Mikero schreef op donderdag 10 november 2011 @ 11:44:
[...]
Aan de afspraken met Bethesda zal het niet liggen, onze vrienden in Australië en Amerika die hebben gewoon moeten wachten (inmiddels ook enkele winkels die ze al verkoopt in het buitenland). Het is namelijk dat één winkels zijn belofte heeft gebroken. Nadat de andere ketens daar lucht van hebben genomen hebben zijn besloten om ook de game te verkopen, anders lopen zei natuurlijk de verkoop mis en dat is ook niet eerlijk.
14 uur resterend
Het enige wat ik bedoelde te zeggen was dat het vroeger simpelweg zo was dat als de winkels een foutje (al dan niet opzettelijk) maakten wij daarvan konden profiteren. Uitgevers danwel developers liepen er misschien af en toe een beetje om te miepen, maar laten we eerlijk wezen, sales liepen/lopen ze er niet om mis. "Maar wat als er dan een aantal dagen éérder al een crack uitkomt?". Onzin. Degenen die het willen downloaden, downloaden 'm toch wel illegaal ongeacht of de crack nu vóór of ná de release beschikbaar is. En de scene-groepen weten toch hun eigen kopie wel te verkrijgen, soms zelfs enkele dagen/weken vóór de launch zonder dat een winkelketen de streetdate heeft gebroken. Die zullen echt niet afhankelijk zijn van een tweakers.net topic om er achter te komen hoe of wat, die hebben hun eigen kanalen. Zo gaat het nu eenmaal.
Het is niet alsof het omzeilen van de Steam activatie (eigenlijk; het misleiden van de activatie door te doen alsof je je in een andere tijdszone bevindt) in deze echt "illegaal" is. Er hoeft per definitie niks gecracked te worden. Er hoeven geen modified .exe's bij te komen kijken, noch
omzeiling van de activatieservers. Puur het instellen van een proxy/VPN zodat het lijkt alsof we ons in een deel van de wereld bevinden waar het al 11-11 is zodat de game is vrijgegeven (zoals het zodirect in Nieuw Zeeland is, bijvoorbeeld) heeft niets te maken met hacken of cracken. Het is eerder het creatief gebruikmaken van de tijdszones :3
Maar goed. Ik begrijp dat Tweakers.net haar relaties moet managen en enig commentaar van de gamebobo's komt dat natuurlijk niet ten goede, maar gezien de developers/uitgevers zelf niet de moeite nemen om de gamers te bannen...waarom zouden ze dan wel een website hierop aanspreken? Het lijkt mij makkelijker/logischer e.e.a. bij de bron aan te pakken, en dat zijn ofwel de winkeliers (deze lijken mij de hoofdschuldige in dit verhaal), ofwel de gamers die op creatieve wijze eerder weten te activeren. En dat laatste laten ze dus sowieso al achterwege.
Mijn enige gedachtengang was dat ik het jammer vind dat, nu de streetdate toch is gebroken, console-eigenaren naar hartelust kunnen en mogen spelen en discussieren (spoilers en al, gelukkig hier wel getagged

) en de PC gebruikers worden wederom benadeeld omdat er een groep (crackers/downloaders) bestaat die 't weer leuk voor de rest heeft verpest...
[/end rant]
Zo, en nu weer on-topic