Persoonlijk gebruik ik liever
Project Reality dan RCRN. Het doet licht, maar ook het weer. Je kan zelf kiezen hoe je het wil hebben (hoe donker, hoe 'warm'/'koud', etc.
Dat en
Enhanced Lights and FX samen creert een heel mooi beeld.
Maar lighting-mods zijn een kwestie van smaak, sommigen vinden het een mooier, anderen weer iets anders.
Maar mods die
absoluut geïnstalleerd moeten zijn:
*
Unofficial Skyrim Patch
*
Unofficial Dawnguard Patch (indien Dawnguard geïnstalleerd is)
*
Unofficial Hearthfire Patch (indien Dawnguard geïnstalleerd is)
*
SkyUI* SkyUI3 Beta3 is hier te krijgen
*
Categorized Favorites Menu
*
Better dialogue controls (omdat de focus tussen muis en toetsenbord soms stom doet in dialogen) en
Better messagebox controls (beter toetsenbordgebruik in messageboxjes). Indien gebruik gemaakt wordt van een gamepad zijn deze niet nodig.
Verder is een hele hoop een kwestie van smaak. Aanraders (vind ik zelf) zijn:
*
Wet and Cold, zorgt ervoor dat iedereen reageert zoals het zou moeten in nat en koud weer. Regent het, dan doet iedereen z'n kap op, in de koude kleed men zich warm (werkt goed met
Winter is Coming), je ziet iedereen z'n adem als ze praten (gaaf! Zie onder) en als je uit water komt dan druip je nog na, etc.
*
Interesting NPCs (voegt een hele hoop goed gevoicde NPCs (ook followers) toe, heel leuk.
* Een follower mod (
Ultimate Follower Overhaul,
Amazing Follower Tweaks of
Extensible Follower Framework)
*
A Quality World Map
*
Immersive HUD, verbergt HUD-elementen als ze niet nodig zijn. Goed configureerbaar
*
Better sorting
*
Footprints
* 'Natuurmods', zoals
Skyrim Flora Overhaul,
Birds of Skyrim,
SkyTEST,
83Willows101BugsHD,
shooting stars,
rainbows), etc.
* Een watermod, ikzelf gebruik
Pure Water, maar
W.A.T.E.R. is ook heel populair
*
Economics of Skyrim, zorgt ervoor dat wat men verkoopt een afspiegeling is van de omgeving. Niet alles is overal te krijgen, prijzen variëren, etc.
En zo is er nog veel, veel meer. Texturemods, extra wapens en armor, huisjes, noem maar op

(Ik zie dat Rynji een hoop goeie mods geïnstalleerd heeft staat)
* Overigens ben ik heel blij dat SkyUI 3 MCM ingebouwd heeft. de meesten zullen MCM wel kennen van Fallout New Vegas, het staat voor Mod Configuration Menu en is een centrale plaats waar je instellingen van andere mods kan regelen. Héél erg fijn. Want eerst was het nog zo dat mods een bepaalde spell of item gaven waarmee je de instellingen kon regelelen, maar om het gewoon in een menu te hebben is vele malen fijner
Nog niet alle mods hebben een MCM-menu.