Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
@JL... De nieuwe passen zijn een soort creditcards (VISA/Mastercard).

https://www.asnbank.nl/se...s/betalen-buitenland.html

Daar staan twee links naar Mastercard en VISA waar je kunt opzoeken welke automaten je kunt gebruiken.

Mastercard: https://www.mastercard.us...ort/find-nearest-atm.html
VISA: https://www.visa.com/atmlocator/index.jsp#(page:home)

Oude passen: https://www.asnbank.nl/se...mastercard-betaalpas.html

En hoe ze eruit zien: https://www.asnbank.nl/service/asn-betaalpas.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-07 18:07
Ik zou een bank zoeken die je een debit VISA/Mastercard geeft, zoals inderdaad Revolut, N26 of OpenBank. Die worden internationaal veel beter geaccepteerd dan V-Pay/Maestro kaarten die er ook in Nederland tzt uitgaan (al zal dat nog een paar jaar duren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
alson schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:17:
Ik zou een bank zoeken die je een debit VISA/Mastercard geeft, zoals inderdaad Revolut, N26 of OpenBank. Die worden internationaal veel beter geaccepteerd dan V-Pay/Maestro kaarten die er ook in Nederland tzt uitgaan (al zal dat nog een paar jaar duren).
Zij vervangen de passen door VISA/Mastercard en vanaf volgend jaar zou je ook bij een aanvraag voor een vervangende bankpas de nieuwe uitvoering moeten krijgen.

In de loop van 2024 en 2025 vervangen we geleidelijk de huidige Maestro en V Pay betaalpassen door de nieuwe Debit Mastercard en Visa Debit betaalpassen. We vervangen je huidige pas op het moment dat deze het einde van de geldigheidsdatum bereikt. Je huidige betaalpas kun je gewoon tot deze datum blijven gebruiken. Vervalt je huidige betaalpas in 2025? Dan kan het zijn dat je nog een Maestro of V Pay betaalpas krijgt.

Bron: https://www.asnbank.nl/se...-of-debit-mastercard.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL...
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-08 07:53
esphome schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:26:
[...]

Zij vervangen de passen door VISA/Mastercard en vanaf volgend jaar zou je ook bij een aanvraag voor een vervangende bankpas de nieuwe uitvoering moeten krijgen.

In de loop van 2024 en 2025 vervangen we geleidelijk de huidige Maestro en V Pay betaalpassen door de nieuwe Debit Mastercard en Visa Debit betaalpassen. We vervangen je huidige pas op het moment dat deze het einde van de geldigheidsdatum bereikt. Je huidige betaalpas kun je gewoon tot deze datum blijven gebruiken. Vervalt je huidige betaalpas in 2025? Dan kan het zijn dat je nog een Maestro of V Pay betaalpas krijgt.

Bron: https://www.asnbank.nl/se...-of-debit-mastercard.html
Dan heb ik dus net pech met mijn bankpas van Juli 2023....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:36
JL... schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:05:
Zijn er hier leden met dezelfde ervaring als mij en mijn partner, dat het erg lastig is geld op te nemen buiten Europa?

Wij bezitten beiden bij de ASN Bank een bankrekening en hebben de normale bankpas van ASN Bank met het Maestro logo op de voorkant.

Aangezien wij vaker in Zuid Amerika vertoeven vanwege de familie van mijn partner, gebruiken wij aldaar ook onze ASN bankpas, uiteraard staat betalen en geldopname buiten de Europa aan. In het verleden heb ik weleens gemerkt dat mijn partner met haar oudere (V-Pay) bankpas van ASN Bank wel geld op kon nemen, maar ik met mijn nieuwe pas niet (bij dezelfde geldautomaat van de staatsbank). De laatste keer dat wij op reis waren konden we beide bankpassen niet gebruiken bij diezelfde automaat van deze staatsbank, waarbij het logo van Maestro wel aangegeven staat op de automaat.
Toen hebben we tevergeefs maar geld opgenomen bij een commercieele bank (Itau) tegen hogere kosten.

Uiteindelijk heb ik bij terugkomst met de ASN Bank gechat maar kwam niet veel verder waarom in het verleden met de oude bankpas van mijn vriendin we wel fatsoenlijk geld konden opnemen maar nu weer niet. Het zou waarschijnlijk aan de buitenlandse geldautomaat liggen.

Aangezien het niet bij je geld kunnen wanneer je ver weg bent tot penibele situaties kan leiden, ben ik aan het denken om een extra bankrekening bij een andere bank te nemen om als het ware niet met lege handen te staan :) Maar ja om daar een extra rekening voor te openen. Wat is een goed alternatief hiervoor? Een bank als Revolut bijvoorbeeld? Die enkel aanhouden om betalingen mee te verrichten?
Ik heb revolut ernaast en bevalt goed maar wel voor online abonnementen die je met een creditcard moet betalen. Ik heb dus geen fysieke pas. Ook nog n26 ook gratis bank met gratis debitcard (die als cc te gebruiken is). N26 zou ik eerder gebruiken op reis is een Duitse bank en support is erg goed en snel. Beveiliging ook dik op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:00
erwn schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 06:53:
De pushnotificaties voor bij- en afschrijvingen zijn er! In de app kreeg ik een bericht dat ik seintjes opnieuw moest instellen hiervoor. En het werkt!

Edit: Je moet ze per rekening instellen. Voor mijn test had ik net pushberichten aanstaan voor de verkeerde rekening, dus dacht even dat het nog niet werkte.
Ik gebruikte ook smsjes, maar nu dus push berichten. Gelukkig worden die bewaard totdat de telefoon met de app weer online is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:44
Handig dat we nu pushnotificaties kunnen gebruiken. Wel jammer dat je niet verder kan filteren, ik zou bijv. een pushnotificatie willen voor alle bijschrijvingen, maar niet voor alle afschrijvingen. Dat onderscheid kun je niet maken, het is en/en.

Verder staat contactloos geld opnemen bij Geldmaat nog hoog op m’n wensenlijst. Ik gebruik nooit meer contant geld, doe alles met de telefoon. Onlangs op MP iets gekocht en diegene accepteerde alleen cash. Even langs de pinautomaat: shit, daar heb je de bankpas voor nodig natuurlijk (die ligt ergens thuis in een lade).

Uiteindelijk bij een supermarkt maar geld bijgepind. Terwijl Geldmaat automaten wel contactloos betalen ondersteunen, maar niet bij ASN voor zover ik kon ontdekken.

Nog een vraag: hoe zit het bij andere banken en administratie van buitenlandse afschrijvingen? Bij ASN duurt het altijd wel een dag ofzo voordat je buitenlandse transacties terugziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL...
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-08 07:53
Vaevictis_ schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:05:
[...]

Ik heb revolut ernaast en bevalt goed maar wel voor online abonnementen die je met een creditcard moet betalen. Ik heb dus geen fysieke pas. Ook nog n26 ook gratis bank met gratis debitcard (die als cc te gebruiken is). N26 zou ik eerder gebruiken op reis is een Duitse bank en support is erg goed en snel. Beveiliging ook dik op orde.
Bedankt voor de goede tip want ik moet echt voor alternatieven gaan kijken.

Wat ik vergeten was om te vermelden is dat ik ook contact met de ASN Bank heb gehad en het zeer vreemd vond dat mijn partner destijds met een verouderde bankpas van ASN Bank wel geld kon opnemen, maar ik met mijn nieuwe ASN Bankpas niet. Heb aangegeven om mij dan maar een oude bankpas terug op te sturen maar daar werd niet aan gedaan. Onlangs heb ik ook nog met hen contact gehad betreffende een buitenlande overschrijving en hoe de omwisselkoers bepaald werd (aangezien de betreffende valuta niet in het overzicht op de website van de bank stond). De hulp was ook erg matig, heb het gevoel dat als een bepaalde zaak afwijkt van het standaard iets ze daar met de handen in het haar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:17
Ik krijg per mail het volgende bericht en het betreft opnieuw legitimeren. Ik maak me daar wel een beetje zorgen om, enige wat mij geruststelt is dat het vanuit de app zou gaan.

Anderen die deze mail ook kregen? Of kunnen bevestigen dat dit wel legitiem is.
Belangrijk bericht over opnieuw identificeren bij ASN Bank

Beste

De komende tijd vragen we een groot deel van onze klanten om zich opnieuw te identificeren. Door wetgeving zijn we verplicht dit te doen. In deze e-mail lees je hier meer over.

Binnen een week krijg je bericht

Je krijgt een bericht in de ASN-app om de ID-check te doen. Dat kan gewoon thuis in de app met je paspoort of identiteitskaart. We vergelijken dan je pasfoto met je gezicht en kunnen je zo identificeren. Gebruik de app op je telefoon. Op een tablet of ander apparaat werkt het niet.

Identificeren via de app is veilig en betrouwbaar, want het kan alleen als je bent ingelogd in de vertrouwde ASN-app. Zo weet je zeker dat het bericht van ons afkomstig is. Uiteraard gaan we zorgvuldig met je gegevens om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Megupe schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 10:47:
Ik krijg per mail het volgende bericht en het betreft opnieuw legitimeren. Ik maak me daar wel een beetje zorgen om, enige wat mij geruststelt is dat het vanuit de app zou gaan.

[...]
Als je even belt met asn kunnen ze vast uitsluitsel geven. Met goedbedoelde reacties hier heb je nog steeds geen zekerheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:07

[...]
Is gewoon legit. Zie ook deze pagina op asnbank.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999

Marc H

- - Is wakker - -

Lekker handig gedaan, SNS/ASN, NOT!

Vandaag is de SNS bank hernoemd naar ASN bank. Als ik nu de app opstart krijg ik ook ASN te zien als logo.
Krijg ik net met de post een nieuwe betaalpas opgestuurd, met een Visa debit. Op zich helemaal prima.

Maar waarom is dat dan een SNS pas en niet een ASN pas? Nu moet die ook weer eens vervangen worden... zucht.

Edit:
Nog een misser, met de nieuwe kaart kan ik nog steeds niet met mijn smartwatch betalen, ondanks dat het een Visa debit kaart is. :(

[ Voor 16% gewijzigd door Marc H op 01-07-2025 14:10 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odo966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:53
erwn schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 06:53:
De pushnotificaties voor bij- en afschrijvingen zijn er! In de app kreeg ik een bericht dat ik seintjes opnieuw moest instellen hiervoor. En het werkt!

Edit: Je moet ze per rekening instellen. Voor mijn test had ik net pushberichten aanstaan voor de verkeerde rekening, dus dacht even dat het nog niet werkte.
Klopt het dat de ASN push notificaties geen geluid/trilling hebben? Of ik in iPhone instelingen -> Notificaties -> ASN Bank nu geluid aan of uitzet, lijkt niet uit te maken, ze komen altijd alleen geruisloos binnen van deze app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
odo966 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:20:
[...]

Klopt het dat de ASN push notificaties geen geluid/trilling hebben? Of ik in iPhone instelingen -> Notificaties -> ASN Bank nu geluid aan of uitzet, lijkt niet uit te maken, ze komen altijd alleen geruisloos binnen van deze app.
Wanneer ik in de app geld verplaats van spaarpotje naar lopende rekening, krijg ik wel een push bericht, met geluidje. Android telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:00

[...]
Ik heb hetzelfde ontvangen en ben in dit topic gaan zoeken vanwege deze scepsis xD.
Heb je het inmiddels al gedaan? (En zonder dat je saldo is verdwenen 😋)

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:17
Anatidae schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:07:
[...]

Ik heb hetzelfde ontvangen en ben in dit topic gaan zoeken vanwege deze scepsis xD.
Heb je het inmiddels al gedaan? (En zonder dat je saldo is verdwenen 😋)
Ja alles direct vanuit de app geregeld, dus daarom ook wel gelijk het idee dat het veilig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odo966
odo966 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:20:
[...]

Inmiddels lijkt er een update te zijn geweest of heeft het probleem zichzelf opgelost: ASN notificaties maken in ieder geval geluid nu d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:23
Klopt het dat je de volledige kosten betaalt als je een extra rekening wilt? Dus je moet dan in principe 2 betaalpakketten afnemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ja, je betaalt per rekening hetzelfde (het is niet echt een pakket zoals sommige andere banken hebben). Er is dus ook niet echt zoiets als een hoofdrekening en extra rekening, de rekeningen zijn in principe allemaal gelijk. Gevolg daarvan ik ook dat de kosten van elke rekening afzonderlijk worden afgeschreven.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Op dit moment zit ik in Spanje en kan al een aantal dagen de ASN (SNS) app niet meer gebruiken.. Ik zie de opmerking ‘Geen internet, controleer je verbinding en probeer het opnieuw). Mijn Rabo app en N26 doen het wel gewoon. Geen VPN actief, 5G al omgezet naar 4G maar nog steeds niets..

Om te chatten moet je inloggen in de app en in het weekend zijn ze telefonisch niet bereikbaar.. Iemand een idee wat te doen? Overigens, als ik en Apple Pay een betaling doe zie ik wel een notificatie van de app in beeld verschijnen maar kan verder dus niets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odo966
D-Ed schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:23:
Op dit moment zit ik in Spanje en kan al een aantal dagen de ASN (SNS) app niet meer gebruiken.. Ik zie de opmerking ‘Geen internet, controleer je verbinding en probeer het opnieuw). Mijn Rabo app en N26 doen het wel gewoon. Geen VPN actief, 5G al omgezet naar 4G maar nog steeds niets..

Om te chatten moet je inloggen in de app en in het weekend zijn ze telefonisch niet bereikbaar.. Iemand een idee wat te doen? Overigens, als ik en Apple Pay een betaling doe zie ik wel een notificatie van de app in beeld verschijnen maar kan verder dus niets..
Vreemd, heb je het ook al ergens op wifi geprobeerd toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
odo966 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:38:
[...]

Vreemd, heb je het ook al ergens op wifi geprobeerd toevallig?
Dank voor je reactie. Nee, dat nog niet. Ik wil juist zoveel mogelijk op m’n eigen verbinding doen ivm veiligheid. Omdat de andere apps en internet gewoon werken heb ik daar ook nog niet aan gedacht..

Ik zal straks eens de hotel wifi proberen 👍

Edit: that did the trick! #Hoedan?

Laten ze wel toe dat je op een onbeveiligde Wifi verbinding je bankzaken doet ipv je eigen 4/5G verbinding??? Vreemde insteek als je het mij vraagt..

[ Voor 17% gewijzigd door D-Ed op 19-07-2025 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
@D-Ed Installeer thuis een wireguard server en een client op je telefoon. Dan heb je op hotel wifi ook een veilige verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
W1ck1e schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:31:
@D-Ed Installeer thuis een wireguard server en een client op je telefoon. Dan heb je op hotel wifi ook een veilige verbinding.
Goede tip, dank.

Kan ook op m’n Fritzbox dus ga ik na de vakantie eens instellen allemaal d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zou geen moment twijfelen over internet bankieren in een app op een telefoon via een (onveilige) WiFi verbinding. Alle banken -ook de ASN- hebben daar diverse zaken voor ingebouwd om te voorkomen dat je met een MitM-attack iets zou kunnen doen jouw app/bankrekening.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
True schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:58:
Ik zou geen moment twijfelen over internet bankieren in een app op een telefoon via een (onveilige) WiFi verbinding. Alle banken -ook de ASN- hebben daar diverse zaken voor ingebouwd om te voorkomen dat je met een MitM-attack iets zou kunnen doen jouw app/bankrekening.
En toch kan het geen kwaad om wel iets als vpn of een mobiele verbinding te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

W1ck1e schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:05:
[...]

En toch kan het geen kwaad om wel iets als vpn of een mobiele verbinding te gebruiken.
Het wordt hier wat OT.
offtopic:
Maar 'iets van een VPN of een mobiele verbinding' is niet per se veilig.
VPN naar huis, ja prima dan trek je een versleutelde tunnel waardoor je internet verkeer (en ook je bankzaken app) heen zal gaan. Maar mobiele verbinding is voor een standaard gebruiker niet 'veilig' dat is een onterechte aanname - het is namelijk goed mogelijk om met relatief goedkope apparatuur een zendmast na te bootsen en verbinden via die zendmast te laten gaan (zeker daar waar 2G data nog gebruikt wordt). Daar ga je als gebruiker niets van merken terwijl jij denkt dat het 'veilig' is, kan alles (wat plain text is) worden ingezien, opgeslagen en worden aangepast waar je bij staat.

Daarbij mag je verwachten dat een bank hun app veilig gebouwd heeft en zo'n app indien nodig een tunnel gebruikt en/of al encryptie voor hun verbinding toepast (en ja dat doen ze). Enige vorm van MitM doet dan ook helemaal niets bij zo'n app. En als de bank fouten maakt zijn dat soort dingen ook niet te wijten aan de consument.

Kan het geen kwaad? Ja het kan wel kwaad, de verbinding wordt onnodig trager, je telefoon - of delen van je telefoon (apps) kunnen denken dat je op een andere locatie zit en zullen minder goed functioneren. Sterker nog een bankapp kan ook zien (gebaseerd op rechten - of gebaseerd op eerdere connecties) dat je bijv. in het buitenland bent terwijl je een NL ip-adres hebt en je gebaseerd daarop tijdelijk blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 44aardbeien
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 23:45
True schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:19:
[...]

Het wordt hier wat OT.
offtopic:
Maar 'iets van een VPN of een mobiele verbinding' is niet per se veilig.
VPN naar huis, ja prima dan trek je een versleutelde tunnel waardoor je internet verkeer (en ook je bankzaken app) heen zal gaan. Maar mobiele verbinding is voor een standaard gebruiker niet 'veilig' dat is een onterechte aanname - het is namelijk goed mogelijk om met relatief goedkope apparatuur een zendmast na te bootsen en verbinden via die zendmast te laten gaan (zeker daar waar 2G data nog gebruikt wordt). Daar ga je als gebruiker niets van merken terwijl jij denkt dat het 'veilig' is, kan alles (wat plain text is) worden ingezien, opgeslagen en worden aangepast waar je bij staat.

Daarbij mag je verwachten dat een bank hun app veilig gebouwd heeft en zo'n app indien nodig een tunnel gebruikt en/of al encryptie voor hun verbinding toepast (en ja dat doen ze). Enige vorm van MitM doet dan ook helemaal niets bij zo'n app. En als de bank fouten maakt zijn dat soort dingen ook niet te wijten aan de consument.

Kan het geen kwaad? Ja het kan wel kwaad, de verbinding wordt onnodig trager, je telefoon - of delen van je telefoon (apps) kunnen denken dat je op een andere locatie zit en zullen minder goed functioneren. Sterker nog een bankapp kan ook zien (gebaseerd op rechten - of gebaseerd op eerdere connecties) dat je bijv. in het buitenland bent terwijl je een NL ip-adres hebt en je gebaseerd daarop tijdelijk blokkeren.
Cerfiticate Pinning is hetgeen wat MtM mitigeert wanneer ik mij niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@True Nou, volgens mij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Gezien bovenstaande.. Hoe kan het dan de app niet werkt op 4/5G terwijl andere bank apps dat wel doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

D-Ed schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:32:
Gezien bovenstaande.. Hoe kan het dan de app niet werkt op 4/5G terwijl andere bank apps dat wel doen?
Dat kan legio redenen hebben:
  • van technische fouten bij provider in Spanje, zoals niet goed ingestelde DNS van provider,
  • diverse routes niet het buitenland niet goed ingesteld,
  • time-outs door vertragingen waardoor de app in een foutstatus schiet,
  • onderwater controles van ASN waardoor ze de verbinding niet kunnen opstarten,
  • zeer uitzonderlijk en onwaarschijnlijk: man-in-the-middle aanval die ASN detecteert en een gebruiksvriendelijke melding over geeft
  • app-technische fouten, zoals caching die nog ergens blijft hangen,
  • niet goed afgesloten app die een foutstatus detecteert,
  • roaming-instellingen op je iPhone of Android waardoor de ASN app geen internet toegang kreeg (en andere apps hier uitzonderingsregels voor hebben gekregen of dit naar de gebruiker toe verplichten/vragen (geen idee of dit rechtentechnisch kan op Android/iOS).
Kortom bijna niet te zeggen (en ook niet meer te analyseren omdat het inmiddels weer werkt). Ik zou mij er vooral niet druk om maken (gezien het weer werkt).

offtopic:
Je poneert een stelling zonder argumenten die ik zonder diep technisch inhoudelijk te gaan ontkracht en je antwoord daarop is eigenlijk: dan vind ik het alsnog wel waar.
_O-

@44aardbeien ja inderdaad o.a. certificate pinning - maar dat wordt wel heel technisch inhoudelijk voor dit topic :>

[ Voor 14% gewijzigd door True op 19-07-2025 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@True Klopt, het is slechts mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
True schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:30:
[...]

Dat kan legio redenen hebben:
  • van technische fouten bij provider in Spanje, zoals niet goed ingestelde DNS van provider,
  • diverse routes niet het buitenland niet goed ingesteld,
  • time-outs door vertragingen waardoor de app in een foutstatus schiet,
  • onderwater controles van ASN waardoor ze de verbinding niet kunnen opstarten,
  • zeer uitzonderlijk en onwaarschijnlijk: man-in-the-middle aanval die ASN detecteert en een gebruiksvriendelijke melding over geeft
  • app-technische fouten, zoals caching die nog ergens blijft hangen,
  • niet goed afgesloten app die een foutstatus detecteert,
  • roaming-instellingen op je iPhone of Android waardoor de ASN app geen internet toegang kreeg (en andere apps hier uitzonderingsregels voor hebben gekregen of dit naar de gebruiker toe verplichten/vragen (geen idee of dit rechtentechnisch kan op Android/iOS).
Kortom bijna niet te zeggen (en ook niet meer te analyseren omdat het inmiddels weer werkt). Ik zou mij er vooral niet druk om maken (gezien het weer werkt).

[...]

offtopic:
Je poneert een stelling zonder argumenten die ik zonder diep technisch inhoudelijk te gaan ontkracht en je antwoord daarop is eigenlijk: dan vind ik het alsnog wel waar.
_O-

@44aardbeien ja inderdaad o.a. certificate pinning - maar dat wordt wel heel technisch inhoudelijk voor dit topic :>
Ik maak mij er zeker geen zorgen om maar deze situatie maakt mij als consument wel helder dat ASN vwb gebruikersgemak op vakantie 0,0 punten scoort. Dus wat dat betreft gaan we de komende maanden eens kijken of deze bank nog bij ons past (aangezien ze niet eens beschikbaar zijn om een hulpvraag uit te zetten aangezien je daarvoor moet inloggen met je app |:(

Toen het nog SNS was kon je met je lokale bank bellen.. Pasr minpuntjes dus :-(

Edit: Oja, als die mogelijke fouten zo legio zijn zal het fijn zijn als men dit in de app aangeeft ipv de fout bij de consument te leggen; ‘Uw internet werkt niet dus probeer het nog eens een keer’ _O-

[ Voor 4% gewijzigd door D-Ed op 19-07-2025 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

D-Ed schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:49:
[...]

Ik maak mij er zeker geen zorgen om maar deze situatie maakt mij als consument wel helder dat ASN vwb gebruikersgemak op vakantie 0,0 punten scoort. Dus wat dat betreft gaan we de komende maanden eens kijken of deze bank nog bij ons past (aangezien ze niet eens beschikbaar zijn om een hulpvraag uit te zetten aangezien je daarvoor moet inloggen met je app |:(

Toen het nog SNS was kon je met je lokale bank bellen.. Pasr minpuntjes dus :-(

Edit: Oja, als die mogelijke fouten zo legio zijn zal het fijn zijn als men dit in de app aangeeft ipv de fout bij de consument te leggen; ‘Uw internet werkt niet dus probeer het nog eens een keer’ _O-
NFI, maar weet je zeker dat je geen roaming beperkingen ingeschakeld had?
Je kunt de ASN gewoon mailen als je dat wilt.
Alsof je lokale SNS bank je kan helpen met app-problemen als je in Spanje zit dat is toch ook niet een realistische verwachting.

Prima als je geholpen wilt worden in het weekend, maar hoe realistisch is die verwachting bij consumentenbank voor deze prijs. Zijn de andere banken zo veel beter? (*kuch* Het 'Welke bank?' topic *kuch*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
True schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:34:
[...]

NFI, maar weet je zeker dat je geen roaming beperkingen ingeschakeld had?
Je kunt de ASN gewoon mailen als je dat wilt.
Alsof je lokale SNS bank je kan helpen met app-problemen als je in Spanje zit dat is toch ook niet een realistische verwachting.

Prima als je geholpen wilt worden in het weekend, maar hoe realistisch is die verwachting bij consumentenbank voor deze prijs. Zijn de andere banken zo veel beter? (*kuch* Het 'Welke bank?' topic *kuch*)
Yep, had alles nagelopen en ook m’n iCloud/vpn settings uitgezet.. Conclusie blijft dat het nogal veel handelingen zijn om langs te lopen terwijl als ik bij de Hotel wifi inlog ik direct kan internet bankieren. Je zou verwachten dat zo’n verbinding juist meer red flags zal opwerpen (wat ook te zien is in iOS als je de wifi selecteert..

En wat mij tegenstaat is het feit dat ik via d app moet inloggen om in eerste instantie contact te kunnen maken. Dat was bij SNS sowieso niet het geval en had je gewoon een lokaal nummer waar je terecht kon. Weekend snap ik maar ik was hier vrijdag ook al mee bezig.. En nogmaals, waarom werken twee andere bank apps wel gewoon direct? Al met al een irritatie die mij de laatste twee dagen heeft bezig gehouden en nu is opgelost, proost d:)b :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Ik zat te kijken op de ASN website en zag dat particulieren geen Digipas meer kunnen krijgen als de batterij leeg is. Heeft iemand al eens de batterij vervangen van een Digipas en werkte die daarna ook nog?

Overigens heeft ASN nu ook het probleem opgelost dat na het inloggen, niet de ASN bankrekening pagina meer kon vinden. Ik kom nu meteen op de juiste pagina waar ik de rekening kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
esphome schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:43:
Ik zat te kijken op de ASN website en zag dat particulieren geen Digipas meer kunnen krijgen als de batterij leeg is. Heeft iemand al eens de batterij vervangen van een Digipas en werkte die daarna ook nog?

Overigens heeft ASN nu ook het probleem opgelost dat na het inloggen, niet de ASN bankrekening pagina meer kon vinden. Ik kom nu meteen op de juiste pagina waar ik de rekening kan gebruiken.
Ja al een jaar of twee, ik vind het een zege (nu SNS nog). Je krijgt een code per SMS en daarna moet je ook nog met pin of biometrie authenticeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:46
esphome schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:43:
Jaar of wat geleden gedaan. Je kan de instructies uit dit filmpje volgen: YouTube: 3: De juiste manier om een batterij te vervangen van een Digipas? Je moet de spanning op het apparaatje houden door er tijdelijk een externe batterij aan te solderen, anders is het einde verhaal. Werkt nog steeds prima na vervangen batterij.

Het schijnt ook te kunnen door de batterij gewoon heel snel te vervangen. Dat geloof ik ook, want nadat ik alles netjes had vervangen liet ik bij het dichtschroeven het apparaatje per ongeluk op de grond vallen waardoor de zojuist heel zorgvuldig nieuw geplaatste batterij eruit viel; maar ik was gelukkig snel genoeg om hem er weer in te doen :9

Wel gewoon in je hoofd bereid zijn afscheid te nemen van de Digipass, dan is het als het lukt mooi meegenomen :) (Gok dat het niet lang meer duurt voordat ze die inlogmethode überhaupt helemaal uitfaseren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@esphome @Intercity Ik gebruik de app op de telefoon, ook om in te loggen op de pc (scannen van de QR code). Dat vind ik een prima methode. Waarom willen jullie de digipas nog gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
W1ck1e schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:59:
@esphome @Intercity Ik gebruik de app op de telefoon, ook om in te loggen op de pc (scannen van de QR code). Dat vind ik een prima methode. Waarom willen jullie de digipas nog gebruiken ?
Ik had ALTIJD op vakantie, factuur... kon niet betalen vanwege geen digipas. Dat is nu gelukkig over, daarnaast schijnt het zonder digipas ook veiliger te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Vaevictis_ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:22:

Ik had ALTIJD op vakantie, factuur... kon niet betalen vanwege geen digipas. Dat is nu gelukkig over, daarnaast schijnt het zonder digipas ook veiliger te zijn.
Het zal aan mij liggen, maar ik begrijp je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
W1ck1e schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:26:
[...]

Het zal aan mij liggen, maar ik begrijp je niet.
Ik neem aan dat hij een faktuur kreeg op vakantie die hij/zjj wou betalen, maar neit kon omdat de digipas nog thuis lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
IJsbeer schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:36:

Ik neem aan dat hij een faktuur kreeg op vakantie die hij/zjj wou betalen, maar neit kon omdat de digipas nog thuis lag.
Maar ik vroeg naar de reden van het WEL willen gebruiken van de digipas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Geen tablet of smartphone hier en zo alleen een browser. Browser code is een alternatief maar dan dan een keiharde NEE van de ASN: Inloggen met een browsercode op verouderde versies van browsers staan wij niet toe omdat deze niet aan onze beveiligingseisen voldoen.

Een kijken of ik met een aangepast "UserAgent string" de ASN browser check kan omzeilen.

Ooit was de klant koning, tegenwoordig ben je een lijfeigene van de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

esphome schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:43:
[...]

Geen tablet of smartphone hier en zo alleen een browser. Browser code is een alternatief maar dan dan een keiharde NEE van de ASN: Inloggen met een browsercode op verouderde versies van browsers staan wij niet toe omdat deze niet aan onze beveiligingseisen voldoen.

Een kijken of ik met een aangepast "UserAgent string" de ASN browser check kan omzeilen.

Ooit was de klant koning, tegenwoordig ben je een lijfeigene van de bank.
Nuance lijkt mij dat door het niet hebben van een tablet of smartphone je waarschijnlijk bij minder dan 1% v.d. particuliere klanten hoort bij de grootbanken. En die browsercodes zijn juist relatief gevaarlijk gezien die met cookies werken. Erg gevoelig qua security.

Als je daarbij blijkbaar ook nog een verouderde browser gebruikt kan ik mij heel goed voorstellen dat een bank de grens trekt qua klantvriendelijkheid en ook moet denken aan de kostprijs voor alle andere klanten en niet ongelimiteerd edge-cases moet gaan toestaan en gaan beveiligen t.b.v. een zeer klein deel van het klantenbestand die hier gebruik van wil maken.

Ter verduidelijking, welke browser en welke versie heb jij dan in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
True schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:44:
[...]

Nuance lijkt mij dat door het niet hebben van een tablet of smartphone je waarschijnlijk bij minder dan 1% v.d. particuliere klanten hoort bij de grootbanken. En die browsercodes zijn juist relatief gevaarlijk gezien die met cookies werken. Erg gevoelig qua security.

Als je daarbij blijkbaar ook nog een verouderde browser gebruikt kan ik mij heel goed voorstellen dat een bank de grens trekt qua klantvriendelijkheid en ook moet denken aan de kostprijs voor alle andere klanten en niet ongelimiteerd edge-cases moet gaan toestaan en gaan beveiligen t.b.v. een zeer klein deel van het klantenbestand die hier gebruik van wil maken.

Ter verduidelijking, welke browser en welke versie heb jij dan in gebruik?
Wij betalen tegenwoordig elke maand voor de bank service. Banken zijn aangewezen door de overheid aangewezen om alle geldstromen inzichtelijk te maken en zo een opsporingsdienst te zijn voor de overheid.

De lus wordt strakker en strakker getrokken en de natte droom is dan de digitale Euro.

Die kostprijs brengen dus klanten zelf iedereen moet mee kunnen komen en zo zal de bank ook een stapje terug moeten doen voor diegenen die niet overal achteraan lopen als maar lekker gemaakt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@esphome Je hebt de vraag van @True gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

esphome schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:50:
[...]

Wij betalen tegenwoordig elke maand voor de bank service. Banken zijn aangewezen door de overheid aangewezen om alle geldstromen inzichtelijk te maken en zo een opsporingsdienst te zijn voor de overheid.

De lus wordt strakker en strakker getrokken en de natte droom is dan de digitale Euro.

Die kostprijs brengen dus klanten zelf iedereen moet mee kunnen komen en zo zal de bank ook een stapje terug moeten doen voor diegenen die niet overal achteraan lopen als maar lekker gemaakt word.
Hier is echt niets van te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Nee, die heb ik niet gemist. Er voor gekozen om die niet te beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
OK het schijnt dat ik voortijdig moet gaan wisselen van bank. De Rabobank en ING bank zien klanten die geen smartphone of tablet hebben als serieuze klanten en bieden een APP loze bankrekening aan.

Verder nog een item op security nl over het verplichten van een APP: https://www.security.nl/p...lleren_+Kan+dat+zomaar%3F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:17
esphome schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:38:
OK het schijnt dat ik voortijdig moet gaan wisselen van bank. De Rabobank en ING bank zien klanten die geen smartphone of tablet hebben als serieuze klanten en bieden een APP loze bankrekening aan.

Verder nog een item op security nl over het verplichten van een APP: https://www.security.nl/p...lleren_+Kan+dat+zomaar%3F
Ok, doei.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

esphome schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:35:
[...]

Helder, fijn dat je eigenlijk wel gewoon weet dat je oude meuk gebruikt die niet veilig meer is te houden, maar die risico's wel wilt afwentelen op de ASN bank die al een heel scala aan diverse zaken veilig te houden heeft. Als ze in het kader van veiligheid een keer de grens trekken is de wereld te klein en geef je af op banken in het algemeen alsof ze in dienst zijn van de overheid. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
esphome schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:35:
[...]

Dan zie ik geen relatie tussen jouw bericht en dat van @True.
En dan is volgens mij een los bericht zonder citaat meer op zijn plaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
esphome schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:38:

Heb je het artikel ook gelezen?

Volgens mij verwoordt het antwoord vrij duidelijk dat banken prima een app cq moderne browser kunnen verplichten, dat valt immers binnen de kaders van redelijkheid en billijkheid. Of anders gezegd: dat jij zo nodig geen app én verouderde browsers wil gebruiken kan je moeilijk de ASN kwalijk nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
True schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:53:
[...]

Helder, fijn dat je eigenlijk wel gewoon weet dat je oude meuk gebruikt die niet veilig meer is te houden, maar die risico's wel wilt afwentelen op de ASN bank die al een heel scala aan diverse zaken veilig te houden heeft. Als ze in het kader van veiligheid een keer de grens trekken is de wereld te klein en geef je af op banken in het algemeen alsof ze in dienst zijn van de overheid. 8)7
Zo jij weet zomaar dat ik oude meuk gebruik!

Kan het ook zijn dat het een fork is van nieuwe en actuele meuk.

Kijk daarom had ik jouw vraag ook niet beantwoord omdat ik die bui al zag hangen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
;w Het gaat je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
W1ck1e schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:09:
[...]

Dan zie ik geen relatie tussen jouw bericht en dat van @True.
En dan is volgens mij een los bericht zonder citaat meer op zijn plaats.
Jij geeft een por en ik antwoord dan ook zo in één keer naar @True toe. Die dan meteen zijn mening en aannames ventileert. Dan was het toch effectief wat ik deed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Jovatov schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:24:
[...]

Volgens mij verwoordt het antwoord vrij duidelijk dat banken prima een app cq moderne browser kunnen verplichten, dat valt immers binnen de kaders van redelijkheid en billijkheid. Of anders gezegd: dat jij zo nodig geen app én verouderde browsers wil gebruiken kan je moeilijk de ASN kwalijk nemen.
De DigiPas is niet uitgefaseerd en ook niet onveilig verklaart want zakelijke klanten kunnen die blijven gebruiken. Waarom is diezelfde DigiPas dan wel ongewenst niet veilig voor particulieren?

Als je daar een sluitend antwoord op kunt geven dan vind ik dat knap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
  • Laatst online: 00:05
esphome schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:51:
[...]

Jij geeft een por en ik antwoord dan ook zo in één keer naar @True toe. Die dan meteen zijn mening en aannames ventileert. Dan was het toch effectief wat ik deed?
Ik vond het ook een logische conclusie van @True , dacht meteen waarom in vredesnaam een oude browser gebruiken (als je dit verder niet toelicht). Maar ik dacht, laat ik maar niet reageren want aan jouw manier van communiceren te lezen had ik wel wat sneren terug verwacht (en dat blijkt!).

Veel plezier bij één van de andere banken (het gras van de buren...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
esphome schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:55:
[...]

De DigiPas is niet uitgefaseerd en ook niet onveilig verklaart want zakelijke klanten kunnen die blijven gebruiken. Waarom is diezelfde DigiPas dan wel ongewenst niet veilig voor particulieren?

Je verwijst naar het artikel alsof daar staat dat het niet-oké is wat ASN doet. Volgens mij is het dus andersom: Naar redelijkheid en billijkheid kan de ASN Bank van particuliere klanten prima verwachten dat zij een app/recente (gangbare) browser gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Jovatov op 21-07-2025 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 44aardbeien
Jovatov schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:24:
[...]

Een app verplichten betekent ook een Google/Apple account verplichten, met bijhorende (privacy) voorwaarden. Deugt principieel niet. In de praktijk heeft iedereen echter al 1 van de 2 omdat je niet zonder kan. Daarnaast, Google API, Adobe, etc, staat gewoon tussen de in-app tracking van bankier apps. Vind ik ook niet deugen, maar het is een verloren strijd.
Vaevictis_ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:22:
[...]

Een app heeft als voordeel dat ie OTA kan ontvangen. Maar ASN(/SNS) heeft het zo geïmplementeerd dat je een code via email+SMS, en wat basis pasinfo, je toegang geeft tot de app. Geen NL grootbank doet dit zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
44aardbeien schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:18:
[...]

Een app verplichten betekent ook een Google/Apple account verplichten, met bijhorende (privacy) voorwaarden. Deugt principieel niet. In de praktijk heeft iedereen echter al 1 van de 2 omdat je niet zonder kan. Daarnaast, Google API, Adobe, etc, staat gewoon tussen de in-app tracking van bankier apps. Vind ik ook niet deugen, maar het is een verloren strijd.
ASN biedt ook de browsercookie aan. De app is niet verplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 44aardbeien
Jovatov schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:22:
[...]

I stand corrected.

[ Voor 88% gewijzigd door 44aardbeien op 21-07-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
44aardbeien schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:18:
[...]

[...]

Een app heeft als voordeel dat ie OTA kan ontvangen. Maar ASN(/SNS) heeft het zo geïmplementeerd dat je een code via email+SMS, en wat basis pasinfo, je toegang geeft tot de app. Geen NL grootbank doet dit zo.
Ja SMS als 2FA is erg ouderwets en ook niet veilig. Begrijp dat ook niet, zal wel legacy zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Vaevictis_ schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:59:

Ja SMS als 2FA is erg ouderwets en ook niet veilig. Begrijp dat ook niet, zal wel legacy zijn.
Ik kreeg een maand geleden een berichtje van asn dat ze gingen stoppen met sms'jes voor berichtjes (over saldo wijzigingen en dergelijke). Omdat de meeste klanten nu de app gebruiken, blijven er 2 opties over mailtjes en pushberichtjes. De push berichten komen door wanneer/zodra de telefoon internet verbinding heeft, dus je hoeft er geen te missen. Ik neem aan sms'jes met codes binnenkort tot het verleden behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
W1ck1e schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:06:
[...]

Ik kreeg een maand geleden een berichtje van asn dat ze gingen stoppen met sms'jes voor berichtjes (over saldo wijzigingen en dergelijke). Omdat de meeste klanten nu de app gebruiken, blijven er 2 opties over mailtjes en pushberichtjes. De push berichten komen door wanneer/zodra de telefoon internet verbinding heeft, dus je hoeft er geen te missen. Ik neem aan sms'jes met codes binnenkort tot het verleden behoren.
Met ideal betalingen doen ze nu ook al push berichten dus ik hoop het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Jovatov schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:22:
[...]

Dit schreef True erover: "En die browsercodes zijn juist relatief gevaarlijk gezien die met cookies werken. Erg gevoelig qua security."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Jef61 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:28:
[...]

Ik vond het ook een logische conclusie van @True , dacht meteen waarom in vredesnaam een oude browser gebruiken (als je dit verder niet toelicht). Maar ik dacht, laat ik maar niet reageren want aan jouw manier van communiceren te lezen had ik wel wat sneren terug verwacht (en dat blijkt!).

Veel plezier bij één van de andere banken (het gras van de buren...).
En juist daarom, gaf ik geen antwoord erop.

En wie is er sneren aan uit delen alhier? Lees jouw laatste zin even na. :9B

Ik vind het altijd frappant hoe snel men afscheid neemt van iemand die niet precies doet wat anderen willen dat die moet doen. De tijd van iedereen meenemen, is kennelijk voorbij in 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Jovatov schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:51:
[...]

Je verwijst naar het artikel alsof daar staat dat het niet-oké is wat ASN doet. Volgens mij is het dus andersom: Naar redelijkheid en billijkheid kan de ASN Bank van particuliere klanten prima verwachten dat zij een app/recente (gangbare) browser gebruiken.
Jij gaat er weer iets anders bijslepen en zo ontwijk je dan het beantwoorden van de gestelde vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
esphome schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:20:
[...]

Jij gaat er weer iets anders bijslepen en zo ontwijk je dan het beantwoorden van de gestelde vraag.
Het enige dat ik heb gedaan is je aanspreken op het artikel dat jij plaatste. Hoe je dat artikel als argument wil gebruiken snap ik niet. Het onderstreept dat ASN naar redelijkheid en billijkheid hun beleid voert.

Dat jij geen apps en geen reguliere browser wil gebruiken is ASN niet aan te merken. Dat is het enige punt dat ik wil maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:46
Vooral om alternatieven te hebben, redenen zijn meerledig. Enerzijds probeer ik mijn smartphone minder te gebruiken, liefst helemaal niet meer. We komen er als maatschappij ook langzamerhand achter dat het misschien niet zo geweldig is als we allemaal denken.

Of als op een willekeurige dag door een willekeurig algoritme van Apple of Google er besloten wordt dat het mooi geweest is met mijn account en ik nergens meer bij kan — verhalen daarover te over, ook op Tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 44aardbeien
Intercity schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:08:
[...]

Enerzijds probeer ik mijn smartphone minder te gebruiken, liefst helemaal niet meer. We komen er als maatschappij ook langzamerhand achter dat het misschien niet zo geweldig is als we allemaal denken.
Gewoon snoeien in je apps en je smartphone voor praktische zaken blijven gebruiken.
[...]
Of als op een willekeurige dag door een willekeurig algoritme van Apple of Google er besloten wordt dat het mooi geweest is met mijn account en ik nergens meer bij kan — verhalen daarover te over, ook op Tweakers ;)
Kan je overzetten op een nieuw account. Zelfs met extern mailadres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

Vooral om alternatieven te hebben, redenen zijn meerledig. Enerzijds probeer ik mijn smartphone minder te gebruiken, liefst helemaal niet meer. We komen er als maatschappij ook langzamerhand achter dat het misschien niet zo geweldig is als we allemaal denken.

De-platform risk is inderdaad heel naar. Maar om het wat dichter bij huis te houden, de-banking risk mag je ook niet uitsluiten. In de VS hebben veel founders van start-ups te maken gehad met de-banking. Een manier uit de bank industrie om je tegen te werken. Echt totaal onacceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Jovatov schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:05:
[...]

Het enige dat ik heb gedaan is je aanspreken op het artikel dat jij plaatste. Hoe je dat artikel als argument wil gebruiken snap ik niet. Het onderstreept dat ASN naar redelijkheid en billijkheid hun beleid voert.

Dat jij geen apps en geen reguliere browser wil gebruiken is ASN niet aan te merken. Dat is het enige punt dat ik wil maken.
Mijn vraag was:

Kennelijk kun je of wil je niet daarop antwoorden. Dat is prima en zoals te lezen is, kan ik het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
esphome schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:12:
[...]

Mijn vraag was:

[...]

Kennelijk kun je of wil je niet daarop antwoorden. Dat is prima en zoals te lezen is, kan ik het ook niet.
Ook prima dat je verder ook niet ingaat op de opmerking waar ik mee begon en jij nooit beantwoord hebt. Kunnen we elkaar mooi de hand schudden en een fijne avond wensen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:58:
[...]

De-platform risk is inderdaad heel naar. Maar om het wat dichter bij huis te houden, de-banking risk mag je ook niet uitsluiten. In de VS hebben veel founders van start-ups te maken gehad met de-banking. Een manier uit de bank industrie om je tegen te werken. Echt totaal onacceptabel.
De-banking komt ook voor in Engeland en Canada en waarschijnlijk ook in andere landen. Dan wordt inderdaad alles van jou afgenomen en je kunt geen inkomsten meer ontvangen en zo ook geen bestedingen meer doen. Heb je pech huur je een huis of heb je een hypotheek en dan is de het slapen onder een brug ineens heel kort bij.

Het hebben van een bankrekening zou een mensenrecht moeten zijn omdat alles via de bankrekening loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Jovatov schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:16:
[...]

Ook prima dat je verder ook niet ingaat op de opmerking waar ik mee begon en jij nooit beantwoord hebt. Kunnen we elkaar mooi de hand schudden en een fijne avond wensen!
Waarom zou ik een link plaatsen, als ik het artikel niet gelezen heb en ook heb bijgedragen in de commentaren daarop?

Ik dacht dat ik wel duidelijk had gemaakt, in mijn bijdrages hoe ik erover dacht dat de DigiPas wordt ontnomen en dan alleen bij de particuliere klant. Maar goed is ben vaak te compleet in de conversatie en moet het aan anderen moeten overlaten om het zelf maar te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Dan over de browser code en het is dus onmogelijk deze aan te maken zonder een DigiPas of via de APP. Het verwijzen naar browser code als alternatief voor een DigiPas is zo ook een wassen neus vanuit de banken.

Browser aanmelden

Maak een persoonlijke 5-cijferige browsercode aan waarmee je snel en veilig inlogt en betalingen ondertekent via Firefox. Eerst meer informatie? Je leest het op deze pagina.

Goed om te weten: Aanmelden van een browser is alleen mogelijk voor particuliere betaalklanten die 12 jaar of ouder zijn.

Aanmelden gaat als volgt:

Kies een persoonlijke 5-cijferige browsercode.
Voer een herkenbare gebruikersnaam en de naam van het apparaat in.
Bevestig de aanmelding met de digipas of betaalpas en de daarbij behorende beveiligingscodes. Heb je geen digipas of betaalpas op eigen naam? Kies dan voor de optie Aanmelden op een andere manier.

Daarna kun je meteen inloggen en veilig bankieren via je browser.

Je moet dan terugvallen naar inloggen met naam en wachtwoord en sinds 1 mei 2025 is dat ook van een MFA voorzien.

Heb je geen beveiligingscode ontvangen in een sms of spraakbericht na het invullen van je gebruikersnaam en wachtwoord? Dan is er iets misgegaan. Probeer het voor de zekerheid opnieuw. Klik op je inlogscherm van ASN Online Bankieren op de link een Stuur een nieuwe code.

Ik neem aan dat spraakbericht dan ook via een "vaste" lijn werkt en dat je net als bij DigiD een reeks nummers wordt voorgelezen die moet overnemen op scherm.

Dan staat er nog in de tekst bij browser code dat een betaalpas de taak van de DigiPas kan overnemen en die manier is mij onbekend en ik zie dat ook niet omschreven. Wat zijn die beveiligingscodes, pin of de CVV? Dat lijkt mij echt niet wenselijk als dat de PIN is en om die zomaar op een computer in te voeren en denk maar aan de Recall functie van Microsoft.

Bevestig de aanmelding met de digipas of betaalpas en de daarbij behorende beveiligingscodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 44aardbeien
esphome schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:04:
Bevestig de aanmelding met de digipas of betaalpas en de daarbij behorende beveiligingscodes.
Aanmelden met de betaalpas lijkt mij hetzelfde als de app activeren met de betaalpas. Basisinfo betaalpas en dan codes naar e-mail +SMS. Zo activeer je de app ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Ik moest eerst nog mijn telefoonnummer actualiseren en dat bevestigen via een gesproken code die ik moest overnemen op het scherm. En ook dat nog eens bevestigen via de DigiPas.

Even later krijg je nog een keer een automatisch gesproken gesprek binnen dat mijn telefoonnummer is aangepast bij de ASN en als dat jij dat niet bent geweest dan de ASN waarschuwen.

De snelheid waarmee de code gesproken wordt is wel hoog en zo moest ik gokken of het nu zeven of een negen was wat er gezegd werd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik wil bij deze middels empirisch onderzoek aangeven dat de ASN app gewoon werkt in onder andere Duitsland, Zwitserland en Italië. Zonder dat hiervoor enige VPN nodig is, gewoon standaard roaming op een Android toestel.

Als iemand problemen heeft controleer vooral eerst je eigen toestel en instellingen.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste