Harry schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:26:
En ja, er zijn allerhande proeven en onderzoeken geweest. Wie garandeert dat het onderzoek 100% onafhankelijk is. Ik heb genoeg lobbies voorbij zien komen dat ik onderhand allang niet meer in die onafhankelijkheid geloof.
Ik post hier de bevindingen van Euroncap, of is dat ook al een lobbygroep?
MadMan schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:27:
[...]
Dat vind jij, een feit is het absoluut niet. Het gaat ook niet over gemiddelden, het gaat over SUV's/4x4's met dezelfde uitrusting en motor, die dus hetzelfde wegen als sedans met die uitrusting en motor.
Anders kun je ook geen vergelijk maken, dan kun je net zo goed een fiat 500 met een mercedes S-klasse vergelijken. Duh.
Het gaat
wel over gemiddelden, het gaat over de vergelijking tussen terreinwagens en berlines, lees anders dit artikel nog eens:
http://www.standaard.be/a...l.aspx?artikelid=QS362FNAZware SUV's en pick-ups zijn vaker bij ongelukken betrokken dan personenwagens en berokkenen ook veel meer schade. Bovendien glippen ze door de mazen van de Europese wetgeving inzake voetgangersveiligheid.
[...]
Gast, ik weet niet of je het door hebt, maar ik geef mijn mening die op mijn eigen praktijkervaring gebaseerd is. Wat jij verder met mijn mening doet zal mij aan mijn aars oxideren. Je begint jezelf meer en meer belachelijk te maken met zo'n soort uitingen.
Verder is het gewoon een feit dat een SUV/4x4 met x uitrusting en y motor veiliger is voor voetgangers dan een daarmee vergelijkbare sedan met dezelfde x uitrusting en y motor.
Simpele natuurkunde, heb je geen onderzoeken voor nodig. Het waarom heb ik je al een aantal keren uitgelegd. Als ik jou met een mes steek met een kracht van 5kg/cm dan gaat dat mes easy door je heen. Als ik je met een honkbalknuppel steek met diezelfde kracht blijf je gewoon staan. Evenveel kracht op een kleiner oppervlak = meer auwa, hetzelfde is van toepassing op sedans versus SUV's.
Jouw mening (is tenslotte maar een mening) of persoonlijke ervaring (is statistisch helemaal niet representatief voor de totale populatie) zal aan de aars van alle officiële crashtests oxideren, crashtests die bewijzen dat SUV's gevaarlijkers zijn voor voetgangers dan berlines:
Om nog te zwijgen van onze testresultaten inzake voetgangersveiligheid', zegt Michiel Van Ratingen, de secretaris-generaal van Euroncap. ‘Door de hoge motorkap van dit type voertuigen scoren ze het allerslechtst op dat vlak. Een moderne personenwagen ‘schept' een voetganger bij een aanrijding, waardoor die op de motorkap terechtkomt. Bij een terreinwagen is de impact doorgaans frontaal en de klap dus veel heviger.'
Wat ook het lage aantal sterren voor terreinwagens en het hogere aantal sterren voor berlines verklaart.
En het is niet alleen Euroncap dat tot die conclusie komt:
http://pid.sagepub.com/content/220/8/1085.abstract[...]
Het enige dat dat filmpje duidelijk weergeeft is dat je inderdaad een probleem hebt als je met een van de kleinst verkrijgbare auto's tegen een van de grootst verkrijgbare rijdt. Wat denk je dat er gebeurt als ik met mijn 9-5 tegen zo'n 500 rijd? Juist, die word net zo goed tot pulp geperst.
Spijtig genoeg zijn er heel wat kleine wagens en steeds meer zware SUV's en terreinwagens, waardoor situaties zoals in het filmpje steeds vaker voorkomen, tot spijt of jolijt van SUV-fans.
Enkele voorbeelden van drogredenen:
Mbt veiligheid van pick-ups:
‘Dat veiligheidsgevoel is vooral in pick-ups overigens wel heel erg vals', zegt Tony Verhelle, de hoofdredacteur van Autogids. ‘Uit de crashtests van Euroncap blijkt dat ze door hun achterhaalde ontwerp – het zijn gewoon tanks – niet alleen onveilig zijn voor andere weggebruikers, maar ook voor de inzittenden.'
Dan de 'reden' dat MPV's 'niet snel genoeg' zouden zijn, terwijl ze met gemak 160/180 halen.
Dan de 'reden' dat alleen SUV's een hoge instap of comfortabele zetels zouden hebben.
Dan de 'reden' dat ze meer laadruimte hebben dan breaks, terwijl dat zeker niet altijd het geval is.
Dan de 'reden' dat je alleen met SUV's zware caravans/paardentrailers zou kunnen trekken.
Dan de 'reden' dat je een beter overzicht hebt in het verkeer, wat wel klopt, maar wel ten koste is van je achterliggers.
[...]

Blijkbaar weet je daadwerkelijk niet waar je het over hebt...
* Erkens verlaat het topic, tijdverspilling
Goed idee, want sommigen zijn blijkbaar niet vatbaar voor rationele argumenten of denken het beter te weten dan veiligheidsorganisaties. Wat een lange tenen hier...