Komt omdat de PRS-T1 eens per 3-4 pagina's oid het scherm wiped. Om snel te kunnen bladeren doet hij dat niet bij elke verversing, en kan je dus nog oude tekst erop zien staan. Is normaal, blader maar eens, zie je dat hij hem na een paar keer helemaal wiped.Ruud2007 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:12:
Zie tijdens het lezen van een boek nog (vaag) de symbolen en letters van de startpagina op de achtergrond. Ingebrand? Iemand ervaring hiermee? Verdwijnt dit vanzelf? Te verhelpen met de instellingen?
Soms heb ik een pagina lang dat ik wat niet helemaal geresette 'pixels' zie. Maar als ik dan weer verder lees verdwijnt dat. Ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat deze reader dat volledig resetten van de pixels om de paar pagina's doet om de batterij nog meer te sparen of het leesgemak te bevorderen of zoiets. Maar het zou dus niet langer dan een paar pagina's lezen mogen zijn.Ruud2007 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:12:
Zie tijdens het lezen van een boek nog (vaag) de symbolen en letters van de startpagina op de achtergrond. Ingebrand? Iemand ervaring hiermee? Verdwijnt dit vanzelf? Te verhelpen met de instellingen?
/edit: ik ben traag en had gemist dat we al een bladzij verder waren
[ Voor 5% gewijzigd door ArthurMorgan op 18-06-2012 11:40 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
Heb ontdekt dat het probleem absoluut verwaarloosbaar blijkt te zijn. Het gaat om een lichte vorm van ghosting. De afbeeldingen van de startpagina (bv de omslag van het boek dat ik aan het lezen ben) zijn op de achtergrond nog vaag zichtbaar als ik het boek open. Ga ik een pagina verder dan is de achtergrond weer 100% helder.Raymond schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:28:
Nee, dat herken ik niet.Volgens mij zou een e-ink scherm daar ook niet gevoelig voor mogen zijn, want het wordt steeds "geblanked" wanneer je wisselt van pagina.
Over welke startpagina heb je het: Het menu, of het titelblad van het boek, dat je te zien krijgt als de reader op standby staat?
Het menu is maar een paar minuten in beeld lijkt me (alleen om het boek aan te klikken dat je wil gaan lezen), dus van inbranden kan dan geen sprake zijn imho.
Verwijderd
Tot nu toe heb ik alleen gebruik gemaakt van gratis ebooks. Net voor 't eerst een boek gekocht met DRM erop. Wat een kutsysteem! En de PRS-T1 staat als 'ondersteund' op de lijst van Adobe Digital Services maar wordt niet ondersteund. Ik kan echt niet begrijpen dat mensen zo'n hufter-systeem steunen door boeken te kopen op deze manier. Echt... Ik doe het nooit meer. Leve drag 'n drop.
Verwijderd
Ik lees ook alleen maar 'gratis' boeken.
Gezeik met DRM, en dan ook nog eens even duur als een fysiek boek, laat maar.
Toen ik de T1 net had, heb ik wel een boek gekocht vanaf de reader zelf, en dat gaat op zich wel prima, maar verder zuigt het als .... (vul zelf maar in, kom superlatieven tekort).
Dus ik regel m'n boeken wel elders
.
Nu ik in Wales woon heb ik het probleem sowieso een stuk minder aangezien de aankoop van boeken hier gaat via verschillende winkels, je kunt zelf kiezen en bent niet gebonden aan Bol.com
Toen ik de T1 net had, heb ik wel een boek gekocht vanaf de reader zelf, en dat gaat op zich wel prima, maar verder zuigt het als .... (vul zelf maar in, kom superlatieven tekort).
Dus ik regel m'n boeken wel elders
Nu ik in Wales woon heb ik het probleem sowieso een stuk minder aangezien de aankoop van boeken hier gaat via verschillende winkels, je kunt zelf kiezen en bent niet gebonden aan Bol.com
Verwijderd
In mijn geval ging het om een handleiding van een programma dat ik gebruik. Dat had ik al als loei-grote pdf, maar dat werkt gewoon voor geen meter op zo'n reader (traag). En omdat het barst v/d plaatjes is conversie naar epub ook niet makkelijk voor elkaar te krijgen met acceptabel resultaat. Dus het ging om een boek dat ik extern, via lulu.com, moest kopen. Maar goed, ik heb de drm er al afgesloopt zodat ik m'n gekochte boek daadwerkelijk kan lezen. Daar zijn blijkbaar ook tools voor te vinden, en terecht!Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 20:44:
Ik lees ook alleen maar 'gratis' boeken.
Dus ik regel m'n boeken wel elders.
Echt wat een drama: account aanmaken bij Adobe om die zooi van hun te kunnen gebruiken (Digital Services meuk) en ook nog eens bij Sony account aan moeten maken voor die bagger Reader software (wat ik normaliter helemaal niet gebruik). Waarom zijn het altijd de 3rd party tools (Calibre) die je gewoon installeert en gewoon werken? Leve 3rd party en OpenSource!
Raar. Ik heb gelijk bij het krijgen van m'n ereader een boek gekocht (met een 'coupon'.. ik had de PRS T1 hier bij Tweakers gewonnen). Ging prima via de meegeleverde software op m'n Mac. Helaas is m'n PRS'je gesneuveld, heb via de inboedelverzekering een nieuwe vergoed gekregen, die aan m'n Mac gehangen en m'n gekochte boek kon ik zonder enige moeite overzetten. Werkt tot nu toe prima.
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
JohVerwijderd schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:14:
Bij dat overzetten wordt je e-reader aan je Adobe Id gekoppeld
EDIT: Sorry, ik zie het nu pas: mijn reactie begon met 'Raar.' Maar dat was weer een reactie op de persoon boven mij
[ Voor 14% gewijzigd door DigitalExorcist op 21-06-2012 15:32 ]
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Verwijderd
Doe maar 's een search en zie hoe vreselijk veel PRS-T1 gebruikers problemen hebben met ADS. Maar zelfs al zou het wel werken dan nog vind ik het een zuigend systeem. Ik wil gewoon drag 'n drop, geen 3rd party software, afgezien van Calibre misschien, maar ook dat gebruik ik amper. Dat hele DRM gedoe gaat gewoon tever. Als jij een fysiek boek koopt kan je dat toch ook in alle kamers van je woning gebruiken of in andere woningen overal ter wereld? Waarom moet daar een limiet aan vast zitten? Ja, mbt copy protection, maar 't wordt toch wel gekraakt als er animo voor is. Dus 't zijn altijd de betalende klanten die de dupe zijn mbt gebruikersgemak.DigitalExcorcist schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 15:32:
[...]
Johja dat weet ik, was alleen maar om aan te geven dat Adobe Digital Editions bij mij prima werkt en moeiteloos overzet wat ik koop, zelfs naar andere e-readers toe.
EDIT: Sorry, ik zie het nu pas: mijn reactie begon met 'Raar.' Maar dat was weer een reactie op de persoon boven mij
Persoonlijk heb ik dat probleem niet; ik kan mijn boek tot nu toe overal nog prima gebruiken. Wil niet ontkennen dat er andere mensen zijn die wel problemen met ADE hebben, en ja, het is wat omslachtig - maar je kan boeken net zo makkelijk via de webshop van Bol.com kopen en direct downloaden op de reader meen ik.Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 01:05:
[...]
Doe maar 's een search en zie hoe vreselijk veel PRS-T1 gebruikers problemen hebben met ADS. Maar zelfs al zou het wel werken dan nog vind ik het een zuigend systeem. Ik wil gewoon drag 'n drop, geen 3rd party software, afgezien van Calibre misschien, maar ook dat gebruik ik amper. Dat hele DRM gedoe gaat gewoon tever. Als jij een fysiek boek koopt kan je dat toch ook in alle kamers van je woning gebruiken of in andere woningen overal ter wereld? Waarom moet daar een limiet aan vast zitten? Ja, mbt copy protection, maar 't wordt toch wel gekraakt als er animo voor is. Dus 't zijn altijd de betalende klanten die de dupe zijn mbt gebruikersgemak.
Gebruiksgemak, voor mij persoonlijk, is dus nog altijd onverminderd goed.
Kan ik beamen, ik heb de reader sinds de introductie in oktober en gebruik hem vrijwel elke dag met een mix van gratis en gekochte boeken (in de Bol-winkel) en het werkt bij mij echt super. Ook heb ik er een aantal (grote) PDF's van studieboeken op staan en dat gaat ook prima, de zoomfunctie is niet altijd even handig of ik snap hem niet helemaal, maar het is zeker werkbaar!DigitalExcorcist schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 10:10:
[...]
Persoonlijk heb ik dat probleem niet; ik kan mijn boek tot nu toe overal nog prima gebruiken. Wil niet ontkennen dat er andere mensen zijn die wel problemen met ADE hebben, en ja, het is wat omslachtig - maar je kan boeken net zo makkelijk via de webshop van Bol.com kopen en direct downloaden op de reader meen ik.
Gebruiksgemak, voor mij persoonlijk, is dus nog altijd onverminderd goed.
Wat mij betreft een top product van Sony.
Ja inderdaad. Gewoon een nederlands-nederlands woordenboek.sloth schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 08:33:
Bedoel je een woordenboek verklarend Nederlands?
dat is inderdaad wel erg omslachtig... Je zegt via de standaard software is er andere software? Is dat de moeite waard of wordt het ding dan onstabiel ect?
DigitalExcorcist schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 08:51:
[...]
Met de standaard software in de PRS-T1 gaat dat niet lukken. Een nogal omslachtige omweg is om een woord dat je niet kent van NL naar Engels te vertalen met het woordenboek, en dan weer van Engels naar Nederlands. Soms kom je dan ineens wel achter de betekenis.. maar handig is anders.
Onlangs de Sony bij Bol besteld en vandaag een Kobo Touch binnen gekregen om ze te vergelijken. Eerste indruk: de Kobo ligt beter in de hand, al vindt mijn vriendin dat de Sony ook prima in de hand ligt, maar zij heeft dan ook kleinere handen.
Ik ben echter niet onder de indruk van de software op de Kobo. Lijkt traag te reageren en ook het scherm is niet zo haarscherp als de Sony. Daarnaast vind ik het bedieningsgemak van de Sony ook beter.
Ik hoop dat het kopen van een hoes de Sony beter in de hand doet liggen, want houden doe ik hem zeker.
Ik ben echter niet onder de indruk van de software op de Kobo. Lijkt traag te reageren en ook het scherm is niet zo haarscherp als de Sony. Daarnaast vind ik het bedieningsgemak van de Sony ook beter.
Ik hoop dat het kopen van een hoes de Sony beter in de hand doet liggen, want houden doe ik hem zeker.
TK - Invisible Shield voor Macbook Pro 15'' Unibody in V&A
Verwijderd
Voor mijn vrouw net de PRS T1 gekocht bij Wehkamp voor 128 euro, mooie prijs.
We hebben al een Sony 350 en 2 Kindle's en wat oudere Hanlin V3's (Bebook One) thuis, maar nu kan de Sony 350 als cadeau naar iemand en wordt de PRS T1 de hoofdreader van mijn vrouw.
Kan ik officieel ook meepraten in dit topic
En vanavond even zien of ik met Calibre de boeken van de 350 naar de PRS T1 kan overzetten met behoud van de collecties. Ik vermoed van wel, hoop niet dat ik de Sony software moet gebruiken, daar was en ben ik nooit tevreden over geweest.
Naar mijn mening is er naast de Kindle en Sony niets beters op de markt.
We hebben al een Sony 350 en 2 Kindle's en wat oudere Hanlin V3's (Bebook One) thuis, maar nu kan de Sony 350 als cadeau naar iemand en wordt de PRS T1 de hoofdreader van mijn vrouw.
Kan ik officieel ook meepraten in dit topic
En vanavond even zien of ik met Calibre de boeken van de 350 naar de PRS T1 kan overzetten met behoud van de collecties. Ik vermoed van wel, hoop niet dat ik de Sony software moet gebruiken, daar was en ben ik nooit tevreden over geweest.
Een echt mooie vergelijking heb je met de Kindle met de firmware die daarvoor een paar dagen geleden is geupade. Vooral periodicals zijn zoveel beter daarop en hij is sneller en de browser is nu ook beter. De Sony heeft weer een fijner menu met covers, al heb ik dat met mijn eigen boekenserver nu voor de Kindle ook opgelost.Empulse schreef op donderdag 28 juni 2012 @ 11:09:
Onlangs de Sony bij Bol besteld en vandaag een Kobo Touch binnen gekregen om ze te vergelijken.
Naar mijn mening is er naast de Kindle en Sony niets beters op de markt.
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2012 13:48 ]
Heeft iemand hier ervaring met Google Music op de PRS-T1? Ben wel benieuwd of dat werkt, dan zou het helemaal een mooi faux-tablet voor mij worden.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Waarom zou je Google music op een e-reader willen hebben (los van dat je officieel geen applicaties erop kunt installeren)? Dat ding kan MP3's afspelen en een pagina's van een boek tonen op zijn e-inkt scherm.
Dat betekend dat je dus als je leest en naar volgende/andere MP3 wilt je elke keer uit je boek moet. Ik heb het nog nooit gebruikt (ook gaat de accu sneller leeg dan). Denk dat je beter een MP3-speler of Smart phone kunt gebruiken om (mobiel) muziek af te spelen.
Dat betekend dat je dus als je leest en naar volgende/andere MP3 wilt je elke keer uit je boek moet. Ik heb het nog nooit gebruikt (ook gaat de accu sneller leeg dan). Denk dat je beter een MP3-speler of Smart phone kunt gebruiken om (mobiel) muziek af te spelen.
Verwijderd
Je hoeft niet uit je boek om naar een volgende nummer te gaan. Je hebt een playlist die het ding afspeelt.
Je zegt het zelf al, je hebt het nog nooit gebruikt. Als je regelmatig nieuwe boeken op de reader zet via een bekabelde verbinding met je pc, dan wordt de reader ook meteen opgeladen.
Als je dat in gedachten houdt, en je zit iedere dag 1-2 uur inde bijvoorbeeld de trein naar je werk of studie, dan kun je prima muziek luisteren en lezen tegelijk. Bovendien zul je redelijk vaak in staat zijn om de reader op locatie te kunnen laden mocht dat nodig zijn.
Bovendien, wat niet op jou van toepassing is, kan voor een ander juist wel heel bruikbaar zijn.
Volgende keer iets minder blaten.
Je zegt het zelf al, je hebt het nog nooit gebruikt. Als je regelmatig nieuwe boeken op de reader zet via een bekabelde verbinding met je pc, dan wordt de reader ook meteen opgeladen.
Als je dat in gedachten houdt, en je zit iedere dag 1-2 uur inde bijvoorbeeld de trein naar je werk of studie, dan kun je prima muziek luisteren en lezen tegelijk. Bovendien zul je redelijk vaak in staat zijn om de reader op locatie te kunnen laden mocht dat nodig zijn.
Bovendien, wat niet op jou van toepassing is, kan voor een ander juist wel heel bruikbaar zijn.
Verwijderd
Ik heb nu een PRS T1 gekocht met een sony hoes met licht (als cadeau voor mijn vrouw). Nu zit ik even te zien waar ik dat aanwijsstokje moet plaatsen. Ik zie daar nergens in de reader zelf of in de hoes een mogelijkheid voor?
Hoe hebben jullie dat opgelost met de hoes met ingebouwd licht?
Hoe hebben jullie dat opgelost met de hoes met ingebouwd licht?
Stokje zit nog in de doos bij mij, zie het nut niet zo in van dat ding m.u.v. eventuele tekeningetjes maken, maar dat doe ik toch nooit
op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!
Verwijderd
Je kan hem dus prima bedienen met je vingers en dat stokje is niet nodig?D4V3 schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 10:51:
Stokje zit nog in de doos bij mij, zie het nut niet zo in van dat ding m.u.v. eventuele tekeningetjes maken, maar dat doe ik toch nooit
Ja, je hebt het stokje eigenlijk helemaal niet nodig.Verwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 11:36:
[...]
Je kan hem dus prima bedienen met je vingers en dat stokje is niet nodig?
¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸
Ten overvloede,de stylus is veel te groot maar gelukkig kun je de reader prima zonder de stylus bedienen. De mijne zit dus ook nog steeds in de doos.
"When you grow up your heart dies"
Verwijderd
Ah, perfect. Ik zag mijn vrouw wel op de oude sony (prs 350) dat stokje gebruiken, dus zat even te twijfelen.
Ik ga het cadeau even inpakken, heb alle boeken al overgezet met calibre en dat ging perfect. En dat hoesje met een licht erin werkt ook goed. Ik ga voor mijn eigen Kindle ook eens zo'n duurdere hoes kopen, dat is toch wel een fijne tool.
Ik ga het cadeau even inpakken, heb alle boeken al overgezet met calibre en dat ging perfect. En dat hoesje met een licht erin werkt ook goed. Ik ga voor mijn eigen Kindle ook eens zo'n duurdere hoes kopen, dat is toch wel een fijne tool.
Dank voor de bijval, echt weer zo'n lekker Nederlands trekje van jongetje, anderen vertellen dat je 'zoiets geks' niet moet willen. Ofzo. Het is hier Tweakers.net, geen beginnerswebVerwijderd schreef op dinsdag 03 juli 2012 @ 09:25:
Je hoeft niet uit je boek om naar een volgende nummer te gaan. Je hebt een playlist die het ding afspeelt.
Nee, het nut is identiek aan waarom ik sowieso wel eens een muziekje op zet bij het lezen, en gezien je dit apparaat kunt rooten zou voor mij de combinatie met Google Music superhandig zijn. Als iemand dat weleens heeft geprobeerd hoor ik 't graag!
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Verwijderd
Ook sinds kort eigenaar van 2 PRS T1 readers, heerlijk ding maar zit toch met een vraagje.
Ik heb een flink aantal series van schrijvers, als ik de titel wijzig en het nr van het boek in de serie toevoeg zie ik dat niet op mijn erader. Hoe kan ik dit oplossen?
Gr,
Jan
Ik heb een flink aantal series van schrijvers, als ik de titel wijzig en het nr van het boek in de serie toevoeg zie ik dat niet op mijn erader. Hoe kan ik dit oplossen?
Gr,
Jan
Graag wat meer eigen inzet en initiatief als je hier een vraag stelt? Wat edit je precies? De filenaam? Of de metadata? Wat heb je zelf verder al geprobeerd om het op te lossen?
Verwijderd
Ik heb beiden gedaan.
Heb het ook de metadata aangepast in calibre, dat leek goed te gaan want in calibre verscheen wel 01 voor de titel maar nadat ik het bestand naar mijn ereader gecopieerd had was de 01 weer verdwenen.
Gr,
Jan
Heb het ook de metadata aangepast in calibre, dat leek goed te gaan want in calibre verscheen wel 01 voor de titel maar nadat ik het bestand naar mijn ereader gecopieerd had was de 01 weer verdwenen.
Gr,
Jan
Heb je de veranderingen in de metadata wel opgeslagen? Want als je de metadata in Calibre edit zou het moeten werken.
Verwijderd
Heb het nogmaals geprobeerd.
Deze keer via calibre op de reader gezet ipv copy paste wat ik vorige keer gedaan had en nu staat hij er goed op.
bedankt voor de snelle hulp.
Gr,
Jan
Nog even een keertje getest het ligt dus echt aan het kopieren en plakken want zodra ik het zo doet werkt het niet maar als ik ze importeer via calibre werkt het prima.
Deze keer via calibre op de reader gezet ipv copy paste wat ik vorige keer gedaan had en nu staat hij er goed op.
bedankt voor de snelle hulp.
Gr,
Jan
Nog even een keertje getest het ligt dus echt aan het kopieren en plakken want zodra ik het zo doet werkt het niet maar als ik ze importeer via calibre werkt het prima.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2012 16:54 ]
Ik heb sinds vandaag een prs-t1, maar zit toch nog met een vraagje. Kan ik hem ergens zo instellen dat automatisch op de blz. waar ik aan het lezen ben een bookmark (dus eigenlijk elke keer dat ik naar een nieuwe pagina ga) wordt toegevoegd, en de oude gedelete? Ik vergeet nu namelijk nog wel eens dat te doen, waarna ik vervolgens (als ik naar het homescreen ben geweest) weer de goede blz moet zoeken.
Ander vraagje, (wat als ik google mag geloven niet kan, maar je weet nooit): kun je de 3 boeken die op de 2e rij staan in het homescreen veranderen van 'recent op de ereader geplaats' naar 'recent gelezen' (zodat je meer dan 1 recent boek ziet)? Volgens verschillende sites kan dit alleen door het apparaat te rooten, iets wat ik niet van plan ben, maar wellicht kan het ook op een andere manier?
Ander vraagje, (wat als ik google mag geloven niet kan, maar je weet nooit): kun je de 3 boeken die op de 2e rij staan in het homescreen veranderen van 'recent op de ereader geplaats' naar 'recent gelezen' (zodat je meer dan 1 recent boek ziet)? Volgens verschillende sites kan dit alleen door het apparaat te rooten, iets wat ik niet van plan ben, maar wellicht kan het ook op een andere manier?
Bij opnieuw openen gaat hij toch gewoon verder op de pagina waar hij was? Ik gebruik een bladwijzer (even rechts boven in de hoek aantikken) alleen als ik ga bladeren, bijvoorbeeld even terugkijken als ik iets niet meer helemaal weet. Was voor boeken gebruik je? Ik gebruik ePub en daar gaat dit zonder problemen.Orian schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 16:54:
Ik vergeet nu namelijk nog wel eens dat te doen, waarna ik vervolgens (als ik naar het homescreen ben geweest) weer de goede blz moet zoeken.
[ Voor 6% gewijzigd door pe1dnn op 04-07-2012 17:45 . Reden: Quote was niet helemaal goed ]
Inderdaad, dat zou voor elk boek automatisch moeten gebeuren. De software bewaart de huidige pagina als je terugkeert naar het homescreen.
Verwijderd
Als je naar het homescreen gaat en daarna het boek weer opent, begint hij gewoon op de plek waar je bent gebleven, geen bookmark voor nodig idd.
Is heel simpel hoor. Bestandje downloaden, in de root van de reader plaatsen, opnieuw opstarten.
5 Minuten wachten, klaar.
Uitgespeeld met root, ander bestandje in de root plaatsen, opnieuw opstarten, 5 minuten wachten en hij is weer zoals hij uit de doos kwam.
Als je telefoon de mogelijkheid heeft om als wifi accespoint te fungeren, dan kun je na de root ook gebruik maken van die verbinding, dan kun je dus ook nog eens overal online met je reader.
De mijne is geroot, maar ik doe er vrij weinig mee eerlijk gezegd
Het kan idd, maar dan zul je 'm toch echt moeten rooten.Ander vraagje, (wat als ik google mag geloven niet kan, maar je weet nooit): kun je de 3 boeken die op de 2e rij staan in het homescreen veranderen van 'recent op de ereader geplaats' naar 'recent gelezen' (zodat je meer dan 1 recent boek ziet)? Volgens verschillende sites kan dit alleen door het apparaat te rooten, iets wat ik niet van plan ben, maar wellicht kan het ook op een andere manier?
Is heel simpel hoor. Bestandje downloaden, in de root van de reader plaatsen, opnieuw opstarten.
5 Minuten wachten, klaar.
Uitgespeeld met root, ander bestandje in de root plaatsen, opnieuw opstarten, 5 minuten wachten en hij is weer zoals hij uit de doos kwam.
Als je telefoon de mogelijkheid heeft om als wifi accespoint te fungeren, dan kun je na de root ook gebruik maken van die verbinding, dan kun je dus ook nog eens overal online met je reader.
De mijne is geroot, maar ik doe er vrij weinig mee eerlijk gezegd
Jullie hebben gelijk, hij onthoudt inderdaad standaard de pagina. Vreemd, de eerste keer deed hij het namelijk niet.
Wat betreft het rooten: ik zie dat toch niet zo zitten. Daarnaast heb ik geen mobiel met internet, dus heeft het behalve die 3 boeken ook weinig zin.
Bedankt voor de reacties in ieder geval
Wat betreft het rooten: ik zie dat toch niet zo zitten. Daarnaast heb ik geen mobiel met internet, dus heeft het behalve die 3 boeken ook weinig zin.
Bedankt voor de reacties in ieder geval
[ Voor 7% gewijzigd door Orian op 04-07-2012 22:51 ]
Ik ga gewoon naar boeken, en dan sorteren op recent gelezen... dat levert bijna hetzelfde op.
Verwijderd
Meer zit er helaas niet in, dat is eigenlijk het enige minpuntje van het menu dat ik kan bedenken. Maar ik stoor me er wel al aan sinds de vorige versie van de ereaders van Sony met dit menu. Niet dat een andere ereader het beter doet trouwens. Maar helemaal flexibel is het niet.Wybo schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 07:53:
Ik ga gewoon naar boeken, en dan sorteren op recent gelezen... dat levert bijna hetzelfde op.
En ik weet wel 1 ding: map structuur is echt 100% fijner, maar zowel mijn Kindle als mijn Sony ondersteunen dat niet zonder aanpassingen en mijn oude trouwe bebook one wel en dat is voor mijn collectie wel heel fijn (die is namelijk erg strak geordend).
Ja net als dat ik het enorm vervelend vind dat je niet gewoon lekker simpel per auteur kunt sorteren. dus niet sorteren op auteur en dan alle boeken direct zichtbaar. maar gewoon alle auteurs simpel onder elkaar en dan klikken om zo bij de boeken te komen. Bij veel boeken (heb er 2000 op staan) zou dat echt veel prettiger werken.
Verder helemaal tevreden
Verder helemaal tevreden
Verwijderd
Dat heb ik opgelost door per auteur een categorie (collection) te maken in Calibre, wel wat werk, maar anders is het heel lastig.Wybo schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 11:26:
Ja net als dat ik het enorm vervelend vind dat je niet gewoon lekker simpel per auteur kunt sorteren. dus niet sorteren op auteur en dan alle boeken direct zichtbaar.
Persoonlijk typ ik gewoon in het zoekscherm de auteur in, waarna alles van hem/haar eruit-rolt. Dan moet je natuurlijk wel weten wat er precies op staat, als je er erg veel op hebt staan zal dat wat lastig zijn.Wybo schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 11:26:
Ja net als dat ik het enorm vervelend vind dat je niet gewoon lekker simpel per auteur kunt sorteren. dus niet sorteren op auteur en dan alle boeken direct zichtbaar. maar gewoon alle auteurs simpel onder elkaar en dan klikken om zo bij de boeken te komen. Bij veel boeken (heb er 2000 op staan) zou dat echt veel prettiger werken.
Verder helemaal tevreden
Vraag is alleen waarom je er eigenlijk zoveel boeken op zou willen hebben. Als je elke dag 1 boek helemaal leest dan ben je toch al weer dik 5 jaar verder voordat je ze allemaal uit hebt. En erg handig zoeken kun je eigenlijk ook niet.Wybo schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 11:26:
Bij veel boeken (heb er 2000 op staan) zou dat echt veel prettiger werken.
Ik hou dus mijn collectie daarom in Calibre en heb maar een kleine subset die ik op dat moment lees of binnenkort ga lezen op de reader, verder niet. Boek zoeken kan heel gemakkelijk in Calibre en uploaden is zo klaar.
Dus leuk dat het kan met die 2000 boeken maar de reader is toch niet echt een backup medium, je neemt toch ook niet al de boeken uit je boekenkasten mee op vakantie (ik niet tenminste
Verwijderd
Ik heb meestal een paar series op de reader staan, en wat losse boeken, dan heb ik altijd voldoende (afwisseling) bij me. Al met al niet meer dan 100 boeken.
En dan inderdaad sorteren op laatst gelezen, aangezien ik meestal diverse boeken door elkaar lees
En dan inderdaad sorteren op laatst gelezen, aangezien ik meestal diverse boeken door elkaar lees
Ik kan in boeken met het pijltje naar beneden knopje rechts bovenin (naast het zoek knopje) sorteren op:Wybo schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 11:26:
Verder helemaal tevreden
Datum,
Titel
Auteur
Bestandsnaam
Laatstgelezen.
Alternatief is natuurlijk zoeken op auteur.
Ja dat bedoel ik, maar als er bijvoorbeeld 50 boeken van 1 schrijver staan dan moet je die allemaal langs voor je naar de volgende gaat. En zoeken op auteur is handig als je weet wat je wilt lezen, en ik wil vaak een beetje door de boekenkast heen lopen op zoek naar iets waar ik al een poosje niet meer gedacht heb 
De enige echte oplossing is die van dikkiedikdik, maar dat is erg veel werk helaas. (ik hoop dat calibre nog eens dat gewoon als functie gaat inbouwen
)
De enige echte oplossing is die van dikkiedikdik, maar dat is erg veel werk helaas. (ik hoop dat calibre nog eens dat gewoon als functie gaat inbouwen
Verwijderd
We hebben het hier in stukjes gedaan, elke keer dat je achter de pc zit een stel boeken doen. Dan kost het wel even qua tijd, maar het is niet echt leuk werk om lang achter elkaar te doen.Wybo schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 06:55:
De enige echte oplossing is die van dikkiedikdik, maar dat is erg veel werk helaas. (ik hoop dat calibre nog eens dat gewoon als functie gaat inbouwen)
Maar als je het eenmaal af hebt doe je het alleen voor nieuwe boeken en dat valt reuze mee.
Yup, zo ga ik dat uiteindelijk ook doen ja 
Het stomme is, ik heb al eens een keer de hele boekenlijst (5000 boeken) omgezet naar achternaam eerst. Zet ik het over naar de PRS weigert hij om dat goed mee te nemen
dikke faal van mijn kant dus
Maar binnenkort nog maar eens aan het werk dus, houdt me van de straat zullen we maar zeggen
Het stomme is, ik heb al eens een keer de hele boekenlijst (5000 boeken) omgezet naar achternaam eerst. Zet ik het over naar de PRS weigert hij om dat goed mee te nemen
Verwijderd
Is het aanmaken van een "metadata plugboard" binnen Calibre niet de oplossing voor dit probleem? Hier kun je de metadata on the fly aanpassen bij het kopieren naar een specifiek device.Wybo schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 08:15:
Yup, zo ga ik dat uiteindelijk ook doen ja
Het stomme is, ik heb al eens een keer de hele boekenlijst (5000 boeken) omgezet naar achternaam eerst. Zet ik het over naar de PRS weigert hij om dat goed mee te nemendikke faal van mijn kant dus
Maar binnenkort nog maar eens aan het werk dus, houdt me van de straat zullen we maar zeggen
Zo kun je {author_sort} gewoon toevoegen aan de {tags} of on the fly de titel aanpassen zodat de serie naam en index wordt meegenomen ( {series}{series_index:0>2s| | - }{title} )
Mocht dit niet werken, dan kun je eventueel nog bij custom plugins de prst1 plugin zo aanpassen dat hij onder een bepaalde naam opslaat op het device ( {series}{series_index:0>2s| | - }{title} - {authors} ).
Danke, ik ga daar eens mee aan de slag 
/edit: de sortering op auteur werkt inderdaad beter nu, maar de tags zijn blijkbaar niet gelijk aan de collecties. Daar moet ik dus nog wel verder naar kijken, maar het begin is er. Nogmaals dank
/edit: de sortering op auteur werkt inderdaad beter nu, maar de tags zijn blijkbaar niet gelijk aan de collecties. Daar moet ik dus nog wel verder naar kijken, maar het begin is er. Nogmaals dank
[ Voor 71% gewijzigd door ArthurMorgan op 06-07-2012 11:23 ]
Ik heb bij een boek (epub) last van dat hij soms niet de juiste pagina laat zien. Paginanummer onderaan de pagina veranderd wel goed mee, maar de inhoud van de pagina klopt niet. Soms laat hij twee keer dezelfde pagina zien, terwijl hij soms 1 of 2 pagina's overslaat. Veranderen van het zoomniveau naar standaard lijkt het op te lossen, maar ik had verwacht dat het bekijken van een epub met 1 zoomniveau groter geen problemen zou mogen opleveren. Zijn andere dit probleem ook tegengekomen?
Ik had al gecheckt of ik de nieuwste firmware versie heb en ik heb er al op proberen te zoeken, maar kan er verder niks over vinden.
Ik had al gecheckt of ik de nieuwste firmware versie heb en ik heb er al op proberen te zoeken, maar kan er verder niks over vinden.
¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸
Dat heb ik ook weleens gehad. Geen idee waar het door komt, of hoe je eraf komt. Gelukkig komt het bij mij maar zelden voor.
Gaat het om 'gratis' boeken?
Ik heb namelijk nu een boek dat soms 2 pagina's in een keer omslaat. (hardware button) Maar dat had ik eerder niet bij andere boeken. Dus misschien ligt het aan de epub zelf?
Ik heb namelijk nu een boek dat soms 2 pagina's in een keer omslaat. (hardware button) Maar dat had ik eerder niet bij andere boeken. Dus misschien ligt het aan de epub zelf?
Semi-gratis in mijn geval. Gekocht bij amazon en via calibre op de reader gezet.
Ik heb het bij twee of drie boeken meegemaakt, ook bij een boek dat ik heb gedownload.
Ik heb het bij twee of drie boeken meegemaakt, ook bij een boek dat ik heb gedownload.
Verwijderd
Calibre is ook helemaal niet echt goed voor conversies ondanks dat veel mensen dat wel beweren. Zit veel vervuiling in, het is wel wat werk om het recht te zetten met een editor, maar dan heb je wel een perfect bestand. Kost je iets van 1 a 2 uur werk als je er handig in bent (met bijv. Sigil).Raymond schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 18:30:
Semi-gratis in mijn geval. Gekocht bij amazon en via calibre op de reader gezet.
In veel gevallen is het handiger om de nook / kobo versie te kopen , plugin in calibre zetten om drm te verwijderen en dat scheelt je de conversie van mobi naar epub.
Het is handiger een importprofiel even te maken en dan de boeken opnieuw te importeren, dan heb je het in 1 keer helemaal goed en kan je die bibliotheek als basis gebruiken voor je collectie.Verwijderd schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 09:39:
[...]
Is het aanmaken van een "metadata plugboard" binnen Calibre niet de oplossing voor dit probleem? Hier kun je de metadata on the fly aanpassen bij het kopieren naar een specifiek device.
Zo kun je {author_sort} gewoon toevoegen aan de {tags} of on the fly de titel aanpassen zodat de serie naam en index wordt meegenomen ( {series}{series_index:0>2s| | - }{title} )
Mocht dit niet werken, dan kun je eventueel nog bij custom plugins de prst1 plugin zo aanpassen dat hij onder een bepaalde naam opslaat op het device ( {series}{series_index:0>2s| | - }{title} - {authors} ).
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2012 19:20 ]
Ja daaaaag, dan ben ik langer bezig om het leesbaar te maken dan dan met het lezen

Verwijderd
ik zou het ook niet doen, zie even mijn tip die ik net aanvulde over mogelijk andere manieren van aanschaf.Raymond schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 19:19:
Ja daaaaag, dan ben ik langer bezig om het leesbaar te maken dan dan met het lezen![]()
Voor nu kan je het ook oplossen door calibre het mobi boek naar html te laten omzetten, dat werkt bijna gegarandeerd wel goed op de sony. Ok, ziet er ietsjes minder goed uit, maar dan mis je geen pagina's wat ook wel fijn is
Verwijderd
Gisteren is voor de Kobo Touch nieuwe firmware uitgekomen waarin je de scherpte van de letters kunt instellen. Ik heb deze nu op maximaal staan en ik moet zeggen dat het verschil met de Sony PRS-T1 nu duidelijk groter wordt ofschoon de apparaten hetzelfde scherm hebben. Als ik de twee ereaders naast elkaar leg zien de letters op de Kobo er beduidend strakker uit. Sony heeft hierin duidelijk nog een inhaalslag te maken.
Verwijderd
Als je twee verschillende tv's naast elkaar zet dan zul je ook verschil in beeld(kwaliteit) zien.
Maar zodra je thuis naar welke tv dan ook zit te kijken merk je er niks van.
Zelfde met de readers, als je alleen een T1 hebt, stoor je je er niet aan.
Inhaalslag maken is dus nogal overdreven
Maar zodra je thuis naar welke tv dan ook zit te kijken merk je er niks van.
Zelfde met de readers, als je alleen een T1 hebt, stoor je je er niet aan.
Inhaalslag maken is dus nogal overdreven
Verwijderd
Ik lees zelf op de amazon kindle non touch en mijn vrouw eerst op de sony prs 350 en nu de t1 (net cadeau gegeven, bevalt haar trouwens erg goed).
Voor de kindle is er net een update uit met betere lettertypes, maar ik zie het verschil niet echt. Misschien is dat voor de kobo wel groter, maar ik denk dat veel mensen het niet eens opvalt.
Ik heb wel een link met een voorbeeld van de kindle, kennelijk zien mensen daarin het verschil, maar ik niet?
http://imgur.com/a/vMj2m#0
Hier werkt de link alleen wat brak, maar ik zit op het werk. Thuis deed de link het beter.
Voor de kindle is er net een update uit met betere lettertypes, maar ik zie het verschil niet echt. Misschien is dat voor de kobo wel groter, maar ik denk dat veel mensen het niet eens opvalt.
Ik heb wel een link met een voorbeeld van de kindle, kennelijk zien mensen daarin het verschil, maar ik niet?
Hier werkt de link alleen wat brak, maar ik zit op het werk. Thuis deed de link het beter.
Kun je een foto maken van de twee readers naast elkaar? Ik ben nu wel nieuwsgierig.Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:16:
... Als ik de twee ereaders naast elkaar leg zien de letters op de Kobo er beduidend strakker uit.
... en gaat over tot de orde van de dag
Andere mensen die problemen met opladen hebben? Ik ben hem nu voor de tweede keer aan het opladen (eerste keer was toen ik tegelijk boeken overzette vanaf de pc, dus toen ik hem voor het eerst koppelde). Volgens de handleiding zou het niet langer dan 2 uur moeten duren, maar het duurt nu al 3,5 uur (rode lampje brandt nog en boven staat er nog een dondertekentje door de batterij ipv 100%). Hij had ook nog 2 streepjes voor ik begon met laden, dus was ook niet helemaal leeg.
Het is een klein verschil maar voor mij wel zichtbaar. De letters zijn iets donkerder geworden.Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 13:49:
Ik lees zelf op de amazon kindle non touch en mijn vrouw eerst op de sony prs 350 en nu de t1 (net cadeau gegeven, bevalt haar trouwens erg goed).
Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White
Geen idee, ik gooi hem 's avonds aan de lader en de volgende ochtend zit'ie volOrian schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 15:16:
Andere mensen die problemen met opladen hebben? Ik ben hem nu voor de tweede keer aan het opladen (eerste keer was toen ik tegelijk boeken overzette vanaf de pc, dus toen ik hem voor het eerst koppelde). Volgens de handleiding zou het niet langer dan 2 uur moeten duren, maar het duurt nu al 3,5 uur (rode lampje brandt nog en boven staat er nog een dondertekentje door de batterij ipv 100%). Hij had ook nog 2 streepjes voor ik begon met laden, dus was ook niet helemaal leeg.
Ik heb wel wat beters te doen dan er met een stopwatch naast te zitten en af te tellen totdat'ie vol zit.
Ik moest niet veel later een stuk met de trein, vandaarRaymond schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 23:51:
[...]
Geen idee, ik gooi hem 's avonds aan de lader en de volgende ochtend zit'ie vol
Ik heb wel wat beters te doen dan er met een stopwatch naast te zitten en af te tellen totdat'ie vol zit.
Ik heb laatst de oplader van mijn Samsung Galaxy gebruikt. Dat is een oplader die je in het stopcontact drukt en waar je de USB-aansluiting van de Sony in kan drukken. Dat werkte als een tierelier, kennelijk levert die behoorlijk wat stroom, want de Sony was in ruim een uur of zo volledig opgeladen.
Geen idee hoe goed of slecht zoiets is voor mijn reader overigens....
Geen idee hoe goed of slecht zoiets is voor mijn reader overigens....
Dat doe ik ook, en voor zover ik weet is dat ook gewoon goed. De laders zijn 'dom' ze leveren tot een bepaald maximum, de reader bepaald hoeveel die vraagt. Zo is het mij in elk geval verteld
Verwijderd
ah, dat is wel fijn. Lijkt me dat er wel een update komt, als 2 andere readers al een update hebben zou Sony ook wel komen (neem aan dat het wel mogelijk is).Louise525 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 23:47:
Het is een klein verschil maar voor mij wel zichtbaar. De letters zijn iets donkerder geworden.
Ik heb er inmiddels 2, en kwam erachter dat je in iTunes een flinke lading ebooks gratis kunt vinden. Allemaal klassiekers, maar ook recenter werk, en evengoed leuk om te lezen.RoD schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 15:07:
Sowieso kunnen we in Nederland toch geen ebooks kopen bij Google, dus die feature was zinloos geweest. Gratis boeken is natuurlijk wel leuk.
Zowel Nederlands als Engels. En het epub-formaat is ideaal!
Overigens in his (zwart) en hers (fuchsia), om ze uit elkaar te houden. Wit wordt toch schmutzig na een tijdje.
Fijn apparaat!
Ik heb ook nog een BeBook, maar zonder touch zit je toch onwillekeurig op een niet reagerend scherm re swipen.
Ik ga me deze zomer door A Song of Ice and Fire heen worstelen.
[ Voor 36% gewijzigd door Ramzzz op 13-07-2012 09:19 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Zijn die (gratis) klassiekers dan de originele (oud-Nederlandse) versie die inmiddels moeilijk/niet te lezen is, of gaat het om een moderne vertaling? Via Gutenberg kan ik namelijk wel wat klassiekers vinden, maar die zijn inmiddels zo verouderd qua taal dat het voor mij ontzettend veel moeite kost om erdoorheen te komen, wat het niet leuker maakt. Zelfde geldt voor veel Engelse boeken daar.Ramzzz schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 09:02:
[...]
Ik heb er inmiddels 2, en kwam erachter dat je in iTunes een flinke lading ebooks gratis kunt vinden. Allemaal klassiekers, maar ook recenter werk, en evengoed leuk om te lezen.
Zowel Nederlands als Engels. En het epub-formaat is ideaal!
Dat kun je - helemaal gratis! - zelf uitvinden. 
Ik ben er nog niet aan toegekomen om dat uit te zoeken. Evengoed, Dante's Inferno, van alles van Shakespeare, Sir Arthur Conan Doyle, Sun Tzu, etc. is altijd leuk!
Ik ben er nog niet aan toegekomen om dat uit te zoeken. Evengoed, Dante's Inferno, van alles van Shakespeare, Sir Arthur Conan Doyle, Sun Tzu, etc. is altijd leuk!
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Op http://www.ebook.gratis-downloaden.nu/ zijn - legaal en wel! - veel gratis ebooks te vinden. Veelal onbekende schrijvers uiteraard, maar met zoveel keuze moet het toch gek zijn als er niks fatsoenlijks tussenzit.
Is Dante's Inferno ook beschikbaar in het nederlands? of enkel in het engels? (op itunes)Ramzzz schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 09:52:
Dat kun je - helemaal gratis! - zelf uitvinden.
Verwijderd
Ik heb de bebook ones (had er meerdere) weggegeven, verkopen lukt toch niet lijkt mij en ik vind ze eigenlijk veel te traag. Ik heb er nog eentje liggen, die moet ik nog even weggeven aan iemand, maar er is weinig animo voor (en nee, hij gaat niet naar iemand die ik niet ken, dus geen pm sturenRamzzz schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 09:02:
Ik heb ook nog een BeBook, maar zonder touch zit je toch onwillekeurig op een niet reagerend scherm re swipen.Die kan de deur uit, of ik geef 'm aan de kinderen.
de sony 350 gaat naar schoonmoeder toe, dat apparaat is nog prima, maar die bebook ones zijn zo verouderd ten opzichte van wat er nu op de markt is.
Ook in het Nederlands!2boris schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 13:03:
[...]
Is Dante's Inferno ook beschikbaar in het nederlands? of enkel in het engels? (op itunes)

Het boek heet dan wel Dante's Hel, dat maakt het zoeken weer wat gemakkelijker.
"When you grow up your heart dies"
Voordat ik iTunes op mijn computer zet... (sorry, ben niet zo van apple
) kun je die boeken van daar gewoon downloaden? want er staat op de webpagina
Vereisten:Dit boek vereist iBooks 1.3.1 of nieuwer en iOS 4.3.3 of nieuwer. Boeken kunnen alleen gelezen worden met iBooks op een iPad, iPhone (3G of nieuwer) of iPod touch (2e generatie of nieuwer).
Flauwekul.Wybo schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 07:24:
Voordat ik iTunes op mijn computer zet... (sorry, ben niet zo van apple) kun je die boeken van daar gewoon downloaden? want er staat op de webpagina
[...]
Ik heb het net op mijn PRS-T1 getest.
The Picture of Dorian Gray en The Importance of being Earnest van Oscar Wilde erop gezet na downloaden (na 'kopen' vanuit iTunes). Works like a charm.
Overigens, was een quatsch dat je als je een e-reader hebt, en een ebook koopt, zoals ik gisteren een boek van de Dexter-serie van Jeff Lindsay (bij Bruna, niet iTunes!), dat je die dan niet 'gewoon' op je e-reader kunt zetten... éérst Adobe eEditions installeren, dan de Sony-ereader-software.
En ik moest daarna mijn Mac zelfs herstarten!
Afijn, het werkt wel. Adobe Editions is voor de DRM van de epub-bestanden. Sony Reader is voor het machtigen van de e-reader.
Wat een rompslomp.
En dan vraagt men zich nog af waarom DRM zo impopulair is?
Verwijderd
DRM verwijderen met calibre werkt 20 keer zo snel, plugin erin en klaar. Ik verwijder altijd DRM als ik boeken koop.Ramzzz schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 10:28:
En dan vraagt men zich nog af waarom DRM zo impopulair is?
Met het boek in kwestie ging dat dus niet.Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 10:41:
[...]
DRM verwijderen met calibre werkt 20 keer zo snel, plugin erin en klaar. Ik verwijder altijd DRM als ik boeken koop.
Ok dank je, ga ik binnenkort eens mee aan de slag 
En over dat DRM heb je helemaal gelijk. Ik heb geen probleem met DRM op zich, maar maak het dan een stuk eenvoudiger inderdaad.
En over dat DRM heb je helemaal gelijk. Ik heb geen probleem met DRM op zich, maar maak het dan een stuk eenvoudiger inderdaad.
Aha, bedankt! Ga dan ook maar eens Itunes downloaden.
Dat lijkt me een vreemd verhaal dat dat niet zou gaan. Is het je dan wel gelukt met andere ebooks om de DRM te verwijderen?
Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White
Ik ben ook veel meer voor de watermerk-drm ("social DRM") waarbij je wel gewoon een open bestand heb wat je mag converteren totdat je een ons weegt, maar als het bestand ooit op een file-sharing site terecht komt, dan weten ze je te vinden. Heeft als bijkomend voordeel dat je het boek wat sneller "uitleent" aan een bekende, maar niet zo snel voor iedereen te download zal zetten, net als vroeger met echte boeken.
En toch vind ik het zoals het op de sony gedaan is niet eens heel vervelend. Gelukkig kunnen wij nog van allerlei verschillende winkels boeken kopen, en als we ooit een andere reader koopt werken al je boeken ook op een kobo of een nook, omdat AdobeEPub een vrij bekend formaat is. Bij een kindle had je mooi aan 1 shop vastgezeten, en met je aankopen aan 1 merk reader.
Wat ik wel erg jammer vind is dat er nog geen lekker werkend linux alternatief voor adobe eDitions is. Ik moet of voor elk boek dat ik koop m'n virtual machine opstarten, of het downloaden via de browser van de T1, en mocht ik er dank nog iets in calibre mee willen doen (in een collectie zetten ofzo) dan kan ik het weer van de opslag van de reader afhalen.
En toch vind ik het zoals het op de sony gedaan is niet eens heel vervelend. Gelukkig kunnen wij nog van allerlei verschillende winkels boeken kopen, en als we ooit een andere reader koopt werken al je boeken ook op een kobo of een nook, omdat AdobeEPub een vrij bekend formaat is. Bij een kindle had je mooi aan 1 shop vastgezeten, en met je aankopen aan 1 merk reader.
Wat ik wel erg jammer vind is dat er nog geen lekker werkend linux alternatief voor adobe eDitions is. Ik moet of voor elk boek dat ik koop m'n virtual machine opstarten, of het downloaden via de browser van de T1, en mocht ik er dank nog iets in calibre mee willen doen (in een collectie zetten ofzo) dan kan ik het weer van de opslag van de reader afhalen.
Bij deze lukte het niet... althans, ik kon het bestand niet 'zomaar' met Calibre op mijn e-reader zetten, daar had ik de andere software bij nodig.Louise525 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 01:39:
[...]
Dat lijkt me een vreemd verhaal dat dat niet zou gaan. Is het je dan wel gelukt met andere ebooks om de DRM te verwijderen?
Iemand die het boek voor iedereen te download wil zetten, haalt natuurlijk eerst de DRM eraf, en dat is met watermerken al net zo simpel als met Adobe DRM. Voor uitgevers is dit dus een zinloze investering, die ze natuurlijk helaas doorberekenen in de prijs van het boek. Voor lezers is watermerk-DRM wel vriendelijker, maar helemaal zonder DRM en goedkoper zou nog beter zijn, en zou het risico op piraterij niet vergroten (voor bestsellers is dat risico al 100%, dus groter kan niet).MaffeMaarten schreef op maandag 16 juli 2012 @ 15:32:
Ik ben ook veel meer voor de watermerk-drm ("social DRM") waarbij je wel gewoon een open bestand heb wat je mag converteren totdat je een ons weegt, maar als het bestand ooit op een file-sharing site terecht komt, dan weten ze je te vinden. Heeft als bijkomend voordeel dat je het boek wat sneller "uitleent" aan een bekende, maar niet zo snel voor iedereen te download zal zetten, net als vroeger met echte boeken.
Je hebt inderdaad adobe digital editions of de Sony reader software nodig om het .acsm bestand te kunnen openen en de epub te kunnen downloaden als je een drm boek gekocht hebt.Ramzzz schreef op maandag 16 juli 2012 @ 18:55:
[...]
Bij deze lukte het niet... althans, ik kon het bestand niet 'zomaar' met Calibre op mijn e-reader zetten, daar had ik de andere software bij nodig.
Als dit ook op een andere manier kan (linux!)
Dat is ook waar, maar er moet natuurlijk een systeem gezocht worden dat zowel door de gebruikers als de uitgevers geaccepteerd kan worden.zetmolm schreef op maandag 16 juli 2012 @ 20:21:
[...]
Iemand die het boek voor iedereen te download wil zetten, haalt natuurlijk eerst de DRM eraf, en dat is met watermerken al net zo simpel als met Adobe DRM. Voor uitgevers is dit dus een zinloze investering, die ze natuurlijk helaas doorberekenen in de prijs van het boek. Voor lezers is watermerk-DRM wel vriendelijker, maar helemaal zonder DRM en goedkoper zou nog beter zijn, en zou het risico op piraterij niet vergroten (voor bestsellers is dat risico al 100%, dus groter kan niet).
(en ik zou het in mijn naïviteit ook mooi vinden te geloven dat de tools die de aanbieders gebruiken gemaakt worden door mensen die niks slecht in zin hebben, en dus voor social drm niets maken. Zoals de ps3 die pas gehacked werd toen de linux functie er door Sony uit werd gesloopt.)
---edit
Het risico op piraterij niet vergroten is ook niet helemaal waar. Voor de populaire titels wel ja, maar voor een minder populaire titel kan het net de grens zijn voor een normale consument om het bestand niet up te loaden waar iedereen erbij kan.
[ Voor 11% gewijzigd door MaffeMaarten op 16-07-2012 20:56 ]
De (conversie)tools waarmee je watermerken kunt verwijderen bestonden al voordat social DRM was uitgevonden. Als je bijv. naar txt converteert blijft er weinig van je watermerken over. Je verliest ook wel je opmaak, maar die stelt in de meeste fictie-epubs toch al bitter weinig voor.MaffeMaarten schreef op maandag 16 juli 2012 @ 20:34:
[...]
Dat is ook waar, maar er moet natuurlijk een systeem gezocht worden dat zowel door de gebruikers als de uitgevers geaccepteerd kan worden.
(en ik zou het in mijn naïviteit ook mooi vinden te geloven dat de tools die de aanbieders gebruiken gemaakt worden door mensen die niks slecht in zin hebben, en dus voor social drm niets maken. Zoals de ps3 die pas gehacked werd toen de linux functie er door Sony uit werd gesloopt.)
---edit
Het risico op piraterij niet vergroten is ook niet helemaal waar. Voor de populaire titels wel ja, maar voor een minder populaire titel kan het net de grens zijn voor een normale consument om het bestand niet up te loaden waar iedereen erbij kan.
Een 'normale consument' die de moeite neemt een boek via een torrent of nieuwsgroep beschikbaar te maken zal zich heus niet door zo'n watermerkje laten weerhouden. Ik geloof er niks van dat het net de grens zou zijn.
Verwijderd
Bij mobi bestanden is de opmaak wel aanzienlijk verbeterd de laatse tijd, zeker met de KF8/AZW3 bestanden met de nieuwe firmware. Dit formaat is werkelijk uitstekend en een stuk beter dan epub.zetmolm schreef op maandag 16 juli 2012 @ 22:37:
Je verliest ook wel je opmaak, maar die stelt in de meeste fictie-epubs toch al bitter weinig voor.
Maar amazon is er wel weer mee aan het rotzooien. Een preview van een boek krijg ik wel in KF8/AZW3 formaat en als ik het boek koop is het weer het oude formaat met de oude opmaak. Ik ben nu aan het uitzoeken hoe dat komt. Het ziet er naar uit dat Amazon UK nog niet het KF8/AZW3 formaat verkoopt en amazon.com wel

Maar om even ontopic te gaan: de opmaak is of wordt een stuk beter voor Engelse boeken, de Nederlandse zullen vast ooit volgen.
Er zijn wat plugins die het regelen, maar die moet je wel weer up to date houden en dat is wat irritant als je het niet zo vaak doet.Ramzzz schreef op maandag 16 juli 2012 @ 18:55:
Bij deze lukte het niet... althans, ik kon het bestand niet 'zomaar' met Calibre op mijn e-reader zetten, daar had ik de andere software bij nodig.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2012 08:56 ]
Ik vrees dat je gelijk hebt.zetmolm schreef op maandag 16 juli 2012 @ 22:37:
[...]
De (conversie)tools waarmee je watermerken kunt verwijderen bestonden al voordat social DRM was uitgevonden. Als je bijv. naar txt converteert blijft er weinig van je watermerken over. Je verliest ook wel je opmaak, maar die stelt in de meeste fictie-epubs toch al bitter weinig voor.
Een 'normale consument' die de moeite neemt een boek via een torrent of nieuwsgroep beschikbaar te maken zal zich heus niet door zo'n watermerkje laten weerhouden. Ik geloof er niks van dat het net de grens zou zijn.
Aan de ene kant jammer, want uitgevers zullen niet zo snel het AdobeDrm achterlaten (waardoor ik meer moeite moet doen een legaal gedownload boek te delen met vrienden en familie (ik gebruik meestal geen calibre want download meteen vanaf de shop naar m'n reader)).
Aan de andere kant, als ze eenmaal AdobeDRM zullen verlaten is de kans wel groter dat ze helemaal geen drm meer toe zullen passen, want natuurlijk altijd beter is. En er zijn al verschuivingen naar die kant (Tor books).
Terug ontopic
Ik had een tijdje terug reden om het woordenboek in de prs-t1 te gebruiken zonder te verwijzen vanuit een boek. Het viel me op dat van alle woorden ook de meeste verkeerde spellingen erin staan, die dan verwijzen naar het goed gespelde woord. Erg mooie functie als je wilt opzoeken hoe een woord gespeld wordt, was me nog niet opgevallen dat dit bestond.
-- Het blijkt tegenwoordig ook in de online van dale te zitten: http://www.vandale.nl/opz...ern=aclimatizeren&lang=nn dat was volgens mij een jaar geleden nog niet.
Is er een manier om de klok constant in beeld te houden, liefst boven in de balk waar ook te zien is of wifi aan of uit staat? Kan de klok nu alleen oproepen door via het menu verschillende stappen te doorlopen.
Verwijderd
Misschien iets voor de OP: alles wat je wilt kan, als je de T1 root
@hierboven: ja dat kan dus als je de T1 root.
Overigens hoef je niet in het menu verschillende stappen te doorlopen, als je in het hoofdscherm op de menuknop drukt dan krijg je de tijd in beeld. Dus vanuit een boek naar je menuscherm, op menu drukken, kijken hoe laat het is en dan weer terug naar je boek.
@hierboven: ja dat kan dus als je de T1 root.
Overigens hoef je niet in het menu verschillende stappen te doorlopen, als je in het hoofdscherm op de menuknop drukt dan krijg je de tijd in beeld. Dus vanuit een boek naar je menuscherm, op menu drukken, kijken hoe laat het is en dan weer terug naar je boek.
Hou er wel rekening mee dat de batterij van je e-reader minder lang mee gaat. Een klok betekent namelijk dat het scherm elke minuut ververst.
Verwijderd
Nee, een klok betekent niet automatisch dat het scherm elke minuut ververst.golem501 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 06:26:
Hou er wel rekening mee dat de batterij van je e-reader minder lang mee gaat. Een klok betekent namelijk dat het scherm elke minuut ververst.
Als de maker het goed heeft gedaan, zie je de verandering van tijd alleen als je iets doet, anders blijft de tijd gewoon 'stil' staan.
Aangenomen dat ze dus hetzelfde doen als wat bij PRS+ het geval was.
Ja, dit is een stuk makkelijker, dank voor de tip. Alleen vreemd dat de tijd maar heel even in beeld blijft.Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 08:54:
uh huh -> dan heeft een klok weinig zin volgens mij.... oooh ik kan deze bladzijde nog wel een aflezen, tijd zatVerwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 08:46:
[...]
Nee, een klok betekent niet automatisch dat het scherm elke minuut ververst.
Als de maker het goed heeft gedaan, zie je de verandering van tijd alleen als je iets doet, anders blijft de tijd gewoon 'stil' staan.
Aangenomen dat ze dus hetzelfde doen als wat bij PRS+ het geval was.

Als compromis zou ik er ook zeer blij mee zijn, alleen uren en minuten bv rechtsboven in beeld. Ik heb geen horloge om en een klokkie in beeld zou ik wel handig vinden.golem501 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 08:50:
[...]
uh huh -> dan heeft een klok weinig zin volgens mij.... oooh ik kan deze bladzijde nog wel een aflezen, tijd zat
Natuurlijk loopt hij dan niet mee nee, maar als je zo halfgaar bent dat je ten eerste een half uur doet over een pagina, ten tweede niet bedenkt dat de klok niet meeloopt en er ten derde dan ook nog naar handelt dan moet je niet eens een ereader hebben, want de kans is dan vrij groot dat je jezelf ermee bezeert.
edit: irritante smiley verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door P_Tingen op 29-07-2012 15:08 ]
Hallo,
Zit hier op vakantie met onze nieuwe PRS-T1 (op Schiphol gekocht). Geen PC in de buurt, dus de DRM software nog niet geinstalleerd, waardoor ik nog niet in de Store kan kijken. Dacht zolang even met de browser de winkel te bekijken, maar de default pagina bestaat niet (eindigt op /browsehome_nl); is dat veranderd?
Heb de URL aangepast zodat ik de Engelse readerstore krijg, maar daar laat de browser niet de volledige pagina zien (ondanks auto-fit pages). Is dat een bekend probleem? Alleen uitzoomen naar 'far' laat pagina helemaal zien, maar da's wel erg klein.
Zit hier op vakantie met onze nieuwe PRS-T1 (op Schiphol gekocht). Geen PC in de buurt, dus de DRM software nog niet geinstalleerd, waardoor ik nog niet in de Store kan kijken. Dacht zolang even met de browser de winkel te bekijken, maar de default pagina bestaat niet (eindigt op /browsehome_nl); is dat veranderd?
Heb de URL aangepast zodat ik de Engelse readerstore krijg, maar daar laat de browser niet de volledige pagina zien (ondanks auto-fit pages). Is dat een bekend probleem? Alleen uitzoomen naar 'far' laat pagina helemaal zien, maar da's wel erg klein.
Mochten er nog mensen interesse in dit apparaat hebben, wees dan snel, want Sony haalt ze allemaal terug uit de winkels om over ongeveer 5 weken een nieuwe ereader te introduceren!
Terug uit de winkels? Is dat wat nieuws? Of bedoel je dat ze niet meer aan de winkels geleverd worden, zodat ze uitverkocht raken?
Bij de winkels waar ik ben geweest wisten de verkopers me te vertellen dat ze alle apparaten terug hebben moeten sturen. Dat is ook te zien aan webshops, waar een aantal al uitverkocht zijn en sommige nog maar beperkte keuze in kleur hebben. De hoesjes werden bij de Mediamarkt gedumpt voor 10 euro per stuk (origineel sony!)
Let op:
Berichten over bestellingen, prijzen en winkels graag in een daarvoor bestemd topic in Telecomproviders.
Berichten over bestellingen, prijzen en winkels graag in een daarvoor bestemd topic in Telecomproviders.