Kom maar door met de leuke foto's. Veel plezier er mee.
Nice, voorbeeldplaatjes welkomPdeBie schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 11:01:
Gisteren mijn China Ebay Macro LED ring flash binnen gekregen.
Tientjes werk, dus ik vond het de gok waard.
[afbeelding]
[afbeelding]
(linkje?
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Ik heb er nog niet mee gespeeld. Ik heb nog geen macrolens. Ben nog aan het uitzoeken welke ik wil hebben (Tamron 90mm 2.8 DI VC is grote kanshebber).
Ik heb deze in de winkel van Ringfoto Semeins in Tiel gekocht. Daar was hij nu 4 tientjes i.v.m. koopzondag in Tiel. Je kan genoeg van dit soort ring flitsers op Ebay vinden. Sterker nog, deze staat er ook op voor 69 dollar geloof ik.
Ik heb deze in de winkel van Ringfoto Semeins in Tiel gekocht. Daar was hij nu 4 tientjes i.v.m. koopzondag in Tiel. Je kan genoeg van dit soort ring flitsers op Ebay vinden. Sterker nog, deze staat er ook op voor 69 dollar geloof ik.
Dank en dank.
Thanks, maar ik durf in FVM geen foto's te posten hoor.Verwijderd schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 23:12:
[...]
Kom maar door met de leuke foto's. Veel plezier er mee.
Beetje een lurker op het F&V gedeelte maar wilde deze toch wel even showen 
Mamiya_RB67 by Arthur van Reijn., on Flickr
Mamiya RB67 // Mamiya 127mm f3.5
Al 6 rolletjes geschoten (Gaan maar 10 foto's op een 120 rol), maar moet ze nog ontwikkelen.

Al 6 rolletjes geschoten (Gaan maar 10 foto's op een 120 rol), maar moet ze nog ontwikkelen.
Verwijderd
Gaaf ding! Wat een kleine back zit daar op trouwens, de Zenza Bronica die hier ligt heeft een dikkere kont.
Oef! Dat is het echte werk! 
Ga je ze zelf ontwikkelen of laat je dat doen? Direct met een goede scanner (laten) digitaliseren is op zich ook wel handig...
Ga je ze zelf ontwikkelen of laat je dat doen? Direct met een goede scanner (laten) digitaliseren is op zich ook wel handig...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Nice, welkom bij de MF-club
.
Mijn A12 backs (de 120 back voor de V-serie) is ook heel veel dikker dan dit miniding. Leuk speelgoed!
Mijn A12 backs (de 120 back voor de V-serie) is ook heel veel dikker dan dit miniding. Leuk speelgoed!
Kabeltje ertussen? Of kan je dat op de Nikon draadloos aansturen?PdeBie schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 09:25:
Ik heb een nieuwe flits beugel gekocht,
Edit: zie in een ander topic dat je een kabeltje zoekt
[ Voor 12% gewijzigd door ajhaverkamp op 08-10-2014 14:55 ]
This footer is intentionally left blank
Draadloos kan ook wel, maar aangezien de interne flits dan als commander werkt via IR pulsen, is het maar de vraag of dat lekker werkt als de slave flitser ergens naast de master zit. Als je hem dan toch vlak bij de camera houdt, dan is een kabel veel betrouwbaarder (en ik gok ook energiezuiniger).
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik heb inderdaad een SC-28 TTL flash cord gekocht, maar je kan ook draadloos aansturen eventueel. Dan dient mijn D7000 als commander voor de SB-910. Maar gezien de afstand zo kort is, ga ik liever voor een kabel. Lijkt me iets betrouwbaarder, plus dat het licht dan ook echt alleen van mijn SB-910 komt en niet ook nog eens van mijn pop-up flash *.
* ik weet niet precies hoe dit werkt, maar kan me voorstellen dat de kleine beestjes (macro fotografie) schrikken van de pop-up flash.
--edit--
bij IR pulsen zullen de beestjes niet schrikken natuurlijk, omdat ze geen IR zien.
* ik weet niet precies hoe dit werkt, maar kan me voorstellen dat de kleine beestjes (macro fotografie) schrikken van de pop-up flash.
--edit--
bij IR pulsen zullen de beestjes niet schrikken natuurlijk, omdat ze geen IR zien.
[ Voor 25% gewijzigd door PdeBie op 08-10-2014 16:20 ]
Nice, altijd fijn als je nog een speedlight op je camera kan monteren terwijl er een transmitter tussen zit! Veel plezier ermee
Waar ga je 'm voor gebruiken?
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Verwijderd
Het simpelere portretwerk vooral, met een plu, maar ook voor het betere "een beetje aankutten". Als dit setje bevalt komen er nog wel een keer twee RF60's bij en dan ben ik set for life qua flitsers.
Verwijderd
Cactus V6 transceiver, kost €60,- ongeveer en kan de wereld aan flitsers aansturen, bedienen en zo. De RF60 heeft een V6 ingebouwd ongeveer. Ik moet nog even uitzoeken hoe het allemaal precies werkt, maar het is best veel belovend.
Flisters regelen in 1/10 stops, in plaats van 1/3 bijvoorbeeld.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2014 17:22 ]
Ow voor dat geld is het de poging waard inderdaad
Leuk!avanreijn schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 23:32:
Beetje een lurker op het F&V gedeelte maar wilde deze toch wel even showen
[afbeelding]Mamiya_RB67 by Arthur van Reijn., on Flickr
nooit geweten dat er slechts 10 foto's op een rol kunnen (met een rolleiflex zijn het er 12)
weet het niet meer
Ja maar dat is 6x7, een haas of rollei doet 6x6.
Dat is het coole aan 120, de hoogte staat vast, maar je hebt 6x5 (meen ik) 6x6 6x7 6x9 en wellicht nog wel meer maten.
Volgens wiki:
6x: 4,5,6,7,8,9,12,17,24 . Die laatste geeft 3 exposures per rol
Dat is het coole aan 120, de hoogte staat vast, maar je hebt 6x5 (meen ik) 6x6 6x7 6x9 en wellicht nog wel meer maten.
Volgens wiki:
6x: 4,5,6,7,8,9,12,17,24 . Die laatste geeft 3 exposures per rol
[ Voor 20% gewijzigd door Boudewijn op 08-10-2014 21:46 ]

toch weer wat geleerd vandaag
ik kwam vorig jaar Leevmeister in het wild tegen met precies dezelfde camera; wat is dat ding groot!
op de foto hierboven valt het niet zo op, maar je moet wel eerst naar de sportschool voordat je deze camera gaat gebruiken
weet het niet meer
Op dit moment maar laten ontwikkelen bij een foto lab en direct laten inscannen. Mocht er wat leuks tussen zitten zal ik het wel laten afdrukken.Fiber schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 00:06:
Oef! Dat is het echte werk!
Ik heb ze inmiddels al tientallen keren gebruikt en ze hebben me nog geen één keer in de steek gelatenVerwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 17:17:
Cactus V6 transceiver, kost €60,- ongeveer en kan de wereld aan flitsers aansturen, bedienen en zo. De RF60 heeft een V6 ingebouwd ongeveer. Ik moet nog even uitzoeken hoe het allemaal precies werkt, maar het is best veel belovend.
Er zijn nog wel wat dingen die me frustreren. Zo onthoud de RF60 de exposure niet na het uitschakelen (bij mij igg, of ik doe iets fout). En ik heb de v6's ingesteld op 1/3e stops, maar soms reset die zichzelf naar 1/1e stops
Maar dit kunnen ze met firmware updates verhelpen.
Je had die 500C/M op de kroller-moller meet toch ook gezien?Vishari Beduk schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 22:30:
[...]
![]()
toch weer wat geleerd vandaag
ik kwam vorig jaar Leevmeister in het wild tegen met precies dezelfde camera; wat is dat ding groot!
op de foto hierboven valt het niet zo op, maar je moet wel eerst naar de sportschool voordat je deze camera gaat gebruiken
Edit: okay dat neem ik terug. 2kg... wtf.
[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 08-10-2014 23:28 ]
Hangt af van de frequentie van het IR licht en de beestjes zelf.PdeBie schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 16:02:
Die IR pulsen komen met gewoon flitslicht mee, dus de commander mode is alles behalve subtiel. Er is wel een speciaal opzetstuk te krijgen dat je in de hotshoe klikt en dan een IR filter voor je opklapflits plaatst, maar een kabel is in dit geval veel handiger.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
De Fuji familie is flink uitgebreid, van alleen een X100 naar een X-E1 met 35mm, 18-55mm en de Samyang 12mm f/2:

Door de X100 dermate fan geworden van de Fuji controls, stijl en JPEG output dat ik de MFT set de deur uit heb gedaan en helemaal ben overgestapt op Fuji X. Het was eigenlijk niet de planning om een 18-55mm te halen maar kon hem voor de meerprijs in een set met de 35mm en de camera niet laten liggen

Door de X100 dermate fan geworden van de Fuji controls, stijl en JPEG output dat ik de MFT set de deur uit heb gedaan en helemaal ben overgestapt op Fuji X. Het was eigenlijk niet de planning om een 18-55mm te halen maar kon hem voor de meerprijs in een set met de 35mm en de camera niet laten liggen
Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0
Goede zet! Ook ik heb dezelfde keuze gemaakt van de X100 naar XE-1 vanwege het gebruik en de platen die ik ermee maak.
Ja dat had ik inderdaad ook gezien. Maar kabeltje heeft bij mij wel de voorkeur voor macro inderdaad.Orion84 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 08:27:
Die IR pulsen komen met gewoon flitslicht mee, dus de commander mode is alles behalve subtiel. Er is wel een speciaal opzetstuk te krijgen dat je in de hotshoe klikt en dan een IR filter voor je opklapflits plaatst, maar een kabel is in dit geval veel handiger.
Helaas blijkt het kogelkopje van mijn laatst ontvangen bracket niet sterk genoeg voor de flits. De SB-910 is natuurlijk ook geen lichtgewicht (Circa 510 gram (met vier LR6 AA-alkalinebatterijen van 1,5 V), circa 420 gram (alleen flitser)), dus ik had het eigenlijk al wel verwacht, maar goed.... voor het geld durfde ik de gok wel te wagen.
Iemand ideeën voor een degelijke kogelkop die de flitser wel kan dragen, terwijl deze schuin naar beneden gericht staat?
Tof! Kom ook van MFT. Heb nu de 27mm en 18-55...Chad Chubatcha schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 08:46:
De Fuji familie is flink uitgebreid, van alleen een X100 naar een X-E1 met 35mm, 18-55mm en de Samyang 12mm f/2:
[afbeelding]
Ik houd de x100 er wel gewoon bij hoor, er is geen compacte 23mm voor X-mount en wil de leaf shutter ook niet missen.k5052 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 08:55:
Goede zet! Ook ik heb dezelfde keuze gemaakt van de X100 naar XE-1 vanwege het gebruik en de platen die ik ermee maak.
Radio! | Fuji X100S | 2x Fuji X-E1 | Samyang 12mm f/2.0 | Fujinon 18-55mm f/2.8-4.0
Een 500C/M is ook een slordige 2,5-3kg schoon aan de haak, als je er geen accessoires op hebt zitten. Maar daardoor wel gebouwd als een tank, ik vind hem steviger dan een Canon 5D bijvoorbeeld.Vishari Beduk schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 22:30:
[...]
Op de foto hierboven valt het niet zo op, maar je moet wel eerst naar de sportschool voordat je deze camera gaat gebruiken
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
De Mamiya RB67 is toch wel even een maatje groter dan menige Hasselblad. Qua gewicht geef ik jullie volledig gelijk dat de hasselblad heel zwaar is voor z'n grootte, maar als je een RB67 in het echt hebt gezien dan weet je dat de Blad daarbij vergeleken een kleintje is. Alle RB67 objectieven zijn een maatje groter en zwaarder dan de equivalente Hasselblad objectieven en zijn optisch overigens ook zéér goed. Ik heb overigens mijn RB67 een tijd geleden verkocht omdat hij me te zwaar werd, want je sleept al snel een kilo of 10 met je mee als je die camera in een leuke setup met wat extra lensjes mee wilt nemen...
Ter illustratie een foto van de 2 naast elkaar:

Sorry voor de off-topic reactie, maar ik moest wel een beetje gniffelen toen ik teruglas dat de filmback van de RB67 klein gevonden word want die hele camera is enorm. Kan het dan toch even niet laten het een en ander te verduidelijken
Ik schiet overigens al tijdje met deze camera, is ook geen kleintje:
Ter illustratie een foto van de 2 naast elkaar:

Sorry voor de off-topic reactie, maar ik moest wel een beetje gniffelen toen ik teruglas dat de filmback van de RB67 klein gevonden word want die hele camera is enorm. Kan het dan toch even niet laten het een en ander te verduidelijken

[ Voor 4% gewijzigd door Leevmeister op 09-10-2014 14:54 ]
^^ ik zeg; da's nie echt. Da's fotosjop!!!
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Watjes 

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Verwijderd
Doet die het nog? 

Zonder referentie is het lastig iets op formaat te schatten.
Ik vind het alleen maar leuk dat je het even verduidelijkt.Leevmeister schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:49:
Zonder referentie is het lastig iets op formaat te schatten.
Het leek me dat de fotorolletjes bedoelt waren om het formaat aan te geven. Maar daarvoor moet je uiteraard wel redelijk bekend zijn met het formaat van een rolletje.
[ Voor 11% gewijzigd door inquestos op 09-10-2014 16:31 ]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Zeker weten!
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Verwijderd
Formaat van de rolletjes ben ik wel mee bekend, die liggen hier ook wel. Ik kon echter pas zien hoe groot de Mamiya echt is, toen ik 'm naast de Hasselblad zag.inquestos schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:30:
Het leek me dat de fotorolletjes bedoelt waren om het formaat aan te geven. Maar daarvoor moet je uiteraard wel redelijk bekend zijn met het formaat van een rolletje.
Die rolletjes zijn idd vrij standaard 120 rolletjes, ik schiet er wekelijks mee... maar nu zie ik pas het verschil met een hass. Dat zet het voor mij in perspectief; holy shit.
Nou, mijn eerste macro setup is compleet (schaamteloze iPhone 4 foto
) 

Wat zien we hier:
- Nikon D7000 body
- Nikon 50mm f/1.8D (reversed)
- Nikon SB-910 aangestuurd door Nikon SC-28 TTL flash cord
- Linkstar Flash bracket met Chinees balhoofd
- Polaroid softbox
En hier de eerste twee test shots (van een bascilicum plantje hierin huis) rechtstreeks vanaf RAW naar JPG geexporteerd in LR5.

Ik ben benieuwd hoe het straks met de beestjes gaat

Wat zien we hier:
- Nikon D7000 body
- Nikon 50mm f/1.8D (reversed)
- Nikon SB-910 aangestuurd door Nikon SC-28 TTL flash cord
- Linkstar Flash bracket met Chinees balhoofd
- Polaroid softbox
En hier de eerste twee test shots (van een bascilicum plantje hierin huis) rechtstreeks vanaf RAW naar JPG geexporteerd in LR5.

Ik ben benieuwd hoe het straks met de beestjes gaat
Ik was nog op zoek naar een analoge SLR, toen kwam ik op Marktplaats voor een paar tientjes dit setje tegen:

Aardig hoopje glas, wat zat er in de doos?
* Zenit 12XP, S#86126301, dus van ergens '85-'86, gekocht van eerste eigenaar
* Helios 44M4 (58mm f/2), standaardlens voor de Zenit
* Chinon 28mm f/2.8
* Meyer Optik 50mm f/1.8
* Chinon 135mm f/2.8
* Rexatar 200mm f/3.3
* Tonami 400mm f/6.3
* Admiral 400mm f/6.3
Accessoires:
* 2 statiefkragen voor de tele-toeters
* Fototas, draagriem
* 2x Teleconverter voor M42
* Prinz Jupiter 372 flitser
* Stoney3K denkt dat het eens tijd wordt om vliegtuigjes te gaan kijken.

Aardig hoopje glas, wat zat er in de doos?
* Zenit 12XP, S#86126301, dus van ergens '85-'86, gekocht van eerste eigenaar
* Helios 44M4 (58mm f/2), standaardlens voor de Zenit
* Chinon 28mm f/2.8
* Meyer Optik 50mm f/1.8
* Chinon 135mm f/2.8
* Rexatar 200mm f/3.3
* Tonami 400mm f/6.3
* Admiral 400mm f/6.3
Accessoires:
* 2 statiefkragen voor de tele-toeters
* Fototas, draagriem
* 2x Teleconverter voor M42
* Prinz Jupiter 372 flitser
* Stoney3K denkt dat het eens tijd wordt om vliegtuigjes te gaan kijken.
Toch maar voor middenformaat gaan dan, heb je daar geen last van.
(Al wordt filmen op 6x6 toch een beetje lastig. Iemand een IMAX camera over?)
Virtual private syndrome?
ora et labora
Vertical photo syndrome
Mooi analoog setje trouwens voor een paar tientjes, ook nog mooi koffertje erbij.
Mooi analoog setje trouwens voor een paar tientjes, ook nog mooi koffertje erbij.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Zeker weten, het piepschuim ga ik alleen wel vervangen voor plukschuim omdat dit echt overal tussen gaat zitten.AdmiralSnipe schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 19:22:
Vertical photo syndrome
Voorlopig de lenzen maar veilig in mijn sokken gewikkeld en ze erin opgeborgen.
Mooie Fuji...!Leevmeister schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:49:
[...]
[afbeelding]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!
Gefeliciteerd! Heb zelfde upgrade pad gedaan. Scheelt tot nog een eind he qua grootte en gewicht haha.

eerste reactie: klein!
zo dat was mijn laatste aankoop; de set is compleet
laatste jaren veel gekocht en verkocht vanwege de overstap, maar dat is hiermee voobij
nu proberen niets meer te kopen

[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 14-10-2014 23:25 ]
weet het niet meer
Jaloersmakende combi: De nieuwe D750 met de gloednieuwe 20mm Nikkor...Vishari Beduk schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 22:54:
[afbeelding]Nikkor 20mm f/1.8
zo dat was mijn laatste aankoop; de set is compleet...
Ziet er goed uit Vishari, mooie camera en lens!
Moet zeggen dat ik je "aankoop" foto's er altijd netjes/professioneel vind uitzien. En mag ik vragen waarom je bent overgestapt? Als je al wat lenzen hebt is overstappen toch helemaal niet aantrekkelijk.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Ja die zijn cool Vishari, hoe maak je die?
Verwijderd
Huh? Binnen korte tijd een duurdere camera uit hetzelfde tijdperkZym0tiC schreef op zaterdag 11 oktober 2014 @ 21:13:
Eerder deze week de D7100 gekocht als vervanging van mijn D3200![]()
[afbeelding]
100-200 f/4.5PWM schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 12:59:
dubbelpost
Oude meuk kan ook nog lekker schieten:
100-200mm F4 voor in de verzameling
[afbeelding]
Hoe is de autofocussnelheid van zo'n oud beestje? En is het een koffiemolen qua geluid?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Mooie stap vooruit toch! De D7100 is op dit moment gewoon Nikon's beste APS-C camera...Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 15:00:
[...]
Huh? Binnen korte tijd een duurdere camera uit hetzelfde tijdperk
-knip-
[ Voor 93% gewijzigd door Universal Creations op 15-10-2014 15:56 . Reden: Niet zo flauw doen ]
www.maartendeboer.net
Er zit aardig wat verschil tussen de camera's. Meer fps, betere viewfinder, ligt beter in de hand, geen aa filter, betere focus, metering bij ai lenzen enz.Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 15:00:
[...]
Huh? Binnen korte tijd een duurdere camera uit hetzelfde tijdperk
De AF is snel en accuraat, dat valt echt alles mee. Maar inderdaad, wat geluid betreft zou ik hem op een begrafenis zou ik hem niet snel gebruikenUniversal Creations schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 15:05:
[...]
100-200 f/4.5
Hoe is de autofocussnelheid van zo'n oud beestje? En is het een koffiemolen qua geluid?
Hij is gebouwd als een tank, heeft geen enkele back/frontfocus problemen (eat that Sigma) en is wijd-open net zo scherp als afgestopt. Alleen richting de 200mm begint hij open iets onscherper te worden. Hij vormt ook echt een mooie combinatie met mijn A77 body.
Hij zal slechts in de dierentuin of op Schiphol de tas verlaten, maar ik ben blij dat hij er in zit
Ik heb ook nog even gekeken naar de "rest" van het Minolta spul, de 24mm en 28mm en de echte Beercan. De eerste 2 vallen toch af omdat de 17-50 2.8 die ik heb net zo scherp is en de Beercan is gewoon lomp groot.
[ Voor 12% gewijzigd door PWM op 15-10-2014 16:27 ]
Nice! Ik ben benieuwd of deze ook (zoveel) last heeft van Focusshift zoals de 28mm 1.8G dat heeft... Ik had hier echt last van (met name aan de zijkanten buitenste 1/4 aan beide zijde)...Vishari Beduk schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 22:54:
[afbeelding]Nikkor 20mm f/1.8
zo dat was mijn laatste aankoop; de set is compleet
laatste jaren veel gekocht en verkocht vanwege de overstap, maar dat is hiermee voobij
nu proberen niets meer te kopen
Dat is geen focus shift, maar field curvature. Focus shift is dat de focus op f/2 niet op het zelfde punt ligt als op f/1.8. Dat is juist bij diafragma's net iets kleiner dan wide-open merkbaar, omdat de verschuiving van focus groter is dan de DoF (je focust namelijk wide open).Pat-Juh schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 16:24:
Nice! Ik ben benieuwd of deze ook (zoveel) last heeft van Focusshift zoals de 28mm 1.8G dat heeft... Ik had hier echt last van (met name aan de zijkanten buitenste 1/4 aan beide zijde)...
Field curvature is wanneer het focusvlak niet recht is, maar wat krom. Dus dat de focus aan de randen van je foto wat dichterbij het sensorvlak ligt dan de focus in het midden. Ook hier geldt dat het merkbaar wordt als de kromming/verschuiving groter is dan de DoF.
bij f1.8 tot f2.8 was het bruikbaar op FX en daarboven viel de scherpte wegUniversal Creations schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 17:32:
[...]
Dat is geen focus shift, maar field curvature. Focus shift is dat de focus op f/2 niet op het zelfde punt ligt als op f/1.8. Dat is juist bij diafragma's net iets kleiner dan wide-open merkbaar, omdat de verschuiving van focus groter is dan de DoF (je focust namelijk wide open).
Field curvature is wanneer het focusvlak niet recht is, maar wat krom. Dus dat de focus aan de randen van je foto wat dichterbij het sensorvlak ligt dan de focus in het midden. Ook hier geldt dat het merkbaar wordt als de kromming/verschuiving groter is dan de DoF.

Hoe bevalt de 20G?
Mmm, even Db metertje erbij en de Tamron 17-50 2.8 er daarna opgeschroefd.Universal Creations schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 15:05:
En is het een koffiemolen qua geluid?
Het oude beestje is bijna 2x stiller dan de veel nieuwere Tamron.
De Tamron 17-50 is dan ook wel een echt koffiemolen.
2x stiller is 3dB verschil, dat valt nog mee dan
2x stiller is 3dB verschil, dat valt nog mee dan
Disclaimer: We leven in een interessant tijdperk met snelle technologische ontwikkelingen. Slechte camera's worden niet meer gemaakt. Een beetje fotograaf maakt ook met de goedkoopste instap DSLR van welk merk dan ook uitstekende foto's. Maar dat neemt niet weg dat fabrikanten accenten leggen. En je kan een camera kiezen die net even wat beter presteert op een bepaald gebied dat voor jouw belangrijk is. Al besef ik ook wel dat het allemaal luxe problemen zijn.Mr Pingu schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 12:41:
En mag ik vragen waarom je bent overgestapt?
Dit soort foto's is wat ik leuk vind:

Donkere mensen die in de fel brandende zon staan. Dan krijg je dat of de achtergrond overbelicht wordt, of de donkere gezichten helemaal dichtlopen. In deze situaties heb ik altijd moeite om in post-processing de gezichten en ogen mooi zichtbaar te krijgen. Daarom een camera gekozen die op base ISO een hoge DR heeft, zodat ik wat meer speelruimte heb.
Met een flitser die niet flitstBoudewijn schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 12:48:
Ja die zijn cool Vishari, hoe maak je die?
Midden in de huiskamer zet ik twee flitsers met softbox tegen elkaar, schuin naar beneden gericht. Dus dat ze een lichttent vormen. Dan het onderwerp op een statief ertussen (beetje aan het eind).
Een paar meter erachter in het donker staat een zwarte papier rol, zodat ik een diep zwarte achtergrond krijg.
Ik gebruik een 85mm macro-objectief T 1s, f/10, ISO 100 en een stop onderbelichten
Het cruciale is dat ik niet flits, alleen het hulplicht staat aan; dat is mooi zacht en diffuus.
Geen idee; nu is gewoon alles onscherpPat-Juh schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 16:24:
[...]
Ik ben benieuwd of deze ook (zoveel) last heeft van Focusshift zoals de 28mm 1.8G dat heeft...
Ik moet de combi eerst afstellen met fine tuning.
weet het niet meer
Verwijderd
Alles goed en wel, maar het flitslicht wordt net zo zacht en diffuus als het hulplicht natuurlijk. Daarbij denk ik dat die flitsers ook wel zo zacht of hard kunnen dat je met 1/250 (of wat de sync speed ook moge zijn), f/10, ISO100 en flits een gelijke belichting moet kunnen halen. Voordeel is dan alleen dat de ruimte niet donker hoeft te zijn en je niet bang hoeft te zijn voor trillingen.Vishari Beduk schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 21:08:
[...]
Met een flitser die niet flitst![]()
Midden in de huiskamer zet ik twee flitsers met softbox tegen elkaar, schuin naar beneden gericht. Dus dat ze een lichttent vormen. Dan het onderwerp op een statief ertussen (beetje aan het eind).
Een paar meter erachter in het donker staat een zwarte papier rol, zodat ik een diep zwarte achtergrond krijg.
Ik gebruik een 85mm macro-objectief T 1s, f/10, ISO 100 en een stop onderbelichten
Het cruciale is dat ik niet flits, alleen het hulplicht staat aan; dat is mooi zacht en diffuus.
Los hiervan, mooie apparatuur hoor!
Kan ik best jaloers op zijn, maar ben ik niet.
Nooit geweten dat het verschil tussen Canon en Nikon zo groot was wat betreft Dynamic Range:

Voordeel van een Canon is dat je lekker hoog in de iso kan gaan, maar idd op lagere iso-settings moet je wel goed belichten, en met moeilijke lichtomstandigheden wordt iets sowieso over/onderbelicht.

Voordeel van een Canon is dat je lekker hoog in de iso kan gaan, maar idd op lagere iso-settings moet je wel goed belichten, en met moeilijke lichtomstandigheden wordt iets sowieso over/onderbelicht.
Vishari Beduk schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 21:08:
Dit soort foto's is wat ik leuk vind:
[afbeelding]Omkareshwar
Donkere mensen die in de fel brandende zon staan. Dan krijg je dat of de achtergrond overbelicht wordt, of de donkere gezichten helemaal dichtlopen.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Verwijderd
FTFYinquestos schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 21:43:
Nooit geweten dat het verschil tussen Canon en Nikon Sony zo groot was wat betreft Dynamic Range:
Verwijderd
?inquestos schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 21:43:
Nooit geweten dat het verschil tussen Canon en Nikon zo groot was wat betreft Dynamic Range:
[afbeelding]
[...]
Het voordeel bij de Canon is pas bij ISO's die je sowieso niet wilt gebruiken.
Het voordeel bij Nikon is pas als je niet in staat bent fatsoenlijk te belichten...
Nouja soms heb je toch gewoon situaties waar het verschil tussen donker en licht gewoon groot is. Waar je met Canon dan moet grijpen naar een HDR-bracket kan je met Nikon / Sony af met 1 shot een beetje simpel gesteld. Dat je daarmee ook als je verkeerd belicht wat meer kan redden is een andere toepassing
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Ik denk dat ik ook maar moet overstappen dan 
(ETTR is idd soms echt naar op Canon. 2/3 stops onderbelichten om je lucht niet wit te laten zijn, en dan zitten met contrastloze/ruizige schaduwpartijen wanneer je het weer rechttrekt in nabewerking. Had geen idee dat dit zoveel beter was met Nikon/Sony)
(ETTR is idd soms echt naar op Canon. 2/3 stops onderbelichten om je lucht niet wit te laten zijn, en dan zitten met contrastloze/ruizige schaduwpartijen wanneer je het weer rechttrekt in nabewerking. Had geen idee dat dit zoveel beter was met Nikon/Sony)
opvallend genoeg scoort de a7s pas goed bij hoge iso's, <3200 is de nikon echt beter
ora et labora
Als het verschil tussen donker en licht heel groot is, dan krijg je dat nog steeds niet in 1 jpg gepropt.Mr Pingu schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 23:06:
Nouja soms heb je toch gewoon situaties waar het verschil tussen donker en licht gewoon groot is. Waar je met Canon dan moet grijpen naar een HDR-bracket kan je met Nikon / Sony af met 1 shot een beetje simpel gesteld. Dat je daarmee ook als je verkeerd belicht wat meer kan redden is een andere toepassing
Maar je hebt in ieder geval meer info in je RAW zitten, je zal minder gauw hebben dat je highlights helemaal wit zijn geworden of dat je zwart helemaal is dichtgelopen. Als je de info nog hebt kun je er nog iets mee om het een beetje natuurlijker te maken in de jpg. Als je de info niet hebt, vette pech.Universal Creations schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 23:18:
Als het verschil tussen donker en licht heel groot is, dan krijg je dat nog steeds niet in 1 jpg gepropt.
Ik ben er met mijn waardeloze 5D2 (heeft minder DR dan een aps-c Nikon) nog nooit last van gehad in ieder geval. En ik schiet toch echt vaak landschappen met vol zonlicht.
Ik met mijn nog waardelozere 60D anders wel regelmatig. Zon is nog niet eens zo'n probleem, een lichte, witte lucht wordt echter al gauw compleet wit als ik de voorgrond normaal belicht wil hebben.
Een stuk meer dan Canon ja, maar vergeet niet dat het extra bereik vooral in de shadows zit en niet in de highlights.
* avanreijn dacht dat dit een topic was voor het laten zien van nieuwe apparatuur. Jammer dat het in een discussie topic veranderd.
Het is informatief 
Veel plezier Vishari!
Veel plezier Vishari!
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Precies dat was wat ik bedoelde.henkie196 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 07:43:
[...]
Maar je hebt in ieder geval meer info in je RAW zitten, je zal minder gauw hebben dat je highlights helemaal wit zijn geworden of dat je zwart helemaal is dichtgelopen. Als je de info nog hebt kun je er nog iets mee om het een beetje natuurlijker te maken in de jpg. Als je de info niet hebt, vette pech.
Waarom jij dan gelijk je5D2 wegzet als waardeloos is natuurlijk ook onzin. Er is een verschil maar met een Canon is oook gewoon prima platen te maken.Universal Creations schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 08:11:
Ik ben er met mijn waardeloze 5D2 (heeft minder DR dan een aps-c Nikon) nog nooit last van gehad in ieder geval. En ik schiet toch echt vaak landschappen met vol zonlicht.
08:18[/message]:[/b]
Ik met mijn nog waardelozere 60D anders wel regelmatig. Zon is nog niet eens zo'n probleem, een lichte, witte lucht wordt echter al gauw compleet wit als ik de voorgrond normaal belicht wil hebben.
[/quote]
[quote][b][message=43064933,noline]henkie196 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @
Maar dan heb je alsnog een stuk meer ruimte om je highlights goed te krijgen zonder dat je schaduwen dichtlopen. Evtuele ruis daargelaten. Zoals Henkie hierboven zegt.tommyz schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 08:28:
Een stuk meer dan Canon ja, maar vergeet niet dat het extra bereik vooral in de shadows zit en niet in de highlights.
Het is alleen de vraag over hoeveel tijd Canon weer een verbeterde sensor aflevert ten opzichte van Nikon / Sony. En de huidige sensoren zijn ook prima bruikbaar, dus overstappen zal niet direct voor iedereen aan de orde zijn
Universal Creations schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 08:11:
Jongens, mijn zelfvertrouwen was al aangetast door eerdere opmerkingen over mijn camerakeuzes, maar maar nu door jullie 2 nog meer. Wat een waardeloze camera (Canon) heb ik tochhenkie196 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 08:18:
ff serieus. Ik heb als landschapsfotograaf toch vrij regelmatig dat ik uitgebeten witte stukjes in de lucht heb, naast een verder perfecte belichting. Heb je een mooie blauwe lucht, mooi belichte voorgrond en dan net die kleine stukjes uitgebeten lucht, wat zo'n lelijke randen krijgt als je de highlights plaatselijk gaat brushen. Ik onderstreep echt wel dat dit iets is wat ik liever niet zou willen en ik wijt mezelf dat niet toe aan mijn slechte belichtingsprestaties, maar stiekem toch aan de 40D
Het 2/3e stop onderbelichten is een optie inderdaad, maar dat maakt dat het bijlichten van shadows ook te lelijk wordt...dus vaak afwegen wat ik mooier vind: uitgebeten stukjes (die wellicht weg te clonen zijn), of lelijke ruis in shadows....Soms kies ik voor het een, en soms kies ik voor het ander. In een mooi landschap wil je vaak niet de belichting willen oprekken.
De landschappen die jij hebt UC hebben eerder strakke blauwe luchten, niet vaak tegen de zon in (bij je laatste noordkaapfoto's). Dan heb ik er ook geen last van. Het gaat zich echt om foto's waarbij naast de blauwe lucht ook de zon ergens aanwezig is.
Ik vind het niet erg als het wat lichter is dan normaal, maar uitgebeten is lelijk. Dus ik kan me best voorstellen dat mensen om die reden een camera willen met iets meer DR waardoor het probleem minder optreedt of makkelijker te bewerken valt.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik proef wat sarcasme bij UCMr Pingu schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 09:01:
Waarom jij dan gelijk je5D2 wegzet als waardeloos is natuurlijk ook onzin. Er is een verschil maar met een Canon is oook gewoon prima platen te maken.
Ik heb bij mijn Noordkaapreis-reeks ook vaak tegen de zon in geschoten hoor. ETTR is niet ideaal als je de zon meeneemt in je exposure. Je moet keuzes maken.
En ja, het was sarcastisch van mij over de waardeloze 5D2.
Maar goed, dit is geen discussie topic idd. Nieuwe spulletjes graag weer
En ja, het was sarcastisch van mij over de waardeloze 5D2.
Maar goed, dit is geen discussie topic idd. Nieuwe spulletjes graag weer
[ Voor 11% gewijzigd door Universal Creations op 16-10-2014 11:49 ]
gewoon voor een a7r gaan met een metabones adapter. Kan je gewoon je canon glas behouden totdat Canon ontwaakt uit hun hardnekkige winterslaap, dan stap je evt weer terugDeathchant schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 09:58:
[...]
ff serieus. Ik heb als landschapsfotograaf
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Vanwege de opmerking 'bang voor trillingen' wil ik toch even wat oude apperatuur tonen:
ML-L3
In de eerste plaats komt natuurlijk een stevig statief. En op de tweede plaats een afstandsbediening; de ML-L3. Kost slechts drie tientjes en werkt op vele Nikons. Een echte aanrader.
Niet tegen de trillingen maar wel essentieel (en goedkoop) is de grijskaart.
http://www.nikon.nl/nl_NL...ared-remote-control-ml-l3

In de eerste plaats komt natuurlijk een stevig statief. En op de tweede plaats een afstandsbediening; de ML-L3. Kost slechts drie tientjes en werkt op vele Nikons. Een echte aanrader.
weet het niet meer
Tip 2: Mirror Lock-upVishari Beduk schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 19:38:
Vanwege de opmerking 'bang voor trillingen' wil ik toch even wat oude apperatuur tonen:
[afbeelding]ML-L3
Mooie kit overigens.
Vanochtend lag 'ie nog in stukjes op tafel, maar nu werkt 'ie weer naar behoren en kan zijn kleine broertje de deur uit 

Voor een beperkt bedrag op Marktplaats overgenomen na een tik op de behuizing. Bekend probleem: stuk ijzer omgebogen. Tevens zat het diafragma scheef in de lens. Zelf gerepareerd (wel JIS-schroevendraaiers moeten kopen, want met gewone precisieschroevendraaiers draai je de koppen kapot), beetje smeren met wat vaseline en hij doet het weer goed. Precies op tijd voor een weekje Parijs

Voor een beperkt bedrag op Marktplaats overgenomen na een tik op de behuizing. Bekend probleem: stuk ijzer omgebogen. Tevens zat het diafragma scheef in de lens. Zelf gerepareerd (wel JIS-schroevendraaiers moeten kopen, want met gewone precisieschroevendraaiers draai je de koppen kapot), beetje smeren met wat vaseline en hij doet het weer goed. Precies op tijd voor een weekje Parijs
Een DX.com variant van de ML-L3 kost slechts 3 dollar, en werkt ook prima. Althans heb pas precies zo'n zelfde )qua vormgeving dan) remote voor een vriend besteld. Werkt prima. Maargoed jij hebt natuurlijk wel een echte Nikon en daar betaal je dan ook voor.Vishari Beduk schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 19:38:
En op de tweede plaats een afstandsbediening; de ML-L3. Kost slechts drie tientjes en werkt op vele Nikons. Een echte aanrader.
Zelf gebruik ik mijn oude trouwe Nokia N900 die beschikt over IR-transmitter. Ook heel handig om andere apparaten mee te bedienen zoals de TV. Bovendien kan ik daar zowel Canon's als Nikon's mee bedienen.
@Tobiasvs, hoeveel heeft het je uiteindelijk gekost dan? Waarschijnlijk wel een koopje zo, gefeliciteerd!
En welk stuk ijzer is er dan omgebogen?
€80 voor de lens + €26 voor de schroevendraaierset, maar die kan ik opnieuw gebruiken. Bij een tik op de voorkant van de lens buigt vaak dit stuk ijzer: 
Wilde het eerst bestellen via TechRepair, maar die nemen de lens helemaal niet meer aan ter reparatie omdat reserveonderdelen niet meer te bestellen zijn bij Canon. Dan maar zelf proberen te repareren. Wat geduw, gevijl en vaseline later loopt 'ie weer als een zonnetje. Diafragma leek eerst ook kapot te zijn maar die was wat verschoven on impact. Even rechtzetten en ook dat werkte weer! Wel interessant om zo'n lens helemaal uit elkaar te halen.

Wilde het eerst bestellen via TechRepair, maar die nemen de lens helemaal niet meer aan ter reparatie omdat reserveonderdelen niet meer te bestellen zijn bij Canon. Dan maar zelf proberen te repareren. Wat geduw, gevijl en vaseline later loopt 'ie weer als een zonnetje. Diafragma leek eerst ook kapot te zijn maar die was wat verschoven on impact. Even rechtzetten en ook dat werkte weer! Wel interessant om zo'n lens helemaal uit elkaar te halen.
[ Voor 15% gewijzigd door tobiasvs op 16-10-2014 21:23 ]
Verwijderd
Prima dingetje, ik heb 'm zelf ook!Vishari Beduk schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 19:38:
[afbeelding]ML-L3
Op ebay zelfs maar 1 dollarMr Pingu schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 21:15:
Een DX.com variant van de ML-L3 kost slechts 3 dollar, en werkt ook prima. Althans heb pas precies zo'n zelfde )qua vormgeving dan) remote voor een vriend besteld. Werkt prima. Maargoed jij hebt natuurlijk wel een echte Nikon en daar betaal je dan ook voor.
* Joep rent snel weg...
Knap gedaan!tobiasvs schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 21:22:
[...] Wel interessant om zo'n lens helemaal uit elkaar te halen.
Goed bezig, ik heb er ook nog een op de plank. Diafragma schuift niet meer. OOk niet door met de hand te draaien.tobiasvs schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 19:52:
Vanochtend lag 'ie nog in stukjes op tafel, maar nu werkt 'ie weer naar behoren en kan zijn kleine broertje de deur uit
[afbeelding]
Had jij dat ook?
Ja, had ik ook! DM anders even, anders spammen we dit topic helemaal vol.
Let op:
Alle foto- en videografiegerelateerde hardware mag gepost worden, zolang je maar eigen foto's maakt
Alle foto- en videografiegerelateerde hardware mag gepost worden, zolang je maar eigen foto's maakt