ppl schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 01:52:
[...]
Dat ligt geheel aan de winkel (sommigen zijn coulant, als je body + grip er hebt gekocht zijn ze het wettelijk verplicht, etc.), hoe de schade is ontstaan (alleen fabricagefouten worden gedekt) en de duur van de garantie. Garantie op camera's is niet zo geweldig lang, jaartje of 2 en het beslaat alleen maar fabricagefouten. Na 6 maanden zul je dan ook moeten bewijzen dat het om een fabricagefout gaat. Zie ook consuwijzer.nl. Het zijn dus allemaal zaken die je ook zult hebben wanneer je alles origineel hebt.
[...]
Zekerheid die tussen de oren zit. Buiten dat zijn voor dit soort dingen ook verzekeringen zoals de kostbaarhedenverzekering bedacht. Die kijken niet zo hard naar het merkje wat er op staat. Maar het is vrij naïef om te denken dat je met origineel spul helemaal veilig zit of je nou het originele merk spul of een of ander 3rd party ding hebt en juist dat was nou mijn punt. Er kan altijd iets mis gaan en winkels zullen altijd moeilijk doen met garantie. De kans dat een winkel zich aan de wet houdt op dit vlak is heel erg klein.
Mooi voorbeeld van merkspul: koop eens Moleskine notitieboekjes en schrijf daar eens in met diverse vulpennen en inkten. Koop dan eens goedkope notitiebloks bij Staples. Voor de niet ingewijden: Moleskine papier is pleepapier wat totaal niet samen gaat met 99% van de vulpennen en inkten terwijl het veel goedkope 3rd party papier van Staples daar geen enkele moeite mee heeft. Het goedkopere merkloze spul is dus 2398429347823497x beter dan het dure merk spul. Een merkje zelf is dus nietszeggend. Wees slim en kijk naar de inhoud ipv je compleet blind te staren op een merk. En dat is punt 2 wat ik bedoelde
Resumerend: wie z'n huiswerk goed doet heeft lang plezier van z'n spullen. Wie zich blind staart op merken daarentegen...
Op je laatste geef ik je gelijk. Zo doet een 35mm f/1.4 van Samyang het erg goed, beter dan de Canon van zijn prijs klasse, op zo'n moment ben ik dus bereid om van Canon's eigen merk af te stappen, zelfde met Carl Zeiss. Maar voor grips en andere accesoires heb ik gewoon zelf zoiets van goed ik heb de hele tijd dat ding in mijn handen, ik wil dat het goed is en ik wil er geen gezeik mee, nou kan ik uren zoeken om een paar honderd euro te besparen of ik kan een Canon grip kopen.
Dat is gewoon écht een persoonlijke keuze ook al geloof ik best dat je opgelicht wordt waar je bij staat. De een voelt zich prima gelukkig met een Sigma lens waar de ander het liefste een Carl Zeiss heeft. Het geld groeit mij ook niet op de rug hoor, miereneuker eerste klas misschien maar ik koop dingen waarvan ik denk dat die goed genoeg zijn voor wat ik wil zodat ik later niet teleurgesteld ben dat ze niet de resultaten leveren waar ik naar op zoek ben, ik wil geen concessies doen.
Om het samen te vatten, heb jij een 3rd party grip en ben jij daar compleet tevreden mee. Hartstikke tof, je moet kopen wat het beste bij jou wensen en budget past. Sommige mensen kiezen voor de beste prijs / kwaliteit, sommigen voor de beste prijs en sommigen alleen voor kwaliteit, dit is nogmaals zeer persoonlijk. Uiteindelijk gaat het er om dat je plezier hebt in je hobby (of werk) en dat je ontspannen kan doen wat je zo leuk vind. Het is dus écht niet zo bedoeld dat ik mensen beoordeel op hun gear, dat is wel het laatste wat ik doe. Een paar van de mooiste platen die ik zelf geschoten hebt zijn geschoten met een 450D en 18-55.
[
Voor 9% gewijzigd door
Ventieldopje op 14-01-2012 03:01
]