weg doen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:46
Jorgen schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:16:
Je ziet de kaft van het geopende boek als screensaver terugkomen :+ En ook in de bibliotheek natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik twijfel nog wel, maar raak langzaam maar zeker toch ook meer overtuigd om het eens te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teletekst
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik heb ook lang getwijfeld, maar gebruik nu al een aantal jaren een e-reader en ben helemaal om. Als er nu boeken uitkomen die ik wil lezen, maar die niet in digitaal formaat zijn te krijgen, dan baal ik echt.

Ik vind mijn e-reader (kobo aura HD) gewoon heel fijn. Helemaal omdat ik veel in mijn bed lees en dan is een boek toch wat onhandig. Ook moet ik met een gewoon boek de lamp aan laten en dat is niet zo handig als degene naast je wel wil slapen. ;-)
Met de Kobo zet ik het licht heel laag en dan kan ik zonder gezeur doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Vooral dat "zonder gezeur doorlezen" is natuurlijk hartstikke mooi. ;)

Ik ben net even een Dixons binnen gelopen. De Aura H2O hadden ze alleen nog in het magazijn liggen. De enige e-reader die direct te bekijken was, was een Aura Black. Ik hoop niet dat die als maat genomen kan worden voor alle andere readers, want hij reageerde echt héél traag. Dat de persoon die hem aan mij liet zien er eigenlijk geen verstand van had, of er gewoon niet mee overweg kon, kan er natuurlijk ook mee te maken hebben gehad. Die e-reader was in elk geval niet prettig in het gebruik, zo leek het. Ik ga me nog wel even verder erin verdiepen, maar misschien eerst maar eens de Kobo-app proberen op onze tablet. Als ik de "demonstratie" bij Dixons als leidraad zou nemen, was ik nu van het hele e-reader-idee afgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:33
Ik heb als grootste nadeel dat ik zonder bril ab-so-luut niet kan lezen... (leessterkte: +9 en +11) Dus in bed lezen is er sowieso niet bij voor mij. Met bril op op je zij liggen is niet prettig, plus dat dan heel snel je bril ontzet raakt.

Om nog maar te zwijgen over het in slaap vallen met je bril op... :X

@Jorgen: Ereaders zijn idd trager dan tablets, maar zodra je eenmaal gewoon aan het lezen bent is dat geen probleem meer. Ik heb zelf de Kobo Glo, en die bevalt me prima. :)

Loop nog eens een andere winkel binnen, en kijk daar eens opnieuw naar een Kobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat zal ik zeker doen / ik kijk nu enkele reviews op Youtube. Ik laat me ook niet helemaal door Dixons van de wijs brengen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trouble
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-10 13:19

Trouble

Everything is awesome

Net via Kobo 2 eBooks gekocht (deel 4 en 5 van The Emperor's Edge) en dat ging erg prettig, door de koppeling met m'n Kobo stond het meteen erop na synchronisatie, geen Calibre nodig gehad. En het waren boeken zonder drm, altijd goed.

| 17 December 1991 | De Nerdette |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:59

Goner

What can I do you for ?

Jorgen schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 12:00:
Ik hoop niet dat die als maat genomen kan worden voor alle andere readers, want hij reageerde echt héél traag.
Wanneer ? Met openen van boek, bladeren ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Bladeren tussen pagina's duurde even, maar ik kan me voorstellen dat e-ink een volledig andere scherm-refresh heeft, als bijv. een tablet scherm.

Het kiezen van de "kleur" (helderheid/contrast aanpassen en zwart-op-wit versus wit-op-zwart) ging heel erg langzaam en leek niet echt te reageren op de aanrakingen van de Dixonsmedewerker. Wellicht was hij te ongeduldig, maar het leek alsof het scherm veel later reageerde op wat hij wilde. Overigens was dat ook het moment waarop ik dacht: "hij weet niet wat hij doet".

Ook het kiezen vanuit het (hoofd-)menu (?) van een boek in de shop en het openen van een preview duurde erg lang. Wellicht wederom vanwege de onkunde van de Dixonsmedewerker en misschien speelden mijn verwachtingen daar ook mee. (Ben nu twee jaar een smartphone en een tablet gewend en daarmee misschien ook wel vérwend.)

Ook na het bladeren door de preview duurde het erg lang om terug te keren naar het hoofdmenu. Het leek er nu op alsof je alle "gelezen" / eerder geopende pagina's eerst terug moest bladeren voordat je überhaupt terug kon naar het hoofdmenu.

Ik heb geen ervaring met e-readers, dus het kan ook heel goed zijn dat de onkunde in de winkel een heel verkeerd beeld heeft geschapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trouble

Trouble

Everything is awesome

Jorgen schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 16:57:

Ook na het bladeren door de preview duurde het erg lang om terug te keren naar het hoofdmenu. Het leek er nu op alsof je alle "gelezen" / eerder geopende pagina's eerst terug moest bladeren voordat je überhaupt terug kon naar het hoofdmenu.
Ik kan over dit in elk geval zeggen dat dat niet waar is. Ik druk op ongeveer het midden van het scherm, krijg menu opties, druk op het huisje linksbovenin en zit weer in het hoofdmenu.

In z'n algemeenheid: ja het reageert wat trager dan een telefoon of tablet, maar ik vind dat zelf absoluut niet storend, ik vind het snel genoeg gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat is heel goed om te weten. Ik ga zeker nog meer informatie inwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Robino schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:14:
[...]

Geloof me dat als je een eReader hebt (en het maakt niet eens uit of het een goedkope of een dure is), dat je je dan nog afvraagt waarom je van die onhandige papieren boeken leest. En het lezen op een eReader is niet te vergelijken met op een tablet, vanwege het gewicht van de tablet en de felheid van het scherm.
Ik lees nog wel papieren boeken van de bieb. Ik geef de voorkeur aan de ereader, maar niet alles wat ik wil lezen kan ik goedkoop voor de ereader vinden en dan maar op papier via de bibliotheek.

Maar meestal lees ik in het engels en vroeger kocht ik papieren boeken, maar ik ben niet gek , digitaal is minimaal 5 keer zo fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
In de OP zie ik verschillende kleuren van de H2O staan, maar overal zie ik alleen de zwarte. Is dat de enige die te koop is in NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avec_style
Jorgen schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 19:45:
Dat is heel goed om te weten. Ik ga zeker nog meer informatie inwinnen.
probeer eens wat filmpjes op youtube te zoeken. Dan kun je een beter beeld krijgen van hoe snel/langzaam een ereader reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:27
Mijn Kobo glo heeft vannacht de geest gegeven :(
Heb gisteravond nog twee hoofdstukken gelezen, heb m in stand-by gezet en ben gaan slapen. Vanmorgen bleek hij geen beeld meer te geven, ik zie alleen bovenin heel vagelijk die balk waarin staat of ie uitgeschakeld of in stand-by staat. Verder reageert hij nergens meer op. Iemand nog een idee wat ik kan proberen?
Heb m al de hele dag aan de lader, al heel lang dat schuifje geprobeerd. Helemaal niks, ook geen lampje bovenop die gaat branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 20:20
Hm moet zeggen dat die kindle voyage wel erg stoer is.. Heb nu een kinde paperwhite (1) dus heb helaas niet genoeg excuses om een upgrade te doen

oeps verkeerde topic

[ Voor 9% gewijzigd door Basekid op 29-03-2015 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:27
Laat maar, schijnbaar heb je een reset gaatje onderin. 1x indrukken en klaar :)
Voor het eerst nodig in 2 jaar tijd, draai nog steeds de firmware van twee jaar terug, want ik las nogal wat problemen over nieuwere firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marjoko
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 10:54
Ossi schreef op zondag 29 maart 2015 @ 14:13:
Laat maar, schijnbaar heb je een reset gaatje onderin. 1x indrukken en klaar :)
Voor het eerst nodig in 2 jaar tijd, draai nog steeds de firmware van twee jaar terug, want ik las nogal wat problemen over nieuwere firmware.
Wij hebben hier drie kobo's, zo nu en dan loopt er eens een vast. Dat is tot nu toe altijd goed gekomen met ofwel het reset knopje, ofwel een paar uur aan de stroom leggen en dan nog eens resetten. Ik heb zelf het idee dat er met de hudige firmware juist minder problemen zijn dan een paar jaar geleden. Toen was het echt om de haverklap raak, dan verslikte de Glo zich in bepaalde boeken en zat dan totaal vast. Ben nu wel tevreden eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzarismo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-10 21:45
Gisteren een Kobo Aura gekocht.
Hierdoor uiteraard ook Pocket ontdekt, geniaal natuurlijk.
Jammer genoeg kan ik lang niet alle ''Pockets'' lezen op de Aura.
Is hier een workaround of oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:49
Eergisteren een Kobo Touch besteld op Aliexpress voor 40 Euro incl. verzendkosten.
Het is m'n eerste E-reader dus ik wilde het eerst maar eens met een goedkope uitproberen.
Vooral ook in het achterhoofd dat er een lange vakantie later dit jaar aan zit te komen ver weg, leek het me wel erg handig om dit te hebben i.p.v. een aantal boeken mee te sleuren :)
Ben ervaren met importeren uit China maar ik ben zeer benieuwd of het een echte is enzo :o
Van de andere kant, al is het een namaak en hij werkt net zo goed dan zal het me ook een worst zijn.

Iemand hier ervaring met Kobo imports uit China? :)

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Sorry, geen ervaring mee... Maar ik heb zowel Touch als Aura en kan je wel zeggen dat de Aura me veel beter bevalt dan de Touch... Front light, betere resolutie, en een pak sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
FlowDesign schreef op donderdag 02 april 2015 @ 21:54:
Eergisteren een Kobo Touch besteld op Aliexpress voor 40 Euro incl. verzendkosten.
Het is m'n eerste E-reader dus ik wilde het eerst maar eens met een goedkope uitproberen.
Vooral ook in het achterhoofd dat er een lange vakantie later dit jaar aan zit te komen ver weg, leek het me wel erg handig om dit te hebben i.p.v. een aantal boeken mee te sleuren :)
Ben ervaren met importeren uit China maar ik ben zeer benieuwd of het een echte is enzo :o
Van de andere kant, al is het een namaak en hij werkt net zo goed dan zal het me ook een worst zijn.

Iemand hier ervaring met Kobo imports uit China? :)
Ik heb de Touch 2,5 jaar geleden voor 100-120 euro ofzo gekocht. Dus de prijs van 40 euro vanuit China lijkt me niet onaannemelijk.
Ben erg tevreden geweest over de Touch. Heb deze week de H2O gekocht omdat de batterij van de Touch bagger werd, maar hoewel er veel verschillen zijn is de leeservaring zeer vergelijkbaar. Ja, de resolutie is bij de Touch minder, je hebt geen lampje, geen waterdichtheid en iets kleiner scherm. Maar je kunt er goed mee lezen. Dus je hebt voor 40 euro een goed apparaat (als het een echte is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
barrymossel schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 08:33:
[...]

Ik heb de Touch 2,5 jaar geleden voor 100-120 euro ofzo gekocht. Dus de prijs van 40 euro vanuit China lijkt me niet onaannemelijk.
Ben erg tevreden geweest over de Touch. Heb deze week de H2O gekocht omdat de batterij van de Touch bagger werd, maar hoewel er veel verschillen zijn is de leeservaring zeer vergelijkbaar. Ja, de resolutie is bij de Touch minder, je hebt geen lampje, geen waterdichtheid en iets kleiner scherm. Maar je kunt er goed mee lezen. Dus je hebt voor 40 euro een goed apparaat (als het een echte is).
De Touch kost via de officiële kanalen nu zo'n 75 a 80 Euro.
Maar goed, we gaan het zien. Die Aliexpress seller had er al veel van verkocht met veel positieve feedback (for what it's worth). Er stond bij dat het een opgekochte partij uit Japan was, eventueel kan er een klein krasje opzitten, maar het scherm werd 100 procent goed gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Dryhte schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 07:55:
Sorry, geen ervaring mee... Maar ik heb zowel Touch als Aura en kan je wel zeggen dat de Aura me veel beter bevalt dan de Touch... Front light, betere resolutie, en een pak sneller.
Kan ik me voorstellen idd, maar ik wilde het zo goedkoop mogelijk houden :)
De Kobo Touch was het enige model dat via import significant goedkoper te krijgen was. Alle andere modellen kosten al gauw bijna 100 Euro.

Is er eigenlijk een wezenlijk verschil tussen de Kobo Aura en de Kobo Glo?
Qua specs lijkt het heel erg veel op elkaar dus ik vraag me af wat er anders is tussen die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
FlowDesign schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 10:48:
[...]

Kan ik me voorstellen idd, maar ik wilde het zo goedkoop mogelijk houden :)
De Kobo Touch was het enige model dat via import significant goedkoper te krijgen was. Alle andere modellen kosten al gauw bijna 100 Euro.

Is er eigenlijk een wezenlijk verschil tussen de Kobo Aura en de Kobo Glo?
Qua specs lijkt het heel erg veel op elkaar dus ik vraag me af wat er anders is tussen die twee.
'k heb een Glo gehad (scherm gebroken) - het scherm is eigenlijk hetzelfde van resolutie maar de Aura heeft een andere refresh techniek waardoor deze minder (maar nog steeds wel een beetje) last heeft van ghosting.

Grootste verschil is dat de Glo IR touch technologie gebruikt terwijl de Aura een capacitatief scherm heeft (zoals de meeste smartphones). Ik vind dit zelf prettiger werken, maar er zijn andere gebruikers die de IR technologie verkiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Kobo komt met een nieuw model, de Glo HD, 6 inch met (zoals de naam al aangeeft) een HD-scherm.

nieuws: Kobo voorziet nieuwe 6"-e-reader van hd-scherm

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Ego
  • Laatst online: 13-10 13:16
Jammer dat ze er niet knoppen aan toegevoegd hebben zoals bij de kindle voyage. Het enigste verschil met zijn voorganger is dat de glo hd een hogere resolutie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Laatst online: 16:12
En een stuk witter scherm.
MicroSD slot is ook verwijderd, maar dat is voor mij persoonlijk geen probleem. Wel jammer dat de boel nog steeds draait op dezelfde processor. Na een paar jaar moet er toch wel iets zijn wat een tikje vlotter en zuiniger werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Melkunie schreef op woensdag 08 april 2015 @ 08:29:
MicroSD slot is ook verwijderd, maar dat is voor mij persoonlijk geen probleem. Wel jammer dat de boel nog steeds draait op dezelfde processor. Na een paar jaar moet er toch wel iets zijn wat een tikje vlotter en zuiniger werkt?
Hoeveel ruimte heeft hij van zichzelf dan? Want dat zou voor mij wel een heel groot probleem zijn (ik maak altijd PDF boeken van mijn epubs (hand gegenereerd met behulp van LaTeX, opgemaakt voor 6" schermen) en die zijn een heel stuk groter dan een gemiddeld epub (denk minimaal factor 4).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Laatst online: 16:12
4GB volgens de frontpage, dus wel twee keer zoveel dan de vorige modellen meen ik :)
Heb nog nooit gehoord dat iemand dat deed trouwens. Welk voordeel heeft het? En loopt ie dan niet een stukje trager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Melkunie schreef op woensdag 08 april 2015 @ 08:29:
Na een paar jaar moet er toch wel iets zijn wat een tikje vlotter en zuiniger werkt?
Helaas is er al tijden amper vernieuwing op de ereader markt. Net als met mediaspelers momenteel. Oud modelletje voorzien van nieuw scherm, meer is het niet. Toch jammer, toen ik het op de frontpage las was ik benieuwd of kobo iets nieuws had, maar niet dus.

Vlotter werken en lange accuduur gaan kennelijk nog steeds niet echt samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Melkunie schreef op woensdag 08 april 2015 @ 09:08:
4GB volgens de frontpage, dus wel twee keer zoveel dan de vorige modellen meen ik :)
Heb nog nooit gehoord dat iemand dat deed trouwens. Welk voordeel heeft het? En loopt ie dan niet een stukje trager?
Historisch zo gegroeid :p Ik vind de meeste epub readers te beperkt. Op m'n BeBook Mini zit er zo'n pagina nummer rechts in de marge, marges zijn meestal te groot, lettergroottes zijn of te groot of te klein. Dus ik heb een applicatie geschreven waarmee ik mijn source bestanden (HTML) kan omzetten naar epub (gebruik ik op tablets), mobi (voor de Kindle van m'n man) en PDF (voor mijn eigen e-ink readers) En het enige wat trager is is het laden van de bestanden, gewoon omdat ze groter zijn. Maar zodra ik het boek open heb, merk ik geen verschil meer. Ik heb dan ook geen reflow of dat soort dingen, aangezien hij gemaakt is om perfect te tonen op m'n 6" schermen (en 5" voor m'n BeBook Mini).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 08 april 2015 @ 12:02:
[...]

Historisch zo gegroeid :p Ik vind de meeste epub readers te beperkt. Op m'n BeBook Mini zit er zo'n pagina nummer rechts in de marge, marges zijn meestal te groot, lettergroottes zijn of te groot of te klein. Dus ik heb een applicatie geschreven waarmee ik mijn source bestanden (HTML) kan omzetten naar epub (gebruik ik op tablets), mobi (voor de Kindle van m'n man) en PDF (voor mijn eigen e-ink readers) En het enige wat trager is is het laden van de bestanden, gewoon omdat ze groter zijn. Maar zodra ik het boek open heb, merk ik geen verschil meer. Ik heb dan ook geen reflow of dat soort dingen, aangezien hij gemaakt is om perfect te tonen op m'n 6" schermen (en 5" voor m'n BeBook Mini).
Gelukkig kun je bij de Kobo ereaders (bij ePub boeken) de marges, lettertypes etc. aanpassen. Ook het paginanummer rechts in de kantlijn (irritant inderdaad) kun je uitzetten gelukkig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Ik gebruik ze nu alleen nog maar op m'n Sony en m'n BeBook Mini, op m'n Onyx gebruik ik epub omdat die Android draait... Maar het zit ondertussen in mijn proces: epub schoonmaken, kale HTML ervan maken, dan mijn applicaties draaien die er dan epub, mobi en pdf van maken.

Ik heb zelf nog zitten kijken naar de 6.8" kobo, maar dan moet de epub lezer wel goed zijn, want anders worden de letters van mijn PDF wel heel erg groot (ik moet het nog wel kunnen lezen op mijn 5"!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
Heb zelf de H2O (6,8") en (buiten dat hij erg duur is) ik ben erg tevreden. Werkt voor mij zoals een boek (heb er een cover bij). Wel is hij redelijk langzaam met "omslaan", maar dat zijn alle ereaders met e-ink (althans in zekere mate).
ePub gaat prima, geen vreemde dingen gezien en ik ongeveer 90% van het beeld is gevuld met letters als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Laatst online: 16:26

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Ik heb een Aura, en ik vind em juist totaal níet langzaam met pagina verversen... Hangt wel een beetje van het boek af moet ik zeggen, in het verleden één keer een boek gehad wat ca. 5sec deed om een pagina om te slaan.

Ik dacht ook eerst dat het aan de reader lag, maar na een ander boek te hebben gepakt bleek er niks aan de hand. Als ik van rechts naar links swipe over het scherm dan is het in één klap een nieuwe pagina bij 99% van alle boeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Swipen? Tappen is nog sneller :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
barrymossel schreef op woensdag 08 april 2015 @ 13:41:
Heb zelf de H2O (6,8") en (buiten dat hij erg duur is) ik ben erg tevreden. Werkt voor mij zoals een boek (heb er een cover bij). Wel is hij redelijk langzaam met "omslaan", maar dat zijn alle ereaders met e-ink (althans in zekere mate).
ePub gaat prima, geen vreemde dingen gezien en ik ongeveer 90% van het beeld is gevuld met letters als je wilt.
Ik zou de H2O eigenlijk gewoon moeten kopen (ik heb ondertussen een Onyx T68, ook een 6.8, maar dan op Android 4.2), om mijn moeder eens goed lekker te maken (die heeft een zwembad die 's zomers altijd zeer goed gebruikt wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
GurbY{nl} schreef op woensdag 08 april 2015 @ 14:02:
Ik heb een Aura, en ik vind em juist totaal níet langzaam met pagina verversen... Hangt wel een beetje van het boek af moet ik zeggen, in het verleden één keer een boek gehad wat ca. 5sec deed om een pagina om te slaan.

Ik dacht ook eerst dat het aan de reader lag, maar na een ander boek te hebben gepakt bleek er niks aan de hand. Als ik van rechts naar links swipe over het scherm dan is het in één klap een nieuwe pagina bij 99% van alle boeken...
Ah, dat zou het kunnen zijn. Vorige week pas gekocht (had hiervoor een Touch), dus pas 1 boek "getest". Hier hebben ze het overigens wel over bladertijd van een sec bij ePub. Lijkt me toch nog redelijk "lang".
Wailing_Banshee schreef op woensdag 08 april 2015 @ 14:18:
[...]

Ik zou de H2O eigenlijk gewoon moeten kopen (ik heb ondertussen een Onyx T68, ook een 6.8, maar dan op Android 4.2), om mijn moeder eens goed lekker te maken (die heeft een zwembad die 's zomers altijd zeer goed gebruikt wordt)
Ik vind hem de moeite (en kosten) waard. Die Onyx was volgens mij ook wel de moeite waard geweest. Ziet er op papier erg prima uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Laatst online: 16:26

GurbY{nl}

GurbY{nl}

Eén seconde? Vind ik ook veel te lang. Echt, ik zit op de onderste regel te kijken en haal dan mijn vinger van rechts naar links over het scherm. Als mijn ogen dan naar de bovenste regel gaan heb ik de nieuwe pagina al. "A blink of an eye" dus.

Overigens had ik hiervoor ook een Touch en die sloeg wel iets trager om dan de Aura. Althans: meer zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 15:41
En toch, hoe karig je e-ink ook is, je moet het relativeren. Het blijft bijna altijd sneller en makkelijker dan het omslaan van een bladzijde in een echt boek.
(zeker als je in je andere hand je drankje vast wil blijven houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Gisteren eindelijk m'n Kobo Touch opgehaald bij het Duitse Zollamt. Had deze op Aliexpress besteld voor 43 USD (39 Euro), maar ze hadden 25 dollar ipv 20 dollar op het pakje gezet, dus moest nog een heel lulverhaal ophangen om het mee te krijgen zonder bij te betalen :P

Ik heb echter echt geen flauw idee of het een echte is of niet. Het enige wat me opvalt is het "void if seal is broken" stickertje met Chinese text dat er wat gek uitziet zo aan de buitenkant geplakt.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2cn0w5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/zv3qet.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FlowDesign schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 14:41:
Ik heb echter echt geen flauw idee of het een echte is of niet.
Ben benieuwd wat je krijgt als je de firmware update, als dat werkt zal het wel een echte zijn.
Het is alleen geen versie voor de Chinese markt, die hebben geen Engels op de verpakkingen staan.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2015 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 15:36:
[...]

Ben benieuwd wat je krijgt als je de firmware update, als dat werkt zal het wel een echte zijn.
Het is alleen geen versie voor de Chinese markt, die hebben geen Engels op de verpakkingen staan.
Ik ben waarschijnlijk niet de eerste die meldt dat het gewoonweg onmogelijk is om met Windows 7 (64-bit) Kobo Setup / Kobo Desktop aan de praat te krijgen, het apparaat wordt met geen mogelijkheid herkend.
Zie echter na een beetje zoeken op het internet dat superveel mensen dit probleem al jarenlang ondervinden :|
Als je 'm via USB aansluit dan roept Windows dat het geval eerst geformatteerd moet worden. Wat geen zin heeft.

Er stond firmware 3.11 op, maar door het geklooi met het ding herkennen op de PC had ik een Reset gedaan en toen ging ie terug naar 1.9.15. Dat was niet zo fijn, want dan lukt het niet om de eReader setup direkt via Wifi te doen.

Via Ubuntu (vanaf USB-stick) heb ik het voor elkaar gekregen om de 3.11 firmware in de /.kobo map te kopiëren en daarna ging ie automatisch de firmware upgrade uitvoeren. Dat ging in één keer goed en nu staat 3.11 er weer op dat werkt gelukkig weer. Het lijkt dus wel een echte te zijn :)

Zodra ik weer thuis ben eens kijken of Kobo Desktop wel werkt vanaf een Windows 7 32-bit PC, hopelijk gaat dat beter.

Is het overigens normaal dat het scherm niet altijd helemaal 100% goed ververst?
Als ik bijvoorbeeld Sudoku opstart, dan zie ik hier en daar vaag nog lijntjes van het hoofdscherm in beeld staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FlowDesign schreef op zondag 26 april 2015 @ 15:27:
Ik ben waarschijnlijk niet de eerste die meldt dat het gewoonweg onmogelijk is om met Windows 7 (64-bit) Kobo Setup / Kobo Desktop aan de praat te krijgen, het apparaat wordt met geen mogelijkheid herkend.
windows 8.1 is nog erger, ik doe alles met calibre, maar had een drivermelding weggeklikt en ik kon pas na het terugzetten van een image de kobo weer aan de praat krijgen op mijn pc (op de laptop ging het wel goed).

Boel gerotzooi waar je niet op zit te wachten.

Maar mooi dat het werkt, dan is het gewoon een echte kobo, leuke prijs zo! Ik dacht dat het misschien gezien de prijs een neppert zou zijn. Leuke tip voor iedereen die er nog eentje zoekt, scheelt toch heel wat :D

Het is normaal dat hij niet elke keer ververst, je kan wel wat aanpassingen doen voor het lezen, voor games weet ik het niet. Maar elke keer verversen vinden veel mensen niet fijn (moet het scherm eerst helemaal zwart wat je wel ziet) en het kost meer accu. Vandaar.

Ik adviseer je dus calibre op je pc te zetten, werkt veel fijner. Boeken koop ik zelf bij bol.com en zet ik met calibre op de ereader. Ik heb wel dedrm tools in calibre geimporteerd (google is your friend, bijv. de site van rsnijders (zie wederom google). Dus je kan prima boeken kopen (of illegaal downloaden als je dat liever doet). Voor boeken van de bieb (digitale) werkt het ook prima. Dan moet je wel adobe digital editions op je pc hebben (pak niet de meest recente versie, maar een oudere).

Als je calibre erop hebt staan met die dedrm tool, dan is het simpel boek aanklikken en op de ereader zetten, heb je geen omkijken meer aan. En laat dat kobo progamma voor wat het is (of je moet een speciale reden hebben).

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2015 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Thanks voor de tips!! :) Dat ga ik zeker uitproberen.

Gezien ik nu de laatste firmware erop heb staan en ik weet hoe ik eventueel met de hand een nieuwere erop kan zetten heb ik de Kobo Desktop idd niet nodig. Dat laten we dus maar mooi voor wat het is.
Wel kansloos van Kobo dat dat dus al sinds 2011 zo ontzettend slecht werkt op Windows 7 en 8.
Dat ze daar wat aan gaan doen ofzo... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FlowDesign schreef op zondag 26 april 2015 @ 16:08:
Wel kansloos van Kobo dat dat dus al sinds 2011 zo ontzettend slecht werkt op Windows 7 en 8.
Volgens mij heeft niet iedereen er last van. Maar als je iets verkeerd doet of ongeduldig bent heb je net als ik wel een probleem. Als ik de kobo van mijn vrouw via de usb in mijn pc stak, dan bevroor mijn hele windows 8.1 en moest ik de stroom eraf halen 8)7

Maar inmiddels opgelost dus, waar een nieuwe harde schrijf al niet goed voor is (kon mijn image ook niet meer vinden , dus schone installatie :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marjoko
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 10:54
Mijn Kobo Aura HD had ook kuren, deze week. Ik had er een sd-kaartje in gedaan, en niet lang daarna meldde Calibre dat de database van de Kobo corrupt was oid, en ik kreeg het met geen mogelijkheid meer aan de praat. Dwz: de kobo deed het nog wel maar kon niet meer communiceren met Calibre.

Toen wilde ik een schone installatie doen en liep ik op tegen Kobo desktop op mijn Windows machine. Uiteindelijk zonder Pc via wifi geinstalleerd en geupdate. Het werkt weer, na uren werk. Ik snap nu ook wel waarom zoveel mensen klachten hebben over Kobo's. Als ze werken gaat alles prima, maar als er een probleem mee is dan is dat niet altijd op een makkelijke manier op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Ik kan met Calibre overigens alleen maar ebooks naar het apparaat kopiëren als er een sd-kaartje (fat32) in de Kobo zit.
Het interne geheugen heeft een formattering welke voor Linux geschikt is, daarom werkt het niet goed onder Windows en wel onder Linux (en iOS).

Heb er nu 1 epub en 2 PDF documenten opgezet, maar het werkte nog niet super. Regelmatig terug naar het hoofdscherm terwijl ik naar de volgende pagina wilde en ook vaak de melding dat de library leeg was. SD-kaart eruit en erin helpt dan wel maar toch gek. Misschien dat de database op de ereader niet helemaal lekker was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trouble

Trouble

Everything is awesome

FlowDesign schreef op zondag 26 april 2015 @ 15:27:
[...]

Zie echter na een beetje zoeken op het internet dat superveel mensen dit probleem al jarenlang ondervinden :|
Als je 'm via USB aansluit dan roept Windows dat het geval eerst geformatteerd moet worden. Wat geen zin heeft.
Eerste keer dat ik dit lees, moet ik zeggen. Ik heb 64-bit Windows 7 en 0 problemen. Nooit gehad ook. Calibre werkt wel veel prettiger dan Kobo Desktop overigens.

Iets anders: ik erger me meer en meer aan het Engelse woordenboek van de Kobo. Dat ik een bijvoegelijk naamwoord opzoek en dat er dan alleen het zelfstandige naamwoord komt te staan. No fucking shit, zet er dan bij wat dat betekent :( maar nee, dan moet ik eerst dát zelfstandige naamwoord selecteren en opzoeken en dan heb ik de betekenis. Zo slecht |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:46
windows 7 64bit werkt hier ook prima met kobo desktop; al gebruik ik het verder nooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Er zijn er inderdaad genoeg bij wie het wel gewoon werkt, maar ook heel veel bij wie het niet werkt (zie Google).
Zal wel net afhangen van welk type Kobo dat je hebt denk ik.
Ik heb een Kobo Touch N905A (met WiFi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Sinds kort ben ik erachter dat je leesstatistieken niet naar Kobo worden gesynchroniseerd....

Ik kon al een tijdje mijn Kobo Touch niet meer synchroniseren, zowel niet via wifi als aangesloten aan mijn pc. Op mijn pc heb ik vervolgens mijn Kobo account in- en uitgelogd en daarna kreeg ik de melding dat ik twee verschillende accounts zou gebruiken. Op mijn desktop zou ik ingelogd zijn met e-mailadres A en op mijn ereader met e-mailadres A. Het frappante is dat beide identieke mailadressen zijn: ik heb maar 1 Kobo-account.

Ik heb toen Kobo gemaild en zij kwamen met de oplossing dat ik ook op mijn Kobo Touch moest in- en uitloggen. Dat heb ik braaf gedaan, mijn boeken zag ik weer gewoon, maar het levert je verder dus wel lege leesstatistieken op... Ook weet mijn Touch niet meer welke boeken ik heb gelezen. Kortom, daar werd ik niet blij van. Ik heb ze nog terug gemaild of mijn statistieken niet ergens in de Kobo cloud zijn opgeslagen, maar dat blijkt niet het geval te zijn.

Heel jammer. Ik vond het toch leuk om te zien wat 3 jaar e-bookgeschiedenis aan aantal gelezen boeken en aantal leesuren heeft opgeleverd.

Nb: ik vermoed dat de sync-problemen zijn ontstaan toen ik mijn bol.com account koppelde aan mijn kobo-account....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Ik denk dat dit de eerste en meteen de laatste keer is dat ik een Kobo heb gekocht. Het ding blijft telkens flippen. Ben ik iets aan het lezen en wil ik naar de volgende pagina, springt ie 9 van de 10 keer terug naar het hoofdmenu.
Open ik de library dan zegt ie 1 op de 3 keer dat er geen boeken in staan.
Vet irritant dus.
Ik ga maar een dispute openen op Aliexpress, misschien krijg ik dan nog geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trouble

Trouble

Everything is awesome

FlowDesign schreef op maandag 27 april 2015 @ 12:19:
Ik denk dat dit de eerste en meteen de laatste keer is dat ik een Kobo heb gekocht. Het ding blijft telkens flippen. Ben ik iets aan het lezen en wil ik naar de volgende pagina, springt ie 9 van de 10 keer terug naar het hoofdmenu.
Open ik de library dan zegt ie 1 op de 3 keer dat er geen boeken in staan.
Vet irritant dus.
Ik ga maar een dispute openen op Aliexpress, misschien krijg ik dan nog geld terug.
Had jij 'm niet zo goedkoop mogelijk aangeschaft? Misschien heeft het daar wel mee te maken en niet meteen dat Kobo slecht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Trouble schreef op maandag 27 april 2015 @ 12:23:
[...]

Had jij 'm niet zo goedkoop mogelijk aangeschaft? Misschien heeft het daar wel mee te maken en niet meteen dat Kobo slecht is?
Het zou er best mee te maken kunnen hebben.
Maar gezien het internet vol staat met problemen van andere Kobo gebruikers.... zegt ook wel iets lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
FlowDesign schreef op maandag 27 april 2015 @ 13:13:
[...]

Het zou er best mee te maken kunnen hebben.
Maar gezien het internet vol staat met problemen van andere Kobo gebruikers.... zegt ook wel iets lijkt me.
Tja... Ik ben aan m'n vierde toe, (touch/glo/aura/aura) en de glo en eerste aura heb ik zelf gebroken - de touch doet het nog steeds (maar heeft helaas geen frontlight) en de tweede aura gebruik ik dagelijks.

Er is echt niets structureels mis met de Kobo hard- of software, geloof me. Ik zou direct een nieuwe kopen als ik geen reader meer had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dryhte schreef op maandag 27 april 2015 @ 13:29:
Ik zou direct een nieuwe kopen als ik geen reader meer had.
Persoonlijk zou ik je aanraden dan een amazon kindle te kopen, die is wel een klasse beter qua software en stabiliteit. Wij hebben ze trouwens allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Verwijderd schreef op maandag 27 april 2015 @ 14:22:
[...]

Persoonlijk zou ik je aanraden dan een amazon kindle te kopen, die is wel een klasse beter qua software en stabiliteit. Wij hebben ze trouwens allebei.
Zit je dan niet een beetje vast in het Amazon ecosysteem? Wat ik met Kobo met succes weet te omzeilen (enkel sideloads). Zo weiger ik ook Apple te gebruiken wegens het gedoe met itunes ;)

Trouwens, ik ben echt wel tevreden met mijn Kobo, niet op zoek naar iets beters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dryhte schreef op maandag 27 april 2015 @ 15:04:
Zit je dan niet een beetje vast in het Amazon ecosysteem? Wat ik met Kobo met succes weet te omzeilen (enkel sideloads). Zo weiger ik ook Apple te gebruiken wegens het gedoe met itunes ;)

Trouwens, ik ben echt wel tevreden met mijn Kobo, niet op zoek naar iets beters.
Nee, je zit nergens aan vast. Ik koop weleens een boek bij bol.com bijvoorbeeld en heb een abonnement op elly's choice (epub boeken). Of ik download ze of ik koop ze bij amazon en soms bij de schrijver zelf. Het is net als bij kobo geregeld. Met de kobo kan je ook een boek bij bol.com kopen bijvoorbeeld.

Als ik een boek koop bij amazon haal ik hem wel binnen via de kindle, maar dan zet ik hem vervolgens weer in Calibre omdat ik die online winkels nooit 100% vertrouw, stras sluit de winkel of wat dan ook en ben ik mijn gekochte boeken kwijt.

De software van de kindle is vele malen stabieler. Maar de kobo heeft weer wat meer mogelijkheden om dingen aan te passen op de erader zelf. De woordenboeken op de kindle zijn beter naar mijn mening. Het heeft zo allemaal zijn voors en tegens, maar ik vind de stabiliteit van een ereader wel belangrijk en ik heb vele merken gehad, maar Amazon bevalt mij altijd het beste (al was mijn Chinese hanlin v3 met russiche firmware en een eigen gebouwd woordenboek wat ik uit een office 2007 had gesloopt wel het leukste om mee te knutselen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Misschien krijg ik m'n geld terug of ik kan 'm omruilen voor een nieuwe die wel goed werkt.
Maar ik twijfel of ik dan weer een Kobo Touch bestel of dat ik dan voor een Kindle Paperwhite ga. Want op zich lijkt me die verlichting wel fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Dryhte schreef op maandag 27 april 2015 @ 15:04:
[...]

Ik koop vaak boeken bij Amazon en heb geen Kindle (ik niet, mijn man wel :P) Ik download het boek via de desktop kindle app, gooi het in Calibre, converteer naar epub en zet het op mijn epub ereader. Het enige verschil met de epubs die ik recentelijk gekocht heb (waren drm vrij) is dat ik het even moet converteren naar epub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
FlowDesign schreef op maandag 27 april 2015 @ 23:00:
Misschien krijg ik m'n geld terug of ik kan 'm omruilen voor een nieuwe die wel goed werkt.
Maar ik twijfel of ik dan weer een Kobo Touch bestel of dat ik dan voor een Kindle Paperwhite ga. Want op zich lijkt me die verlichting wel fijn :)
Dan kun je ook een kobo glo of aura nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FlowDesign schreef op maandag 27 april 2015 @ 23:00:
Want op zich lijkt me die verlichting wel fijn :)
Ik wil nooit meer zonder. Echt de beste uitvinding sinds ereaders op de markt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryhte
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 08:43:
[...]

Ik wil nooit meer zonder. Echt de beste uitvinding sinds ereaders op de markt zijn.
Inderdaad, dat is geweldig. Op laagste stand lees je gemakkelijk in het donker zonder iemand te storen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trouble

Trouble

Everything is awesome

Het licht in de Kobo Aura was voor mij een van de redenen om die aan te schaffen, nog geen seconde spijt van gehad. Zou niet meer zonder willen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Meerdere tests wijzen uit dat de Kindle Paperwhite 2 een beter scherm en preciezere touch heeft en sneller is dan de Kobo Glo (en de Glo is in vrijwel alles beter dan de Aura). Bovendien gaat de accu van de Kindle ook nog langer mee. Dus voor hetzelfde geld lijkt de Kindle me toch de betere keus :)

Dikkiedikdik heeft ervaring met beide en geeft ook de voorkeur aan de Kindle.

[ Voor 14% gewijzigd door FlowDesign op 28-04-2015 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Bij de Amazon Kindle kan je toch niet alle formaten lezen, maar moet je de boeken toch nog perse omzetten? Dat is voor de meeste mensen op dit forum geen probleem, maar ik zie mijn schoonouders dit nog niet doen. Dan is een Kobo toch veel gebruiksvriendelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
Jorgen schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 09:36:
Bij de Amazon Kindle kan je toch niet alle formaten lezen, maar moet je de boeken toch nog perse omzetten? Dat is voor de meeste mensen op dit forum geen probleem, maar ik zie mijn schoonouders dit nog niet doen. Dan is een Kobo toch veel gebruiksvriendelijker?
Ik zou niet weten waarom. Als je geen verstand hebt van computers, dan koop je bij de kobo store als je een kobo hebt, of de kindle store als je een kindle hebt (want dan heb je geen computer nodig) Als je zoveel verstand hebt van computers dat je kunt side-loaden, dan installeer je Calibre met plugins (of laat je installeren door iemand die er meer verstand van heeft) en dan kun je dat converteren volledig automatisch laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FlowDesign schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 09:31:
Meerdere tests wijzen uit dat de Kindle Paperwhite 2 een beter scherm en preciezere touch heeft en sneller is dan de Kobo Glo (en de Glo is in vrijwel alles beter dan de Aura).
Die reviews zijn van voor de kobo glo HD, ik denk dat het straks gelijkgetrokken is. De glo HD is echter wel duurder (althans de prijs zoals nu bekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:47
Voor het eerst in tijden weer eens een epub gesideload, normaal koop ik mijn boeken eigenlijk gewoon altijd in de store. Maar klopt het dat een epub tegenwoordig een stuk trager reageert en het lettertype aanpassen heel brak gaat? Ik heb de boeken niet door Calibre gehaald overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 10:05:
[...]

Die reviews zijn van voor de kobo glo HD, ik denk dat het straks gelijkgetrokken is. De glo HD is echter wel duurder (althans de prijs zoals nu bekend).
Dan wordt het meteen weer duurder indd. 99 Euro vind ik al de bovengrens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Ego
  • Laatst online: 13-10 13:16
Ik relativeer de aankoopprijs voor een ereader altijd met het argument dat ik nu een hoop boeken lees zonder te betalen en op die manier het wel weer terug verdien :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Ook als je ze wel legaal koopt zijn eBooks vaak een stuk goedkoper dan een papieren boek, scheelt soms toch al 10 Euro. Dan verdien je het ook zo terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:59

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

FlowDesign schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 09:31:
(en de Glo is in vrijwel alles beter dan de Aura)
In welke opzichte is de Glo beter dan de Aura?
Prijs is er 1, maar zover ik weet scoort de Aura op de overige punten (net) iets beter.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
bartvl schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 20:15:
[...]

In welke opzichte is de Glo beter dan de Aura?
Prijs is er 1, maar zover ik weet scoort de Aura op de overige punten (net) iets beter.
Ik las op chip.de een vergelijking.

Edit:
Heb bij Saturn.de (voor mij net over de grens in Kleve) een Kindle Paperwhite 4GB besteld, in Duitsland kosten ze 99 euro, 30 Euro goedkoper dan in Nederland :)

[ Voor 22% gewijzigd door FlowDesign op 29-04-2015 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trouble

Trouble

Everything is awesome

FlowDesign schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 17:35:
Ook als je ze wel legaal koopt zijn eBooks vaak een stuk goedkoper dan een papieren boek, scheelt soms toch al 10 Euro. Dan verdien je het ook zo terug :)
Valt met Nederlandse boeken smerig tegen hoor. Komt o.a. door het hoge btw-tarief waar het inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FlowDesign schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 23:14:
Edit:
Heb bij Saturn.de (voor mij net over de grens in Kleve) een Kindle Paperwhite 4GB besteld, in Duitsland kosten ze 99 euro, 30 Euro goedkoper dan in Nederland :)
Als je online hem koopt is hij 100,66 euro, kennelijk moet de mediamarkt 30 euro hebben voor het in een mandje stoppen van die ereaders in de winkel 8)7

Beetje apart, dan gaan mensen inderdaad niet meer naar winkels in Nederland. Veel plezier ermee.
Trouble schreef op woensdag 29 april 2015 @ 08:26:
[...]

Valt met Nederlandse boeken smerig tegen hoor. Komt o.a. door het hoge btw-tarief waar het inzit.
Het is wel een stuk beter geworden. Ik heb geregeld boeken voor 6 tot 10 euro ipv 20 euro die ze op papier kosten. Zie bijvoorbeeld deze:

digitaal: 9,99 euro
papier: 19,99 euro
Engels digitaal: 7,49 euro

Nu gaat dat niet voor elk boek op, maar dit is beter dan het geweest is. Helaas zijn er ook boeken die maar 5 euro goedkoper zijn, dat schiet niet veel op.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2015 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:05
Gebeurt wel vaker dat de prijs van een artikel in een fysieke MM hoger is dan online. Maar mijn ervaring is dat als je een verkoper daarop wijst, je het artikel in de winkel meekrijgt voor de internetprijs. Je bent toch niet gek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzup105
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:57
Ik heb nog even geprobeerd om mijn bibliotheek-e-boeken op de officiële manier op mijn kobo (mini) te krijgen, maar pfff... even door callibre halen is echt zoveel makkelijker. Wel fijn van de bibliotheek dat ze nu ook ebooks hebben. Nog een beetje karig aanbod, maar ze werken eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2015 @ 08:35:
[...]

Als je online hem koopt is hij 100,66 euro, kennelijk moet de mediamarkt 30 euro hebben voor het in een mandje stoppen van die ereaders in de winkel 8)7

Beetje apart, dan gaan mensen inderdaad niet meer naar winkels in Nederland. Veel plezier ermee.

[...]

Het is wel een stuk beter geworden. Ik heb geregeld boeken voor 6 tot 10 euro ipv 20 euro die ze op papier kosten. Zie bijvoorbeeld deze:

digitaal: 9,99 euro
papier: 19,99 euro
Engels digitaal: 7,49 euro

Nu gaat dat niet voor elk boek op, maar dit is beter dan het geweest is. Helaas zijn er ook boeken die maar 5 euro goedkoper zijn, dat schiet niet veel op.
Die prijs van €100,66 is van de Duitse Amazon toch?
Daar had ik 'm ook kunnen bestellen, maar als ie niet bevalt wil ik 'm gewoon in een winkel terug kunnen brengen en niet moeilijk doen met via de post terugsturen. Vandaar :)

Maar inderdaad, waarom exact hetzelfde apparaat in Nederland 30 Euro meer moet kosten is mij ook een raadsel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FlowDesign schreef op woensdag 29 april 2015 @ 18:23:
Die prijs van €100,66 is van de Duitse Amazon toch?
Daar had ik 'm ook kunnen bestellen, maar als ie niet bevalt wil ik 'm gewoon in een winkel terug kunnen brengen en niet moeilijk doen met via de post terugsturen. Vandaar :)
Ja, amazon.nl verstuurt ze kennelijk via amazon.de (je kan hem gewoon via de Nederlandse site zo bestellen). Die van mij komt uit Amerika via amazon.com, ik heb er 165 euro voor betaald. Flinke prijsdaling op alle ereaders zeg.

Met de meest recente firmware van amazon waar nu ook Nederlands in zit als taal en woordenboeken (engels - nederlands en dergelijke) vind ik de kindle weer fijner dan de kobo. Mijn vrouw heeft de kobo aura hd omdat de kindle toen niet in het Nederlands was. De kobo bevalt haar trouwens beter dan de kindle omdat ze door er meer boeken op kwijt kan (heb een 16GB geheugenkaart erbij gestoken). Niet dat ze die gebruikt, maar de Kindle zat vol (2 GB versie) en dat beviel haar niet. Kwam ook omdat ik besloot al haar epubs te converteren naar azw3 met ingebouwde lettertypes en dergelijke waardoor elke epub wel 5 MB of meer werd :+

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2015 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
De nieuwe Paperwhite heeft tegenwoordig 4 GB :)

De Kobo Touch gaat overigens terug naar China.

Edit:
Ook zo typisch, op Amazon.nl kost de gewonde Kindle ongeveer 80 Euro en bij Amazon.de maar 59 Euro:
http://www.amazon.de/Kind...geleffekte/dp/B00KDRUCJY/
Had ik dat eerder gezien dan had ik waarschijnlijk die gekocht voor die 20 euro extra en niet de Kobo Touch uit China.

[ Voor 66% gewijzigd door FlowDesign op 29-04-2015 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
Vanmiddag de Kindle opgehaald en ik moet zeggen het is echt een fijn apparaat :Y
Jullie hadden ook volkomen gelijk wat betreft de achtergrondverlichting, dat is echt vele malen fijner dan zonder *O*
De Kindle is overigens echt veel sneller dan de Kobo Touch, het scherm is ook veel sneller en beter :)
En sinds een poosje ook in volledig Nederlands in te stellen inclusief Nederlands woordenboek.

Om even terug te komen op de prijzen van de e-books, ik heb even snel de prijzen van 2 a 3 boeken (Nederlandstalig, origineel en vertaald) vergeleken tussen Amazon (Kindle edition), Kobobooks en Bol.com en die waren allemaal goedkoper bij Amazon. Bijvoorbeeld, "Portret van een man" is net iets meer dan 10 euro en bij die andere twee iets meer dan 14 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
FlowDesign schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:31:
Om even terug te komen op de prijzen van de e-books, ik heb even snel de prijzen van 2 a 3 boeken (Nederlandstalig, origineel en vertaald) vergeleken tussen Amazon (Kindle edition), Kobobooks en Bol.com en die waren allemaal goedkoper bij Amazon. Bijvoorbeeld, "Portret van een man" is net iets meer dan 10 euro en bij die andere twee iets meer dan 14 Euro.
Voor Nederlandstalig klopt het wel, als je met name Engels leest, dan is dat prijsverschil minimaal. (ik kan me persoonlijk niet herinneren wanneer ik voor het laatst een boek van een Nederlandstalige schrijver gelezen heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Nu online
FlowDesign schreef op donderdag 30 april 2015 @ 19:31:
Vanmiddag de Kindle opgehaald en ik moet zeggen het is echt een fijn apparaat :Y
Jullie hadden ook volkomen gelijk wat betreft de achtergrondverlichting, dat is echt vele malen fijner dan zonder *O*
De Kindle is overigens echt veel sneller dan de Kobo Touch, het scherm is ook veel sneller en beter :)
En sinds een poosje ook in volledig Nederlands in te stellen inclusief Nederlands woordenboek.

Het verschilt per boek en schrijver. James Rollins in het NL (ja, ik lees zoals het gros van de Nederlanders gewoon Nederlandstalige boeken) is voornamelijk goedkoper over even duur bij Bol.com (ben ik toevallig aan het lezen, vandaar dat ik daarop zocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hey, wat doe ik opeens in het Kindle-topic?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Laatst online: 15:14

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

*kuch*

Wat hierboven staat, Kobo it is :)
Alles wat niet over de Kobo gaat hoort thuis in een ander topic.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe mij toch maar mijn Kobootje (Aura), ik vind hem echt niet sloom en het licht is super :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato1989
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-03-2023

Plato1989

Amused to Death

Verwijderd schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 21:30:
Doe mij toch maar mijn Kobootje (Aura), ik vind hem echt niet sloom en het licht is super :-)
Amén! Ik ben nog altijd erg blij met mijn Kobo Aura HD! Het batterijgebruik is en blijft verbluffend! Opladen doe ik eens per maand naar de 100% en dan lees ik eigenlijk altijd 's avonds met de backlight aan.

Afbeeldingslocatie: http://www.fotosop.nl/afbeeldingen/99610231005Untitled.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Iemand ook al de nieuwe firmware (3.15.0, gereleased op 27 april) geinstalleerd? Merk sindsdien dat mijn Aura HD een heel stuk soepeler loopt. Waar het eerst leek alsof het omslaan van een pagina wat lag had, gaat het nu weer een stuk sneller :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato1989
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-03-2023

Plato1989

Amused to Death

Same, alleen mijn batterijgebruik is minder geworden. Na een uur lezen 5% gezakt, waardat normaal gesproken nog geen % was.
Pagina: 1 ... 26 ... 71 Laatste