Ik stelde voor om het hier bij te laten, maar vooruit dan maar, nog 1 keer.
Als eerste Martijn:
Ik hoef Bouke niet te kennen. Als hij zonodig moet zeggen hoeveel overclocks hij heeft gedaan, hoe goed en beter dan mij hij is want hij heeft nooit BSoD’s gehad en dat hij zo veel meer weet dan ik van deze materie zonder MIJ te kennen, dan ben je in mijn ogen redelijk arrogant aan het patsen met je (on)kunde. Zijn ondertitel en avatar zetten dat geen kracht bij en enkel dat heb ik gezegd. Mij zie je toch ook niet mijn argumenten kracht bij zetten met dat ik mijn eigen phase-changer maakte van een oude koelkast toen jullie beide nog maar tieners waren? (wat trouwens waar is).
Bouke vindt het ook nodig om te zeggen dat IK dingen insinueer terwijl dat niet zo is en om mij uitspraken in de mond te leggen die nergens staan. Het lijkt mij dat als iemand op zo’n manier een discussie voert hij dan repliek kan verwachten op de toon die hij zelf begon aan te slaan... min de arrogantie.
Dan Bouke:
als ik niets over jou mag zeggen, waarom doe jij dat dan wel over mij? je neemt aan mij te kennen aan de basis van een ondertitel en avatar
Ik neem niks aan anders dan wat ik lees in je berichten en de toon daarin. Als je het nodig vindt mij af te katten door te zeggen hoeveel jij wel niet dingen beter weet dan ik dan mag ik toch wel zeggen dat je eigen gekozen titel niet op waarheid hoeft te berusten? Tevens zeg ik verder niks negatiefs over je of dat je iets niet zou weten of dat je minder bent dan ik, in tegenstelling tot wat jij zegt. Lees maar terug.
(welke trouwens een cpu pot is, LN2 is doorzichtig en kleurloos)
Ga je me nou een lesje scheikunde geven? Ik gebruikte de algemene benaming voor het principe van LN2 koeling om je avatar te omschrijven en niet de exacte aanduiding van het object, het moet namelijk ook voor anderen begrijpbaar blijven wat wat is. Trouwens, ik ken je niet dus wie weet weet jij inderdaad niet eens wat een CPU pot is en ben je echt een prutser die maar een plaatje kiest. Let op: ik zeg niet dat het zo is, ik zeg dat ik niet weet of het wel of niet zo is.
ik zeg nergens dat dit niet kan, bij jou was de oplossing ook Vcore verhogen, zoals het altijd is met SB en SB-E
Je zegt ook nergens dat dit niet kan. Het was dan ook een vraag en geen bewering, maar op mijn iPad staat de punt en het vraagteken op dezelfde ‘toets’. Over punten gesproken, gebruik je nooit leestekens? Vcore verhogen is inderdaad meestal het enige wat nodig is (voor een Sandy/Ivy Bridge(-E)) op een verder volledig standaard systeem met enkel een hogere multiplier.
en stock I/O voltage is voor ieder quad channel setje geheugen genoeg om op SPD waarden te draaien of je nu multi 32 of 48 draait
Niet helemaal. Mijn G-skill setje heeft een XMP profiel wat het I/O voltage licht verhoogt (ik geloof van 1.00v naar 1.05v) om de snelheid stabiel te kunnen halen, daar zou stock dus (mogelijk) niet genoeg zijn volgens G-Skill als je geen XMP zou gebruiken. Als je met SPD ook XMP bedoelt dan moet je dat er even bij zeggen.
faalt je spul op een large set FFT's moet er gewoon Vcore bij
Daar kan ik me niet helemaal in vinden want Large FFT’s gebruikt ook geheugen. Als de snelheid van je geheugen erg hoog is (buiten de Intel spec, ook al is het binnen de mobo OC specs), dan kan de IMC het wellicht niet meer trekken en dan moet er mogelijk ook I/O voltage bij (zoals ik hier boven al zei). Niet alle IMC's are created equal en er zijn trouwens ook al meerdere gevallen bekend van gedegradeerde IMC’s op hoge snelheden (maar wel op 2400MHz+, dus dat gebeurt niet zo snel).
cuts both ways
Grow up man, waar schuif ik je dan een bewering in je schoenen? Inderdaad, niet dus.
Nu wordt het wat ingewikkeld, let op:
Ik zei:
Als jij nog nooit een BSoD hebt gehad dan heb je nooit de echte grenzen van je CPU opgezocht en vraag ik me af wat voor overklokker je dan bent.
Ben je Ueberhaupt bekend met de 101 BSoD? of de 124?
En toen zei jij:
hier doe je weer hetzelfde als in de 1e alinea en hiervoor heb je het zelfs over factueel blijven... iets met balk, oog en splinter...
Als je nooit tijdens een stresstest een BSoD hebt gehad dan heb je nooit de grens bereikt van het minimale werkbare voltage. Ik geloof niet dat je 400 keer, met meerdere CPU generaties neem ik aan, het absolute minimale voltage hebt bereikt en precies daar bent gestopt zonder de grens te overschrijden. No one is that lucky en met skill heeft dat niks te maken want je bent geen computer whisperer. Wat ik geloof is voor mij een feit en dus per definitie voor mij factueel. Net als dat ik mij afvraag wat voor overklokker je dan bent, dat is ook factueel want ik vraag me dat dan ook af. In plaats van wisecrackerig te gaan doen kan je ook gewoon uitleggen hoe jij dan 'nooit' een BSoD kreeg zodat de discussie over iets inhoudelijks kan gaan.
Dat balk, oog en splinter klinkt stoer (ik moest het opzoeken) maar is totaal niet van toepassing in deze discussie dus dat loopt wat mank.
op dit moment kun je beter aan je eigen kennis twijfelen dan aan die van mij, als je je afvraagt of ik de grenzen van mijn cpu's op zoek, moet je maar eens kijken op mijn HWbot profiel, denk dat je vraag wel beantwoord is
Stuur me de link maar, dan ga ik wel eens kijken. Lijkt mij bijzonder interessant.
vraagsteller heeft het nergens over wat hij met de cpu gaat doen, zoals ik in mijn voorbeeld aangeef met F@H (of dus andere software die daadwerkelijk alle cores benut) zal in 90% van de gevallen de cpu nooit 100% aan het werk zijn.
Vraagsteller zegt in voorgaand bericht EXACT dat hij dat gaat doen wat ik al zei, al kon je dat niet weten want hij postte NA jou. Jij ging er zonder reden van uit dat hij niet langere tijd op +-100% CPU gaat draaien en dat is onverantwoordelijk want zo praat je iemand een instabiel systeem aan. Ik daarentegen doe het veiliger en ga er van uit dat dat wel degelijk zou kunnen gebeuren en in dat geval is een lagere max aanhouden veel stabieler voor wanneer de zomer begint of je koeling minder wordt (stof, algen, noem maar op). Het systeem moet niet enkel voor PI runs en tijdelijke benches stabiel zijn maar voor maanden of jaren.
"of een langzaam aan gammeler wordende CPU" again, faktueel: maak dit hard met een bewijs
Sorry hoor, maar om in de woorden van de profeet te spreken: 'ben jij nou zo dom of ben ik nou zo slim?' (niks persoonlijks, dit is een citaat en geen kat). Ik vind het wel wat ongelooflijk dat iemand die zo vol van zijn eigen kennis en kunde is niks afweet van CPU degradatie en electronmigratie... Google maar eens op ‘degrading cpu’ en dan mag je de eerste link al pakken, of anders put ik wel uit mijn eigen ervaring want ik doe het al wat langer dan jij.
de woorden: overklok naar 4.7 GHz en stroomgebruik in 1 zin zeggen genoeg.
Dat lijkt me sterk, andere dingen die ik zeg pik je ook niet zo snel op. Ik leg het je even uit:
Met je LN2 setup ga je vast niet voor een stabiele lage OC maar meer voor de hoofdprijs, toch? Stroomverbruik neemt redelijk lineair toe (temperatuur buiten beschouwing latende) totdat je het voltage moet verhogen om stabiel sneller te kunnen draaien, dan wordt het lineair + X. 4,9GHz@1.5v bijvoorbeeld (voorbeeld getal, niets meer) verbruikt aanzienlijk meer dan 4,7GHz@1.4v. Die paar extra MHz'en wegen procentueel niet op tegen het veel hogere verbruik. Benchers geven niks om stroomverbruik, 24/7 users vaak wel, helemaal als men langere tijd zware taken wil laten uitvoeren zoals transcoden.
omdat jij graag het laatste woord wilt nu stoppen? en ik schermen met mijn ervaring? en clever lines en avatars... come on kerel, grow up. dit gaat nergens over.. dus vanwege mijn avatar en ondertitel ben ik een uitslover.. vond je al kort door de bocht na het 1e verhaal, maar na die alinea vind ik je echt een bevooroordeeld mens
Een uitslover heb ik je nooit genoemd. Leer je nou nooit eens geen woorden in andermans mond te leggen?
Ik hoef het laatste woord niet hoor, dat mag jij nu hebben met je reactie die gaat komen op wat ik nu allemaal getikt heb. Ik ben verder klaar met deze discussie want ondertussen is mijn maandelijkse tekst-zonder-interpunctie-lezen quota overschreden... doe daar eens wat aan want echt lekker converseren is het niet. (staat ook heel knullig in brieven en zo).
p.s.
baseclock heeft geen nut, de rek is te weinig en boven 102 MHz krijg je al snel stabiliteits issues..
gewoon lekker MP verhogen, daar heb je immers een K cpu voor
Zijn we het toch eens een keertje eens... doe liever niks met je baseclock om bovenstaande reden. Zelfs de zogeheten CPU-strap kan je vaker beter met rust laten tenzij je absoluut de laatste MHz er uit wilt persen mogelijk ten koste van stabiliteit (maar ik prefereer dan ook 100% stabiel over zelfs maar 1x in de maand een crash).
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.