Sinds 3 dagen in het bezit van een N551JK-CN130H als vervanging van een Macbook Pro Retina 15 omdat ik sinds enkele maanden geswitched ben naar Ubuntu Gnome, en nu was de laptop aan de beurt. Een weloverwogen switch na +10 jaar macs.
Komende van een Retina 15 scherm was een degelijk IPS scherm een must, terug gaan naar een TN paneel was een no-go. CPU & GPU was minder belangrijk, en door paneel selectie zijn er belachelijk weinig laptops van >= 15 inch op de markt die beschikken over IPS.
Het is wel onduidelijk welke modellen van de N551JK/N751JK beschikken over IPS. Ik had eerst de N751JK-T4160H besteld, maar helaas TN. Na telefoon via andere webshop kwam ik erachter dat zij ook geen duidelijke vermelding hadden van IPS, enkel op de twee N551JK's was er vermelding van 'Zero Bright Dot', wat op de asus site staat vermeld bij de IPS eigenschappen.
Enkele dagen geleden dus de N551JK-CN130H ontvangen, dit keer wel met IPS. En wat een fraai scherm! Alsook 1920x1080 op 15 inch is een perfect huwelijk. CPU/GPU is verder dik in orde, en de gebruikte materialen voelen zeer degelijk aan. Super. Het vervangen van de HDD met SSD was eenvoudig, met 2 schroeven heb je onmiddellijk toegang tot de harde schijf, geheugen en wifi module. Deze laatste ga ik nog vervangen door een Intel AC.
Ik kan bij deze meegeven dat het een linux vriendelijke machine is. Ubuntu Gnome 14.10 installatie verliep vlekkeloos, met uitzondering van de schermdimmer/brightness functietoets werkt alles out-of-the-box. Voor de brightness Fn toets kijk ik nog later voor een oplossing. Het scalen van FHD op 15 inch naar meer leesbare tekst is eenvoudig in te stellen in de Gnome Tweak Tool. Browsers heb ik ook even ingesteld op scaling van 120% om prettiger te lezen, bij 100% vind ik het meestal te klein. Verder Bumblebee geïnstalleerd om de kracht van de nvidia te benutten indien nodig. De batterijduur op ubuntu bij normaal gebruik (surfen - kantoor - programmeren) bedraagt iets meer dan 4 uren, dit met een brightness op +- 40%. Uit deze schermen komt echt een pak licht, ik denk niet dat je binnenshuis hoger dan 50% gaat.
Kortom, uiterst tevreden, draait als een Rolex.
UPDATE: Schermpaneel is een Samsung 156HL01-102 (IPS).
[
Voor 6% gewijzigd door
frankyds op 03-01-2015 13:24
]