RAM upgrade? - DDR2, DDR3, DDR4 en SSD

Pagina: 1
Acties:
  • 2.025 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351110

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb in 2006 een computer gekocht en heb sindsdien een behoorlijke need om mijn RAM te upgraden.

Ik draai op het moment 2gb 800 MHz DDR2 geheugen, en heb een moederbord (MSI P35 Platinum) wat alleen DDR2 aan kan. Ik wou graag naar 8-12 gb DDR3 (PC3-12800)
ik wil sowieso naar DDR3, nu zal ik daar in ieder geval een nieuw moederbord voor moeten hebben. en dan past mijn processor ook niet meer in de nieuwere moederbord processor slot.

Nu de vraag: Wat is de meest verstandige keuze: wachten op DDR4 volgend jaar, of wachten op een prijsverlaging van DDR3 die dan mogelijk komt? Of allicht nu 2 gb ddr2 ram kopen en dan zodra het echt nodig is een volledige upgrade van moederbord, ram en processor naar DDR4 te kopen.

Tevens had ik nog een vraag over SSD harde schijven om Windows op te zetten, in hoeverre is het handig, en is het enkel bedoeld voor Windows? (dus stel je zet er een game op, zal deze dan ook sneller en beter draaien?)

Thanks, Mark.

PS: ik heb een budget van rond de 300€ voor een volledig nieuw moederbord, ram en processor, dus in hoeverre is een DDR4 mb en ram haalbaar als deze net uit is? Of is DDR3 dan de betere keus.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 351110 op 13-10-2011 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als ik zie hoe schofterig goedkoop DDR3 nu is zou ik niet meer verwachten dat de prijzen daarvan nog echt veel verder naar beneden gaan.
Verder kun je altijd wel wachten. Als je systeem dat je hebt nu nog voldoet, gewoon lekker gebruiken. Wil je echt wat snellers, dan kun je altijd nog upgraden. De overstap van DDR2 naar DDR3 an sich levert je niet zo gek veel op (DDR3 kun je ook nog wel vinden op s775 wat je nu hebt).

Als je op zoek gaat naar een nieuw bord is **LET OP** Welk moederbord moet ik kopen? handig om door te nemen.

Voor wat betreft SSDs kun je [BBG aanschaf] SSD eens lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ah, ik zie zojuist op het internet dat Wikipedia en meerdere sites er waarschijnlijk naast zitten en DDR4 pas in 2014 er aan komt in plaats van 2012.

Dus, dan blijft de vraag over: 2 gb ddr2 op de kop tikken om mijn pc draaiende te houden tot het echt niet meer kan (draait in principe goed, maar bijvoorbeeld voor bf3 is 2 gb het minimum), of een DDR3 moederbord met nieuwe processor?

Ik draai een 3GHz dual Core processor, dus wat zou een fatsoenlijke quad Core verbetering zijn, en een fatsoenlijk moederbord voor ongeveer 225€ totaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Daarvoor hebben we Pricewatch hier op Tweakers om dat uit te zoeken of je voor 225 euro wat bijelkaar kan krijgen want Tweakers is geen helpdesk. Beetje eigen inzet word dus verwacht en kom je er daarna nog niet uit dan pas kan je aan de bel trekken, maar dit soort vragen zijn al uit en te na gesteld.

[ Voor 35% gewijzigd door Roel1966 op 13-10-2011 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 392481

Roel1966 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 17:41:
Daarvoor hebben we Pricewatch hier op Tweakers om dat uit te zoeken of je voor 225 euro wat bijelkaar kan krijgen want Tweakers is geen helpdesk.
Op het forum is het wel een soort helpdesk, hier kun je je vragen kwijt met betrekking tot dingen die wilt/gaat kopen of wat nou wel of niet slim is.

@TS ben je nu bij AMD of Intel, want voor mooie prijs heb je nu (bij AMD) een mooi setupje, met een quad Phenum II (geen Bulldozer), 8Gb DDR III en een mobo'tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs B
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:33
[BBG Aanschaf] Budget- / Basissysteem september 2011

In dat topic staat een recent budgetsysteempje wat denk ik best mooi is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:35

Umbrah

The Incredible MapMan

GHz betekent dus... weinig. Of niks zelfs. IPC, Clockrate, Latency... etc! Dat is wel relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Anoniem: 392481 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 17:44:
Op het forum is het wel een soort helpdesk, hier kun je je vragen kwijt met betrekking tot dingen die wilt/gaat kopen of wat nou wel of niet slim is.
Dan moet je echt toch eens de regels goed gaan doorlezen want vragen m.b.t. aankoop mogen alleen gesteld worden in de daarvoor apart geopende topics. Losse topics mogen hier niet meer voor geopend worden en is ook al vaakgenoeg door de moderators gezegd. Daarbij word eigen inzet verwacht en dit is in dit topic niet echt te zien want al zijn vragen had ie gemakkelijk zelf kunnen opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 392481

Roel1966 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 18:41:
[...]

Dan moet je echt toch eens de regels goed gaan doorlezen want vragen m.b.t. aankoop mogen alleen gesteld worden in de daarvoor apart geopende topics. Losse topics mogen hier niet meer voor geopend worden en is ook al vaakgenoeg door de moderators gezegd. Daarbij word eigen inzet verwacht en dit is in dit topic niet echt te zien want al zijn vragen had ie gemakkelijk zelf kunnen opzoeken.
Ben ik het inderdaad deels mee eens, hij moet inderdaad inzet tonen, maar volgens mij heeft hij dat ook wel gedaan, en inderdaad zijn daar aparte topics voor gemaakt. Toch vindt ik het een vreemde redenering dat daardoor niet meer dit soort (toch erg specifieke) topics mogen aangemaakt worden, hij heeft een vraag, heeft zich ingelezen (redelijk), en zit met een vraag die erg specifiek is, dit staat niet eventjes in een BBG of iets dergelijks.

En trouwens ik kom dagelijks dit soort topics tegen, welke worden afgehandeld, waar een tevreden Tweaker uitkomt die weer een probleem aan de kant heeft geschoven.

Maar dit soort vetes lijken mij niet geschikt om hier uit te vechten, ik zal inderdaad alle beleiden nog eventjes nalezen (is al weer een hele tijd geleden, dat k dat voor het laatst heb gedaan.).

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 392481 op 13-10-2011 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Laatst online: 11:59

KrazyJay

Zoals hierboven gezegd, hangt veel af van jezelf. Voor 300 Euro kan je veel, maar keuzes moet je zelf maken.

Ikzelf heb afgelopen weekend in een maffe bui 4x1GB DDR2 vervangen voor 4x2GB DDR2 omdat ik wat meer simulatorgames ben gaan spelen, het budget er voor had en verder totaal nog geen reden zie om mijn socket 775 moederbord te gaan vervangen. Alle games die ik speel, lopen namelijk soepel (1920x1080) met een GTX460.

Als je PC nog alles doet wat hij moet doen, en je hebt geen last van de leeftijd van je PC, dan:
2GB ram is inderdaad wel wat krap. Maar als je verder tevreden bent over je PC, dan kan je beter wat 2e-hands RAM kopen op pricewatch ofzo, nieuw zou zonde zijn. Kijk wel even of het compatibel is met je moederbord en of het dezelfde latency en voltage nodig heeft als je huidig ram (indien je het toe gaat voegen aan je huidig ram). DDR3 is goedkoper, maar het past niet en vereist inderdaad een ander moederbord. En dat brengt wellicht een nieuwe CPU met zich mee, en dat zou uiteindelijk ook wel een nieuwe voeding nodig kunnen hebben. Maar, op het moment lijkt de markt voor CPU's niet zo heel interessant. De Bulldozers van AMD zijn zeker niet zo goed ontvangen als gehoopt en de IntelCPU's zullen er morgen ook nog wel zijn. Zing het nog even uit tot je PC (eventueel met wat extra ram) echt niet meer voldoet en wacht anders tot de nieuwe lading CPU's uitkomt en hou het geld voorlopig in je zak. Ik ben van plan dat ook te doen. Zorg dat je een goede grafische kaart hebt, zorg dat je toekomt met RAM en hou je computer fris en opgeschoond en als je alle games van nu nog kan spelen zal je heus niet over 6 maanden met een nutteloze straalkachel onder je bureau zitten. Wat ik altijd tegen mezelf zeg: De games die het nu goed doen, doen het over 20 jaar nog steeds goed op deze PC. Er is dus altijd wel wat te gamen ;) .

Als je PC niet meer aan je verwachtingen voldoet en je irriteert, dan:
Ga op onderzoek uit, vraag vrienden en bekenden wat ze hebben, vraag of je eens mag komen testen, vergelijk specificaties en prijzen, en geniet van de aankoop van een mooie DDR3-set met een moederbord en een CPU. Mocht je voor AMD's Bulldozer gaan, kijk dan ook even voor een nieuwe voeding :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks guys, ik ben er uit, binnenkort word een pc bij mijn ouders vervangen door een iMac, dus ik plunder daar wat 400 MHz ram uit en stop t in mijn kast. En dan nog maar even wachten en een nieuw mobo, processor en ram kopen.

Thanks for the help en sorry dat ik de indruk heb gewekt niet te hebben gezocht, de laatste vraag over specifieke onderdelen was idd te snel gesteld.

Mag een slotje op,

Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Naar een ander platform overstappen vanwege nieuwer RAM is echt onzin. De nieuwe CPU die je dan zou krijgen maakt een veel groter verschil. Voor dagelijkse taken (inclusief pseudo-zware taken als gamen of een beetje photoshoppen) ga je het verschil tussen DDR2 en DDR3 niet eens merken, net als het verschil tussen 4GB en 12GB. Voor echt zware taken merk je het wel maar dan is het juist de nieuwe i7 die de doorslag zou moeten geven.

Wat de verstandigste keuze is hangt af van wat je ermee gaat doen, het zwaarste wat ik zelf doe is gamen en daarvoor is 4GB DDR2 gewoon prima geschikt. Wat je moet doen is dus eerst eens kijken wat je eigenlijk met die 12GB DDR3 wilt bereiken.

Ah. Te laat. Nou ja. :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee is niet te laat hoor, heb er nog wel iets aan, nog een klein vraagje.

Is het slim om mijn 800 MHz 2x1 gb DDR2 ram te combineren met 2x2gb 400 MHz ddr2 ram? (dan word het naar 400 MHz geklokt, maar heb ik wel 4 gb meer).

Dus: 6 gb 400 MHz RAM vz. 2 gb 800 MHz RAM. (doel is onder andere gamen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Draai je Windows 64 bit? meer dan 4GB merk je niks van bij games.

[ Voor 46% gewijzigd door Aghanim op 13-10-2011 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aghanim schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 21:07:
Draai je Windows 64 bit? meer dan 4GB merk je niks van bij games.
In het geval dat ik voor 6 gb ga zet ik er 64 bit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 11:09
Anoniem: 351110 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 21:02:
Is het slim om mijn 800 MHz 2x1 gb DDR2 ram te combineren met 2x2gb 400 MHz ddr2 ram? (dan word het naar 400 MHz geklokt, maar heb ik wel 4 gb meer).
Is het echt 400 vs 800 of lijkt dat zo? De DDR2-800/PC2-6400 bus draait namelijk op 400MHz maar wordt dus DDR2-800 genoemd wegens het DDR verhaal. Kijk dus even goed naar de specs van beide types, misschien wordt wel dezelfde snelheid bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik zou gewoon DDR2 vergeten en sparen voor een upgrade setje. (CPU,RAM en Mobo) Zowel Intel als AMD hebben nu hun nieuwe platform en beide gebruiken DD3 wat spotgoedkoop is. Vergeet DDR4, dat zal wel heel duur gaan worden in het begin net zoals alle RAM in het begin hartstikke duur is.

Verder is een SSD een enorme snelheidsupgrade voor alles wat je gebruikt. Spellen die in seconden worden geladen, Windows die zo in het bureaublad is etz.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:43
Anoniem: 351110 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 17:15:

PS: ik heb een budget van rond de 300€ voor een volledig nieuw moederbord, ram en processor, dus in hoeverre is een DDR4 mb en ram haalbaar als deze net uit is? Of is DDR3 dan de betere keus.
Met dit bijvoorbeeld zou je weer een flinke tijd vooruit kunnen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 39,37€ 39,37
1AMD Phenom II X6 1055T Boxed€ 124,-€ 124,-
1Asrock 970 Extreme4€ 82,29€ 82,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 245,66

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
dan heb je wel een hele dikke videokaart nodig als je daarmee bf3 wilt spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Aghanim schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 23:17:
dan heb je wel een hele dikke videokaart nodig als je daarmee bf3 wilt spelen.
Heb een dikke videokaart, radeon hd5850, zal ws wel meer dan goed genoeg zijn,

Zal wel even naar de specs opnieuw kijken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Redblader schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 23:13:
[...]

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 245,66
En voor een kleine 75 euro extra heb je er een hele leuke OCZ Vertec 2 60GB bij :Y

Verder, de hele discussie hier loopt meer uit op een UBBG Aanschaf topic, dus ik stel voor dat we hiermee eindigen en eventueel verder gaan in het [UG Aanschaf] Gamesysteem draadje :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-07 20:04
Ik weet niet of het een ´´verzamel´´ topic is of specifiek voor de TS´ers probleem maar ik zit aan hetzelfde te denken. mijn situatie.

Ik zerk tegenwoordig vrij vaak met AutoCAD, 3DS Max enz.. Werk dus vaak aan 3D werken. Nu zag ik dat Ram geheugen heel goedkoop is en mijn pc wel eens aan de 5,5 GB werkgeheugen zit. Dat vind hij blijkbaar niet leuk want dan gaat het allemaal zeer langzaam werken. Nu vraag ik mij af of het zin heeft om een upgrade te doen van 6gb naar 12 gb voor 40,-. Heef het nut om 12 gb erin te zetten? Of zijn andere onderdelen eerder een bottleneck?

Het gaat om het volgende systeem:
Intel Core i7 i7-920 / 2.66 GHz
Gigabyte GA-EX58-UD4P (<--- Daar kunnen nog 3 stripjes op dus dat zou geen probleem moeten zijn)
XFX GeForce GTX 285 XXX
Kingston ValueRAM - Geheugen - 6 GB ( 3 x 2 GB ) (dit zou dan verdubbelen naar 12 GB 6x2gb)
Creative Sound Blaster X-Fi Titanium (Gaat er waarschijnlijk uit, ik game toch niet meer)
CoolerMaster Real Power M700 Modular PSU (700Watt)
SSD Vertex2 120 gb (boot + programma's) + WD 500 Black (Data)

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als je op het randje zit van je ram kun je dat gewoon doen ALS er plaats voor is. If you ask me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

[...]
Mooi niet, GoT is GEEN HELPDESK

En op "Wat moet ik kopen" topics zitten we ook niet te wachten, daar zijn de BBG's voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 351110 schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 20:20:
Thanks guys, ik ben er uit, binnenkort word een pc bij mijn ouders vervangen door een iMac, dus ik plunder daar wat 400 MHz ram uit en stop t in mijn kast. En dan nog maar even wachten en een nieuw mobo, processor en ram kopen.
Koop dan gewoon wat geheugen erbij in plaats van het uit je ouders hun pc te jatten. Het kost je 20-30 euro voor 4GB.
Redblader schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 23:13:
[...]

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 245,66
Beetje veel geld enkel om 4 trage cores erbij te krijgen.

[ Voor 65% gewijzigd door Tsurany op 14-10-2011 12:36 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De pc word vervangen en gaat daarna wegroesten, dus de vraag geldt nog steeds:P

6gb 400 MHz vs. 2gb 800 MHz voor gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 11:09
Anoniem: 351110 schreef op vrijdag 14 oktober 2011 @ 18:33:
De pc word vervangen en gaat daarna wegroesten, dus de vraag geldt nog steeds:P

6gb 400 MHz vs. 2gb 800 MHz voor gamen.
PMG FAQ: Wat is sneller, minder sneller geheugen of meer trager geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-07 18:57

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Met liefde, want dit is gewoon een hulptopiv bij het uitzoeken van je hardware en daar is dit forum niet voor bedoeld.
De Tweaker is toch voor een behoorlijk deel in staat zelf zijn keuzes te maken. Voor wie dat niet kan hebben we de BBG topics. In losse topics zijn dit soort zaken niet toegestaan.
[...]

Ga jij eens snel het beleid lezen, dan...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.