TJHeuvel schreef op woensdag 07 december 2011 @ 11:44:
Hoe kom je als ZZP'er eigenlijk aan klanten? Schrijf je je gewoon in bij een of andere website/bureau welke jou in contact bent, of zijn het veelal bekende of bedrijven die gericht zoeken op de branch waar jij je in bevindt?
Als je hier liever niet op antwoord begrijp ik het ook wel hoor, alleen als programmeur ben ik hier wel geintresseerd naar.
Oh daar wil ik wel op antwoorden hoor

Ben tenslotte ook trots op wat ik doe
Vooral door netwerken

Ik heb al 1,5 jaar een klant waar ik via mijn netwerk ben binnengekomen. In eerste instantie voor een klein puntje en nu kan ik daar in principe fulltime aan werken. Weer een andere klant kwam via een oud mede-student. Daarnaast pas een leuke klant gevonden via een klant

Die kwamen elkaar tegen op een uitje en raakte in gesprek en daar kwam naar voren dat ZZP-ers misschien ook dat bedrijf konden helpen. Aan de hand daarvan een gesprek gehad met dat bedrijf en zo weer een samenwerking aangegaan. Ook mijn oud werkgever kan een bron worden voor opdrachten
Daarnaast kun je als je in een team met ZZP-ers werkt soms ook opdrachten via anderen scoren (als ze je kwaliteiten kunnen inschatten) en je hebt inderdaad ZZP bureau's, maar bij dat laatste wil ik even weg blijven.
Zo sprokkel je ze een beetje bij elkaar. Wel heb ik nu al geleerd dat je vaak voor iets kleins binnen kunt komen en dan de werkzaamheden kunt uitbreiden. Bij 2 van mijn klanten ben ik geraakt omdat ze problemen hadden met hun software pakket en gewoon een second opinion wilden en gewoon eens wilde sparren. Zo kun je een relatie opbouwen die in de toekomst behoorlijk vruchtbaar kan worden

Ze waren namelijk in eerste instantie niet op zoek naar een ICT-er voor langdurige projecten omdat ze vaak al een partner in huis hebben. Daarnaast is het belangrijk om een goede vertrouwensband op te bouwen, de klanten waar ik kom voor de second opinion zijn vaak het vertrouwen in ICT en ICT-Leveranciers verloren waardoor ze ook wantrouwend richting nieuwe ICT-ers zijn.
Klein beginnen is de sleutel tot succes. Je moet in ieder geval niet naar binnen stappen met de visie: "ik ga hier een project van 50 ruggen binnentrekken en zit voor een jaar gebakken". Eerst klein beginnen, behulpzaam zijn richting de klant
(snel dingen opleveren, meedenken, soms eens iets "weggeven" en heel belangrijk: lever kwaliteit en zorg dat je ook echt voor kwaliteit staat) en dan vervolgens ontstaat er een vertrouwensband welke zeer vruchtbaar kan zijn.
Het ligt ook erg aan de markt die je wilt en kunt bedienen. Ik sta "bekend" in mijn netwerk als kritisch en kundig, hierdoor kom ik vaak binnen om eens te sparren en om kritisch naar producten en andere zaken te kijken. Daarnaast kan ik vrij breed opereren, dus ik ontwikkel niet alleen, ik denk commercieel mee, maar ook bijvoorbeeld op gebied van beheer en hosting denk ik graag mee. Dan gaan je contacten toch anders dan dat je puur als programmeur een groot team gaat joinen. Vaak doet mond-tot-mond reclame het behoorlijk goed, daarom moet je een goede band met je klanten hebben. Zelf streef ik er naar dat een klant op een feestje kan zeggen: "Je zoekt nog een goede ICT-er/ontwikkelaar/consultant? Ik kan je onze ZZP-er aanraden".
Klinkt alsof ik een hoge pet van mezelf op heb, maar dat valt mee hoor. Ben normaal gesproken redelijk bescheiden hoor
TL;DR: Vooral netwerken is belangrijk! Daarnaast is het belangrijk om goede banden op te bouwen met klanten een collega-ZZP-ers!
GateKeaper schreef op woensdag 07 december 2011 @ 11:45:
[...]
Ik heb voorheen ook GnuCash gebruikt en als je het door hebt werkt het inderdaad wel. Tegenwoordig doe ik alles via
moneybird. Ik moet zeggen, voor mij geen weg meer terug. Facturen, offertes, btw, alles in duidelijke termen en overzichten. Je weet gelijk de status van je offerte / factuur en terugkomende facturen kunnen automatisch worden verzonden.
Factureren doe ik nu zelf in Word. Momenteel heb ik een toolbelt met wat tools die ik gebruik voor mijn administratie:
[ul]
• GnuCash voor de boekhouding
• PayMo voor urenregistratie (die kan ook mooie reports uitdraaien)
• Word voor de facturen
• Office 365 voor opslag van facturen in sharepoint en voor de webmail
Misschien inderdaad eens kijken naar een oplossing die het combineert, maar tot nu toe werkt het redelijk goed