Het gelijk communistisch noemen is een zwakte bod om het zwaarder te laten lijken dan het is. Ik heb ook nergens gezegd dat ik ook niet tegen subsidies en toeslagen ben waar vooral de hoge inkomens van profiteren. We vergeten maar even voor het gemak dat er veeeeeel meer subsidies en toeslagen en regelingen zijn voor de minder bedeelden. Wat mij betreft voor die 52% HRA ook afgeschaft en cap je dat op 42%
Onzin. Ik betaal voor mijn producten evenveel BTW als de topman van ING. Eveneens zijn mijn sigaretten (mocht ik roken

) even duur en is mijn benzine even duur.
Klopt, Naar de topman van ING zal duurdere producten en meer producten afnemen> Dat bedoel ik met meer btw en accijnzen.
Je krijgt al vanaf iets boven modaal al geen zorgtoeslag meer (namelijk: tot €36k bruto inkomen), en dat is (net zoals de punten die volgen) tientjeswerk. Daarbij gaat een gezond persoon met meer inkomen écht niet opeens een duurdere premie nemen, puur omdat hij/zij dat dan kán betalen, net zoals dat chronisch ziek iemand met een lager inkomen niet zal terugvallen op de basispremie. Vooralsnog nemen mensen de zorgpremies die ze nodig hebben.
33743euro en 50k voor paren. En wat ik mij kan herinneren was het al snel een paar honder euro per jaar. En waarom zou een gezond persoon geen duurdere verzekering nemen? Ja, ik ben gezond en ga mijn been toch niet breken dus heb ik ook geen wintersport verzekering nodig.....? Een ongeluk zit in een klein hoekje en als je meer te besteden hebt kan je je ook beter indekken. Ik zeg nergens dat je je maar gelijk voor alles en nog wat gaat verzekeren maar ipv alleen de basis zal je wellicht voor 2 tientjes meer wat extra zorg er bij nemen zoals tandarts zaken of weet ik veel wat.
Als iemand chronisch ziek is en hier zichzelf niet voor zou verzekeren dan gaat dit hem nog meer kosten. Zou dus erg dom zijn. Verder zijn dit voorspelbare zaken en niet relevant. Je hebt die gewoon nodig. Dit kan ook gebeuren bij iemand die meer vermogen heeft.
Dat je met een hoger inkomen in plaats van bij de Aldi je boodschappen haalt, voortaan bij de Albert Heijn je boodschappen doet moge duidelijk zijn, maar dat betekent niet dat je ineens weer 25% van je inkomen aan boodschappen kwijt bent, zoals bij de minima het geval is. Met een inkomen van €3000,- netto ga je ook niet opeens €600,- aan boodschappen doen, als je eerst met een inkomen van €1200,- netto €240,- aan boodschappen doet.
Je tweede opmerking voor wat betreft energiekosten snap ik wel, maar als je erover nadenkt zal dat in de praktijk ook niet leiden tot noemenswaardige stijgingen in maandlasten. Je gaat niet opeens extra televisies kopen of meerdere computers; je upgradet je huidige apparatuur. Gevolg: een marginale stijging in energiekosten. Al het bovenstaande is overigens enorm speculatief (generaliserend, zou ik zelfs willen zeggen) en hangt natuurlijk van de persoon af. Je kan net zo goed enorm boven je stand leven en doen alsof je rijk bent terwijl je dat niet bent.

ik zeg ook helemaal nergens dat dit precies in verhouding ligt of moet liggen. Niet alles hoeft op een weegschaal.. Ik zeg wel dat je meer zal uitgeven aan boodschappen.
Hoe iemand zijn spullen koopt (2e hands, nieuw, upgraden etc) is aan die persoon. Daar kan jij of ik niets over zeggen en is voor ieder verschillend. Waarom zou je niet een extra tv halen en daarnaast een nieuwe tv is een nieuwe tv. Die ga ik niet "upgraden". Verder gaat het er ook niet om dat je ineens duizende euro's meer gaat uitgeven maar het is al een optel som. Duurdere hypotheek, meer belasting, duurdere boodschappen, hogere energiekosten, hogere ziektekostenpremie etc etc etc
En wellicht is het speculatief. Maar niet meer dan wat jij of andere hier pretenderen.
[/quote]
Even resumerend dus: waarom in vredesnaam de mensen die (relatief gezien)
veel minder kwijt zijn voor de
noodzakelijke diensten het meeste spekken met fiscale aftrek? Die €10,- zorgpremie op maandbasis die elk jaar er gemiddeld bovenop komt doet veel meer pijn bij de minima dan bij de 20% huishoudens die samen 5mld euro aan aftrek opstrijken, en toch blijft die groep het meeste profiteren. Het wordt tijd voor een herverdeling van dat geld.

Ik pas het even aan zodat ik het eens ben met de volgende stelling.
waarom in vredesnaam de mensen die (relatief gezien)
veel minder kwijt zijn voor de
noodzakelijke diensten het meeste spekken met fiscale aftrek?
De rest heeft er niets mee te maken aangezien die minima al heel erg door de overheid worden gesteund.
Het gaat mij er om dat er net wordt gedaan of mensen het zo ontzettend slecht hebben maar dat is helemaal niet zo. Als je niet werkt zal je inderdaad minder verdienen dan iemand die dit wel doet. Is dit zo gek? Als jij niet kan werken door bijv ziekte dan krijg je hier alsnog vergoedingen voor. In hoeveel landen gebeurd dit?
Daar op doorgaand mag je best voor (onnodige) voordeeltjes voor de rijkere weghalen. Maar vergeet niet dat die mensen al heel veel bijdragen (ga niet nog eens herhalen wat ik al vaker heb gezegd).
Ga dan eens bezuinigen op gemeentes en provincies die geld over de balk gooien met falende bouwprojecten, dubieuze subsidies voor kanslozen clubjes, het koningshuis en al die luxe etentjes, vergoedingen en feestjes voor de "regeringsleiders"
----------------------
Verder vroeg ik mij af wat alle nee roepers tegen het huidige kabinet nu willen. Wat had je verwacht dat er nu zou zijn als bijv GL/PvdA/D66 een meederheid zou hebben gehad in de 2e kamer? Stijging van ontwikkelingshulp, verzwaarde milieumaatregelen, afschaffing van de HRA voor inkomens boven de 30k, pensioenleeftijd 65 jaar.... Net alsof dit geen nadelen met zich meebrengt. Je kan gewoon niet een regering opzetten die het iedereen naar zijn zin maakt.
[
Voor 4% gewijzigd door
thewizard2006 op 14-12-2011 08:48
]