All Bogs schreef op donderdag 12 december 2013 @ 12:19:
Van wat ik uit de
review van Notebookcheck kan halen, throttled de CPU enkel wanneer men gelijktijdig Prime95 en Furmark draait voor maximale belasting. Dit doen de Acer Aspire V3 en de Lenovo IdeaPad Y510p, welke de review in zijn conclusie aanhaalt, net zo goed.
Bij de multi-threaded Cinebench test, waar enkel de CPU zwaar wordt belast, zit de CPU qua snelheid dicht tegen zijn maximale turbo-boost aan. Bij realistische loads zoals games en benchmarks vindt de reviewer ook de verwachte performance, zelfs wanneer hij een benchmark direct na de torture test wordt gedraaid. Mijn vermoeden is dan ook dat de koeling van de N550 gewoon middelmatig is, en niet slechter dan die van de directe concurrentie.
In mijn eigen praktijkervaring lijkt dit te kloppen. Ik draai nu 1 dag en 20 uur aan 100% BOINC taken op alle acht cores(HT). Ik log het niet, maar het staat in een klein window open. Telkens als ik kijk zie ik gewoon 3.17 tot 3.19GHz staan, 100% CPU belasting. Nooit een throttle naar bv 800GHz opgemerkt. Koeling is hier dus prima voor. De GPU zal natuurlijk heel wat wamte extra geven, maar idd notebookcheck vermoedt dat alleen de tests hierbij throttle laten zien, maar in de praktijk is het ze niet gelukt om deze throttle naar 800GHz te veroorzaken.
Mijn vermoeden is dat het type opslag dat gebruikt wordt niet veel uit zal maken. Ik heb hier een bejaarde notebook staan welke door het overleiden van zijn fan slechts enkel passief gekoeld wordt, en de harde schijf wordt hier eerlijk gezegd niet warm of koud van.
Ik las dat deze HDD bij volle belasting max 12C zou worden. SSD <1C. Niet veel, maar als de koeling inderdaad slecht of middelmatig zou zijn, kan dit misschien net de emmer doen overlopen bij gaming.
Dan nog iets wat me opvalt bij de koeling. Er is bij deze laptop voor een ander design gekozen dan zijn voorganger. Een van de veranderingen is de plek van het koelrooster. Die zit tussen het scharnier, welke over vrijwel de gehele breedte van het chassis loopt, en het chassis in. De lucht wordt tegen het scherm aan geblazen, waarna het zijn weg naar boven en onder zoekt.
Op zich is dit een verbetering in vergelijking met de roosters aan de linker en/of rechter zijde. Je hand wordt bij gebruik niet geroosterd door de warme lucht. Je merkt niets van deze luchtverplaatsing. Top dus.
Echter heb ik een klein vermoeden dat er toch een nadeel is aan deze oplossing. Indien je het scherm rechtop laat staan in een hoek van 90 graden met het klavier, dan kan de laptop zijn lucht aan zowel de onder- als bovenzijde kwijt. Hoe verder je het scherm naar achter klapt hoe minder lucht er naar onderen geblazen kan worden. Klap je het volledig neer (iets van 140 Graden), dan is er zelfs geen ruimte meer aan de onderkant. De ruimte aan de bovenkant lijkt bij het scharnieren niet groter te worden.
90 Graden lijkt dus aan te raden bij warmte issues( indien deze zich uberhaupt in de praktijk voordoen)
Dit is een observatie en zou dus nog met meetgegevens bewezen moeten worden.
[
Voor 5% gewijzigd door
EektheMan op 12-12-2013 16:37
]
It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher