majic schreef op zondag 12 mei 2013 @ 13:13:
Ten eerste het scherm : 4.65" klinkt heel leuk, maar in de praktijk is de effectieve schermoppervlakte niet groter dan bij een Galaxy S2 (4.3" om precies te zijn). Dit komt door de softbuttons onderop. Wel is de telefoon een flink stuk groter dan een S2, zonder dat je daar dus qua screen real estate op vooruit gaat. 720P is mooi, maar ik zie vrijwel geen verschil in scherpte met m'n S2 (en m'n zicht is uitstekend). Daar is 4.3" denk ik net te klein voor.
Dat is vrij logisch, de S2 heeft een RGB (3 subpixels per pixel) terwijl de Galaxy Nexus een Pentile scherm gebruikt (2 subpixels per pixel). Waar de Galaxy nexus dan 632subpixels/inch heeft, heeft de 648 per inch. Vrijwel gelijk dus en daarom een scherm dat op vlak van scherpte elkaar niet onderdoen.
De softbuttons zelf - omgedraaid van de reguliere volgorde op andere Samsung toestellen. Erg irritant. Er zijn wel mods voor, maar echt ideaal is het niet. En de settings puntjes die soms wel soms niet getriggerd worden door een app schiet ook niet echt op. De theorie is leuk, maar de praktijk is minder. Verder mis ik de fysieke home knop die je blind op gevoel kan vinden, en dus het menu en de back button indirect ook.
Dit is denk ik iets van gewoonte, ik vindt de softbuttons zelf fantastisch, aanpasbaar naar keuze en de volle grootte van het scherm beschikbaar voor video.
De camera is niet slecht, maar met z'n 5 megapixeltjes en iets krappere dynamic range wel een stukje minder dan een S2 wederom. Kleuren zijn wel erg nice, en de snelheid van scherpstellen e.d. is ook uitstekend.
De camera is ronduit slecht, een s2 trekt een pak betere foto's. In situaties met weinig licht kan je vergeten om een deftige foto te maken. Alleen de camera software is top-notch, maar dat maakt de slechte sensor/lens niet goed.
De batterijduur is minder dan een S2 (alhoewel ie wel een iets hogere capaciteit accu heeft). Dit zal misschien komen door het 720p scherm (meer pixeltjes aan te sturen) ?
Batterijduur is ronduit marginaal op 3G, ik 'sleur' de hele dag wel een tweede batterij mee die ik meestal toch in de namiddag nodig heb.

En als laatste - ik mis een microSD slot. Niet omdat de ingebouwde ruimte niet genoeg voor me is...maar omdat ik al meermalen in m'n leven een defecte telefoon (soft of hardware) heb gehad..maar gelukkig m'n fotos die standaard naar externe SD gingen gewoon kon redden. Een groot minpunt voor mij. Er zijn wel wat sync opties (e.g. alles over WIFI naar de cloud oid) maar dat is niet 100% veilig (je bent een hele dag op pad, telefoon gaat stuk voor je thuis komt..alles van die dag weg) en kost veel stroom in potentie.
Mijn vorige telefoon (ZTE Blade) had maar weinig storage onboard, maar wel een micro-sd kaart optie. En dat was knoeien, na een paar apps te instaleren zat het geheugen al vol.
Voor mij liever 16GB onboard dan een paar honderd mb met micro sd.
Al met al...niet kapot er van. Ik zie de toegevoegde waarde t.o.v. een S2 niet, al zullen er vast fans zijn van het 720P scherm wat denk ik z'n enige voordeel is, naast de open architectuur en "tweakability".
Ben in ieder geval weer terug naar m'n S2 en verwelkom de langere accuduur, compactere formaat, betere camera en fysieke buttons

De S2 was dan ook een high-end toestel een paar maanden voordat de Galaxy Nexus uitkwam.
En 18 maanden na de release is de Galaxy Nexus nog steeds een dijk van een telefoon, mede dankzij het een Nexus is, met bijhorende software updates.