Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 21:37
Deze week verscheen het laptopadvies en de HP Pavilion power won de prijs bij de categorie Multimedialaptops. Die keuze is volgens de reacties misschien niet de allerbeste maar we zijn het er wel over eens dat het een goede 'Bang for the Bucks' is. Nu heeft Asus gisteren eindelijk de eerste voorraden van de Asus Vivobook Pro uitgeleverd. Nu heb ik de Asus en de HP naast elkaar gezet en hoewel de specs eigenlijk gelijk zijn (meer ram bij de Asus, meer videoram bij de HP) zit er een prijsverschil in van 150,00 euro in het voordeel van de HP. Wat is wijsheid, de Asus zal iets steviger zijn maar is hij zijn ruim 10% extra waard?

https://tweakers.net/pricewatch/compare/815839;900243/

Live today! Nobody promised you tomorrow.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiVM
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 04-08 20:02
Als ik jouw was zou ik gaan voor de HP. Deze biedt meer kracht voor een lagere prijs. De 8gb extra ram bij de Asus is niet al te interessant, tenzij je veel aan videobewerking doet of extreem aan het multitasken bent.

Ik heb eens gekeken en je kan makkelijk extra ram vinden voor de HP (8GB SODIMM 2400) voor +-€75 (http://eu.crucial.com/eur/en/ct8g4sfs824a). Als je dit zou doen zit je nog onder de €1299. Weet wel dat zodra je je laptop open doet en hiervoor een garantie-sticker moet verwijderen dat de garantie ook vervalt. Je kan natuurlijk ook 2 jaar wachten om je ram te upgraden, want na 2 jaar ben je jouw garantie toch kwijt.
Ik zou dus gaan voor de HP en dus ook meer video ram. Werkgeheugen (ram) kan je verhogen en video ram niet.

Als je nog vragen hebt stel maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanTorrent
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-04-2021
Ik zat met hetzelfde dillema....Vivobook meer Ram....HP meer vid Ram....

tot ik de cb-040ND vond...met 16gb RAM en 4gb vid RAM...voor E 1299...ie. betere specs zelfde priijs.... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
Bij Coolblue hebben ze de cb091ND ook met 16 GB ram maar met slechts 2 GB videoram. Wel is deze 100 euro goedkoper... Ik vind dat er zo weinig revieuws zijn over de Vivobook Pro, eigenlijk nog geen een?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matedeor
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-09 22:35
pvanmegen schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:40:
Bij Coolblue hebben ze de cb091ND ook met 16 GB ram maar met slechts 2 GB videoram. Wel is deze 100 euro goedkoper... Ik vind dat er zo weinig revieuws zijn over de Vivobook Pro, eigenlijk nog geen een?
Is ook pas aantal dagen verkrijgbaar.
Hier heb ik er wel eentje gevonden: http://www.ultrabookrevie...sus-vivobook-n580-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
Een niet al te beste review voor de N580, even vertaald in het Nederlands. (de eerste zin is niet van mij ;-)

"Omdat ik alles weet, voel ik me dat de VivoBook Pro N580 voornamelijk een nicheproduct is en niet noodzakelijkerwijs de go-to multimedia-laptop met krachtige hardware- en middelgraadgrafiek, die de vorige Asus-notebooks van de N-serie waren. Het heeft nog steeds de hardware, de prestaties en de praktische werking, maar het belangrijkste verkooppunt is de schonere metallic looks, omdat andere laptops eigenlijk betere schermen en grotere batterijen bieden voor een iets lagere prijs. Maar de meeste van hen komen met "gaming" zwarte en rode ontwerpen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanTorrent
HP 15 heeft zelfde clean looks, is wat dikker maar zou qua gewicht gelijk zijn....al is de behuizing wat fingerprint gevoelig het ziet er strak uit allemaal...bloatware viel mee (zeker in vergelijking met eerdere Sony en Asus laptops) vanavond wat benchmarks runnen maar sofar so good

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matedeor
JanTorrent schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:12:
HP 15 heeft zelfde clean looks, is wat dikker maar zou qua gewicht gelijk zijn....al is de behuizing wat fingerprint gevoelig het ziet er strak uit allemaal...bloatware viel mee (zeker in vergelijking met eerdere Sony en Asus laptops) vanavond wat benchmarks runnen maar sofar so good
Hoe ervaar je de ventiloren en de warmte? Hoor ze daar in aantal reviews minder positieve dingen over vermelden. En als ik ergens een hekel aan heb is het dat. Valt me op trouwens dat dit bij bijna alle gtx1050m laptops is. En ben ook al wel benieuwd naar het scherm.

[ Voor 3% gewijzigd door Matedeor op 09-08-2017 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanTorrent
Het is precies dat alle laptops met 1050 hebben dat. Ik stoor me er niet aan het is eerder een zacht gezoem dan het geblaas zoals het af en toe is beschreven.

Bedenk wel, ik heb hem minder dan een dag in bezit dus nog niks gestressed en een laptop die goed blaast wordt niet heet haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matedeor schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:19:
[...]

Hoe ervaar je de ventiloren en de warmte? Hoor ze daar in aantal reviews minder positieve dingen over vermelden. En als ik ergens een hekel aan heb is het dat. Valt me op trouwens dat dit bij bijna alle gtx1050m laptops is. En ben ook al wel benieuwd naar het scherm.
Derhalve zou het dan ook niet gek zijn om eens naar een laptop te kijken met een GTX970M GPU, welke alleen aanslaat bij zware taken, dit in tegenstelling van de 1050 die eigenlijk continu meedraait....ongeacht hetgeen je aan het doen bent. Dit geldt ook voor @pvanmegen , want dat kan kostenbesparend zijn qua aanschaf....met de nadruk op KAN.

Tevens scoort de 970M ook nog eens beter dan de 1050 qua prestaties (+33%):

http://gpu.userbenchmark....50-Mobile/m17319vsm211022

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2017 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

De Asus VivoBook Pro N580 heeft ook een geïntegreerde GPU (Intel HD620), ik snap niet waarom GTX 1050 continu zou meedraaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
Laptops met een 970M zijn ook maar weinig meer te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaMarcus schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:18:
De Asus VivoBook Pro N580 heeft ook een geïntegreerde GPU (Intel HD620), ik snap niet waarom GTX 1050 continu zou meedraaien :)
Hij draait niet altijd volle pulle mee, maar hij blijft wel 'aanwezig'. Dat is dan ook het enige nadeel van een GTX10...serie GPU, daar waar een 970m wel in zijn geheel uitschakelt en pas inschakelt bij zware taken of games. :)

Uiteraard heeft dit ook weer voordelen heeft ten opzichte van de accuduur bij lichte taken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2017 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanTorrent
Even voor de duidelijkheid, het is zeker niet zo dat het lijkt of iemand zn haar staat the fohnen....al doe ik kdat zelf al jaren niet meer....het is een in mijn ogen zacht achtergrond geluid, ik heb de vivo en hp naast elkaar gehad en het is zeker niet opgevallen dat de HP meer geluid maakte (of minder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:26:
[...]
Hij draait niet altijd volle pulle mee, maar hij blijft wel 'aanwezig'. Dat is dan ook het enige nadeel van een GTX10...serie GPU, daar waar een 970m wel in zijn geheel uitschakelt en pas inschakelt bij zware taken of games. :)

Uiteraard heeft dit ook weer voordelen heeft ten opzichte van de accuduur bij lichte taken.
Heb je hier een bron/link van? Zo ver ik weet is de integratie gelijk gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pvanmegen schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:20:
Laptops met een 970M zijn ook maar weinig meer te vinden...
Die zijn er wel binnen jouw budget, maar dan kom je uit bij MSI of Medion.

categorie: Laptops

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2017 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
JanTorrent schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:26:
Ik heb de vivo en hp naast elkaar gehad
Waar is je dat gelukt? Ik neig toch naar de Asus omdat mijn vorige laptop NV76 het al een flink aantal jaren prima doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaMarcus schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:29:
[...]

Heb je hier een bron/link van? Zo ver ik weet is de integratie gelijk gebleven.
Ik heb het zelf Marcus met mijn MSI GT73. Ik kan de dedicated GTX10... serie GPU uitschakelen, maar dat gaat middels een button naast mijn numpad, die ik dan in moet drukken. Vervolgens de laptop opnieuw opstarten en de GTX10... GPU is uitgeschakeld. Als ik de 10 serie GPU weer in wil schakelen, dan moet ik dezelfde handelingen verrichten. Standaard staat deze dus altijd ingeschakeld op mijn laptop.

Deze optie bieden niet veel laptops.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2017 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanTorrent
@pvanmegen Paradigit Utrecht had ze beide staan. Uiteindelijk mijn HP bij de mediamarkt gevonden (of all places)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:34:
[...]
Ik heb het zelf Marcus met mijn MSI GT73. Ik kan de dedicated GTX10... serie GPU uitschakelen, maar dat gaat middels een button naast mijn numpad, die ik dan in moet drukken. Vervolgens de laptop opnieuw opstarten en de GTX10... GPU is uitgeschakeld. Als ik de 10 serie GPU weer in wil schakelen, dan moet ik dezelfde handelingen verrichten. Standaard staat deze dus altijd ingeschakeld op mijn laptop.

Deze optie bieden niet veel laptops.
Handig dat jouw laptop daar een knop voor heeft, maar dat zou ook gewoon automatisch moeten gebeuren. Ik zou niet weten waarom dat bij een 970m volgens jou wel gaat, maar vanaf de GTX 10-serie niet meer? Volgens Nvidia zouden de GTX 10xx ook gewoon met Optimus moeten werken, waarmee er automatisch gewisseld wordt tussen iGPU en dGPU, afhankelijk van hoeveel rekenkracht er wordt gevraagd.
https://www.geforce.com/h...gy/optimus/supported-gpus

[ Voor 3% gewijzigd door LukasW op 09-08-2017 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LukasW schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:02:
[...]

Handig dat jouw laptop daar een knop voor heeft, maar dat zou ook gewoon automatisch moeten gebeuren. Ik zou niet weten waarom dat bij een 970m volgens jou wel gaat, maar vanaf de GTX 10-serie niet meer? Volgens Nvidia zouden de GTX 10xx ook gewoon met Optimus moeten werken, waarmee er automatisch gewisseld wordt tussen iGPU en dGPU, afhankelijk van hoeveel rekenkracht er wordt gevraagd.
https://www.geforce.com/h...gy/optimus/supported-gpus
Zou dat er misschien mee te maken kunnen hebben dat de 10 serie in eerste instantie alleen voor de desktops bedoelt was? Ik weet namelijk niet waarom dit niet meer automatisch gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
De keuze was best lastig tot mijn vriendin zei, dan bestel je ze toch gewoon allebei dan kan je de beste kiezen. Een goed idee natuurlijk en op zondag 13 augustus stonden de HP en de Asus gebroederlijk naast elkaar. De specs van beide laptops zijn op de hoofdpunten gelijk, Intel i7 7700 HQ, Nvidia Geforce 1050 en 16 GB ram. Eveneens zijn bij beide laptops 256 GB SSD’s beschikbaar op opstartmedium en een 1 terabyte harde schijf er naast voor de bestanden. Het gaat hier om twee laptops die bij de grote blauwe vrienden zijn besteld, de N580VD-E4392T van Asus en de 15-CB091ND van HP.

Nu zou ik natuurlijk 2 complete reviews kunnen maken en dan kijken welke de beste is maar daar had ik geen zin in. Aangezien de prestaties van beide laptops elkaar niet veel zullen maken heb ik even de voor- en nadelen van de machines naast elkaar gezet;

Voordelen HP
Betere SSD, M2
Snellere 2e harde schijf (7.200 RPM)
Meer 3.0 usb poorten
Garantie (2 jaar on-site)
Betere toetsenbordindeling – compleet numeriek gedeelte
Zwaardere accu

100 euro goedkoper (!)
Voordelen Asus
Premium looks (is dat een voordeel?)
Beduidend beter geluid
Scherm lijkt iets beter/helderder

Bij de Pavilion gaat bij het opklappen van het scherm de laptop een klein beetje omhoog. Of dat handig is weet ik niet maar of het de levensduur verbeterd van de laptop is zeer de vraag. De laptop leunt eigenlijk op het scherm. De Asus heeft 1 groot scharnier in het midden, de HP 2 kleintjes aan de zijkant. Het geluid van de Asus is duidelijk beter, luider, dan de HP.

Zoals gezegd zullen de prestaties elkaar niet veel ontlopen, ik heb ze beide getest met userbenchmark.com en kom tot deze resultaten; De SSD van de HP kent hij nog niet en de beide 1050 GPU’s worden niet getest al heb ik dat wel geprobeerd door het programma uit te voeren met de andere videokaart. Helaas niet gelukt:

Asus: http://www.userbenchmark.com/UserRun/4642169
HP: http://www.userbenchmark.com/UserRun/4642260

De HP komt hier op een of andere manier toch iets minder uit de tests. Waarom? Geen idee.

Ik heb voor mezelf bedacht de laptops de komende week te testen/gebruiken en eind van de week een conclusie te trekken welke ik ga houden. Als iemand wil dat ik een test/benchmark moet draaien op beide machines dan hoor ik het graag! Vooralsnog gaat mijn voorkeur naar de Asus… Dit stukje tekst is ook getypt op de Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matedeor
pvanmegen schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 21:24:
De keuze was best lastig tot mijn vriendin zei, dan bestel je ze toch gewoon allebei dan kan je de beste kiezen. Een goed idee natuurlijk en op zondag 13 augustus stonden de HP en de Asus gebroederlijk naast elkaar. De specs van beide laptops zijn op de hoofdpunten gelijk, Intel i7 7700 HQ, Nvidia Geforce 1050 en 16 GB ram. Eveneens zijn bij beide laptops 256 GB SSD’s beschikbaar op opstartmedium en een 1 terabyte harde schijf er naast voor de bestanden. Het gaat hier om twee laptops die bij de grote blauwe vrienden zijn besteld, de N580VD-E4392T van Asus en de 15-CB091ND van HP.

Nu zou ik natuurlijk 2 complete reviews kunnen maken en dan kijken welke de beste is maar daar had ik geen zin in. Aangezien de prestaties van beide laptops elkaar niet veel zullen maken heb ik even de voor- en nadelen van de machines naast elkaar gezet;

Voordelen HP
Betere SSD, M2
Snellere 2e harde schijf (7.200 RPM)
Meer 3.0 usb poorten
Garantie (2 jaar on-site)
Betere toetsenbordindeling – compleet numeriek gedeelte
Zwaardere accu

100 euro goedkoper (!)
Voordelen Asus
Premium looks (is dat een voordeel?)
Beduidend beter geluid
Scherm lijkt iets beter/helderder

Bij de Pavilion gaat bij het opklappen van het scherm de laptop een klein beetje omhoog. Of dat handig is weet ik niet maar of het de levensduur verbeterd van de laptop is zeer de vraag. De laptop leunt eigenlijk op het scherm. De Asus heeft 1 groot scharnier in het midden, de HP 2 kleintjes aan de zijkant. Het geluid van de Asus is duidelijk beter, luider, dan de HP.

Zoals gezegd zullen de prestaties elkaar niet veel ontlopen, ik heb ze beide getest met userbenchmark.com en kom tot deze resultaten; De SSD van de HP kent hij nog niet en de beide 1050 GPU’s worden niet getest al heb ik dat wel geprobeerd door het programma uit te voeren met de andere videokaart. Helaas niet gelukt:

Asus: http://www.userbenchmark.com/UserRun/4642169
HP: http://www.userbenchmark.com/UserRun/4642260

De HP komt hier op een of andere manier toch iets minder uit de tests. Waarom? Geen idee.

Ik heb voor mezelf bedacht de laptops de komende week te testen/gebruiken en eind van de week een conclusie te trekken welke ik ga houden. Als iemand wil dat ik een test/benchmark moet draaien op beide machines dan hoor ik het graag! Vooralsnog gaat mijn voorkeur naar de Asus… Dit stukje tekst is ook getypt op de Asus.
Haha slim gedaan ;). Aangezien ik ook geïnteresseerd ben in één van beide laptops erg benieuwd naar je bevindingen! Prestaties zullen op beide inderdaad ongeveer gelijk zijn. Daarom vooral benieuwd naar zaken als bouwkwaliteit, scherm, hoe laptop met warmte omgaat (geluid ventilatoren/warmte) et cetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
- De schermen zijn qua afmetingen gelijk, de Asus heeft een AU061ED, de HP een AU041ED, het scherm van de HP zou al uit 2015 stammen.
- De HP heeft maar één instelling voor de verlichting van het toetsenbord, de Asus heeft er 3.
- De HP is draadloos sneller, 30 MB/s om 24 MB/s.
- De ASUS lijkt me wat steviger gebouwd.
- De schermen zal ik eens een test laten ondergaan.
- De ASUS typt wat lekkerder, althans anders....
- Het geluid op de HP klinkt niet best....

HP: https://www.passmark.com/...isplay.php?id=87489555948
ASUS: https://www.passmark.com/...isplay.php?id=87489849887
Hier lijkt de HP het glansrijk te winnen toch?

[ Voor 21% gewijzigd door pvanmegen op 15-08-2017 20:09 . Reden: aanvulling op laatste post ]

• pvanmegen
Als er iemand nog verschillen wil weten tussen de twee modellen moet je snel zijn... De HP gaat terug hier ondanks dat de specs misschien wel beter zijn en er betere garantie wordt geleverd. Mijn gevoel met de Asus is gewoon beter...

• rog75
  • Laatst online: 29-01 17:44
Is de helderheid van de Asus ok?

• pvanmegen
Zeker, minstens net zo goed, zo niet beter dan de HP.

• MLHeijmans
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-02-2022
En de kijkhoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLHeijmans
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-02-2022
Dank. Laat je over een maand of wat nog weten hoe je ervaringen zijn? Zoals het er nu naar uitziet, wil ik er ook eentje aanschaffen als ik terug ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe heb je het geluid ervaren van de 2 ventilatoren in de Asus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.bol.com/nl/p/...se#product_specifications

N580VD met IPS voor een mooie prijs.

• The Dark Knight
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-07 23:11
pvanmegen schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 20:29:
Als er iemand nog verschillen wil weten tussen de twee modellen moet je snel zijn... De HP gaat terug hier ondanks dat de specs misschien wel beter zijn en er betere garantie wordt geleverd. Mijn gevoel met de Asus is gewoon beter...
Ik ben dus van plan om de Pavilion Power versie met i5-7300, 256GB M2 en GTX 1050 te halen via HP zelf, ze bieden hem nu ook namelijk aan voor een scherpe prijs (€849) en dat vind ik wel een leuke prijs voor deze laptop.

De techniek waarbij de laptop op het scherm leunt was mij inderdaad ook opgevallen, zijn er verder nog belangrijke negatieve issues zoals de fans of andere dingen die je me zou kunnen vertellen, je zou me er heel erg bij helpen in ieder geval!

• pvanmegen
Voor zo'n prijs lijkt het me een zeer goede koop! De HP is naar mijn idee wel wat minder sterk gebouwd dan de Asus. De fans van de Asus en de HP draaien allebei vrolijk hun uurtjes dus daar moet je niet naar kijken...

Pagina: 1