Vaevictis_ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:59:
[...]
Ik heb ook een hekel aan banken (niet aan ASN specifiek, doen het best aardig beter dan Triodos voorheen).
In de VS werden founders van cryptobedrijven massaal de-banked voor Trump regering. Als je geen bankrekening hebt kun je zo'n beetje niet meer deelnemen in economisch verkeer. Denk maar aan salaris of grote uitgaven of hypotheek.
In reactie op de-banking zijn er in de VS crypto "banken" ontstaan die dus blockchain gebruiken en crypto vriendelijk zijn. Ik hoop echt dat die ook naar de EU komen want dan krijg je geen traditionele banken die werkt met schuld maar op basis van bezit en ben je zelf in controle.
Als je geld op een bankrekening hebt staan is dat niet meer van jou maar eigen vermogen van de bank. Die neemt daarom ook zulke strenge en gebruikers onvriendelijke maatregelen om HUN vermogen te beschermen.
De bank heeft alleen een schuld aan jou.
Ooit een keertje in 2015 van de rabobank reactie "Wij vinden bitcoin niet goed voor onze leden en daarom breken we deze ideal transactie af."
Jouw geld is
vreemd vermogen voor een bank. Een schuld aan jou dus. Maar de bank verzamelt geen gelden om vervolgens uit te lenen. Een lening wordt uitgegeven aan een klant en schept 'het geld' ter plekke
(wederzijdse schuldaanvaarding) en vervolgens slaat het geld ergens neer bij een bank aan de passiva zijde. De uitdaging voor banken is het zoveel als mogelijk bij hen neer te laten slaan. Dit gebeurt uiteindelijk altijd bij banken als collectief, tenzij je het fysiek contant opneemt. Als jij geld giraal uitgeeft, ontvangt iemand ook giraal geld. Zie ook evt. 4 afleveringen van Dirk Bezemer op het Youtube kanaal van de Rijksuniversiteit Groningen:
https://www.youtube.com/@...oningen/search?query=debt
Zonder geld als schuld wordt geld wel schaarser en economen wijzen er vaak wel op dat we mede daaraan onze welvaart danken. Maar het wordt off-topic zo.
esphome schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:39:
[...]
Ik zou die vraag ook kunnen stellen, maar aangezien een andere klant van de ASN bank deze vraag in herhalen heeft uitstaan bij de ASN bank. Het lijkt mij dan niet opportuun om diezelfde vraag dan nu te herhalen. Ik wacht dan ook eerst het antwoord van de ASN bank aan die klant af.
Het verliezen van de bankrekening, ja als zij het zo spelen dan moet dat maar. Ik ben bereid om mij te identificeren bij een filiaal en dan zonder biometrische scan. Kan dan niet dan houdt het helaas na 17 jaar op, als klant zijnde van de ASN bank. Ik herken mij dan niet meer in de ASN bank waar al zo lang klant van ben geweest.
Je hebt in beginsel niks met die andere klant en zijn bankrelatie te maken. Zou het dus zelf aan ASN vragen.
Aanvullend voor als je gaat volharden zou je dus nu al kunnen gaan rondkijken/rondmailen of een andere bank wel een optie voor je is. Zo ja, dan is dat nog een optie. Zo nee, dan dreigt dus opheffen toegang tot bancaire diensten, je betaalrekening en heb je dus ook een behoorlijk belang, namelijk behouden van toegang tot een betaalrekening. Dan zou je dus ook je zoveel als mogelijk daartegen moeten verzetten. En om naar het Kifid of de rechter te kunnen moet je je recht op klagen benut hebben. En bij ASN heb je na een klachtprocedure ook nog een beroepsprocedure.
https://www.asnbank.nl/se...-en-contact/klachten.html
Om je klacht zo goed mogelijk in te dienen, zou ik dus eerst de FG bevragen. Citeren op een random website over een ASN klant die een reactie gehad zou hebben, lijkt me niet sterk overkomen in jouw klacht. Houd daarbij wel je termijnen in de gaten anders zit je met een geblokkeerde rekening tijdens het klagen, dan kan je dus het Kifid niet eens betalen.
Maar eerlijk gezegd zou ik de FG gewoon vragen hoe het zit en of er alternatief is. Bij slikken of stikken zou ik slikken.