Asus N56VZ laptop valt spontaan uit op accu

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:24
Mijn 6 jaar oude Asus N56 laptop met een 1,5 jaar oude accu heeft sinds ongeveer een half jaar het volgende probleem:

Bij gebruik van de laptop op accu kan deze spontaan zonder enige melding uitvallen. Dit kan meteen al gebeuren bij 100% als ik de stekker eruit haal, maar vaker gebeurt het gewoon plotseling bij normaal gebruik van de laptop op accu. Op netstroom valt de laptop nooit uit.
Als ik de laptop op de accu opstart, dan valt de laptop bijna altijd direct na het opstarten van Windows uit. Hierna kan ik hem ook niet meer op accu opstarten want de aan/uit schakelaar doet dan niks meer. De laptop moet dan eerst aan de netstroom voordat hij weer kan opstarten.

Volgens Windows heeft de accu nog voldoende capaciteit:

Installed batteries
Information about each currently installed battery
BATTERY 1
NAME N56--52
MANUFACTURER ASUSTeK
SERIAL NUMBER -
CHEMISTRY LIon
DESIGN CAPACITY 57 mWh
FULL CHARGE CAPACITY 51 mWh
CYCLE COUNT 577

Nu vraag ik me af of dit probleem veroorzaakt wordt door de accu of misschien toch door de laptop zelf (moederbord?).
En is de accu op 1 of andere manier te testen?
Als het aan de accu ligt dan koop ik wel weer een nieuwe aangezien de laptop nog razendsnel is. Als het niet de accu is dan zou het heel zonde zijn om een nieuwe batterij te kopen..

Ik hoor graag jullie feedback :)

Dynaudio Contour 20i | Naim Nait XS 3 | Naim ND5 XS 2 | Naim HiCap DR | Audes ST-900DC

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Ik neem aan dat die 1.5 jaar oude accu geen originele is?
Hoe dan ook ik zou de accu verdenken.
Ik zou een nieuwe via internet kopen en als dat het probleem niet oplost zou ik die terugleveren. Kost je, afhankelijk van waar je hem besteld, wel de retourvrachtkosten.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Veng7 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:10:
Ik neem aan dat die 1.5 jaar oude accu geen originele is?
Hoe dan ook ik zou de accu verdenken.
Ik zou een nieuwe via internet kopen en als dat het probleem niet oplost zou ik die terugleveren. Kost je, afhankelijk van waar je hem besteld, wel de retourvrachtkosten.
Bedankt voor je antwoord! Het is inderdaad geen originele accu. En misschien is een nieuwe accu kopen inderdaad gewoon het proberen waard. Verder vraag ik me nog wel af of er een programma is waarmee je een accu kan 'testen' als in capaciteit / voltages etc.

Dynaudio Contour 20i | Naim Nait XS 3 | Naim ND5 XS 2 | Naim HiCap DR | Audes ST-900DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCricketer25
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08 09:26
Ik weet van vroeger dat er een optie in de BIOS van ASUS laptops zit waarmee je de accu kan "calibereren", misschien dat je dat kan uit proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
TheCricketer25 schreef op maandag 8 januari 2018 @ 15:12:
Ik weet van vroeger dat er een optie in de BIOS van ASUS laptops zit waarmee je de accu kan "calibereren", misschien dat je dat kan uit proberen.
Net even gekeken en er zit geen calibratie optie in het BIOS. Wel zag ik een optie 'Power Off Energy Saving', welke op enabled stond. Deze heb ik nu op disabled gezet. Wellicht maakt het iets uit.

EDIT: Het lijkt erop dat dit het probleem heeft verholpen! Na vier keer herstarten op accu blijft deze het gewoon doen. Wellicht zorgt de 'power off energy saver' in het bios voor te lage voltages op accu wat ervoor zorgt dat de laptop uitvalt?

EDIT2: Het lijkt erop dat ik te vroeg heb gejuicht.. Wel heb ik via internet nog gevonden dat de optie 'snel opstarten' bij energiebeheer het probleem kan veroorzaken. Ik heb deze nu uitgezet en het leek even te zijn opgelost. Maar toch is hij net weer een keer uitgevallen :(

[ Voor 37% gewijzigd door Gerwin89 op 13-01-2018 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Inmiddels heb ik een nieuwe accu besteld en getest, maar helaas, de laptop blijft uitvallen op accu. Dus de nieuwe accu is weer retour, want waarschijnlijk ligt het dus toch aan een instelling of aan een hardware defect van de laptop zelf.. Misschien moet ik toch maar eens een schone installatie doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kan je met bv Aida32 kijken wat de accu spanning is :? of mogelijk in je bios? ( of als je laptop het heeft Diagnostics?)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
SMSfreakie schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 22:23:
kan je met bv Aida32 kijken wat de accu spanning is :? of mogelijk in je bios? ( of als je laptop het heeft Diagnostics?)
Ja die is 11,1 Volt volgens AIDA64. In het bios heb ik geen info gezien over de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
En zegt 't ook iets over wear level? En als je energie besparing op maximaal zet..

En dan de netvoeding los haalt?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
SMSfreakie schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 23:02:
En zegt 't ook iets over wear level? En als je energie besparing op maximaal zet..

En dan de netvoeding los haalt?
Ja wear level is ongeveer 10%. Maar dat is vrij normaal voor een accu van 1,5 a 2 jaar oud. Ik moet zeggen dat de laatste weken de laptop vooral uitvalt direct na of tijdens het opstarten. Eenmaal opgestart en vervolgens de voedingskabel eruit halen gaat nu gewoon goed, ook op maximale batterijbesparing.

Ik vermoed dat er iets tijdens het opstarten gebeurt waardoor de laptop uitvalt. De laptop is ooit gekocht met windows 7, toen upgrades gehad naar windows 8, 8.1 en 10. Dus wellicht moet ik hem eens opnieuw en schoon installeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12erik1234
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10-09 10:02
Niks mis met de contacten in de laptop zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
12erik1234 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 13:57:
Niks mis met de contacten in de laptop zelf?
Dacht ik ook aan, maar als de laptop volkomen stil op tafel staat valt hij uit tijdens het opstarten. Verder heb ik een paar keer flink geschud met de laptop terwijl hij aan stond op accustroom en telkens bleef hij aan. Dus ik denk niet dat het aan de contacten ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12erik1234
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10-09 10:02
Laptop al een keer opengeschroeft om het moederbord en alle aansluitingen te controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
12erik1234 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:27:
Laptop al een keer opengeschroeft om het moederbord en alle aansluitingen te controleren?
Ik heb hem net opengeschroefd, maar de onderplaat kwam er niet volledig af door wat kabeltjes die vast zaten. Wel even in de laptop kunnen kijken maar geen losse dingen of gekke dingen gezien verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

misschien ben ik ouderwets of een moraalridder, maar een nieuwe accu bestellen als testproduct en deze vervolgens weer retourneren, (terwijl er met de batterij dus zelf niks mis is) vind ik nogal stijlloos en oneerlijk naar de verkoper.

toevoeging: mijn gok zou zijn dat er op het moederbord een voltageregulator oid naar de kl*te is en er op het moment dat deze wat zwaarder belast word KO gaat. Ga je zonder de juiste (soldeer) apparatuur weinig aan kunnen fiksen.

Als lapmiddel zou je kunnen proberen de gare regulator met een koelblokje van extra koeling te kunnen voorzien, maar is waarschijnlijk al te laat.

[ Voor 119% gewijzigd door -36- op 19-01-2018 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datazor
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-03-2021
Ik heb de laptop uit dezelfde serrie n76 vz (orginele accu), en heb hetzelfde probleem. Heb ook alle contacten schoongemaakt van de batterij. Dit heeft niet geholpen.

Het vreemde is indien ik de stekker eruit haal tijdens het afsluiten dat hij wel genoeg kracht geeft om zelfs updates te installeren. Maar tijdens het opstarten maar tot het windowsscherm komt en dan uitvalt (maar wel vooraf een bak met updates kan installeren).
Dus ik ga dit weekend eens een live cd proberen om te kijken of dit een verbetering is.

Ben ook al een tijd bezig geweest met powersettings etc maar mocht niet baten.

Dus volg dit topic met intresse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
-36- schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:49:
misschien ben ik ouderwets of een moraalridder, maar een nieuwe accu bestellen als testproduct en deze vervolgens weer retourneren, (terwijl er met de batterij dus zelf niks mis is) vind ik nogal stijlloos en oneerlijk naar de verkoper.

toevoeging: mijn gok zou zijn dat er op het moederbord een voltageregulator oid naar de kl*te is en er op het moment dat deze wat zwaarder belast word KO gaat. Ga je zonder de juiste (soldeer) apparatuur weinig aan kunnen fiksen.

Als lapmiddel zou je kunnen proberen de gare regulator met een koelblokje van extra koeling te kunnen voorzien, maar is waarschijnlijk al te laat.
Als ik had geweten dat het niet aan de accu ligt had ik geen nieuwe besteld. Toen ik hem bestelde had ik goede hoop dat dit het probleem zou oplossen, maar helaas... Overigens heb ik mijn verhaal gedaan bij de klantenservice van ReplaceDirect, waarna ze me onder garantie een nieuwe accu toestuurde.
Indien dit het probleem niet zou oplossen kon ik de nieuwe accu retour doen, en als dit het probleem wel zou oplossen kon ik de oude accu retour doen. Beetje reclame, maar een uitstekende service van bovengenoemd bedrijf _/-\o_

Om op je tweede alinea in te gaan: Dit zou kunnen, maar de tekenen wijzen er niet op, aangezien ik net als test nog even een game heb gedaan op accu. Dit ging verder zonder problemen, zij het met wat prestatieverlies. Wat misschien wel zou kunnen is dat tijdens het opstarten wellicht een ander component (SD kaartlezer / LAN module etc. etc.) kortstondig aan gaat wat vervolgens zorgt voor de shutdown?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:35

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ah oke onder garantie en in overleg is het natuurlijk een ander verhaal. Dan neem ik terug wat ik gezegd heb. Maar is het dan niet makkelijker om gelijk de hele laptop onder garantie mee terug te sturen? Waarom zelf moeilijk doen als je recht op een werkend product hebt.
Om op je tweede alinea in te gaan: Dit zou kunnen, maar de tekenen wijzen er niet op, aangezien ik net als test nog even een game heb gedaan op accu. Dit ging verder zonder problemen, zij het met wat prestatieverlies. Wat misschien wel zou kunnen is dat tijdens het opstarten wellicht een ander component (SD kaartlezer / LAN module etc. etc.) kortstondig aan gaat wat vervolgens zorgt voor de shutdown?
Zou kunnen maar wel raar dat het probleem dan alleen optreed met de batterij. Als het geen softwareprobleem is of aan de batterij zelf ligt zou verder het enigste verschil met stroom via de adapter het voltage regulatie circuit moeten zijn, en zo te lezen heb je daarvan de contactjes en draden al gecheckt.

[ Voor 93% gewijzigd door -36- op 19-01-2018 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Datazor schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:57:
Ik heb de laptop uit dezelfde serrie n76 vz (orginele accu), en heb hetzelfde probleem. Heb ook alle contacten schoongemaakt van de batterij. Dit heeft niet geholpen.

Het vreemde is indien ik de stekker eruit haal tijdens het afsluiten dat hij wel genoeg kracht geeft om zelfs updates te installeren. Maar tijdens het opstarten maar tot het windowsscherm komt en dan uitvalt (maar wel vooraf een bak met updates kan installeren).
Dus ik ga dit weekend eens een live cd proberen om te kijken of dit een verbetering is.

Ben ook al een tijd bezig geweest met powersettings etc maar mocht niet baten.

Dus volg dit topic met intresse.
Niet lullig bedoeld, maar ik ben eigenlijk wel blij dat er iemand is met hetzelfde probleem :P
Hopen dat we er snel achter kunnen komen en het opgelost kan worden. Wil de laptop niet wegdoen eigenlijk, omdat hij nog zo snel is en heerlijk typt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
-36- schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 23:46:
Ah oke onder garantie is het natuurlijk een ander verhaal. Dan neem ik terug wat ik gezegd heb. Maar is het dan niet makkelijker om gelijk de hele laptop onder garantie mee terug te sturen?
Nee de garantie zat alleen nog op de accu van 1,5 jaar oud (2 jaar garantie). De laptop is bijna 6 jaar oud dus daar zit geen garantie meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
@ datazor: "Het vreemde is indien ik de stekker eruit haal tijdens het afsluiten dat hij wel genoeg kracht geeft om zelfs updates te installeren. Maar tijdens het opstarten maar tot het windowsscherm komt en dan uitvalt (maar wel vooraf een bak met updates kan installeren)."
Als ik dit lees denk ik in de richting van de belasting door de videokaart. Blijkbaar kan hij wel je tekstschermen en processor aan maar valt hij uit als hij moet opschalen naar volledig video. Dat zou dan bij je videokaart zelf kunnen liggen, of dat de voeding het (even) niet aan kan en een (te grote) dip in de voedingsspanning veroorzaakt.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Inmiddels heb ik nog steeds last van dit probleem. Wel is het iets specifieker geworden in de zin dat de laptop alleen nog uitvalt bij het opstarten van Windows op accustroom. Als ik de laptop eerst op netstroom opstart en vervolgens na het opstarten de kabel eruit trek kan ik er gewoon op blijven werken.

Ik twijfel of het een software probleem is of een hardware probleem.. Weet iemand of er logs worden weggeschreven bij het booten? Wellicht staat daar iets nuttigs in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
"Dat zou dan bij je videokaart zelf kunnen liggen, of dat de voeding het (even) niet aan kan en een (te grote) dip in de voedingsspanning veroorzaakt."
Als voeding moet je dan ook lezen: "accu". Zoals ik al eerder aan gaf zou ik die accu verdenken. Als hij het op het net wél goed doet en op accu niet......
Dat hij blijft werken als je eerst op "net" opstart bevestigd dat het een spanningsdip tijdens het opstarten kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Veng7 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 14:08:
"Dat zou dan bij je videokaart zelf kunnen liggen, of dat de voeding het (even) niet aan kan en een (te grote) dip in de voedingsspanning veroorzaakt."
Als voeding moet je dan ook lezen: "accu". Zoals ik al eerder aan gaf zou ik die accu verdenken. Als hij het op het net wél goed doet en op accu niet......
Dat hij blijft werken als je eerst op "net" opstart bevestigd dat het een spanningsdip tijdens het opstarten kan zijn.
Kan ik in meegaan, maar ik vind het dan wel raar dat ik het probleem zowel met mijn 1,5 jaar oude accu en de inmiddels teruggestuurde gloednieuwe accu heb ondervonden.

Ook kan ik prima een stress test draaien of gamen op accu, zolang de laptop maar op netstroom is opgestart..
Nogmaals, wellicht worden er bij het starten van windows bepaalde componenten getest of kortstondig aan/uit gezet. Maar hoe kom je erachter waar het precies misgaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Dat je een nieuwe accu hebt gebruikt heb ik helaas over het hoofd gezien. Dan wordt het verhaal wel moeilijker.
Dan zou je mss naar je videokaart moeten gaan. Ook weer een long shot maar als die (bij opstarten) te veel stroom trekt zou je kunnen redeneren dat de eigen voeding deze dip beter aan kan dan een accu. Al zou dat wat vreemd zijn, want een accu heeft een erg lage inwendige weerstand. Je zou nog kunnen redeneren dat die accu eerst enkele malen geladen en ontladen moet zijn om zijn optimale eigenschappen te krijgen maar dat vind ik wat ver gaan. Er kan ook nog te veel weerstand in de leiding van accu naar videokaart zitten. Bv. als er connectie(s) tussen zitten die slecht contact maken. Maar dan zou dit specifiek richting accu moeten gelden want op het net gaat het immers wél goed. Door het diverse malen wisselen van accu zullen de contacten daar wel schoon zijn, maar je hebt niets te verliezen als je eens in die richting zoekt. Wat oxidatie na 6 jaar zou wel kunnen. Wij hebben echter een Asus die al jaren de helft van het jaar in de buitenlucht vertoeft en dat levert geen problemen op.

"Hierna kan ik hem ook niet meer op accu opstarten want de aan/uit schakelaar doet dan niks meer. De laptop moet dan eerst aan de netstroom voordat hij weer kan opstarten."
Dit vind ik ook een vreemde zaak. Dan zou je weer eerder richting mobo denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
Bedankt voor het meedenken. Ik ben ook bang voor het laatste, een defect aan het moederbord. Waarschijnlijk worden er op accustroom andere voltageregulatoren / condensatoren aangesproken dan op netstroom. En daar zal wel ergens een defect zitten gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:13
Ik heb ook sinds januari 2018 dit probleem op mijn N56VZ. Toevallig zojuist dit topic gevonden. Ik heb zelf eind vorig jaar de laptop open gehad om het stof eruit te halen. Ik heb zelfs het koelelement verwijderd en goed schoon geblazen. Daarna heb ik nieuwe koelpasta gebruikt op de CPU. Een dag later had ik ook een nieuwe accu, van Yanec. Dus geen originele, maar volgens mij wel goede kwaliteit. Was ook best prijzig.

Sindsdien heb ik ook het probleem dat omschreven staat in dit topic. Ik gebruik de laptop voor school en er is niets zo vervelend dan dat de laptop opeens uitvalt in de les, laat staan als je met een presentatie bezig bent.

Normaal viel hij uit tijdens het opstarten, of vlak na het opstarten. Als hij een paar minuten aan bleef, dan bleef hij ook aan. Maar sinds vandaag viel hij ook uit toen de laptop al 15min aan stond. De accu had nog 70%. Ik was Youtube filmpjes aan het kijken.

Mijn laptop is al van december 2012. Vandaar dat ik de accu ook wilde vervangen, hij was erg snel leeg. Ik heb sinds een paar jaar een SSD erin en hij is daardoor echt een lekker snelle laptop geworden. Ik heb op dit moment geen geld voor een nieuwe laptop, maar ik vind het ook zonde om deze weg te doen puur voor dit probleem. Van de andere kant hij is wel al (bijna) 6 jaar mee gegaan.

Ik heb zojuist de oude accu er weer in gedaan. Hij gaat heel snel leeg dus ik kan het niet goed testen of hij nu wel aan blijft, maar ik ben benieuwd of hij nu weer gaat uitvallen na het opstarten.. Want ik weet dus niet of het door de nieuwe accu komt, of door de koelpasta operatie.

Edit; neee :( ook met de oude accu doet het probleem zich voor. Pffffff.

[ Voor 4% gewijzigd door Alexknl op 13-05-2018 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerwin89
Alexknl schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:01:
Ik heb ook sinds januari 2018 dit probleem op mijn N56VZ. Toevallig zojuist dit topic gevonden. Ik heb zelf eind vorig jaar de laptop open gehad om het stof eruit te halen. Ik heb zelfs het koelelement verwijderd en goed schoon geblazen. Daarna heb ik nieuwe koelpasta gebruikt op de CPU. Een dag later had ik ook een nieuwe accu, van Yanec. Dus geen originele, maar volgens mij wel goede kwaliteit. Was ook best prijzig.

Sindsdien heb ik ook het probleem dat omschreven staat in dit topic. Ik gebruik de laptop voor school en er is niets zo vervelend dan dat de laptop opeens uitvalt in de les, laat staan als je met een presentatie bezig bent.

Normaal viel hij uit tijdens het opstarten, of vlak na het opstarten. Als hij een paar minuten aan bleef, dan bleef hij ook aan. Maar sinds vandaag viel hij ook uit toen de laptop al 15min aan stond. De accu had nog 70%. Ik was Youtube filmpjes aan het kijken.

Mijn laptop is al van december 2012. Vandaar dat ik de accu ook wilde vervangen, hij was erg snel leeg. Ik heb sinds een paar jaar een SSD erin en hij is daardoor echt een lekker snelle laptop geworden. Ik heb op dit moment geen geld voor een nieuwe laptop, maar ik vind het ook zonde om deze weg te doen puur voor dit probleem. Van de andere kant hij is wel al (bijna) 6 jaar mee gegaan.

Ik heb zojuist de oude accu er weer in gedaan. Hij gaat heel snel leeg dus ik kan het niet goed testen of hij nu wel aan blijft, maar ik ben benieuwd of hij nu weer gaat uitvallen na het opstarten.. Want ik weet dus niet of het door de nieuwe accu komt, of door de koelpasta operatie.

Edit; neee :( ook met de oude accu doet het probleem zich voor. Pffffff.
Dit probleem ligt inderdaad niet aan de accu, want het deed zich zowel voor op mijn oude als gloednieuwe accu. Ik heb het probleem ook nog steeds, maar bij mij is het puur en alleen vlak na opstarten dat hij op accustroom uitvalt. Dus ik heb nu een soort van werkbare oplossing waarbij ik de laptop eerst op netstroom opstart en waarna ik hem prima kan gebruiken tot hij leeg is. Niet ideaal, maar de laptop is nog zo snel en fijn dat ik geen nieuwe wil kopen. Bij jou valt hij dus ook tussentijd op accu uit want natuurlijk waardeloos is.. Mocht iemand hetzelfde probleem hebben en toch een oplossing heeft kunnen vinden dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redzebrax
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-09 20:28
een optie zou kunnen zijn om tijdens het opstarten de stroom van de cpu te beperken. Dit kan je doen via Msconfig (systeemconfiguratie) Tab "computer opstarten" -> geavanceerde opties en daar het aantal processoren beperken tijdens het opstarten. Het opstarten duurt dan natuurlijk een stuk langer, maar het geeft je een idee of de cpu tijdens het opstarten de beperkende factor is.

(edit: ik heb dit even nog nagekeken, het was al lang geleden dat ik dit feature nog gebruikt heb, bij de huidige versies van windows blijft ook na het opstarten het aantal cpu's beperkt, om terug alle cpu's beschikbaar te hebben uncheck het vinkje bij "aantal processors". )

Als hij tussentijds uitvalt zou je de max cpu clock kunnen beperken bij batterij gebruik bv met een tooltje zoals "throttle stop"

[ Voor 35% gewijzigd door redzebrax op 23-05-2018 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
redzebrax schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 18:36:
een optie zou kunnen zijn om tijdens het opstarten de stroom van de cpu te beperken. Dit kan je doen via Msconfig (systeemconfiguratie) Tab "computer opstarten" -> geavanceerde opties en daar het aantal processoren beperken tijdens het opstarten. Het opstarten duurt dan natuurlijk een stuk langer, maar het geeft je een idee of de cpu tijdens het opstarten de beperkende factor is.

Als hij tussentijds uitvalt zou je de max cpu clock kunnen beperken bij batterij gebruik bv met een tooltje zoals "throttle stop"
Thanks, ga ik eens proberen

Heb er al een aantal jaar een ssd in, opstarten gaat sowieso super snel. Geen probleem als het iets langzamer is :9

[ Voor 7% gewijzigd door Alexknl op 23-05-2018 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redzebrax
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-09 20:28
als hij uitvalt tussendoor en je wil throttlestop proberen, zou ik in eerste instantie de turbo uitzetten en de clock modulatie verlagen (verhouding actieve cycles/clocks) bv. clock modulatie 50% verminderd het opgenomen vermogen met +/- 40% (indien dit selecteerbaar is met jou laptop). opm. settings worden pas actief als je onderaan button "turn on" selecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marctrein
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-10-2018
Hallo Topicstarter, is je probleem met de opstart via accu intussen opgelost? Zo ja, hoe? Toch niet door een andere laptop te kopen mag ik hopen?
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn N76 van Asus (he ook al Asus).

M vr groet, Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
marctrein schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 00:08:
Hallo Topicstarter, is je probleem met de opstart via accu intussen opgelost? Zo ja, hoe? Toch niet door een andere laptop te kopen mag ik hopen?
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn N76 van Asus (he ook al Asus).

M vr groet, Marc
Hoi. Ik heb destijds een nieuwe accu gekocht, maar het probleem is niet opgelost. Ik heb sinds een paar maanden uit alle ellende maar een Macbook gekocht. Toevallig had ik hier een soortgelijk probleem, maar i.t.t. Windows kan men met een Macbook precies zien wat er aan de hand is.
De Asus wordt nu door mijn ouders gebruikt als vaste pc, dus met continu stroomkabel erin en accu eruit.
Succes. Mocht je een oplossing hebben hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marctrein
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-10-2018
Hoi Alex, dank. Helaas geen oplossing van mijn kant. Maar wel heb ik gemerkt dat als ik de laptop zo weinig mogelijk belast (dwz eerst op laten starten, dan 10 sec wachten, dan inloggen, dan wachten totdat alles is opgestart (ook virusscanners ed klaar)) dat je dan wel kunt internetten. Net zolang totdat de accu leeg is!.

Ik zelf heb precies hetzelfde probleem als jij (je ouders nu dus). Ongeveer jaar geleden een nieuwe accu gekocht (de oude was enigzins gaar). Toen begon het probleem. Dacht dat t aan de accu lag natuurlijk. Teruggestuurd, maar de vervangende was 'net zo slecht'. Recentlijk de originele accu erin gezet (had ik bewaard) en die blijkt dus ook spontaan uit te vallen.

Raar is wel dat de originele accu het uitval probleem eerst NIET had.
Nogmaals, de accu zo min mogelijk belasten heeft m.i. wel een positief effect.

Mvr gr Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerwin89
marctrein schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 20:48:
Hoi Alex, dank. Helaas geen oplossing van mijn kant. Maar wel heb ik gemerkt dat als ik de laptop zo weinig mogelijk belast (dwz eerst op laten starten, dan 10 sec wachten, dan inloggen, dan wachten totdat alles is opgestart (ook virusscanners ed klaar)) dat je dan wel kunt internetten. Net zolang totdat de accu leeg is!.

Ik zelf heb precies hetzelfde probleem als jij (je ouders nu dus). Ongeveer jaar geleden een nieuwe accu gekocht (de oude was enigzins gaar). Toen begon het probleem. Dacht dat t aan de accu lag natuurlijk. Teruggestuurd, maar de vervangende was 'net zo slecht'. Recentlijk de originele accu erin gezet (had ik bewaard) en die blijkt dus ook spontaan uit te vallen.

Raar is wel dat de originele accu het uitval probleem eerst NIET had.
Nogmaals, de accu zo min mogelijk belasten heeft m.i. wel een positief effect.

Mvr gr Marc
Ik gebruik exact dezelfde 'workaround'. Eerst de laptop opstarten op netstroom, wachten tot alles geladen is en daarna kan de laptop gebruikt worden op accu tot hij leeg is. Persoonlijk denk ik niet dat het een probleem van de accu is, maar meer een hardwareprobleem als in defecten op het moederbord of iets dergelijks.
De laptop is in ieder geval nog zo snel en fijn in gebruik dat ik nog geen ander wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Gezien het feit dat er meerdere gebruikers last hebben lijkt het mij geen mobo probleem. Dat “slechte” mobo’s op dezelfde manier reageren zou m.i. te toevallig zijn.
Mede ook door de berichten dat met minder belasting opstarten de problemen verlicht vraag ik me af of het niet toch een accu probleem is al wordt dit wel steeds minder waarschijnlijk.
Ik houd de mogelijkheid open dat het systeem te kritisch reageert op kleine spanningsdippen: Elke battery/accu heeft een eigen interne weerstand (Ri). Als een vervangende accu, ook al kan die verder best goed zijn, maar een fractie hogere Ri heeft dan de originele zou dat tot een grotere spanningsdip kunnen leiden, waar vervolgens het systeem dan mogelijk op reageert (ik had het zelfde in mijn fotocamera met imitatie accu).
Dat lijkt me dan een software issue, al weet ik niet of zo'n "accudriver" gemakkelijk te her installeren is en of daarmee het probleem dan zou zijn opgelost.
Dat de oude accu terugplaatsen het probleem niet oplost is ook niet zo gek. Als een accu veroudert neemt de Ri ook vanzelf toe.
Proof of the pudding zou zijn een nieuwe, gegarandeerd originele accu te plaatsen en kijken of het probleem is opgelost.
Dit schrijvende vraag ik me ook af of het iets te maken kan hebben met slechte contacten tussen laptop en accu. Als daar oxidatie is opgetreden veroorzaakt dat ook weerstand over die contacten waarbij dus ook de weerstand in het stroompad wat kan toenemen, vergelijkbaar met een hogere Ri.
Volgens mij zijn die contacten altijd verguld en goudoxide is geleidend maar het kan geen kwaad toch eens in die richting te zoeken. Maak echter niet de fout om met e.o.a. schuurmiddel aan die contacten te komen want die goudlaagjes zijn maar enkele microns dik en je bent er zo doorheen. Voorzicht wat contactspray op een doekje doen en poetsen kan denk ik, als je er al bij kunt, echter wel.
Zelf zou ik beginnen met de accu er een aantal malen in en uit te doen in de hoop dat dat de contacten ook een beetje zou reinigen.

[ Voor 3% gewijzigd door Veng7 op 07-10-2018 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:22
Een recent in augustus aangeschafte Asus A441UA-GA235T geeft exact dezelfde problemen als hierboven vermeld wordt. Ik lees dus met interesse mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMWF30
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-09-2024
Vorige week openbaarde zich het in dit topic omschreven probleem ook bij de laptop van mijn dochter, en ja het is ook een Asus en wel een N56VB.

Vandaag nieuwe accu ontvangen Yanec die ik gisteren besteld heb bij replacedirect.nl
Goede en snelle levering dus ! Wel jammer dat de batterij net ff €0,05 te goedkoop geprijsd was om direct in aanmerking te komen voor de €10,-- Black Friday korting, dus maar een pakje AA batterijen erbij besteld van €2,05.

Helaas niet voor het plaatsen van de bestelling dit topic gelezen, want het ziet er naar uit dat de batterij niet de veroorzaker van de ellende is. Nu staat elk geval op zich zelf en dus kan de oorzaak anders zijn dan bij de meeste lotgenoten die met dit probleem te maken hebben, maar ik vrees dat ook in ons geval de oorzaak niet in de batterij zit maar het is nog te vroeg om dat met zekerheid te concluderen - in de tussentijd blijf ik dit topic aandachtig volgen/lezen …….. wordt vervolgd

[ Voor 3% gewijzigd door BMWF30 op 24-11-2018 23:09 ]

Desktop PC: Win 10 Home - Samsung SSD 850 EVO 250Gb – Samsung HHD 103 1Tb – WDC WD10 1Tb - RAM: 16Gb DDR4 - CPU: i5-6400 @2700Ghz – GPU: NVIDIA GeForce GTX 750 Ti 2Gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Toch nog even over de accu:
Vraag 1: Heeft iemand ook een originele ASUS accu bij ASUS aangeschaft? Mogelijk dat daar iets critisch in zit. Een accu heeft weliswaar een lage inwendige weerstand, maar mogelijk dat die voor de ASUS toch nog iets lager moet zijn. Een "versleten" accu krijgt ook een hogere inwendige weerstand, dus het hoeft niet vreemd te zijn dat zowel de oude als de nieuwe (niet originele) accu problemen geven.
En ja, verkopers zeggen altijd dat ze originele accu's leveren.
Tweede vraag: Is dit probleem ook al met ASUS besproken?

Kijk hier ook eens:
http://www.tomsguide.com/...asus-laptop-crashing.html

[ Voor 7% gewijzigd door Veng7 op 02-12-2018 18:33 ]

Pagina: 1