De keuze was best lastig tot mijn vriendin zei, dan bestel je ze toch gewoon allebei dan kan je de beste kiezen. Een goed idee natuurlijk en op zondag 13 augustus stonden de HP en de Asus gebroederlijk naast elkaar. De specs van beide laptops zijn op de hoofdpunten gelijk, Intel i7 7700 HQ, Nvidia Geforce 1050 en 16 GB ram. Eveneens zijn bij beide laptops 256 GB SSD’s beschikbaar op opstartmedium en een 1 terabyte harde schijf er naast voor de bestanden. Het gaat hier om twee laptops die bij de grote blauwe vrienden zijn besteld, de N580VD-E4392T van Asus en de 15-CB091ND van HP.
Nu zou ik natuurlijk 2 complete reviews kunnen maken en dan kijken welke de beste is maar daar had ik geen zin in. Aangezien de prestaties van beide laptops elkaar niet veel zullen maken heb ik even de voor- en nadelen van de machines naast elkaar gezet;
Voordelen HP
Betere SSD, M2
Snellere 2e harde schijf (7.200 RPM)
Meer 3.0 usb poorten
Garantie (2 jaar on-site)
Betere toetsenbordindeling – compleet numeriek gedeelte
Zwaardere accu
100 euro goedkoper (!)
Voordelen Asus
Premium looks (is dat een voordeel?)
Beduidend beter geluid
Scherm lijkt iets beter/helderder
Bij de Pavilion gaat bij het opklappen van het scherm de laptop een klein beetje omhoog. Of dat handig is weet ik niet maar of het de levensduur verbeterd van de laptop is zeer de vraag. De laptop leunt eigenlijk op het scherm. De Asus heeft 1 groot scharnier in het midden, de HP 2 kleintjes aan de zijkant. Het geluid van de Asus is duidelijk beter, luider, dan de HP.
Zoals gezegd zullen de prestaties elkaar niet veel ontlopen, ik heb ze beide getest met userbenchmark.com en kom tot deze resultaten; De SSD van de HP kent hij nog niet en de beide 1050 GPU’s worden niet getest al heb ik dat wel geprobeerd door het programma uit te voeren met de andere videokaart. Helaas niet gelukt:
Asus:
http://www.userbenchmark.com/UserRun/4642169
HP:
http://www.userbenchmark.com/UserRun/4642260
De HP komt hier op een of andere manier toch iets minder uit de tests. Waarom? Geen idee.
Ik heb voor mezelf bedacht de laptops de komende week te testen/gebruiken en eind van de week een conclusie te trekken welke ik ga houden. Als iemand wil dat ik een test/benchmark moet draaien op beide machines dan hoor ik het graag! Vooralsnog gaat mijn voorkeur naar de Asus… Dit stukje tekst is ook getypt op de Asus.
Live today! Nobody promised you tomorrow.