Inmiddels heb ik ook een NX500 binnen. Ik wilde eigenlijk het model met 512GB SSD, maar die is nergens te krijgen. Dus heb ik de NX500J met 256GB (en 8GB intern) genomen.
Configuratie is RAID0 met 2x een Sandisk SD6SP1M128G1102 128GB SSD.
Ik dacht: ik vervang die gewoon door 2 M.2 SSD's van 256GB en dan heb ik alsnog 512GB. Aangezien ik niet zoveel ervaring heb met modden als de meesten hier, liep ik wel tegen een probleem aan.
Om de onderkant te openen heb je een Torx T5 nodig.
Vervolgens krijg je de onderkant niet open. Hij lijkt nog ergens vast te zitten. Als ik de foto's van reviews op internet bekijk en dit vergelijk met wat ik "voel", lijkt het erop dat er 2 schroeven onder de steuntjes ("kussentjes") zitten. Ik heb Asus gebeld, maar die kunnen dat bevestigen noch ontkennen. De zgn. service guide hebben ze nog niet binnen.
Hoe verzin je dit??? Die steuntjes krijg ik, lijkt mij, nooit netjes weg en weer terug. Heeft iemand dit al geprobeerd?
Ook wilde ik het geheugen upgraden van 8GB naar 16GB. Echter als ik naar binnen spiek door de spleet die ik kan maken met die twee schroeven er nog in, lijkt het erop dat het geheugenslot al bezet is. Dat betekent dat er 2x 4GB in zit. En ik dus alleen maar die 4GB kan vervangen door 8GB en dan kom ik op 12.
Wat gebeurt er eigenlijk als ik daar gewoon 16GB in zet? Werkt het dan niet? Of heb ik dan 24GB waarvan 16GB in de praktijk bruikbaar is?
En heeft iemand er al Linux op draaien?
Mijn ervaringen met Ubuntu 14.10 live USB:
- wifikaart wordt niet herkend;
- toets voor vliegtuigmodus (Fn+F2) werkt niet. Je kunt vliegtuigstand wel softwarematig aan/uit zetten. Het ledje hiervoor geeft precies de verkeerde indicatie: aan als de vliegtuigstand uit staat en andersom;
- geluidskaart wordt (denk ik) niet herkend, geluid doet het in elk geval niet
Ik vermoed dat deze dingen wel (zeker op termijn) oplosbaar zijn, maar dat ik dan eerst een installatie op de SSD moet uitvoeren. Daar heb ik nog even mee gewacht omdat ik nog twijfel of ik de zaak open krijg en de SSD kan upgraden...