• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:04
odo966 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 19:56:
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik had nu ook de credit card van ASN (via ICS) aangevraagd en vandaag binnengekregen, maar is het bij meer mensen zo dat in Apple Pay een heel ander plaatje verschijnt? Links is de ICS app zelf, met eekhoornafbeelding die komt overeen met de fysieke pas, maar in Wallet krijg ik een oranje design met neushoorn, ik neem aan dat dit het oude ontwerp is. Beetje slordig, zou ICS dit nog gaan aanpassen?
Bij mij in de app (android) het paarse pasje, in real life het oranje pasje.
En GooglePay doet het niet icm asn/ics.

• odo966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:39
Megupe schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:04:
[...]
Bij mij in de app (android) het paarse pasje, in real life het oranje pasje.
Ha, dan concludeer ik dat de oranje pas het oudere design is, en paars het nieuwe, komt ook overeen met dat ASN de andere dieren zoals de neushoon ging uitfaseren ten gunste van alleen de eekhoorn als beeldmerk voortaan.

Maar dat ICS maar één plaatje voor iedereen kan tonen in hun app, en dus ziet iedereen daar het nieuwe.

En in Apple Pay zijn ze er juist nog niet aan toegekomen om de nieuwe te uploaden, dus daar ziet iedereen nog het oude. 8)7

• falconxp
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-12 13:13
Oranje bij mij in Apple Pay en fysiek. In ICS app paars.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb een rare:
  • ingeplande overboeking ASN -> ING op zondag*: wél afgeschreven ASN, niet bijgeschreven ING (komt dan maandag door)
  • handmatige overboeking ASN -> ING op zondag*: wél afgeschreven ASN, direct bijgeschreven ING
*volgens mij ook op feestdagen en mogelijk ook op zaterdag, maar dat weet ik niet zeker

Ik vind dit persoonlijk wel een klacht waardig, waarom kan dit met een handmatige overboeking wél, maar gepland niet goed gaan terwijl het geld wel wordt afgeschreven? Erg bijzonder, iemand ervaring mee en/of een idee hoe dit zit?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:05
True schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 20:56:
Ik heb een rare:
  • ingeplande overboeking ASN -> ING op zondag*: wél afgeschreven ASN, niet bijgeschreven ING (komt dan maandag door)
  • handmatige overboeking ASN -> ING op zondag*: wél afgeschreven ASN, direct bijgeschreven ING
*volgens mij ook op feestdagen en mogelijk ook op zaterdag, maar dat weet ik niet zeker

Ik vind dit persoonlijk wel een klacht waardig, waarom kan dit met een handmatige overboeking wél, maar gepland niet goed gaan terwijl het geld wel wordt afgeschreven? Erg bijzonder, iemand ervaring mee en/of een idee hoe dit zit?
Ja dat is omdat het banksysteem nog werkt met batch betalingen die in de nacht verwerkt worden dat is vanoudher zo ontstaan. Blijkbaar is een handmatige betaling wel eentje die meteen doorgaat.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:25:

Ja dat is omdat het banksysteem nog werkt met batch betalingen die in de nacht verwerkt worden dat is vanoudsher zo ontstaan. Blijkbaar is een handmatige betaling wel eentje die meteen doorgaat.
@True Dit denk ik:
Een ingeplande opdracht hoeft alleen maar op de juiste dag uitgevoerd te worden. Het bedrag lijkt nu wel al afgeschreven te zijn zodat hij wel zeker door kan gaan.

Omdat je niet het tijdstip van een ingeplande opdracht kan bepalen maak ik er liever geen gebruik van. Blokken van 4 a 6 uur zou voor mij nauwkeurig genoeg zijn, bij doorboeken naar weer een andere rekening.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Vaevictis_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:25:
[...]

Ja dat is omdat het banksysteem nog werkt met batch betalingen die in de nacht verwerkt worden dat is vanoudher zo ontstaan. Blijkbaar is een handmatige betaling wel eentje die meteen doorgaat.
Dan is de redenatie dus, omdat de inplanbare boekingen gebruik maken van het verouderde banksysteem - ik ben van mening dat ik dat onacceptabel mag vinden, zeker omdat het klaarblijkelijk wél kan getuigde de handmatige betaling.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

W1ck1e schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:32:
[...]

@True Dit denk ik:
Een ingeplande opdracht hoeft alleen maar op de juiste dag uitgevoerd te worden. Het bedrag lijkt nu wel al afgeschreven te zijn zodat hij wel zeker door kan gaan.

Omdat je niet het tijdstip van een ingeplande opdracht kan bepalen maak ik er liever geen gebruik van. Blokken van 4 a 6 uur zou voor mij nauwkeurig genoeg zijn, bij doorboeken naar weer een andere rekening.
Anno 2025 verwacht ik dat het op de juiste dag overgeboekt is, niet alleen afgeschreven is.

• W1ck1e
  • Nu online
True schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:32:
[...]

Anno 2025 verwacht ik dat het op de juiste dag overgeboekt is, niet alleen afgeschreven is.
Dat kan bijvoorbeeld vandaag nog een dik uurtje ;)
En dan zijn ze nog steeds op tijd.

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 31-08-2025 22:44 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

W1ck1e schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:43:
[...]

Dat kan bijvoorbeeld vandaag nog een dik uurtje ;)
En dan zijn ze nog steeds op tijd.
Prachtige tackle op de semantiek .. je snapt dat ik doelde op afgeboekt en direct bijgeboekt.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:05
True schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 22:32:
[...]

Het bancaire systeem is echt antiek, COBOL, batchprocessen dat gaat niet veranderen de meeste banken hebben er een moderne schil omheen gebouwd maar het zal nooit een blockchain worden.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:58

Marc H

- - Is wakker - -

Ik heb een rare:

Het verschil zit hem idd in de batchverwerking. Er wel bij stilgestaan dat die batchverwerking ook bij de ING dan ook op dezelfde dag moet gebeuren, en dat daar waarschijnlijk de vertraging in zit, en niet bij ASN?

Het is ook vrij simpel waarom niet alle betalingen 'meteen' worden uitgevoerd. Het aantal mutaties die dagelijks verwerkt moeten worden.

Denk maar eens aan hoeveel salaris betalingen een bedrijf als Albert Heijn per maand doet, het aantal incasso's van de belastingdienst, of betalingen van toeslagen. Die allemaal één voor één verwerken is totaal onzinnig. Het is voor een bank vele malen efficiënter om dat in een batchverwerking te doen. En ja, ook automatische betalingen zijn handiger om in dat zelfde proces mee te nemen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:58

Marc H

- - Is wakker - -

Vaevictis_ schreef op maandag 1 september 2025 @ 05:42:
[...]

Het bancaire systeem is echt antiek, COBOL, batchprocessen dat gaat niet veranderen de meeste banken hebben er een moderne schil omheen gebouwd maar het zal nooit een blockchain worden.
Klopt. In mijn tijd was er een schaduwadministratie die de directe betalingen bijhield. 'S nachts, in de batchverwerking, werden die betalingen dan in de centrale administratie bijgewerkt.

Het zou mij niet eens verbazen als het nog steeds zo zou werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Marc H op 01-09-2025 06:45 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:29
Als het goed is worden binnenkort ook batchbetalingen, ingeplande betalingen etc instant payments. Een aantal maanden geleden zat ik in een webinar van Rabobank (daar bankiert m'n werkgever en ik deed mee aan dat webinar in mijn hoedanigheid van Finance manager) waarin dat werd aangekondigd. Neem aan dat dit soort dingen dan ook verleden tijd zijn.
Daarbij zijn er ook wel verschillen in de systemen van banken. Op mijn werk hebben we recent een contract afgesloten om automatische incasso's te gaan doen. Eerst getest op mijn eigen bankrekening. Ingesteld dat er op de 18e geïncasseerd moest worden, dat werd de 21e. De Rabobank kon geen enkele reden vinden waarom, dus ik heb ook de ASN gecontact. Die zeiden dat zij als er een incasso wordt aangekondigd dat pas een werkdag later uitvoeren om nog de mogelijkheid te geven aan de klant om te weigeren. Lang verhaal kort, elke bank heeft z'n eigen systemen, regels en protocollen dus het kan ook aan de ander liggen.

Zou overigens wel top zijn als die batches ook instant worden, dan krijg ik mijn salaris tenminste altijd op dezelfde dag onafhankelijk van of het een weekend of feestdag is, dan kan ik mijn privéadministratie automatiseren. Dat doe ik nu nog voor een groot deel handmatig omdat er idd totaal geen mogelijkheid is bij ASN om triggers of tijdstippen in te stellen zijn voor automatische overboekingen.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:49
Vld1989 schreef op maandag 1 september 2025 @ 17:49:
Die zeiden dat zij als er een incasso wordt aangekondigd dat pas een werkdag later uitvoeren om nog de mogelijkheid te geven aan de klant om te weigeren.
Dit geldt voor zover ik weet toch voor alle banken?
De incassant moet de incasso tijdig aankondigen bij de bank, 5 werkdagen voor de eerste en de daaropvolgende 1 werkdag. Dat is inderdaad bedoeld zodat de klant zo nodig kan weigeren. Vandaar dat de eerste incasso ook 5 werkdagen van te voren moet worden aangekondigd.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:56
D-Ed schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:23:
Op dit moment zit ik in Spanje en kan al een aantal dagen de ASN (SNS) app niet meer gebruiken.. Ik zie de opmerking ‘Geen internet, controleer je verbinding en probeer het opnieuw). Mijn Rabo app en N26 doen het wel gewoon. Geen VPN actief, 5G al omgezet naar 4G maar nog steeds niets..

Om te chatten moet je inloggen in de app en in het weekend zijn ze telefonisch niet bereikbaar.. Iemand een idee wat te doen? Overigens, als ik en Apple Pay een betaling doe zie ik wel een notificatie van de app in beeld verschijnen maar kan verder dus niets..
Beetje late reactie maar wat je kunt doen is even de website benaderen. Als je daar ook een blokkade treft, dan krijg je soms een lang cijfer te zien. Het wil wel eens voorkomen dat je vanuit een Ip adres komt dat toevallig net uit een range komt die niet vertrouwd wordt of waar rottigheid op is uitgehaald. Met dat nummer weet de helpdesk wel waar ze de melding moeten neerzetten ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mistraller
D-Ed schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:49:
[...]

Ik maak mij er zeker geen zorgen om maar deze situatie maakt mij als consument wel helder dat ASN vwb gebruikersgemak op vakantie 0,0 punten scoort. Dus wat dat betreft gaan we de komende maanden eens kijken of deze bank nog bij ons past (aangezien ze niet eens beschikbaar zijn om een hulpvraag uit te zetten aangezien je daarvoor moet inloggen met je app |:(

Toen het nog SNS was kon je met je lokale bank bellen.. Pasr minpuntjes dus :-(

Edit: Oja, als die mogelijke fouten zo legio zijn zal het fijn zijn als men dit in de app aangeeft ipv de fout bij de consument te leggen; ‘Uw internet werkt niet dus probeer het nog eens een keer’ _O-
De vermoedelijk werkelijke reden stond niet in het lijstje.... probleem is dat je tegenwoordig als bank zoveel schutttingen moet plaatsen om de rotzakken buiten te houden, dat er altijd wel ergens in de wereld edge cases zijn waardoor goedwillende klanten geraakt worden.

- sorry -

---------------

• Mistraller
wernert schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 20:33:
Ik wil graag weg bij de voormalige boerenleenbank, die tegenwoordig sterker is in marketing dan klantenservice. Rabo heeft gelukkig nog de mogelijkheid om in te loggen met een hardware token (paslezer).

Als ik de bovenstaande posts goed begrijp, dan heeft ASN niet meer die optie? En ben je dus verplicht je mobiele peilbaken altijd bij je te hebben?
Ook de rabo wil van de scanner af. Het echte uitfaseren is daar nog niet begonnen, maar al wel mogelijk. Het is nu eenmaal een zeer kostbare zaak voor een bank om hardware te leveren, terwijl de klanten exact dezelfde hardware al in hun hand hebben.

Kijk je wat verder, dan zie je banken die alweer een stapje verder zijn. Zo bankier je bij KNAB zonder fysieke bankpas. Alleen als je echt een fysiek pasje wilt kan je die aanvragen. Maar eerlijk is eerlijk, ik gebruik zelf ook geen bankpassen meer. Ik heb zelf meerdere betaalrekeningen, en de pasjes liggen altijd thuis. Telefoon leeg? Dan heb ik nog altijd Garmin Pay achter de hand. (Waar ik helaas ASN (nog?) niet aan kan koppelen, maar goed.

Het duurt niet lang meer en ook de bankpas is verleden tijd. Pinnen bij Geldmaat zonder pas kan al met ING, Rabo en KNAB.

---------------

• Wally2002
Mistraller schreef op maandag 1 september 2025 @ 22:24:
[...]

De vermoedelijk werkelijke reden stond niet in het lijstje.... probleem is dat je tegenwoordig als bank zoveel schutttingen moet plaatsen om de rotzakken buiten te houden, dat er altijd wel ergens in de wereld edge cases zijn waardoor goedwillende klanten geraakt worden.
Soms kan het ook een bewuste overweging zijn om een vage foutmelding te tonen, om de boefjes niet wijzer te maken dan ze al zijn.

• Mistraller
Wally2002 schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 07:42:
[...]

Soms kan het ook een bewuste overweging zijn om een vage foutmelding te tonen, om de boefjes niet wijzer te maken dan ze al zijn.
Dat is op de meeste webplatformen wel standaard de tactiek ja, maar door de website te bezoeken kan je meer zien. Een app kan niet voor elk wazig issue een keurige foutboodschap hebben, dus dan heb je vaak terugval op een default. Bewust of onbewust.

---------------

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:55
Raar voorgeval. Ik wil gaan pinnen en doe netjes m'n pas erin. Krijg ineens een melding van storing. Dus pas komt eruit, maar zodra ik die pas aanraak om te pakken, slikt de automaat hem meteen in. Ik doe niets verkeerds en toch m'n pas weg? Daar even gewacht maar pas kwam niet terug. Geen pincode ingetoetst ook.

Tis wat met die automaten. Nieuwe pas aangevraagd, maar dat is lekker wel verdienen voor de banken...

• Wally2002
Locolau schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 19:25:
Raar voorgeval. Ik wil gaan pinnen en doe netjes m'n pas erin. Krijg ineens een melding van storing. Dus pas komt eruit, maar zodra ik die pas aanraak om te pakken, slikt de automaat hem meteen in. Ik doe niets verkeerds en toch m'n pas weg? Daar even gewacht maar pas kwam niet terug. Geen pincode ingetoetst ook.

Tis wat met die automaten. Nieuwe pas aangevraagd, maar dat is lekker wel verdienen voor de banken...
Ik neem aan dat ASN de kosten voor een nieuwe pas op zich neemt? Immers het is niet jouw schuld dat de pas wordt ingeslikt.

• Vld1989
esphome schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:26:
[...]

Zij vervangen de passen door VISA/Mastercard en vanaf volgend jaar zou je ook bij een aanvraag voor een vervangende bankpas de nieuwe uitvoering moeten krijgen.

In de loop van 2024 en 2025 vervangen we geleidelijk de huidige Maestro en V Pay betaalpassen door de nieuwe Debit Mastercard en Visa Debit betaalpassen. We vervangen je huidige pas op het moment dat deze het einde van de geldigheidsdatum bereikt. Je huidige betaalpas kun je gewoon tot deze datum blijven gebruiken. Vervalt je huidige betaalpas in 2025? Dan kan het zijn dat je nog een Maestro of V Pay betaalpas krijgt.

Bron: https://www.asnbank.nl/se...-of-debit-mastercard.html
Even hierop terugkomend, mijn pinpas verviel deze maand. Heb vandaag de vervangende op de mat gekregen en het is gelukkig een Visa Debit *O*

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ik heb vaker gehad dat als ik met Apple Pay contactloos geld wil pinnen uit een Geldmaat, de transactie wordt geweigerd. Met ABN lukt het wel (ik heb 2 banken).

Kan ik dit veranderen? Hoe? Ik zie het niet in mijn settings.

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:55
Denk niet dat ASN het toestaat?

• Wispe
  • Niet online
Ah daarom. Thanks. :)
Dan vind ik dat ze in het begin de melding van weigering moeten tonen en niet pas nadat je de vragen hebt beantwoord hoeveel je wil pinnen en of je wil kiezen uit welke biljetten. :+

[ Voor 18% gewijzigd door Wispe op 05-09-2025 22:25 ]

• Vld1989
Ik heb een rare:

Nog even hierop terugkomend, ik heb deze week op mijn werk exact hetzelfde aan de hand gehad, maar dan tussen de 2 andere banken. Het lijkt er dus sterk op dat de ASN hier niets aan kan doen en het gewoon een standaard is in de systemen die gebruikt worden door banken.

Wel hebben we vandaag een brief van de Rabobank ontvangen waarin officieel wordt aangekondigd dat betaalbatches en ingeplande betalingen vanaf 1 november ook aangesloten worden op Instant Payments, dus dat is wel goed nieuws.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:45
Ik moet me opnieuw identificeren bij de ASN. Proces loopt stuk op het scannen van mijn gezicht. Ik doe dit tegen een witte achtergrond bij daglicht. Zijn hier nog andere truuks voor? Heeft het zin om naar een ASN winkel te gaan? Of kan ik beter meteen op zoek naar een nieuwe bank?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• W1ck1e
  • Nu online
Wijnands schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:52:
Ik moet me opnieuw identificeren bij de ASN. Proces loopt stuk op het scannen van mijn gezicht. Ik doe dit tegen een witte achtergrond bij daglicht. Zijn hier nog andere truuks voor? Heeft het zin om naar een ASN winkel te gaan? Of kan ik beter meteen op zoek naar een nieuwe bank?
Ik zou even naar de winkel gaan.

• Wijnands
Gaat het wel goed bij die bank? Klantenservice is telefonisch onbereikbaar, op de winkel hangt een briefje "wegens omstandigheden gesloten"

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wijnands schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:56:
Gaat het wel goed bij die bank? Klantenservice is telefonisch onbereikbaar, op de winkel hangt een briefje "wegens omstandigheden gesloten"
Bij een flinke IT back-end storing zou ik de winkel ook dichtgooien, contanten heb je niet meer. En iets opzoeken kun je niet voor je klanten. Geen idee of dat het geval is overigens.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07-12 15:29
Wijnands schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 15:52:
Ze gebruiken allemaal dezelfde software. Teen bank die dat zelf ontwikkeld.

• Wijnands
Sjongejonge, nou het kostte 3 pogingen want de daadwerkelijke openingstijden van de ASN winkel zijn nogal random maar ja hoor, ik heb me kunnen identificeren.

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-12 15:27
Weet iemand hoe het zit met die nieuwe debit cards? De Maestro en V-Pay worden in 2024 en 2025 vervangen las ik door Visa Debit Card. Dat is mooi. Echter omdat mijn bankpas van het zomer kapot ging (soort beschermfolie liet los) een nieuwe besteld. Kreeg echter nog een V-Pay met geldigheid tot 2030. Moet ik nu tot 2030 wachten?

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 20:00
Henkie-Jan schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:41:
Weet iemand hoe het zit met die nieuwe debit cards? De Maestro en V-Pay worden in 2024 en 2025 vervangen las ik door Visa Debit Card. Dat is mooi. Echter omdat mijn bankpas van het zomer kapot ging (soort beschermfolie liet los) een nieuwe besteld. Kreeg echter nog een V-Pay met geldigheid tot 2030. Moet ik nu tot 2030 wachten?
Kort antwoord: Ja
Lang antwoord: Bel even met de klantenservice en leg je probleem neer en dat je liever een debit MasterCard of Visa hebt voor online betalingen en in het buitenland. Afhankelijk van de medewerker en hoe vaak je een betaalpas hebt vervangen hoor je meteen of het mogelijk is en of je dan gratis een nieuwe kaart krijgt of moet betalen voor de debit kaart.

• odo966
Henkie-Jan schreef op zondag 2 november 2025 @ 18:41:
omdat mijn bankpas van het zomer kapot ging (soort beschermfolie liet los) een nieuwe besteld. Kreeg echter nog een V-Pay met geldigheid tot 2030. Moet ik nu tot 2030 wachten?
Weet je nog wanneer in de zomer je dat gedaan hebt? Ik heb namelijk half juli een nieuwe besteld en wel Visa Debit gekregen. (odo966 in "Mastercard stopt met Maestro")

En door een ander forumlid aldaar werd gemeld dat op dat moment alle nieuwe en vervangende ASN kaarten Visa Debit zouden worden (wellicht vanaf 1 juli dan bv.?) (Masseurvenlo in "Mastercard stopt met Maestro")

• Wally2002
odo966 schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:42:
[...]

Weet je nog wanneer in de zomer je dat gedaan hebt? Ik heb namelijk half juli een nieuwe besteld en wel Visa Debit gekregen. (odo966 in "Mastercard stopt met Maestro")

En door een ander forumlid aldaar werd gemeld dat op dat moment alle nieuwe en vervangende ASN kaarten Visa Debit zouden worden (wellicht vanaf 1 juli dan bv.?) (Masseurvenlo in "Mastercard stopt met Maestro")
ASN is 1 juli overgestapt op de nieuwe debit kaarten.

• odo966
dus @Henkie-Jan kan gewoon nog eenmaal een nieuwe kaart aanvragen, en van Visa Debit gaan genieten. Kost eenmalig 4,50 of zo maar dan hoef je niet tot 2030 te wachten :)

• 108rogar
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-12 23:26
Ik denk dat het sowieso niet tot 2030 wordt. Had Mastercard niet al een einddatum van 2027 ofzo? Visa zal er op een gegeven moment ook de stekker uit willen trekken, als het aantal kaarten hard daalt.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:00

Internet Janny

He does it for free

Ik wacht wel totdat mijn pas afloopt, ik ga niet 4,50 vrijwillig betalen.

Zero compensation

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
De verwachting voor VPAY was dat die voor 2028 vervangen zouden worden maar nu nog dit jaar nog VPAY kaarten zijn uitgegeven kan het wel eens later worden. Waarom er nog VPAY kaarten verzonden wordt is dan raar. Is er soms nog een voorraad kaarten aanwezig die ander weggegooid moest worden?

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-12 15:27
odo966 schreef op maandag 3 november 2025 @ 18:23:
dus @Henkie-Jan kan gewoon nog eenmaal een nieuwe kaart aanvragen, en van Visa Debit gaan genieten. Kost eenmalig 4,50 of zo maar dan hoef je niet tot 2030 te wachten :)
Heb mijn pas eind mei of juni besteld. Die geplastificeerde laag liet los. Is dus een VPay met houdbaarheid tot april 2030 en geproduceerd bij Thales wat ik lees...

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Prijsverhoging naar 4 euro :r :r :r

• pordkert
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 05-12 13:43
Ik las het inderdaad. Zeven maanden geleden kostte het nog €3,20. Is een stijging van 25% in negen maanden tijd!

Ik overweeg serieus om de bank te verlaten. Het aantal verstoringen lijkt toe te nemen en een verhoging van 25% is fors. Wellicht dat er betaald moet worden voor de stenen winkels, waar ik nooit kom (en in de buurt zouden moeten zijn).

• Internet Janny

Internet Janny

He does it for free

Ik heb nog geen bericht in de app gezien of mail gehad?
Maar eens kijken of er een goed (gratis) alternatief is.

Edit: ik heb wel Openbank maarja spaans Iban en geen betaalverzoeken.

[ Voor 24% gewijzigd door Internet Janny op 28-11-2025 08:19 ]

Zero compensation

• pordkert
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 05-12 13:43
@Internet Janny Ik las het vanochtend in de inbox op de website. Was gedateerd op gisteren. In het bericht hadden ze het over gelijktrekken van tarieven. Kom je toevallig van Regiobank of SNS?

Zelf gebruik ik N26 en Revolut. De laatste biedt gewoon een Nederlands iban. Betaalverzoeken gebruik ik nooit, dus ik zal niet weten of het die functionaliteit heeft. In het laatste half jaar heb ik minder verstoringen opgemerkt dan bij ASN.

• Internet Janny

Internet Janny

He does it for free

pordkert schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 08:31:
@Internet Janny Ik las het vanochtend in de inbox op de website. Was gedateerd op gisteren. In het bericht hadden ze het over gelijktrekken van tarieven. Kom je toevallig van Regiobank of SNS?

Zelf gebruik ik N26 en Revolut. De laatste biedt gewoon een Nederlands iban. Betaalverzoeken gebruik ik nooit, dus ik zal niet weten of het die functionaliteit heeft. In het laatste half jaar heb ik minder verstoringen opgemerkt dan bij ASN.
Nee ik zit bij de gewone ASN, al jaren.

Zero compensation

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:01
4,- vind ik echt belachelijk. Een paar jaar geleden was het nog 1,90 bij de ASN.
Ik overweeg ook mijn rekening op te zeggen. :-(

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat doen al die graaiers, dan moet je bij de grote banken wegblijven. ABN en ING zijn net zoduur.

• esphome
  • Niet online
Op het moment is de ASN bezig met het opnieuw identificeren van haar klanten. ASN wil graag dat haar klanten op een digitale wijze dit doen en krijgt zo meer informatie binnen dan strikt nodig is dan in de wet en regelgeving is vastgelegd.

Je kunt hier meer over lezen op een pagina waar een klant van de ASN het een en ander heeft uitgezocht en opgedane ervaringen heeft verwerkt in een onderzoek.
Mijn man kreeg berichten van de ASN Bank met de melding dat hij een ID-check zou moeten doen. Eerst dacht ik dat het spam was. Maar er volgde een tweede mail en daarna een derde.
Het viel me op dat de taal in de mail steeds ‘dreigender’ werd en bij de derde mail gingen er belletjes bij me rinkelen. Er kwam namelijk een waarschuwing over wat er zou gebeuren als hij de digitale ID-check niet zouden uitvoeren. Er werd zelfs gesproken over het blokkeren van toegang tot onze rekening.
En zelfs voor mij zou die blokkering dan gelden, ondanks dat mijn eigen identificatie wel correct was geregistreerd.

Wat voor ons wringt, is dat de bank bij weigering meteen zulke zware maatregelen aankondigt: geen toegang meer tot internetbankieren, geen betalingen kunnen doen en uiteindelijk zelfs het risico op opzegging van de klantrelatie.
Site: https://www.johannakoopman.nl/id-check-bank/

De ASN wil kennelijk zelf niet reageren op vragen en laat tot nu toe niets van zich horen.
Op het klachtenformulier op de website van de ASN stond dat ik binnen 10 dagen reactie zou krijgen. In de bevestigingsmail werd echter genoemd dat het 25 dagen kon duren. Tot op heden heb ik nog geen reactie gehad. Ook op mijn andere mailtjes heb ik helemaal niets gehoord. Ook geen ontvangstbevestiging.

Ik heb de informatie over de Wwtf en AVG naar het kantoor van de ASN bank gebracht. Een medewerker wil er intern ook vragen over stellen. Daarnaast heb ik mijn update met wetteksten als aanvulling op mijn klacht naar de ASN gemaild.

• Internet Janny

Internet Janny

He does it for free

Vreemd verhaal. Op https://www.asnbank.nl/id-check.html staat dat je gewoon langs kan komen in winkels voor een identificatie.

Zero compensation

• esphome
  • Niet online
Internet Janny schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:44:
Vreemd verhaal. Op https://www.asnbank.nl/id-check.html staat dat je gewoon langs kan komen in winkels voor een identificatie.
Vreemd verhaal van de klant of van de ASN bank?

Op de pagina van kun je ook het volgende lezen:
Tijdens het gesprek vroeg ik hier op door, want nu zij toch wisten dat wij het écht waren, zou de ID-check toch bevestigd kunnen worden? Echter, zo werd aangegeven, het ging echt om de facial recognition en daarom dus de scan van het paspoort en de selfie.
Wij gaven aan daar niet mee akkoord te gaan, waarop we het advies kregen om een klacht in te dienen.

De uiterste datum voor de ID-check bleek uitgesteld te kunnen worden, zodat we wat meer tijd zouden hebben om e.e.a. uit te zoeken. (Uitstel mag 3 keer één maand).
Sluit de ASN dan daarna jouw bankrekening, ben je aangewezen op een basisbetaalrekening/basisbankrekening?

Volgens de AGV mag er geen sanctie staan op het niet mee werken als je niet meewerkt een digitale ID-check met facial recognition.
Wanneer mag een bank biometrische gegevens verwerken?

Dat mag alleen wanneer:
  • er een duidelijke wettelijke verplichting bestaat, óf
  • er vrij gegeven toestemming is
Toestemming is volgens de AVG alleen geldig wanneer iemand:
  • echt kan kiezen
  • géén nadelige gevolgen ervaart bij weigering
  • niet onder druk wordt gezet
  • toegang behoudt tot essentiële voorzieningen
De minister (kamerbrief in PDF formaat) vindt ook dat de banken zicht teveel rechten toe-eigenen.
Dit ingrijpen heeft geleid tot een overreactie, zowel bij de sector als bij de toezichthouders. De anti-witwasaanpak is daardoor in de praktijk doorgeslagen, met negatieve gevolgen voor burgers en ondernemers. Er zijn veel voorbeelden waaruit blijkt dat de inzet van banken disproportioneel uitpakt voor klanten.

• Wally2002
IJsbeer schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:52:
Dat doen al die graaiers, dan moet je bij de grote banken wegblijven. ABN en ING zijn net zoduur.
Yep, daarvoor kan men het beste bij het volgende topic een kijkje nemen:
Het Grote Gratis Bankentopic Deel 2

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

esphome schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:28:
Op het moment is de ASN bezig met het opnieuw identificeren van haar klanten. ASN wil graag dat haar klanten op een digitale wijze dit doen en krijgt zo meer informatie binnen dan strikt nodig is dan in de wet en regelgeving is vastgelegd.

Je kunt hier meer over lezen op een pagina waar een klant van de ASN het een en ander heeft uitgezocht en opgedane ervaringen heeft verwerkt in een onderzoek.

[...]

Site: https://www.johannakoopman.nl/id-check-bank/

De ASN wil kennelijk zelf niet reageren op vragen en laat tot nu toe niets van zich horen.

[...]
offtopic:
Je bron is een website die vooral heel goed ingaat op een MLM die ze toevallig zelf ook aanbieden.

Ik haak af, de korrel zout die hiervoor nodig is om dit op waarde te schatten is zouter dan de tranen als de ASN een prijsverhoging doorvoert.

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:54
ASN wijzigt weer eens zijn tarieven. Van €3.65 naar €4 per 1 februari.
3 jaar geleden was dit de goedkoopste maar dat is intussen al ruimschoots voorbij.

Tijd voor een alternatief denk ik..
Maar welke bank betaald maandelijks zijn rente uit op de spaarboekjes?

[ Voor 3% gewijzigd door Asterion op 03-12-2025 12:27 ]

• Internet Janny

Internet Janny

He does it for free

Asterion schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:26:
3 jaar geleden was dit de goedkoopste maar dat is intussen al ruimschoots voorbij.

TradeRepublic betaalt maandelijks de rente van de ECB uit. Maar dat is meer een bank voor erbij want geen ideal en betaalverzoek/tikkie.

Zero compensation

• esphome
  • Niet online
True schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:49:
[...]
offtopic:
Je bron is een website die vooral heel goed ingaat op een MLM die ze toevallig zelf ook aanbieden.

Ik haak af, de korrel zout die hiervoor nodig is om dit op waarde te schatten is zouter dan de tranen als de ASN een prijsverhoging doorvoert.
Don't shoot the messenger

Maar goed je mag natuurlijk ook hier kijken voor meer discussie over dit onderwerp als dat dan betrouwbaarder op jouw overkomt:
https://www.security.nl/p...n+bezoek+aan+het+filiaal_
https://www.security.nl/p...oor+een+hernieuwde+check_
https://www.security.nl/p...euwde+check_+%28Deel+2%29

Zij geeft zelf aan dat dit los staat van haar site.
Ik merk dat bezoekers van deze pagina zich soms inschrijven voor mijn algemene nieuwsbrief.
Uiteraard ben je altijd welkom, maar graag wil ik even wat verduidelijken:
die nieuwsbrief gaat over mijn werk, mijn blogs en de informatie die ik deel rondom Kangen Water® en over de emGuarde.
De situatie met de digitale ID-check staat daar los van en staat op deze pagina omdat het me handig leek de info ergens centraal te plaatsen.

Updates over de ID-check deel ik niet via mijn nieuwsbrief, maar alleen hier op deze pagina en, wanneer me dat handig lijkt, via mijn Facebook-tijdlijn. Zo blijft alles overzichtelijk op één plek.

• esphome
  • Niet online

Niet Nederlandse banken.... Het Grote Gratis Bankentopic Deel 2

Nederlandse banken moeten van alles bedenken om te controleren of hun "criminele" klanten ook wel echt criminele klanten zijn. Dat kost mankracht en inkoop van hard/software die dat doet.

De klant betaalt de rekening, zoals altijd.

• esphome
  • Niet online
Internet Janny schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:48:
[...]

TradeRepublic betaalt maandelijks de rente van de ECB uit. Maar dat is meer een bank voor erbij want geen ideal en betaalverzoek/tikkie.
Ideal is niet een zo,n probleem omdat er tegenwoordig Debit bankkaarten worden verstrekt waar je ook online mee kunt betalen. Dit zijn zijn Credit kaarten waar je op een later moment die betaling dan afbetaald.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:22

Als je naar de EerlijkeBankwijzer kijkt is Triodos het enige alternatief. Maar goed, die is nog een stuk duurder dan ASN. Dus eigenlijk is er geen alternatief. Tenzij je lage kosten belangrijker vindt dan hoe je geld belegd wordt, natuurlijk. Dan zijn de mogelijkheden eindeloos en kun je naar een willekeurige fintech overstappen die maandelijks (hogere) rente betaalt.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Of-Aaargh schreef op donderdag 4 december 2025 @ 06:50:
[...]

Als je naar de EerlijkeBankwijzer kijkt is Triodos het enige alternatief. Maar goed, die is nog een stuk duurder dan ASN. Dus eigenlijk is er geen alternatief. Tenzij je lage kosten belangrijker vindt dan hoe je geld belegd wordt, natuurlijk. Dan zijn de mogelijkheden eindeloos en kun je naar een willekeurige fintech overstappen die maandelijks (hogere) rente betaalt.
Voor duurzaamheid moet je sowieso niet bij ASN zijn. 93,6% zit gewoon in hypotheken.
https://corporate.asnbank.nl/investor-relations/kerncijfers/

Meer dan 10 jaar geleden was dat nog de helft blijkbaar:
https://www.trouw.nl/nieu...oon-hoe-het-zit~b44ea761/

Maar sinds ze de banken hebben gefuseerd en alleen de merken aan de voorkant onderscheidend waren, was het al 90%+. Maar nu hebben ze zelfs de merken gefuseerd en ASN gekozen, want SNS was ook al duurzaam. Tja.

[ Voor 3% gewijzigd door rr7r op 04-12-2025 12:49 ]

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:31
rr7r schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:48:
[...]

Voor duurzaamheid moet je sowieso niet bij ASN zijn. 93,6% zit gewoon in hypotheken.
Ze hebben onder het kopje hypotheken wel relatief goede duurzaamheidsregelingen, daar onderscheiden ze zich echt mee van de rest van de markt.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• W1ck1e
  • Nu online
rr7r schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:48:

...
Bedoel je nu dat hypotheken niet duurzaam zijn ?
Wil je mij dat uitleggen ?
Mensen willen ergens wonen, en daar soms/vaak een woning voor kopen, in plaats van huren. Daar is vaak een hypotheek voor nodig.

• rr7r
  • Nu online
W1ck1e schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:54:
[...]

Bedoel je nu dat hypotheken niet duurzaam zijn ?
Wil je mij dat uitleggen ?
Mensen willen ergens wonen, en daar soms/vaak een woning voor kopen, in plaat s van huren. Daar is vaak een hypotheek voor nodig.
Dan zijn de volgende banken ook duurzaam: NN Bank, Achmea Bank, het voormalige Aegon Bank, Brand New Day Bank, Bunq, Lloyds Bank GMBH. Dat zijn namelijk ook spaar & hypotheek banken.

En de grote 3 zijn dan niet duurzaam? Omdat ze ook MKB uitzettingen hebben bovenop hun grote berg hypotheken? Moeten die maar de toegang tot financiering verliezen? Wat wil je met je geld plaatsen bij ASN ipv de grote 3 precies bereiken?

[ Voor 20% gewijzigd door rr7r op 04-12-2025 13:00 . Reden: aanvullingen ]

• rr7r
  • Nu online
MrAngry schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:54:
[...]

Ze hebben onder het kopje hypotheken wel relatief goede duurzaamheidsregelingen, daar onderscheiden ze zich echt mee van de rest van de markt.
Volgens welke benchmark?

• W1ck1e
  • Nu online
@rr7r Ik vroeg alleen maar waarom het enkele feit dat ASN voor 90+% in hypotheken zit maakt dat ASN niet duurzaam is.

• rr7r
  • Nu online
W1ck1e schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:01:
@rr7r Ik vroeg alleen maar waarom het enkele feit dat ASN voor 90+% in hypotheken zit maakt dat ASN niet duurzaam is.
Nou, ik heb niet beweerd dat ze niet duurzaam zijn. Ik heb gezegd dat je voor duurzaamheid niet bij ASN moet zijn. Bij nader inzien had ik moeten schrijven 'hoeven zijn'. Want al die bankjes die ik heb opgesomd zitten ook voornl. in hypotheken. Ik slaag er niet in om in te zien wat ASN onderscheidend maakt mbt 'duurzaam (spaar)geld beleggen'.

• W1ck1e
  • Nu online
rr7r schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:06:
[...]

Nou, ik heb niet beweerd dat ze niet duurzaam zijn. ...
Zo las ik "Voor duurzaamheid moet je sowieso niet bij ASN zijn. 93,6% zit gewoon in hypotheken." echter wel.

• rr7r
  • Nu online
W1ck1e schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:07:
[...]

Zo las ik "Voor duurzaamheid moet je sowieso niet bij ASN zijn. 93,6% zit gewoon in hypotheken." echter wel.
Mja je hebt gelijk. Maar ik had dat bericht snel getypt in de context van dat men ASN kiest vanwege de duurzaamheid, en in de context dat ASN in haar marketing zichzelf profileert als duurzame (onderscheidende) bank.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:31
Mijn ervaring, ik ben in de markt voor een hypotheek bij het verduurzamen van een huis.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• rr7r
  • Nu online
MrAngry schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:20:
[...]

Mijn ervaring, ik ben in de markt voor een hypotheek bij het verduurzamen van een huis.
Ik wil je best geloven, maar ik vind het niet zo snel cijfermatig terug op hun website. Wat ik er wel lees is dat de helft van de woningen waar hun hypotheek aanhangt geen energielabel heeft. En van de andere helft 71% een goed label heeft. Dus bij iets meer dan 1/3 deel weet men dat er wel een goed energielabel aanhangt.
Goed om te weten: iets meer dan de helft van die door ons gefinancierde woningen (€ 28,1 miljard) heeft een energielabel. Het grootste deel (69%) heeft label A, B of C. Dit zijn energielabels die als energiezuinig worden aangeduid. Er ligt dus nog wel een flinke opgave om meer woningen te verduurzamen. We helpen onze klanten onder meer met extra financieringsmogelijkheden bij het verduurzamen van hun huizen.
https://www.asnbank.nl/zo-investeren-we-jouw-geld.html

Daarnaast schrijven ze € 28,1 miljard op hun consumentenwebsite, maar op hun corporate website lees ik dat ze € 52,58 miljard aan hypotheken hebben uitstaan. https://corporate.asnbank.nl/investor-relations/kerncijfers/
> denk dat ze bedoelen 28,1 heeft energielabel, overige niet. 28,1/52,58 =0,534 dus 'iets meer dan de helft'

[ Voor 13% gewijzigd door rr7r op 04-12-2025 13:34 . Reden: laatste alinea aanvulling ]

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:51
Ze hadden laatst een actie waarbij je gratis je huis een energielabel kon aanmeten (tegenwoordig moet dat door een erkend iemand dus kost ook wat).
Vond dat wel fijn om te zien dat we sinds onze koop inmiddels van C naar A zijn gegaan. En fijn dat ASN dat dus gratis aanbood.
En voor henzelf weer de waarde dat ze dus nog een huis in de portefeuille hebben met energielabel A.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Internet Janny schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:44:
Ik kreeg ook zo'n e-mailtje over het identificeren en dat je de Ockto-extensie moest installeren.

Maar dankzij jouw link zag ik ook dat het gewoon via de app gedaan kon worden en dan zelf het paspoort kon scannen. Jammer dat ze deze methode niet via de e-mail communiceren.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• esphome
  • Niet online
Dezelfde klant die belde naar aanleiding van het ontvangen van herinneringen over de ID check. Klant belt naar de klantenservice. Bij de eerste medewerker werd er gedreigd om de toegang tot de ASN bank omgeving te blokkeren en daarna uit te zetten.

Gelukkig heeft die klant de volgende dag opnieuw gebeld en kreeg een luisterend oor en begrip. De herinneringen werden uit de bank omgeving gehaald en dispensatie verleend om de ID-Check te doen.

Bron: https://www.johannakoopma...ngen-ID-check-ASN-1.0.pdf

Daarnaast heeft Johanna een overzicht gemaakt over de wet en regelgeving omtrent dit alles: https://www.johannakoopma...ulling-klacht-ASN-2.0.pdf

Laat ik nog eens wat mijn bezwaar is, het gaat erom dat er een digitale ID-Check wordt gedaan terwijl dit volgens de geldende wet en regelgeving niet vereist is. Ik heb er niets tegen om bij de bank langs te gaan en mij dan te legitimeren. Zonder bedreigingen dat anders mijn bankrekening dan opgezegd wordt en dat ik daarna weer van alles moet regelen om in de samenleving mee te kunnen doen.

Het gaat wel om iets wat essentieel is om in de tegenwoordige tijd een leven te kun hebben. Hoe meer digitaal is, hoe gemakkelijker het is om dat dan ook van jou af te nemen.

Het gaat met een druk op de knop en je bent het kwijt.

• esphome
  • Niet online
Vandaag is er weer een negatieve klantervaring met de ASN bank te lezen. Een klant had een herindentificatie opdracht gekregen en daarna een ASN bank kantoor bezocht. Hieronder de overgenomen ervaring van de klant over de gang van zaken tijdens de herindentificatie:

Ik had dat mailtje over heridentificeren niet eens gezien, wel een berichtje van gelijke strekking in mijn internetbankieren-omgeving (ik doe dit nog met de Digipass overigens). In reactie op het door ASN geposte berichtje in mijn internetbankieren-omgeving voelde ik aan (lees: helderweten) dat de daar aanbevolen methode via een zogenaamde app niet deugde. Een hierop volgende AI-zoekvraag wist mij te vertellen dat is er op moest aandringen telefonisch een verificatie op kantoor af te spreken met de ASN-bank. Dat voelde goed. En ik kon deze alternatieve optie tevens bij gestelde vragen op de ASN-site vinden, dat identificatie op kantoor evengoed een optie voor heridentificatie is.

Goedgehumeurd stapte is vervolgens voor het eerst een ASN-kantoor binnen. Na enig wachten werd ik geholpen en mocht ik plaats nemen bij een bankmedewerker. Hij startte het heridentificeren, ik zat er ontspannen bij. Hij maakte foto's van mijn paspoort ('k had nog geen benul dat een rijbewijs eventueel ook had kunnen volstaan), et cetera, tot hij vervolgde met de mij onverwachtse handeling van zijn smartfoon richting mijn gezicht te richten en tegelijkertijd met die beweging mij te verzoeken me in de ovaalvorm die op dat moment gepresenteerd was op zijn telefoonscherm te bewegen. In reactie daarop rees ik mijn arm om die opname te blokkeren, en kort gezegd een minuut later stond ik weer op straat.

Enigszins beteuterd, want zo iets verneukeratiefs had ik nu weer niet verwacht.

De klant is duidelijk totaal verbijsterd over de gang van zaken en zal nu moeten vrezen dat de aangehouden bankrekening bij de ASN bank beëindigd gaat worden. Wat zal inhouden dat de ASN bank de klant zal "debanken".

Hopelijk zal dit niet zover komen maar de ASN bank schijnt nogal stellig te zijn in haar houding ten opzichte van haar klanten.

Bron, bijdrage van 8 dec om 11:09 : https://www.security.nl/p...n+bezoek+aan+het+filiaal_

• esphome
  • Niet online
De ASN bank geeft op haar website aan dat zij de volgende gegevens van iedere klant benodigen:
Wij verwerken gegevens zoals je naam, bedrijfsnaam, adresgegevens, land, geboortedatum, geslacht, Burgerservicenummer, e-mailadres, telefoonnummers, IBAN's, kopie van en gegevens op je identiteitsbewijs, een selfie en een (frame van een) biometrische scan, in welk land je belastingplichtig bent, informatie over je financiële positie zoals jaarcijfers en belastingaangiften, transactiegegevens, scores over je kredietwaardigheid, informatie zoals registratie bij het Nederlands Bureau Kredietregistratie (BKR), herkomst financiële middelen, relevante kennis en ervaring, doelstellingen en risicobereidheid, betalings- en beleggingsgegevens, score over betrouwbaarheid, persoonsgegevens over de producten en correspondentie.
Bij mij houdt het op als ik biometrische gegevens lees en die ga ik nooit en ten nimmer, aan welke bank dan ook bank, verstrekken. Dan maar weer terug naar je huur, gas-licht etc. contant afreken bij de balie van de desbetreffende bedrijven. Dat je zover in de tijd teruggeworpen kunt worden door de handeling van één bedrijf.

Bron: https://www.asnbank.nl/id-check.html kopje : Welke gegevens hebben jullie nodig?

• Wispe
  • Niet online
@esphome ik krijg het gevoel dat je de ASN Bank zwart wil maken. Je standpunt is duidelijk en het lijkt me zinvoller om het bij jouw eigen ervaring te blijven.

• Wally2002
@esphome je hebt m.i. wel een goed punt te pakken.
Ik vraag me wel af of de (uitgebreide) quotes van ervaringen elders hier nu echt noodzakelijk zijn. Wat mij betreft volstaat een linkje en een korte samenvatting in je bericht. En dat ASN op dit moment niet van plan is z'n procedure aan te passen, is inmiddels wel duidelijk.

Interessanter is het denk ik wanneer er echt (juridische) stappen richting ASN gezet gaan worden of dat ASN terug komt op hun ID proces. Maar dat verdiend wellicht een eigen topic...(?)
Verder speelt dit denk ik wel breder dan alleen ASN.

• Vld1989
Noem me naïef, maar ik snap die enorme focus op privacy lang niet altijd even goed. Ik ga natuurlijk niet mijn naam en adres openbaar op dit forum zetten, ik heb geen social media meer en ik bestel mijn producten niet bij goedekopedingenuitzimbabwe.tk maar onder de streep is een partij als Google ook gewoon handig voor je dagelijkse level zoals een automatische notificatie van hoe druk het is op je woon-werk-route. En dat vind ik ook van de ASN (/welke bank dan ook), je moet wel HEEL principieel zijn als je tegen een gerenommeerde en strak gereguleerde partij als de bank in wil gaan waarbij je er prima vanuit kunt gaan dat ze je data goed en veilig opslaan. Om daarvoor een enorm traject in te gaan en het risico te lopen dat je rekening wordt opgezegd, tja...

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Vld1989 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:41:
Noem me naïef, maar ik snap die enorme focus op privacy lang niet altijd even goed. Ik ga natuurlijk niet mijn naam en adres openbaar op dit forum zetten, ik heb geen social media meer en ik bestel mijn producten niet bij goedekopedingenuitzimbabwe.tk maar onder de streep is een partij als Google ook gewoon handig voor je dagelijkse level zoals een automatische notificatie van hoe druk het is op je woon-werk-route. En dat vind ik ook van de ASN (/welke bank dan ook), je moet wel HEEL principieel zijn als je tegen een gerenommeerde en strak gereguleerde partij als de bank in wil gaan waarbij je er prima vanuit kunt gaan dat ze je data goed en veilig opslaan. Om daarvoor een enorm traject in te gaan en het risico te lopen dat je rekening wordt opgezegd, tja...
Dat is een beetje het punt: dit is een gerenommeerde en gereguleerde bank en die houdt zich niet aan de wet.

Ik snap je punt wel (boeie het is maar een foto). Maar er moet altijd een gerechtvaardigd belang zijn: waarom moet ASN mijn foto hebben als ik voor ze sta met een wettelijk identiteitsbewijs waar ook mijn foto op staat zodat de medewerker kan checken dat je daar niet met het paspoort van je buurman staat.

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:22
Wally2002 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:05:
@esphome je hebt m.i. wel een goed punt te pakken.
Ik vraag me wel af of de (uitgebreide) quotes van ervaringen elders hier nu echt noodzakelijk zijn. Wat mij betreft volstaat een linkje en een korte samenvatting in je bericht. En dat ASN op dit moment niet van plan is z'n procedure aan te passen, is inmiddels wel duidelijk.

Interessanter is het denk ik wanneer er echt (juridische) stappen richting ASN gezet gaan worden of dat ASN terug komt op hun ID proces. Maar dat verdiend wellicht een eigen topic...(?)
Verder speelt dit denk ik wel breder dan alleen ASN.
Ja, dit is breder dan alleen de ASN. Veel banken doen het, omdat het volgens de AP gewoon mag.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• W1ck1e
  • Nu online
Of-Aaargh schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:46:
[...]

Ja, dit is breder dan alleen de ASN. Veel banken doen het, omdat het volgens de AP gewoon mag.
En van die link:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jKTRqU8TC73CXgMpG_OIlHtgAE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gSTDlFvDLaNFKfOMzqewliZd.png?f=user_large

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:51
Kalentum schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:47:
[...]

Dat is een beetje het punt: dit is een gerenommeerde en gereguleerde bank en die houdt zich niet aan de wet.

Ik snap je punt wel (boeie het is maar een foto). Maar er moet altijd een gerechtvaardigd belang zijn: waarom moet ASN mijn foto hebben als ik voor ze sta met een wettelijk identiteitsbewijs waar ook mijn foto op staat zodat de medewerker kan checken dat je daar niet met het paspoort van je buurman staat.
Of de ASN-bank zich aan de wet houdt is precies de vraag.
Het is een kwestie van interpratie van de wet. Banken hebben in het verleden hoge boetes gekregen omdat ze niet genoeg zouden doen om fraude te voorkomen.
Om dat te voorkomen schiet de ASN (en andere banken) nu de andere kant op om maar aan te tonen dat ze er alles aan doen om fraude te voorkomen.

• esphome
  • Niet online
Wispe schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:16:
@esphome ik krijg het gevoel dat je de ASN Bank zwart wil maken. Je standpunt is duidelijk en het lijkt me zinvoller om het bij jouw eigen ervaring te blijven.
Vertel, waarom zouden mijn ervaring kunnen afwijken van ervaringen van anderen. Wil jij aangeven dat de bank mijn ogen mooier vindt dan die van een andere klant en dat ik dan een andere behandeling krijg of juist niet!?

Ik herken nu de ASN bank nu niet meer terug, waar ik uit ideale redenen klant bij ben geworden. Al heel lang klant bij hun, maar krijg meer en meer het gevoel dat ik net zo goed bij ieder andere bank kan zitten of die nu in Nederland of daarbuiten is.

[ Voor 21% gewijzigd door esphome op 08-12-2025 18:29 ]

• esphome
  • Niet online
Of-Aaargh schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:46:
[...]

....als je dan verder leest lees je dat het niet hoeft.

nu ben ik net zo selectief in mijn tekst als jij bent.

• W1ck1e
  • Nu online
esphome schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:27:
[...]

Vertel, waarom zouden mijn ervaring kunnen afwijken van ervaringen van anderen. Wil jij aangeven dat de bank mijn ogen mooier vindt dan die van een andere klant en dat ik dan een andere behandeling krijg of juist niet!?

Ik herken nu de ASN bank nu niet meer terug, waar ik uit ideale redenen klant bij ben geworden. Al heel lang klant bij hun, maar krijg meer en meer het gevoel dat ik net zo goed bij ieder andere bank kan zitten of die nu in Nederland of daarbuiten is.
Mijn ervaringen wijken in ieder geval af, maar meer van belang lijkt mij wat mijn reactie is.

De toekomst zal leren of ik nu naïef ben ;)

• Wispe
  • Niet online
esphome schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:27:
[...]

Het gaat erom dat je wel heel erg je best doet om je standpunt te verduidelijken dat je zelfs ervaringen van derden op andere websites erbij haalt om je standpunt te ondersteunen. Dat neigt naar zwartmaken.
Dan zeg je je rekening op en ga je naar een andere bank. Het leven kan soms zo simpel zijn.

• Mistraller
@esphome Dit is uiteindelijk ook in het belang van de klant. ASN heeft geen zin om nog een keer 20 miljoen af te tikken in het kader van de WFT. Uiteindelijk is het ook voor klanten zinvol om dit soort boetes te voorkomen.

https://nos.nl/artikel/25...iljoen-aan-boetes-betalen

KYC is voor alle financiële dienstverleners verplichte kost. En door een standaard dienst af te nemen ipv custom processen in te regelen, kan de bank de kosten beperken. Als kleinere grote bank zal je heel goed moeten kijken hoeveel je per klant kunt uitgeven. Custom processen zijn nu eenmaal duur, daarom dat men nu ook naar 1 merk beweegt.
Toezicht houden op geldstromen (AFC; anti financial crime, kyc; Know your customer) zijn enorme kostenposten. Maakt het er voor zowel klant als bank niet leuker, en zeker niet goedkoper op.

Ik heb een zakelijke rekening bij KNAB; als ik daar een betaling wil doen boven een bepaald bedrag dan popt ook de gezichtscanner al op. Dus niet alleen bij de identity check, maar gewoon een betaling.
Vind ik ook niet leuk; maar ik accepteer het omdat KNAB voor kleinzakelijk verder gewoon fijn en niet zo duur is. Het moet uit de lengte of uit de breedte komen....

---------------

• rr7r
  • Nu online
esphome schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:31:
[...]

....als je dan verder leest lees je dat het niet hoeft.

nu ben ik net zo selectief in mijn tekst als jij bent.
Wilde net zeggen:
Wilt u geen foto of video versturen? Vraag dan of u kunt langskomen bij de financiële onderneming. Degene die uw ID controleert, kan dan ter plekke kijken of u het bent op de foto in uw ID.
Staat er letterlijk onder van de URL die gepost werd. :henk
https://www.autoriteitper...f-video-bij-identificatie

• esphome
  • Niet online
En zo waarom schrijft men dan hier dat de ervaring van de klant die niet staaft met hetgeen op de site staat van het AP, en dat het onnodige informatie is en dat ik bewust bezig ben met het beschadigen van de ASN Bank?

Welke bank dan ook, ik had dat trouwens hier al eerder geschreven, die mijn biometrische gegevens wil hebben is niet mijn bank meer. En is er één bank die dit doe dan volgt de rest en zo is er dan binnen Nederland geen bank meer voor mij of een basis betaal/bankrekening moet uitkomst bieden.

Dan wil ik er op wijzen dat dit topic gaat over ervaringen met de ASN betaalrekening en dat ik klant ben van de ASN bank en zie ik niet in waarom ik dan hier niet daar over kan schrijven zonder meteen te worden weggezet als een "wappie".

• Wispe
  • Niet online
esphome schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:03:
En zo waarom schrijft men dan hier dat de ervaring van de klant die niet staaft met hetgeen op de site staat van het AP, en dat het onnodige informatie is en dat ik bewust bezig ben met het beschadigen van de ASN Bank?
Dat heb ik al twee keer geprobeerd uit te leggen. Vooruit, je krijgt een derde keer, maar dat is dan ook de laatste keer: je hebt een bepaalde mening over de ASN Bank en dat mag natuurlijk, maar het is niet nodig om andermans ervaringen erbij te halen om je mening te ondersteunen. Dan ben je bezig met een bedrijf zwart te maken. Hou het bij je eigen ervaring.
Welke bank dan ook, ik had dat trouwens hier al eerder geschreven, die mijn biometrische gegevens wil hebben is niet mijn bank meer.
Heb je al je rekening opgezegd?
En is er één bank die dit doe dan volgt de rest en zo is er dan binnen Nederland geen bank meer voor mij of een basis betaal/bankrekening moet uitkomst bieden.
Heb je al een klacht ingediend bij de AP en/of Kifid?
Dan wil ik er op wijzen dat dit topic gaat over ervaringen met de ASN betaalrekening en dat ik klant ben van de ASN bank en zie ik niet in waarom ik dan hier niet daar over kan schrijven zonder meteen te worden weggezet als een "wappie".
Waar word jij weggezet als een "wappie"?

• esphome
  • Niet online
Wispe schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:15:
[...]
Waar word jij weggezet als een "wappie"?
Mijn "mening" is/zijn niet voor niets specifiek gericht op de ASN bank en zou ik bij een andere bank had gezeten, dan zou het inderdaad geen doen zijn om in een topic over de ASN bank daar over te gaan schrijven.

Als enkele klant sta je niet sterk tegen zo'n grote organisatie die je ook nog jouw ballen in hun handen houden en zo je kunnen debanken. Zonder een bankrekening ziet de wereld er ineens heel anders uit. Dat kan ik je zo op een briefje geven.

Een argument van "dan ga je toch naar een andere bank" is een dooddoener, als er één schaap over de dam is volgende de anderen.
Ervaringen van andere klanten zijn belangrijk en ook wat hun reactie daarop is geweest en wat de bank daarop deed. Dit opdat anderen weten wat op hun te wachten staat zij zich melden bij een filiaal voor heridentificatie. En ja, ik heb het nu alleen over herindentificatie in een filiaal van de ASNbank.

En ja, ik heb ook de opdracht gekregen om te heridentificeren, maar kijk eerst de kat uit de boom en probeer zoveel mogelijk te leren opdat ik, en hopelijk niet alleen ik, goed beslagen ten ijs kom.

Het zou natuurlijk het mooist zijn als de ASN bank vooraf duidelijkheid zou verschaffen, en dat er op korte termijn dat er ook met het tonen van een rijbewijs of andere identificatie middelen kan worden volstaan bij een identificatie in één van hun filialen.

Het lijkt nu nog teveel op de "methode piep". Laten wij er vertrouwen in hebben dat het goed komt. Ik hoop dat ik nog lang klant mag zijn bij hun na de 17 jaar dat ik nu bij hun zit. Het simpelste is inderdaad wat jij aangeeft, de rekening opzeggen en verkassen. Helaas is een bankrekeningnummer nog niet meeneembaar zoals een telefoonnummer en zo is dat veel werk.

Denk of weet jij, als ik opbel en dreig met mijn rekening op te zeggen dat zij dan ineens toegeven?

Als dat dan zo is, waarom dit niet open communiceren en zie dan ook het eerdere deel in deze bijdrage over het indentificeren in een filiaal (piep piep zei de muis).
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste