Mijn mening tot dusverre ik gespeeld heb:
Draait als een zonnetje @ 1920x1200 DX11, Ultra settings, 4xMSAA, Alpha Coverage @ enhanced en HDAO enabled (SSAO settings). Ik gok zo'n 40-50 fps, maar heb geen fraps er op staan.
De graphics zijn mooi, maar was er anno 2012 niet nog veel meer mogelijk? Het is mooi, maar IMO niet supermooi ofzo, terwijl Far Cry 1 in 2004 (die ik toen nog speelde op een ATI X800pro

) echt revolutionair was qua graphics.
Als ik de vergelijking trek met eerdere getoonde beelden van
Crysis 3, vindt ik dat toch écht veel mooier, ondanks de compleet andere setting. Crysis 3 heeft ook een wat realistischer kleurenfilter, terwijl Far Cry 3 veel felle kleuren gebruikt en de figuren wat cartoony overkomen.
Overigens: ik heb de kans gehad om de alpha van Crysis 3 te spelen (een week lang in november), en die kreeg mijn HD7970 op slechts 25-30 fps, dus het is niet zomaar dat die veel mooier is afgaande op GPU-prestaties.
Verder een vraagje over die eerder geposte
benchmark site: Als ikzelf SSAO op SSAO zet, knipperen bij mij de schaduwen, maar op HDAO dus niet; waar kan dat mogelijk aan liggen?
Verder over de game zelf: qua gameplay zitten er te weinig ''echte'' missies in, het is blijkbaar de bedoeling dat je ontzettend veel side-missions gaat doen, zoals in Assassin's Creed.
Zo moet je op een 8e missie helemaal van de westkant van het Noordereiland naar de oostkant gaan van het Noordereiland, terwijl dat complete gebied in mijn geval nog onontdekt was. Zo stak ik al gauw 2 uur tijd in het afzetten van radio towers en overnemen van control posts, voordat ik pas een keer aangekomen was in die sloppenwijk. Mijn punt is: er hadden wat mij betreft best een aantal missies tussen mogen zitten om langzaam maar zeker de omliggende radio towers en control posts ook over te kunnen nemen. Nu ga je dus van hot naar her over het Noordereiland en moet je zelf maar weer extra tijd naast de ''echte'' missies steken in die sidemissions.
Die sidemissions leveren echter wel weer veel XP-punten op, waar je dan bijvoorbeeld weer extra health-balkjes van kan opwaarderen, waardoor het spel weer net wat makkelijker wordt. Ikzelf ben in het begin van het spel een aantal keren doodgegaan omdat ik toen nog maar 2 health-balkjes had en geen body armor.
En als we het toch over Assassin's Creed hebben: het overnemen van radio towers en het overnemen van control posts doet mij erg denken aan het observeren van towers en het overnemen van ''dens'' in Assassin's Creed Revelations.
Verder een handige feature dat als je eenmaal een control post hebt overgenomen je er snel heen kan reizen, want dat was ontzettend irritant in Far Cry 2. Wel een gemis is dat als je zelf per voet of per auto ergens heen gaat en iets in FC3 op de map geselecteerd hebt, er niet automatisch een optimale route tevoorschijn komt en je zelf maar een weg moet zoeken door het oerwoud.
Verder zijn de geluiden die ik in het begin hoorde een copy-paste van Far Cry 2 en daar begon ik een vieze bijsmaak van te krijgen: enerzijds vanwege de herinneringen aan Far Cry 2, anderzijds vanwege het misschien een beetje lui zijn van de ontwikkelaars om geen nieuwe geluiden te maken.
Terugkomend op de vergelijking met Assassin's Creed: ik was eerlijkgezegd een beetje Assassin's Creed ''moe'' vanwege de ontelbare sidemissions, maar FC3 slaat vrolijkweg ook die richting in. Je kan urenlang sidemissions en dergelijke gaan doen, zoals pokeren of quests doen, terwijl je geen steek verder komt in het aantal % van de singleplayer. Je bent verder ook wel bijna verplicht veel sidemissions te doen vanwege het behalen van XP-punten, waar je later weer vaardigheidspunten voor krijgt, welke je écht nodig gaat hebben om latere (moeilijkere) missies door te komen. De vijanden zijn namelijk niet superslim, maar ze weten je soms toch aardig te verrassen en keihard te flanken.
De besturing: het heeft mij aardig wat gewenning gekost, zo wou ik granaten en molotov-cocktails gooien en moest ik dat met m'n middle-mousebutton doen (dus drukken op het muiswieltje), wat allemaal een beetje onlogisch is omdat in andere games het een druk op de knop G is.
Verder is de besturing wat houterig en moet je voor iedere handeling E ingedrukt houden, terwijl in GTA bijvoorbeeld een enkele druk op de knop voldoende is om een auto in te springen.
Ook kan je aan de besturing wel merken dat het een console-port is. Als je eenmaal auto rijdt heb je eigenlijk op de PC helemaal geen toetsenbord nodig, maar een controller met analoge besturing, omdat je in bochten soms maar beter op A of D kan ''tappen'' om de bocht niet slecht door te komen, net als met het gas: vol uit of geen gas geven.
Final words (na zo'n stuk getypt te hebben): Far Cry 3 is Assassin's Creed in de jungle van 2012 geworden
EDIT: nog 1 dingetje dan:
Je moet bijna verplicht naar dieren zoeken en deze villen om weer een extra accessoire te kunnen ''maken'', dus als je persé een grotere rugzak wilt hebben, moet je echt in de map op zoek gaan naar waar je die dieren veel vindt. Weer zo'n side-mission achtig iets waar je veel tijd aan kwijt gaat zijn. Het jammere is ook dat je persé eerst de kleine moet
kopen maken, daarna de middelmaat, daarna de grote, en daarna de allergrootste. Gelukkig staan de dieren wel op de kaart aangegeven waar je ze (veel) kan vinden.
Wat mij betreft had je dit ook gewoon moeten kunnen kopen bij een arms-dealer.
[
Voor 5% gewijzigd door
Jorn1986 op 01-12-2012 10:48
]