MadMan schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:27:
[...]
Simpele natuurkunde, heb je geen onderzoeken voor nodig. Het waarom heb ik je al een aantal keren uitgelegd. Als ik jou met een mes steek met een kracht van 5kg/cm dan gaat dat mes easy door je heen. Als ik je met een honkbalknuppel steek met diezelfde kracht blijf je gewoon staan. Evenveel kracht op een kleiner oppervlak = meer auwa, hetzelfde is van toepassing op sedans versus SUV's.
Als natuurkundige wil ik hier graag even op reageren:
Het klopt inderdaad dat een bepaalde kracht op een klein oppervlakte meer schade per oppervlakte-eendheid doet dan dezelfde kracht op een groter oppervlakte. Dit wilt niet zeggen dat de totale schade noodzakelijk minder is.
Als we het hebben over schade aan een levend organisme is vaak het omgekeerde waar. Als we snijdende objecten verwaarlozen en het hebben over voldoende grote objecten met een voldoende grote massa is bijna altijd het omgekeerde waar.
Ook wil ik erop wijzen, dat
totaal niets met mekaar vergelijkt en totaal niet onderzocht is.
Hoe doet een wagen schade aan een voetganger in een botsing aan max 50km/h waarbij de bestuurder meteen vol op de rem gaat staan? Er zijn een aantal parameters hiervoor:
-Het klopt dat het gedeelte waarmee de voetganger geraakt wordt veel bijdraagt aan eventuele schade, maar zoals jij het voorstelt is gewoon onjuist. Een SUV heeft geen 100% vlak voorvlak, een SUV heeft ook een bumper, een radiatorrooster, een nummerplaatsocket, lichten enz. Ook is een voetganger geen 100% vlak star object, als jij door een SUV van 2000kg met 100% vlak voorvlak aan 50km/h wordt aangereden lateraal op je geoxideerde aars, dan bestaat de kans inderdaad dat je gewoon rechtstaat en met wat blauwe plekken achterblijft. Als ik in dezelfde situatie wordt aangereden door dezelfde SUV maar geraakt wordt op men zijkant, heb ik verschillende verwondingen waarvan vele mogelijk levensbedreigend (Gebroken ribben, geperforeerde long/hart, gebroken heup, gebroken arm/schouder, enz..
-Als we uit gaan van eenzelfde snelheid is de massa gewoon enorm van invloed. Een zware auto, zij het een SUV, zij het een sedan, doet over het algemeen meer schade dan een lichte auto.
F = m . a en P = F/A zijn zowat de natuurkundige formules die je nodig hebt. Kort samengevat:
- Een wagen van 1000kg die je aanrijd aan 50km/u doet minder schade dan een, van vorm, identieke wagen van 2000kg die je aanrijd tegen 50km/u. = Invloed van gewicht
- Een wagen van 1000kg die je aanrijd tegen 20km/u doet minder schade dan dezelfde wagen die je aanrijd tegen 50km/u. = Invloed van versnelling
- Een wagen die een raakvlak heeft van 2m² doet minder schade dan een wagen met een raakvlak van 0,1m². Maar zoals ik al aanhaalde, de kans dat je met zo een groot vlak in aanraking komt is zo goed als onbestaande. De vorm en houding van het menselijk lichaam belet dit. Ook is geen enkele wagen vlak. Zelfs als je met een vlakke plaat aan je wagen tegen een persoon aanrijd moet deze persoon altijd met een deel van zijn lichaam eerst die vlakke plaat raken, voor een korte tijd zal dat deel van zijn lichaam ook het enige in aanraking met de vlakke plaat zijn, bijgevolg heeft dit deel van zijn lichaam ook het meeste schade. Het hangt gewoon af welk lichaamsdeel geraakt wordt, als het je hoofd is heb je al pech.
Het enige waar je gelijk in hebt is dat in het geval van sedan vs. volwassen voetganger heel vaak de knieën het zwaarst geraakt worden. Bij een SUV is dit veel vaker de romp.
Bij kinderen is het een heel ander geval en heeft het hoofd en de nek het bij een SUV altijd het zwaarste te verduren, dit omdat het zwaartepunt bij een kind hoger ligt en bijgevolg zijn hoofd zich als een star object t.o.v het lichaam zal gedragen. Als je weet dat een star object enkel beweegt als het hiertoe aangezet wordt door externe factoren dan kan je ook begrijpen dat het hoofd in de meeste gevallen door het voertuig zal geraakt worden. Ik weet dat het moeilijk voor te stellen is maar het gaat als volgt:
SUV raakt kind => romp en ledematen bewegen zich weg van het voertuig => hoofd is zwaar en heeft nog geen inwerkende kracht te verwerken gekregen en zal bijgevolg zijn relatieve positie aanhouden totdat het lichaam via de nek het hoofd heeft meegetrokken => SUV is nog niet tot stilstand en omdat het hoofd nu het dichtsbijzijnde object is wordt dit ook geraakt door een voldoende overgebleven kracht om schade toe te brengen.
Bij een sedan is dit identiek, enkel de laatste stap = sedan is nog niet tot stilstand en omdat het hoofd nu het dichtsbijzijnde object is wordt dit met een redelijke kracht op de motorkap gekatapulteerd.
Als ik mag kiezen waar ik men hoofd op gooi wint motorkap het altijd van een radiatorroost e.d.