Die voorbeelden die je aanhaald uit de krant bewijzen helemaal niets m.i. Als een meisje van 5 wordt aangereden door een auto die 70 rijdt dan heeft zij nou eenmaal weinig kans om te overleven.
Het is hard maar zo is het. Het verhaal in die krant wordt extra dramatisch gemaakt met details als dat ze voor de ogen van haar moeder, voor het huis van haar grootouders enz enz, maar kijk naar de feiten en als daar schijnbaar een weg ligt waarvan de gemeente vond dat men daar veilig 70 kan rijden dan kun je daar slecht om heen. Sprong dat meisje wellicht niet ineens op straat? Dat doen kinderen van vijf namelijk. Desalnietemin is het gedrag van de bestuurder niet goed te keuren uiteraard en is het een drama als het gebeurt maar jij legt 1 op 1 een verband, en met jou belgische verkeersinstanties, met het feit dat het hier om een terreinwagen ging.
Ook je tweede voorbeeld is niet zo overtuigend, Een frontale bosting tussen twee auto's kan fataal aflopen ja, ook tussen twee gewone auto's. Is die mevrouw misschien uit koers geraakt? Zonder nadere duiding geen verband.
Ook het verhaal wat hier bovenstaat over een broertje dat is doodgereden, is dat te wijten aan die SUV of aan de roekeloosheid van de bestuurster?
Het onderzoek dat je aanhaald uit Amerika bundelt de ongelukken van SUV's, busjes en pickup trucks. Maar het zegt dus niet iets over de kans of het gevaar van een ongeluk met een SUV.
Vergeet niet, de meeste ongelukken gebeuren doordat met onvoldoende attentief is en dat men roekeloos rijdt. Niet omdat je per definitie met een SUV rijdt.
De statistieken van de verzekeraar zegt ook niet zoveel zonder dat er enige achtergrond is. Ik kan me zo goed voorstellen dat parkeren met een SUV bijvoorbeeld lastiger is en dat je daardoor vaker schade rijdt maar daarmee praat je nog niet over ongelukken natuurlijk
Je argumentatie dat het iets met imagobuilding te maken heeft kennen we nu denk ik wel. En nogmaals, ook nut is een holle kreet. Ik zie ook het nut niet van ligfietsen op de weg, het is gevaarlijk, je ziet ze niet en je rijdt er pardoes overheen. Ik zie ook niet zo het nut van wielrenners die met 60 over een dijkje jakkeren, ook heel gevaarlijk.
Nog even iets naar die andere Belgische meneer. Als u op de snelweg schijnbaar links rijdt en de een na de andere gaat er bij u er rechts voorbij zit u gewoon te lang links. Heeft niet zoveel met SUV's te maken. Het viel mij trouwens afgelopen zomer op, ik pendel regelmatig tussen Lyon en Montelimar over de A7 dat Belgen die onhebbelijkheid hebben om eindeloos links te blijven rijden op een driebaans weg(met 110..). Die strook is om in te halen en zodra je er mee klaar bent ga je weer naar rechts.
Lees trouwens ook eens de reacties onder dat artikel in de Standaard:
Hier alvast een voorbeeld.
Op 08 februari 2011 omstreeks 21:52, zei andy A., Berchem (Antwerpen):
elke maand worden er 10talle mensen doodgereden maar als da me 'gewone' autos gebeurd kan da allemaal geen kwaad maar alst ne 4x4 of nen suv is dan is da het eind van de wereld maar wa lopen al die kinderen op't midde vant straat te doen ? wa...ar zijn de ouders dan ? waarom houden die hun kinderen niet gewoon aan hun handje vast ? en zeker buiten de zone 30 ze zouden beter de ouders van jonge kinderen een cursus laten volgen met de nodige fotos van ongevallen en van de verongelukte kinderen z zulle dan mss wel ff nadenke voor ze hun kinderen op straat late spele we leven niet meer in 1955 waar ge zo over straat kon lopen en op een hele dag mss 3 autos zag rijde
[
Voor 13% gewijzigd door
Saab op 26-10-2011 20:14
]