D-e-n schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 14:47:
Het klinkt altijd leuk: dat verhaaltje over die gepakte autobezitter. Maar die autobezitter legt ook genoeg rekeningen bij een ander: zoals vervuiling en gevaarlijke situaties op de weg.
[klaagmodus aan]En die OV-reiziger iedere keer maar weer dat duurdere treinkaartje betalen.\[/klaagmodus uit]
Het klinkt altijd leuk, dat verhaaltje over het OV slachtoffer...
Pak de cijfers er eens bij:
inkomsten:
accijns op brandstof: 4 Miljard
BPM : 2,1 Miljard
Motorrijtuigenbelasting: 3,6 Miljard
Bij elkaar bijna 10 Miljard aan inkomsten die direct opgebracht worden door de autobezitter.
De totale post Infrastructuur en Milieu staat voor 10,7 Miljard op de rekening.
Van die 10,7 gaat er echter 5 Miljard naar OV en er zitten ook nog de waterwegen en dijken in..
Natuurlijk heb je nog andere indirect kosten, maar ook andere indirecte inkomsten. De kosten van een verkeersongeluk zou je ook mee moeten nemen, maar van de andere kant moeten de verkeersboetes dan ook op de balans.
Onder de streep durf ik dan wel te zeggen dat puur financieel gezien de autobezitter zwaarder belast wordt dan er aan kosten tegenover staat en de staat dus gewoon geld oplevert.
Ik vind het overigens prima dat autorijden belast wordt. En ik snap ook dat belastingen niet altijd terecht komen in het potje waar het zou moeten...
Als mensen echter gaan zeggen dat het veel meer geld kost dan het opbrengt en dat het huidige OV een alternatief is, dan ga ik daar met plezier tegenin.
Het OV is duur, brengt je van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet moet zijn en kost voor zowel de OV reiziger als voor de overheid bakken met geld.
Als een treinkaartje duurder wordt, moet je dus niet gaan zeuren dat een autobezitter meer moet gaan betalen.
bronnen:
http://www.prinsjesdag201...shoudboekje_van_nederland
http://www.nu.nl/economie...er-hoge-benzineprijs.html
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams