Cerfiticate Pinning is hetgeen wat MtM mitigeert wanneer ik mij niet vergis.True schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:19:
[...]
Het wordt hier wat OT.
offtopic:
Maar 'iets van een VPN of een mobiele verbinding' is niet per se veilig.
VPN naar huis, ja prima dan trek je een versleutelde tunnel waardoor je internet verkeer (en ook je bankzaken app) heen zal gaan. Maar mobiele verbinding is voor een standaard gebruiker niet 'veilig' dat is een onterechte aanname - het is namelijk goed mogelijk om met relatief goedkope apparatuur een zendmast na te bootsen en verbinden via die zendmast te laten gaan (zeker daar waar 2G data nog gebruikt wordt). Daar ga je als gebruiker niets van merken terwijl jij denkt dat het 'veilig' is, kan alles (wat plain text is) worden ingezien, opgeslagen en worden aangepast waar je bij staat.
Daarbij mag je verwachten dat een bank hun app veilig gebouwd heeft en zo'n app indien nodig een tunnel gebruikt en/of al encryptie voor hun verbinding toepast (en ja dat doen ze). Enige vorm van MitM doet dan ook helemaal niets bij zo'n app. En als de bank fouten maakt zijn dat soort dingen ook niet te wijten aan de consument.
Kan het geen kwaad? Ja het kan wel kwaad, de verbinding wordt onnodig trager, je telefoon - of delen van je telefoon (apps) kunnen denken dat je op een andere locatie zit en zullen minder goed functioneren. Sterker nog een bankapp kan ook zien (gebaseerd op rechten - of gebaseerd op eerdere connecties) dat je bijv. in het buitenland bent terwijl je een NL ip-adres hebt en je gebaseerd daarop tijdelijk blokkeren.
Gezien bovenstaande.. Hoe kan het dan de app niet werkt op 4/5G terwijl andere bank apps dat wel doen?
Dat kan legio redenen hebben:D-Ed schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:32:
Gezien bovenstaande.. Hoe kan het dan de app niet werkt op 4/5G terwijl andere bank apps dat wel doen?
- van technische fouten bij provider in Spanje, zoals niet goed ingestelde DNS van provider,
- diverse routes niet het buitenland niet goed ingesteld,
- time-outs door vertragingen waardoor de app in een foutstatus schiet,
- onderwater controles van ASN waardoor ze de verbinding niet kunnen opstarten,
- zeer uitzonderlijk en onwaarschijnlijk: man-in-the-middle aanval die ASN detecteert en een gebruiksvriendelijke melding over geeft
- app-technische fouten, zoals caching die nog ergens blijft hangen,
- niet goed afgesloten app die een foutstatus detecteert,
- roaming-instellingen op je iPhone of Android waardoor de ASN app geen internet toegang kreeg (en andere apps hier uitzonderingsregels voor hebben gekregen of dit naar de gebruiker toe verplichten/vragen (geen idee of dit rechtentechnisch kan op Android/iOS).
offtopic:
Je poneert een stelling zonder argumenten die ik zonder diep technisch inhoudelijk te gaan ontkracht en je antwoord daarop is eigenlijk: dan vind ik het alsnog wel waar.

@44aardbeien ja inderdaad o.a. certificate pinning - maar dat wordt wel heel technisch inhoudelijk voor dit topic
Je poneert een stelling zonder argumenten die ik zonder diep technisch inhoudelijk te gaan ontkracht en je antwoord daarop is eigenlijk: dan vind ik het alsnog wel waar.

@44aardbeien ja inderdaad o.a. certificate pinning - maar dat wordt wel heel technisch inhoudelijk voor dit topic
[ Voor 14% gewijzigd door True op 19-07-2025 18:33 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik maak mij er zeker geen zorgen om maar deze situatie maakt mij als consument wel helder dat ASN vwb gebruikersgemak op vakantie 0,0 punten scoort. Dus wat dat betreft gaan we de komende maanden eens kijken of deze bank nog bij ons past (aangezien ze niet eens beschikbaar zijn om een hulpvraag uit te zetten aangezien je daarvoor moet inloggen met je appTrue schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:30:
[...]
Dat kan legio redenen hebben:Kortom bijna niet te zeggen (en ook niet meer te analyseren omdat het inmiddels weer werkt). Ik zou mij er vooral niet druk om maken (gezien het weer werkt).
- van technische fouten bij provider in Spanje, zoals niet goed ingestelde DNS van provider,
- diverse routes niet het buitenland niet goed ingesteld,
- time-outs door vertragingen waardoor de app in een foutstatus schiet,
- onderwater controles van ASN waardoor ze de verbinding niet kunnen opstarten,
- zeer uitzonderlijk en onwaarschijnlijk: man-in-the-middle aanval die ASN detecteert en een gebruiksvriendelijke melding over geeft
- app-technische fouten, zoals caching die nog ergens blijft hangen,
- niet goed afgesloten app die een foutstatus detecteert,
- roaming-instellingen op je iPhone of Android waardoor de ASN app geen internet toegang kreeg (en andere apps hier uitzonderingsregels voor hebben gekregen of dit naar de gebruiker toe verplichten/vragen (geen idee of dit rechtentechnisch kan op Android/iOS).
[...]
offtopic:

Toen het nog SNS was kon je met je lokale bank bellen.. Pasr minpuntjes dus
Edit: Oja, als die mogelijke fouten zo legio zijn zal het fijn zijn als men dit in de app aangeeft ipv de fout bij de consument te leggen; ‘Uw internet werkt niet dus probeer het nog eens een keer’

[ Voor 4% gewijzigd door D-Ed op 19-07-2025 19:51 ]
NFI, maar weet je zeker dat je geen roaming beperkingen ingeschakeld had?D-Ed schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:49:
[...]
Ik maak mij er zeker geen zorgen om maar deze situatie maakt mij als consument wel helder dat ASN vwb gebruikersgemak op vakantie 0,0 punten scoort. Dus wat dat betreft gaan we de komende maanden eens kijken of deze bank nog bij ons past (aangezien ze niet eens beschikbaar zijn om een hulpvraag uit te zetten aangezien je daarvoor moet inloggen met je app![]()
Edit: Oja, als die mogelijke fouten zo legio zijn zal het fijn zijn als men dit in de app aangeeft ipv de fout bij de consument te leggen; ‘Uw internet werkt niet dus probeer het nog eens een keer’
Je kunt de ASN gewoon mailen als je dat wilt.
Alsof je lokale SNS bank je kan helpen met app-problemen als je in Spanje zit dat is toch ook niet een realistische verwachting.
Prima als je geholpen wilt worden in het weekend, maar hoe realistisch is die verwachting bij consumentenbank voor deze prijs. Zijn de andere banken zo veel beter? (*kuch* Het 'Welke bank?' topic *kuch*)
Yep, had alles nagelopen en ook m’n iCloud/vpn settings uitgezet.. Conclusie blijft dat het nogal veel handelingen zijn om langs te lopen terwijl als ik bij de Hotel wifi inlog ik direct kan internet bankieren. Je zou verwachten dat zo’n verbinding juist meer red flags zal opwerpen (wat ook te zien is in iOS als je de wifi selecteert..True schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:34:
[...]
NFI, maar weet je zeker dat je geen roaming beperkingen ingeschakeld had?
Je kunt de ASN gewoon mailen als je dat wilt.
Alsof je lokale SNS bank je kan helpen met app-problemen als je in Spanje zit dat is toch ook niet een realistische verwachting.
Prima als je geholpen wilt worden in het weekend, maar hoe realistisch is die verwachting bij consumentenbank voor deze prijs. Zijn de andere banken zo veel beter? (*kuch* Het 'Welke bank?' topic *kuch*)
En wat mij tegenstaat is het feit dat ik via d app moet inloggen om in eerste instantie contact te kunnen maken. Dat was bij SNS sowieso niet het geval en had je gewoon een lokaal nummer waar je terecht kon. Weekend snap ik maar ik was hier vrijdag ook al mee bezig.. En nogmaals, waarom werken twee andere bank apps wel gewoon direct? Al met al een irritatie die mij de laatste twee dagen heeft bezig gehouden en nu is opgelost, proost
Ik zat te kijken op de ASN website en zag dat particulieren geen Digipas meer kunnen krijgen als de batterij leeg is. Heeft iemand al eens de batterij vervangen van een Digipas en werkte die daarna ook nog?
Overigens heeft ASN nu ook het probleem opgelost dat na het inloggen, niet de ASN bankrekening pagina meer kon vinden. Ik kom nu meteen op de juiste pagina waar ik de rekening kan gebruiken.
Overigens heeft ASN nu ook het probleem opgelost dat na het inloggen, niet de ASN bankrekening pagina meer kon vinden. Ik kom nu meteen op de juiste pagina waar ik de rekening kan gebruiken.
Ja al een jaar of twee, ik vind het een zege (nu SNS nog). Je krijgt een code per SMS en daarna moet je ook nog met pin of biometrie authenticeren.esphome schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:43:
Ik zat te kijken op de ASN website en zag dat particulieren geen Digipas meer kunnen krijgen als de batterij leeg is. Heeft iemand al eens de batterij vervangen van een Digipas en werkte die daarna ook nog?
Jaar of wat geleden gedaan. Je kan de instructies uit dit filmpje volgen: YouTube: 3: De juiste manier om een batterij te vervangen van een Digipas? Je moet de spanning op het apparaatje houden door er tijdelijk een externe batterij aan te solderen, anders is het einde verhaal. Werkt nog steeds prima na vervangen batterij.esphome schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:43:
Het schijnt ook te kunnen door de batterij gewoon heel snel te vervangen. Dat geloof ik ook, want nadat ik alles netjes had vervangen liet ik bij het dichtschroeven het apparaatje per ongeluk op de grond vallen waardoor de zojuist heel zorgvuldig nieuw geplaatste batterij eruit viel; maar ik was gelukkig snel genoeg om hem er weer in te doen
Wel gewoon in je hoofd bereid zijn afscheid te nemen van de Digipass, dan is het als het lukt mooi meegenomen
Ik had ALTIJD op vakantie, factuur... kon niet betalen vanwege geen digipas. Dat is nu gelukkig over, daarnaast schijnt het zonder digipas ook veiliger te zijn.W1ck1e schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:59:
@esphome @Intercity Ik gebruik de app op de telefoon, ook om in te loggen op de pc (scannen van de QR code). Dat vind ik een prima methode. Waarom willen jullie de digipas nog gebruiken ?
Het zal aan mij liggen, maar ik begrijp je niet.Vaevictis_ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:22:
Ik had ALTIJD op vakantie, factuur... kon niet betalen vanwege geen digipas. Dat is nu gelukkig over, daarnaast schijnt het zonder digipas ook veiliger te zijn.
Ik neem aan dat hij een faktuur kreeg op vakantie die hij/zjj wou betalen, maar neit kon omdat de digipas nog thuis lag.W1ck1e schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:26:
[...]
Het zal aan mij liggen, maar ik begrijp je niet.
Maar ik vroeg naar de reden van het WEL willen gebruiken van de digipas.IJsbeer schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:36:
Ik neem aan dat hij een faktuur kreeg op vakantie die hij/zjj wou betalen, maar neit kon omdat de digipas nog thuis lag.
Geen tablet of smartphone hier en zo alleen een browser. Browser code is een alternatief maar dan dan een keiharde NEE van de ASN: Inloggen met een browsercode op verouderde versies van browsers staan wij niet toe omdat deze niet aan onze beveiligingseisen voldoen.W1ck1e schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:59:
@esphome @Intercity Ik gebruik de app op de telefoon, ook om in te loggen op de pc (scannen van de QR code). Dat vind ik een prima methode. Waarom willen jullie de digipas nog gebruiken ?
Een kijken of ik met een aangepast "UserAgent string" de ASN browser check kan omzeilen.
Ooit was de klant koning, tegenwoordig ben je een lijfeigene van de bank.
Nuance lijkt mij dat door het niet hebben van een tablet of smartphone je waarschijnlijk bij minder dan 1% v.d. particuliere klanten hoort bij de grootbanken. En die browsercodes zijn juist relatief gevaarlijk gezien die met cookies werken. Erg gevoelig qua security.esphome schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:43:
[...]
Geen tablet of smartphone hier en zo alleen een browser. Browser code is een alternatief maar dan dan een keiharde NEE van de ASN: Inloggen met een browsercode op verouderde versies van browsers staan wij niet toe omdat deze niet aan onze beveiligingseisen voldoen.
Een kijken of ik met een aangepast "UserAgent string" de ASN browser check kan omzeilen.
Ooit was de klant koning, tegenwoordig ben je een lijfeigene van de bank.
Als je daarbij blijkbaar ook nog een verouderde browser gebruikt kan ik mij heel goed voorstellen dat een bank de grens trekt qua klantvriendelijkheid en ook moet denken aan de kostprijs voor alle andere klanten en niet ongelimiteerd edge-cases moet gaan toestaan en gaan beveiligen t.b.v. een zeer klein deel van het klantenbestand die hier gebruik van wil maken.
Ter verduidelijking, welke browser en welke versie heb jij dan in gebruik?
Wij betalen tegenwoordig elke maand voor de bank service. Banken zijn aangewezen door de overheid aangewezen om alle geldstromen inzichtelijk te maken en zo een opsporingsdienst te zijn voor de overheid.True schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:44:
[...]
Nuance lijkt mij dat door het niet hebben van een tablet of smartphone je waarschijnlijk bij minder dan 1% v.d. particuliere klanten hoort bij de grootbanken. En die browsercodes zijn juist relatief gevaarlijk gezien die met cookies werken. Erg gevoelig qua security.
Als je daarbij blijkbaar ook nog een verouderde browser gebruikt kan ik mij heel goed voorstellen dat een bank de grens trekt qua klantvriendelijkheid en ook moet denken aan de kostprijs voor alle andere klanten en niet ongelimiteerd edge-cases moet gaan toestaan en gaan beveiligen t.b.v. een zeer klein deel van het klantenbestand die hier gebruik van wil maken.
Ter verduidelijking, welke browser en welke versie heb jij dan in gebruik?
De lus wordt strakker en strakker getrokken en de natte droom is dan de digitale Euro.
Die kostprijs brengen dus klanten zelf iedereen moet mee kunnen komen en zo zal de bank ook een stapje terug moeten doen voor diegenen die niet overal achteraan lopen als maar lekker gemaakt word.
Hier is echt niets van te volgen.esphome schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:50:
[...]
Wij betalen tegenwoordig elke maand voor de bank service. Banken zijn aangewezen door de overheid aangewezen om alle geldstromen inzichtelijk te maken en zo een opsporingsdienst te zijn voor de overheid.
De lus wordt strakker en strakker getrokken en de natte droom is dan de digitale Euro.
Die kostprijs brengen dus klanten zelf iedereen moet mee kunnen komen en zo zal de bank ook een stapje terug moeten doen voor diegenen die niet overal achteraan lopen als maar lekker gemaakt word.
OK het schijnt dat ik voortijdig moet gaan wisselen van bank. De Rabobank en ING bank zien klanten die geen smartphone of tablet hebben als serieuze klanten en bieden een APP loze bankrekening aan.
Verder nog een item op security nl over het verplichten van een APP: https://www.security.nl/p...lleren_+Kan+dat+zomaar%3F
Verder nog een item op security nl over het verplichten van een APP: https://www.security.nl/p...lleren_+Kan+dat+zomaar%3F
Ok, doei.esphome schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:38:
OK het schijnt dat ik voortijdig moet gaan wisselen van bank. De Rabobank en ING bank zien klanten die geen smartphone of tablet hebben als serieuze klanten en bieden een APP loze bankrekening aan.
https://wren.co/join/Devian
Helder, fijn dat je eigenlijk wel gewoon weet dat je oude meuk gebruikt die niet veilig meer is te houden, maar die risico's wel wilt afwentelen op de ASN bank die al een heel scala aan diverse zaken veilig te houden heeft. Als ze in het kader van veiligheid een keer de grens trekken is de wereld te klein en geef je af op banken in het algemeen alsof ze in dienst zijn van de overheid.esphome schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:35:
[...]
Nee, die heb ik niet gemist. Er voor gekozen om die niet te beantwoorden.

Dan zie ik geen relatie tussen jouw bericht en dat van @True.esphome schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:35:
[...]
Nee, die heb ik niet gemist. Er voor gekozen om die niet te beantwoorden.
En dan is volgens mij een los bericht zonder citaat meer op zijn plaats.
Heb je het artikel ook gelezen?esphome schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:38:
Volgens mij verwoordt het antwoord vrij duidelijk dat banken prima een app cq moderne browser kunnen verplichten, dat valt immers binnen de kaders van redelijkheid en billijkheid. Of anders gezegd: dat jij zo nodig geen app én verouderde browsers wil gebruiken kan je moeilijk de ASN kwalijk nemen.
Zo jij weet zomaar dat ik oude meuk gebruik!True schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:53:
[...]
Helder, fijn dat je eigenlijk wel gewoon weet dat je oude meuk gebruikt die niet veilig meer is te houden, maar die risico's wel wilt afwentelen op de ASN bank die al een heel scala aan diverse zaken veilig te houden heeft. Als ze in het kader van veiligheid een keer de grens trekken is de wereld te klein en geef je af op banken in het algemeen alsof ze in dienst zijn van de overheid.
Kan het ook zijn dat het een fork is van nieuwe en actuele meuk.
Kijk daarom had ik jouw vraag ook niet beantwoord omdat ik die bui al zag hangen.

Jij geeft een por en ik antwoord dan ook zo in één keer naar @True toe. Die dan meteen zijn mening en aannames ventileert. Dan was het toch effectief wat ik deed?W1ck1e schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:09:
[...]
Dan zie ik geen relatie tussen jouw bericht en dat van @True.
En dan is volgens mij een los bericht zonder citaat meer op zijn plaats.
De DigiPas is niet uitgefaseerd en ook niet onveilig verklaart want zakelijke klanten kunnen die blijven gebruiken. Waarom is diezelfde DigiPas dan wel ongewenst niet veilig voor particulieren?Jovatov schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:24:
[...]
Heb je het artikel ook gelezen?
Volgens mij verwoordt het antwoord vrij duidelijk dat banken prima een app cq moderne browser kunnen verplichten, dat valt immers binnen de kaders van redelijkheid en billijkheid. Of anders gezegd: dat jij zo nodig geen app én verouderde browsers wil gebruiken kan je moeilijk de ASN kwalijk nemen.
Als je daar een sluitend antwoord op kunt geven dan vind ik dat knap.
Ik vond het ook een logische conclusie van @True , dacht meteen waarom in vredesnaam een oude browser gebruiken (als je dit verder niet toelicht). Maar ik dacht, laat ik maar niet reageren want aan jouw manier van communiceren te lezen had ik wel wat sneren terug verwacht (en dat blijkt!).esphome schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:51:
[...]
Jij geeft een por en ik antwoord dan ook zo in één keer naar @True toe. Die dan meteen zijn mening en aannames ventileert. Dan was het toch effectief wat ik deed?
Veel plezier bij één van de andere banken (het gras van de buren...).
Je verwijst naar het artikel alsof daar staat dat het niet-oké is wat ASN doet. Volgens mij is het dus andersom: Naar redelijkheid en billijkheid kan de ASN Bank van particuliere klanten prima verwachten dat zij een app/recente (gangbare) browser gebruiken.esphome schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:55:
[...]
De DigiPas is niet uitgefaseerd en ook niet onveilig verklaart want zakelijke klanten kunnen die blijven gebruiken. Waarom is diezelfde DigiPas dan wel ongewenst niet veilig voor particulieren?
[ Voor 3% gewijzigd door Jovatov op 21-07-2025 13:10 ]
Een app verplichten betekent ook een Google/Apple account verplichten, met bijhorende (privacy) voorwaarden. Deugt principieel niet. In de praktijk heeft iedereen echter al 1 van de 2 omdat je niet zonder kan. Daarnaast, Google API, Adobe, etc, staat gewoon tussen de in-app tracking van bankier apps. Vind ik ook niet deugen, maar het is een verloren strijd.Jovatov schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:24:
[...]
Heb je het artikel ook gelezen?
Een app heeft als voordeel dat ie OTA kan ontvangen. Maar ASN(/SNS) heeft het zo geïmplementeerd dat je een code via email+SMS, en wat basis pasinfo, je toegang geeft tot de app. Geen NL grootbank doet dit zo.Vaevictis_ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:22:
[...]
Ik had ALTIJD op vakantie, factuur... kon niet betalen vanwege geen digipas. Dat is nu gelukkig over, daarnaast schijnt het zonder digipas ook veiliger te zijn.
ASN biedt ook de browsercookie aan. De app is niet verplicht.44aardbeien schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:18:
[...]
Een app verplichten betekent ook een Google/Apple account verplichten, met bijhorende (privacy) voorwaarden. Deugt principieel niet. In de praktijk heeft iedereen echter al 1 van de 2 omdat je niet zonder kan. Daarnaast, Google API, Adobe, etc, staat gewoon tussen de in-app tracking van bankier apps. Vind ik ook niet deugen, maar het is een verloren strijd.
I stand corrected.Jovatov schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:22:
[...]
ASN biedt ook de browsercookie aan. De app is niet verplicht.
[ Voor 88% gewijzigd door 44aardbeien op 21-07-2025 14:52 ]
Ja SMS als 2FA is erg ouderwets en ook niet veilig. Begrijp dat ook niet, zal wel legacy zijn.44aardbeien schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:18:
[...]
Een app verplichten betekent ook een Google/Apple account verplichten, met bijhorende (privacy) voorwaarden. Deugt principieel niet. In de praktijk heeft iedereen echter al 1 van de 2 omdat je niet zonder kan. Daarnaast, Google API, Adobe, etc, staat gewoon tussen de in-app tracking van bankier apps. Vind ik ook niet deugen, maar het is een verloren strijd.
[...]
Een app heeft als voordeel dat ie OTA kan ontvangen. Maar ASN(/SNS) heeft het zo geïmplementeerd dat je een code via email+SMS, en wat basis pasinfo, je toegang geeft tot de app. Geen NL grootbank doet dit zo.
Ik kreeg een maand geleden een berichtje van asn dat ze gingen stoppen met sms'jes voor berichtjes (over saldo wijzigingen en dergelijke). Omdat de meeste klanten nu de app gebruiken, blijven er 2 opties over mailtjes en pushberichtjes. De push berichten komen door wanneer/zodra de telefoon internet verbinding heeft, dus je hoeft er geen te missen. Ik neem aan sms'jes met codes binnenkort tot het verleden behoren.Vaevictis_ schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:59:
Ja SMS als 2FA is erg ouderwets en ook niet veilig. Begrijp dat ook niet, zal wel legacy zijn.
Met ideal betalingen doen ze nu ook al push berichten dus ik hoop het.W1ck1e schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:06:
[...]
Ik kreeg een maand geleden een berichtje van asn dat ze gingen stoppen met sms'jes voor berichtjes (over saldo wijzigingen en dergelijke). Omdat de meeste klanten nu de app gebruiken, blijven er 2 opties over mailtjes en pushberichtjes. De push berichten komen door wanneer/zodra de telefoon internet verbinding heeft, dus je hoeft er geen te missen. Ik neem aan sms'jes met codes binnenkort tot het verleden behoren.
Dit schreef True erover: "En die browsercodes zijn juist relatief gevaarlijk gezien die met cookies werken. Erg gevoelig qua security."Jovatov schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:22:
[...]
ASN biedt ook de browsercookie aan. De app is niet verplicht.
En juist daarom, gaf ik geen antwoord erop.Jef61 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:28:
[...]
Ik vond het ook een logische conclusie van @True , dacht meteen waarom in vredesnaam een oude browser gebruiken (als je dit verder niet toelicht). Maar ik dacht, laat ik maar niet reageren want aan jouw manier van communiceren te lezen had ik wel wat sneren terug verwacht (en dat blijkt!).
Veel plezier bij één van de andere banken (het gras van de buren...).
En wie is er sneren aan uit delen alhier? Lees jouw laatste zin even na.
Ik vind het altijd frappant hoe snel men afscheid neemt van iemand die niet precies doet wat anderen willen dat die moet doen. De tijd van iedereen meenemen, is kennelijk voorbij in 2025.
Jij gaat er weer iets anders bijslepen en zo ontwijk je dan het beantwoorden van de gestelde vraag.Jovatov schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:51:
[...]
Je verwijst naar het artikel alsof daar staat dat het niet-oké is wat ASN doet. Volgens mij is het dus andersom: Naar redelijkheid en billijkheid kan de ASN Bank van particuliere klanten prima verwachten dat zij een app/recente (gangbare) browser gebruiken.
Het enige dat ik heb gedaan is je aanspreken op het artikel dat jij plaatste. Hoe je dat artikel als argument wil gebruiken snap ik niet. Het onderstreept dat ASN naar redelijkheid en billijkheid hun beleid voert.esphome schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:20:
[...]
Jij gaat er weer iets anders bijslepen en zo ontwijk je dan het beantwoorden van de gestelde vraag.
Dat jij geen apps en geen reguliere browser wil gebruiken is ASN niet aan te merken. Dat is het enige punt dat ik wil maken.
Vooral om alternatieven te hebben, redenen zijn meerledig. Enerzijds probeer ik mijn smartphone minder te gebruiken, liefst helemaal niet meer. We komen er als maatschappij ook langzamerhand achter dat het misschien niet zo geweldig is als we allemaal denken.W1ck1e schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:59:
Of als op een willekeurige dag door een willekeurig algoritme van Apple of Google er besloten wordt dat het mooi geweest is met mijn account en ik nergens meer bij kan — verhalen daarover te over, ook op Tweakers
Gewoon snoeien in je apps en je smartphone voor praktische zaken blijven gebruiken.Intercity schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:08:
[...]
Enerzijds probeer ik mijn smartphone minder te gebruiken, liefst helemaal niet meer. We komen er als maatschappij ook langzamerhand achter dat het misschien niet zo geweldig is als we allemaal denken.
Kan je overzetten op een nieuw account. Zelfs met extern mailadres.Intercity schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:08:
[...]
Of als op een willekeurige dag door een willekeurig algoritme van Apple of Google er besloten wordt dat het mooi geweest is met mijn account en ik nergens meer bij kan — verhalen daarover te over, ook op Tweakers
De-platform risk is inderdaad heel naar. Maar om het wat dichter bij huis te houden, de-banking risk mag je ook niet uitsluiten. In de VS hebben veel founders van start-ups te maken gehad met de-banking. Een manier uit de bank industrie om je tegen te werken. Echt totaal onacceptabel.Intercity schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:08:
[...]
Vooral om alternatieven te hebben, redenen zijn meerledig. Enerzijds probeer ik mijn smartphone minder te gebruiken, liefst helemaal niet meer. We komen er als maatschappij ook langzamerhand achter dat het misschien niet zo geweldig is als we allemaal denken.
Mijn vraag was:Jovatov schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:05:
[...]
Het enige dat ik heb gedaan is je aanspreken op het artikel dat jij plaatste. Hoe je dat artikel als argument wil gebruiken snap ik niet. Het onderstreept dat ASN naar redelijkheid en billijkheid hun beleid voert.
Dat jij geen apps en geen reguliere browser wil gebruiken is ASN niet aan te merken. Dat is het enige punt dat ik wil maken.
Kennelijk kun je of wil je niet daarop antwoorden. Dat is prima en zoals te lezen is, kan ik het ook niet.De DigiPas is niet uitgefaseerd en ook niet onveilig verklaart want zakelijke klanten kunnen die blijven gebruiken. Waarom is diezelfde DigiPas dan wel ongewenst niet veilig voor particulieren?
Ook prima dat je verder ook niet ingaat op de opmerking waar ik mee begon en jij nooit beantwoord hebt. Kunnen we elkaar mooi de hand schudden en een fijne avond wensen!esphome schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:12:
[...]
Mijn vraag was:
[...]
Kennelijk kun je of wil je niet daarop antwoorden. Dat is prima en zoals te lezen is, kan ik het ook niet.
De-banking komt ook voor in Engeland en Canada en waarschijnlijk ook in andere landen. Dan wordt inderdaad alles van jou afgenomen en je kunt geen inkomsten meer ontvangen en zo ook geen bestedingen meer doen. Heb je pech huur je een huis of heb je een hypotheek en dan is de het slapen onder een brug ineens heel kort bij.Vaevictis_ schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:58:
[...]
De-platform risk is inderdaad heel naar. Maar om het wat dichter bij huis te houden, de-banking risk mag je ook niet uitsluiten. In de VS hebben veel founders van start-ups te maken gehad met de-banking. Een manier uit de bank industrie om je tegen te werken. Echt totaal onacceptabel.
Het hebben van een bankrekening zou een mensenrecht moeten zijn omdat alles via de bankrekening loopt.
Waarom zou ik een link plaatsen, als ik het artikel niet gelezen heb en ook heb bijgedragen in de commentaren daarop?Jovatov schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:16:
[...]
Ook prima dat je verder ook niet ingaat op de opmerking waar ik mee begon en jij nooit beantwoord hebt. Kunnen we elkaar mooi de hand schudden en een fijne avond wensen!
Ik dacht dat ik wel duidelijk had gemaakt, in mijn bijdrages hoe ik erover dacht dat de DigiPas wordt ontnomen en dan alleen bij de particuliere klant. Maar goed is ben vaak te compleet in de conversatie en moet het aan anderen moeten overlaten om het zelf maar te vinden.
Dan over de browser code en het is dus onmogelijk deze aan te maken zonder een DigiPas of via de APP. Het verwijzen naar browser code als alternatief voor een DigiPas is zo ook een wassen neus vanuit de banken.
Browser aanmelden
Maak een persoonlijke 5-cijferige browsercode aan waarmee je snel en veilig inlogt en betalingen ondertekent via Firefox. Eerst meer informatie? Je leest het op deze pagina.
Goed om te weten: Aanmelden van een browser is alleen mogelijk voor particuliere betaalklanten die 12 jaar of ouder zijn.
Aanmelden gaat als volgt:
Kies een persoonlijke 5-cijferige browsercode.
Voer een herkenbare gebruikersnaam en de naam van het apparaat in.
Bevestig de aanmelding met de digipas of betaalpas en de daarbij behorende beveiligingscodes. Heb je geen digipas of betaalpas op eigen naam? Kies dan voor de optie Aanmelden op een andere manier.
Daarna kun je meteen inloggen en veilig bankieren via je browser.
Je moet dan terugvallen naar inloggen met naam en wachtwoord en sinds 1 mei 2025 is dat ook van een MFA voorzien.
Heb je geen beveiligingscode ontvangen in een sms of spraakbericht na het invullen van je gebruikersnaam en wachtwoord? Dan is er iets misgegaan. Probeer het voor de zekerheid opnieuw. Klik op je inlogscherm van ASN Online Bankieren op de link een Stuur een nieuwe code.
Ik neem aan dat spraakbericht dan ook via een "vaste" lijn werkt en dat je net als bij DigiD een reeks nummers wordt voorgelezen die moet overnemen op scherm.
Dan staat er nog in de tekst bij browser code dat een betaalpas de taak van de DigiPas kan overnemen en die manier is mij onbekend en ik zie dat ook niet omschreven. Wat zijn die beveiligingscodes, pin of de CVV? Dat lijkt mij echt niet wenselijk als dat de PIN is en om die zomaar op een computer in te voeren en denk maar aan de Recall functie van Microsoft.
Bevestig de aanmelding met de digipas of betaalpas en de daarbij behorende beveiligingscodes.
Browser aanmelden
Maak een persoonlijke 5-cijferige browsercode aan waarmee je snel en veilig inlogt en betalingen ondertekent via Firefox. Eerst meer informatie? Je leest het op deze pagina.
Goed om te weten: Aanmelden van een browser is alleen mogelijk voor particuliere betaalklanten die 12 jaar of ouder zijn.
Aanmelden gaat als volgt:
Kies een persoonlijke 5-cijferige browsercode.
Voer een herkenbare gebruikersnaam en de naam van het apparaat in.
Bevestig de aanmelding met de digipas of betaalpas en de daarbij behorende beveiligingscodes. Heb je geen digipas of betaalpas op eigen naam? Kies dan voor de optie Aanmelden op een andere manier.
Daarna kun je meteen inloggen en veilig bankieren via je browser.
Je moet dan terugvallen naar inloggen met naam en wachtwoord en sinds 1 mei 2025 is dat ook van een MFA voorzien.
Heb je geen beveiligingscode ontvangen in een sms of spraakbericht na het invullen van je gebruikersnaam en wachtwoord? Dan is er iets misgegaan. Probeer het voor de zekerheid opnieuw. Klik op je inlogscherm van ASN Online Bankieren op de link een Stuur een nieuwe code.
Ik neem aan dat spraakbericht dan ook via een "vaste" lijn werkt en dat je net als bij DigiD een reeks nummers wordt voorgelezen die moet overnemen op scherm.
Dan staat er nog in de tekst bij browser code dat een betaalpas de taak van de DigiPas kan overnemen en die manier is mij onbekend en ik zie dat ook niet omschreven. Wat zijn die beveiligingscodes, pin of de CVV? Dat lijkt mij echt niet wenselijk als dat de PIN is en om die zomaar op een computer in te voeren en denk maar aan de Recall functie van Microsoft.
Bevestig de aanmelding met de digipas of betaalpas en de daarbij behorende beveiligingscodes.
Aanmelden met de betaalpas lijkt mij hetzelfde als de app activeren met de betaalpas. Basisinfo betaalpas en dan codes naar e-mail +SMS. Zo activeer je de app ook.esphome schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:04:
Ik moest eerst nog mijn telefoonnummer actualiseren en dat bevestigen via een gesproken code die ik moest overnemen op het scherm. En ook dat nog eens bevestigen via de DigiPas.
Even later krijg je nog een keer een automatisch gesproken gesprek binnen dat mijn telefoonnummer is aangepast bij de ASN en als dat jij dat niet bent geweest dan de ASN waarschuwen.
De snelheid waarmee de code gesproken wordt is wel hoog en zo moest ik gokken of het nu zeven of een negen was wat er gezegd werd.
Even later krijg je nog een keer een automatisch gesproken gesprek binnen dat mijn telefoonnummer is aangepast bij de ASN en als dat jij dat niet bent geweest dan de ASN waarschuwen.
De snelheid waarmee de code gesproken wordt is wel hoog en zo moest ik gokken of het nu zeven of een negen was wat er gezegd werd.
Ik wil bij deze middels empirisch onderzoek aangeven dat de ASN app gewoon werkt in onder andere Duitsland, Zwitserland en Italië. Zonder dat hiervoor enige VPN nodig is, gewoon standaard roaming op een Android toestel.
Als iemand problemen heeft controleer vooral eerst je eigen toestel en instellingen.
Als iemand problemen heeft controleer vooral eerst je eigen toestel en instellingen.
Ik wil graag weg bij de voormalige boerenleenbank, die tegenwoordig sterker is in marketing dan klantenservice. Rabo heeft gelukkig nog de mogelijkheid om in te loggen met een hardware token (paslezer).
Als ik de bovenstaande posts goed begrijp, dan heeft ASN niet meer die optie? En ben je dus verplicht je mobiele peilbaken altijd bij je te hebben?
Als ik de bovenstaande posts goed begrijp, dan heeft ASN niet meer die optie? En ben je dus verplicht je mobiele peilbaken altijd bij je te hebben?
Je kan ook inloggen met een browsercode. Daarmee koppel je een bepaalde browser aan je rekening en kun je daarna met een pincode inloggenwernert schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:33:
Ik wil graag bij de voormalige boerenleenbank, die tegenwoordig sterker is in marketing dan klantenservice. Rabo heeft gelukkig nog de mogelijkheid om in te loggen met een hardware token (paslezer).
https://www.asnbank.nl/service/browsercode.html
Je bent bij browsercode verplicht om één van de browsers te gebruiken die de ASN bank als goed ziet.Kalentum schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:28:
[...]
Je kan ook inloggen met een browsercode. Daarmee koppel je een bepaalde browser aan je rekening en kun je daarna met een pincode inloggen
https://www.asnbank.nl/service/browsercode.html
Gebruik je een browser die een fork is van één van die browsers dan kun je dus geen browsercode gebruiken.
Verder ziet de ASN bank de browsercode ook als minder betrouwbaar methode van autorisatie en legt dan beperkingen op hoeveel je per dag mag overmaken.
Dat klopt (helaas) helemaal. Als nieuw lid mag je je peilers dus richten op de instandhouding van je Apple- of Googleaccount, ander is het grofweg veel gedoe bij ASN...wernert schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:33:
Ik wil graag bij de voormalige boerenleenbank, die tegenwoordig sterker is in marketing dan klantenservice. Rabo heeft gelukkig nog de mogelijkheid om in te loggen met een hardware token (paslezer).
(Ik weet ook niet hoe het zo ver heeft kunnen komen in deze wereld, maar dat is wel de huidige stand van zaken.)
Is op het moment de ASNbank via het internet onbereikbaar. Heeft iemand daar nog meer last van.
Op Allestoringen zie ik niet veel meldingen daarover op het moment.
nee, je bent de enigeesphome schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:54:
Heeft iemand daar nog meer last van.
Ik kan gewoon nog inloggen en zaken regelen.esphome schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:54:
Is op het moment de ASNbank via het internet onbereikbaar. Heeft iemand daar nog meer last van.
Ik kan nu weer de ASNbank bereiken dus de storing en zo was dan van korte duur voor mij.
Een paar dagen geleden wilde Ideal niet meer toen ik een betaling wilde verrichten en ook in online bankieren kon ik niet overboeken. Tien minuten later kon het wel weer.
Dit komt kennelijk niet op de storingspagina van de ASN.
Een paar dagen geleden wilde Ideal niet meer toen ik een betaling wilde verrichten en ook in online bankieren kon ik niet overboeken. Tien minuten later kon het wel weer.
Zulke kortdurende verstoringen zou ik ook niet verwachten op een storingspagina. Plus het natuurlijk helemaal niet gezegd dat de verstoring ook aan de kant van ASN zat. Er zitten zoveel stappen tussen jou en de bank, dat er ook best op een andere plek iets scheef kan hebben gezeten.esphome schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:17:
Ik kan nu weer de ASNbank bereiken dus de storing en zo was dan van korte duur voor mij.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
klinkt meer alsof jouw apparatuur of internet zo nu en dan een probleem heeft, en dat jij dan de oorzaak zoekt bij andere partijen.esphome schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:17:
Kortdurende misschien niet maar de ASN bank heeft hun hele website overhoop moeten halen om de andere Volksbank onderdelen te integreren. En dat sinds eind april zonder storingen ten gevolge van dien dan is dat echt een wonder.Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:21:
[...]
Zulke kortdurende verstoringen zou ik ook niet verwachten op een storingspagina. Plus het natuurlijk helemaal niet gezegd dat de verstoring ook aan de kant van ASN zat. Er zitten zoveel stappen tussen jou en de bank, dat er ook best op een andere plek iets scheef kan hebben gezeten.
Natuurlijk andere site geprobeerd en in de router gekeken wat nu het verkeer was. Het bleef hangen op "sync sent" oftewel de andere kant (ASN) antwoord niet of het antwoord blijft ergens hangen. Zonder wijzigingen hier werkte het later wel weer.
De keer dat het met het een Ideal/overboeking niet werkte zat ik in de betaalpagina maar de autorisaties werden niet herkend. Daarna de betaling via een overboeking en daar werd de sessie beëindigd midden in de overboeking.
(nadruk toegevoegd)Intercity schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:11:
[...]
Dat klopt (helaas) helemaal. Als nieuw lid mag je je peilers dus richten op de instandhouding van je Apple- of Googleaccount, ander is het grofweg veel gedoe bij ASN...
(Ik weet ook niet hoe het zo ver heeft kunnen komen in deze wereld, maar dat is wel de huidige stand van zaken.)
Ook voor de bestaande particulieren is het een aflopende zaak aangezien asn enkel nog digipas kastjes levert aan de zakelijke klanten. Dankzij de anti-tamper bepaalt het batterijtje dus hoelang een normale sterveling de digipas nog kan gebruiken.
[ Voor 6% gewijzigd door AnonymousGerbil op 16-08-2025 06:09 ]
Zelfde in Japan. Ik begrijp niet waar überhaupt de vraag vandaan komt of de app werkt in het buitenland.True schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 16:17:
Ik wil bij deze middels empirisch onderzoek aangeven dat de ASN app gewoon werkt in onder andere Duitsland, Zwitserland en Italië. Zonder dat hiervoor enige VPN nodig is, gewoon standaard roaming op een Android toestel.
De batterij van de digipas kan met wat knutselwerk vervangen worden. Dus krijg je de melding dat batterij binnenkort op is dan kun via dit filmpje zien hoe je die kunt vervangen zonder de anti-tamper te triggeren.AnonymousGerbil schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 06:07:
[...]
(nadruk toegevoegd)
Ook voor de bestaande particulieren is het een aflopende zaak aangezien asn enkel nog digipas kastjes levert aan de zakelijke klanten. Dankzij de anti-tamper bepaalt het batterijtje dus hoelang een normale sterveling de digipas nog kan gebruiken.
YouTube: 3: De juiste manier om een batterij te vervangen van een Digipas?
Pas doen als je batterij melding krijgt en geniet tot dan van de huidige batterij.
[ Voor 5% gewijzigd door esphome op 16-08-2025 20:24 ]
Ik hoop dat het dan werkt, maar in de opmerkingen onder het filmpje zie ik helaas nog geen melding dat het gelukt is. In de tussentijd heb ik maar tegen beter weten gebruik gemaakt van het klachtenformulier en kijk ik of ik toch niet maar alles naar de ing verhuis, die hebben namelijk wel gewoon een qr-kastje voor de smafo-weigeraars.esphome schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:55:
[...]
De batterij van de digipas kan met wat knutselwerk vervangen worden. Dus krijg je de melding dat batterij binnenkort op is dan kun via dit filmpje zien hoe je die kunt vervangen zonder de anti-tamper te triggeren.
YouTube: 3: De juiste manier om een batterij te vervangen van een Digipas?
Pas doen als je batterij melding krijgt en geniet tot dan van de huidige batterij.
Overigens, over de website gesproken:
Wut?Nu al zin in morgen
ASN Bank zet zich in om een mooiere toekomst waar te maken. Want met geld heb je invloed op je eigen toekomst en op die van ons allemaal. Zo bouwen we samen aan een toekomst waar je vandaag al zin in hebt. Vanaf 1 juli ben je ook van harte welkom in een van onze gloednieuwe ASN-winkels. Voor geldvragen van nu en plannen voor morgen. Nu al zin in morgen.
Bron: https://www.asnbank.nl/nu-al-zin-in-morgen.html
[ Voor 19% gewijzigd door AnonymousGerbil op 20-08-2025 16:39 ]
Wat is er met het nieuwsbericht?
De voorheen SNS winkels zijn nu ASN winkels.
Lees banken, zonder geld op locatie (ik geloof dat ze met contanten niets meer in de kantoren/banken doen).
Ging meer over de tekst eromheen. Wat staat er nu in de paragraaf buiten dat éne zinnetje "Vanaf 1 juli ben je ook van harte welkom in een van onze gloednieuwe ASN-winkels"?True schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:51:
[...]
De voorheen SNS winkels zijn nu ASN winkels.
Lees banken, zonder geld op locatie (ik geloof dat ze met contanten niets meer in de kantoren/banken doen).
[ Voor 19% gewijzigd door AnonymousGerbil op 20-08-2025 17:00 ]
Dan herhaal ik mijzelf:AnonymousGerbil schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:57:
[...]
Ging meer over de tekst eromheen. Wat staat er nu in de paragraaf buiten dat éne zinnetje "Vanaf 1 juli ben je ook van harte welkom in een van onze gloednieuwe ASN-winkels"?
![]() | ![]() |
Bij mij in de app (android) het paarse pasje, in real life het oranje pasje.odo966 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:56:Ik had nu ook de credit card van ASN (via ICS) aangevraagd en vandaag binnengekregen, maar is het bij meer mensen zo dat in Apple Pay een heel ander plaatje verschijnt? Links is de ICS app zelf, met eekhoornafbeelding die komt overeen met de fysieke pas, maar in Wallet krijg ik een oranje design met neushoorn, ik neem aan dat dit het oude ontwerp is. Beetje slordig, zou ICS dit nog gaan aanpassen?
[Afbeelding] [Afbeelding]
En GooglePay doet het niet icm asn/ics.
Ha, dan concludeer ik dat de oranje pas het oudere design is, en paars het nieuwe, komt ook overeen met dat ASN de andere dieren zoals de neushoon ging uitfaseren ten gunste van alleen de eekhoorn als beeldmerk voortaan.Megupe schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:04:
[...]
Bij mij in de app (android) het paarse pasje, in real life het oranje pasje.
Maar dat ICS maar één plaatje voor iedereen kan tonen in hun app, en dus ziet iedereen daar het nieuwe.
En in Apple Pay zijn ze er juist nog niet aan toegekomen om de nieuwe te uploaden, dus daar ziet iedereen nog het oude.

Ik heb een rare:
Ik vind dit persoonlijk wel een klacht waardig, waarom kan dit met een handmatige overboeking wél, maar gepland niet goed gaan terwijl het geld wel wordt afgeschreven? Erg bijzonder, iemand ervaring mee en/of een idee hoe dit zit?
- ingeplande overboeking ASN -> ING op zondag*: wél afgeschreven ASN, niet bijgeschreven ING (komt dan maandag door)
- handmatige overboeking ASN -> ING op zondag*: wél afgeschreven ASN, direct bijgeschreven ING
Ik vind dit persoonlijk wel een klacht waardig, waarom kan dit met een handmatige overboeking wél, maar gepland niet goed gaan terwijl het geld wel wordt afgeschreven? Erg bijzonder, iemand ervaring mee en/of een idee hoe dit zit?
Ja dat is omdat het banksysteem nog werkt met batch betalingen die in de nacht verwerkt worden dat is vanoudher zo ontstaan. Blijkbaar is een handmatige betaling wel eentje die meteen doorgaat.True schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:56:
Ik heb een rare:*volgens mij ook op feestdagen en mogelijk ook op zaterdag, maar dat weet ik niet zeker
- ingeplande overboeking ASN -> ING op zondag*: wél afgeschreven ASN, niet bijgeschreven ING (komt dan maandag door)
- handmatige overboeking ASN -> ING op zondag*: wél afgeschreven ASN, direct bijgeschreven ING
@True Dit denk ik:Vaevictis_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:25:
Ja dat is omdat het banksysteem nog werkt met batch betalingen die in de nacht verwerkt worden dat is vanoudsher zo ontstaan. Blijkbaar is een handmatige betaling wel eentje die meteen doorgaat.
Een ingeplande opdracht hoeft alleen maar op de juiste dag uitgevoerd te worden. Het bedrag lijkt nu wel al afgeschreven te zijn zodat hij wel zeker door kan gaan.
Omdat je niet het tijdstip van een ingeplande opdracht kan bepalen maak ik er liever geen gebruik van. Blokken van 4 a 6 uur zou voor mij nauwkeurig genoeg zijn, bij doorboeken naar weer een andere rekening.
Dan is de redenatie dus, omdat de inplanbare boekingen gebruik maken van het verouderde banksysteem - ik ben van mening dat ik dat onacceptabel mag vinden, zeker omdat het klaarblijkelijk wél kan getuigde de handmatige betaling.Vaevictis_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:25:
[...]
Ja dat is omdat het banksysteem nog werkt met batch betalingen die in de nacht verwerkt worden dat is vanoudher zo ontstaan. Blijkbaar is een handmatige betaling wel eentje die meteen doorgaat.
Anno 2025 verwacht ik dat het op de juiste dag overgeboekt is, niet alleen afgeschreven is.W1ck1e schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:32:
[...]
@True Dit denk ik:
Een ingeplande opdracht hoeft alleen maar op de juiste dag uitgevoerd te worden. Het bedrag lijkt nu wel al afgeschreven te zijn zodat hij wel zeker door kan gaan.
Omdat je niet het tijdstip van een ingeplande opdracht kan bepalen maak ik er liever geen gebruik van. Blokken van 4 a 6 uur zou voor mij nauwkeurig genoeg zijn, bij doorboeken naar weer een andere rekening.
Dat kan bijvoorbeeld vandaag nog een dik uurtjeTrue schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:32:
[...]
Anno 2025 verwacht ik dat het op de juiste dag overgeboekt is, niet alleen afgeschreven is.
En dan zijn ze nog steeds op tijd.
[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 31-08-2025 22:44 ]
Prachtige tackle op de semantiek .. je snapt dat ik doelde op afgeboekt en direct bijgeboekt.W1ck1e schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:43:
[...]
Dat kan bijvoorbeeld vandaag nog een dik uurtje
En dan zijn ze nog steeds op tijd.
Het bancaire systeem is echt antiek, COBOL, batchprocessen dat gaat niet veranderen de meeste banken hebben er een moderne schil omheen gebouwd maar het zal nooit een blockchain worden.True schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:32:
[...]
Anno 2025 verwacht ik dat het op de juiste dag overgeboekt is, niet alleen afgeschreven is.
Het verschil zit hem idd in de batchverwerking. Er wel bij stilgestaan dat die batchverwerking ook bij de ING dan ook op dezelfde dag moet gebeuren, en dat daar waarschijnlijk de vertraging in zit, en niet bij ASN?True schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:56:
Ik heb een rare:*volgens mij ook op feestdagen en mogelijk ook op zaterdag, maar dat weet ik niet zeker
Het is ook vrij simpel waarom niet alle betalingen 'meteen' worden uitgevoerd. Het aantal mutaties die dagelijks verwerkt moeten worden.
Denk maar eens aan hoeveel salaris betalingen een bedrijf als Albert Heijn per maand doet, het aantal incasso's van de belastingdienst, of betalingen van toeslagen. Die allemaal één voor één verwerken is totaal onzinnig. Het is voor een bank vele malen efficiënter om dat in een batchverwerking te doen. En ja, ook automatische betalingen zijn handiger om in dat zelfde proces mee te nemen.
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Klopt. In mijn tijd was er een schaduwadministratie die de directe betalingen bijhield. 'S nachts, in de batchverwerking, werden die betalingen dan in de centrale administratie bijgewerkt.Vaevictis_ schreef op maandag 1 september 2025 @ 05:42:
[...]
Het bancaire systeem is echt antiek, COBOL, batchprocessen dat gaat niet veranderen de meeste banken hebben er een moderne schil omheen gebouwd maar het zal nooit een blockchain worden.
Het zou mij niet eens verbazen als het nog steeds zo zou werken.
[ Voor 6% gewijzigd door Marc H op 01-09-2025 06:45 ]
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Als het goed is worden binnenkort ook batchbetalingen, ingeplande betalingen etc instant payments. Een aantal maanden geleden zat ik in een webinar van Rabobank (daar bankiert m'n werkgever en ik deed mee aan dat webinar in mijn hoedanigheid van Finance manager) waarin dat werd aangekondigd. Neem aan dat dit soort dingen dan ook verleden tijd zijn.
Daarbij zijn er ook wel verschillen in de systemen van banken. Op mijn werk hebben we recent een contract afgesloten om automatische incasso's te gaan doen. Eerst getest op mijn eigen bankrekening. Ingesteld dat er op de 18e geïncasseerd moest worden, dat werd de 21e. De Rabobank kon geen enkele reden vinden waarom, dus ik heb ook de ASN gecontact. Die zeiden dat zij als er een incasso wordt aangekondigd dat pas een werkdag later uitvoeren om nog de mogelijkheid te geven aan de klant om te weigeren. Lang verhaal kort, elke bank heeft z'n eigen systemen, regels en protocollen dus het kan ook aan de ander liggen.
Zou overigens wel top zijn als die batches ook instant worden, dan krijg ik mijn salaris tenminste altijd op dezelfde dag onafhankelijk van of het een weekend of feestdag is, dan kan ik mijn privéadministratie automatiseren. Dat doe ik nu nog voor een groot deel handmatig omdat er idd totaal geen mogelijkheid is bij ASN om triggers of tijdstippen in te stellen zijn voor automatische overboekingen.
Daarbij zijn er ook wel verschillen in de systemen van banken. Op mijn werk hebben we recent een contract afgesloten om automatische incasso's te gaan doen. Eerst getest op mijn eigen bankrekening. Ingesteld dat er op de 18e geïncasseerd moest worden, dat werd de 21e. De Rabobank kon geen enkele reden vinden waarom, dus ik heb ook de ASN gecontact. Die zeiden dat zij als er een incasso wordt aangekondigd dat pas een werkdag later uitvoeren om nog de mogelijkheid te geven aan de klant om te weigeren. Lang verhaal kort, elke bank heeft z'n eigen systemen, regels en protocollen dus het kan ook aan de ander liggen.
Zou overigens wel top zijn als die batches ook instant worden, dan krijg ik mijn salaris tenminste altijd op dezelfde dag onafhankelijk van of het een weekend of feestdag is, dan kan ik mijn privéadministratie automatiseren. Dat doe ik nu nog voor een groot deel handmatig omdat er idd totaal geen mogelijkheid is bij ASN om triggers of tijdstippen in te stellen zijn voor automatische overboekingen.
Dit geldt voor zover ik weet toch voor alle banken?Vld1989 schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:49:
Die zeiden dat zij als er een incasso wordt aangekondigd dat pas een werkdag later uitvoeren om nog de mogelijkheid te geven aan de klant om te weigeren.
De incassant moet de incasso tijdig aankondigen bij de bank, 5 werkdagen voor de eerste en de daaropvolgende 1 werkdag. Dat is inderdaad bedoeld zodat de klant zo nodig kan weigeren. Vandaar dat de eerste incasso ook 5 werkdagen van te voren moet worden aangekondigd.
Beetje late reactie maar wat je kunt doen is even de website benaderen. Als je daar ook een blokkade treft, dan krijg je soms een lang cijfer te zien. Het wil wel eens voorkomen dat je vanuit een Ip adres komt dat toevallig net uit een range komt die niet vertrouwd wordt of waar rottigheid op is uitgehaald. Met dat nummer weet de helpdesk wel waar ze de melding moeten neerzettenD-Ed schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:23:
Op dit moment zit ik in Spanje en kan al een aantal dagen de ASN (SNS) app niet meer gebruiken.. Ik zie de opmerking ‘Geen internet, controleer je verbinding en probeer het opnieuw). Mijn Rabo app en N26 doen het wel gewoon. Geen VPN actief, 5G al omgezet naar 4G maar nog steeds niets..
Om te chatten moet je inloggen in de app en in het weekend zijn ze telefonisch niet bereikbaar.. Iemand een idee wat te doen? Overigens, als ik en Apple Pay een betaling doe zie ik wel een notificatie van de app in beeld verschijnen maar kan verder dus niets..
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
De vermoedelijk werkelijke reden stond niet in het lijstje.... probleem is dat je tegenwoordig als bank zoveel schutttingen moet plaatsen om de rotzakken buiten te houden, dat er altijd wel ergens in de wereld edge cases zijn waardoor goedwillende klanten geraakt worden.D-Ed schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:49:
[...]
Ik maak mij er zeker geen zorgen om maar deze situatie maakt mij als consument wel helder dat ASN vwb gebruikersgemak op vakantie 0,0 punten scoort. Dus wat dat betreft gaan we de komende maanden eens kijken of deze bank nog bij ons past (aangezien ze niet eens beschikbaar zijn om een hulpvraag uit te zetten aangezien je daarvoor moet inloggen met je app![]()
- sorry -
---------------
Ook de rabo wil van de scanner af. Het echte uitfaseren is daar nog niet begonnen, maar al wel mogelijk. Het is nu eenmaal een zeer kostbare zaak voor een bank om hardware te leveren, terwijl de klanten exact dezelfde hardware al in hun hand hebben.wernert schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:33:
Ik wil graag weg bij de voormalige boerenleenbank, die tegenwoordig sterker is in marketing dan klantenservice. Rabo heeft gelukkig nog de mogelijkheid om in te loggen met een hardware token (paslezer).
Kijk je wat verder, dan zie je banken die alweer een stapje verder zijn. Zo bankier je bij KNAB zonder fysieke bankpas. Alleen als je echt een fysiek pasje wilt kan je die aanvragen. Maar eerlijk is eerlijk, ik gebruik zelf ook geen bankpassen meer. Ik heb zelf meerdere betaalrekeningen, en de pasjes liggen altijd thuis. Telefoon leeg? Dan heb ik nog altijd Garmin Pay achter de hand. (Waar ik helaas ASN (nog?) niet aan kan koppelen, maar goed.
Het duurt niet lang meer en ook de bankpas is verleden tijd. Pinnen bij Geldmaat zonder pas kan al met ING, Rabo en KNAB.
---------------
Soms kan het ook een bewuste overweging zijn om een vage foutmelding te tonen, om de boefjes niet wijzer te maken dan ze al zijn.Mistraller schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:24:
[...]
De vermoedelijk werkelijke reden stond niet in het lijstje.... probleem is dat je tegenwoordig als bank zoveel schutttingen moet plaatsen om de rotzakken buiten te houden, dat er altijd wel ergens in de wereld edge cases zijn waardoor goedwillende klanten geraakt worden.
Dat is op de meeste webplatformen wel standaard de tactiek ja, maar door de website te bezoeken kan je meer zien. Een app kan niet voor elk wazig issue een keurige foutboodschap hebben, dus dan heb je vaak terugval op een default. Bewust of onbewust.Wally2002 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 07:42:
[...]
Soms kan het ook een bewuste overweging zijn om een vage foutmelding te tonen, om de boefjes niet wijzer te maken dan ze al zijn.
---------------
Raar voorgeval. Ik wil gaan pinnen en doe netjes m'n pas erin. Krijg ineens een melding van storing. Dus pas komt eruit, maar zodra ik die pas aanraak om te pakken, slikt de automaat hem meteen in. Ik doe niets verkeerds en toch m'n pas weg? Daar even gewacht maar pas kwam niet terug. Geen pincode ingetoetst ook.
Tis wat met die automaten. Nieuwe pas aangevraagd, maar dat is lekker wel verdienen voor de banken...
Tis wat met die automaten. Nieuwe pas aangevraagd, maar dat is lekker wel verdienen voor de banken...
Ik neem aan dat ASN de kosten voor een nieuwe pas op zich neemt? Immers het is niet jouw schuld dat de pas wordt ingeslikt.Locolau schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:25:
Raar voorgeval. Ik wil gaan pinnen en doe netjes m'n pas erin. Krijg ineens een melding van storing. Dus pas komt eruit, maar zodra ik die pas aanraak om te pakken, slikt de automaat hem meteen in. Ik doe niets verkeerds en toch m'n pas weg? Daar even gewacht maar pas kwam niet terug. Geen pincode ingetoetst ook.
Even hierop terugkomend, mijn pinpas verviel deze maand. Heb vandaag de vervangende op de mat gekregen en het is gelukkig een Visa Debitesphome schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:26:
[...]
Zij vervangen de passen door VISA/Mastercard en vanaf volgend jaar zou je ook bij een aanvraag voor een vervangende bankpas de nieuwe uitvoering moeten krijgen.
In de loop van 2024 en 2025 vervangen we geleidelijk de huidige Maestro en V Pay betaalpassen door de nieuwe Debit Mastercard en Visa Debit betaalpassen. We vervangen je huidige pas op het moment dat deze het einde van de geldigheidsdatum bereikt. Je huidige betaalpas kun je gewoon tot deze datum blijven gebruiken. Vervalt je huidige betaalpas in 2025? Dan kan het zijn dat je nog een Maestro of V Pay betaalpas krijgt.
Bron: https://www.asnbank.nl/se...-of-debit-mastercard.html

Ik heb vaker gehad dat als ik met Apple Pay contactloos geld wil pinnen uit een Geldmaat, de transactie wordt geweigerd. Met ABN lukt het wel (ik heb 2 banken).
Kan ik dit veranderen? Hoe? Ik zie het niet in mijn settings.
Kan ik dit veranderen? Hoe? Ik zie het niet in mijn settings.
Ah daarom. Thanks.
Dan vind ik dat ze in het begin de melding van weigering moeten tonen en niet pas nadat je de vragen hebt beantwoord hoeveel je wil pinnen en of je wil kiezen uit welke biljetten.
[ Voor 18% gewijzigd door Wispe op 05-09-2025 22:25 ]