Ik heb even een voorstelletje gedaan, klik
Zeg ik toch niet !! Dat iemand dom is !! ;-)sapphire schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 16:10:
Ja want wachten is dom ofzo?
Ik heb geen haast met een nieuwe body dus wacht rustig af, ondertussen erg vermakelijk om die geruchten steeds te volgen en lekker te dromen. Dus zolang er geen verbod komt op geruchten posten scrollen jullie lekker maar door en laat de rest lekker rommelen met geruchten
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Ik zeg toch ook niet dat jij zegt dat iemand dom is
- TumbleCow
- Registratie: Januari 2000
- Laatst online: 08-09 12:24
Waarschijnlijkheids elastiekje
Geen matches
Bedankt voor de adviezen! - Ik begin te neigen naar die 600D toch gewoon bestellen.
Mijn laatste twijfel; Kan even wachten op een aankondiging van de 650D de prijs van de 600D niet naar beneden drijven?
- Canon EF 18-55 IS
- Canon 50mm 1.8
- Tamron 18-250 3.5-6.3 (de oude, dus zonder image stabilisation)
- EOS 1000D body
- (binnenkort) oude Pentax M SMC 50mm 1.4 op een converter.
Qua body is de upgrade naar de 600D behoorlijk - ook een 'niveautje' omhoog - en ik vind de video-functionaliteit interessant. Vooral voor mijn dochtertje, wil wel wat video hebben van hoe ze opgroeit.
Qua glas.. Weet ik eigenlijk niet waar ik heen zou willen.
De tamron gebruik ik bijna nooit; Te veel licht nodig en te soft in het hogere bereik. Ik overweeg enigszins te verkopen en te gaan voor de sigma 17-70 2.8 OS; Ik heb de vorige versie van die lens een tijd geleend gehad, en dat vond ik een erg fijne lens.
Verder heb ik veel plezier van mijn 50mm lensje - op de een of andere manier worden mijn foto's beter als ik niet kan zoomen
. Ik denk dat ik een groothoek prime-lens leuk zou vinden, maar alles in dat bereik wordt snel al behoorlijk duur, zeker aangezien het toch een 'niche-lens' is.
Mijn laatste twijfel; Kan even wachten op een aankondiging van de 650D de prijs van de 600D niet naar beneden drijven?
Mijn beperkte setje so far:Ventieldopje schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:26:
Afhankelijk wat je doet, je budget etc. zou ik overwegen eerst meer geld in verschillende en goeie lenzen te steken.
- Canon EF 18-55 IS
- Canon 50mm 1.8
- Tamron 18-250 3.5-6.3 (de oude, dus zonder image stabilisation)
- EOS 1000D body
- (binnenkort) oude Pentax M SMC 50mm 1.4 op een converter.
Qua body is de upgrade naar de 600D behoorlijk - ook een 'niveautje' omhoog - en ik vind de video-functionaliteit interessant. Vooral voor mijn dochtertje, wil wel wat video hebben van hoe ze opgroeit.
Qua glas.. Weet ik eigenlijk niet waar ik heen zou willen.
De tamron gebruik ik bijna nooit; Te veel licht nodig en te soft in het hogere bereik. Ik overweeg enigszins te verkopen en te gaan voor de sigma 17-70 2.8 OS; Ik heb de vorige versie van die lens een tijd geleend gehad, en dat vond ik een erg fijne lens.
Verder heb ik veel plezier van mijn 50mm lensje - op de een of andere manier worden mijn foto's beter als ik niet kan zoomen
Ik zou gewoon eerst die 600D (Of een 550D...!) kopen, die leren kennen, en dan pas aan nieuw glas gaan denken.TumbleCow schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 18:09:
[...]
Qua body is de upgrade naar de 600D behoorlijk - ook een 'niveautje' omhoog - en ik vind de video-functionaliteit interessant. Vooral voor mijn dochtertje, wil wel wat video hebben van hoe ze opgroeit. Qua glas.. Weet ik eigenlijk niet waar ik heen zou willen...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dpreview heeft de studiotest van de Canon G1X klaar: http://www.dpreview.com/previews/canong1x/page7.asp
De G1X doet het duidelijk beter dan alle m4/3's en zelfs iets beter dan de 600D.
De G1X doet het duidelijk beter dan alle m4/3's en zelfs iets beter dan de 600D.
Dat kan ik alleen maar beamen. Heb zelf altijd met het probleem gezeten dat ik niet wist welke lens ik wilde hebben. De kit range gebruikte ik vrij vaak. Van een vriend een 70-200 oid mee gekregen voor op vakantie. Die heb ik echt weinig gebruikt. Vorig jaar de keuze gemaakt om de 17-50 f/2.8 IS te halen en ben er heel blij mee. Binnenkort naar New York en mag dan weer die bovenstaande lenen en van een andere vriend een UW lens. Die laatste lijkt me wel heel interessant, maar dan nog is de vraag of die veel gebruikt zal worden na NY.Fiber schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 19:23:
[...]
Ik zou gewoon eerst die 600D (Of een 550D...!) kopen, die leren kennen, en dan pas aan nieuw glas gaan denken.
Wel komt er nog een keer de 50mm f/1.4 bij.
Verwijderd
Geen matches
Iets beter dan de 600D?? Sorry, ik zie dat niet. De 600D doet het duidelijk beter. Maar dat is misschien vooral een lens kwestie. De paperclips, en bolletjes wol zien er verschrikkelijk uit op de G1X.PowerUp schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:56:
Dpreview heeft de studiotest van de Canon G1X klaar: http://www.dpreview.com/previews/canong1x/page7.asp
Qua ruis is het precies wat je zou verwachten met een sensor die vrijwel evengroot is als de 600D.
De lens doet het aan de randen niet zo goed nee, er staat ook een waarschuwing bij:

Donkere deel onderin:

Waarbij de G1X wel het voordeel heeft van het lagere aantal pixels (14 MP vs. 18).
Ik doelde op de ruis, ISO12800 uit het midden:Note: The G1 X's lens is slightly soft towards the corners at the close focus distance used for this test. We would recommend looking at our real-world samples before drawing firm conclusions in this regard.

Donkere deel onderin:

Waarbij de G1X wel het voordeel heeft van het lagere aantal pixels (14 MP vs. 18).
[ Voor 7% gewijzigd door PowerUp op 16-02-2012 11:08 ]
ahem, we moeten nu al blij worden over een gerucht voor een datum voor een aankondiging van een onbekend canon product?
De hoeveelste 'zekere' datum is die nu al die CR heeft gepubliceerd? Ik kan ze niet meer bijhouden...
De hoeveelste 'zekere' datum is die nu al die CR heeft gepubliceerd? Ik kan ze niet meer bijhouden...
[ Voor 30% gewijzigd door mjtdevries op 18-02-2012 10:38 ]
CR3 is wel een gerucht met hele hoge zekerheid.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Bovendien als je het een beetje volgt daar op CR kon je zelf al wel tot de conclusie trekken dat er steeds meer betrouwbaardere geruchten binnen kwamen, geruchten die elkaar niet meer tegen spraken maar juist het zelfde zeiden. Als dat van meerdere kanten komt en het is plausibel dan krijgt het een CR3mjtdevries schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 10:37:
ahem, we moeten nu al blij worden over een gerucht voor een datum voor een aankondiging van een onbekend canon product?
Ik ben zeer benieuwd wat er de 28e gaat gebeuren! Zou grappig zijn als ze op mijn verjaardag (20 april) nog een mooie fullframe DSLR aankondigen!
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Vandaag bij de Pro dagen van een niet nader te noemen camera winkel geweest, was erg leerzaam !
Maar ook leuke spulletjes gezien en even geprobeerd. Onder andere dit geval:

Op een 1D IV, de verleiding was erg groot om m'n CF kaartje even in de cam te stoppen (slot waren ze vergeten op te vullen). Maargoed ze hadden specifiek aan me gevraagd om de lens niet op m'n eigen body te schroeven of CF kaartje erin te doen ivm. pre-productie model. Dus maar niet gedaan. Ik ben tenslotte best een nette kerel.
Opvallend: AF is sneeeeeeel
Lens voelt goed aan tikkie plasticy in vergelijking met de 24-70 I. Erg vergelijkbaar met de 100 macro L. Wel ongelofelijk stevig overigens! Verder vind ik het front element er wat dorky uitzien maargoed ik moet wat te miepen hebben op zo'n lens
G1X is ook een mooi ding zeg! wel wat groter dan de G12 maar ik vond hem top in de hand liggen. Controls waren even wennen en wat on overzichtelijk maar na een paar minutjes spelen ging dat ook wel goed, klapschermpje ftw !
Schitterend ding ook.

Verder té veel mooie objectiefjes geprobeerd daar, oa. de 35/1.4
TS 17mm en 24mm, 70-300L en 100L macro
En weer wat leerzaams meegekregen.

Op een 1D IV, de verleiding was erg groot om m'n CF kaartje even in de cam te stoppen (slot waren ze vergeten op te vullen). Maargoed ze hadden specifiek aan me gevraagd om de lens niet op m'n eigen body te schroeven of CF kaartje erin te doen ivm. pre-productie model. Dus maar niet gedaan. Ik ben tenslotte best een nette kerel.
Lens voelt goed aan tikkie plasticy in vergelijking met de 24-70 I. Erg vergelijkbaar met de 100 macro L. Wel ongelofelijk stevig overigens! Verder vind ik het front element er wat dorky uitzien maargoed ik moet wat te miepen hebben op zo'n lens
G1X is ook een mooi ding zeg! wel wat groter dan de G12 maar ik vond hem top in de hand liggen. Controls waren even wennen en wat on overzichtelijk maar na een paar minutjes spelen ging dat ook wel goed, klapschermpje ftw !
Schitterend ding ook.

Verder té veel mooie objectiefjes geprobeerd daar, oa. de 35/1.4
Deze wel 's gezien? Een witte 50mm "l" lens en nog meer gekke dingen.
http://www.petapixel.com/...s-with-custom-paint-jobs/
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Dat waren toch ook die gasten die het geintje uithalen met de 18-55 een L lens van te maken dat zogenaamd betere plaatjes oplevert?Wijnands schreef op zondag 19 februari 2012 @ 21:14:
Deze wel 's gezien? Een witte 50mm "l" lens en nog meer gekke dingen.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Hoe was de 24-70 II qua scherpte en bokeh?
sapphire schreef op zondag 19 februari 2012 @ 18:07:
Vandaag bij de Pro dagen van een niet nader te noemen camera winkel geweest, was erg leerzaam !
Schitterend ding ook.
Verder té veel mooie objectiefjes geprobeerd daar, oa. de 35/1.4TS 17mm en 24mm, 70-300L en 100L macro
![]()
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Geen idee want 1) hij mocht niet van de body en 2) geen geheugen kaartjes in de body.
Ik dacht die heeft hem in de hand gehad en zeker een foto gemaakt
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Ik ga in de zomer voor 1-3maanden naar Afrika om daar vrijwilligerswerk te doen :-) De kans is reeel dat ik aan de grens van een conflictgebied terecht komt (WarChild).
Graag wil ik in deze maand(en) een mooie fotoreportage maken over wat ik doe, en wat de mensen daar doormaken. Het gaat hierbij om semiprofessionele fotografie.
Uiteraard ben ik daar om te helpen, en wil ik me niet druk maken om mijn spulletjes. Het gevaar dat ik overvallen wordt ofzo vang ik wel op met verzekering en gezond verstand.
Ik heb nu een Canon 500D en wat aardige lenzen daarbij (17-50mm f/2.8 Tamron. 100mm f/2.8 Macro etc.) maar ik ben bang dat ik me daar teveel over moet ontfermen ter plekke.
Het liefste heb ik een weather-sealed combinatie die tegen een flinke stoot kan en waarmee ik snel de foto's kan maken die ik nooit meer kan overnemen. Wat is nu de beste manier van handelen?
Zelf zat ik te denken aan een 7D + 17-40mm L + 70-200 f/2.8 IS L. Het kost alleen zoveel als amateur/hobbiefotograaf
Is het goed te doen om deze spullen te kopen en na de reis weer te verkopen, of is dat niet aan te raden (uit ervaring)?
Graag wil ik in deze maand(en) een mooie fotoreportage maken over wat ik doe, en wat de mensen daar doormaken. Het gaat hierbij om semiprofessionele fotografie.
Uiteraard ben ik daar om te helpen, en wil ik me niet druk maken om mijn spulletjes. Het gevaar dat ik overvallen wordt ofzo vang ik wel op met verzekering en gezond verstand.
Ik heb nu een Canon 500D en wat aardige lenzen daarbij (17-50mm f/2.8 Tamron. 100mm f/2.8 Macro etc.) maar ik ben bang dat ik me daar teveel over moet ontfermen ter plekke.
Het liefste heb ik een weather-sealed combinatie die tegen een flinke stoot kan en waarmee ik snel de foto's kan maken die ik nooit meer kan overnemen. Wat is nu de beste manier van handelen?
Zelf zat ik te denken aan een 7D + 17-40mm L + 70-200 f/2.8 IS L. Het kost alleen zoveel als amateur/hobbiefotograaf
Is het goed te doen om deze spullen te kopen en na de reis weer te verkopen, of is dat niet aan te raden (uit ervaring)?
Ctrl+k
Lijkt me een mooie setup met die 7D, maar waarom als je het spulletje kan kopen de boel daarna ook weer weg doen? Ik durf te wedden dat als je een 7D in je handen hebt gehad hem ook niet meer weg wil doen!Sibylle schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 23:25:
Ik ga in de zomer voor 1-3maanden naar Afrika om daar vrijwilligerswerk te doen :-) De kans is reeel dat ik aan de grens van een conflictgebied terecht komt (WarChild).
Ik zou dus eerder zorgen dat je een beetje mooie inruil deal kan maken met je 500D
www.maartendeboer.net
Je zou ook voor een 40D of 50D kunnen gaan? die zijn een stuk goedkoper tweedehands en bovendien lekker stevig gebouwd. Dan een 17-40 erbij en je hebt een lekkere set.
Zelf heb ik de 40D, 17-40 en 70-200 f4 gehad in Zuid Amerika. Heerlijke set, misschien niet de meest lichtsterke optie maar dan zou je evt nog een 50mm 1.8 mee kunnen nemen.
Zelf heb ik de 40D, 17-40 en 70-200 f4 gehad in Zuid Amerika. Heerlijke set, misschien niet de meest lichtsterke optie maar dan zou je evt nog een 50mm 1.8 mee kunnen nemen.
40D en 50D zijn alleen niet weathersealed/proof
7D is dat meer in ieder geval.
The devil is in the details.
Klopt, maar naar mijn mening voldoende. Heb er laatst in Peru met de ergste zeikende regen ooit (voor mij dan) gestaan met de 70-200 2.8IS bij een voetbalwedstrijd en oke.. op een gegeven moment deed het joystickje het niet meer goed.. maar verder geen problemen mee gehad. 2 dagen later deed de joystick het wel weer.
En ik denk dat ik mijn 40D niet behandel als een kindje, die heeft de nodige stoeptegels gezien, is vaak gedoopt in stortregen, hagel etc.. vandaar dat ik zo een body echt aanraad voor het nodige reportage werk.
En ik denk dat ik mijn 40D niet behandel als een kindje, die heeft de nodige stoeptegels gezien, is vaak gedoopt in stortregen, hagel etc.. vandaar dat ik zo een body echt aanraad voor het nodige reportage werk.
Maak van die f/2.8 een f/4... Die is ruim de helft goedkoper en lichter. Als je op safari gaat wil je trouwens ook nog wel een langere lens denk ik.Sibylle schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 23:25:
... 70-200 f/2.8 IS L. ...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
De 40D en 50D zitten ook vol met allerlei rubbertjes en weathersealed is ook maar een vage term zonder IP-normering. De 7D is beter gesealed, maar dat zegt ook niet alles. Daarnaast moeten je lenzen dat ook nog eens zijn.Hahn schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 23:34:
40D en 50D zijn alleen niet weathersealed/proof7D is dat meer in ieder geval.
Zelf heb ik toen der tijd de 17-40 verkocht en gekozen voor de 17-55 voor een crop body. Heb nooit spijt gehad van deze keuze. Heb alleen besloten dat de twee EF-s objecteiven het pand moeten verlaten.Sibylle schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 23:25:
Ik zou het dan alleen niet nieuw doen. Ik heb het gedaan met de 10-22 / 17-55, afschrijving is dan nog best fors als je deze na half jaar en jaar verkoopt. 10-22 was vrij snel weg tegen een redelijke prijs, maar de 17-55 raak ik aan de straat stenen niet kwijt (ligt gelukkig ook niet in de weg)
Ik zou zeker voor tweede hands gaan als je het objectief enkel voor een reis koopt
[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 23-02-2012 08:09 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Als je al je spullen voor die reis 2ehands koopt en daarna weer verkoopt is je afschrijving echt minimaal. Daar kan je de spullen zeker niet voor huren.
Als je trouwens echt reportages wil maken zou ik ook nog een klein lensje mee nemen die iets minder opvalt. Op de 7d zou ik voor iets in de 28mm tot 35mm range gaan denk ik. Of zelfs een afgeragde 5D1 met een 35/2. Ben je voor 1000? euro klaar en verkoop je de spullen na afloop weer voor hetzelfde ongeveer.
Als je trouwens echt reportages wil maken zou ik ook nog een klein lensje mee nemen die iets minder opvalt. Op de 7d zou ik voor iets in de 28mm tot 35mm range gaan denk ik. Of zelfs een afgeragde 5D1 met een 35/2. Ben je voor 1000? euro klaar en verkoop je de spullen na afloop weer voor hetzelfde ongeveer.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Over tweedehands prijzen.
Ik ga zoals ik volgens mij in hetzelfde topic al eens heb geschreven waarschijnlijk binnenkort een 5D2 kopen met 17 TSE voor meerdere opdrachten.
Idee is wanneer de opdrachten voorbij zijn, of wanneer een aantal niet door gaan, de set weer te verkopen. Met btw aftrek kan ik het verschil hopelijk erg klein houden.
Maar nu lees ik dat de 5D3 waarschijnlijk over 4 dagen wordt aangekondigd. Het gevoel bekruipt me dat nu juist een slechte tijd is om die camera te kopen, maar wachten tot die 5D3 beschikbaar is zit er ook echt niet in.
Weet iemand nog de nieuwprijs van de 5D1, en vanaf wanneer die ging zakken tot de 6 a 700 euro dat je er nu voor krijgt? Was dat meteen na de introductie van de 5D2 of zat er meer tijd tussen?
Zat die eerst ook op 1700 nieuw? Of komt die van een lager bedrag af?
Helaas zijn er niet echt alternatieven te bedenken voor die set...
Ik ga zoals ik volgens mij in hetzelfde topic al eens heb geschreven waarschijnlijk binnenkort een 5D2 kopen met 17 TSE voor meerdere opdrachten.
Idee is wanneer de opdrachten voorbij zijn, of wanneer een aantal niet door gaan, de set weer te verkopen. Met btw aftrek kan ik het verschil hopelijk erg klein houden.
Maar nu lees ik dat de 5D3 waarschijnlijk over 4 dagen wordt aangekondigd. Het gevoel bekruipt me dat nu juist een slechte tijd is om die camera te kopen, maar wachten tot die 5D3 beschikbaar is zit er ook echt niet in.
Weet iemand nog de nieuwprijs van de 5D1, en vanaf wanneer die ging zakken tot de 6 a 700 euro dat je er nu voor krijgt? Was dat meteen na de introductie van de 5D2 of zat er meer tijd tussen?
Zat die eerst ook op 1700 nieuw? Of komt die van een lager bedrag af?
Helaas zijn er niet echt alternatieven te bedenken voor die set...
Leica MM + Sony A9
Beter nog, de 2e hands prijs van de 5d1 ging omhoog toen hij nieuw niet meer te koop was.
Nieuw ging die op een gegeven moment voor 1500 ongeveer en 2e hands voor zo'n 1100. Toen de 5d2 uit kwam, werd de 5d1 nieuw niet meer verkocht en was de enige nieuwe 5d serie een 5d2 van 2600 euro. Daardoor gingen de 2e hands prijzen van de 5d1 omhoog.
Zeker met de vertraging dat Canon heeft tussen aankondiging en verkoop, zou je nu prima nog een 5d2 kunnen kopen wat mij betreft.
Nieuw ging die op een gegeven moment voor 1500 ongeveer en 2e hands voor zo'n 1100. Toen de 5d2 uit kwam, werd de 5d1 nieuw niet meer verkocht en was de enige nieuwe 5d serie een 5d2 van 2600 euro. Daardoor gingen de 2e hands prijzen van de 5d1 omhoog.
Zeker met de vertraging dat Canon heeft tussen aankondiging en verkoop, zou je nu prima nog een 5d2 kunnen kopen wat mij betreft.
top, dank jeNomad schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 12:01:
Beter nog, de 2e hands prijs van de 5d1 ging omhoog toen hij nieuw niet meer te koop was.
Leica MM + Sony A9
Wanneer zou de beste tijd zijn om een 5d3 te kopen dan? Ik zit er over te denken en ik ken een aantal mensen die interesse hebben om mijn 5d2 over te kopen.Nomad schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 12:01:
Ik wil niemand een poot uit draaien maar het gunstigste zou voor mij dus zijn op het moment dat de 5d2 nieuw niet meer verkocht wordt en daar de prijzen van omhoog gaan terwijl de prijzen van de 5d3 op een redelijk laag punt zitten.
Iemand een idee rond welke tijd dit zou zijn?
www.maartendeboer.net
Een jaar nadat 'ie uitgekomen is, zou ik gokken. Eerste maanden zijn (dat soort) camera's vaak slecht te leveren, dus blijft de prijs hoog. Plus dat het nog nieuw is, meestal zie je pas na een half jaar of langer dat de prijzen beetje beginnen te dalen.
Dat zou zo rond het einde van dit jaar betekenen dat de prijzen gaan dalen? Zou grappig zijn als ik hem voor Augustus een weet te bemachtigen, vorig jaar Augustus (dag voor CastleFest) mijn 5D2 binnen gekregen.Hahn schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 13:59:
Een jaar nadat 'ie uitgekomen is, zou ik gokken. Eerste maanden zijn (dat soort) camera's vaak slecht te leveren, dus blijft de prijs hoog. Plus dat het nog nieuw is, meestal zie je pas na een half jaar of langer dat de prijzen beetje beginnen te dalen.
Maar ik ben heel benieuwd, ik hoor al verhalen over de 1D X dat ze bezig zijn met de software en dat hij daarom vertraagt is, ik mag hopen dat dit niet gebeurt met de 5D III / X!
www.maartendeboer.net
is de 5D2 niet goed genoeg dan? Ken nog een paar hier die op de opvolger aan het wachten zijn. Ik snap het eigenlijk niet. Je hebt hem nog niet eens een jaar. Liever geld uitgeven voor goed glas dan een nieuwe cameraVentieldopje schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 14:04:
[...]
Dat zou zo rond het einde van dit jaar betekenen dat de prijzen gaan dalen? Zou grappig zijn als ik hem voor Augustus een weet te bemachtigen, vorig jaar Augustus (dag voor CastleFest) mijn 5D2 binnen gekregen.
Maar ik ben heel benieuwd, ik hoor al verhalen over de 1D X dat ze bezig zijn met de software en dat hij daarom vertraagt is, ik mag hopen dat dit niet gebeurt met de 5D III / X!
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Niet dat ik er iets over te zeggen heb, maar volgens mij is het zonde van je geld.Ventieldopje schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 14:04:
[...]
Dat zou zo rond het einde van dit jaar betekenen dat de prijzen gaan dalen? Zou grappig zijn als ik hem voor Augustus een weet te bemachtigen, vorig jaar Augustus (dag voor CastleFest) mijn 5D2 binnen gekregen.
Volgens die website die ook aangeeft dat de introductie binnenkort is zal de introductieprijs 3500 euro/ dollar zijn. Veel meer dus dan wat je voor je 5D2 krijgt. Ik heb persoonlijk een paar keer een nieuwe camera gekocht die net geintroduceerd was om hem na een half jaar voor veel minder geld terug te vinden in de winkels.
Wil je de camera verkopen voor 70% van wat jij ervoor betaald had wordt je er vrolijk op gewezen dat die nieuw ook op die prijs zit, als het al niet lager is.
Van dat geld koop ik zelf liever een mooie lens of reis.
Besides, verschil (als die website klopt) met de 5D2 lijkt mij niet heel erg groot, alleen de AF is een flinke stap vooruit maar persoonlijk kan me dat niet echt boeien.
Leica MM + Sony A9
Naast de AF zal de hoeveelheid ruis bij hoge iso's wel een stuk verbeterd zijn. Ook een 100% viewfinder en dual memory slot kan voor sommige gebruikers een goede reden zijn om over te stappen. Als je die extra's niet mist in je 5D2: koop zoals hier boven aangegeven is een mooie lens voor je camera en haal meer resultaat uit de foto's die je maakt, dan met de aanschaf van de 5D3.
Dat zijn dus exact de dingen die ik mis in de 5DII, hier voor een 7D gehad. Was toch wel even schrikken die AF van de 5D II, alsof ik terug ging naar m'n 450D!Universal Creations schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 15:34:
Naast de AF zal de hoeveelheid ruis bij hoge iso's wel een stuk verbeterd zijn. Ook een 100% viewfinder en dual memory slot kan voor sommige gebruikers een goede reden zijn om over te stappen. Als je die extra's niet mist in je 5D2: koop zoals hier boven aangegeven is een mooie lens voor je camera en haal meer resultaat uit de foto's die je maakt, dan met de aanschaf van de 5D3.
Afgezien van dat wil ik graag betere ruis prestaties, meer ISO ruimte (werkbaar) en een dual-memory slot is ook zeker welkom.
Vergeet ook niet dat een joystick op de grip icm. het nieuwe AF systeem een groot voordeel is, wat lijkt me dat heerlijk!
Reden genoeg voor mij om te upgraden, ik verwacht ook echt niet dat ik niks bij moet leggen maar dat vind ik ook niet erg en had hier ook op gerekend!
Wat betreft een mooie lens, heb je gelijk in maar ik heb niks meer te wensen behalve een 35mm Samyang. De 85mm f/1.2 komt op een dag ook nog wel, maar ook daar komt een nieuwe van uit (hopelijk met snellere AF). Tilt-shift lenzen zijn ook wel leuk maar aangezien ik ze te weinig zal gebruiken in afzienbare tijd ga ik dus lekker voor de 35mm en 5d3
[ Voor 14% gewijzigd door Ventieldopje op 24-02-2012 15:48 ]
www.maartendeboer.net
Ik snap even je problemen met de AF niet. Je hebt nu in je sig staan dat je maar 1 AF lens hebt: de 85/1.8. De rest is MF. Ook de Samyang die je wil en de TS-lenzen zijn MF. De 85/1.2 is pas (paar jaar terug) nog vernieuwd en is sowieso geen AF-wonder qua snelheid. Dus waar gebruik jij die 5D2 voor waar je die AF-snelheid voor nodig hebt. Daarnaast vraag ik me af (en volgens mij heb ik dat toentertijd ook gezegd), waarom je in eerste instantie voor de 5D2 hebt gekozen, terwijl je een 7D had en AF belangrijk vind. Dan had je voor een 1Ds3 moeten gaan (wat nog steeds kan overigens).
Eens met UC, voelt een beetje als kopen om het kopen aan. Leuke nieuwe dingen zijn tof hoor, maar ik hoor nog niet echt redenen waarom jij zoveel geld moet investeren. Wat gaan we daar van terug zien op je foto, als jij die 5d3 koopt met Pro AF.....
Ach, laat die jongen zich toch lekker verheugen op een 5D3. Marktplaats is vast wel blij met een zgan 5D2...
Wat moet er nou aan de hand zijn met de AF van 5DII? Ik hoor hier en daar mensen klagen maar nooit iets van gemerkt!!
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Band fotografie en andere vormen van low-light fotografie
Alleen het middelste AF punt kunnen gebruiken vind ik wel een gemis ja, kan er mee werken hoor het is niet dat ik zielig ben
Laat het nou net zijn dat ik al mijn band fotografie met een 85mm f/1.8 doe 
AF is ook niet het enige punt zoals ik al aan gaf, meer ISO ruimte en een 100% zoeker zijn zeker ook redenen om over te stappen zoals ik hier boven ook al vermelde
Om ook maar even bij te lichten waarom ik sta te springen om meer ISO bereik en voornamelijk minder ruis is omdat ik in mijn macro's het liefste natuurlijk licht gebruik en probeer te vermijden waar mogelijk om te flitsen. Ik wil dus ook een keertje gewoon een foto schieten op ISO 2500 zonder ruis te zien, nu is dit met de 5D II al aardig te doen maar beter kan nooit kwaad en ik zelf heb het er voor over om daar mijn geld in te investeren.
Jullie reageren of ik heilig beweer dat ik zeg dat ik een betere camera ga kopen en er dan ook van uit ga dat ik betere foto's ga schieten. Dat slaat nergens op natuurlijk
AF is ook niet het enige punt zoals ik al aan gaf, meer ISO ruimte en een 100% zoeker zijn zeker ook redenen om over te stappen zoals ik hier boven ook al vermelde
Om ook maar even bij te lichten waarom ik sta te springen om meer ISO bereik en voornamelijk minder ruis is omdat ik in mijn macro's het liefste natuurlijk licht gebruik en probeer te vermijden waar mogelijk om te flitsen. Ik wil dus ook een keertje gewoon een foto schieten op ISO 2500 zonder ruis te zien, nu is dit met de 5D II al aardig te doen maar beter kan nooit kwaad en ik zelf heb het er voor over om daar mijn geld in te investeren.
Jullie reageren of ik heilig beweer dat ik zeg dat ik een betere camera ga kopen en er dan ook van uit ga dat ik betere foto's ga schieten. Dat slaat nergens op natuurlijk
[ Voor 32% gewijzigd door Ventieldopje op 24-02-2012 19:42 ]
www.maartendeboer.net
De AF van de andere punten is redelijk waardeloos bij minder goed verlichte onderwerpen.
Ruisprestaties zullen beter zijn, maar ik verwacht niet meteen 1 stop verbetering of zo.
98% vs. 100% is wel erg minimaal. Als er net iets op de foto terecht komt wat je niet door de viewfinder zag, is die 2% croppen ook niet zo'n probleem. Als je met primes werkt bij concerten heb je vaak toch niet de mogelijkheid om precies datgene in beeld te krijgen wat je erin wil. Een grotere vergrotingsfactor van de zoeker was mooier geweest zoals bij de 1Ds3.
Zoals ik al zei: koop gewoon de 1Ds3, dan heb je enorm goede AF (waarschijnlijk beter dan die de 5D3 gaat krijgen) en 100% 0.76x viewfinder (en dat is heerlijk om door te kijken, kan ik je vertellen). Daarnaast een betere bouwkwaliteit en wat meer knopjes
En voor minder dan €3500 heb je er 1 ruim voor augustus.
Ruisprestaties zullen beter zijn, maar ik verwacht niet meteen 1 stop verbetering of zo.
98% vs. 100% is wel erg minimaal. Als er net iets op de foto terecht komt wat je niet door de viewfinder zag, is die 2% croppen ook niet zo'n probleem. Als je met primes werkt bij concerten heb je vaak toch niet de mogelijkheid om precies datgene in beeld te krijgen wat je erin wil. Een grotere vergrotingsfactor van de zoeker was mooier geweest zoals bij de 1Ds3.
Zoals ik al zei: koop gewoon de 1Ds3, dan heb je enorm goede AF (waarschijnlijk beter dan die de 5D3 gaat krijgen) en 100% 0.76x viewfinder (en dat is heerlijk om door te kijken, kan ik je vertellen). Daarnaast een betere bouwkwaliteit en wat meer knopjes
[ Voor 11% gewijzigd door Universal Creations op 24-02-2012 19:54 ]
Met een max ISO van 3200 (boost)Universal Creations schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 19:51:
De AF van de andere punten is redelijk waardeloos bij minder goed verlichte onderwerpen.
Zoals ik al zei: koop gewoon de 1Ds3, dan heb je enorm goede AF (waarschijnlijk beter dan die de 5D3 gaat krijgen) en 100% 0.76x viewfinder (en dat is heerlijk om door te kijken, kan ik je vertellen). Daarnaast een betere bouwkwaliteit en wat meer knopjesEn voor minder dan €3500 heb je er 1 ruim voor augustus.

Hij heeft 19 focus punten, de 5D III krijgt er 61 ... even afwachten hoe ze deze in gaan delen en welke van het cross-type zijn.
Aangezien de 1D X ongelofelijke ISO's mogelijk maakt en de sensor of iig prestaties er van 5D niet zo veel verschilt met de 1Ds acht ik het niet onmogelijk dat ze het zelfde dus weer gaan flikken met de 5D III aangezien de Digic V (+) gewoon stukken sneller is dan de Digic IV. Er is nog niks zeker maar ik hoop dus dat de 5D III gewoon gigantisch goeie ISO prestaties neer gaat zetten. Meer dan een stop acht ik niet onmogelijk
Zat eerlijk gezegd ook te twijfelen of ik voor een 5D II zou gaan of door zou sparen voor een 1Ds III, toch de 5D geworden
www.maartendeboer.net
1 stop onderbelichten en boosten in LR tot iso6400 kan ook nog (dit is niet veel anders dan wat H1 en H2 doen in de 5D2).Ventieldopje schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 20:16:
Met een max ISO van 3200 (boost)Mwa, iets fluistert mij dat dit hem niet gaat worden, dan hou ik geen scherpte-diepte meer over.
Beter lezen: 19 cross points + 26 assist points. Daarnaast gaat het niet alleen om het aantal, maar meer hoe ze werken. Die van de 1D(s)3 werkt enorm goed. De geruchten zijn dat de 5D3 een afgezwakt 61punten AF van de 1DX krijgt, dus ik gok dat het aantal cross-points een stuk minder zal zijn en ook de gevoeligheid minder zal zijn.Hij heeft 19 focus punten, de 5D III krijgt er 61 ... even afwachten hoe ze deze in gaan delen en welke van het cross-type zijn.
De snelheid van de Digic processor bepaalt volgens mij niet de ruiskwaliteiten, maar eerder de ruisreductie. Ruis wordt bepaald door de sensor met daarachter de directe signaalconversie. Natuurlijk is het allemaal koffiedik kijken, maar de RAW's zullen het duidelijk moeten maken straks.Aangezien de 1D X ongelofelijke ISO's mogelijk maakt en de sensor of iig prestaties er van 5D niet zo veel verschilt met de 1Ds acht ik het niet onmogelijk dat ze het zelfde dus weer gaan flikken met de 5D III aangezien de Digic V (+) gewoon stukken sneller is dan de Digic IV. Er is nog niks zeker maar ik hoop dus dat de 5D III gewoon gigantisch goeie ISO prestaties neer gaat zetten. Meer dan een stop acht ik niet onmogelijk
Waarom?Zat eerlijk gezegd ook te twijfelen of ik voor een 5D II zou gaan of door zou sparen voor een 1Ds III, toch de 5D geworden
Ik heb een vraagje over een mooit topic op een ander forum: http://submit.shutterstock.com/forum/abt108271.html
Nu is dit een forum met alleenmaar fotografen, dus je zou zeggen dat ze weet waar ze over spreken...maar is het verschil echt zo groot?
Ik wil best een 7D kopen voor in Afrika (zie dit topic iets omhoog), de Fullframe van de 5DmkII trekt mij wel (vooral ISO prestatie). Maar ik wil natuurlijk geen miskoop doen
Nu is dit een forum met alleenmaar fotografen, dus je zou zeggen dat ze weet waar ze over spreken...maar is het verschil echt zo groot?
Ik wil best een 7D kopen voor in Afrika (zie dit topic iets omhoog), de Fullframe van de 5DmkII trekt mij wel (vooral ISO prestatie). Maar ik wil natuurlijk geen miskoop doen
Ctrl+k
Niet zo gek, een 21 MP FF sensor die gedeeld wordt met de 6000 Euro 1Ds3 tegen een 18 MP crop sensor die ook in de 500 Euro 550D zit...

Hmm, dan zou de 7D het ook beter moeten doen met zijn 2 processoren maar dat is helaas ook niet het gevalUniversal Creations schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 20:31:
[...]
De snelheid van de Digic processor bepaalt volgens mij niet de ruiskwaliteiten, maar eerder de ruisreductie. Ruis wordt bepaald door de sensor met daarachter de directe signaalconversie. Natuurlijk is het allemaal koffiedik kijken, maar de RAW's zullen het duidelijk moeten maken straks.

Waarom ik zat te twijfelen? Omdat de 1Ds III een stuk beter gebouwd is, goeie AF heeft etc maar net buiten mijn budget lag. Bovendien durfde ik het niet aan vanwege de ISO range van een magere 100 - 1600 (3200 boost) aangezien ik vaak schiet vanaf ISO 2000 tot helaas soms wel 4000 of 6400

www.maartendeboer.net
Je zegt het liefst macro te fotograferen met natuurlijk licht, maar heb je wel eens een echte macro flitser gebruikt? Mijn ervaringen daarmee zijn juist dat je daarmee veel betere belichting krijgt als je hem goed gebruikt.Ventieldopje schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 21:08:
[...]
Hmm, dan zou de 7D het ook beter moeten doen met zijn 2 processoren maar dat is helaas ook niet het gevalVreemd, de RAW's afwachten dan maar inderdaad!
Waarom ik zat te twijfelen? Omdat de 1Ds III een stuk beter gebouwd is, goeie AF heeft etc maar net buiten mijn budget lag. Bovendien durfde ik het niet aan vanwege de ISO range van een magere 100 - 1600 (3200 boost) aangezien ik vaak schiet vanaf ISO 2000 tot helaas soms wel 4000 of 6400Bovendien was het al een camera waar ik heel lang over droomde om te hebben!
Kleuren komen veel sterker naar voren en je hoeft niet alleen maar bezig te zijn of je de sluitertijd wel haalt.
Leica MM + Sony A9
Ja, sterker met vergrotingen van 3x tot 5x kom je er niet eens onderuit om een flitser te gebruikenRobertJRB schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 21:36:
[...]
Je zegt het liefst macro te fotograferen met natuurlijk licht, maar heb je wel eens een echte macro flitser gebruikt? Mijn ervaringen daarmee zijn juist dat je daarmee veel betere belichting krijgt als je hem goed gebruikt.
Kleuren komen veel sterker naar voren en je hoeft niet alleen maar bezig te zijn of je de sluitertijd wel haalt.
www.maartendeboer.net
Wat denken jullie, kondigt Canon binnen nu en 2 weken nog wat aan of niet?
Ik heb even zitten spitten, en dat de 5DmIII er komt is gewoon een kwestie van tijd, maar ik las ook nog iets op bobatkins.com over een mogelijk 650D die op handen is, vanwege een jubileum en/of 25 jaar na de EOS 650, en tja ik zit toch nog met de keuze in mijn maag van wachten op een eventuele 7DmII of toch maar gewoon die 7D gaan kopen, het zou logisch zijn dat er een vervolg aan komt want in de hele lijn van Canon camera's is de hele productreeks al een keer vernieuwd het afgelopen jaar muv. de 5D en de 7D die resp. de afgelopen 2 jaar niet verder geüpdate zijn en de enige 2 overgebleven body's zijn die nog zonder update zijn gebleven.
Daarnaast schijnen er een paar speciale data in Maart te zijn voor Canon, en dat overal zo'n beetje de cashback acties zijn afgelopen, voel ik ook een beetje als een 1+1+1 = 5
nu is die bron, natuurlijk een van de vele sites die erover speculeren maar het begint nu langzaamaan toch wel te jeuken...
@onder, oa. idd, das niet lang meer in ieder geval
Ik heb even zitten spitten, en dat de 5DmIII er komt is gewoon een kwestie van tijd, maar ik las ook nog iets op bobatkins.com over een mogelijk 650D die op handen is, vanwege een jubileum en/of 25 jaar na de EOS 650, en tja ik zit toch nog met de keuze in mijn maag van wachten op een eventuele 7DmII of toch maar gewoon die 7D gaan kopen, het zou logisch zijn dat er een vervolg aan komt want in de hele lijn van Canon camera's is de hele productreeks al een keer vernieuwd het afgelopen jaar muv. de 5D en de 7D die resp. de afgelopen 2 jaar niet verder geüpdate zijn en de enige 2 overgebleven body's zijn die nog zonder update zijn gebleven.
Daarnaast schijnen er een paar speciale data in Maart te zijn voor Canon, en dat overal zo'n beetje de cashback acties zijn afgelopen, voel ik ook een beetje als een 1+1+1 = 5
nu is die bron, natuurlijk een van de vele sites die erover speculeren maar het begint nu langzaamaan toch wel te jeuken...
@onder, oa. idd, das niet lang meer in ieder geval
[ Voor 8% gewijzigd door loewie1984 op 24-02-2012 23:54 ]
De geruchten zijn toch dat 28 februari iets aangekondigd gaat worden?
Jep, bovendien meen ik dat er geen plannen zijn voor een 7D Mark IIHahn schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 23:53:
De geruchten zijn toch dat 28 februari iets aangekondigd gaat worden?
www.maartendeboer.net
Dat zou jammer zijn. Ik had stiekem gehoopt dat tijdens mijn sparen voor de 7D een 7D mark II aangekondigd zou worden, zodat hopelijk de 7D zou zakken in prijs.Ventieldopje schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 22:53:
[...]
Jep, bovendien meen ik dat er geen plannen zijn voor een 7D Mark II
edit: Die 'hoop' is overigens gebaseerd op een Canon productie tijdlijn die ik laatst ergens zag (iig staat ie hier ook).
[ Voor 21% gewijzigd door douPel op 26-02-2012 06:44 ]
Volgens mij komt er 29 februari een aankondiging.
Namelijk de aankondiging van CanonRumours dat maart een bijzonder maand is voor Canon en dat ze dan toch echt de opvolger van de 5D gaan aankondigen.
Namelijk de aankondiging van CanonRumours dat maart een bijzonder maand is voor Canon en dat ze dan toch echt de opvolger van de 5D gaan aankondigen.
Je hebt nog gelijk ook. Het is echter maar een paar dagen later 
http://www.canonrumors.co...n-february-2728-2012-cr3/UPDATE*
March 2 will be the date for the 5D replacement. Confirmation of events in France and Singapore.
There may be something else on February 28 and things were reversed.
5D Mark III/X
Below are the specs for the coming 5D replacement, the full name of the camera is currently unknown.
Specs
22mp
61pt AF
100% VF
3.2″ LCD
Dual CF/SD Card Slots
Price: Around $3500 USD
Announcement on March 2, 2012 (Depending where you are on earth)
Ik denk dat ze met Megapixels omhoog gaan, maar 1MP lijkt me veel te weinig. Niet dat het boeit
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Nieuwe plaatjes op Canonrumors van de "Canon 5D mark III" Word steeds interessanter... Weet niet of het nou geshopped is. Mijn skills daarin zijn bar slecht xD
Ze lijken legitDr_Cow schreef op maandag 27 februari 2012 @ 15:40:
Nieuwe plaatjes op Canonrumors van de "Canon 5D mark III" Word steeds interessanter... Weet niet of het nou geshopped is. Mijn skills daarin zijn bar slecht xD
Als je het nieuws gevolgd had dan was het je al duidelijk dat ze dat dus niet gaan doenHamed schreef op zondag 26 februari 2012 @ 17:08:
Ik denk dat ze met Megapixels omhoog gaan, maar 1MP lijkt me veel te weinig. Niet dat het boeit
Die ene megapixel omhoog is gedaan om 3x3 oversampling mogelijk te maken voor video's
edit: KAK! dubbelpost! Sorry mods, ik zit niet op te letten!
[ Voor 22% gewijzigd door Ventieldopje op 27-02-2012 16:03 ]
www.maartendeboer.net
Nou is er bij de Nikon D800 nog een extra reden om naar meer MP te gaan.
Met die DX mode heb je naast die D800 geen crop camera nodig.
Canon hoopt volgens mij dat je naast een 5DIII ook een 7D blijft gebruiken als ze geen dx mode introduceren en geen extra MP.
Met die DX mode heb je naast die D800 geen crop camera nodig.
Canon hoopt volgens mij dat je naast een 5DIII ook een 7D blijft gebruiken als ze geen dx mode introduceren en geen extra MP.
Verwijderd
Matched: 5d
Vergeet dat maar rustig. Totdat Canon een BSI (backside illumination) sensor o.i.d. in zijn DSLR's gaat zetten, zijn er nauwelijks verbeteringen meer te verwachten. De microlenzen zijn momenteel allemaal gapless, en aan de quantum efficientie van de sensor is al tijden nauwelijks iets veranderd. ALS er al verbetering is, dan moet je aan hooguit 1/6 stop denken.Ventieldopje schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 20:16:
[...]
Er is nog niks zeker maar ik hoop dus dat de 5D III gewoon gigantisch goeie ISO prestaties neer gaat zetten. Meer dan een stop acht ik niet onmogelijk
Er is op ISO 3200 gerust nog verbetering te verwachten, kijk maar naar wat de D700 kan. Daar zit wel merkbaar verschil in, meer dan 1/6e stop winst lijkt mij.
De D700 doet het dan met maar 12MP. Zodra je de 21MP foto's van de 5D2 verkleind naar 12MP, is het verschil nihil in ruis.JvdGeest schreef op maandag 27 februari 2012 @ 18:27:
Er is op ISO 3200 gerust nog verbetering te verwachten, kijk maar naar wat de D700 kan. Daar zit wel merkbaar verschil in, meer dan 1/6e stop winst lijkt mij.
Maar de 1Dx voorbeelden die ik een tijd geleden heb gezien zagen er toch wel netjes uit op hoge isowaarden met behoud van veel detail (en ik ben best kritisch op ruisonderdrukking).
Dat bedoel ikUniversal Creations schreef op maandag 27 februari 2012 @ 18:30:
[...]
De D700 doet het dan met maar 12MP. Zodra je de 21MP foto's van de 5D2 verkleind naar 12MP, is het verschil nihil in ruis.
Maar de 1Dx voorbeelden die ik een tijd geleden heb gezien zagen er toch wel netjes uit op hoge isowaarden met behoud van veel detail (en ik ben best kritisch op ruisonderdrukking).
www.maartendeboer.net
nog een paar daagjes en dan wordt ie aangekondigd!
meer foto's
meer foto's

[ Voor 23% gewijzigd door wavemaster100 op 28-02-2012 13:38 ]
Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2
Is er al meer bekend over die 40mm f/2.8 pancake behalve een gerucht?
Edit: laat maar zitten
http://www.digifotopro.nl/content/canon-ef-35mm-f-2-is-usm-in-de-maak
[ Voor 57% gewijzigd door abrakadaver op 28-02-2012 14:21 ]
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
- Nomad
- Registratie: Juli 2002
- Laatst online: 08:13
Moderator Foto & Video
a.k.a. Martijn
:strip_icc():strip_exif()/u/59664/crop63e2bd9de7d58_cropped.jpg?f=community)
Geen matches
Ja ik zou opzich ook genoeg aan F/2 hebben als die goed presteert (en dat verwacht ik wel).abrakadaver schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 13:59:
Is er al meer bekend over die 40mm f/2.8 pancake behalve een gerucht?
Jammer alleen dat ze er rustig 800+ euro voor gaan vragen

[ Voor 5% gewijzigd door Nomad op 28-02-2012 15:00 ]
Ik denk ik gooi de volgende vraag hier maar neer. Lijkt me een logischere plek dan een nieuw topic starten:
Wat is hier 'fout' gegaan, en wat kan ik eraan doen, behalve het diafragma verlagen:

Exif:
119sec exposure
f/11
ISO100
Gemaakt op 24 mm, met de 24-70 op een 5DII.
Het regende die avond niet, dus daar kan het niet aan liggen, maar ik vind de flares wel érg aanwezig. (Op f/2.8 zijn ze stukken minder, maar nog steeds zichtbaar).
Aangezien ik naar Parijs ga van het weekend vraag ik me af wat hier eigenlijk fout is gegaan, of dat die een bekend 'probleem' van deze lens is?
Wat is hier 'fout' gegaan, en wat kan ik eraan doen, behalve het diafragma verlagen:

Exif:
119sec exposure
f/11
ISO100
Het regende die avond niet, dus daar kan het niet aan liggen, maar ik vind de flares wel érg aanwezig. (Op f/2.8 zijn ze stukken minder, maar nog steeds zichtbaar).
Aangezien ik naar Parijs ga van het weekend vraag ik me af wat hier eigenlijk fout is gegaan, of dat die een bekend 'probleem' van deze lens is?
Wat hier fout is gegaan is dat de lichtbronnen direct de lens in schijnen. Met een filter zou je dat wel wat tegen kunnen gaan denk ik, maar eigenlijk wil je gewoon vermijden dat er lichtbronnen direct in je camera schijnen
Lijkt me dat die lamp rechts van de kraan (onder andere) die flare veroorzaakt. De ene lens kan beter flares onderdrukken dan de anderTranceSetter schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 15:49:
Ik denk ik gooi de volgende vraag hier maar neer. Lijkt me een logischere plek dan een nieuw topic starten:
[afbeelding]
Exif:
119sec exposure
f/11
ISO100
www.maartendeboer.net
Met een filter krijg je juist meer interne reflecties, dus meer flares (lijkt mij). Wel doen die directe lichtbronnen hun werk en dat is bijna niet te voorkomen, behalve gaan voor een Zeiss-objectief met *T coatingHahn schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 15:52:
Wat hier fout is gegaan is dat de lichtbronnen direct de lens in schijnen. Met een filter zou je dat wel wat tegen kunnen gaan denk ik, maar eigenlijk wil je gewoon vermijden dat er lichtbronnen direct in je camera schijnen
Volgens mij zou zo een foto met mijn 70-200 F4 er precies zo uitzien. Daarom wil ik graag een 17-40 kopen, voor zover ik heb begrepen heeft die nooit last van flare hoe je het ook probeert
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Klopt mijn vermoeden dat je met een vuil frontelement meer last van flares hebt? Kan een van de techies dat verklaren/onderuit halen?
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Ook een Zeiss met T* coating is geen garantie voor flarevrijheidUniversal Creations schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 16:08:
[...]
Met een filter krijg je juist meer interne reflecties, dus meer flares (lijkt mij). Wel doen die directe lichtbronnen hun werk en dat is bijna niet te voorkomen, behalve gaan voor een Zeiss-objectief met *T coating

Bron
Dat vraag ik mij ook af. Ik heb namelijk het idee dat mijn Tamron 17-50 de laatste tijd een stuk meer last heeft van flare dan toen ik hem net had.abrakadaver schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 16:20:
Klopt mijn vermoeden dat je met een vuil frontelement meer last van flares hebt? Kan een van de techies dat verklaren/onderuit halen?
Over de flares met een 17-40:
Zelfde foto locatie, zelfde onderwerp, zelfde avond:

Wel op f/4 deze, dus het had wel iets meer geweest bij f/11. Er zijn een paar kleine flares te zien, maar een enorm verschil met de foto genomen met de 24-70.
Zelfde foto locatie, zelfde onderwerp, zelfde avond:

Wel op f/4 deze, dus het had wel iets meer geweest bij f/11. Er zijn een paar kleine flares te zien, maar een enorm verschil met de foto genomen met de 24-70.
@PowerUp, misschien dat de coating verslechtert of misschien valt het je nu gewoon meer op?
www.maartendeboer.net
Of het voorste element/filter is wat vettig.
Ik ben even op zoek geweest naar goed vergelijkingsmateriaal, maar echt dezelfde condities kan ik niet echt terugvinden tussen toen en nu. Dus misschien ligt het ook daar aan, dat ik de lens nu anders gebruik dan toen.
September '10, niets aan de hand:

Augustus '11, enorme hoeveelheid flare:

Februari '12, rechtshalf zit wel een groene veeg:

Als de zon weer eens schijnt moet ik dat maar eens verder uitzoeken
September '10, niets aan de hand:

Augustus '11, enorme hoeveelheid flare:

Februari '12, rechtshalf zit wel een groene veeg:

Als de zon weer eens schijnt moet ik dat maar eens verder uitzoeken
Verwijderd
Geen matches
Hoewel de 17-40 er om bekend staat heel weinig flare te produceren, kunnen er ook nog andere factoren een nol spelen. Zo is de belichting van je 17-40 foto bijvoorbeeld veel donkerder. Doe datzelfde met je eerste foto, (in photoshop) en de flare is al veel minder zichtbaar.
Verder heb je natuurlijk andere beeldhoek, en zoiets doet ook veel.
Hier is het verschil niet zo groot:
http://www.the-digital-pi...p=453&FLIComp=0&APIComp=2
Diafragma doet heel veel:
http://www.the-digital-pi...p=453&FLIComp=0&APIComp=5
Verder heb je natuurlijk andere beeldhoek, en zoiets doet ook veel.
Hier is het verschil niet zo groot:
http://www.the-digital-pi...p=453&FLIComp=0&APIComp=2
Diafragma doet heel veel:
http://www.the-digital-pi...p=453&FLIComp=0&APIComp=5
Klopt inderdaad. Naja, het is dus logisch dat het met die felle schijnwerpers gebeurde daar. Dan is het prima
Als je naar de aangekondigde 24 IS en 28 IS kijkt, zou je het wel bijna gaan denken. Alleen prijst Canon zich dan een beetje uit de markt, denk ik, want er zijn dan alleen nog maar 3rd party lenzen te verkrijgen die nog een beetje schappelijke prijzen hebben voor iemand die niet meteen zo veel geld aan zijn lenzen uit wil geven.Nomad schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 15:00:
Ja ik zou opzich ook genoeg aan F/2 hebben als die goed presteert (en dat verwacht ik wel).
Jammer alleen dat ze er rustig 800+ euro voor gaan vragenen dat vind ik het niet waard voor een 35/2, zeker niet als je bedenkt dat een 2e hands 35 1.4 rond de 1000 ligt.
Als ze nu inderdaad van oud naar nieuw de lenzen aan het vernieuwen zijn, is de 50 f1.8 binnenkort ook aan de beurt. Vraag me af wat voor prijskaartje ze daar aan zouden hangen.
Zijn er nog meer groothoek lenzen die echt bekend staan om hun flare controle? Dit gaat pas in Q3 spelen ofzo, maar ben alvast een beetje tips hier en daar aan het verzamelen
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Bij mij gaat het ook om een 5DII. Op zich ben/was ik wel geinteresseerd in de samyang 14mm, maar die heeft echt last van enorme flare.
Overigens gisteren mijn chinese remote voor de 5DII binnen gekregen en werkt weer heerlijk
Overigens gisteren mijn chinese remote voor de 5DII binnen gekregen en werkt weer heerlijk
De 17-40 heeft iig een stuk minder last van flares in vergelijking met de 16-35, maar ook ik ben op zoek naar een goede UWA op de 5D die gewoon wél scherp is in de hoeken en goed met flares om kan gaan. Misschien toch maar ff wachten op die nieuwe UWA waar geruchten over gaan
Hier een vergelijk tussen de 17-40 en de 10-22 (wel even rekening houden met de cropfactor bij het vergelijken). De 10-22 lijkt het hier niet zo goed te doen als de 17-40. De 16-35 doet het in vergelijk met de17-40 (maar ook de 10-22) een stuk slechter met flares.
Welke UWA zou dan vervangen worden door een nieuwe?
Welke UWA zou dan vervangen worden door een nieuwe?
Er zijn geruchten van een 16-40L IS die de 17-40L zou moeten vervangen.
Bedoel je daarmee dat ie F4 krijgt? Want hij klinkt zo als een 16-35 opvolger met wat meer lengte?
F/4 ja, maar de laatste geruchten zijn al weer een paar maanden oud
http://www.canonrumors.com/2011/05/ef-16-40-f4l-is-cr1/
http://www.canonrumors.com/2011/05/ef-16-40-f4l-is-cr1/
Verwijderd
Geen matches
Ik heb het gevoel dat dat vooral veroorzaakt wordt door een onnauwkeurigheid in de meting. Bij de 10-22 lijkt de zon net buiten het beeld te zitten, i.p.v. precies in de hoek, waardoor er een langere belichting is gebruikt voor de foto. Daardoor is de gehele foto lichter, en daardoor ook de flare beter zichtbaar.henkie196 schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 13:25:
Hier een vergelijk tussen de 17-40 en de 10-22 (wel even rekening houden met de cropfactor bij het vergelijken). De 10-22 lijkt het hier niet zo goed te doen als de 17-40.
Heb zoiets ook bij andere lenzen gezien in deze test... Lijkt precies te correleren met de positie van de zon, net buiten het beeld.
Dat zou best goed kunnen. (vreemd dat niemand hier een goede testopstelling voor maakt)
Zou vignetting nog van invloed kunnen zijn vraag ik me af? Ik kan me zo voorstellen dat een lens met flinke vignetting minder last heeft?
Zou vignetting nog van invloed kunnen zijn vraag ik me af? Ik kan me zo voorstellen dat een lens met flinke vignetting minder last heeft?
Hoe je de 17-40 ook schijnt te houden, last van flares krijg je bijna niet:
http://www.lenstip.com/4...._Ghosting_and_flares.html
http://www.lenstip.com/4...._Ghosting_and_flares.html
Canon’s performance in bright light is perfect. Trying as hard as we could, even with the wide angle, at a diaphragm of f/4.0 and directing the lens against the sun, we did not get any light artifacts. This can be clearly observed in the picture below.
Wel een grappig statement:
Ik krijg sneller flares etc. te zien bij kleine diafragma's zoals f/16 of f/22even with the wide angle, at a diaphragm of f/4.0
Komt dat niet door de langere sluitertijd?TranceSetter schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 15:52:
Wel een grappig statement:
[...]
Ik krijg sneller flares etc. te zien bij kleine diafragma's zoals f/16 of f/22
Sig
Ik heb foto's van 20 seconden waarop geen flare te zien is, en op foto's van 5 seconden met een kleiner diafragma waarop het wel te zien is. Nu ligt het ook aan de omstandigheden natuurlijk, maar ik heb altijd het idee dat je voor langere sluitertijden beter een groot diafragma kan gebruiken.treative schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 16:14:
[...]
Komt dat niet door de langere sluitertijd?
Flares zijn een optische eigenschap en daar doet sluitertijd niets aan. Het licht legt het pad door de lens in een fractie van een seconde af (we hebben het over minder dan een nanoseconde), dus daar kan een sluitertijd ook niets aan veranderen.
Wie gaan er allemaal naar de CPS avond met Vincent LaForet?
Zit heel erg te twijfelen. Lijkt me heel erg interessant, maar persoonlijk doe ik niets met video nog, en zie ik dat mezelf ook niet gaan doen (maar vind het wel interessant hoor). Daarnaast een hoop praktische problemen en bezwaren, o.a. geen auto en de volgende dag weer 8.45 college op de Uni (verplicht, vind het onzin, maar het is nou eenmaal zo).
Zit heel erg te twijfelen. Lijkt me heel erg interessant, maar persoonlijk doe ik niets met video nog, en zie ik dat mezelf ook niet gaan doen (maar vind het wel interessant hoor). Daarnaast een hoop praktische problemen en bezwaren, o.a. geen auto en de volgende dag weer 8.45 college op de Uni (verplicht, vind het onzin, maar het is nou eenmaal zo).
He? Daar heb ik geen mail van gehad, laatste CPS was over 1dx
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Let op:
Dit topic is bedoeld om algemene Canonzaken te bespreken. Voor aankoopadviezen kun je de topics in dit forumdeel bekijken of zelf een topic openen.
Dit is dus geen adviestopic
Dit topic is bedoeld om algemene Canonzaken te bespreken. Voor aankoopadviezen kun je de topics in dit forumdeel bekijken of zelf een topic openen.
Dit is dus geen adviestopic