Jammer dat ze mages zo zwaar verkracht hebben. Alle leuke spells die er ooit in hebben gezeten zijn er uit gehaald in de loop van de jaren.
- Open lock
- Water walking (was geweldig in Morrowind)
- Wat is er gebeurd met <spell effect> voor <seconds>? Waarom kan ik geen healing spell casten die mezelf continue van health voorziet voor 30 of 60 seconden zonder dat ik hem in moet houden?
- Levitate (jammer dat die er in Oblivion al was uitgehaald)
- Slowfall (idem dito)
- Waarom kan ik niet meer <on target> spells casten? Jammer dat je je companions niet meer op een fatsoenlijke manier kan buffen.
- Je hebt niets aan die light spells omdat het bereik zo ongelofelijk laag is. Wat heb ik aan 5 meter zicht??
- Feather, voor als je te veel loot had gepakt en niet als een slak naar je huisje wilde terug lopen.
- Burden, erg handig voor enemies om ze encumbered te maken.
- Detect key mis ik gigantisch! Dat was een geniale spell in Morrowind waar ik super veel gebruik van heb gemaakt.
- Mark & recall, de Morrowind fans weten wel waarom

- Dispel, waarom kan ik geen spell effects meer van mezelf of van anderen verwijderen?
Ik ben echt zwaar teleurgesteld in mages en heb het spel al in geen week meer aangeraakt (ook vanwege het hele destruction verhaal). Waarom wil ik in hemelsnaam levelen als je effectief gezien hierdoor steeds slapper wordt?? Ik wacht wel op de patch. Mocht dit niets uitmaken dan moet ik van nood een melee of stealth karakter maken of gewoon het spel aan de kant zetten.
Ben ik de enige die enorm teleurgesteld is in het magic systeem? Alle vrijheid en mogelijkheden zijn er uitgesloopt.