Graag de ervaringen voor de maps hieronder. Verneem graag hoe de AC130 is en hoe de rushmode verloopt (waar de maps mee te vergelijken zijn en of ze een beetje leuk wegspelen).

Voor de 360 spelers, download de patch via de marketplace (als je hem alvast aan de wachtrij wilt toevoegen):
http://marketplace.xbox.c...e5-4e48-8130-72eb185a2f6a

[ Voor 39% gewijzigd door Martinspire op 04-09-2012 17:10 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

• pa4jv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-01 19:29
Rush? Wasda?

Verwijderd

Beste game mode voor 12 vs 12 in battlefield XD

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-01 21:19

Bullet NL

Eigen Wijs

Hoe zit het nou? Ik heb Battlefield Premium voor de Xbox heb 2 updates gehad, één van +/-180mb en één van 1.4Gb Maar ik zie nog geen nieuwe maps....

Iemand enig idee hoe het zit met de Xbox versie?

Cogitationis poenam nemo patitur

• Conundrum51
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-01 07:28
Bullet NL schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 17:25:
Hoe zit het nou? Ik heb Battlefield Premium voor de Xbox heb 2 updates gehad, één van +/-180mb en één van 1.4Gb Maar ik zie nog geen nieuwe maps....

Iemand enig idee hoe het zit met de Xbox versie?
Yep.....

Je mag een week wachten.

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:55

scorpie

Supra Addict

Damn, als je een retarded team hebt die niet aan teamplay doet en je dus geen transportation hebt zijn de maps echt te groot om overheen te rennen.. :')

Verder wel hele coole maps! :)

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Unomomentodado
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-01 00:02
Let op (voor zover niet al gemeld): je moet zowel een patch via de PSN store, als ook een patch via de game zelf installeren. Begin met de PSN store, dan gaat het in-game vanzelf goed.

YouTube: Armored Kill Battlefield 3: ESSENTIAL Download and Install information for PS3 Premium users

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Godsamme die twitteraccount van Battlefield RT de gameplay footage maar niet...

Verwijderd

retweeten hun gameplay footage? Volgens mij alleen officieele van DICE zelf...

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Hierbij de 1e easter egg gespot van AK Een tuinkabouter! Schiet je hem kapot, dan zegt deze 'Au' met een verhoogt stemmetje, en dan speelt er een deuntje af!
maak voortaan thumbnails of links bij dit formaat afbeeldingen.

[ Voor 34% gewijzigd door Sn0wblind op 04-09-2012 22:52 ]

• Verstekbakker
  • Niet online
Ze kunnen toch wel een tweet met gameplay footage retweeten. Hoe meer lui die beelden zien hoe meer het verkoopt.

• Unomomentodado
Het is 18:20, Armored Kill is uit, heeft iedereen met smart op zitten wachten.... En hoeveel NoLife BF3'ers zie ik nu online? 0,0! Geef je baas de vinger en downloaden die shizzle jongens! :)

• innerchild
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-01-2023
onox schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 14:48:
[...]

Op de ps3? Ik speel graag gunner en zoek een goede piloot :)
Speel op de 360 dus...

• steppa87
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-01 15:32
Hij is al de hele middag bezig met binnen harken. Ill Ben there tonight (zodra de kids slapen )

PSN ID = steppa87

• Unomomentodado
Ik heb op de GoT server de volgende maproulatie aangemaakt:

01 Death Valley (Rush)
02 Alborz Mountains (Conquest)
03 Bandar Desert (Tank Superiority)
04 Armored Shield (Rush)
05 Death Valley (Conquest)
06 Alborz Mountains (Tank Superiority)
07 Bandar Desert (Rush)
08 Armored Shield (Conquest)
09 Death Valley (Tank Superiority)
10 Alborz Mountains (Rush)
11 Bandar Desert (Conquest)
12 Armored Shield (Tank Superiority)

Zo komen alle maps in alle vormen voorbij. Server staat op 200% tickets.

Verwijderd

nou hier word vandaag niet gespeeld binnen halen gaat tergend langzaam.

• Unomomentodado
Zo haal je die AC130 naar beneden :)

• steppa87
Hier 70% nog 41 minuten staat al aan sinds uur of 4 hahahah

1e patch is wel binnen nu AK nog

Ben benieuwd ik ben vanavond op de got server !!

PSN ID = steppa87

• steppa87
Iemand een korte uitleg wat tank supiority inhoud?

PSN ID = steppa87

• MyUtd4Life
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 31-01 21:02
Maps zien er fantastisch uit, nieuwe voertuigen eveneens, maar in een conquest server zijn deze maps eigenlijk té groot. Hierin heb je echt een voertuig nodig, wil je niet heel de tijd lopen tussen flags, want dat is echt niet te doen hoe ver dat is.

FIFA Benelux Administrator

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-01 14:48

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Na een kleine 2 uur hoor ik op de achtergrond dat BF3 gestart is (en dus dat de patch geinstalleerd is). Jammer dat ik dan aan de andere kant van de kamer nog aan het werk ben, de komende paar uur :P
iPodKiller schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 18:00:
Hierbij de 1e easter egg gespot van AK Een tuinkabouter! Schiet je hem kapot, dan zegt deze 'Au' met een verhoogt stemmetje, en dan speelt er een deuntje af!
[afbeelding]
[afbeelding]
Leuk dat je iets ontdekt, maar afbeeldingen van 4000x2240, really?!
Unomomentodado schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 18:20:
Het is 18:20, Armored Kill is uit, heeft iedereen met smart op zitten wachten.... En hoeveel NoLife BF3'ers zie ik nu online? 0,0! Geef je baas de vinger en downloaden die shizzle jongens! :)
For the record: ik was op die tijd aan het downloaden, hè ;)

[ Voor 75% gewijzigd door AllSeeyinEye op 04-09-2012 19:15 ]

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Heb je nog verschillende maten van die maps? Bij Karkand had je daar ook wat versies van (al waren die eigenlijk allemaal brak haha)

En nogmaals: hoe is rush?

[ Voor 9% gewijzigd door Martinspire op 04-09-2012 20:05 ]

• Tristal
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-01-2025

Tristal

PSN-ID Tristal

Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 16:12:
[...]

Daarom had ik mijn vrouw vanmiddag al aan het werk gezet voor de patch :)

Ik weet nog goed toen ik mijn PS3 kocht, had er BFBC2 bij gehaald.
Ik kom thuis rond een uur of 7 van de Media Markt, sluit dat ding aan werkelijk HELEMAAL PUMPED UP!!!!!!
Kan ik eerst 3 uur lang patches en PS3 updates gaan downloaden......... :(

Ach ja, later kon ik er om lachen :)
Hahaha, dat gevoel had ik ook een x heel lang geleden WoW moest installeren en patches downloaden.
Ontopic; duurt nu wel erg lang hoor, ben al een uur bezig om AK binnen te schrapen, expres kind vroeger op bed gelegd en kan nu nog niet spelen :'(

iPhone 8 Plus iPad air 2

• Jimmy-time1
  • Laatst online: 18:29
Ik ben gelijk na mijn werk om 17.45 uur begonnen met downloaden. De patch is klaar maar nu AK nog. Duurt nu nog 100 minuten. Dat schiet dus voor geen meter op! Denk je lekker weer een avondje te kunnen spelen maar helaas....
Wat hebben ze met battlelog gedaan? Friends is helemaal anders, rare shit.

hmmm, moet je mensen weer opnieuw toevoegen. Irritant, ook limiet plots...

[ Voor 34% gewijzigd door KngfCnns op 04-09-2012 21:30 ]

PSN: llllIIIIllllIIIlIlI - Movies

• Unomomentodado
Er volgt nog een uitgebreid commentaar, maar zit hier nu met stuk of 6 tweakers en niemand hier begrijpt waarom ze tank superiority erin hebben gegooid. 2x Gespeeld op verschillende maps, maar nu al besloten dat deze per direct uit de roulatie gaat. Jammer. Air superiority zou een stuk leuker zijn denk ik (a la 1943), hoewel vliegen niet mijn pakkie an is (anderen zouden het denk ik wel fantastisch vinden).
Hoe is rush dan? Is het een beetje a la bc2? Woestijnen/sneeuw en grasvlaktes coole gevechten, ook close combat gedeeltes?

(En al vastlopers gehad? :P)

[ Voor 11% gewijzigd door KngfCnns op 04-09-2012 21:40 ]

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:29
Unomomentodado schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 18:20:
Ik heb gewerkt tot fucking 21:00, mag nu nog heel de zooi binnen gaan trekken. Daar sta je dan met je 120 mbit lijn :( Hadden ze wel even wat nette dedicated servers voor mogen inzetten!
BatmanHorizon schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 20:59:
Wat hebben ze met battlelog gedaan? Friends is helemaal anders, rare shit.

hmmm, moet je mensen weer opnieuw toevoegen. Irritant, ook limiet plots...
Ik kreeg een bericht van battellog dat deze mijn Battlelog friends ging migreren naar Origin friends. Overigens wel gelukt hier, ik hoef niemand opnieuw toe te voegen.

[ Voor 31% gewijzigd door Geronimous op 04-09-2012 21:45 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

• ikookhier
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:00

ikookhier

>hijdiehieris<

Tank superiority valt tot nu toe wel erg tegen,Erg jammer :X

PSN:Arijanonline Xbox:Arijanonline Twitch

• Geronimous
ikookhier schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:55:
Tank superiority valt tot nu toe wel erg tegen,Erg jammer :X
Leg eens uit. Wat houd het precies in?

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

• Mon0lith
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-01 13:51

Mon0lith

Yes Herr Flick

Jeroenimoes schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:58:
[...]

Leg eens uit. Wat houd het precies in?
Heb het gespeeld en het is gewoon CQ van 1 à 2 vlaggen alleen dan met enorm veel tanks, echte tank battles! Opzich wel vet maar wordt snel eentonig.

Mijn eigen bevindingen van AK
Tot nu toe zijn die positief :)
De maps zijn lekker groot (bijv Alborz mountain is stukken kleiner dan Bandar Dessert) en die laatste brengt bij mij zelfs het echte oude BF2 gevoel terug!

De nieuwe vehicles zijn ook erg cool! Doordat ze quads erin gedaan hebben kan je lekker snel naar de verschillende kanten in de grootte maps, ook de tank destroyers zijn goede voortuigen die de snelheid van IFV's hebben maar de kracht van een tank.

Enige mikpunt vind ik de Gunship, die is zo uit de lucht te halen en dit word dan ook op grootte schaal gedaan... De Gunship is in de lucht en hoppa meteen 2 jets en een chopper met hun boordkanonnen op je dak |:(

Over de patch
- attack chopper is door het wegvallen van de flares totaal waardeloos, je wordt door een enkele stinger of jet missle uit de lucht gehaald... Ze hadden beter de jets kunnen nerfen.
-M16A3 is voor mijn gevoel niet veranderd
-Nu duidelijk aangegeven op de minimap met letters welke capture point er ingenomen is en welke niet.

Dit zijn de punten die mij zijn opgevallen na 1,5 uur AK spelen

[ Voor 4% gewijzigd door Mon0lith op 04-09-2012 22:06 ]

PSN: Von_Smallhausn

• ikookhier

ikookhier

>hijdiehieris<

Je moet 1 doel verdedigen met tanks en tank destroyers maar je kan niet spannen in een tank,Dus steeds van de basis starten.

Jeroenimoes schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 21:43:

Ik kreeg een bericht van battellog dat deze mijn Battlelog friends ging migreren naar Origin friends. Overigens wel gelukt hier, ik hoef niemand opnieuw toe te voegen.
Er is nu een limiet van 100, dit heeft volgens mij wat bugjes opgeleverd. Uit twee platoons waar ik actief was moet ik bijna driekwart weer opnieuw adden, ook GoT'ers :-(. Ben niet de enige zie ik.

[ Voor 5% gewijzigd door KngfCnns op 04-09-2012 22:06 ]

• Geronimous
BatmanHorizon schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 22:03:
[...]

Er is nu een limiet van 100, dit heeft volgens mij wat bugjes opgeleverd. Uit twee platoons waar ik actief was moet ik bijna driekwart weer opnieuw adden, ook GoT'ers :-(. Ben niet de enige zie ik.
Op die toer. Ik heb er maar 34 dus dan heb ik geen last van die limiet gehad. Jammer wel!

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Thanks, zal ze zo even kijken zodra ze gedownload zijn (moet nu toch weg).

Heb je binnenkort ook nog Rush filmpjes?

[ Voor 9% gewijzigd door Martinspire op 04-09-2012 22:12 . Reden: Is dus allemaal conquest, ben ook benieuwd naar rush ]

Jeroenimoes schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 22:08:
[...]

Op die toer. Ik heb er maar 34 dus dan heb ik geen last van die limiet gehad. Jammer wel!
Ja, wel een goed moment om op te schonen. Maar het is best behoorlijk slordig.

• joshje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-01 16:34
BatmanHorizon schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 22:11:
[...]

Ja, wel een goed moment om op te schonen. Maar het is best behoorlijk slordig.
ik snap er geen reet van maar volgens mij had ik gelezen dat je niks moest doen omdat ze bezig zijn met battlelog aan orgin te koppelen daarom kan het zijn dat je vriendenlijst leeg is maar daar word aan gewerkt. ik had vanmiddag 2 vrienden en nu heb ik er weer 27 terwijl ik niemand geinvite heb of geaccepteerd heb
joshje schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 22:17:
[...]

ik snap er geen reet van maar volgens mij had ik gelezen dat je niks moest doen omdat ze bezig zijn met battlelog aan orgin te koppelen daarom kan het zijn dat je vriendenlijst leeg is maar daar word aan gewerkt. ik had vanmiddag 2 vrienden en nu heb ik er weer 27 terwijl ik niemand geinvite heb of geaccepteerd heb
Raar gedoe, niet verrast eigenlijk.

Ik lees wel veel gemixte reacties over eerste indrukken AK. Maar dan wel in het straatje geweldig - of - niet aan iedereen besteed (dus niet per definitie slecht)...

• innerchild
Over de patch
- attack chopper is door het wegvallen van de flares totaal waardeloos, je wordt door een enkele stinger of jet missle uit de lucht gehaald... Ze hadden beter de jets kunnen nerfen.
Oh nee eh, Dit lijkt wel bf2 met alle patches waardoor uiteindelijk de heli ook fataal werd generved..
Waar ik het meest problemen mee heb is niet zo zeer het weghalen van flares en dergelijke maar vanwege het feit dat de meeste maps geen bescherming bieden voor bv heli's . Niet even wat diversiteit in landschap zodat je met de heli weg kan duiken. Bv zoals in BF 2 met Kubra dam of fushe pass. Nu moet je wel laag vliegen...

Verwijderd

Nu je het zo zegt begint het daar idd veel op te lijken...

Wat eigenlijk best jammer is.
Choppers in bf3 zijn OP

met vriendelijke groet,

Niemand

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:05
Wow.. die tank-only modus is echt het saaiste dat ik ooit battlefield related heb gespeeld. Hoe hebben ze dat uit kunnen brengen op deze manier?

Flickr PSN ID= cheironnl

• innerchild
BatmanHorizon schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 22:41:
Choppers in bf3 zijn OP

met vriendelijke groet,

Niemand
Overmatig populair ?

• Unomomentodado
Mijn conclusie:
* Leuke variatie in maps en het spelen van Conquest en Rush op wijdse maps is veelbelovend.
* Met Rush heeft de aanvallende partij veel te veel voertuigen en andere offensieve mogelijkheden (zie hieronder)

EN HAAL ALS DE SODEMIETER DIE GUNSHIP EN MORTARS UIT HET SPEL, GADVERDAMME!

Zorg er gewoon voor dat iedere partij 1 attachchopper en 1 jet heeft en voor de rest support-heli's en tanks, etc. Sommige potjes was ik meer bezig met omhoog kijken om die gunship neer te halen, dan dat ik bezig was met punten cappen of verdedigen.

Oke, bij conquest dan kan je de gunship nog voorkomen door het betreffende punt continu gecapped te houden, maar in rush? Weet mapnaam niet meer, maar aanvallers hadden bij rush: 2 tanks, attachchopper, gunship een amtrack EN ze konden dan ook nog eens achter enemy lines zichzelf laten droppen met de dropship. Seriously?

[ Voor 22% gewijzigd door Unomomentodado op 04-09-2012 22:56 ]

• pa4jv
Die artillery is nog wel leuk, maar die gunships. Je krijgt hem in 1 run stuk met een jet, leuk als hij van de tegenstander in de lucht is maar zelf ben je ook binnen de minuut dood. In rush heeft ie zowat instant respawn en ben je als verdediger gewoon totaal de sjaak. En als je dan ook nog een Amtrac(het meest OP voertuig uit de geschiedenis van de mensheid) tegenover je hebt kún je niet winnen. Nee, Rush vind ik niet zo leuk.

• Unomomentodado
@Pa4jv: inderdaad. Dit hadden leuke maps kunnen zijn die de beste gamemodus (rush naar mijn idee) weer terug hadden kunnen brengen, maar nu blijft het dan toch weer conquest voor BF3.

• pa4jv
Die laatste basis op die desert hadden ze volgens mij een gunship, een jet, een tank, 2 tank destroyers en 2 quads. Wij hadden 2 tank destroyers en een jet, meer niet. Kom op Dice. :')

[ Voor 3% gewijzigd door pa4jv op 04-09-2012 23:00 ]

• Unomomentodado
Hier kan je laten weten wat je van de gunship in rush vind: battlelog forum.

• Verstekbakker
  • Niet online
Martinspire schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 22:10:
[...]

Thanks, zal ze zo even kijken zodra ze gedownload zijn (moet nu toch weg).

Heb je binnenkort ook nog Rush filmpjes?
Ik speel eigenlijk nooit Rush, want dan suck ik nog harder. Maar zal misschien morgen wat Rush capturen, voor vandaag heb ik even genoeg geschoten. Ik zet zo nog een paar video's online van dat gunship en die V8 rocket of hoe die ook heet.
Heb je bij de nieuwe maps dan ook geen stationary defense of artillery? Had wel verwacht dat je daar wat meer mee kon doen. Al zou je wel denken dat een tank destroyer wel wat meer aankan dan 1 tank, maar dat is dus niet?
Bij de huidige maps heb je ook al vaak dat je als aanvaller echt te makkelijk een basis kunt overnemen met een amtrack, dus dat zal niet anders zijn dadelijk, maar als het je nooit lukt om 100% tickets te verdedigen, dan zie ik het inderdaad somber in (niet dat de huidige maps zo perfect gebalanceerd zijn).

Wat me overigens opviel is dat de jets nog steeds erg overpowered zijn ten opzichte van tanks. Met 1 run een tank met bling bling armor stuk maken is gewoon te extreem. Maar goed, ik had eigenlijk ook niet anders verwacht.

Mijn ervaringen so far in het kort:
De patch mbt tot de choppers is echt ruk. Rocket pods doen nog steeds geen extra damage op infanterie. Damage op tanks is een stuk minder geworden. Raak je iets dan is de chopper meteen naar de kloten.
Tank Superiority mag er van mij wel weer uit. In ieder geval niets voor mij. Op den duur erg saai (mijn mening)

Rush is leuk behalve 1 map (ik dacht Death Valley) deze is namelijk totaal unbalanced. Tegenstander heeft een shitload aan voertuigen, chopper en de Gunship. Daar sta je dan met een handje vol voertuigen en een chopper. Het potje wat we speelden, waren we echt kansloos.

Maps zijn erg leuk. Wel erg groot als je van de ene kant naar de andere gaat. Echter op de console staan de vlaggen verhoudingsgewijs (als je kijkt naar de grootte van de map) redelijk dicht op elkaar. Bij de meeste maps heb je 5 vlaggen voor conquest. Ik denk dat dat voor de consoles net iets te veel van het goede is. Op de PC gaan ze denk ik met nog veel meer vlaggen werken (8 tot 10??).

psn: jackal131 | "When you jump from a plane and your parachute is broken, you've still got the rest of your life to fix it"

• pa4jv
Wat vind jij verkeerd aan die artillery uno?

Verwijderd

Mijn oordeel na 3 uur AK spelen:
(alleen Conquest en Tank Superiority gespeeld, nog geen Rush)
* grote maps vallen tegen; saai ontworpen, te weinig (lichte) voertuigen. Ik heb meer dan eens een flag gecapped om vervolgens geen manier te hebben om weer weg te komen (en geen zin om 500+ meter te lopen). Suicide is dan vaak de beste optie, maps zijn te uitgestrekt om zonder vehicles rond te komen. Had soms echt het gevoel dat ik in WoW rondliep, jammer dat ik geen quest had om 10 wolven te slachten in het bos... :)
* Alhoewel de grote maps tegenvallen op de PS3 lijken de maps me wel zeer geschikt voor grotere speler aantallen op de PC.
* Tank Sup. mode is leuk voor 5 minuten
* Nieuwe lichte tanks rijden door de bergen als een nat stuk zeep in een badkuip
* Game lijkt beter in balans qua Air vs Ground warfare verhoudingen
* Game leunt nu heel zwaar op teamplay, dit kan een pluspunt zijn maar i.m.o. pakt het uit als een zwaar minpunt. Het team dat ook maar een beetje samenwerkt (of op zijn minst PTFO speelt) heeft vanaf moment 0 een garantie op winst. Heb alleen maar imbalanced potjes gespeeld. Zolang de gen-pop van BF3 niet samen speelt gaat dit echt niet werken.
* Patch lijkt ervoor gezorgd te hebben dat de boel wat gesmeerder aanvoelt
* Gunship is te vet voor woorden! :o i.m.o. zeker niet overpowered in vuurkracht, relatief makkelijk neer te halen. Past prima in de (on)balans van de grote maps.

Kortom, als je echt vette Battlefield gameplay wilt hebben op een grote map; koop BF1942 en ga lekker El Alamein spelen _/-\o_

Final verdict: 6/10 (onder voorbehoud, misschien is het straks wel 4 punten hoger of lager :))

edit: Tank Sup. mode is net alsof je TDM aan het doen bent, alleen zijn er 10 tanks toegevoegd... Voor de vorm hebben ze 1 flag geplaatst zodat niet iedereen zit te wachten tot dat de tickets op zijn geraakt aan spawns |:( Serieus de meest slaapverwekkende mode in BF3

edit 2: Waarom raak ik vehicles kwijt als ik door (ondiep) water rijd? Die Quads schieten al onder je reet vandaan als je door een plas water rijdt 8)7

edit 3: mocht je als PS3 of XBox gamer nog twijfelen over de aanschaf van AK: dont do it..... Als PC gamer is het een must denk ik :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2012 00:28 ]

pa4jv schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 23:28:
Wat vind jij verkeerd aan die artillery uno?
Die moeten ze gewoon niet bij Rush gebruiken! Het is net als mortar, alleen kun je 6 van die rockets vlak achter elkaar afvuren. Als de Mcom gearmed is en je hebt het juiste punt te pakken, dan kun je de Mcom simpel verdedigen. Als er dan ook nog een Mtrac komt te staan en 2 van die tankdestroyers dan ben je als verdedigende team kansloos

psn: jackal131 | "When you jump from a plane and your parachute is broken, you've still got the rest of your life to fix it"

• pa4jv
Zit dat kreng ook in rush dan? Had ik nog niet eens gezien. Ik was alleen maar met stingers bezig. :D

• innerchild
heb nu alleen op de 360 kunnen spelen want daar is de patch al wel live gegaan en de chopper stond meer op de grond dan in de lucht op Oman. Wel kleine goede verbeteringen zoals de naam van de flag in de icons maar ze hebben van bf3 weer een ander spel gemaakt met deze update imo.

moet nog ff meer spelen met de chopper met deze patch om een goed oordeel te kunnen geven.

Verwijderd

innerchild schreef op woensdag 05 september 2012 @ 00:02:
heb nu alleen op de 360 kunnen spelen want daar is de patch al wel live gegaan en de chopper stond meer op de grond dan in de lucht op Oman. Wel kleine goede verbeteringen zoals de naam van de flag in de icons maar ze hebben van bf3 weer een ander spel gemaakt met deze update imo.

moet nog ff meer spelen met de chopper met deze patch om een goed oordeel te kunnen geven.
Waar is de patch dan niet live gegaan?

nvm, snap je bedoeling denk ik al --> wel patch, geen AK

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2012 00:18 ]

Verwijderd

Fucking hell flikker AUB die GUNSHIT eruit als je in de AC130 wilt ga dan MW COD spelen!!!
Net wel een hele nette pot gespeeld waarbij we echt als team speelde met redelijk wat randoms:

http://battlelog.battlefi...how/62989781/4/230420491/

Mooie maps maar rush zal ik niet zo vaak spelen de attackers hebben teveel voertuigen!
M1128 beetje veel overpowered! naar mijn inziens. Maarja we gaan gewoon door met knallen
en kijken wat we er verders van vinden.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Heb geen AK, hoef ik ook niet. Wel wil ik de heli terug zoals die was. Ik wil in de scout kunnen painten zonder een malloot die springt zodra hij land ziet. En de attack chopper..... Naast de al genoemde flares voor de gunner, ben ik zeker drie keer in een paar seconden door een buggy en tank gunner neergehaald :s

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Dynamix
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-11-2025
Unomomentodado schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 22:48:
Mijn conclusie:
* Leuke variatie in maps en het spelen van Conquest en Rush op wijdse maps is veelbelovend.
* Met Rush heeft de aanvallende partij veel te veel voertuigen en andere offensieve mogelijkheden (zie hieronder)

EN HAAL ALS DE SODEMIETER DIE GUNSHIP EN MORTARS UIT HET SPEL, GADVERDAMME!

Zorg er gewoon voor dat iedere partij 1 attachchopper en 1 jet heeft en voor de rest support-heli's en tanks, etc. Sommige potjes was ik meer bezig met omhoog kijken om die gunship neer te halen, dan dat ik bezig was met punten cappen of verdedigen.

Oke, bij conquest dan kan je de gunship nog voorkomen door het betreffende punt continu gecapped te houden, maar in rush? Weet mapnaam niet meer, maar aanvallers hadden bij rush: 2 tanks, attachchopper, gunship een amtrack EN ze konden dan ook nog eens achter enemy lines zichzelf laten droppen met de dropship. Seriously?
En dan heb je Alborz Mountains als verdediger op rush nog niet gespeeld... ik zou zo snel mogelijk onder het ijs gaan zitten :X Ik snap ook niet waarom de gunship in rush de gehele map in de lucht zit. Was veel leuker geweest als je deze slechts in een bepaalde fase kunt inzetten. Gemiste kans!

Verder wel enorm genoten van de pracht en praal van de omgevingen en toch wel verbaasd dat alles zo soepel draait.

[ Voor 11% gewijzigd door Dynamix op 05-09-2012 00:57 ]

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05-2025
Hmm... ok, dus AK is geen vette battles met veel choppers? :'(

• Geronimous
jammer dat ik vanavond niet de kans heb gehad met de vele tweakerts te spelen, maar goed. Maps zien er ged uit en alles draait ook lekker soepel. moet alleen mijn draai nog vinden dus kan niet goed oordelen. Zeker niet als je je potjes tegen een lading laggende franse lvl 100's speelt.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

• maffeleo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-01 00:22

maffeleo

PSN ID: Klungeltjee

Ik hoor allemaal negatieve dingen over A.K. Maar ik heb dit gister de hele avond gespeeld. Moet zeggen het beviel me wel! Ik ben een flyer en in de lucht is genoeg te beleven. Wel even wennen met dat sneeuw level om met de helicopter heen en weer te vliegen.
Verder zat ik in een server met 100% tickets dit waren potjes van gemiddeld 10 - 15 minuten. Geen aanrader dus!!

De maps zien er wel gaaf uit, alleen dat zand level slaat nergens op, ik reed gister met m'n quad weg vanaf de basis, BAMMM knalde tegen de stoeprand van de snelweg : / "Bad Luck". (#@$&#%!@#)

Gunship is wel grappig, alleen (te) snel kapot! Die flares op die gunship beetje te overdreven wat een vuurwerk in de lucht!

Al met al, ik ben er wel tevreden mee. Zorg gewoon dat je wordt dood geschoten of blijft zitten in een tank of vliegtuig! :P

PSN ID: Klungeltjee

maffeleo schreef op woensdag 05 september 2012 @ 07:29:
Die flares op die gunship beetje te overdreven wat een vuurwerk in de lucht!
Maar dat ziet er dan wel erg mooi uit.

• Conundrum51
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-01 07:28
Het is vooral heel erg wennen. Geen idee waar ik naar toe moet en als ik er ben wordt ik neergeschoten. Zal wel even wennen zijn.

Wat ik wel mis zijn de normale tanks. In een normale tank kan je als gunner en zelfs in de 3de positie nog van behoorlijk nut zijn waardoor je leuk teamwork hebt. In een tankdestroyer heeft alleen de bestuurder nut. De rest van de passagiers zijn niks meer dan passagiers met een soort van slappe proppeschieter die je slecht on target kan houden.

Voor de rest erg wennen.

Verwijderd

Jackal131 schreef op woensdag 05 september 2012 @ 08:34:
[...]

Maar dat ziet er dan wel erg mooi uit.
Zoek de de AC130 maar eens op. In reallife werken de flares net zoals in de game.

YouTube: AC-130 Angel

• Unomomentodado
Zondagavond is mijn modem ermee gekapt... :(
Morgenmiddag komt er iemand van Ziggo langs om het (hopelijk) op te lossen.
Da's mooi kak; ik had al gehoopt wat te kunnen spelen.
*zonder internet zie je pas echt hoeveel crap er op de Nederlandse tv is... drama eerste klas*

[ Voor 23% gewijzigd door Superkiwi op 05-09-2012 09:15 ]

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

• Dynamix
maffeleo schreef op woensdag 05 september 2012 @ 07:29:
De maps zien er wel gaaf uit, alleen dat zand level slaat nergens op, ik reed gister met m'n quad weg vanaf de basis, BAMMM knalde tegen de stoeprand van de snelweg : / "Bad Luck". (#@$&#%!@#)

Gunship is wel grappig, alleen (te) snel kapot! Die flares op die gunship beetje te overdreven wat een vuurwerk in de lucht!
Met een quad ergens op volle snelheid tegenaan knallen is een instant death. Ook met de chopper of jet ergens tegenaan vliegen is fataal sinds de patch.

Dat de gunship redelijk snel kapot gaat is maar goed ook! Zo'n ding moet echt niet overheersen.

• johan bos
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-04-2023
Het is allemaal even wennen, maar inderdaad die AC-130 als heeft in rush te veel invloed, zeker met alle andere voertuigen die ze hebben.
Niet alleen qua bestoken van de Mcom's, maar ook de para drop mogelijkheid direct op/achter de Mcom's

Het verdedigende team zou de AC-130 moeten hebben naar mijn idee. Verdediging tegen voertuigen en mooi snel airdroppen op de Mcoms

[ Voor 33% gewijzigd door johan bos op 05-09-2012 09:24 ]

PSN: Deere6030

Verwijderd

Voordat je het weet staan ze de Mcom te armen terwijl jij nog in de oude base staat! of onderweg bent naar de nieuwe sets.

• Jimmy-time1
  • Laatst online: 18:29
Als ik die filmpjes zo bekijk is het inderdaad wel prijsschieten vanuit de gunship. Als een enemy heel even stilstaat knal je hem zo een granaat op zijn knar.

Ik ga vanavond maar eens even spelen op de nieuwe maps. Ben gisteren vanaf 17.45 tot 22.30 uur bezig geweest met downloaden en installeren. En omdat de wekker weer vroeg ging ben ik niet eens meer begonnen met spelen (en nee, dat lange downloaden ligt echt niet aan mijn internetverbinding)

Verwijderd

Jullie hebben het wel over het tegenvallen van Rush maar die Tank Superiority is helemaal bedroevend :'(
Ik had niet verwacht dat dat zo'n slappe bak zou zijn...

Ik had ook verwacht dat AK een openbaring zou zijn, helemaal vergeleken met Close Quarters. Moet zeggen dat ik op mijn eerste CQ avond meer een "wow wtf dit is vet!" gevoel had dan gister :)

Vetste map van AK is denk ik die ene met die windmolens (Heavy Metal anyone?) slechtste is die sneeuwmap op de berg, daar is echt geen touw aan vast te knopen.

Had ik dit van te voren geweten dan had ik mezelf een keer achter de oren gekrabd of ik Premium wel aan had moeten schaffen. Maarja, misschien dat de laatste 2 DLCs het nog de moeite waard maken!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

[b][message=38867787,noline]
Had ik dit van te voren geweten dan had ik mezelf een keer achter de oren gekrabd of ik Premium wel aan had moeten schaffen. Maarja, misschien dat de laatste 2 DLCs het nog de moeite waard maken!
* AllSeeyinEye had een vooruitziende blik :+

Geen premium voor mij. Ik beoordeel de DLC's wel per stuk en zal dan zien welke ik wel/niet aanschaf. Ik vind Heavy Metal en die andere BFBC2 kaart uit een patch beiden veel te groot. Vooral omdat je maar 12 tegen 12 speelt.

Ik hoop dat Aftermath en/of Endgame een city map DLC wordt.

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Pfff, flink groot nadeel van Tank Superiority is dat je soms paar minuten wacht in de basis om een tank te krijgen. Gooi er gewoon 100 tanks neer zodat iedereen gelijk een tank heeft :X

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

• ikookhier

ikookhier

>hijdiehieris<

Heb juist het meest genoten van Alborz mountains ziet er ook prachting uit!
Wel erg weinig voertuigen tot je beschikking na het cappen van een vlag,De berg op rennen is niet echt een optie.

Verwijderd

Erulezz schreef op woensdag 05 september 2012 @ 09:33:
Pfff, flink groot nadeel van Tank Superiority is dat je soms paar minuten wacht in de basis om een tank te krijgen. Gooi er gewoon 100 tanks neer zodat iedereen gelijk een tank heeft :X
Ze zijn sowieso behoorlijk spaarzaam met de vehicles in AK. Daarnaast zijn die tank destroyers een beetje lame als er verder amper normale tanks zijn om de destroyen :). Zoals gezegd zijn ze nog lamer omdat er effectief maar 1 persoon in hoeft te zitten en ze rijden voor geen meter!
Als ze op elke map het aantal lichte voertuigen (buggies, quads) zouden verdubbelen en een zooi heavy tanks toe zouden voegen komt het al meer in de buurt.

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2012 @ 09:38:
[...]

Ze zijn sowieso behoorlijk spaarzaam met de vehicles in AK. Daarnaast zijn die tank destroyers een beetje lame als er verder amper normale tanks zijn om de destroyen :). Zoals gezegd zijn ze nog lamer omdat er effectief maar 1 persoon in hoeft te zitten en ze rijden voor geen meter!
Als ze op elke map het aantal lichte voertuigen (buggies, quads) zouden verdubbelen en een zooi heavy tanks toe zouden voegen komt het al meer in de buurt.
Ja precies. In de trailers werd steeds gezegd "Ultimate Vehicle Warfare" oid.. Nou dat helpt niet als soms 5 mensen wachten in de basis op een tank :+

Maar verder is het wel een leuke DLC. :9

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

"Changed how MCOM station defend/attack kill score is calculated. Victim no longer needs to arm/disarm the crate but rather be in a 5 meter radius of the crate. Also increased kills needed for the Crate Defend Ribbon from 2 to 4"
Goede update!
Nu het k*tinternet fixen en goan!!

dvdkiwi schreef op woensdag 05 september 2012 @ 09:49:
"Changed how MCOM station defend/attack kill score is calculated. Victim no longer needs to arm/disarm the crate but rather be in a 5 meter radius of the crate. Also increased kills needed for the Crate Defend Ribbon from 2 to 4"
Goede update!
Nu het k*tinternet fixen en goan!!
Net als in bc2! Zeker goed :)

Toen had ik 1900 mcom defender pins, nu nog maar 14 ribbons (wel veeel meer potjes uiteraard maar toch :P)

[ Voor 12% gewijzigd door KngfCnns op 05-09-2012 09:53 ]

Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2012 @ 09:29:
Vetste map van AK is denk ik die ene met die windmolens (Heavy Metal anyone?) slechtste is die sneeuwmap op de berg, daar is echt geen touw aan vast te knopen.
Ik denk dat CQ op de sneeuwmap best goed kan worden als iedereen de weg een beetje weet te vinden.
Vooral als engi een beetje boven de wegen rondsluipen en de voertuigen bestoken.
Bij de AK maps lijkt me 5 vlaggen toch net iets te veel van het goede.

Dat d:)b

Verwijderd

Jackal131 schreef op woensdag 05 september 2012 @ 09:56:
[...]

Ik denk dat CQ op de sneeuwmap best goed kan worden als iedereen de weg een beetje weet te vinden.
Vooral als engi een beetje boven de wegen rondsluipen en de voertuigen bestoken.
Bij de AK maps lijkt me 5 vlaggen toch net iets te veel van het goede.
Ik vindeigenlijk elke map wel relax. Het is gewoon een kwestie van wennen. Ik ben alleen negatief over de M1128 en over de gunship en de vehicles balance bij rush slaat nergens op!!!. En ze hadden wel mogen uitleggen hoe je tegenwoordig moet painten in een Scoutchopper!!! Ik ben er toevallig achtergekomen!!

Voor de mensen die graag ff painten (hoop wel dat je een beetje piloot hebt want je gaat tegenwoordig heel snel neer als je iets raakt) ga op de 4e stoel zitten waar je co piloot bent en druk op de rechter cursor! en painten maar!

@kiwi: ik heb de medal al dus voor mij maakt het niet uit! Ik vind het alleen sneu dat je die medal nog niet hebt hahahahahaha :P :P ongein wat een klote medal was dat om te halen!
Wat is nu precies de soldier upgrade?
Dat je nu 2 dezelfde wapens (RU en US) in je beste wapenlijst hebt staan, met elk exact hetzelfde aantal kills?
Ik heb op nr 3 een US M16A3 staan: 539 kills...
Ik heb op nr 4 een RU M16A4 staan: 539 kills...
Praktisch nut?

Wat ik wel handig vind is de uitgebreidere gadgetlijst (mortar, medic kitjes dat soort dingen) onder al je wapens.

Verwijderd schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:04:
[...]
Ik ben alleen negatief over de M1128 en over de gunship en de vehicles balance bij rush slaat nergens op!!!.
Eensch. Ik hoop dat ze deze unbalance snel fixen (zal wel niet).

Verwijderd

Jammer dat je de laatst pot niet hebt meegespeeld die was echt ziek spannend met vette teamplay waarbij de randoms goed met de tweakers samenspeelde allemaal met dezelfde doel! WINNEN!

http://battlelog.battlefi...how/62989781/4/230420491/

ook deze was ziek:

http://battlelog.battlefi...how/62986538/4/230420491/

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2012 10:20 ]

Lees ik nou goed dat Chopper gunners geen flares meer hebben?
Dus de piloot is nu de enige die iets tegen stingers e.d. kan doen (dmv ecm of flares)?
Dit maakt het zelfs de erg goede chopper piloten een stuk lastiger; daarbij komt nog het verlengde bereik van de stinger/igla.
Goed dingetje dit!! :)

Verwijderd

ECM werkt ook haast niet meer, below radar dat is tegenwoordig nog beroerder dan voorheen!
Ja, en dan kunnen de stingers ook nog eens beter locken op lagere hoogten dan voorheen :)

Verwijderd

Maarja aan de andere kant als jij een super chopper piloot hebt (in oude situatie) was je bijvoorbeeld bij Wake rush helemaal niets als je verdediger was. Nu overheerst de chopper niet zo erg meer.

Note to joshje: vlieg je chopper niet meer door de bomen dat is niet meer zo effectief!!

• thunder8
  • Laatst online: 12:05

thunder8

Het gedonder begint weer.

Weet niet of anderen dit ook gemerkt hebben, maar het viel me gister op dat Javelins met regelmaat hun doel missen, terwijl je wel een lock hebt. Vlak voordat ik een javelin afvuur, richt ik naar boven, zodat de rocket meer van boven de target raakt en meer damage doet. Echter kwam het gister met AK regelmatig voor dat de javelin gewoon de grond induikt ipv het doel raakt. Dit is fucked up, want je hebt al weinig ammo voor dit ding en als je dan ook nog eens 1-2 missers hebt, is het nagenoeg ondoenlijk om voertuigen te destroyen.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Verwijderd

SQD EXPL2 nemen dan heb je 4 javelins, ik heb er nog niet veel van gemerkt namelijk nog niet gebruikt omdat die klote gunship belangrijker was om neer te halen hahaha

• thunder8
  • Laatst online: 12:05

thunder8

Het gedonder begint weer.

Bij deze klasse zorg ik altijd voor SQ EXPL. anders kan je het helemaal shaken idd. Maar het viel me gewoon op, omdat ik voorheen zelden tt nooit een misser had met een javelin, zelfs niet in urban settings met kleine vliegpaden. Nu op open mappen zie ik ze veel eerder te laag vliegen en de grond in duiken.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Op battlelog was een petitie geopend met het verzoek om de AC130 te verwijderen (in ieder geval uit Rush). Deze is inmiddels gesloten door de beheerder van Battlelog. Reden: er werd teveel geschreeuwd (caps gebruik). Ik heb de reacties een beetje doorgekeken, maar het schreeuwen vond ik erg meevallen.
Censuur vanuit DICE/EA???

• Dynamix
thunder8 schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:35:
Bij deze klasse zorg ik altijd voor SQ EXPL. anders kan je het helemaal shaken idd. Maar het viel me gewoon op, omdat ik voorheen zelden tt nooit een misser had met een javelin, zelfs niet in urban settings met kleine vliegpaden. Nu op open mappen zie ik ze veel eerder te laag vliegen en de grond in duiken.
Dat zal de IR Smoke van de voertuigen wel zijn.
Jackal131 schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:36:
Op battlelog was een petitie geopend met het verzoek om de AC130 te verwijderen (in ieder geval uit Rush). Deze is inmiddels gesloten door de beheerder van Battlelog. Reden: er werd teveel geschreeuwd (caps gebruik). Ik heb de reacties een beetje doorgekeken, maar het schreeuwen vond ik erg meevallen.
Censuur vanuit DICE/EA???
Battlelog admins mogen geen drol doen, behalve topics sluiten op scheldwoorden en caps. Dat doen ze dan ook maar al te graag. Censuur is te ver gezocht.

[ Voor 38% gewijzigd door Dynamix op 05-09-2012 10:41 ]

Verwijderd

Toen ik gister praktisch solo de 4 flags in de stad aan het defenden was op Bandar Desert (rest van het team zat in die Artillery Base 'E' te kloten) heb ik me wel kostelijk vermaakt met het in de val lokken van mensen met C4.
Kwestie van C4 op een muurtje plakken --> rondrennen als een malle --> random enemy meelokken --> BOEM doen! :) Ook leuk was het uitbuiten van het tekort aan vehicles; tank pakken --> enemy spawn rijden --> uitstappen --> C4 plakken --> eindje weglopen --> verstoppen en wachten --> enemy stapt in --> BOEM!

Wat dat betreft heb ik me solo prima vermaakt gister :9

edit: wat betreft die Javelins, iedereen heeft nu als eerste unlock IR smoke op de Tank Destroyers. Deze wordt op de voertuigen die al langer in het spel zitten vaak vervangen en dus niet gebruikt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2012 10:44 ]

Als je een Javelin op een voertuig afschiet wil deze Jav nog wel eens rondjes gaan draaien om het voertuig voordat deze inslaat (leuk gezicht :P ).
Als de chopper of jet laag vliegt gaat de Jav wel eens de grond in...
Een gemiddeld hoog vliegende chopper/jet zou altijd een hit moeten zijn.
Tenzij, zoals Moulin zegt, smoke gebruikt wordt.

• Ghostley
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-08-2024
Wat ik tot nu toe vind na een avondje conquest...

Bandar Desert:
Zeer mooi en heerlijk speelbaar als je team samenwerkt, maar...
Voertuigen zijn een must om te cappen, lopend is het imho lastig om bij de vlag te komen.
(voordat ik ook maar in de buurt kwam, was ik al afgeknalt door iemand met een apc/tankdestroyer)

Armored Shield:
Heerlijke map, maar voor de console iets te groot, waardoor het een soort van tag-team stijl wordt met cappen. (eerst US dan RU, dan weer US, alleen maar rondjes)
Overigens nu wel heel fijn choppers hunten met m'n stinger op de open vlaktes. :P

Death Valley:
Veel manieren om de enemy te flanken.
Minpunt vind ik dat A geraped kan worden met de Artillery vanaf waar je niet 'mag' komen.
(sowieso een kl*te ding, zeker als de driver AirBurst unlocked heeft)
Vanuit de lucht wellicht, maar daar ben ik heel slecht in :/

Alborz Mountains:
Instant favorite! :D (sneeuw, zon, reflecties... levert soms grappig situaties :P)
Veel van die irri Artillery gevaartes, maar de 3rd person cam daar in maakt de achterkant blind.
Dus simpel met C4 naar de achterkant lopen en klaar. Ook leuk om van bovenaf vlaggen te verdedigen.

Geen echte last gehad van de AC130, maar misschien komt dat nog.
Automatisch ook geen last van jets, omdat die te druk bezig waren met het neerhalen er van. :P

PSN ID: Ancta

Pagina: 1 ... 114 ... 162 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Beperk de slowchat. De volgende die de modbreaks besluit te negeren mag eventjes op vakantie.