kaos- schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 15:57:
[...]
Een stuk hardware zoals een PS4 is een totaal ander verhaal dan een game.
Een PS4 in elkaar zetten is namelijk wel iets lastiger dan even een schijfje persen.
Met Gran Turismo 5 waren ze in totaal 3 dagen bezig om de complete wereld te voorzien van de eerste lichting. Dan heb je een beetje een idee hoe hard het gaat.
Daarnaast is bij hardware de afstemming van vraag en aanbod van belang om niet teveel voorraad te hebben. Een PS4 kost namelijk echt iets, CPU, geheugen, HDD, etc. Een of ander spel op een bluray in een plastic doosje kost echt een paar kwartjes om te maken ofzo.
Nou zal een PS4 of Xbox extra ook wel verkocht worden maar die zijn ze al maanden aan het bouwen om maar een beetje launchvoorraad te maken terwijl er in die 3 weken tot de launch van GTAV echt wel zat van die schijfjes geperst kunnen worden.
De beperkende factor zal vooral liggen in het inkoopbeleid van de winkel waar je heen gaat, als die conservatief inkopen komen ze wellicht tekort, maar dat zal dan snel genoeg aangevuld worden. Ik heb wel eens meerdere winkels af moeten lopen om een nieuwe game te kopen maar ik kan me niet herinneren dat dat ooit niet lukte.