All Bogs schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 15:18:
[...]
• De N56 heeft een TN-paneel, waar de N550 een IPS-paneel heeft. De N550 heeft dus superieure kijkhoeken en contrast, maar het gebruikte IPS-paneel heeft helaas problemen met de weergave van rood, wat daardoor meer op oranje lijkt.
Qua koeling heb ik over beide notebooks gelezen dat ze gedurende een stress-test gaan throttlen, al was dat in het geval van de N550 wel met een volwaardige quad-core CPU. Reguliere inspanningen kunnen de notebooks prima af zonder throttling, al is dit wellicht na een paar jaar stofopbouw een ander verhaal. Gezien zowel de N56 als de N550 een GPU hebben met een vergelijkbare TDP, maar de N550 een aanzienlijk zuinigere CPU heeft (15W tegen 45W), zal laatstgenoemde op het gebied van temperatuur (en wellicht ook qua fan noise) beter presteren.
Verder heeft de N550 "officieel" geen ondersteuning voor Windows 7, iets dat mogelijk problemen op kan leveren wanneer je wil downgraden.
Bij mijn weten gebruikt de N550 niet het Orangegate scherm. Is volgens mij ergens op het LAA forum voorbijgekomen en ontkracht.
Heb zelf de n550 met touch screen en Quad i7 4700HQ. Zodra ik HT aanzet en de laptop via BOINC vol ga belasten (8 cores (HT) bezet en lopend aan 3.2GHz) dan begin je bij 75% belasting de fan te horen. niet storend, maar hoorbaar. Geen hoge toon zoals bij sommige laptops, maar gewoon een luchtstroom geluid met een hintje van een roterende fan. Je moet echt achter de laptop zitten wil je het horen. Een meter verderop hoor je het amper meer.
Met de app
Decibelmeter krijg ik de volgende resultaten (laptop staat al 4 dagen op 90% belasting te werken en is aangesloten op het net. ):
Afstand meter tot fan: 5 cm
75% Belasting: 28,5 Decibel
90% Belasting: 33 Decibel
100% Belasting: 40 Decibel
Afstand meter tot fan:40 a 50 cm (schoot tot oor)
75% Belasting: Niet goed meetbaar. Achtergrond noise zit op min.25 Decibel.
90% Belasting: 27 Decibel
100% belasting: 28,5 Decibel
Decibel vergelijkingstabel. Houdt wel rekening met de foutmarge van de app zelf. Installeer het best zelf om een reeele vergelijking te maken.
Throttling schijnt volgens notebookcheck.com inderdaad bij 1 specifieke benchmark voor te komen. Echter in real life komt deze situatie blijkbaar niet voor en lijkt de laptop in real life bij games geheel anders te reageren dan bij de benchmark. Zelf ben ik geen fan van FPS en heb dus geen BF4. Speel wel 2 andere games die vaak in tests voorbijkomen: Shogun 2 en The Witcher 2. Beide kan ik op Ultra spleen zonder dat de N550 gaat throttlen.
De N550 drivers van ASUS zijn geschikt gemaakt voor 8.1. De upgrade installeren heft bij mij geen problemen opgeleverd. Het Touchscreen komt nu meer en meer van pas. Heb je 900 Euro liggen dan kan ik het je zeker aanraden. En zo ben je ook wat meer voorbereid op de toekomst. Het is wel een glanzend scherm. Moet dus wel bij jouw gebruik passen.
Laat me gerust weten of ik nog iets voor je kan testen.
[
Voor 3% gewijzigd door
EektheMan op 16-01-2014 18:23
]
It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher