Ik had vorige maand ook een (onzichtbaar) geblokkeerde rekening met heel vervelende timing, pas achteraf werd duidelijk dat heridentificatie de reden was. Vanwege deze slechte ervaring overweeg ik op dit moment om over te stappen. Vooral omdat ik
zonder reden niets met mijn geld kon op een kritisch moment. De tijdlijn voor de geïnteresseerden:
De vermoedelijke trigger: Eind mei wilde ik meedoen met de ASN sparen actie, dus ik besloot een tweede spaarrekening aan te vragen. Na enige tijd kreeg ik via email deze vraag. Quote, vetgedrukt door mij:
Helaas hebben we van jou alleen verouderde legitimatiegegevens in ons systeem staan. Dat heeft geen invloed op je huidige bankieren, wel op een nieuwe rekeningaanvraag. Graag ontvangen we een kopie van een nieuwe legitimatie van je (paspoort of ID-kaart, in dat laatste geval hebben we de voor- en achterkant nodig). Je kan dit naar ons opsturen als reactie op deze email, of naar een ASN winkel gaan, zodat zij dit naar ons opsturen.
Emailen van een ID ging ik uiteraard absoluut niet doen. En een ASN winkel bezoeken tijdens kantooruren voor die €25 van de spaaractie was het mij niet waard, dus ik dacht het af te kunnen doen met deze reactie. Ik had namelijk nog nooit gehoord van de heridentificatie waarmee ASN bezig is.
Ik wil bij deze mijn aanvraag annuleren.
Ik heb hierop
geen reactie gehad. Ook geen reactie tot verplichting van heridentificatie, of een bericht in de app, of wat dan ook.
Geheel toevallig ging ik een paar dagen later een last-minute vakantie boeken en die moest gelijk betaald worden om hem te bevestigen. Dat ging niet. Inloggen in de app en website werkte allemaal prima, maar bij het voltooien van de IDEAL transactie kreeg ik een foutmelding, "sorry, something went wrong". Gelijk telefonisch navraag gedaan bij ASN, en daar foutieve informatie ontvangen dat mijn ID/Paspoort
als gestolen geregistreerd stond. Mijn ID's zijn nooit gestolen, dus ik wist dat dit niet klopte, maar de ASN meneer aan de telefoon was er van overtuigd dat dit aan de hand was.
Foutieve informatie. Hij raadde aan om in de winkel langs te gaan.
Daarom de volgende dag een halve dag vrij moeten nemen om in de ASN winkel om opheldering te vragen. Ik moest mij dus opnieuw identificeren omdat mijn ID verlopen was (die was inderdaad al een jaar verlopen). Daarna werkte de Ideal transactie wel.
De behulpzame medewerker in de winkel wist mij ook te vertellen dat het blokkade-team een ander systeem heeft.
Die kon niet zien wat er aan de hand was met mijn account, en die zag ook geen blokkades op mijn account en dus ook geen reden tot blokkade. Die kon wel de notities van het telefoongesprek de vorige dag zien.
Mijn bankier omgeving was dus net als in de tabel van @
esphome niet geblokkeerd via de website of de app.