Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:49
odo966 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:56:
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik had nu ook de credit card van ASN (via ICS) aangevraagd en vandaag binnengekregen, maar is het bij meer mensen zo dat in Apple Pay een heel ander plaatje verschijnt? Links is de ICS app zelf, met eekhoornafbeelding die komt overeen met de fysieke pas, maar in Wallet krijg ik een oranje design met neushoorn, ik neem aan dat dit het oude ontwerp is. Beetje slordig, zou ICS dit nog gaan aanpassen?
Bij mij in de app (android) het paarse pasje, in real life het oranje pasje.
En GooglePay doet het niet icm asn/ics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odo966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:07
Megupe schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:04:
[...]
Bij mij in de app (android) het paarse pasje, in real life het oranje pasje.
Ha, dan concludeer ik dat de oranje pas het oudere design is, en paars het nieuwe, komt ook overeen met dat ASN de andere dieren zoals de neushoon ging uitfaseren ten gunste van alleen de eekhoorn als beeldmerk voortaan.

Maar dat ICS maar één plaatje voor iedereen kan tonen in hun app, en dus ziet iedereen daar het nieuwe.

En in Apple Pay zijn ze er juist nog niet aan toegekomen om de nieuwe te uploaden, dus daar ziet iedereen nog het oude. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• falconxp
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:33
Oranje bij mij in Apple Pay en fysiek. In ICS app paars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb een rare:
  • ingeplande overboeking ASN -> ING op zondag*: wél afgeschreven ASN, niet bijgeschreven ING (komt dan maandag door)
  • handmatige overboeking ASN -> ING op zondag*: wél afgeschreven ASN, direct bijgeschreven ING
*volgens mij ook op feestdagen en mogelijk ook op zaterdag, maar dat weet ik niet zeker

Ik vind dit persoonlijk wel een klacht waardig, waarom kan dit met een handmatige overboeking wél, maar gepland niet goed gaan terwijl het geld wel wordt afgeschreven? Erg bijzonder, iemand ervaring mee en/of een idee hoe dit zit?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
True schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:56:
Ik heb een rare:
  • ingeplande overboeking ASN -> ING op zondag*: wél afgeschreven ASN, niet bijgeschreven ING (komt dan maandag door)
  • handmatige overboeking ASN -> ING op zondag*: wél afgeschreven ASN, direct bijgeschreven ING
*volgens mij ook op feestdagen en mogelijk ook op zaterdag, maar dat weet ik niet zeker

Ik vind dit persoonlijk wel een klacht waardig, waarom kan dit met een handmatige overboeking wél, maar gepland niet goed gaan terwijl het geld wel wordt afgeschreven? Erg bijzonder, iemand ervaring mee en/of een idee hoe dit zit?
Ja dat is omdat het banksysteem nog werkt met batch betalingen die in de nacht verwerkt worden dat is vanoudher zo ontstaan. Blijkbaar is een handmatige betaling wel eentje die meteen doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:54
Vaevictis_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:25:

Ja dat is omdat het banksysteem nog werkt met batch betalingen die in de nacht verwerkt worden dat is vanoudsher zo ontstaan. Blijkbaar is een handmatige betaling wel eentje die meteen doorgaat.
@True Dit denk ik:
Een ingeplande opdracht hoeft alleen maar op de juiste dag uitgevoerd te worden. Het bedrag lijkt nu wel al afgeschreven te zijn zodat hij wel zeker door kan gaan.

Omdat je niet het tijdstip van een ingeplande opdracht kan bepalen maak ik er liever geen gebruik van. Blokken van 4 a 6 uur zou voor mij nauwkeurig genoeg zijn, bij doorboeken naar weer een andere rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vaevictis_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:25:
[...]

Ja dat is omdat het banksysteem nog werkt met batch betalingen die in de nacht verwerkt worden dat is vanoudher zo ontstaan. Blijkbaar is een handmatige betaling wel eentje die meteen doorgaat.
Dan is de redenatie dus, omdat de inplanbare boekingen gebruik maken van het verouderde banksysteem - ik ben van mening dat ik dat onacceptabel mag vinden, zeker omdat het klaarblijkelijk wél kan getuigde de handmatige betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

W1ck1e schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:32:
[...]

@True Dit denk ik:
Een ingeplande opdracht hoeft alleen maar op de juiste dag uitgevoerd te worden. Het bedrag lijkt nu wel al afgeschreven te zijn zodat hij wel zeker door kan gaan.

Omdat je niet het tijdstip van een ingeplande opdracht kan bepalen maak ik er liever geen gebruik van. Blokken van 4 a 6 uur zou voor mij nauwkeurig genoeg zijn, bij doorboeken naar weer een andere rekening.
Anno 2025 verwacht ik dat het op de juiste dag overgeboekt is, niet alleen afgeschreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:54
True schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:32:
[...]

Anno 2025 verwacht ik dat het op de juiste dag overgeboekt is, niet alleen afgeschreven is.
Dat kan bijvoorbeeld vandaag nog een dik uurtje ;)
En dan zijn ze nog steeds op tijd.

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 31-08-2025 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

W1ck1e schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:43:
[...]

Dat kan bijvoorbeeld vandaag nog een dik uurtje ;)
En dan zijn ze nog steeds op tijd.
Prachtige tackle op de semantiek .. je snapt dat ik doelde op afgeboekt en direct bijgeboekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
True schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:32:
[...]

Het bancaire systeem is echt antiek, COBOL, batchprocessen dat gaat niet veranderen de meeste banken hebben er een moderne schil omheen gebouwd maar het zal nooit een blockchain worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:25

Marc H

- - Is wakker - -

True schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:56:
Ik heb een rare:

Het verschil zit hem idd in de batchverwerking. Er wel bij stilgestaan dat die batchverwerking ook bij de ING dan ook op dezelfde dag moet gebeuren, en dat daar waarschijnlijk de vertraging in zit, en niet bij ASN?

Het is ook vrij simpel waarom niet alle betalingen 'meteen' worden uitgevoerd. Het aantal mutaties die dagelijks verwerkt moeten worden.

Denk maar eens aan hoeveel salaris betalingen een bedrijf als Albert Heijn per maand doet, het aantal incasso's van de belastingdienst, of betalingen van toeslagen. Die allemaal één voor één verwerken is totaal onzinnig. Het is voor een bank vele malen efficiënter om dat in een batchverwerking te doen. En ja, ook automatische betalingen zijn handiger om in dat zelfde proces mee te nemen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:25

Marc H

- - Is wakker - -

Vaevictis_ schreef op maandag 1 september 2025 @ 05:42:
[...]

Het bancaire systeem is echt antiek, COBOL, batchprocessen dat gaat niet veranderen de meeste banken hebben er een moderne schil omheen gebouwd maar het zal nooit een blockchain worden.
Klopt. In mijn tijd was er een schaduwadministratie die de directe betalingen bijhield. 'S nachts, in de batchverwerking, werden die betalingen dan in de centrale administratie bijgewerkt.

Het zou mij niet eens verbazen als het nog steeds zo zou werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Marc H op 01-09-2025 06:45 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:01
Als het goed is worden binnenkort ook batchbetalingen, ingeplande betalingen etc instant payments. Een aantal maanden geleden zat ik in een webinar van Rabobank (daar bankiert m'n werkgever en ik deed mee aan dat webinar in mijn hoedanigheid van Finance manager) waarin dat werd aangekondigd. Neem aan dat dit soort dingen dan ook verleden tijd zijn.
Daarbij zijn er ook wel verschillen in de systemen van banken. Op mijn werk hebben we recent een contract afgesloten om automatische incasso's te gaan doen. Eerst getest op mijn eigen bankrekening. Ingesteld dat er op de 18e geïncasseerd moest worden, dat werd de 21e. De Rabobank kon geen enkele reden vinden waarom, dus ik heb ook de ASN gecontact. Die zeiden dat zij als er een incasso wordt aangekondigd dat pas een werkdag later uitvoeren om nog de mogelijkheid te geven aan de klant om te weigeren. Lang verhaal kort, elke bank heeft z'n eigen systemen, regels en protocollen dus het kan ook aan de ander liggen.

Zou overigens wel top zijn als die batches ook instant worden, dan krijg ik mijn salaris tenminste altijd op dezelfde dag onafhankelijk van of het een weekend of feestdag is, dan kan ik mijn privéadministratie automatiseren. Dat doe ik nu nog voor een groot deel handmatig omdat er idd totaal geen mogelijkheid is bij ASN om triggers of tijdstippen in te stellen zijn voor automatische overboekingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:19
Vld1989 schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:49:
Die zeiden dat zij als er een incasso wordt aangekondigd dat pas een werkdag later uitvoeren om nog de mogelijkheid te geven aan de klant om te weigeren.
Dit geldt voor zover ik weet toch voor alle banken?
De incassant moet de incasso tijdig aankondigen bij de bank, 5 werkdagen voor de eerste en de daaropvolgende 1 werkdag. Dat is inderdaad bedoeld zodat de klant zo nodig kan weigeren. Vandaar dat de eerste incasso ook 5 werkdagen van te voren moet worden aangekondigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
D-Ed schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:23:
Op dit moment zit ik in Spanje en kan al een aantal dagen de ASN (SNS) app niet meer gebruiken.. Ik zie de opmerking ‘Geen internet, controleer je verbinding en probeer het opnieuw). Mijn Rabo app en N26 doen het wel gewoon. Geen VPN actief, 5G al omgezet naar 4G maar nog steeds niets..

Om te chatten moet je inloggen in de app en in het weekend zijn ze telefonisch niet bereikbaar.. Iemand een idee wat te doen? Overigens, als ik en Apple Pay een betaling doe zie ik wel een notificatie van de app in beeld verschijnen maar kan verder dus niets..
Beetje late reactie maar wat je kunt doen is even de website benaderen. Als je daar ook een blokkade treft, dan krijg je soms een lang cijfer te zien. Het wil wel eens voorkomen dat je vanuit een Ip adres komt dat toevallig net uit een range komt die niet vertrouwd wordt of waar rottigheid op is uitgehaald. Met dat nummer weet de helpdesk wel waar ze de melding moeten neerzetten ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
D-Ed schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:49:
[...]

Ik maak mij er zeker geen zorgen om maar deze situatie maakt mij als consument wel helder dat ASN vwb gebruikersgemak op vakantie 0,0 punten scoort. Dus wat dat betreft gaan we de komende maanden eens kijken of deze bank nog bij ons past (aangezien ze niet eens beschikbaar zijn om een hulpvraag uit te zetten aangezien je daarvoor moet inloggen met je app |:(

Toen het nog SNS was kon je met je lokale bank bellen.. Pasr minpuntjes dus :-(

Edit: Oja, als die mogelijke fouten zo legio zijn zal het fijn zijn als men dit in de app aangeeft ipv de fout bij de consument te leggen; ‘Uw internet werkt niet dus probeer het nog eens een keer’ _O-
De vermoedelijk werkelijke reden stond niet in het lijstje.... probleem is dat je tegenwoordig als bank zoveel schutttingen moet plaatsen om de rotzakken buiten te houden, dat er altijd wel ergens in de wereld edge cases zijn waardoor goedwillende klanten geraakt worden.

- sorry -

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
wernert schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:33:
Ik wil graag weg bij de voormalige boerenleenbank, die tegenwoordig sterker is in marketing dan klantenservice. Rabo heeft gelukkig nog de mogelijkheid om in te loggen met een hardware token (paslezer).

Als ik de bovenstaande posts goed begrijp, dan heeft ASN niet meer die optie? En ben je dus verplicht je mobiele peilbaken altijd bij je te hebben?
Ook de rabo wil van de scanner af. Het echte uitfaseren is daar nog niet begonnen, maar al wel mogelijk. Het is nu eenmaal een zeer kostbare zaak voor een bank om hardware te leveren, terwijl de klanten exact dezelfde hardware al in hun hand hebben.

Kijk je wat verder, dan zie je banken die alweer een stapje verder zijn. Zo bankier je bij KNAB zonder fysieke bankpas. Alleen als je echt een fysiek pasje wilt kan je die aanvragen. Maar eerlijk is eerlijk, ik gebruik zelf ook geen bankpassen meer. Ik heb zelf meerdere betaalrekeningen, en de pasjes liggen altijd thuis. Telefoon leeg? Dan heb ik nog altijd Garmin Pay achter de hand. (Waar ik helaas ASN (nog?) niet aan kan koppelen, maar goed.

Het duurt niet lang meer en ook de bankpas is verleden tijd. Pinnen bij Geldmaat zonder pas kan al met ING, Rabo en KNAB.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Mistraller schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:24:
[...]

De vermoedelijk werkelijke reden stond niet in het lijstje.... probleem is dat je tegenwoordig als bank zoveel schutttingen moet plaatsen om de rotzakken buiten te houden, dat er altijd wel ergens in de wereld edge cases zijn waardoor goedwillende klanten geraakt worden.
Soms kan het ook een bewuste overweging zijn om een vage foutmelding te tonen, om de boefjes niet wijzer te maken dan ze al zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Wally2002 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 07:42:
[...]

Soms kan het ook een bewuste overweging zijn om een vage foutmelding te tonen, om de boefjes niet wijzer te maken dan ze al zijn.
Dat is op de meeste webplatformen wel standaard de tactiek ja, maar door de website te bezoeken kan je meer zien. Een app kan niet voor elk wazig issue een keurige foutboodschap hebben, dus dan heb je vaak terugval op een default. Bewust of onbewust.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:29
Raar voorgeval. Ik wil gaan pinnen en doe netjes m'n pas erin. Krijg ineens een melding van storing. Dus pas komt eruit, maar zodra ik die pas aanraak om te pakken, slikt de automaat hem meteen in. Ik doe niets verkeerds en toch m'n pas weg? Daar even gewacht maar pas kwam niet terug. Geen pincode ingetoetst ook.

Tis wat met die automaten. Nieuwe pas aangevraagd, maar dat is lekker wel verdienen voor de banken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Locolau schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:25:
Raar voorgeval. Ik wil gaan pinnen en doe netjes m'n pas erin. Krijg ineens een melding van storing. Dus pas komt eruit, maar zodra ik die pas aanraak om te pakken, slikt de automaat hem meteen in. Ik doe niets verkeerds en toch m'n pas weg? Daar even gewacht maar pas kwam niet terug. Geen pincode ingetoetst ook.

Tis wat met die automaten. Nieuwe pas aangevraagd, maar dat is lekker wel verdienen voor de banken...
Ik neem aan dat ASN de kosten voor een nieuwe pas op zich neemt? Immers het is niet jouw schuld dat de pas wordt ingeslikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:01
esphome schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:26:
[...]

Zij vervangen de passen door VISA/Mastercard en vanaf volgend jaar zou je ook bij een aanvraag voor een vervangende bankpas de nieuwe uitvoering moeten krijgen.

In de loop van 2024 en 2025 vervangen we geleidelijk de huidige Maestro en V Pay betaalpassen door de nieuwe Debit Mastercard en Visa Debit betaalpassen. We vervangen je huidige pas op het moment dat deze het einde van de geldigheidsdatum bereikt. Je huidige betaalpas kun je gewoon tot deze datum blijven gebruiken. Vervalt je huidige betaalpas in 2025? Dan kan het zijn dat je nog een Maestro of V Pay betaalpas krijgt.

Bron: https://www.asnbank.nl/se...-of-debit-mastercard.html
Even hierop terugkomend, mijn pinpas verviel deze maand. Heb vandaag de vervangende op de mat gekregen en het is gelukkig een Visa Debit *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ik heb vaker gehad dat als ik met Apple Pay contactloos geld wil pinnen uit een Geldmaat, de transactie wordt geweigerd. Met ABN lukt het wel (ik heb 2 banken).

Kan ik dit veranderen? Hoe? Ik zie het niet in mijn settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10:29
Denk niet dat ASN het toestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ah daarom. Thanks. :)
Dan vind ik dat ze in het begin de melding van weigering moeten tonen en niet pas nadat je de vragen hebt beantwoord hoeveel je wil pinnen en of je wil kiezen uit welke biljetten. :+

[ Voor 18% gewijzigd door Wispe op 05-09-2025 22:25 ]

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste