• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:46

Internet Janny

He does it for free

Asterion schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:26:
ASN wijzigt weer eens zijn tarieven. Van €3.65 naar €4 per 1 februari.
3 jaar geleden was dit de goedkoopste maar dat is intussen al ruimschoots voorbij.

Tijd voor een alternatief denk ik..
Maar welke bank betaald maandelijks zijn rente uit op de spaarboekjes?
TradeRepublic betaalt maandelijks de rente van de ECB uit. Maar dat is meer een bank voor erbij want geen ideal en betaalverzoek/tikkie.

Zero compensation

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
True schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:49:
[...]
offtopic:
Je bron is een website die vooral heel goed ingaat op een MLM die ze toevallig zelf ook aanbieden.

Ik haak af, de korrel zout die hiervoor nodig is om dit op waarde te schatten is zouter dan de tranen als de ASN een prijsverhoging doorvoert.
Don't shoot the messenger

Maar goed je mag natuurlijk ook hier kijken voor meer discussie over dit onderwerp als dat dan betrouwbaarder op jouw overkomt:
https://www.security.nl/p...n+bezoek+aan+het+filiaal_
https://www.security.nl/p...oor+een+hernieuwde+check_
https://www.security.nl/p...euwde+check_+%28Deel+2%29

Zij geeft zelf aan dat dit los staat van haar site.
Ik merk dat bezoekers van deze pagina zich soms inschrijven voor mijn algemene nieuwsbrief.
Uiteraard ben je altijd welkom, maar graag wil ik even wat verduidelijken:
die nieuwsbrief gaat over mijn werk, mijn blogs en de informatie die ik deel rondom Kangen Water® en over de emGuarde.
De situatie met de digitale ID-check staat daar los van en staat op deze pagina omdat het me handig leek de info ergens centraal te plaatsen.

Updates over de ID-check deel ik niet via mijn nieuwsbrief, maar alleen hier op deze pagina en, wanneer me dat handig lijkt, via mijn Facebook-tijdlijn. Zo blijft alles overzichtelijk op één plek.

• esphome
  • Niet online
3 jaar geleden was dit de goedkoopste maar dat is intussen al ruimschoots voorbij.

Niet Nederlandse banken.... Het Grote Gratis Bankentopic Deel 2

Nederlandse banken moeten van alles bedenken om te controleren of hun "criminele" klanten ook wel echt criminele klanten zijn. Dat kost mankracht en inkoop van hard/software die dat doet.

De klant betaalt de rekening, zoals altijd.

• esphome
  • Niet online
Internet Janny schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:48:
[...]

TradeRepublic betaalt maandelijks de rente van de ECB uit. Maar dat is meer een bank voor erbij want geen ideal en betaalverzoek/tikkie.
Ideal is niet een zo,n probleem omdat er tegenwoordig Debit bankkaarten worden verstrekt waar je ook online mee kunt betalen. Dit zijn zijn Credit kaarten waar je op een later moment die betaling dan afbetaald.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:49

Als je naar de EerlijkeBankwijzer kijkt is Triodos het enige alternatief. Maar goed, die is nog een stuk duurder dan ASN. Dus eigenlijk is er geen alternatief. Tenzij je lage kosten belangrijker vindt dan hoe je geld belegd wordt, natuurlijk. Dan zijn de mogelijkheden eindeloos en kun je naar een willekeurige fintech overstappen die maandelijks (hogere) rente betaalt.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-12 19:40
Of-Aaargh schreef op donderdag 4 december 2025 @ 06:50:
[...]

Als je naar de EerlijkeBankwijzer kijkt is Triodos het enige alternatief. Maar goed, die is nog een stuk duurder dan ASN. Dus eigenlijk is er geen alternatief. Tenzij je lage kosten belangrijker vindt dan hoe je geld belegd wordt, natuurlijk. Dan zijn de mogelijkheden eindeloos en kun je naar een willekeurige fintech overstappen die maandelijks (hogere) rente betaalt.
Voor duurzaamheid moet je sowieso niet bij ASN zijn. 93,6% zit gewoon in hypotheken.
https://corporate.asnbank.nl/investor-relations/kerncijfers/

Meer dan 10 jaar geleden was dat nog de helft blijkbaar:
https://www.trouw.nl/nieu...oon-hoe-het-zit~b44ea761/

Maar sinds ze de banken hebben gefuseerd en alleen de merken aan de voorkant onderscheidend waren, was het al 90%+. Maar nu hebben ze zelfs de merken gefuseerd en ASN gekozen, want SNS was ook al duurzaam. Tja.

[ Voor 3% gewijzigd door rr7r op 04-12-2025 12:49 ]

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:40
rr7r schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:48:
[...]

Voor duurzaamheid moet je sowieso niet bij ASN zijn. 93,6% zit gewoon in hypotheken.
Ze hebben onder het kopje hypotheken wel relatief goede duurzaamheidsregelingen, daar onderscheiden ze zich echt mee van de rest van de markt.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:06
rr7r schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:48:

...
Bedoel je nu dat hypotheken niet duurzaam zijn ?
Wil je mij dat uitleggen ?
Mensen willen ergens wonen, en daar soms/vaak een woning voor kopen, in plaats van huren. Daar is vaak een hypotheek voor nodig.

• rr7r
W1ck1e schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:54:
[...]

Bedoel je nu dat hypotheken niet duurzaam zijn ?
Wil je mij dat uitleggen ?
Mensen willen ergens wonen, en daar soms/vaak een woning voor kopen, in plaat s van huren. Daar is vaak een hypotheek voor nodig.
Dan zijn de volgende banken ook duurzaam: NN Bank, Achmea Bank, het voormalige Aegon Bank, Brand New Day Bank, Bunq, Lloyds Bank GMBH. Dat zijn namelijk ook spaar & hypotheek banken.

En de grote 3 zijn dan niet duurzaam? Omdat ze ook MKB uitzettingen hebben bovenop hun grote berg hypotheken? Moeten die maar de toegang tot financiering verliezen? Wat wil je met je geld plaatsen bij ASN ipv de grote 3 precies bereiken?

[ Voor 20% gewijzigd door rr7r op 04-12-2025 13:00 . Reden: aanvullingen ]

• rr7r
MrAngry schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:54:
[...]

Ze hebben onder het kopje hypotheken wel relatief goede duurzaamheidsregelingen, daar onderscheiden ze zich echt mee van de rest van de markt.
Volgens welke benchmark?

• W1ck1e
@rr7r Ik vroeg alleen maar waarom het enkele feit dat ASN voor 90+% in hypotheken zit maakt dat ASN niet duurzaam is.

• rr7r
W1ck1e schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:01:
@rr7r Ik vroeg alleen maar waarom het enkele feit dat ASN voor 90+% in hypotheken zit maakt dat ASN niet duurzaam is.
Nou, ik heb niet beweerd dat ze niet duurzaam zijn. Ik heb gezegd dat je voor duurzaamheid niet bij ASN moet zijn. Bij nader inzien had ik moeten schrijven 'hoeven zijn'. Want al die bankjes die ik heb opgesomd zitten ook voornl. in hypotheken. Ik slaag er niet in om in te zien wat ASN onderscheidend maakt mbt 'duurzaam (spaar)geld beleggen'.

• W1ck1e
rr7r schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:06:
[...]

Nou, ik heb niet beweerd dat ze niet duurzaam zijn. ...
Zo las ik "Voor duurzaamheid moet je sowieso niet bij ASN zijn. 93,6% zit gewoon in hypotheken." echter wel.

• rr7r
W1ck1e schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:07:
[...]

Zo las ik "Voor duurzaamheid moet je sowieso niet bij ASN zijn. 93,6% zit gewoon in hypotheken." echter wel.
Mja je hebt gelijk. Maar ik had dat bericht snel getypt in de context van dat men ASN kiest vanwege de duurzaamheid, en in de context dat ASN in haar marketing zichzelf profileert als duurzame (onderscheidende) bank.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:40
Mijn ervaring, ik ben in de markt voor een hypotheek bij het verduurzamen van een huis.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• rr7r
MrAngry schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:20:
[...]

Mijn ervaring, ik ben in de markt voor een hypotheek bij het verduurzamen van een huis.
Ik wil je best geloven, maar ik vind het niet zo snel cijfermatig terug op hun website. Wat ik er wel lees is dat de helft van de woningen waar hun hypotheek aanhangt geen energielabel heeft. En van de andere helft 71% een goed label heeft. Dus bij iets meer dan 1/3 deel weet men dat er wel een goed energielabel aanhangt.
Goed om te weten: iets meer dan de helft van die door ons gefinancierde woningen (€ 28,1 miljard) heeft een energielabel. Het grootste deel (69%) heeft label A, B of C. Dit zijn energielabels die als energiezuinig worden aangeduid. Er ligt dus nog wel een flinke opgave om meer woningen te verduurzamen. We helpen onze klanten onder meer met extra financieringsmogelijkheden bij het verduurzamen van hun huizen.
https://www.asnbank.nl/zo-investeren-we-jouw-geld.html

Daarnaast schrijven ze € 28,1 miljard op hun consumentenwebsite, maar op hun corporate website lees ik dat ze € 52,58 miljard aan hypotheken hebben uitstaan. https://corporate.asnbank.nl/investor-relations/kerncijfers/
> denk dat ze bedoelen 28,1 heeft energielabel, overige niet. 28,1/52,58 =0,534 dus 'iets meer dan de helft'

[ Voor 13% gewijzigd door rr7r op 04-12-2025 13:34 . Reden: laatste alinea aanvulling ]

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:08
Ze hadden laatst een actie waarbij je gratis je huis een energielabel kon aanmeten (tegenwoordig moet dat door een erkend iemand dus kost ook wat).
Vond dat wel fijn om te zien dat we sinds onze koop inmiddels van C naar A zijn gegaan. En fijn dat ASN dat dus gratis aanbood.
En voor henzelf weer de waarde dat ze dus nog een huis in de portefeuille hebben met energielabel A.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Internet Janny schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:44:
Vreemd verhaal. Op https://www.asnbank.nl/id-check.html staat dat je gewoon langs kan komen in winkels voor een identificatie.
Ik kreeg ook zo'n e-mailtje over het identificeren en dat je de Ockto-extensie moest installeren.

Maar dankzij jouw link zag ik ook dat het gewoon via de app gedaan kon worden en dan zelf het paspoort kon scannen. Jammer dat ze deze methode niet via de e-mail communiceren.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• esphome
  • Niet online
Dezelfde klant die belde naar aanleiding van het ontvangen van herinneringen over de ID check. Klant belt naar de klantenservice. Bij de eerste medewerker werd er gedreigd om de toegang tot de ASN bank omgeving te blokkeren en daarna uit te zetten.

Gelukkig heeft die klant de volgende dag opnieuw gebeld en kreeg een luisterend oor en begrip. De herinneringen werden uit de bank omgeving gehaald en dispensatie verleend om de ID-Check te doen.

Bron: https://www.johannakoopma...ngen-ID-check-ASN-1.0.pdf

Daarnaast heeft Johanna een overzicht gemaakt over de wet en regelgeving omtrent dit alles: https://www.johannakoopma...ulling-klacht-ASN-2.0.pdf

Laat ik nog eens wat mijn bezwaar is, het gaat erom dat er een digitale ID-Check wordt gedaan terwijl dit volgens de geldende wet en regelgeving niet vereist is. Ik heb er niets tegen om bij de bank langs te gaan en mij dan te legitimeren. Zonder bedreigingen dat anders mijn bankrekening dan opgezegd wordt en dat ik daarna weer van alles moet regelen om in de samenleving mee te kunnen doen.

Het gaat wel om iets wat essentieel is om in de tegenwoordige tijd een leven te kun hebben. Hoe meer digitaal is, hoe gemakkelijker het is om dat dan ook van jou af te nemen.

Het gaat met een druk op de knop en je bent het kwijt.

• esphome
  • Niet online
Vandaag is er weer een negatieve klantervaring met de ASN bank te lezen. Een klant had een herindentificatie opdracht gekregen en daarna een ASN bank kantoor bezocht. Hieronder de overgenomen ervaring van de klant over de gang van zaken tijdens de herindentificatie:

Ik had dat mailtje over heridentificeren niet eens gezien, wel een berichtje van gelijke strekking in mijn internetbankieren-omgeving (ik doe dit nog met de Digipass overigens). In reactie op het door ASN geposte berichtje in mijn internetbankieren-omgeving voelde ik aan (lees: helderweten) dat de daar aanbevolen methode via een zogenaamde app niet deugde. Een hierop volgende AI-zoekvraag wist mij te vertellen dat is er op moest aandringen telefonisch een verificatie op kantoor af te spreken met de ASN-bank. Dat voelde goed. En ik kon deze alternatieve optie tevens bij gestelde vragen op de ASN-site vinden, dat identificatie op kantoor evengoed een optie voor heridentificatie is.

Goedgehumeurd stapte is vervolgens voor het eerst een ASN-kantoor binnen. Na enig wachten werd ik geholpen en mocht ik plaats nemen bij een bankmedewerker. Hij startte het heridentificeren, ik zat er ontspannen bij. Hij maakte foto's van mijn paspoort ('k had nog geen benul dat een rijbewijs eventueel ook had kunnen volstaan), et cetera, tot hij vervolgde met de mij onverwachtse handeling van zijn smartfoon richting mijn gezicht te richten en tegelijkertijd met die beweging mij te verzoeken me in de ovaalvorm die op dat moment gepresenteerd was op zijn telefoonscherm te bewegen. In reactie daarop rees ik mijn arm om die opname te blokkeren, en kort gezegd een minuut later stond ik weer op straat.

Enigszins beteuterd, want zo iets verneukeratiefs had ik nu weer niet verwacht.

De klant is duidelijk totaal verbijsterd over de gang van zaken en zal nu moeten vrezen dat de aangehouden bankrekening bij de ASN bank beëindigd gaat worden. Wat zal inhouden dat de ASN bank de klant zal "debanken".

Hopelijk zal dit niet zover komen maar de ASN bank schijnt nogal stellig te zijn in haar houding ten opzichte van haar klanten.

Bron, bijdrage van 8 dec om 11:09 : https://www.security.nl/p...n+bezoek+aan+het+filiaal_

• esphome
  • Niet online
De ASN bank geeft op haar website aan dat zij de volgende gegevens van iedere klant benodigen:
Wij verwerken gegevens zoals je naam, bedrijfsnaam, adresgegevens, land, geboortedatum, geslacht, Burgerservicenummer, e-mailadres, telefoonnummers, IBAN's, kopie van en gegevens op je identiteitsbewijs, een selfie en een (frame van een) biometrische scan, in welk land je belastingplichtig bent, informatie over je financiële positie zoals jaarcijfers en belastingaangiften, transactiegegevens, scores over je kredietwaardigheid, informatie zoals registratie bij het Nederlands Bureau Kredietregistratie (BKR), herkomst financiële middelen, relevante kennis en ervaring, doelstellingen en risicobereidheid, betalings- en beleggingsgegevens, score over betrouwbaarheid, persoonsgegevens over de producten en correspondentie.
Bij mij houdt het op als ik biometrische gegevens lees en die ga ik nooit en ten nimmer, aan welke bank dan ook bank, verstrekken. Dan maar weer terug naar je huur, gas-licht etc. contant afreken bij de balie van de desbetreffende bedrijven. Dat je zover in de tijd teruggeworpen kunt worden door de handeling van één bedrijf.

Bron: https://www.asnbank.nl/id-check.html kopje : Welke gegevens hebben jullie nodig?

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
@esphome ik krijg het gevoel dat je de ASN Bank zwart wil maken. Je standpunt is duidelijk en het lijkt me zinvoller om het bij jouw eigen ervaring te blijven.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:54
@esphome je hebt m.i. wel een goed punt te pakken.
Ik vraag me wel af of de (uitgebreide) quotes van ervaringen elders hier nu echt noodzakelijk zijn. Wat mij betreft volstaat een linkje en een korte samenvatting in je bericht. En dat ASN op dit moment niet van plan is z'n procedure aan te passen, is inmiddels wel duidelijk.

Interessanter is het denk ik wanneer er echt (juridische) stappen richting ASN gezet gaan worden of dat ASN terug komt op hun ID proces. Maar dat verdiend wellicht een eigen topic...(?)
Verder speelt dit denk ik wel breder dan alleen ASN.

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:28
Noem me naïef, maar ik snap die enorme focus op privacy lang niet altijd even goed. Ik ga natuurlijk niet mijn naam en adres openbaar op dit forum zetten, ik heb geen social media meer en ik bestel mijn producten niet bij goedekopedingenuitzimbabwe.tk maar onder de streep is een partij als Google ook gewoon handig voor je dagelijkse level zoals een automatische notificatie van hoe druk het is op je woon-werk-route. En dat vind ik ook van de ASN (/welke bank dan ook), je moet wel HEEL principieel zijn als je tegen een gerenommeerde en strak gereguleerde partij als de bank in wil gaan waarbij je er prima vanuit kunt gaan dat ze je data goed en veilig opslaan. Om daarvoor een enorm traject in te gaan en het risico te lopen dat je rekening wordt opgezegd, tja...

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:43
Vld1989 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:41:
Noem me naïef, maar ik snap die enorme focus op privacy lang niet altijd even goed. Ik ga natuurlijk niet mijn naam en adres openbaar op dit forum zetten, ik heb geen social media meer en ik bestel mijn producten niet bij goedekopedingenuitzimbabwe.tk maar onder de streep is een partij als Google ook gewoon handig voor je dagelijkse level zoals een automatische notificatie van hoe druk het is op je woon-werk-route. En dat vind ik ook van de ASN (/welke bank dan ook), je moet wel HEEL principieel zijn als je tegen een gerenommeerde en strak gereguleerde partij als de bank in wil gaan waarbij je er prima vanuit kunt gaan dat ze je data goed en veilig opslaan. Om daarvoor een enorm traject in te gaan en het risico te lopen dat je rekening wordt opgezegd, tja...
Dat is een beetje het punt: dit is een gerenommeerde en gereguleerde bank en die houdt zich niet aan de wet.

Ik snap je punt wel (boeie het is maar een foto). Maar er moet altijd een gerechtvaardigd belang zijn: waarom moet ASN mijn foto hebben als ik voor ze sta met een wettelijk identiteitsbewijs waar ook mijn foto op staat zodat de medewerker kan checken dat je daar niet met het paspoort van je buurman staat.

• Of-Aaargh
Wally2002 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:05:
@esphome je hebt m.i. wel een goed punt te pakken.
Ik vraag me wel af of de (uitgebreide) quotes van ervaringen elders hier nu echt noodzakelijk zijn. Wat mij betreft volstaat een linkje en een korte samenvatting in je bericht. En dat ASN op dit moment niet van plan is z'n procedure aan te passen, is inmiddels wel duidelijk.

Interessanter is het denk ik wanneer er echt (juridische) stappen richting ASN gezet gaan worden of dat ASN terug komt op hun ID proces. Maar dat verdiend wellicht een eigen topic...(?)
Verder speelt dit denk ik wel breder dan alleen ASN.
Ja, dit is breder dan alleen de ASN. Veel banken doen het, omdat het volgens de AP gewoon mag.

• W1ck1e
Of-Aaargh schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:46:
[...]

Ja, dit is breder dan alleen de ASN. Veel banken doen het, omdat het volgens de AP gewoon mag.
En van die link:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jKTRqU8TC73CXgMpG_OIlHtgAE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gSTDlFvDLaNFKfOMzqewliZd.png?f=user_large

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:08
Kalentum schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:47:
[...]

Dat is een beetje het punt: dit is een gerenommeerde en gereguleerde bank en die houdt zich niet aan de wet.

Ik snap je punt wel (boeie het is maar een foto). Maar er moet altijd een gerechtvaardigd belang zijn: waarom moet ASN mijn foto hebben als ik voor ze sta met een wettelijk identiteitsbewijs waar ook mijn foto op staat zodat de medewerker kan checken dat je daar niet met het paspoort van je buurman staat.
Of de ASN-bank zich aan de wet houdt is precies de vraag.
Het is een kwestie van interpratie van de wet. Banken hebben in het verleden hoge boetes gekregen omdat ze niet genoeg zouden doen om fraude te voorkomen.
Om dat te voorkomen schiet de ASN (en andere banken) nu de andere kant op om maar aan te tonen dat ze er alles aan doen om fraude te voorkomen.

• esphome
  • Niet online
Wispe schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:16:
@esphome ik krijg het gevoel dat je de ASN Bank zwart wil maken. Je standpunt is duidelijk en het lijkt me zinvoller om het bij jouw eigen ervaring te blijven.
Vertel, waarom zouden mijn ervaring kunnen afwijken van ervaringen van anderen. Wil jij aangeven dat de bank mijn ogen mooier vindt dan die van een andere klant en dat ik dan een andere behandeling krijg of juist niet!?

Ik herken nu de ASN bank nu niet meer terug, waar ik uit ideale redenen klant bij ben geworden. Al heel lang klant bij hun, maar krijg meer en meer het gevoel dat ik net zo goed bij ieder andere bank kan zitten of die nu in Nederland of daarbuiten is.

[ Voor 21% gewijzigd door esphome op 08-12-2025 18:29 ]

• esphome
  • Niet online
Of-Aaargh schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:46:
[...]

....als je dan verder leest lees je dat het niet hoeft.

nu ben ik net zo selectief in mijn tekst als jij bent.

• W1ck1e
esphome schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:27:
[...]

Vertel, waarom zouden mijn ervaring kunnen afwijken van ervaringen van anderen. Wil jij aangeven dat de bank mijn ogen mooier vindt dan die van een andere klant en dat ik dan een andere behandeling krijg of juist niet!?

Ik herken nu de ASN bank nu niet meer terug, waar ik uit ideale redenen klant bij ben geworden. Al heel lang klant bij hun, maar krijg meer en meer het gevoel dat ik net zo goed bij ieder andere bank kan zitten of die nu in Nederland of daarbuiten is.
Mijn ervaringen wijken in ieder geval af, maar meer van belang lijkt mij wat mijn reactie is.

De toekomst zal leren of ik nu naïef ben ;)

• Wispe
  • Niet online
esphome schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:27:
[...]

Het gaat erom dat je wel heel erg je best doet om je standpunt te verduidelijken dat je zelfs ervaringen van derden op andere websites erbij haalt om je standpunt te ondersteunen. Dat neigt naar zwartmaken.
Dan zeg je je rekening op en ga je naar een andere bank. Het leven kan soms zo simpel zijn.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:33
@esphome Dit is uiteindelijk ook in het belang van de klant. ASN heeft geen zin om nog een keer 20 miljoen af te tikken in het kader van de WFT. Uiteindelijk is het ook voor klanten zinvol om dit soort boetes te voorkomen.

https://nos.nl/artikel/25...iljoen-aan-boetes-betalen

KYC is voor alle financiële dienstverleners verplichte kost. En door een standaard dienst af te nemen ipv custom processen in te regelen, kan de bank de kosten beperken. Als kleinere grote bank zal je heel goed moeten kijken hoeveel je per klant kunt uitgeven. Custom processen zijn nu eenmaal duur, daarom dat men nu ook naar 1 merk beweegt.
Toezicht houden op geldstromen (AFC; anti financial crime, kyc; Know your customer) zijn enorme kostenposten. Maakt het er voor zowel klant als bank niet leuker, en zeker niet goedkoper op.

Ik heb een zakelijke rekening bij KNAB; als ik daar een betaling wil doen boven een bepaald bedrag dan popt ook de gezichtscanner al op. Dus niet alleen bij de identity check, maar gewoon een betaling.
Vind ik ook niet leuk; maar ik accepteer het omdat KNAB voor kleinzakelijk verder gewoon fijn en niet zo duur is. Het moet uit de lengte of uit de breedte komen....

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• rr7r
esphome schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:31:
[...]

....als je dan verder leest lees je dat het niet hoeft.

nu ben ik net zo selectief in mijn tekst als jij bent.
Wilde net zeggen:
Wilt u geen foto of video versturen? Vraag dan of u kunt langskomen bij de financiële onderneming. Degene die uw ID controleert, kan dan ter plekke kijken of u het bent op de foto in uw ID.
Staat er letterlijk onder van de URL die gepost werd. :henk
https://www.autoriteitper...f-video-bij-identificatie

• esphome
  • Niet online
En zo waarom schrijft men dan hier dat de ervaring van de klant die niet staaft met hetgeen op de site staat van het AP, en dat het onnodige informatie is en dat ik bewust bezig ben met het beschadigen van de ASN Bank?

Welke bank dan ook, ik had dat trouwens hier al eerder geschreven, die mijn biometrische gegevens wil hebben is niet mijn bank meer. En is er één bank die dit doe dan volgt de rest en zo is er dan binnen Nederland geen bank meer voor mij of een basis betaal/bankrekening moet uitkomst bieden.

Dan wil ik er op wijzen dat dit topic gaat over ervaringen met de ASN betaalrekening en dat ik klant ben van de ASN bank en zie ik niet in waarom ik dan hier niet daar over kan schrijven zonder meteen te worden weggezet als een "wappie".

• Wispe
  • Niet online
esphome schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:03:
En zo waarom schrijft men dan hier dat de ervaring van de klant die niet staaft met hetgeen op de site staat van het AP, en dat het onnodige informatie is en dat ik bewust bezig ben met het beschadigen van de ASN Bank?
Dat heb ik al twee keer geprobeerd uit te leggen. Vooruit, je krijgt een derde keer, maar dat is dan ook de laatste keer: je hebt een bepaalde mening over de ASN Bank en dat mag natuurlijk, maar het is niet nodig om andermans ervaringen erbij te halen om je mening te ondersteunen. Dan ben je bezig met een bedrijf zwart te maken. Hou het bij je eigen ervaring.
Welke bank dan ook, ik had dat trouwens hier al eerder geschreven, die mijn biometrische gegevens wil hebben is niet mijn bank meer.
Heb je al je rekening opgezegd?
En is er één bank die dit doe dan volgt de rest en zo is er dan binnen Nederland geen bank meer voor mij of een basis betaal/bankrekening moet uitkomst bieden.
Heb je al een klacht ingediend bij de AP en/of Kifid?
Dan wil ik er op wijzen dat dit topic gaat over ervaringen met de ASN betaalrekening en dat ik klant ben van de ASN bank en zie ik niet in waarom ik dan hier niet daar over kan schrijven zonder meteen te worden weggezet als een "wappie".
Waar word jij weggezet als een "wappie"?

• esphome
  • Niet online
Wispe schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:15:
[...]
Waar word jij weggezet als een "wappie"?
Mijn "mening" is/zijn niet voor niets specifiek gericht op de ASN bank en zou ik bij een andere bank had gezeten, dan zou het inderdaad geen doen zijn om in een topic over de ASN bank daar over te gaan schrijven.

Als enkele klant sta je niet sterk tegen zo'n grote organisatie die je ook nog jouw ballen in hun handen houden en zo je kunnen debanken. Zonder een bankrekening ziet de wereld er ineens heel anders uit. Dat kan ik je zo op een briefje geven.

Een argument van "dan ga je toch naar een andere bank" is een dooddoener, als er één schaap over de dam is volgende de anderen.
Ervaringen van andere klanten zijn belangrijk en ook wat hun reactie daarop is geweest en wat de bank daarop deed. Dit opdat anderen weten wat op hun te wachten staat zij zich melden bij een filiaal voor heridentificatie. En ja, ik heb het nu alleen over herindentificatie in een filiaal van de ASNbank.

En ja, ik heb ook de opdracht gekregen om te heridentificeren, maar kijk eerst de kat uit de boom en probeer zoveel mogelijk te leren opdat ik, en hopelijk niet alleen ik, goed beslagen ten ijs kom.

Het zou natuurlijk het mooist zijn als de ASN bank vooraf duidelijkheid zou verschaffen, en dat er op korte termijn dat er ook met het tonen van een rijbewijs of andere identificatie middelen kan worden volstaan bij een identificatie in één van hun filialen.

Het lijkt nu nog teveel op de "methode piep". Laten wij er vertrouwen in hebben dat het goed komt. Ik hoop dat ik nog lang klant mag zijn bij hun na de 17 jaar dat ik nu bij hun zit. Het simpelste is inderdaad wat jij aangeeft, de rekening opzeggen en verkassen. Helaas is een bankrekeningnummer nog niet meeneembaar zoals een telefoonnummer en zo is dat veel werk.

Denk of weet jij, als ik opbel en dreig met mijn rekening op te zeggen dat zij dan ineens toegeven?

Als dat dan zo is, waarom dit niet open communiceren en zie dan ook het eerdere deel in deze bijdrage over het indentificeren in een filiaal (piep piep zei de muis).

• rr7r
esphome schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:36:
[...]

Het zou natuurlijk het mooist zijn als de ASN bank vooraf duidelijkheid zou verschaffen, en dat er op korte termijn dat er ook met het tonen van een rijbewijs of andere identificatie middelen kan worden volstaan bij een identificatie in één van hun filialen.
Zou je vragen stellen aan de FG (Functionaris Persoonsgegevens) van ASN. Als ze dan met de wet schermen, en het is terecht, weet je ook meteen dat het elders niet anders zal zijn. Zou het wel zakelijk en doelgericht houden.
Mailadres is te vinden onder kopje 'Vragen & inlichtingen?':
https://www.asnbank.nl/privacy/privacyreglement.html

Zou verder voor je eigen bestwil je er ook maar bij neerleggen, want de nadelen van het verliezen van toegang tot een bankrekening weegt m.i. niet op tegen het nadeel van voldoen aan hun verzoek op de manier die zij willen. Als ik altijd mijn principes zou handhaven houd ik geen bank of verzekeraar meer over. Zegt ook genoeg over die sector.

• Mistraller
esphome schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:03:

Welke bank dan ook, ik had dat trouwens hier al eerder geschreven, die mijn biometrische gegevens wil hebben is niet mijn bank meer. En is er één bank die dit doe dan volgt de rest en zo is er dan binnen Nederland geen bank meer voor mij of een basis betaal/bankrekening moet uitkomst bieden.
Hiervoor mag je vooral ook de politiek in Nederland, en de criminelen in de wereld bedanken. Veiligheid doet een bank niet omdat het zo leuk is. Vind je het wel okee dat jouw biometrie in je ID zit trouwens?

---------------

• rr7r
Mistraller schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:35:
[...]

Hiervoor mag je vooral ook de politiek in Nederland, en de criminelen in de wereld bedanken. Veiligheid doet een bank niet omdat het zo leuk is. Vind je het wel okee dat jouw biometrie in je ID zit trouwens?
Witwassen mocht voor de wwft invoering ook niet hoor. Banken die megaboetes hebben gehad zullen dat niet gekregen hebben omdat ze zelf louter slachtoffer waren. Gebrek aan zelfregulering voor wwft is ook oorzaak.

Gebrek aan zelfregulering was overigens ook mede de oorzaak van de kredietcrisis (2007-2009).

• Mistraller
rr7r schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:51:
[...]

Witwassen mocht voor de wwft invoering ook niet hoor. Banken die megaboetes hebben gehad zullen dat niet gekregen hebben omdat ze zelf louter slachtoffer waren. Gebrek aan zelfregulering voor wwft is ook oorzaak.

Gebrek aan zelfregulering was overigens ook mede de oorzaak van de kredietcrisis (2007-2009).
Het een sluit het ander niet uit. Maar volgens mij hebben bijna alle NL banken wel boetes gehad. Omdat KYC niet op orde was en/of AFC ondermaats functioneerde. Omdat het gewoon een ontzettende verliespost is, en dus leidde tot ondermaatse bezetting, te weinig controles etc. Vanwege de aangescherpte wetgeving is de "afgeleide identificatie"; die 1 cent overboeking; ook niet meer toegestaan. Als je dus ooit klant bent geworden bij een financiële instelling via een 1 cent overboeking van een derde partij, dan moet je je dus vroeg of laat heridentificeren omdat DNB eist dat je zelf KYC moet toepassen op je hele klantenbestand.

En dan ga je dus zien dat vooral de langer bestaande klanten daar juist de dupe van worden, want die zijn volgens de wet niet goed genoeg geïdentificeerd.

Aan de kredietcrisis lag verder in beginsel geen zwart, witgewassen of crimineel geld ten grondslag, maar doorverkochte, verpakte, opgewerkte en een veel te laag ingeschatte risico's op voornamelijk vastgoedfinancieringen, dat een balletje aan het rollen bracht waarmee het onderling vertrouwen volledig wegviel met de crisis tot gevolg.
Goed, maar dat lijkt me nogal offtopic hier. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Mistraller op 09-12-2025 00:54 ]

---------------

• rr7r
Mistraller schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 00:47:
[...]

Het een sluit het ander niet uit. Maar volgens mij hebben bijna alle NL banken wel boetes gehad. Omdat KYC niet op orde was en/of AFC ondermaats functioneerde. Omdat het gewoon een ontzettende verliespost is, en dus leidde tot ondermaatse bezetting, te weinig controles etc.
Ah ja je hebt gelijk, wwft was er toen al. Zat met boete van bijv ING in mn hoofd 775 miljoen toentertijd. Maar wat ik bedoelde te zeggen is dat banken het er ook zelf naar gemaakt hebben. Zijn ook wat strafzaken geschikt.
Vld1989 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:41:
Noem me naïef, maar ik snap die enorme focus op privacy lang niet altijd even goed.
Het raakt ook de veiligheid. Als ID+selfie gelekt raken, dan kan dat heel vervelend zijn. En ja ik denk dat het wat naïef is. TMNL is gestopt in 2024 omdat het niet verenigbaar zou zijn met toekomstige EU wetgeving las ik op tweakers destijds.
nieuws: Nederlandse banken stoppen met collectieve transactiemonitoring

Maar er zijn wat podcasts te vinden van Simon Lelieveldt (van hrif.eu) en daar kreeg ik een ietwat andere indruk van. https://hrif.eu/2024/07/bankenstoppentmnl/

Ook heeft ING laatst excuses aangeboden voor profilering bij uitvoering wwft.
https://www.bureauncdr.nl...t-in-de-financiele-sector

> Betekent dus dat jij als klant van ING je nationaliteit kenbaar maakt omdat dat nou eenmaal gevraagd wordt. En ING vervolgens dit tegen je gebruikt op een manier die niet had gemoeten. Dus de basisgrondhouding van 'je hoeft niks van mij te weten tenzij daar een rechtvaardiging voor is' begrijp ik wel. Denk alleen niet dat je je bankrelatie daarvoor moet opblazen in @esphome s geval. Maar neemt niet weg dat je er wel een mening over mag hebben. Als de overheid een zuurstofbelasting invoert heb ik daar ook een mening over, maar ik ga wel gewoon betalen uiteraard.

• W1ck1e
rr7r schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:32:
...
Zou verder voor je eigen bestwil je er ook maar bij neerleggen, want de nadelen van het verliezen van toegang tot een bankrekening weegt m.i. niet op tegen het nadeel van voldoen aan hun verzoek op de manier die zij willen. ...
Ik neem aan dat je bedoelt "... de voordelen van het behouden van toegang tot een bankrekening wegen m.i. wel op tegen het nadeel van voldoen aan hun verzoek op de manier die zij willen".

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:28
rr7r schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 01:50:

Het raakt ook de veiligheid. Als ID+selfie gelekt raken, dan kan dat heel vervelend zijn. En ja ik denk dat het wat naïef is. TMNL is gestopt in 2024 omdat het niet verenigbaar zou zijn met toekomstige EU wetgeving las ik op tweakers destijds.
nieuws: Nederlandse banken stoppen met collectieve transactiemonitoring
Snap ik ook wel, maar ik denk dat juist een bank genoeg maatregelen heeft om zo'n lek te voorkomen. Naïef vind ik het meer als je op allerlei vage linkjes klinkt omdat je denkt dat je daar een product goedkoper kunt kopen, dat je je rekening bij de Honkie Tonkie Bank uit Ethiopië hebt lopen omdat dat gratis is of dat je op een openbaar Instagramprofiel zet dat er de komende weken niemand thuis is. Daarom beperk ik me tot grote en bekende spelers met alles en heb ik geen social media meer, maar bij die grote spelers heb ik er weinig moeite mee om privédata door te geven (zoals mijn thuisadres opslaan in Google Maps of gewoon die selfie naar de ASN sturen).

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:05
[...]

Zou je vragen stellen aan de FG (Functionaris Persoonsgegevens) van ASN. Als ze dan met de wet schermen, en het is terecht, weet je ook meteen dat het elders niet anders zal zijn. Zou het wel zakelijk en doelgericht houden.

Zou verder voor je eigen bestwil je er ook maar bij neerleggen, want de nadelen van het verliezen van toegang tot een bankrekening weegt m.i. niet op tegen het nadeel van voldoen aan hun verzoek op de manier die zij willen. Als ik altijd mijn principes zou handhaven houd ik geen bank of verzekeraar meer over. Zegt ook genoeg over die sector.
Ik heb ook een hekel aan banken (niet aan ASN specifiek, doen het best aardig beter dan Triodos voorheen).
In de VS werden founders van cryptobedrijven massaal de-banked voor Trump regering. Als je geen bankrekening hebt kun je zo'n beetje niet meer deelnemen in economisch verkeer. Denk maar aan salaris of grote uitgaven of hypotheek.

In reactie op de-banking zijn er in de VS crypto "banken" ontstaan die dus blockchain gebruiken en crypto vriendelijk zijn. Ik hoop echt dat die ook naar de EU komen want dan krijg je geen traditionele banken die werkt met schuld maar op basis van bezit en ben je zelf in controle.

Als je geld op een bankrekening hebt staan is dat niet meer van jou maar eigen vermogen van de bank. Die neemt daarom ook zulke strenge en gebruikers onvriendelijke maatregelen om HUN vermogen te beschermen.
De bank heeft alleen een schuld aan jou.

Ooit een keertje in 2015 van de rabobank reactie "Wij vinden bitcoin niet goed voor onze leden en daarom breken we deze ideal transactie af."

• esphome
  • Niet online
[...]

Ik zou die vraag ook kunnen stellen, maar aangezien een andere klant van de ASN bank deze vraag in herhalen heeft uitstaan bij de ASN bank. Het lijkt mij dan niet opportuun om diezelfde vraag dan nu te herhalen. Ik wacht dan ook eerst het antwoord van de ASN bank aan die klant af.

Het verliezen van de bankrekening, ja als zij het zo spelen dan moet dat maar. Ik ben bereid om mij te identificeren bij een filiaal en dan zonder biometrische scan. Kan dan niet dan houdt het helaas na 17 jaar op, als klant zijnde van de ASN bank. Ik herken mij dan niet meer in de ASN bank waar al zo lang klant van ben geweest.

• W1ck1e
esphome schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:39:
[...]

Ik zou die vraag ook kunnen stellen, maar aangezien een andere klant van de ASN bank deze vraag in herhalen heeft uitstaan bij de ASN bank. Het lijkt mij dan niet opportuun om diezelfde vraag dan nu te herhalen. Ik wacht dan ook eerst het antwoord van de ASN bank aan die klant af.

...
Indien ik die vraag zou hebben dan zou ik zelf die vraag stellen aan ASN. Ik zou niet vertrouwen op een antwoord via een ander.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:54
@esphome Ik zou dus wel je vraag/klacht bij de ASN neerleggen in plaats van niets doen en afwachten wat er ergens op een website toevallig door een andere klant gedeeld wordt.
Hoe meer mensen dit melden hoe meer urgentie ASN dan gaat voelen.

En het is ook te overwegen om melding te maken/klacht in te dienen bij DNB, AFM en/of Kifid.

• rr7r
Vaevictis_ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:59:
[...]

Ik heb ook een hekel aan banken (niet aan ASN specifiek, doen het best aardig beter dan Triodos voorheen).
In de VS werden founders van cryptobedrijven massaal de-banked voor Trump regering. Als je geen bankrekening hebt kun je zo'n beetje niet meer deelnemen in economisch verkeer. Denk maar aan salaris of grote uitgaven of hypotheek.

In reactie op de-banking zijn er in de VS crypto "banken" ontstaan die dus blockchain gebruiken en crypto vriendelijk zijn. Ik hoop echt dat die ook naar de EU komen want dan krijg je geen traditionele banken die werkt met schuld maar op basis van bezit en ben je zelf in controle.

Als je geld op een bankrekening hebt staan is dat niet meer van jou maar eigen vermogen van de bank. Die neemt daarom ook zulke strenge en gebruikers onvriendelijke maatregelen om HUN vermogen te beschermen.
De bank heeft alleen een schuld aan jou.

Ooit een keertje in 2015 van de rabobank reactie "Wij vinden bitcoin niet goed voor onze leden en daarom breken we deze ideal transactie af."
Jouw geld is vreemd vermogen voor een bank. Een schuld aan jou dus. Maar de bank verzamelt geen gelden om vervolgens uit te lenen. Een lening wordt uitgegeven aan een klant en schept 'het geld' ter plekke (wederzijdse schuldaanvaarding) en vervolgens slaat het geld ergens neer bij een bank aan de passiva zijde. De uitdaging voor banken is het zoveel als mogelijk bij hen neer te laten slaan. Dit gebeurt uiteindelijk altijd bij banken als collectief, tenzij je het fysiek contant opneemt. Als jij geld giraal uitgeeft, ontvangt iemand ook giraal geld. Zie ook evt. 4 afleveringen van Dirk Bezemer op het Youtube kanaal van de Rijksuniversiteit Groningen: https://www.youtube.com/@...oningen/search?query=debt

Zonder geld als schuld wordt geld wel schaarser en economen wijzen er vaak wel op dat we mede daaraan onze welvaart danken. Maar het wordt off-topic zo.
esphome schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:39:
[...]

Het verliezen van de bankrekening, ja als zij het zo spelen dan moet dat maar. Ik ben bereid om mij te identificeren bij een filiaal en dan zonder biometrische scan. Kan dan niet dan houdt het helaas na 17 jaar op, als klant zijnde van de ASN bank. Ik herken mij dan niet meer in de ASN bank waar al zo lang klant van ben geweest.
Je hebt in beginsel niks met die andere klant en zijn bankrelatie te maken. Zou het dus zelf aan ASN vragen.

Aanvullend voor als je gaat volharden zou je dus nu al kunnen gaan rondkijken/rondmailen of een andere bank wel een optie voor je is. Zo ja, dan is dat nog een optie. Zo nee, dan dreigt dus opheffen toegang tot bancaire diensten, je betaalrekening en heb je dus ook een behoorlijk belang, namelijk behouden van toegang tot een betaalrekening. Dan zou je dus ook je zoveel als mogelijk daartegen moeten verzetten. En om naar het Kifid of de rechter te kunnen moet je je recht op klagen benut hebben. En bij ASN heb je na een klachtprocedure ook nog een beroepsprocedure. https://www.asnbank.nl/se...-en-contact/klachten.html

Om je klacht zo goed mogelijk in te dienen, zou ik dus eerst de FG bevragen. Citeren op een random website over een ASN klant die een reactie gehad zou hebben, lijkt me niet sterk overkomen in jouw klacht. Houd daarbij wel je termijnen in de gaten anders zit je met een geblokkeerde rekening tijdens het klagen, dan kan je dus het Kifid niet eens betalen.

Maar eerlijk gezegd zou ik de FG gewoon vragen hoe het zit en of er alternatief is. Bij slikken of stikken zou ik slikken.

• Vaevictis_
  • Laatst online: 21:05
rr7r schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:30:
[...]

Jouw geld is vreemd vermogen voor een bank. Een schuld aan jou dus. Maar de bank verzamelt geen gelden om vervolgens uit te lenen. Een lening wordt uitgegeven aan een klant en schept 'het geld' ter plekke (wederzijdse schuldaanvaarding) en vervolgens slaat het geld ergens neer bij een bank aan de passiva zijde. De uitdaging voor banken is het zoveel als mogelijk bij hen neer te laten slaan. Dit gebeurt uiteindelijk altijd bij banken als collectief, tenzij je het fysiek contant opneemt. Als jij geld giraal uitgeeft, ontvangt iemand ook giraal geld. Zie ook evt. 4 afleveringen van Dirk Bezemer op het Youtube kanaal van de Rijksuniversiteit Groningen: https://www.youtube.com/@...oningen/search?query=debt

Zonder geld als schuld wordt geld wel schaarser en economen wijzen er vaak wel op dat we mede daaraan onze welvaart danken. Maar het wordt off-topic zo.
[...]

Je hebt in beginsel niks met die andere klant en zijn bankrelatie te maken. Zou het dus zelf aan ASN vragen.

Aanvullend voor als je gaat volharden zou je dus nu al kunnen gaan rondkijken/rondmailen of een andere bank wel een optie voor je is. Zo ja, dan is dat nog een optie. Zo nee, dan dreigt dus opheffen toegang tot bancaire diensten, je betaalrekening en heb je dus ook een behoorlijk belang, namelijk behouden van toegang tot een betaalrekening. Dan zou je dus ook je zoveel als mogelijk daartegen moeten verzetten. En om naar het Kifid of de rechter te kunnen moet je je recht op klagen benut hebben. En bij ASN heb je na een klachtprocedure ook nog een beroepsprocedure. https://www.asnbank.nl/se...-en-contact/klachten.html

Om je klacht zo goed mogelijk in te dienen, zou ik dus eerst de FG bevragen. Citeren op een random website over een ASN klant die een reactie gehad zou hebben, lijkt me niet sterk overkomen in jouw klacht. Houd daarbij wel je termijnen in de gaten anders zit je met een geblokkeerde rekening tijdens het klagen, dan kan je dus het Kifid niet eens betalen.

Maar eerlijk gezegd zou ik de FG gewoon vragen hoe het zit en of er alternatief is. Bij slikken of stikken zou ik slikken.
Dank voor de correctie, is inderdaad vreemd vermogen.

• esphome
  • Niet online
rr7r schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:30:
[...]

De ander opties zijn al bekend, de eerste is een basis betaal/bank rekening en de tweede is een bankrekening in een ander EU land. Ideal ga ik niet missen nu bankpassen Debit Cards zijn geworden.

Ik maak alvast een incasso overzicht, opdat het informeren van die bedrijven die daar gebruik van maken, de overgang naar een eventueel een nieuwe rekening waar dan ook soepel verloopt.

Vandaag nog voor een ASN filiaal gestaan maar de deur ging niet open. Kan zijn dat zij toen net de middagpauze hadden. Eerdaags maar weer proberen en dan vragen hoe en wat.

• Mistraller
esphome schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:12:
[...]

De ander opties zijn al bekend, de eerste is een basis betaal/bank rekening en de tweede is een bankrekening in een ander EU land. Ideal ga ik niet missen nu bankpassen Debit Cards zijn geworden.

Ik maak alvast een incasso overzicht, opdat het informeren van die bedrijven die daar gebruik van maken, de overgang naar een eventueel een nieuwe rekening waar dan ook soepel verloopt.

Vandaag nog voor een ASN filiaal gestaan maar de deur ging niet open. Kan zijn dat zij toen net de middagpauze hadden. Eerdaags maar weer proberen en dan vragen hoe en wat.
Pas sinds 1 december is regiobank in ASN overgegaan. Zijn (bijna?) allemaal franchisers die zelf ook nog een beetje moeten wennen aan het feit dat ze niet alleen regiobank klanten maar ook ex-sns en asn voor de deur hebben staan ;)

Buitenlandse rekening; ik heb openbank erbij... Man, alsof je in 1983 terecht komt. Vergeet niet dat ideal ook betaalverzoekjes, tikkie etc inhoudt, bij de meeste webwinkels kan je niet overboeken of cc betalen (Is immers veel duurder voor de webwinkelier). Nu gaat ideal wel over in wero, een EU variant; maar ik heb inmiddels wel gezien waarom ik betaal voor een bankrekening. Ik heb overigens 4 betaalrekeningen dus ben niet helemaal standaard. Maar kan wel goed vergelijken.

KYC is voor elke EU instelling verplicht. Je gaat er niet aan ontkomen in het buitenland. Enige extra nadeel is dat je centen ook nog eens onder een buitenlands DGS vallen. En soms ontstaat er wantrouwen als je met je buitenlandse rekeningnummer aan komt zetten. (Openbank geeft in NL in elk geval spaanse nummers uit)
Een gratis cq buitenlandse rekening erbij is prima en wellicht zelfs slim, maar je primaire rekening in een ander land? Meh....

Een wijze raad: pick your battles wisely. Je maakt het jezelf alleen maar moeilijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 09-12-2025 22:37 ]

---------------

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:15

Barrycade

Through the...

esphome schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 18:12:
[...]

Wil je ze ook niet bellen of ben je bang dat ze dan je telefoonnummer in handen krijgen? Ben benieuwd waar je wil landen qua alternatieven. Diegene die geen KYC systeem hebben zou ik persoonlijk mijden als de pest. Kan kwartetten qua bankrekeningen maar allemaal hebben ze ooit eens of via iDin (ik geloof de ASN) of via een bezoekje aan een filiaal (rabo) of de meest recentste allemaal via een video of app met ID kaart scan en selfie gewerkt. Maar wellicht wil je wel een tripje Bulgarije maken om je daar te melden op een kantoor.

• esphome
  • Niet online
@Barrycade
Als zij de bankfilialen hadden open gehouden dan was KYC niet nodig geweest. Ik werd bij naam begroet bij de bank en was ik het spaarbankboekje vergeten dan kon ik toch geld meekrijgen. Dat waren nog eens de tijden dat je later met jouw spaarboekje langskwam en de mutatie dan gedaan werd. Vertrouwen...dat woord is hier dan overbodig geworden in de Nederlandse taal.

Je kende elkaar en begroette elkaar, als je elkaar in het dorp tegenkwam.

Nu is het allemaal zo onpersoonlijk, ik ken ook geen enkele bankmedewerker van gezicht en die dan langskomen om de bankpas in veiligheid te stellen, vertrouw ik al helemaal niet.

De bank waarschuwen daarvoor, nadat er veel mensen door gedupeerd zijn geworden, er maar mondjesmaat voor.

Maar goed dat waren tijden van ooit en die keren nooit meer terug. Ik ga het zeker niet meer meemaken.

Nu wie heeft dan het probleem gecreëerd wat nu "zogenaamd" opgelost moet worden?

[ Voor 25% gewijzigd door esphome op 10-12-2025 13:36 ]

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Oh jeetje dan ben je een stuk ouder dan ik ben. Tja vanuit dat oogpunt, digitalisering sluit groepen uit, dat ben ik zeker met je eens.

Maar even een foto maken van je ID en een selfie zal je toch moeten lukken als je hier een volledig anoniem account hebt kunnen aanmaken.

Het lukte mijn moeder van 74 en wijlen mijn vader van 77 zelfs, hebben daarmee een Raisin account geopend.

Tja is niet van hé Piet, hoe gaat het met je moeder? Maar tijdens veranderen nu eenmaal.

Maar als je nog hangt aan een spaarboekje zijn het barre tijden voor je.

• esphome
  • Niet online
@Barrycade Jij slaat de plank volledig mis, bezwaar hebben tegen het gebruik van biometrische middelen is niet aan leeftijd gebonden.

Mensen mogen keuzes maken in hun leven, deze keuze is ook vastgelegd in AVG.

Dan hoe weet jij, dat ik een volledig anoniem account heb kunnen aanmaken en of dat ook werkelijk zo is?
Wil jij soms zeggen dat jij toegang hebt tot die gegevens bij Tweakers? Ik kijk uit naar jouw antwoord.

• Barrycade

Barrycade

Through the...

esphome schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:27:
@Barrycade Jij slaat de plank volledig mis, bezwaar hebben tegen het gebruik van biometrische middelen is niet aan leeftijd gebonden.

Mensen mogen keuzes maken in hun leven, deze keuze is ook vastgelegd in AVG.

Dan hoe weet jij, dat ik een volledig anoniem account heb kunnen aanmaken en of dat ook werkelijk zo is?
Wil jij soms zeggen dat jij toegang hebt tot die gegevens bij Tweakers? Ik kijk uit naar jouw antwoord.
Je komt wat paranoïde over. Maar wees gerust ik baseerde me alleen op het deel wat openbaar kan zijn. Sommige privacy minded mensen hebben dan opeens een hele bak gegevens online staan, dus vandaar dat ik even op je profiel geklikt hebt.

Maar als je nog Spaarbank boekjes kent ben je minimaal zo oud als ik, of wellicht heb je een oude ziel. Maar toendertijd was het inderdaad dat de bankmedewerkers je bij naam kenden, maar ook wisten hoeveel je op je rekening had en of je schulden had.

Dus privacy is prima. Ben zelf ook niet scheutig als het niet moet en block alle cookies op alle sites. En waar mogelijk maak ik geen account aan. Maar helemaal als (digitale) kluizenaar leven gaat mij te ver.

Vroeger stond ik ook gewoon in het telefoonboek.

• esphome
  • Niet online
Barrycade schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:30:
[...]
Je komt wat paranoïde over. Maar wees gerust ik baseerde me alleen op het deel wat openbaar kan zijn. Sommige privacy minded mensen hebben dan opeens een hele bak gegevens online staan, dus vandaar dat ik even op je profiel geklikt hebt.

Maar als je nog Spaarbank boekjes kent ben je minimaal zo oud als ik, of wellicht heb je een oude ziel. Maar toendertijd was het inderdaad dat de bankmedewerkers je bij naam kenden, maar ook wisten hoeveel je op je rekening had en of je schulden had.

Dus privacy is prima. Ben zelf ook niet scheutig als het niet moet en block alle cookies op alle sites. En waar mogelijk maak ik geen account aan. Maar helemaal als (digitale) kluizenaar leven gaat mij te ver.

Vroeger stond ik ook gewoon in het telefoonboek.
Ik sloeg aan op "aanmaken" en ik vertrouw die gegeven toe aan Tweakers. Dat ik dan mijn profiel naloop van wat deelt dat en is dat wel nodig of wens ik wel dat te delen

In mijn profiel staat verder absoluut uniek identificeerbare informatie waarmee jij mij als jij mij ziet ,mee zou kunnen herkennen. Maar dan moet je mij in levende lijve en in een bepaalde hoedanigheid moeten tegenkomen. Dan zo anoniem ben ik dan weer niet vooral als er nog meer camera's komen te staan en die dan aan AI gekoppeld gaan worden. Anoniem zijn is steeds meer een mirage aan het worden.

Maar goed, weer terug naar dingen omtrent de ASN betaalrekening.

• esphome
  • Niet online
Zojuist gebeld met de ASN bank en aangegeven dat ik bezwaar heb tegen het scannen van biometrische gegevens. De medewerker gaf aan dat voor mij niet gold omdat ik via een andere bank waar ik een rekening heb mij kon identificeren. Nu ben ik een hele trouwe klant (meer dan 17 jaar) van de ASN en heb zo ook alleen een ASN rekening en zo gaat dat niet op.

Ik kan nu wel naar een ASN "winkel" gaan en daar mij bij een paal die daar staat her-identificeren en en toen ik doorvroeg of daar dan geen biometrische scan zou worden gedaan bleek dat wel het geval te wezen. En zo ben ik weer bij af nu.

Niets opgeschoten en nu maar afwachten wat er van actie ondernomen wordt vanuit de ASN bank. Fijn dat zij je zo laten hangen.

• W1ck1e
esphome schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:02:
Zojuist gebeld met de ASN bank en aangegeven dat ik bezwaar heb tegen het scannen van biometrische gegevens. De medewerker gaf aan dat voor mij niet gold omdat ik via een andere bank waar ik een rekening heb mij kon identificeren. ...
Wat geldt voor jou niet ?

edit: Met dank aan @Wispe zie ik wat er bedoeld kan zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 15-12-2025 11:21 ]

• Wispe
  • Niet online
esphome schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:02:
Zojuist gebeld met de ASN bank en aangegeven dat ik bezwaar heb tegen het scannen van biometrische gegevens. De medewerker gaf aan dat voor mij niet gold omdat ik via een andere bank waar ik een rekening heb mij kon identificeren. Nu ben ik een hele trouwe klant (meer dan 17 jaar) van de ASN en heb zo ook alleen een ASN rekening en zo gaat dat niet op.

Ik kan nu wel naar een ASN "winkel" gaan en daar mij bij een paal die daar staat her-identificeren en en toen ik doorvroeg of daar dan geen biometrische scan zou worden gedaan bleek dat wel het geval te wezen. En zo ben ik weer bij af nu.

Niets opgeschoten en nu maar afwachten wat er van actie ondernomen wordt vanuit de ASN bank. Fijn dat zij je zo laten hangen.
Er is je een, weliswaar omslachtig, alternatief aangeboden: je identificeren bij een andere bank. Je kan een goedkope/gratis bank kiezen, je daar identificeren zodat je daarmee, volgens de ASN Bank, bij hun ook bent geïdentificeerd en dan die andere bank opzeggen. Dus in die zekere zin laten zij niet “je zo hangen”.

• esphome
  • Niet online
Begrijp je wel wat jij schrijft @Wispe. Ik dien dan een andere rekening te nemen, om mij dan daarmee te identificeren om mijn rekening te behouden....dystopisch....

Na het gesprek voel ik zeker dat zij mij laten hangen en geen enkele zekerheid wordt geboden. Geen pad hoe ik dan mij wel kan her-identificeren zonder een biometrische scan.

@W1ck1e De biometrische scan gold niet voor mij omdat ik mij kon her identificeren via een andere bank. Afgeleide identificatie heet dat. Maar goed, ik heb alleen een rekening bij de ASN bank en zo is het nu onduidelijk hoe verder. De medewerker kon mij daar niets over vertellen over hoe en wat als ik aangeef via een website dat ik geen andere rekening heb.

• Wispe
  • Niet online
esphome schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:29:
Begrijp je wel wat jij schrijft @Wispe. Ik dien dan een andere rekening te nemen, om mij dan daarmee te identificeren om mijn rekening te behouden....dystopisch....
Jazeker, ik begrijp wat ik schrijf. Ik schreef al dat je een omslachtige oplossing is aangeboden. Jij kiest nu blijkbaar ervoor om de aangeboden oplossing niet te gebruiken.
Na het gesprek voel ik zeker dat zij mij laten hangen en geen enkele zekerheid wordt geboden. Geen pad hoe ik dan mij wel kan her-identificeren zonder een biometrische scan.
Juist wel. Dat dat “pad” niet conform jouw wens is, is natuurlijk niet het probleem van de ASN Bank.

Het is al een hele vooruitgang dat je nu niet meer de ervaringen van anderen op andere websites erbijhaalt om jouw standpunt te ondersteunen. Dat mag ook gezegd worden. Nu moet je nog stoppen met dwars lopen doen en de aangeboden weg naar een oplossing te bewandelen.

• esphome
  • Niet online
Wispe schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:55:
[...]
Jazeker, ik begrijp wat ik schrijf. Ik schreef al dat je een omslachtige oplossing is aangeboden. Jij kiest nu blijkbaar ervoor om de aangeboden oplossing niet te gebruiken.
[...]
Juist wel. Dat dat “pad” niet conform jouw wens is, is natuurlijk niet het probleem van de ASN Bank.

Het is al een hele vooruitgang dat je nu niet meer de ervaringen van anderen op andere websites erbijhaalt om jouw standpunt te ondersteunen. Dat mag ook gezegd worden. Nu moet je nog stoppen met dwars lopen doen en de aangeboden weg naar een oplossing te bewandelen.
"Jij kiest nu blijkbaar ervoor", wat een omkering is van oorzaak en gevolg
"niet het probleem van de ASN bank", zorgvuldig moet handelen richting haar klanten
"anderen op andere websites", er is niets mis mee, om ervaringen van anderen te delen die in hetzelfde bootje zitten
"stoppen met dwars lopen", jouw mening

Wat kan ik nog meer citeren!? :'(

• Wispe
  • Niet online
esphome schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:10:
[...]

"Jij kiest nu blijkbaar ervoor", wat een omkering is van oorzaak en gevolg
"niet het probleem van de ASN bank", zorgvuldig moet handelen richting haar klanten
"anderen op andere websites", er is niets mis mee, om ervaringen van anderen te delen die in hetzelfde bootje zitten
"stoppen met dwars lopen", jouw mening

Wat kan ik nog meer citeren!? :'(
Er staat meer dan dat. Heb je daar al naar gekeken of heb je alleen maar al je energie en tijd gestopt in moeilijk en dwars lopen doen op een forum?

• esphome
  • Niet online
Her-identificeren berust op KYC oftewel in Nederlands "ken uw klant" en hier iets wat de banken zelf hebben afgebroken zoals ik al eerder hier schreef. Dit door de balie service te sluiten en nu heeft de ASN nu "winkels" die vanuit de SNS en Regiobank zijn gekomen.

Zij kunnen tenminste nog mens op mens contact bieden en om dan hun medewerkers te degraderen tot het vasthouden van een smartphone en de biometrische gegevens van een klant vast te leggen of de klant te begeleiden als die voor de identificatie paal staat om een biometrische scan te laten maken.

Waar is dan de menselijkheid en dat mensen elkaar herkennen en dat desnoods de eerste keer met behulp een legitimatiebewijs.

Om dan toch een afgeleide identificatie, in mijn geval, te gebruiken kan ik dan weer niet rijmen, hoe goed bedoelt dan ook vanuit de bank. Dit heb ik gedaan toen ik mijn rekening opende en die tijd moest ik ook via de e-mail een kopie van id kaart zenden.

Dan nog de andere wijze van identificeren op de ASN website: Kan ik me op een andere manier opnieuw identificeren? Lukt het niet om de ID-check in ASN Online Bankieren te doen? Of identificeer je je liever op een andere manier? Dan krijg je later vanzelf nog een uitnodiging.

Wat dan de wijze van identificeren is kon mij de medewerker die ik aan de telefoon had ook niet vertellen. Dus het is dan afwachten waarmee de ASN bank komt. Mijn voorkeur is een mens op mens identificatie met een legitimatiebewijs. Ik hoop dan nog lang klant van de ASN te blijven want verder heb ik nergens een probleem mee anders dat het steeds duurder en duurder wordt om de bankrekening aan te houden.

• esphome
  • Niet online
Wispe schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:13:
[...]

Er staat meer dan dat. Heb je daar al naar gekeken of heb je alleen maar al je energie en tijd gestopt in moeilijk en dwars lopen doen op een forum?
Om die citaten te kunnen weergeven heb ik dus duidelijk jouw tekst gelezen. ;)

• Internet Janny
  • Laatst online: 22:46

Internet Janny

He does it for free

Dien een klacht in bij de AP?

Zero compensation

• Wispe
  • Niet online
Is al eerder voorgesteld. @esphome doet er niets mee. Die blijft liever klagen, met vingertje wijzen en alle aangeboden oplossingen/mogelijkheden afwijzen.

• esphome
  • Niet online
Nee, nu nog niet. De ASN bank kan het juiste hierin doen. (newspeak)

Ja, ik heb inderdaad nog vertrouwen in de ASN, iets waar anderen aan twijfelen.

• esphome
  • Niet online
Wispe schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:37:
[...]

Is al eerder voorgesteld. @esphome doet er niets mee. Die blijft liever klagen, met vingertje wijzen en alle aangeboden oplossingen/mogelijkheden afwijzen.
"Die blijft liever klagen"
"vingertje wijzen"
"alle aangeboden oplossingen/mogelijkheden afwijzen"

Er zat deze keer nog minder tekst tussen de citaten. >:)

• Wispe
  • Niet online
esphome schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:43:
[...]

"Die blijft liever klagen"
"vingertje wijzen"
"alle aangeboden oplossingen/mogelijkheden afwijzen"

Er zat deze keer nog minder tekst tussen de citaten. >:)
“Doet er niets mee” hoort ook in dat rijtje thuis.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:35
Vraag me af of bovenstaande allemaal nou zo interessant is voor mensen die echt op zoek zijn naar ervaringen met de ASN bank. Voor mij voelt het toch meer als 'de ervaring van een eenling met zeer uitzonderlijke wensen', al zou je kunnen beargumenteren dat het ook een ervaring is.

Hoe dan ook, wij zijn recent overgestapt naar de ASN voor onze gezamenlijke rekening. We hebben daarnaast ook twee rekeningen van de kinderen daar geopend. We kwamen van ING en gebruiken de overstapservice. Ik vond/vind het toch wel wat voeten in de aarde hebben.

- Mijn vriendin had al een zakelijke rekening bij de ASN. Het lukte niet om vanuit de app of website de prive rekening te activeren. Dus ze moest naar het filiaal.
- Ondanks dat we een gemeenschappelijke rekening openen moeten we een formulier uploaden (uitprinten, ondertekenen, uploaden) zodat we beide inzicht in de rekeningen van de kinderen hebben. Dat uploaden lukt op zowel de website als de app niet.
- Ik maak elke maand een bedrag van mijn prive rekening (Rabobank) naar de gezamenlijke over. Ik kon dat vroeger doen zonder mijn limiet (1000 euro) te hoeven verhogen. Rabo - ING dus. Rabo - ASN moet ik het limiet verhogen. Na lang uitzoeken waarom dit nou in vredesnaam mogelijk is blijkt dat Rabo de ING als vertrouwt heeft aangemerkt maar de ASN rekening nog niet. Dus het limiet maar aangepast maar voelt niet prettig, wil liever een laag limiet ivm diefstal etc. Niet perse schuld van ASN ofzo, maar toch wel een minder gevoel qua overstappen.

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-12 18:10
KaiseRRuby schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:30:
Vraag me af of bovenstaande allemaal nou zo interessant is voor mensen die echt op zoek zijn naar ervaringen met de ASN bank. Voor mij voelt het toch meer als 'de ervaring van een eenling met zeer uitzonderlijke wensen', al zou je kunnen beargumenteren dat het ook een ervaring is.
Dit. Ik denk dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat het "van de pot gerukt is" dat een klant zich na 17 jaar eens moet identificeren dat hij wel is wie hij zegt dat-ie is. Ik vond het zelf ook debiel dat dit nog eens moest aangezien ik ook al geruime tijd boer bij ASN. Dan is er echt wel wat misgegaan in het verleden, en dat mogen we ASN best kwalijk nemen. (Maarja, waardige duurzame alternatieven bestaan er ook niet echt.)

Anderzijds heb je anno 2025 het nadeel dat er één methode voor klant-verificatie is geprogrammeerd in de systemen; en die methode hetzelfde is voor klanten die gisteren nieuwe klant werden als zij die dat 17 jaar geleden werden. Iedereen krijgt hetzelfde vinkje in het systeem, ongeacht sinds welk jaar je bankrekening bestaat.

Enfin; het is er mijns inziens ook genoeg over gegaan, de situatie is zoals die is. Het is de bittere pil slikken dat dit de situatie nou eenmaal is, of een andere bank vinden die toevalligerwijs een andere methode heeft geprogrammeerd om klanten te verifiëren of alternatieven aanbiedt.

Ik ben zelf na alle jaren nog altijd tevreden over ASN; ik hekel vooral de nieuwe berichten die je wilt wegvegen omdat ze bovenaan staan als je de bank-app opent (phishing dit, inzicht dat, blabla).

• Santeri
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-12 15:19
Zucht... het kan nog erger. Al ruim 40 jaar klant, meerdere malen geïdentificeerd - b.v. rond 2016 naar kantoor gemoeten en paspoort voor scan ingeleverd, daarna nog hypotheek bij ze afgesloten en bij notaris moeten identificeren, maar voor minimaal de 5e keer nu weer opnieuw moeten identificeren onder dreiging van afsluiting... Zucht...

• Mistraller
esphome schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:29:

@W1ck1e De biometrische scan gold niet voor mij omdat ik mij kon her identificeren via een andere bank. Afgeleide identificatie heet dat. Maar goed, ik heb alleen een rekening bij de ASN bank en zo is het nu onduidelijk hoe verder. De medewerker kon mij daar niets over vertellen over hoe en wat als ik aangeef via een website dat ik geen andere rekening heb.
Ik heb je al eerder verteld dat afgeleide identificatie niet meer is toegestaan.
"Afgeleide identificatie" (zoals een kleine bankoverschrijving) is niet meer voldoende voor veel organisaties, met name banken, vanwege strengere wetgeving zoals de Wwft (Witwassen en Financiering van Terrorisme), waardoor zij opnieuw volledige identificatie met een geldig ID-bewijs eisen voor een correcte, veilige klantacceptatie en -verificatie, vooral bij digitale dienstverlening, ook al is er een bewaarplicht voor oude kopieën.
Wat is Afgeleide Identificatie?
Het was een methode waarbij een organisatie (zoals een bank) je identiteit vaststelde via een 'afgeleide' bron, bijvoorbeeld door:
Een kleine overschrijving (€0,01) vanaf een andere rekening van jou.
Eerder verkregen kopieën of gegevens.
Waarom is het niet meer toegestaan (of onvoldoende)?
Wetgeving (Wwft): Banken en andere financiële instellingen moeten 'weten wie hun klant is' (KYC - Know Your Customer) om witwassen en terrorismefinanciering te voorkomen.
Veiligheid: De oude methoden bieden niet altijd voldoende zekerheid over de echtheid van de identiteit, vooral bij digitale interacties.
Onvolledige gegevens: Sommige oude ID's of methoden misten essentiële gegevens (zoals alle voornamen) die nu verplicht zijn, wat een rijbewijs soms ongeschikt maakt.
Technologische ontwikkelingen: Er zijn nu veiligere, betrouwbaardere digitale identificatiemethoden beschikbaar, zoals via de KopieID app (voorheen) of bank-apps zelf.
Wat is de impact?
Opnieuw identificeren: Veel klanten moeten zich opnieuw identificeren met een geldig paspoort, identiteitskaart (ID-kaart) of verblijfsdocument, vaak via een beveiligde app.
Rijbewijs: Een rijbewijs wordt vaak niet geaccepteerd omdat niet alle gegevens (zoals alle voornamen) erop staan.
Boetes: Als je geweigerd wordt of als een organisatie niet correct kan identificeren, kan dit gevolgen hebben voor het gebruik van diensten.
Kortom, de focus is verschoven naar directe, controleerbare en volledige identificatie om fraude en witwassen effectief tegen te gaan, waardoor 'afgeleide' methoden zijn ingehaald door modernere, veiligere technieken.
De bank heeft al een forse boete gehad vanwege gebrekkige KYC. Nog een boete is gewoon geen optie.
De reden dat ASN bank naar 1 merk beweegt, is kostenbesparing. Er moet bovendien 1000FTE verminderd worden. Dat betekent oa dat maatwerk omdat jij het anders wil, niet kan.

Accepteer het of stap over. Kies gewoon en blijf er niet over ei-en.

---------------

• esphome
  • Niet online
@Mistraller Ik vond dat ook vreemd en je zou zo een cirkeltje kunnen maken tussen de vier banken die genoemd worden en zo alleen met een afgeleide identificatie je te legitimeren.

Ik heb geen rekening bij ABN AMRO, ING, Rabobank of Bunq
Dan kun je de ID-check in ASN Online Bankieren niet doen. Je krijgt later vanzelf nog een uitnodiging om je op een andere manier opnieuw te identificeren.

Na het later doorlezen zie ik dat er beschikt moet kunnen worden over iDIN en bij een andere bank. Dat zou ergens in de afgeleide identificatie cirkel, een werkelijke identificatie zitten.

Bron: https://www.asnbank.nl/mijn-id-check.html

Maar goed het struikelt bij mij dan al bij het hebben van een bankrekening bij één van de vier geselecteerde banken. Een denkbare volgende stap vanuit de ASN zal dan zijn dat ik voor een identificatiepaal mag gaan staan in een ASN filia...winkel. Daar belde ik nu gisteren naar de ASN om dan aan te geven dat bezwaar heb tegen een biometrische scan.

En daar kwam ik niet verder dan u moet blijven wachten op onze volgende stap. Ik ga het afwachten en de volgende herinnering e-mails dan negeren. Dat kon ik overigens ook niet laten uitzetten door de medewerker, van waarschijnlijk een call-center die ingehuurd is voor de vele vragen over de ID-Check te beantwoorden. Is ook de enige afslag in het menu wat je krijgt als je belt met de ASN klantenservice. Ik zou die afslag kunnen negeren en dan een medewerker van de ASN bank kunnen krijgen.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:14
Santeri schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:39:
Zucht... het kan nog erger. Al ruim 40 jaar klant, meerdere malen geïdentificeerd - b.v. rond 2016 naar kantoor gemoeten en paspoort voor scan ingeleverd, daarna nog hypotheek bij ze afgesloten en bij notaris moeten identificeren, maar voor minimaal de 5e keer nu weer opnieuw moeten identificeren onder dreiging van afsluiting... Zucht...
Banken zijn wettelijk verplicht om dit periodiek te doen. Ongeacht hoe lang je al klant bent.

• esphome
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:30:
Het is een ervaring waar ik en anderen zonder zouden kunnen. Een mede Tweaker drong erop aan dat er geen ervaringen van derden hier meer zouden worden gedeeld door mij.

Ik ben er niet op tegen om mij te legitimeren bij een medewerker van de ASN terwijl anderen wel bezwaar hebben tegen het vastleggen van bijvoorbeeld de foto die op het middel waarmee het legitimeren plaatsvind. Er zijn zo gradaties en kun je zo die groep niet over één kam scheren.

Nu sprak de ASN van een identificatie paal voor kanten en dan krijg ik toch het gevoel dat het nog onpersoonlijker gaat worden. Als de dan naar een ASN winkel gaat trek je geen nummertje meer als het druk is maar mag je je legitimatiebewijs tegen de paal houden en jouw snoet in het cirkeltje manoeuvreren opdat jouw identiteit kan worden vastgesteld.

Dat kan dan ook weer worden uitgebreid naar het gebruik van de APP en dat je dan een biometrische scan moet doen opdat je gebruik kunt maken van de APP. Dit doet bijvoorbeeld de N26 bank al.

Goh en ik ben ooit begonnen met het doen van overboekingen in Girotel met behulp van een TAN lijst. De opdrachten werden dan via een inbelverbinding verzonden en dan verwerkt. Tot nu toe vond ik alle verdere stappen een verbetering van de service. Nu begin ik toch een laars in mijn nek te voelen en denk ik ben niet anders dan toen en is dan de wereld om mij heen dan zo slecht geworden?

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:35
esphome schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:00:
[...]

Het is een ervaring waar ik en anderen zonder zouden kunnen. Een mede Tweaker drong erop aan dat er geen ervaringen van derden hier meer zouden worden gedeeld door mij.

Ik ben er niet op tegen om mij te legitimeren bij een medewerker van de ASN terwijl anderen wel bezwaar hebben tegen het vastleggen van bijvoorbeeld de foto die op het middel waarmee het legitimeren plaatsvind. Er zijn zo gradaties en kun je zo die groep niet over één kam scheren.

Nu sprak de ASN van een identificatie paal voor kanten en dan krijg ik toch het gevoel dat het nog onpersoonlijker gaat worden. Als de dan naar een ASN winkel gaat trek je geen nummertje meer als het druk is maar mag je je legitimatiebewijs tegen de paal houden en jouw snoet in het cirkeltje manoeuvreren opdat jouw identiteit kan worden vastgesteld.

Dat kan dan ook weer worden uitgebreid naar het gebruik van de APP en dat je dan een biometrische scan moet doen opdat je gebruik kunt maken van de APP. Dit doet bijvoorbeeld de N26 bank al.

Goh en ik ben ooit begonnen met het doen van overboekingen in Girotel met behulp van een TAN lijst. De opdrachten werden dan via een inbelverbinding verzonden en dan verwerkt. Tot nu toe vond ik alle verdere stappen een verbetering van de service. Nu begin ik toch een laars in mijn nek te voelen en denk ik ben niet anders dan toen en is dan de wereld om mij heen dan zo slecht geworden?
Je reageert nu op mij, maar ik heb geen zinnig antwoord terug te geven. Ik zit namelijk zelf helemaal niet met dit probleem.

• Wispe
  • Niet online
esphome schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:00:
[...]

Een mede Tweaker drong erop aan dat er geen ervaringen van derden hier meer zouden worden gedeeld door mij.
Ter bescherming voor jezelf.

• Sieben
  • Niet online
Ik gebruik sinds 2008 de ASN-Bank en heb nooit een nieuwe vraag om ID gekregen. Daarbij, als je je geld opneemt uit de automaat sta je vol in beeld, dan ZIEN ze toch dat jij het bent? Waarschijnlijk zijn onze gezichten al lang gescand.

• esphome
  • Niet online
Sieben schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:20:
Ik gebruik sinds 2008 de ASN-Bank en heb nooit een nieuwe vraag om ID gekregen. Daarbij, als je je geld opneemt uit de automaat sta je vol in beeld, dan ZIEN ze toch dat jij het bent? Waarschijnlijk zijn onze gezichten al lang gescand.
Camerabeelden die gemaakt worden door Geldmaat zijn geen biometrische metingen, maar een opname van diegene die gebruik maakt van de geld automaat. Die beelden zien wij vaak in de media als er met een gestolen pinpas gepind is.
Hoe lang bewaren wij je gegevens?

Wij bewaren je gegevens niet langer dan nodig. Daarna worden ze verwijderd of geanonimiseerd. Voorbeelden:

- Camerabeelden: 28 dagen (langer bij incidenten)
- Bezoekersregistratie: 3 maanden
- Telefoonopnames: 30 dagen (langer bij lopende klachtafhandelingen)
Bron: https://www.geldmaat.nl/nl/privacy-statement/

• W1ck1e
esphome schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:01:

Camerabeelden die gemaakt worden door Geldmaat zijn geen biometrische metingen, maar een opname van diegene die gebruik maakt van de geld automaat. Die beelden zien wij vaak in de media als er met een gestolen pinpas gepind is.
...
Dat levert in die context niet altijd bruikbare beelden op.

Afbeeldingslocatie: https://images.paramount.tech/path/mgid:file:gsp:entertainment-assets:/sps/shared/characters/kids/kenny-mccormick.png

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En zijn gemaakt door een andere organisatie dan de bank. Banken hebben geen eigen automaten meer. En delen van info tussen bedrijven ligt, terecht, nogal gevoelig. Zeker als het om biometrische gegevens gaat.

• Mistraller
Sieben schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:20:
Deze beelden worden niet verwerkt voor autorisaties. Vallen ook onder strikte voorwaardes in het kader van AVG; er kunnen ook voorbijgangers of andere niet-gebruikers in beeld komen.

---------------

• esphome
  • Niet online
offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Outerspace op 18-12-2025 08:55 ]

• esphome
  • Niet online
En je doet korte een wandeling en komt terug en dan komen de koppen je tegemoet rond de her-identificatie en identificatie:

- Kabinet wil banken voor klantonderzoek aansluiten op Basisregistratie Personen
- Nederlandse identificatiedienst iDIN overgenomen door Belgische itsme
- Politie: verdachte omzeilde met deepfakes identiteitsverificatie van bank

bron: https://www.security.nl/

• Mistraller
Voer deze discussie even ergens anders aub.

---------------

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Modbreak:Dat 'gedoe' over de biometrie is wel een beetje klaar. Als je er problemen mee hebt, dan ga je naar ASN of ga aub naar een andere bank als het je niet bevalt.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Shinji
  • Laatst online: 22:38
Iemand anders waarbij de pagina niet laad voor de ID check op dit moment?

Ik ben wat laat, morgen wordt ik geblokkeerd. Maar er is nu met geen mogelijkheid contact te krijgen.

Heb het met twee telefoons geprobeerd, een /e/os. De ander iOS (voorlaatste versie, nog niet de 26 versie).

• pordkert
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21-12 22:42
@Shinji vanmiddag hierover contact gehad, want was wel geïnteresseerd in nieuwe manier van identificeren via Okto, maar toen gaf de helpdesk aan dat het identificeren niet werkte. Er werd gezegd dat het met de iDealstoring samenhing. Net geprobeerd via de website, maar werkt ook hier inderdaad nog steeds niet.

In geval van nood kan je altijd bellen toch? Het afsluiten van een rekening lijkt mij een aardig noodgeval. Ze kunnen uitstel verlenen van die identificatie.

[ Voor 20% gewijzigd door pordkert op 18-12-2025 22:04 ]

• Shinji
  • Laatst online: 22:38
In geval van fraude kan dat staat er. Niet voor andere zaken.

Ik ben zelf natuurlijk ook laat maar goed, als die het morgen weer doet komt het vast snel weer goed.

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 21:20
Vwbt de heridentificatie heb ik een klacht ingediend over de communicatie: mijn vrouw was niet zo ad rem met de e-mails en had het laten liggen, dus lag er van de week een brief op de mat aan mij gericht dat omdat mijn mede rekening houder niet heridentificeert ze de rekening 'binnenkort' gaan opschorten etc.

Ik vond dat onacceptabel en heb dat laten weten. Inmiddels is de klacht in behandeling genomen en ben ik gebeld door ze dat ze het eens zijn met dat de communicatie niet ok is en ze werken er aan om dit zsm anders aan te pakken en meer te richten op hoe-dan-wel.

Wat dit alles mij duidelijk(er) maakt is wel dat mijn geld mijn geld niet meer is zodra het 'op de bank' staat. Dat gevoel gaan ze niet meer kunnen repareren en was wellicht ook wel naïef :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Wispe
  • Niet online
Misschien hoort het hier niet thuis, maar waar wel...?

Ik zit te overwegen om mijn betaalrekening bij de ASN op te zeggen ivm de kosten en ik daarnaast ook twee andere (huis)banken heb. Ik heb een creditcard van ICS en op het pasje staat 'ASN Bank', dus ik neem aan dat als ik de ASN opzeg, ik een andere creditcard krijg. Klopt dat? Naar wie ga ik dan toe?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wispe schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:23:

Ik zit te overwegen om mijn betaalrekening bij de ASN op te zeggen ivm de kosten en ik daarnaast ook twee andere (huis)banken heb. Ik heb een creditcard van ICS en op het pasje staat 'ASN Bank', dus ik neem aan dat als ik de ASN opzeg, ik een andere creditcard krijg. Klopt dat? Naar wie ga ik dan toe?
Als er ASN op je creditcard staat neem ik aan dat je die via ASN destijds hebt aangevraagd. Grote kans dat die wordt opgezegd als je ASN opzegt.
Je kunt dit navragen door ICS Cards te bellen.
offtopic:
Ik zou kijken naar een creditcard die past bij je uitgavepatroon(soort); vakanties, zakelijk reizen, veel vliegen, huurauto bij vakantie, internetbankieren. Er is ook een heel topic voor: Ervaringen met creditcards

Ik zit zelf sinds recent bij de ANWB voor een creditcard (via ICS Cards en dat is helemaal onafhankelijk van een lopende betaalrekening).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Of-Aaargh
Wispe schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:23:

Volgens de ICS-voorwaarden van de ASN creditcard:
"De Overeenkomst geldt voor onbepaalde tijd maar eindigt als u geen klant meer bent van de Bank.
...
Als de Overeenkomst tijdens een lopend jaar eindigt, betalen wij de Card-bijdrage voor de rest van het jaar terug".
Dus als je je ASN rekening opzegt, vervalt ook je ASN creditcard, en zul je bij een andere aanbieder terecht moeten voor een nieuwe creditcard. Bij sommige banken zit een creditcard in de duurdere pakketten, maar sowieso zul je voor een ICS-creditcard vergelijkbare of hogere kosten betalen dan bij ASN.
Ik ben benieuwd waarom je juist ASN opzegt en niet een van je andere huisbanken. Volgens mij behoort ASN nog steeds tot de goedkopere Nederlandse banken.

• Wispe
  • Niet online
Of-Aaargh schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:15:
[...]

Volgens de ICS-voorwaarden van de ASN creditcard:
"De Overeenkomst geldt voor onbepaalde tijd maar eindigt als u geen klant meer bent van de Bank.
...
Als de Overeenkomst tijdens een lopend jaar eindigt, betalen wij de Card-bijdrage voor de rest van het jaar terug".
Dus als je je ASN rekening opzegt, vervalt ook je ASN creditcard, en zul je bij een andere aanbieder terecht moeten voor een nieuwe creditcard. Bij sommige banken zit een creditcard in de duurdere pakketten, maar sowieso zul je voor een ICS-creditcard vergelijkbare of hogere kosten betalen dan bij ASN.
Ik ben benieuwd waarom je juist ASN opzegt en niet een van je andere huisbanken. Volgens mij behoort ASN nog steeds tot de goedkopere Nederlandse banken.
Helder, dankje. :)
Ik wist niet meer of ik jaren geleden zelf de CC had aangevraagd en/of hoe dit werkte.

De reden waarom ik ASN wil/ga opzeggen is de maandelijkse kosten, welke hoger zijn dan bij ABN en Revolut.
Revolut biedt meer voordelen die de traditionele huisbanken niet hebben en ik ben opgegroeid met ABN. Ook deels uit gemak omdat al mijn vaste lasten en salaris via ABN gaan.

Of zie jij een reden om wél ASN te behouden en ABN of Revolut op te zeggen? :)

• 108rogar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:18
Nou, dingen zoals de Eerlijke Bankwijzer, klantbeoordeling van de Consumentenbond.

• Wispe
  • Niet online
108rogar schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:12:
Nou, dingen zoals de Eerlijke Bankwijzer, klantbeoordeling van de Consumentenbond.
Geef ik niet zoveel om. Een bank is een bank.

[ Voor 4% gewijzigd door Wispe op 22-12-2025 20:24 ]

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste