De NATO heeft andere (minder) doelen dan Nederland. Het is m.i. niet heel vreemd dat diens richtlijnen als teveel worden gezien in tijden van crisis.nXXt schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 12:23:
We zaten al een tijd onder het bestedingsniveau dat de NAVO als richtlijn hanteert (uit mijn hoofd 2.2% BBP de richtlijn, 1.1% werkelijk), maar met de nieuwere bezuinigingen wordt ook dat niveau van 1.1% niet gehaald.
Als er al echt iets te zeggen is over de houding van Nederland en/of de Nederlanders ten aanzien van defensie, dan is het dat het een post is die een zeer lage prioriteit geniet en waar men maar al te graag de kaasschaaf over haalt.
Dat was een politiek probleem. Verkeerd mandaat betekende verkeerd materieel. Geen luchtsteun was een politiek besluit in Den Haag en bij de UN. Heeft verder niet direct te maken met wel/niet bezuinigen. Ook een volledig gefinancierd/uitgerust onderdeel kan (lees: mag) niets doen als er geen groen licht is van boven.Bondgenootschappen handelen niet altijd even soepel en je wilt echt niet zonder luchtsteun komen te zitten, zoals de val van Srebrenica al aantoonde.
Eens. Een (bescheiden) aantal tanks als infanterie-ondersteuning is van grote waarde. Maar een klein aantal handhaven betekent dat het opleidings- en onderhoudsapparaat ook moet blijven. Dat is prijzig. Ik zie de toekomst in multinationale onderdelen: altijd samen trainen/opereren, maar de kosten worden door verschillende landen gedragen. Dan kan .nl de tanks wegbezuinigen omdat het gat gedicht wordt door een ander. Net als bij de vliegdekschepen en andere dingen die je later noemt.Het wegbezuinigen van tanks ben ik overigens ook geen voorstander van, omdat deze in Afghanistan erg van pas hadden kunnen komen. Het zijn een soort rollende schilden. De reden waarom de tanks niet naar Afghanistan gingen: kosten.
Dus wat mij betreft niet kaasschaven maar focussen op een aantal kernactiviteiten en dus andere delen afstoten, maar pas als verregaande samenwerking met andere landen een feit is. Of de JSF nodig is kan ik verder niet goed beoordelen maar het kan toch niet zo zijn dat we met zijn allen maar meer gaan betalen omdat andere landen er wel uitstappen. Dan maar beginnen met minder toestellen.
OS2028 moet meteen afgeschoten worden trouwens. Liever nu dan morgen omdat het blijkbaar miljoenen kost om er over na te denken. Ambtenaren die op tripjes naar Londen gaan om te kijken hoe het moet is sowieso belachelijk. Ze gaan een eindprodukt bekijken dat ze zelf als ambtenaar niet mee zullen maken. Het proces er naartoe bestuderen betekent echter stukken lezen op je eigen kantoor en dat is niet leuk. Dus op naar Londen, de belastingbetaler betaalt toch wel.
[ Voor 8% gewijzigd door Bundin op 21-03-2012 13:56 ]