Probleem: 'Er is een overwacthe I/O fout opgetreden'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Alpende
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-12-2023
Beste tweakers,

Vandaag startte ik mijn laptop op en dit verliep als gewoonlijk. Nu was ik zo'n 10 tot 15 minuten van mijn laptop weg (deze stond nog aan). Ik kwam terug bij mijn laptop en kreeg de volgende foutmelding te zien (zie link: http://i.imgur.com/foppc.jpg)

Nu weet ik niet waar dit aan ligt. Ik heb geprobeerd om de harde schijf van mijn laptop aan te sluiten op een andere PC maar hij pakte hem niet. Dus ik dacht dat de harde schijf kapot is o.i.d.

Is het dan mogelijk om een nieuwe 2.5'' harde schijf te kopen en deze te 'installeren' op mijn laptop zodat ik de laptop gewoon weer kan gebruiken? De laptop is een Compaq Pressario CQ61 (mocht dat van belang zijn)

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len-art
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-10-2024
Ja het is mogelijk om een nieuwe harde schijf te plaatsten, maar het is altijd handig om eerst het probleem te vinden. Staat de harde schijf als eerste in de boot volgorde in de bios?

edit/: Heb je alle usb apparaten uit je laptop gehaald en weet je zeker dat en geen dvd/cd in je laptop zit?

[ Voor 23% gewijzigd door len-art op 24-08-2012 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 00:23
En wat doet de laptop precies als deze opstart?
Wordt de hd gezien door de bios tijdens booten?
Krijg je in de bios een fout van de hd tijdens booten
Ga in de bios, zie je daar de hd?
Staat de hcontroller aan in de bios?
Zet de dvd speler eens uit in de bios.
Zet de bios naar default en boot.
Koppel alle hardware los die aan je laptop hangt, en dan booten.

hd aan een andere pc gehangen, wat zegt schijfbeheer van je hd?

Opnieuw installeren, wat heb je erbij gekregen om opnieuw te installeren.

[ Voor 8% gewijzigd door jan99999 op 24-08-2012 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpende
Ik heb alle USB apparaten uit m'n laptop gehaald en opnieuw geprobeerd, dit werkte niet. Verder heb ik mijn CD Drive uitgezet in de BIOS en opnieuw geprobeerd, ook dit werkte niet. Ik had de HD gisteren aan een andere PC gehangen maar deze herkende hem niet, hij kwam niet te verschijn bij Deze Computer.

De laptop is nu bezig met een start up test (dat kon je kiezen in de BIOS), De System Memory Test is geslaagd maar de Primary Hard Disk test is nog bezig (0.0% en dit staat al zo'n 10 -15 minuten zo) Gisteren probeerde ik ook alleen de hard disk te testen en de estimated time was toen 274 minuten (waar geen verandering in kwam na een uur ofzo)

@Jan99999

Waar staat HD Controller? Ik had in de BIOS gechecked maar ik kwam dat niet tegen. Of de BIOS een fout krijgt weet ik niet, ik kan wel gewoon de BIOS ingaan zeg maar.

Gisteren vergat ik nog te vermelden dat wanneer de laptop opstart er een scherm komt waarop staat 'Bestanden lezen', hierna volgt de foutmelding die ik in de OP geplaatst heb. En ik zal nog even kijken naar de boot volgorde.

Ik heb een Western Digital 1 TB externe harde schijf liggen, is het misschien mogelijk om die te gebruiken als Boot station / disk? Zo ja, hoe werkt dit dan precies en wat moet ik hier voor downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len-art
Volgens mij kan je Windows niet op een usb apparaat installeren. Je kan proberen om via Ubuntu op te starten en dan te kijken of de schijf word herkent. Als hij nu weer niet word herkent zou ik toch maar over een nieuwe harde schijf gaan nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpende
Ik zat toch al te denken om een nieuwe harde schijf te halen.

Dan moet ik volgens mij een 2.5´´ harde schijf hebben toch? Maakt het type dan nog uit en hoe zorg ik er dan voor dat mijn laptop op die nieuwe schijf kan opstarten? Wat moet ik daar voor downloaden of moet ik de windows CD gewoon installeren op de nieuwe schijf vanaf een andere PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len-art
Als ik jou was zou ik een SSD gaan overwegen. Zijn veel sneller maar wel duurder. Om te zorgen dat je kan opstarten met de Windows installatie cd moet je even de boot volgorde aanpassen in je bios. Bijv. 1e dvd/cd 2e hdd 3e.... etc. Het is wel handig om te weten dat na de eerste reboot tijdens de installatie je de volgorde wel even moet aanpassen. Namelijk je hdd als eerste anders begint hij weer van vooraf aan met de installatie omdat hij via de installatie dvd opstart.

Je hebt geen enkele software nodig om dit te doen. Kan ook niet omdat je software op een besturingssysteem installeert en die heb je nu niet meer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpende
Ik hou het wel gewoon bij de HDD, ik vond hem al snel genoeg en ik doe er toch niet meer mee dan alleen maar internet, soms wat downloaden en een muziekje luisteren.

Dus als ik het goed begrijp:

1 - 2.5'' harde schijf kopen.
2 - Deze in mijn laptop stoppen
3 - Laptop aanzetten, Windows CD erin stoppen en weer uitzetten?
4 - Laptop weer aanzetten, in de BIOS gaan en de Boot Order wijzigen zodat CD-Drive als eerste wordt geboot.
5 - Wanneer alles geïnstalleerd is, laptop uitzetten.
6- Laptop weer aanzetten en in de BIOS gaan en de Boot Order wijzigen zodat de HDD als eerste wordt geboot.
7 - Dan werkt hij weer.

Zit ik een beetje in de goede richting?

Oh, wacht ik lees net dat je geen software nodig hebt. Dus gewoon die schijf erin stoppen en de boot volgorde wijzigen?

[ Voor 8% gewijzigd door Alpende op 24-08-2012 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len-art
Je moet natuurlijk wel een Windows installatie cd hebben.
Geloof me, een ssd is echt heel pretig werken. Je zal meteen merken dat je internet veel sneller start en je boot tijd zal flink afnemen.

De precieze volgorde:

1. HDD in de laptop stoppen, inderdaad een 2.5" schijf.
2. Naar de bios gaan, waarschijnlijk een paar keer of delete drukken. er zal iets staan van Boot=f11/Esc Bios/Setup=del een paar seconde lang. Kies dan voor de Bios of Setup optie (afhankelijk van wat er staat, het betekend in ieder geval het zelfde)
3. Verander de boot order naar 1. dvd/cd 2. HDD. Stop de Windows installatie dvd in je laptop en save je bios en reboot.
4. De installatie zelf heeft waarschijnlijk niet veel uitleg nodig.
5. Als je laptop voor de eerste keer reboot tijdens de installatie, moet je de boot order weer veranderen naar 1. HDD 2. dvd/dc anders begint hij weer opnieuw omdat hij weer als eerste start vanaf de installatie cd.
6. Als de installatie klaar is moet je de drivers installeren. Die zijn te vinden op de website van de fabrikant. Die zal je op een andere computer moeten downloaden omdat je waarschijnlijk nog geen internet drivers hebt die al standaard in Windows zitten.
7. Klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpende
Vandaag een nieuwe schijf binnen gekregen en met de windows CD gewerkt en hij doet het weer perfect!

Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• len-art
Mooi dat alles is gelukt. Wat voor een schijf heb je er nu in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpende
Bijna dezelfde als degene die ik had. Een Western Digital Blue nog iets. Hij staat redelijk bovenaan in de pricewatch van 2.5 inch harde schijven. Ik heb geen SDD genomen omdat ik niet zoveel geld over heb voor een upgrade als hij ook gewoon zo werkt :).

Misschien later bij een compleet nieuwe laptop.
Pagina: 1