Wanneer je het zelf storend begint te vinden lijkt me..yannickie111 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 01:31:
Ik kwam er vandaag via HW monitor erachter dat mijn battery wear level van mijn 3.5 jaar oude N56 op 51% staat. Mijn accu heeft dus nog ongeveer de helft van de capaciteit. Wat is een goed moment gemiddeld om een batterij te vervangen?
ScherpExorcist schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 08:24:
[...]
Wanneer je het zelf storend begint te vinden lijkt me..
Ik bedoel vooral wanneer windows het aan begint te geven dat hij aan vervanging toe is. Bij hoeveel procent is dat (ongeveer)?
Een beetje laat, maar toch. Om nog even terug te komen op dit probleem. Het lijkt erop alsof ASUS de boel heeft dicht getimmerd. Op mijn lenovo z500 uit 2012 werkte de 1 tb samsung evo 850 ssd prima. De Asus lijkt het niet te kunnen adresseren. Niet in de bios, en niet als externe schijf via usb 3. Ik zal vandeweek eens gaan testen met een kleiner en ouder ssd model, om te zien of de Asus N552VX moeite heeft met sata ssd's. (n.b. op mijn desktop boot deze 1 tb ssd prima).D_Jeff schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:19:
[...]
Ga de bios in, zet um over op legacy en probeer opnieuw
Mocht het dan nog niet geweldig gaan, stuur even een dm.
[ Voor 3% gewijzigd door Harry_Sack op 08-02-2017 01:04 ]
GA-P35-DS3R, C2D E8400 @ 3,6 Ghz, 2 GB OCZ Platinum rev 2 800 5-5-5-15
Helaas geen aankondiging van een nieuwe N-serie?
https://asus.todayir.com....151434141325427652_en.pdf
https://asus.todayir.com....151434141325427652_en.pdf
Live today! Nobody promised you tomorrow.
Dan is er nog hoop...Frietsaus schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:35:
Valt de N-reeks tegenwoordig niet onder de noemer VivoBook?
Ik heb een N552VW-FY217T gekocht. Super blij mee en zojuist een extra upgrade gedaan met een 500 gb samsung 850 evo. Mooie aanvulling op de standaard Samsung SM951 NVME 256GB.
Echter valt de snelheid mij wat tegen? In hdtune 345 minimum read en 392 de maximum read?
Is dat niet aan de lage kant?
----
Verder wil ik het geheugen ook uitbreiden naar 2 x 8 gb.
Momenteel zit er Hynix 1067.2 MHz (DDR4-2134 / PC4-17000) in.
Nu gebruikte ik op de kingston website de memory tool. Daar kwam voor deze ASUS laptop kingston valueram als optie uit de bus rollen. Is dit nou echt budget geheugen? of maakt dat ook niet meer uit tegenwoordig.
Maar andere geheugen modules werken toch ook wel? Van vroeger weet ik dat bepaalde modules soms problemen konden geven. Vandaar dat je altijd het aangewezen geheugen gebruikte. Maar dat is tegenwoordig toch niet meer?
Ik zag een kit:
Kingston HyperX Impact HX424S14IBK2/16
16GB DDR4 (SODIMM) (kit van 2) @ 2.400Mhz
2400 Mhz kan er toch gewoon in? Dan clocked het geheugen automatisch toch terug?
Of is het echt beter om deze kit te gebruiken:
Kingston HyperX Impact HX421S13IBK2/16
16GB DDR4 (SODIMM) (kit van 2) @ 2.133Mhz
Echter valt de snelheid mij wat tegen? In hdtune 345 minimum read en 392 de maximum read?
----
Nu gebruikte ik op de kingston website de memory tool. Daar kwam voor deze ASUS laptop kingston valueram als optie uit de bus rollen. Is dit nou echt budget geheugen? of maakt dat ook niet meer uit tegenwoordig.
Maar andere geheugen modules werken toch ook wel? Van vroeger weet ik dat bepaalde modules soms problemen konden geven. Vandaar dat je altijd het aangewezen geheugen gebruikte. Maar dat is tegenwoordig toch niet meer?
Ik zag een kit:
2400 Mhz kan er toch gewoon in? Dan clocked het geheugen automatisch toch terug?
Die Samsung 850 EVO presteert ondermaats, mijn Samsung 840 EVO doet gewoon ongeveer 500 MB read en 500 MB write in mijn ASUS N551JQ.Alcje schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 20:49:
Ik heb een N552VW-FY217T gekocht. Super blij mee en zojuist een extra upgrade gedaan met een 500 gb samsung 850 evo. Mooie aanvulling op de standaard Samsung SM951 NVME 256GB.
----
Ik zag een kit:
Ik zou er DDR4 2133 MHz in doen. Wellicht hebben de 2400 MHz latjes iets meer stroom nodig. ZElf goede ervaringen met Hynix, Kingston en Samsung geheugen in de ASUS N55X serie.
[ Voor 4% gewijzigd door Jumpman op 02-03-2017 22:45 ]
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Die score van hdtune valt wel erg laag uit tov andere benchmark progs. Hdtune die ik gebruik is wel een hele oude versie. Misschien maakt dat uit? As ssd en crystal diskmark scoren wel rond de 500.
Ik ga vandaag dan even een kit 16 gb 2133 mhz geheugen bestellen!
Ik ga vandaag dan even een kit 16 gb 2133 mhz geheugen bestellen!
De speaker van mijn N551JK bleek stuk te zijn. Gisteren na veel priegelwerk de speakers vervangen. Komt het vaker voor dat de speakers in de N series gaan kraken?
Verder veel last van BOD's. Moet de laptop dan handmatig helemaal uitschakelen. Andere keren reboot de laptop automatisch naar de bios...
Verder veel last van BOD's. Moet de laptop dan handmatig helemaal uitschakelen. Andere keren reboot de laptop automatisch naar de bios...
[ Voor 30% gewijzigd door shadowkid053 op 08-03-2017 12:13 ]
Nog geen spoor van de nieuwe N-serie toch?
Had je geen garantie meer? Dat je het zelf hebt gerepareerd.shadowkid053 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:12:
De speaker van mijn N551JK bleek stuk te zijn. Gisteren na veel priegelwerk de speakers vervangen. Komt het vaker voor dat de speakers in de N series gaan kraken?
pvanmegen schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:07:
Frietsaus schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:35:
Valt de N-reeks tegenwoordig niet onder de noemer VivoBook?
[ Voor 42% gewijzigd door Jumpman op 11-03-2017 13:19 ]
Wat versta je onder een nieuwe, met Intel Kaby Lake en NVIDIA Pascal graphics? De laatste versie is de VivoBook Pro N552 reeks.pvanmegen schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:07:
Nee zat er net buiten en moest de laptop dan ook opsturen. Uiteindelijk viel het allemaal wel mee en was €30 kwijt voor de speakers. Dat heb ik er wel voor over. De BSOD zijn wel super irritant. Mijn zusje heeft ze ook bij de 17 inch variant. Die zit wel in de garantie.Jumpman schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 13:18:
[...]
Had je geen garantie meer? Dat je het zelf hebt gerepareerd.
[...]
[...]
Precies, zal ondertussen toch wel eens tijd worden? iemand had het over begin maart...Frietsaus schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 13:42:
[...]
Wat versta je onder een nieuwe, met Intel Kaby Lake en NVIDIA Pascal graphics? De laatste versie is de VivoBook Pro N552 reeks.
Ik zit er ook een beetje op te wachten. Maar er is niets op heel internet te vinden. Zelfs geen aankondiging. Best wel vreemd, want in de gaming series hebben ze die al lang.pvanmegen schreef op zondag 12 maart 2017 @ 22:29:
[...]
Precies, zal ondertussen toch wel eens tijd worden? iemand had het over begin maart...
Voorlopig dit in de gaten houden: https://www.asus.com/News/Notebooks/
[ Voor 15% gewijzigd door dirkjesdirk op 13-03-2017 13:16 ]
Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...
Ik heb een n750j en ik vroeg me af of het geluid van jullie laptops ook zo ontzettend slecht is.
De audio kwaliteit is echt bedroevend en dat terwijl er op mijn laptop staat dat de audio van Bang en Olufsen is.
Wat is jullie ervaring. Ik gebruik de meegeleverde externe subwoofer niet. Dat verschil is ook nauwelijks hoorbaar.
De audio kwaliteit is echt bedroevend en dat terwijl er op mijn laptop staat dat de audio van Bang en Olufsen is.
Wat is jullie ervaring. Ik gebruik de meegeleverde externe subwoofer niet. Dat verschil is ook nauwelijks hoorbaar.
Ik heb een N551JQ en vanaf het begin is de rechter speaker dramatisch, bij video's waar veel in gesproken wordt op Youtube bijvoorbeeld, kraakt de speaker er op los, vreemd genoeg gaat muziek wel aardig. Meestal gebruik ik mijn laptop met een koptelefoon. Eigenlijk moet ik hem nog opsturen voor een reparatie.kaasaanfiets schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 20:45:
Ik heb een n750j en ik vroeg me af of het geluid van jullie laptops ook zo ontzettend slecht is.
Zet in MAxxaudio de slider voor L/R eens helemaal op rechts. Ik heb sinds ik de nieuwe speakers er in heb gezet géén last meer van gekraak.Jumpman schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 22:31:
[...]
Ik heb een N551JQ en vanaf het begin is de rechter speaker dramatisch, bij video's waar veel in gesproken wordt op Youtube bijvoorbeeld, kraakt de speaker er op los, vreemd genoeg gaat muziek wel aardig. Meestal gebruik ik mijn laptop met een koptelefoon. Eigenlijk moet ik hem nog opsturen voor een reparatie.
Die Maxx Audio slider heb ik niet, omdat ik een schoen installatie heb met alleen de drivers. Ik kan natuurlijk wel de balans aanpassen, maar dit lost het probleem natuurlijk niet op.shadowkid053 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 14:16:
[...]
Zet in MAxxaudio de slider voor L/R eens helemaal op rechts. Ik heb sinds ik de nieuwe speakers er in heb gezet géén last meer van gekraak.
80% wear. Dan zegt hij vervangen. Maar dat kan je ook muten gelukkig. Overigens is 51% wear na 3,5 jaar heel erg netjes. Gebruik je hem niet zoveel? Ik zit binnen 2 jaar aan de 70. Misschien omdat ik hem soms wel eens tot 0 leegtrek.yannickie111 schreef op donderdag 2 februari 2017 @ 13:38:
[...]
Scherp![]()
Ik bedoel vooral wanneer windows het aan begint te geven dat hij aan vervanging toe is. Bij hoeveel procent is dat (ongeveer)?
Ik gebruik hem heel veel en vaak, voor studie.W00fer schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 04:00:
[...]
80% wear. Dan zegt hij vervangen. Maar dat kan je ook muten gelukkig. Overigens is 51% wear na 3,5 jaar heel erg netjes. Gebruik je hem niet zoveel? Ik zit binnen 2 jaar aan de 70. Misschien omdat ik hem soms wel eens tot 0 leegtrek.
Maar mijn studie is veel zelfstudie/thuis, dus wordt hij vooral als desktopvervanger gebruikt, vaak met accu eruit. Dan staat hij soms wel dagen modellen te runnen, maar dus niet op de accu.
Onderweg gebruik ik eigenlijk alleen de accu.
Maar toch, ik heb er een nieuwe accu ingezet, een extra accu bij de hand hebben is nooit verkeerd.
Ik heb een N750 en N751; beiden met B&O speakertjes en externe "subwoofer". De 751 klinkt vele, vele malen beter met diepere bass en meer volle klanken. De 750 klinkt erbarmelijk voor hetgeen erin zit.kaasaanfiets schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 20:45:
Ik kom het topic maar even binnenvallen met een vraag want op de site van Intel vrees ik dat ze me van het kastje naar de muur gaan sturen.
Ik heb sinds eind 2014 een Asus N551JK. Sinds 2 weken heb ik de SSD (EVO 850) erin en hierdoor een relatief fresh install op mijn laptop draaien. Deze is wel gekopieerd van mijn oude HDD die ik eerst heb teruggezet naar fabrieksinstellingen, geen echte fresh install. Op zich runt dit allemaal ontzettend vlot dus daar erg tevreden van!
Een paar dagen terug wilde ik mijn batterij uit mijn laptop halen en werken op netstroom. Dit om de batterij te sparen want ik heb met mijn vorige flinke problemen gehad vorig jaar. Ik was niet ontzettend slim en heb dit gedaan terwijl de laptop in slaapstand stond. De batterij was wel helemaal opgeladen en de stekker zat uiteraard al in het stopcontact dus ik heb er verder niet bij stilgestaan. Mijn laptop draaide nadien prima, behalve dat de Intel CPU (i7-4710HQ) plots niet meer op turbo wilde draaien zoals voorheen. Vroeger kon ik dit zelf wat 'uitbalanceren' door hem op 95% te zetten bijvoorbeeld waardoor mijn CPU minder heet werd maar ik toch nog een flinke prestatieboost kreeg. Nu krijg ik enkel nog turbo boost als ik de maximale processorstatus op 100% zet en dan dus full blast. Zet ik hem op 99% valt hij terug op 2.5 GHz en dat merk ik echt hard in sommige games. Ik heb vanalles geprobeerd zoals een systeemherstel en de drivers van Asus herinstalleren om het probleem om te lossen maar niets helpt of ik kan de drivers niet installeren door een foutmelding. De batterij zit er al een paar dagen opnieuw in en dit heeft het ook niet opgelost.
Ergens las ik dat Intel blijkbaar een beveiliging heeft ingebouwd waardoor de turbo boost uitgeschakeld wordt als de batterij eruit gaat (wat raar is want toen mijn vorige batterij kapot was heb ik ze er ook uitgehaald en dit heeft toen niets aan de CPU gedaan), maar hoe ik dat weer kan omdraaien weet ik niet.
Iemand nog ideeën? Los van dit issue loopt mijn N551JK helemaal prima namelijk dus die prestatieterugval is een flinke bummer
Het enige waar ik zelf mee kan komen is een nieuwe fresh install maar gezien sommige drivers nu al niet werken ben ik daar wat huiverig tegenover en ik heb geen Windows 8.1 productiecode. (Belarc schijnt niet altijd betrouwbaar te zijn?)
Ik heb sinds eind 2014 een Asus N551JK. Sinds 2 weken heb ik de SSD (EVO 850) erin en hierdoor een relatief fresh install op mijn laptop draaien. Deze is wel gekopieerd van mijn oude HDD die ik eerst heb teruggezet naar fabrieksinstellingen, geen echte fresh install. Op zich runt dit allemaal ontzettend vlot dus daar erg tevreden van!
Een paar dagen terug wilde ik mijn batterij uit mijn laptop halen en werken op netstroom. Dit om de batterij te sparen want ik heb met mijn vorige flinke problemen gehad vorig jaar. Ik was niet ontzettend slim en heb dit gedaan terwijl de laptop in slaapstand stond. De batterij was wel helemaal opgeladen en de stekker zat uiteraard al in het stopcontact dus ik heb er verder niet bij stilgestaan. Mijn laptop draaide nadien prima, behalve dat de Intel CPU (i7-4710HQ) plots niet meer op turbo wilde draaien zoals voorheen. Vroeger kon ik dit zelf wat 'uitbalanceren' door hem op 95% te zetten bijvoorbeeld waardoor mijn CPU minder heet werd maar ik toch nog een flinke prestatieboost kreeg. Nu krijg ik enkel nog turbo boost als ik de maximale processorstatus op 100% zet en dan dus full blast. Zet ik hem op 99% valt hij terug op 2.5 GHz en dat merk ik echt hard in sommige games. Ik heb vanalles geprobeerd zoals een systeemherstel en de drivers van Asus herinstalleren om het probleem om te lossen maar niets helpt of ik kan de drivers niet installeren door een foutmelding. De batterij zit er al een paar dagen opnieuw in en dit heeft het ook niet opgelost.
Ergens las ik dat Intel blijkbaar een beveiliging heeft ingebouwd waardoor de turbo boost uitgeschakeld wordt als de batterij eruit gaat (wat raar is want toen mijn vorige batterij kapot was heb ik ze er ook uitgehaald en dit heeft toen niets aan de CPU gedaan), maar hoe ik dat weer kan omdraaien weet ik niet.
Iemand nog ideeën? Los van dit issue loopt mijn N551JK helemaal prima namelijk dus die prestatieterugval is een flinke bummer

Huh? Ik heb 86% wear en mijn laptop is 4 jaar oud, zonder de accu eruit te halen. Mijn laptop houdt het zelf bij wanneer hij zich helemaal oplaad of niet...
Ik heb geen idee over Turbo boost, mijn laptop werkt naar behoren. Ik gebruik een ASUS N76VB.
Ik heb geen idee over Turbo boost, mijn laptop werkt naar behoren. Ik gebruik een ASUS N76VB.
Zelf heb ik een N56VB van bijna 4 jaar oud. De laptop wordt gebruikt voor studie en ligt bijna altijd aan de netvoeding (met accu er nog in). Per week wordt de laptop maar ongeveer een uur op de accu gebruikt. Volgens HWmonitor heb ik 10% wear.
Als deze laptop orgineel met Win 8 kwam, dan zit er geen licentie code op de onderkant van de laptop. Deze zit echter ingebakken in de UEFI ("bios").Shnoraap schreef op zondag 26 maart 2017 @ 14:19:
[...]
Een paar dagen terug wilde ik mijn batterij uit mijn laptop halen en werken op netstroom. Dit om de batterij te sparen want ik heb met mijn vorige flinke problemen gehad vorig jaar. Ik was niet ontzettend slim en heb dit gedaan terwijl de laptop in slaapstand stond. De batterij was wel helemaal opgeladen en de stekker zat uiteraard al in het stopcontact dus ik heb er verder niet bij stilgestaan. Mijn laptop draaide nadien prima, behalve dat de Intel CPU (i7-4710HQ) plots niet meer op turbo wilde draaien zoals voorheen. Vroeger kon ik dit zelf wat 'uitbalanceren' door hem op 95% te zetten bijvoorbeeld waardoor mijn CPU minder heet werd maar ik toch nog een flinke prestatieboost kreeg. Nu krijg ik enkel nog turbo boost als ik de maximale processorstatus op 100% zet en dan dus full blast. Zet ik hem op 99% valt hij terug op 2.5 GHz en dat merk ik echt hard in sommige games. Ik heb van alles geprobeerd zoals een systeemherstel en de drivers van Asus herinstalleren om het probleem om te lossen maar niets helpt of ik kan de drivers niet installeren door een foutmelding. De batterij zit er al een paar dagen opnieuw in en dit heeft het ook niet opgelost.
Iemand nog ideeën? Los van dit issue loopt mijn N551JK helemaal prima namelijk dus die prestatieterugval is een flinke bummerHet enige waar ik zelf mee kan komen is een nieuwe fresh install maar gezien sommige drivers nu al niet werken ben ik daar wat huiverig tegenover en ik heb geen Windows 8.1 productiecode. (Belarc schijnt niet altijd betrouwbaar te zijn?)
Ik verder niet of je de Rescue disks gemaakt hebt van Asus. Zoja, teruggaan is dan echt simpel (nadeel: bloatware van Asus).
Verder: check je Chipset drivers. Het is prima als je daarvan de factory driver gebruikt.
Succes
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Bedankt voor je reactie 
Nee, dat van die code weet ik. Dat is dus inderdaad het probleem. Alleen zit die recovery op die oude HDD, niet op deze. Aparte disks heb ik daarom in eerste instantie niet gemaakt. Ik zou dus dan eerst die oude er weer in moeten stoppen, dan weer een kopie maken op de SSD en dan terug de SSD erin, maar dat is zo'n gedoe -.- Vooral omdat ik vrees dat mijn oude HDD kapot is dus wat de kwaliteit van de kopie zal zijn weet ik ook niet. Volgende keer maak ik op de SSD wel een reset oid, maar gezien de recovery was dat vroeger nooit nodig dus ik wist niet dat dat kon. Bij een reset naar fabrieksinstellingen is inderdaad al die voorgeprogrammeerde rommel sowieso wel vervelend.
Chipset kan ik nog een keer herinstalleren. Niet zeker of ik die vorige keer gedaan heb. Misschien lost dat het Turbo Boost probleem op
Nee, dat van die code weet ik. Dat is dus inderdaad het probleem. Alleen zit die recovery op die oude HDD, niet op deze. Aparte disks heb ik daarom in eerste instantie niet gemaakt. Ik zou dus dan eerst die oude er weer in moeten stoppen, dan weer een kopie maken op de SSD en dan terug de SSD erin, maar dat is zo'n gedoe -.- Vooral omdat ik vrees dat mijn oude HDD kapot is dus wat de kwaliteit van de kopie zal zijn weet ik ook niet. Volgende keer maak ik op de SSD wel een reset oid, maar gezien de recovery was dat vroeger nooit nodig dus ik wist niet dat dat kon. Bij een reset naar fabrieksinstellingen is inderdaad al die voorgeprogrammeerde rommel sowieso wel vervelend.
Chipset kan ik nog een keer herinstalleren. Niet zeker of ik die vorige keer gedaan heb. Misschien lost dat het Turbo Boost probleem op
@Shnoraap Ik was net het rondje Win update aan het voorbereiden en zag voor Win 7/8/8.1/10 een Intel INF update optioneel voorbij komen. Jr. sys admin voor een kleine club, altijd handig die tools
Deze heb ik op de N53SV geïnstalleerd, Turbo kickt nog steeds lekker in, maar wel met ander gedrag.
Kijk even naar de Optionele updates van feb en maart 2017
Die 2 zijn minder kostbaar qua tijd dan wat je eerder beschrijft.
Deze heb ik op de N53SV geïnstalleerd, Turbo kickt nog steeds lekker in, maar wel met ander gedrag.
Kijk even naar de Optionele updates van feb en maart 2017
Die 2 zijn minder kostbaar qua tijd dan wat je eerder beschrijft.
Bedankt voor de tip. Morgen even kijken. Ik heb onlangs wel een paar optionele intelupdates geïnstalleerd om te kijken of dat het gedrag van de turbo veranderde maar nog geen succes. Morgen eens even opnieuw kijken.
De chipset driver trouwens nog geprobeerd maar die geeft dus een foutmelding waardoor ik hem niet geïnstalleerd krijg. Ik zit eraan te denken mijn Inteldrivers te desinstalleren via apparaatbeheer en ze dan opnieuw te installeren maar dat zijn er zoveel dat ik niet zeker weet of ik dat een goed idee vind
Daarnaast ook niet zeker dat ik die chipsetdriver dan wel kan installeren.
Edit: Ik heb eens gekeken en heb beide drivers al geïnstalleerd. Geen verandering dus in het gedrag van de turbo boost. Hij gaat wel aan maar enkel voluit, niet uitgebalanceerd op bv 95% (bij normale werking is dit ongeveer 3,3 GHz en -10°C t.o.v. de maximale turbo boost, nu is 99% 2,5 GHz). Dit wil ik wel om de temperaturen in de laptop lager te houden en de levensduur zo wat te verlengen.
De chipset driver trouwens nog geprobeerd maar die geeft dus een foutmelding waardoor ik hem niet geïnstalleerd krijg. Ik zit eraan te denken mijn Inteldrivers te desinstalleren via apparaatbeheer en ze dan opnieuw te installeren maar dat zijn er zoveel dat ik niet zeker weet of ik dat een goed idee vind
Edit: Ik heb eens gekeken en heb beide drivers al geïnstalleerd. Geen verandering dus in het gedrag van de turbo boost. Hij gaat wel aan maar enkel voluit, niet uitgebalanceerd op bv 95% (bij normale werking is dit ongeveer 3,3 GHz en -10°C t.o.v. de maximale turbo boost, nu is 99% 2,5 GHz). Dit wil ik wel om de temperaturen in de laptop lager te houden en de levensduur zo wat te verlengen.
[ Voor 24% gewijzigd door Shnoraap op 28-03-2017 17:55 ]
In de pricewatch komen toch wel wat nieuwe vivobooks terecht nu maar een nieuwe vivobook pro, ik vind het erg lang duren...
Ik heb een Asus n550jk. Ik heb 2 memoryslots in gebruik; samen 8GB. Echter wil ik nog 8GB bijzetten. Volgens Speccy heb ik nog 2 slots over maar deze kan ik niet ontdekken. Iemand een idee?
[ Voor 44% gewijzigd door elpee op 12-04-2017 11:34 ]
https://www.youtube.com/w...jgsVg&v=I4gPDDewD2E#t=10selpee schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:29:
Ik heb een Asus n550jk. Ik heb 2 memoryslots in gebruik; samen 8GB. Echter wil ik nog 8GB bijzetten. Volgens Speccy heb ik nog 2 slots over maar deze kan ik niet ontdekken. Iemand een idee?
Dat laat zien dat je maar 2 banken hebt. mocht je naar 16 gb willen, zal je 2x8 moeten kopen.
Kijk even wat CPUZ weergeeft.. kan soms een bugje zijn
Bedankt voor je reactie. Ik begin haast ook te denken dat er maar 2 slots aanwezig zijn. Gek genoeg geeft ook CPUZ 4 slots weer:D_Jeff schreef op woensdag 12 april 2017 @ 16:42:
[...]
https://www.youtube.com/w...jgsVg&v=I4gPDDewD2E#t=10s
Dat laat zien dat je maar 2 banken hebt. mocht je naar 16 gb willen, zal je 2x8 moeten kopen.
Kijk even wat CPUZ weergeeft.. kan soms een bugje zijn

Als ik op Ebay kijk, zie ik alleen maar moederborden met 2 RAM sloten. Ergens wordt er verkeerd uitgelezen
Ah! Dat verduidelijkt de zaak. Hartelijk dank voor jullie reacties.
Heeft iemand enig idee wanneer de N553 te verwachten valt? Ik heb nu een N56VB en die mag na 3,5 jaar zéér intensief gebruik wel eens vervangen worden, liefst door een nieuw model uit de N-serie.
Nee, ASUS NL geeft ook geen reactie, althans ze zeggen het niet te weten... Ik zit ook al maanden te wachten maar het blijft maar duren...MLHeijmans schreef op maandag 17 april 2017 @ 11:58:
Heeft iemand enig idee wanneer de N553 te verwachten valt? Ik heb nu een N56VB en die mag na 3,5 jaar zéér intensief gebruik wel eens vervangen worden, liefst door een nieuw model uit de N-serie.
Hoe zit het eigenlijk, komen er nu wel of niet nieuwe 17" modellen?
Ik ben opzoek naar minimaal een I5, 8Gb, SSD+HDD 1080P maar het is zoeken in een hooiberg.....
Ik ben opzoek naar minimaal een I5, 8Gb, SSD+HDD 1080P maar het is zoeken in een hooiberg.....
Cogitationis poenam nemo patitur
Vraag t eens na bij Asus... mij zijn ze wss al beu...Bullet NL schreef op maandag 17 april 2017 @ 20:04:
Hoe zit het eigenlijk, komen er nu wel of niet nieuwe 17" modellen?
Ze hebben op de ASUS website de oude modellen opgeruimd. Zou dus zo maar eens kunnen dat er binnenkort nieuwe modellen bijkomen!
Dat werd tijd. Zelfs een N56 model stond er een paar weken geleden nog op.pvanmegen schreef op zondag 23 april 2017 @ 10:37:
Ze hebben op de ASUS website de oude modellen opgeruimd. Zou dus zo maar eens kunnen dat er binnenkort nieuwe modellen bijkomen!
ik ben op zoek naar 3 nieuwe laptops (1x 15,6"en 2x 17") in verschillende prijsklasse, liefst Asus. Maar ik loop tegen het feit aan dat er verschrikkelijk weinig keuze is.
Best vreemd eigenlijk....
Best vreemd eigenlijk....
Ik zit hier met een N551JB-CN029H. Daarvan heb ik afgelopen winter de HDD vervangen door een 750GB SSD (dank u Black Friday
), en vandaag het geheugen van 8GB naar 16GB verhoogd. Alles werkt nog prima, BIOS en Windows zien het volledige geheugen, hoera. Wat wel vreemd is, is dat Windows claimt dat er 2 van de 4 sleuven gebruikt worden. Onder de cover waar ik net de strips heb vervangen zitten echter maar twee slots, en ik kan op het web zo snel niks vinden over meer slots die ergens verborgen zouden moeten zijn. Iemand anders met hetzelfde systeem die hem eens helemaal open heeft gehad en die slots heeft gezien?
Ik ga ze waarschijnlijk niet gebruiken aangezien ik toch maar 16GB erin kan stoppen, maar ik ben nu wel benieuwd
Ik ga ze waarschijnlijk niet gebruiken aangezien ik toch maar 16GB erin kan stoppen, maar ik ben nu wel benieuwd
So long, and thanks for all the fish!
Ik heb hier op Tweakers ooit ergens gelezen dat dat te maken heeft met de chipset van het moederbord, die ondersteunt vier geheugenslotsTunaflish schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 18:20:
Ik zit hier met een N551JB-CN029H. Daarvan heb ik afgelopen winter de HDD vervangen door een 750GB SSD (dank u Black Friday), en vandaag het geheugen van 8GB naar 16GB verhoogd. Alles werkt nog prima, BIOS en Windows zien het volledige geheugen, hoera. Wat wel vreemd is, is dat Windows claimt dat er 2 van de 4 sleuven gebruikt worden. Onder de cover waar ik net de strips heb vervangen zitten echter maar twee slots, en ik kan op het web zo snel niks vinden over meer slots die ergens verborgen zouden moeten zijn. Iemand anders met hetzelfde systeem die hem eens helemaal open heeft gehad en die slots heeft gezien?
Het is bedoening, niet bedoeling
Aha. Weer een mysterie uit de wereld.
So long, and thanks for all the fish!
Echt?Tunaflish schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 21:52:
Aha. Weer een mysterie uit de wereld.
MadMarky schreef op woensdag 12 april 2017 @ 21:09:
Chipset ondersteund vier sloten, moederbord heeft er fysiek maar twee maar dat kan CPU-Z ook niet ruiken
Heb perongeluk water over mijn toetsenbord laten vallen (Asus n551jk) nu heb ik moederbord los kunnen maken maar kan nergens vinden hoe ik het toetsenbord er uit krijg.. iemand een idee?
mijn 4 jaar oude ASUS N56VJ start sinds vandaag niet meer op (geen reactie op de power-button). hij deed de afgelopen weken al moeilijk, en van het weekend ging ie ineens uit en bootte ie naar de BIOS. nadat ik "launch CSM" in de BIOS weer enabled had startte ie tot mn vreugde weer op, maar na een paar minuten ging ie weer uit, en nu reageert ie niet meer op de power-button. ook als ik de batterij eruit haal en dus alleen via netstroom probeer geen reactie. kan dit de power supply unit zijn? en zo ja, is die enigzins eenvoudig makkelijk te vervangen (als die dingen uberhaupt nog te krijgen zijn ergens
)
@habermas Maak um eens open (batterij eraf, geen stroom en denk aan statische schokken).
Check voor stof en zwarte plekken. Ik vermoed eerder dat je moederbord richting overlijden gaat. Deze zijn via ebay of consorten goed verkrijgbaar
Succes!
Check voor stof en zwarte plekken. Ik vermoed eerder dat je moederbord richting overlijden gaat. Deze zijn via ebay of consorten goed verkrijgbaar
Succes!
@D_Jeff thanks! ik heb het eerste stuk eraf gehaald, met HD, wifi-chip en RAM, tot dusver niks bijzonders. de rest ga ik even rustig van het weekend doen 
mocht het inderdaad mn moederbord zijn, is zoiets van onder de honderd euro voldoende, of moet ik dan aan >300 gaan denken?
dat is het me niet meer waard, maar in dat geval is mijn data op de HDD nog wel te benaderen via zo'n externe USB-tray volgens mij dacht ik?
mocht het inderdaad mn moederbord zijn, is zoiets van onder de honderd euro voldoende, of moet ik dan aan >300 gaan denken?
dat is het me niet meer waard, maar in dat geval is mijn data op de HDD nog wel te benaderen via zo'n externe USB-tray volgens mij dacht ik?
@habermas Qua prijs durf ik echt helemaal niets te zeggen. Op sommige sites zijn het zelfs dagprijzen.
Mocht je een desktop / tower pc hebben, dan hoeft je zoiets niet eens aan te schaffen. Kwestie van S-ata kabel plus stroom op die hdd/ssd aansluiten, OS starten en uitlezen. Uiteraard kan het wel om een externe usb behuizing te kopen en daar de hdd in te stoppen.
Mocht je qua schroeven niet helemaal zeker van je zaak zijn: Er zijn filmpjes / foto pagina's met teardowns. Zoek daar eens op. Voor N53x had ik die zo gevonden
Zoals ik de Asus laptop N-serie reeks ken, zit het vrij simpel in elkaar.
Succes
Mocht je een desktop / tower pc hebben, dan hoeft je zoiets niet eens aan te schaffen. Kwestie van S-ata kabel plus stroom op die hdd/ssd aansluiten, OS starten en uitlezen. Uiteraard kan het wel om een externe usb behuizing te kopen en daar de hdd in te stoppen.
Mocht je qua schroeven niet helemaal zeker van je zaak zijn: Er zijn filmpjes / foto pagina's met teardowns. Zoek daar eens op. Voor N53x had ik die zo gevonden
Zoals ik de Asus laptop N-serie reeks ken, zit het vrij simpel in elkaar.
Succes
zou ik op die manier (via externe usb behuizing) ook mijn 'oude' OS tijdelijk op een nieuwe laptop kunnen laden? ik heb het tot dusver in het verleden alleen maar op een filesystem manier oude HDD bestanden weten te benaderenD_Jeff schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 20:33:
Daar zou je van kunnen booten, mits de kern componenten van hetzelfde type zijn (bijv chipset - north & south Bridge, moederbord)
Hoewel gpu, ram en CPU hieronder ook vallen, is Windows hier minder kritisch mee. (Gaat geen BSOD geven)
Mocht je dit hebben, dan is het mogelijk om daarvan op te starten. Kwestie van boot volgorde aanpassen en gaan.
Reden waarom ik je hdd niet verdenk: je komt zover niet.
Anders had je de melding gehad van SMART of "no boot disk found"
Hoewel gpu, ram en CPU hieronder ook vallen, is Windows hier minder kritisch mee. (Gaat geen BSOD geven)
Mocht je dit hebben, dan is het mogelijk om daarvan op te starten. Kwestie van boot volgorde aanpassen en gaan.
Reden waarom ik je hdd niet verdenk: je komt zover niet.
Anders had je de melding gehad van SMART of "no boot disk found"
De opvolger van de N552, de Vivobook Pro N580, zit er dan toch aan te komen.
Nog niets bekend over de release, maar het lijkt me een mooi alternatief voor de XPS 15.
http://laptopmedia.com/news/this-is-the-new-asus-vivobook-pro-n580-x580-with-gtx-1050-specs-price/
http://winfuture.de/news,97548.html
Nog niets bekend over de release, maar het lijkt me een mooi alternatief voor de XPS 15.
http://laptopmedia.com/news/this-is-the-new-asus-vivobook-pro-n580-x580-with-gtx-1050-specs-price/
http://winfuture.de/news,97548.html
Dank voor dit bericht. Ik ben benieuwd wanneer we er in Nederland meer van horen.
Het is allemaal maar stil, zelfs de website van Asus vermeld nog niks... Misschien bij de Computex volgende week!MLHeijmans schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 11:01:
Dank voor dit bericht. Ik ben benieuwd wanneer we er in Nederland meer van horen.
Ze gaan zeker wel wat aankondigen!
https://press.asus.com/events/Computex/asus-2017/index.php
[ Voor 13% gewijzigd door pvanmegen op 24-05-2017 12:23 ]
https://blogs.windows.com...itter#QEvY2uQqjPjSdiTl.97
https://www.asus.com/Laptops/ASUS-VivoBook-Pro-15-N580VD/
Ze komen eraan!
https://www.asus.com/Laptops/ASUS-VivoBook-Pro-15-N580VD/
Ze komen eraan!
[ Voor 12% gewijzigd door pvanmegen op 29-05-2017 09:29 ]
Kijken of iemand mij kan helpen? Ik heb een Asus N751JX en ik heb een clean install gedaan van windows 10 64bit. Nu heb ik het volgende probleem: Het lijkt wel of het audio gedeelte steeds als het geen geluid hoeft te produceren wordt uitgeschakeld! Dit resulteert dat ik elke keer een plopje uit de speakers hoor komen als ik bijvoorbeeld naar youtube ga. Stop ik met youtube dan hoor je na een tijdje het plopje weer net alsof het audio gedeelte weer wordt uitgeschakeld! Ik heb inmiddels alle audio drivers geupdate en ook asus zelf benaderd wat dit kon zijn maar tot nu toe heeft niets geholpen.
@tijm15 Even een snelle suggestie: je spreekt over driverupdate, maar een driver zoals audio heeft meestal de regel: "Don't fix it if it ain't broken".
Ik wil je aanraden om de laatste driver te gebruiken die je bij de Asus website kan vinden (oa vanwege betere kwaliteit in geluid door betaalde royalty's)
Ik wil je aanraden om de laatste driver te gebruiken die je bij de Asus website kan vinden (oa vanwege betere kwaliteit in geluid door betaalde royalty's)
@pvanmegen. Coolblue kondigt inmiddels aan dat de Asus VivoBook Pro N580VD-E4392T in het assortiment wordt opgenomen tegen een prijs van 1299 euro. "Binnenkort leverbaar", maar wat binnenkort is, weten ze nog niet. Het is de versie met 256 GB SSD en 1 TB HDD opslag, 16 GB RAM geheugen, Intel Core i7 7700 HQ processor en een IPS-scherm van 1920x1080. Klinkt niet gek.
Asus heeft toch wel de reputatie van een hoog "bang for bucks" gehalte.
Vind het alleen jammer dat de N serie naar thin and light is verhuisd. De N53 & N56 serie waren heerlijk verbouw laptop, zonder al te veel moeite en schade te maken.
Ben benieuwd hoe het met de N-serie 17" gaat worden.
Vind het alleen jammer dat de N serie naar thin and light is verhuisd. De N53 & N56 serie waren heerlijk verbouw laptop, zonder al te veel moeite en schade te maken.
@D-Jeff. Daar heb je helemaal gelijk in. Ik werk nu nog steeds op een N56VB S4062H. Heerlijk apparaat, dat het na ruim drieënhalf jaar zéér intensief gebruik nog steeds prima doet. Afgezien van wat geëtter met een scharnier en een loszittende toets is het gebruik volstrekt probleemloos geweest. Maar omdat mijn oude reservelaptop (een K52JR SX070V) het begint te begeven, kijk ik nu toch uit naar een nieuwe.
Ik heb al even rondgekeken in GoT maar vond tot nu toe nog geen topic met een vergelijkbaar probleem, dus here we go:
Ik heb een N56VB-S4061H. Sinds een week of twee is de input van mijn keyboard en touchpad verstoord: zowel het toetsenbord als de touchpad skippen periodiek de gegeven input. Die periode lijkt rond de 1.5 à 2 seconden te zitten, waarin de input voor hooguit 0.25 seconde wordt geskipt, maar dit is voornamelijk gebaseerd op gutfeeling. Ook heb ik de indruk dat wanneer ik rustig aan typ, het probleem minder wordt. Ik heb dus het vermoeden dat het te maken heeft met het op één of andere manier overloaden van de input.
Dat manifesteert zich er bij het keyboard in dat er letters wegvallen tijdens het typen, wat er dus onder meer voor zorgt dat ik bijvoorbeeld een kwartier over dit bericht heb gedaan omdat er telkens letters in mijn tekst ontbreken. Het touchpad is om diezelfde reden überhaupt niet meer te gebruiken. Ik heb een bedrade muis aan mijn laptop hangen, welke gek genoeg geen last heeft van deze lag-verschijnselen.
Ik heb de volgende stappen al ondernomen:
Ik heb een N56VB-S4061H. Sinds een week of twee is de input van mijn keyboard en touchpad verstoord: zowel het toetsenbord als de touchpad skippen periodiek de gegeven input. Die periode lijkt rond de 1.5 à 2 seconden te zitten, waarin de input voor hooguit 0.25 seconde wordt geskipt, maar dit is voornamelijk gebaseerd op gutfeeling. Ook heb ik de indruk dat wanneer ik rustig aan typ, het probleem minder wordt. Ik heb dus het vermoeden dat het te maken heeft met het op één of andere manier overloaden van de input.
Dat manifesteert zich er bij het keyboard in dat er letters wegvallen tijdens het typen, wat er dus onder meer voor zorgt dat ik bijvoorbeeld een kwartier over dit bericht heb gedaan omdat er telkens letters in mijn tekst ontbreken. Het touchpad is om diezelfde reden überhaupt niet meer te gebruiken. Ik heb een bedrade muis aan mijn laptop hangen, welke gek genoeg geen last heeft van deze lag-verschijnselen.
Ik heb de volgende stappen al ondernomen:
- Nieuwe driver packages gedownload vanaf de Asus Support site
- Malwarebytes, CCleaner, Avast gerund om te kijken of er niets door mijn laptop kruipt
- Asus Support gecontact. Die kwam met de volgende "oplossing":Dear Mr SCholten,
Thank you for your email.
With the problem you describe it seems that the keyboard is faulty.
To make sure this isn't a software problem however, it is advised to firstly update the ATK package from below website: http://dlcdnet.asus.com/p...673-1060266198.1486389516
When that doesn't solve the problem, then advised to set the product back to its factory settings. This done through the settings>system>recovery.
When this also doesn't solve the problem and it doesn't happen either with an external keyboard. Then it seems that the hardware is faulty. Unfortunately this product isn't repaired anymore due to its age. You can best then check with a local computer store to see if they can investifgate the product.
Hmmm, vreemd. Kan je geen image terugzetten van voor het probleem? Of anders een schone installatie doen. Vaak als er eenmaal iets niet lekker zit in een driver of in het register kost het je meer tijd dit uit te zoeken dan terug rol van image of zelfs een schone installatie.MFScholten schreef op maandag 3 juli 2017 @ 11:49:
Ik heb al even rondgekeken in GoT maar vond tot nu toe nog geen topic met een vergelijkbaar probleem, dus here we go:
Ik heb de volgende stappen al ondernomen:Die reactie van Asus lijkt me niet heel relevant. Ik heb het vermoeden dat het eerder een software-probleem is. Iemand hier ervaring mee, of suggesties?
- Nieuwe driver packages gedownload vanaf de Asus Support site
- Malwarebytes, CCleaner, Avast gerund om te kijken of er niets door mijn laptop kruipt
- Asus Support gecontact. Die kwam met de volgende "oplossing":
[...]
Hoi, mijn n53sv van alweer 5 jaar oud begint wat kuren te vertonen.
Accu was slecht, niet raar na 5 jaar = vervangen
toetsenbord is al mijn 3e , geen probleem
de wifi adapter heb ik twee jaar terug al vervangen door een intel ac7260
Samsung 250 evo SSD erin nieuwe 1T HD in caddy
En nu de laatste week werkt de wifi adapter ineens niet meer , verbinding wordt vebroken en er staan geen wifipunten meer in de lijst
Al wat aan het vogelen geweest, geen resultaat, windows 10 clean erop, ook geen verbetering.
soms werkt het een dag/avond en ineens weer problemen,
Laptop open gehad , alles zuiver gemaakt,, geen bijzonderheden.
Ik wordt er een beetje simpel van, ik kom het op internet wel vaker tegen icm. deze laptop, maar nergens oplossingen..
iemand een oplossing, want ik vindt het nog steeds een van de fijnere laptops, en een vergelijkbaar nieuwe kost met teveel.
Accu was slecht, niet raar na 5 jaar = vervangen
toetsenbord is al mijn 3e , geen probleem
de wifi adapter heb ik twee jaar terug al vervangen door een intel ac7260
Samsung 250 evo SSD erin nieuwe 1T HD in caddy
En nu de laatste week werkt de wifi adapter ineens niet meer , verbinding wordt vebroken en er staan geen wifipunten meer in de lijst
Al wat aan het vogelen geweest, geen resultaat, windows 10 clean erop, ook geen verbetering.
soms werkt het een dag/avond en ineens weer problemen,
Laptop open gehad , alles zuiver gemaakt,, geen bijzonderheden.
Ik wordt er een beetje simpel van, ik kom het op internet wel vaker tegen icm. deze laptop, maar nergens oplossingen..
iemand een oplossing, want ik vindt het nog steeds een van de fijnere laptops, en een vergelijkbaar nieuwe kost met teveel.
Op het moment gebruik ik de ethernetkabel voor netwerk verkeer, de wifi adap gooit zich er steeds uit.
achteraf heeft mijn bluetooth ook al een tijdje dezelfde verschijnsel, hij gooide de muis er wel er vaak af.
En die komt ook via de zelfde weg als de wifi adap..
Zal daar ook mee te maken hebben, helaas, ik ga maar voor BTO, die kan ik iig samenstellen zo als ik dat wil.
I7 16 gig 3 x ssd full hd mat scherm maar géén extra videokaart, die gebruik ik niet.
Als ik deze combi wil hebben bij de andere merken zit die videokaart er altijd bij... dus naar BTO
Iemand interesse in de pas nieuwe delen ? accu, keyboard, 16 gig geheugen en een razendsnelle intel wifi chip
Of alles in een koop voor 150 euro (exe HD en SSD
achteraf heeft mijn bluetooth ook al een tijdje dezelfde verschijnsel, hij gooide de muis er wel er vaak af.
Zal daar ook mee te maken hebben, helaas, ik ga maar voor BTO, die kan ik iig samenstellen zo als ik dat wil.
I7 16 gig 3 x ssd full hd mat scherm maar géén extra videokaart, die gebruik ik niet.
Als ik deze combi wil hebben bij de andere merken zit die videokaart er altijd bij... dus naar BTO
Iemand interesse in de pas nieuwe delen ? accu, keyboard, 16 gig geheugen en een razendsnelle intel wifi chip
[ Voor 32% gewijzigd door fazertje op 24-07-2017 18:48 ]
Helemaal mee eens. N56 heb ik 4 jaar heerlijk gebruikt voor studie zonder problemen. (En nu nog in gebruik.)D_Jeff schreef op maandag 5 juni 2017 @ 14:05:
Asus heeft toch wel de reputatie van een hoog "bang for bucks" gehalte.
Maar nu de optie om voor ongeveer de helft een Thinkpad P51 aan te schaffen via universiteit. Dat zijn de heerlijke verbouwlaptops die het gat opvullen dat Asus achter laat vind ik.
De ASUS Zenbook Pro UX550VD-BN005T is nu verkrijgbaar. Weet iemand of het een daadwerkelijke IPS scherm is? Ik zie op de Mediamarkt staan dat het een TFT paneel is.
Volgens deze website zou deze Zenbook een IPS-scherm hebben: pricewatch: Asus ZenBook Pro UX550VD-BN005T
Welke N53SV heb je exact?fazertje schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:44:
Op het moment gebruik ik de ethernetkabel voor netwerk verkeer, de wifi adap gooit zich er steeds uit.
Ik weet van de N53SV serie dat de touchpad driver wel eens ruzie zoekt met de wlan/blauw tand chip.
Gebruik voor de touchpad driver NIET de smaak van Windows Update (hoewel dat met Win10 een lastige is), maar die van de Asus site. Voorkomt ook wat BSOD'jes
Succes !
Het ziet er naar uit dat morgen de N580 en ook een nieuwe 17 inch beschikbaar komt... afwachten...
https://www.asus.com/Laptops/ASUS-VivoBook-Pro-17-N705UD/
https://www.asus.com/Laptops/ASUS-VivoBook-Pro-17-N705UD/
Hmm.. Neem een grotere behuizing, stop dezelfde hardware erin als met de 15 inch en done.
Helaas toch maar een ROG dan
Helaas toch maar een ROG dan
De nieuwe N serie lijkt me niet geheel opgewassen tegen de Pavilion Power serie van HP. Specs zijn ongeveer gelijk met zelfs een kleine voorsprong voor de HP. Daarnaast is de garantie beter (2 jaar on-site) en is hij zelfs wat goedkoper dan de Asus.
[ Voor 3% gewijzigd door pvanmegen op 11-08-2017 12:52 ]
Aangezien de N76VM me na 6 jaar niet in de steek heeft gelaten type ik nu op de nieuwe N580... De eerste indruk is prima! Het scherm is echter nog niet helemaal lekker ingesteld....
Ben je van 17 naar 15" gegaan?pvanmegen schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 18:22:
Aangezien de N76VM me na 6 jaar niet in de steek heeft gelaten type ik nu op de nieuwe N580... De eerste indruk is prima! Het scherm is echter nog niet helemaal lekker ingesteld....
Ik werk ook met een N76VM, met een losse sub. Ben ook opzoek naar een alternatief, één die ook goed geluid levert.....
Ja, ik ben over naar 15 inch. Het bevalt tot nu toe toch nog niet helemaal goed. Verschillende programma's geven wazige fonts, had de N76VM met W10 geen last van. Geluid is wel goed al is het niet 3.2 x zo luid als ze beweren. Ik zal een review maken de komende week. De sub zit er niet meer bij en kan ik ook niet meer aansluiten. Hij staat hier nu nog naast zijn broertje!Bullet NL schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 19:00:
[...]
Ben je van 17 naar 15" gegaan?
Ik werk ook met een N76VM, met een losse sub. Ben ook opzoek naar een alternatief, één die ook goed geluid levert.....
Edit: Even met Spotify de twee laptops naast elkaar laten spelen en de N76 heeft toch met de sub wel beter geluid. De N580 is wel wat zuiverder dan de N76 zonder sub.
[ Voor 11% gewijzigd door pvanmegen op 12-08-2017 19:39 ]
Ik heb om een eerlijke vergelijking te maken toch maar de HP Pavilion Power ook besteld... De beste blijft...
De keuze was best lastig tot mijn vriendin zei, dan bestel je ze toch gewoon allebei dan kan je de beste kiezen. Een goed idee natuurlijk en op zondag 13 augustus stonden de HP en de Asus gebroederlijk naast elkaar. De specs van beide laptops zijn op de hoofdpunten gelijk, Intel i7 7700 HQ, Nvidia Geforce 1050 en 16 GB ram. Eveneens zijn bij beide laptops 256 GB SSD’s beschikbaar op opstartmedium en een 1 terabyte harde schijf er naast voor de bestanden. Het gaat hier om twee laptops die bij de grote blauwe vrienden zijn besteld, de N580VD-E4392T van Asus en de 15-CB091ND van HP.
Nu zou ik natuurlijk 2 complete reviews kunnen maken en dan kijken welke de beste is maar daar had ik geen zin in. Aangezien de prestaties van beide laptops elkaar niet veel zullen maken heb ik even de voor- en nadelen van de machines naast elkaar gezet;
Voordelen HP
Betere SSD, M2
Snellere 2e harde schijf (7.200 RPM)
Meer 3.0 usb poorten
Garantie (2 jaar on-site)
Betere toetsenbordindeling – compleet numeriek gedeelte
Zwaardere accu
100 euro goedkoper (!)
Voordelen Asus
Premium looks (is dat een voordeel?)
Beduidend beter geluid
Scherm lijkt iets beter/helderder
Bij de Pavilion gaat bij het opklappen van het scherm de laptop een klein beetje omhoog. Of dat handig is weet ik niet maar of het de levensduur verbeterd van de laptop is zeer de vraag. De laptop leunt eigenlijk op het scherm. De Asus heeft 1 groot scharnier in het midden, de HP 2 kleintjes aan de zijkant. Het geluid van de Asus is duidelijk beter, luider, dan de HP.
Zoals gezegd zullen de prestaties elkaar niet veel ontlopen, ik heb ze beide getest met userbenchmark.com en kom tot deze resultaten; De SSD van de HP kent hij nog niet en de beide 1050 GPU’s worden niet getest al heb ik dat wel geprobeerd door het programma uit te voeren met de andere videokaart. Helaas niet gelukt:
Asus: http://www.userbenchmark.com/UserRun/4642169
HP: http://www.userbenchmark.com/UserRun/4642260
De HP komt hier op een of andere manier toch iets minder uit de tests. Waarom? Geen idee.
Ik heb voor mezelf bedacht de laptops de komende week te testen/gebruiken en eind van de week een conclusie te trekken welke ik ga houden. Als iemand wil dat ik een test/benchmark moet draaien op beide machines dan hoor ik het graag! Vooralsnog gaat mijn voorkeur naar de Asus… Dit stukje tekst is ook getypt op de Asus.
De keuze was best lastig tot mijn vriendin zei, dan bestel je ze toch gewoon allebei dan kan je de beste kiezen. Een goed idee natuurlijk en op zondag 13 augustus stonden de HP en de Asus gebroederlijk naast elkaar. De specs van beide laptops zijn op de hoofdpunten gelijk, Intel i7 7700 HQ, Nvidia Geforce 1050 en 16 GB ram. Eveneens zijn bij beide laptops 256 GB SSD’s beschikbaar op opstartmedium en een 1 terabyte harde schijf er naast voor de bestanden. Het gaat hier om twee laptops die bij de grote blauwe vrienden zijn besteld, de N580VD-E4392T van Asus en de 15-CB091ND van HP.
Nu zou ik natuurlijk 2 complete reviews kunnen maken en dan kijken welke de beste is maar daar had ik geen zin in. Aangezien de prestaties van beide laptops elkaar niet veel zullen maken heb ik even de voor- en nadelen van de machines naast elkaar gezet;
Voordelen HP
Betere SSD, M2
Meer 3.0 usb poorten
Zwaardere accu
100 euro goedkoper (!)
Voordelen Asus
Beduidend beter geluid
Bij de Pavilion gaat bij het opklappen van het scherm de laptop een klein beetje omhoog. Of dat handig is weet ik niet maar of het de levensduur verbeterd van de laptop is zeer de vraag. De laptop leunt eigenlijk op het scherm. De Asus heeft 1 groot scharnier in het midden, de HP 2 kleintjes aan de zijkant. Het geluid van de Asus is duidelijk beter, luider, dan de HP.
Zoals gezegd zullen de prestaties elkaar niet veel ontlopen, ik heb ze beide getest met userbenchmark.com en kom tot deze resultaten; De SSD van de HP kent hij nog niet en de beide 1050 GPU’s worden niet getest al heb ik dat wel geprobeerd door het programma uit te voeren met de andere videokaart. Helaas niet gelukt:
De HP komt hier op een of andere manier toch iets minder uit de tests. Waarom? Geen idee.
Ik heb voor mezelf bedacht de laptops de komende week te testen/gebruiken en eind van de week een conclusie te trekken welke ik ga houden. Als iemand wil dat ik een test/benchmark moet draaien op beide machines dan hoor ik het graag! Vooralsnog gaat mijn voorkeur naar de Asus… Dit stukje tekst is ook getypt op de Asus.
[ Voor 91% gewijzigd door pvanmegen op 13-08-2017 21:25 . Reden: aanvulling op laatste post ]
Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten van je week proefdraaien. Kun je nagaan of de Asus echt een IPS-scherm heeft? Asus zelf zegt (per e-mail) dat deze laptop zonder IPS-scherm geleverd wordt, maar ik heb mijn twijfels of dit wel klopt.
Hebben beide laptops HDMI 2.0(b) of nog een HDMI 1.4 poort? De Intel GPU 630 en de GeForce 1050 ondersteunen allebei wel HDMI 2.0 (b), maar toch zit er bij veel laptops nog een HDMI 1.4 op het moederbord. Hierdoor kan je niet makkelijk een HDMI monitor of 4K TV op 60Hz aansturen. Of je moet het omslachtig gaan doen met de (mini) DisplayPort 1.2 of hoger, d.m.v. een (goede) adapter.pvanmegen schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:06:
Ik heb om een eerlijke vergelijking te maken toch maar de HP Pavilion Power ook besteld... De beste blijft...
Voordelen HP
Betere SSD, M2
Meer 3.0 usb poorten
Zwaardere accu
100 euro goedkoper (!)
Voordelen Asus
Beduidend beter geluid
Ik zal het vanavond even voor je uitzoeken, volgens mij 1.4 allebei.Jumpman schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:21:
[...]
Hebben beide laptops HDMI 2.0(b) of nog een HDMI 1.4 poort? De Intel GPU 630 en de GeForce 1050 ondersteunen allebei wel HDMI 2.0 (b), maar toch zit er bij veel laptops nog een HDMI 1.4 op het moederbord. Hierdoor kan je niet makkelijk een HDMI monitor of 4K TV op 60Hz aansturen. Of je moet het omslachtig gaan doen met de (mini) DisplayPort 1.2 of hoger, d.m.v. een (goede) adapter.
De 'strijd' tussen de Asus en de HP hou ik hier bij: ASUS Vivobook Pro of HP Pavilion Power
Ik heb deze sinds een paar dagen in huis. Het is daadwerkelijk een IPS scherm.colorito schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 15:18:
De ASUS Zenbook Pro UX550VD-BN005T is nu verkrijgbaar. Weet iemand of het een daadwerkelijke IPS scherm is? Ik zie op de Mediamarkt staan dat het een TFT paneel is.
Kan iemand die de Asus Vivobook Pro N580VD-E4392T (verkoop via Coolblue) in bezit heeft, zeggen wat voor scherm die laptop heeft? Asus geeft op zijn website vier mogelijkheden aan:
- 15.6" (16:9) LED backlit FHD (1920x1080) 60Hz Anti-Glare Panel with 45% NTSC (Optioneel)
- 15.6" (16:9) LED backlit FHD (1920x1080) 60Hz Anti-Glare Panel with 72% NTSC (Optioneel) with 178˚ wide-viewing angle display
- 15.6" (16:9) LED backlit UHD (3840x2160) 60Hz Anti-Glare Panel with 72% NTSC (Optioneel) with 178˚ wide-viewing angle display
- 15.6" (16:9) LED backlit FHD (1920x1080) 60Hz Anti-Glare Panel with 45% NTSC (Optioneel) with 178˚ wide-viewing angle display
Omdat de laptop een IPS-scherm heeft en geen UHD, vallen optie 1 en 3 af. Coolblue zegt niet te weten of het optie 2 of 4 betreft. Is dat na te gaan?
- 15.6" (16:9) LED backlit FHD (1920x1080) 60Hz Anti-Glare Panel with 45% NTSC (Optioneel)
- 15.6" (16:9) LED backlit FHD (1920x1080) 60Hz Anti-Glare Panel with 72% NTSC (Optioneel) with 178˚ wide-viewing angle display
- 15.6" (16:9) LED backlit UHD (3840x2160) 60Hz Anti-Glare Panel with 72% NTSC (Optioneel) with 178˚ wide-viewing angle display
- 15.6" (16:9) LED backlit FHD (1920x1080) 60Hz Anti-Glare Panel with 45% NTSC (Optioneel) with 178˚ wide-viewing angle display
Omdat de laptop een IPS-scherm heeft en geen UHD, vallen optie 1 en 3 af. Coolblue zegt niet te weten of het optie 2 of 4 betreft. Is dat na te gaan?
Ik heb Coolblue gevraagd welk scherm er in de N580VD-E4392T zit maar de eerste reactie gaf niet echt antwoord op de vraag (to be continued).MLHeijmans schreef op woensdag 6 september 2017 @ 13:47:
Kan iemand die de Asus Vivobook Pro N580VD-E4392T (verkoop via Coolblue) in bezit heeft, zeggen wat voor scherm die laptop heeft? Asus geeft op zijn website vier mogelijkheden aan:
Op basis van https://www.asus.com/nl/L...Pro-15-N580VD/wheretobuy/ - info hieronder samengevat - (en bij gebrek aan meer informatie) heb ik de volgende hypothese:
- Modelnummers beginnend met FY hebben een Full HD IPS scherm 72% NTSC (betere kleur reproductie)
- Modelnummers beginnend met E (Economy?) hebben een Full HD IPS scherm 45% NTSC (matige kleur reproductie)
- FHD AH-IPS – LG Philips LP156WF6-SPP2 AH-IPS (~280 nits, ~70% NTSC)
- FHD IPS – AU Optronics B156HAN06.1 panel ( ~250 nits, ~45% NTSC)

Zelf ga ik het liefst voor een uitvoering met 16GB memory, 512GB M.2 SSD, zonder HD en als alternatief 16GB memory, 256GB M.2 SSD en 1TB HD. Met het normale/betere '72% NTSC' IPS panel.
(De '45% NTSC' IPS panels vindt ik geen optie, vooral niet voor deze bedragen).
Als mijn aanname van de typenummers klopt lijkt de 512GB SSD versie geen haalbare optie vanwege het scherm. Het alternatief is dan de N580VD-FY367T van € 1299,- voor ongeveer € 65,- uit te breiden met 8GB memory. Dat is vergelijkbaar met de prijs van de N580VD-E4392T (€ 1349,-).
Ik las ergens (Mediamarkt? Bol?) dat in een 8GB memory uitvoering beide memory slots bezet zijn. In dat geval is het geen memory upgrade maar volledige vervanging wat voor 16GB rond €130 zal gaan kosten. Het totaal wordt dan €1429 wat opeens minder aantrekkelijk is voor een configuratie met 256GB SSD.
In NL beschikbare modellen met deel v/d specs (op moment van schrijven):
N580VD-FY189T:
Memory: 8GB
HDD: SATA 1TB
SDD: SATA3 128GB M.2
Slim: USlim+300nits Wat is USlim anders dan bij modellen waar dit niet staat vermeld?
3D: NTSC:72% Geen idee waarom hier 3D staat want geldt uiteraard ook voor 2D
Prijs: € 1149,-
Online winkels: Alternate, BCC, Bol.com, MediaMarkt, Paradigit, Wehkamp.nl
N580VD-FY367T:
HDD: SATA 1TB
SSD: SATA3 256GB M.2
Slim : USlim+300nits Wat is USlim anders dan bij modellen waar dit niet staat vermeld?
3D: NTSC:72% Geen idee waarom hier 3D staat want geldt uiteraard ook voor 2D
Prijs: € 1299,-
Online winkels: Alternate, BCC, Bol.com, MediaMarkt
N580VD-E4392T:
Memory: 16GB
HDD SATA 1TB
SSD SATA3 256GB M.2
Prijs: € 1349,-
Online winkels: Bol.com (incorrect is ander type zie hieronder), Coolblue
N580VD-E4380R:
HDD: -geen-
Prijs: € 1249,-
Online winkels: Coolblue
Modellen die niet staan vermeld op Asus 'wheretobuy' pagina:
N580VD-E4428T: (N580VD-E4392T op Asus 'wheretobuy' linkt hier naartoe)
OS: Windows 10 Home (Home niet gespecificeerd maar voor deze prijs verwacht ik geen Pro)
Prijs: € 1099,-
Online winkels: Bol.com
N580VD-E4382R: ('Tijdelijk uitverkocht, Verwacht deze week')
SSD: SATA3 512GB M.2
Prijs: € 1499,-
Online winkels: Coolblue
[ Voor 6% gewijzigd door twilex op 20-09-2017 00:59 ]
@twilex. Dank voor je omvangrijke uitzoekwerk. Mogelijk zijn je aannames correct, maar ik vraag me af of de FY367T die volgens Asus verkrijgbaar is bij Alternate, BCC, Mediamarkt en Bol, wel een IPS-scherm heeft. Geen van die winkels vermeldt dat, behalve Bol, maar die geeft aan deze laptop een gewicht van 1,9 kg, terwijl hij bij de andere 2,3 kg (of net iets meer dan 2 kilo) weegt. Oftewel, hoe nauwkeurig zijn de specificaties die deze shops vermelden. Eerlijk gezegd, word ik soms een beetje tureluurs van de onnauwkeurigheden die her en der opduiken.
Op de site van Asus staat "Wide View: WV" bij elk van de vier genoemde types. Wide View geldt alleen voor de IPS panels maar niet voor TN. Je zou toch verwachten dat in ieder geval de informatie op de Asus site klopt.MLHeijmans schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 23:24:
@twilex. ik vraag me af of de FY367T die volgens Asus verkrijgbaar is bij Alternate, BCC, Mediamarkt en Bol, wel een IPS-scherm heeft.
Mogelijk worden versies van de N580DV in Nederland niet met TN geleverd? Net zoals hier momenteel ook (nog) geen UHD versie beschikbaar is (maar mogelijk is de N58DV lijn nog te nieuw?).
TN verwacht je anno 2017 niet meer op een € 1000+ notebook en is een echte deal breaker (maar komt wel eens voor). Maar IPS is zoals gebleken ook in verschillende kwaliteiten beschikbaar. Alleen een IPS paneel zegt dus niet of je een goede kwaliteit hebt (wat ik tot voor kort wel aannam).
[ Voor 5% gewijzigd door twilex op 20-09-2017 00:51 ]
Dat mag je inderdaad verwachten. Het valt me wel op dat ook Tweakers bij een aantal modellen uit de serie niet vermeldt dat het om IPS-schermen gaat en op die informatie voer ik altijd blind.twilex schreef op woensdag 20 september 2017 @ 00:48:
[...]
Op de site van Asus staat "Wide View: WV" bij elk van de vier genoemde types. Wide View geldt alleen voor de IPS panels maar niet voor TN. Je zou toch verwachten dat in ieder geval de informatie op de Asus site klopt.
Ik denk aan een uitdrukking met bomen en bos.
Inmiddels heb ik de E4392T besteld, omdat ik niet nóg langer wil wachten op een nieuwe laptop. Ik ga zelf eens kijken hoe de kleuren zijn en of dit IPS-scherm bevalt.
Besteld bij Coolblue? Ik ben erg benieuwd wat voor scherm je hebt.MLHeijmans schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:00:
Inmiddels heb ik de E4392T besteld, omdat ik niet nóg langer wil wachten op een nieuwe laptop. Ik ga zelf eens kijken hoe de kleuren zijn en of dit IPS-scherm bevalt.
(Ik ben er nog niet achter hoe je dat zelf kunt checken zonder je laptop uit elkaar te halen.)
Ik ben ook benieuwd naar hoe stil het systeem functioneert bij normaal/standaard gebruik (zonder gamen of intensief 3D werk).
Van Coolblue verder nog geen feedback gehad. Ik heb inmiddels ook contact gehad met het Asus Service Centre Europe. Ze gaven het volgende antwoord (extract):
"Om alles te kunnen achterhalen zijn wij het serienummer nodig van deze notebook.
Via het serienummer kunnen wij in het systeem kijken wat er allemaal mee is geleverd.
Het serienummer bestaat uit 15 karakters en begint met de letter G of H."
Ik heb ook nog wat info gezocht over 72% NTSC en 45% NTSC:
"The sRGB color gamut covers about 72% of the NTSC gamut."
Source: http://www.eizo.com/library/basics/lcd_monitor_color_gamut/
Oftewel 72% NTSC toont 100% van het sRGB spectrum.
42% NTSC toont slechts 62,5% van het sRGB spectrum. Een fors verschil.
Helaas zijn beide schermen 18-bit (262.144 kleuren) en niet 24-bit (16.777.216 kleuren).
Informatie over in de review vermelde Full-HD IPS schermen:
72% NTSC: http://www.panelook.com/L...6_LCM_overview_29996.html
45% NTSC: http://www.panelook.com/B...6_LCM_overview_31545.html
[ Voor 25% gewijzigd door twilex op 20-09-2017 21:35 ]
Hierop heb ik inmiddels antwoord van Coolblue gekregen:MLHeijmans schreef op woensdag 6 september 2017 @ 13:47:
Kan iemand die de Asus Vivobook Pro N580VD-E4392T (verkoop via Coolblue) in bezit heeft, zeggen wat voor scherm die laptop heeft?
Het type IPS paneel dat in de Asus VivoBook Pro N580VD-E4392T zit is:
15.6" (16:9) LED backlit FHD (1920x1080) 60Hz Anti-Glare Panel with 45% NTSC (Optioneel) with 178 wide-viewing angle display.
Mijn aanname klopt dus, helaas.
Allereerst mijn dank voor al het uitzoekwerk. Ongelooflijk wat je hebt achterhaald, ondanks het stilzwijgen van producent en verkopers!
Ik moet je wel zeggen dat ik een aantal van je vondsten niet goed begrijp. Ik heb simpelweg te weinig technische kennis op dit gebied om alle uitleg en specificaties te kunnen 'lezen'. Daar komt bij dat ik niet goed kan inschatten hoe goed het verschil tussen 72% en 45% NTSC zichtbaar is op een scherm van 15,6 inch, waar ik in de praktijk pakweg 50, 60 centimeter vandaan zit. En hoeveel compenseert het IPS-paneel door zijn scherpte en betere kijkhoeken? Ik weet het gewoon niet. Natuurlijk is het zo dat je beter een scherm met 72% dan met 45% NTSC kunt hebben, maar ik weet dus niet of ik het verschil echt ga ervaren.
Ik heb inderdaad bij Coolblue de N580VD-E4392T besteld. Omdat ik nog in het buitenland zit, duurt het even voordat ik hem in ontvangst kan nemen en kan zien hoe het scherm voor mij werkt. Het is overigens niet zo dat het scherm - hoewel erg belangrijk - de enige reden is om deze versie aan te schaffen: ook de 16GB geheugen en de HD van 1TB (naast de SSD van 256GB) tellen voor mij stevig mee en daarnaast de bouwkwaliteit en de prijs natuurlijk.
Op basis van de links op de 'Hier te koop' pagina op de Asus site heb ik zelf deMLHeijmans schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 13:54:
Het is overigens niet zo dat het scherm - hoewel erg belangrijk - de enige reden is om deze versie aan te schaffen: ook de 16GB geheugen en de HD van 1TB (naast de SSD van 256GB) tellen voor mij stevig mee en daarnaast de bouwkwaliteit en de prijs natuurlijk.
N580VD-FY367T aangeschaft bij Bol.com (Coolblue heeft dit model niet), omdat daar op de 'Waar te koop' pagina expliciet 72% NTSC bij staat.
Een nadeel van dit model is wel dat beide geheugenslots al vol zijn met 2x 4GB, waar sommige andere N58VD modellen 1x 8GB hebben met nog een slot vrij. Upgraden naar 16GB memory kan daardoor alleen door het geheugen volledig te vervangen en 16GB te plaatsen (dubbel zo duur dan 8GB bijplaatsen). Als extra heeft dit model heeft wel een fingerprint sensor.
Vandaag kwam hij binnen. Er wachtte echter een grote verassing toen ik het scherm omhoog klapte en het keyboard zag: Er zitten geen normale Home, End, PageUp en PageDown toetsen op het keyboard!

Daarmee valt hij voor mij af als development laptop.

Op basis van deze foto uit de eerder genoemde review dacht ik nog, waarom hebben ze de NumLock toets niet helemaal rechts gezet zodat de PageUp en PageDown toetsen symmetrisch onder de Home en End toetsen staan?

Op het model wat ik heb ontvangen hebben ze inderdaad NumLock helemaal aan de rechterkant geplaatst, maar dat is niet het enige wat is veranderd: ze hebben tevens Home, End, PageUp en PageDown vervangen door + - / en *. Daarmee hebben ze de standaard toetsenbord functionaliteit flink verprutst. (welke 'slimmerik' heeft dit bedacht?!).

Achteraf is het ook op de foto (klein) op de Bol.com site wel te zien, maar dit verwacht je toch niet.
Onbegrijpelijk, hierdoor vallen voor mij alle N58VD modellen af.

Deze laptop gaat dus helaas gelijk retour. In verband daarmee heb ik ook het scherm niet getest. Ik heb de machine even geboot naar de Bios Setup om hem in ieder geval even werkend te zien en vervolgens weer ingepakt.
Wat me opviel is dat de cooling-exhaust constructie dusdanig is, dat een deel van de warme lucht en het geluid van de fans deels naar de voorkant van het scherm gaan. Geluid van de fans wordt zo naar de gebruiker gereflecteerd (in plaats van dat het alleen naar de achterkant gaat). Er zijn meer merken en modellen die dit hebben.
Ik hoop dat jouw laptop je (voldoende) goed bevalt. Succes!
[ Voor 15% gewijzigd door twilex op 27-09-2017 12:29 ]
Asus positioneert de N580VD als mobiele computer voor zwaardere toepassingen en gaming.
Maar door (voor alleen de Europese markt?) de Home, End, PageUp en PageDown te vervangen door +, -, * en / maken ze dit model behoorlijk ongeschikt voor een belangrijke doelgroep: developers (en anderen die veel met tekst werken).
Een goede basis functionaliteit (met volledige navigatietoetsen) is van groter belang dan een iets completer toch al incompleet extra numeriek toetsenbord. Helaas, dure rekenmachine..
Maar door (voor alleen de Europese markt?) de Home, End, PageUp en PageDown te vervangen door +, -, * en / maken ze dit model behoorlijk ongeschikt voor een belangrijke doelgroep: developers (en anderen die veel met tekst werken).
Een goede basis functionaliteit (met volledige navigatietoetsen) is van groter belang dan een iets completer toch al incompleet extra numeriek toetsenbord. Helaas, dure rekenmachine..

[ Voor 17% gewijzigd door twilex op 27-09-2017 12:33 ]
Feedback van Asus over de LCD panels in verschillende N580DV modellen en (geen) NVMe support voor M.2 SSD's:
Mijn aanname 'FY modellen hebben een 72% NTSC panel en E modellen een 42% NTSC panel' lijkt daarmee bevestigd.Er kan geen nvme ssd in de N580. Dit is een fysieke aansluiting (pci-e vs sata), m.2 zegt enkel iets over het formaat van de ssd.
- N580VD-FY367T (90NB0FL1-M05560) 72% NTSC
- N580VD-E4392T (90NB0FL1-M05890) 45% NTSC
- N580VD-E4428T (90NB0FL1-M06500) 45% NTSC
- N580VD-E4382R (90NB0FL1-M05770) 45% NTSC
[ Voor 18% gewijzigd door twilex op 27-09-2017 12:22 ]
Ik ben nog steeds opzoek naar een opvolger van mijn N76VM, wat is het toch met 17" laptops..... Net alsof ze niet meer gemaakt worden
Voor begin / medio November staat er een nieuwe release van de GL en FX serie.
Als je zolang kan wachten, kan het zeker de moeite waard zijn. Zoniet: HP of Lenovo heeft mooie 17" modellen, waarvan iets oudere modellen met een mooie "waar voor je geld".
Als je zolang kan wachten, kan het zeker de moeite waard zijn. Zoniet: HP of Lenovo heeft mooie 17" modellen, waarvan iets oudere modellen met een mooie "waar voor je geld".
Hier voorzichtig opzoek naar een eventuele vervanger van de ASUS N551JQ. Echter wil ik ook liever weer 17 inch en een vereiste is HDMI 2.0b of liever nog HDMI 2.1 (dat zal pas in de volgende serie zitten).
EDIT:
verplaatst naar apart topic:
Asus N56VZ laptop valt spontaan uit op accu
verplaatst naar apart topic:
Asus N56VZ laptop valt spontaan uit op accu
[ Voor 93% gewijzigd door Gerwin89 op 13-01-2018 14:06 ]
Dynaudio Contour 20i | Naim Nait XS 3 | Naim ND5 XS 2 | Naim HiCap DR | Audes ST-900DC
Het is momenteel erg rustig in dit topic, maar toch wil ik het even proberen.
Sinds nov 2017 heb ik deze in gebruik:
pricewatch: Asus VivoBook Pro 17 N705UD-GC115T
Op zich heel tevreden mee, voor wat ik ermee doe.
Een kleine ergernis is een soort zacht 'brommend' / 'zoemend' geluid dat je soms wel, soms niet hoort in een stille omgeving voornamelijk tijdens bijvoorbeeld scrollen in de browser. Het is 100% geen ventilatorgeluid, want dat klinkt echt anders en de fans draaien alleen hoorbaar als ik de CPU of GPU een workload geef. Ook geen coil whine volgens mij, of het moet een exotische variant daarvan zijn.
Toevallig vandaag de bios ge-updatet naar 3.06 en in eerste instantie dacht ik dat deze het probleem had opgelost, maar achteraf gezien is het wel een stuk minder geworden, maar niet helemaal weg.
Zijn er mensen die een mogelijke herkomst van dit fenomeen kunnen aanwijzen, of misschien een soortgelijke ervaring hebben ?
Misschien kan ik morgen een stukje van het geluid opnemen en hier posten als ik even tijd heb.
Sinds nov 2017 heb ik deze in gebruik:
pricewatch: Asus VivoBook Pro 17 N705UD-GC115T
Op zich heel tevreden mee, voor wat ik ermee doe.
Een kleine ergernis is een soort zacht 'brommend' / 'zoemend' geluid dat je soms wel, soms niet hoort in een stille omgeving voornamelijk tijdens bijvoorbeeld scrollen in de browser. Het is 100% geen ventilatorgeluid, want dat klinkt echt anders en de fans draaien alleen hoorbaar als ik de CPU of GPU een workload geef. Ook geen coil whine volgens mij, of het moet een exotische variant daarvan zijn.
Toevallig vandaag de bios ge-updatet naar 3.06 en in eerste instantie dacht ik dat deze het probleem had opgelost, maar achteraf gezien is het wel een stuk minder geworden, maar niet helemaal weg.
Zijn er mensen die een mogelijke herkomst van dit fenomeen kunnen aanwijzen, of misschien een soortgelijke ervaring hebben ?
Misschien kan ik morgen een stukje van het geluid opnemen en hier posten als ik even tijd heb.
[ Voor 5% gewijzigd door Henk007 op 04-02-2018 18:36 ]
Let op:
De CSL policy geldt ook voor ervaringen topics zoals deze! Dat wil dus zeggen dat de zogenaamde 'welke moet ik nemen?'-vragen hier niet gewenst zijn. Hiervoor kan je terecht in het Laptop Aankoopadvies en de Laptop BBG's.
De CSL policy geldt ook voor ervaringen topics zoals deze! Dat wil dus zeggen dat de zogenaamde 'welke moet ik nemen?'-vragen hier niet gewenst zijn. Hiervoor kan je terecht in het Laptop Aankoopadvies en de Laptop BBG's.