Maandag stond UPS voor de deur met een pakje van Amazon: de nieuwe Kindle.
Weer erg snel van UPS, levering in een paar werkdagen vanuit de US.
Eerste indrukken:
Wat direct opvalt hoe veel kleiner en lichter deze Kindle is. Dat had ik van te voren al gehoord maar het valt echt enorm op als je de nieuwe Kindle voor het eerst in de hand houdt. Bewust gekozen voor het basismodel Kindle, geen onnodige toeters of bellen als touchscreen of mp3-speler. Keep it simple, wat er niet op zit, kan ook niet kapot.

Het gaat tenslotte om het lezen.
Dat is het tweede wat opvalt: de verversing van het scherm is veranderd. Alleen om de 5 pagina's wordt het scherm ververst met de bekende korte eInk flikkering, de overige keer vloeien de letters in elkaar over. Heel rustig aan de ogen. Na wat uitproberen de laatste firmware 4.0.1 erop gezet, met deze versie kun je de schermverversing ook zetten op een volledige verversing elke pagina. Ik laat het default staan.
De Kindle is ook een stuk sneller geworden, draait nu op 800 Mhz in plaats van iets van 530 Mhz, je merkt het eigenlijk alleen als je een restart doet, dit gaat heel snel nu.
De Kindle voelt heel robuust, het is plastic maar voelt erg solide aan. De kleur is wat donkerder dan ik had gedacht vanaf de eerste foto's. De achterkant heeft een soort van rubberen coating voor een goede grip. De toetsen werken duidelijk en met een kleine weerstand zodat je niet onbedoeld een knop indrukt. Verder heeft Amazon nieuwe screensavers geplaatst, veel vulpennen en typemachines. Wat jammer, want de vorige screensavers met beroemde schrijvers vond ik mooier. Detail!
Deze Kindle is bedoeld als een cadeau, ik heb zelf een Kindle 3 en daarvoor ook een Kindle 2 gehad. Zou ik zelf updaten als je een Kindle 3 hebt? Nee, deze voldoet voor mij prima. Al is de verbeterde schermverversing wel aanlokkelijk. Maar dan blijf je bezig en ik wil zeker 3 jaar met deze Kindle doen of ze moeten echt met iets heel nieuws op de proppen komen. Als je een Kindle 2 of 1 hebt is het een no brainer: updaten.
En natuurlijk als je een goede degelijke ereader zoekt voor een fantastisch scherpe prijs!
Hier een paar foto's samen met mijn Kindle 3. Aan de achterkant kun je duidelijk de elektrische contactjes zien voor de Amazon Lighted cover. De cover met lampje wat gevoed wordt door de batterij van de Kindle. Weer een verschil met het vorige model wat met haakjes werkte.