Ervaringen met Dynafix
Intro
Dynafix is een after sale services bedrijf dat voor veel fabrikanten en winkels de afwikkeling van garantieproblemen verzorgd. Zo maken onder andere HTC, Samsung, Apple en Asus gebruik van Dynafix. Een complete lijst is hier te vinden. Voor gegevens over de status van je reparatie ben je dus beter uit bij Dynafix zelf. Het internet staat echter vol met problemen rond dit bedrijf. Naar aanleiding van een suggestie door Floris-K in "HTC Sensation: Ervaringen & Discussie (Deel 5)" heb ik maar het initiatief genomen om een topic te starten om de problemen op Tweakers hier een beetje te verzamelen. (Aangezien ik bijvoorbeeld de tracking ook een beetje zelf moest uitvinden.)Algemene informatie
Algemene websiteAutorisatielijst merken
Reparatie-tracking (Gebruik je IMEI en postcode voor een gedetailleerd overzicht van de reparatie-status)
Klantenservice chat (Overdag)
Rechtstreeks telefoonnummer: 0348-462800
Contactformulier
Bij klantenservice is ook een call-back te vinden zodat je gratis terug kan worden gebeld. Wat blijkbaar niet gebeurd aldus Mandera. Wanneer de telefoon retour is gestuurd komt op de tracking pagina reparatiedetails te staan en de tracking link voor PostNL. Als Dynalogic jouw telefoon komt ophalen is via de ophaal-tracking ook de route van de auto op een kaart te volgen. (en dus aankomsttijd globaal in te schatten)
De reparatietijd wisselt heel sterk. Die tijd is vaak afhankelijk van onderdelen en of die wel of niet op voorraad zijn. Een boardswap levert bijvoorbeeld vaak vertraging op omdat die bij de fabrikant moet worden besteld. Reparatietijd varieert over het algemeen van één tot drie weken.
N.B.: Zie voor tips over gebruik van garantie ook: Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie Zoals daar staat is het beste om eerst de garantie via de verkopende winkel te regelen. Als zij het aangeven pas bij de fabrikant aankloppen. (Zoals Coolblue adviseert, omdat het wel de snellere weg is.)
Ervaringen en klachten
Waar telefoon staat kan je natuurlijk ook laptop, tablet of beeldscherm lezen.Ik heb mijn telefoon opgestuurd, maar nu krijg ik de melding van gebruikersschade.
Een veel gehoorde klacht is dat Dynafix de melding geeft dat er bijvoorbeeld val-of-stootschade of waterschade is geconstateerd en dat het niet onder de garantie kan worden geregeld. Hiervoor worden dan reparatiekosten in rekening gebracht in de range van 150-200 euro (voor de huidige smartphones), of je kan er voor kiezen de telefoon retour te laten komen voor 30 euro. In geval van waterschade kunnen ze zelfs zeggen de telefoon helemaal niet meer te repareren.
- Zelf de telefoon in het water laten vallen? Dan zal het waarschijnlijk goedkoper zijn om hem zelf te laten repareren en niet via de officiële weg. (Garantie ben je dan wel kwijt, voor zover dat al niet zo was)
- Nooit bewust in het water laten vallen en volgens jou dus onterecht? Waterschade wordt vaak geconstateerd aan de hand van watergevoelige stickers in de telefoon. Vocht, damp en dergelijke (zoals in een badkamer) kan al voldoende zijn om die te triggeren. Met een beetje geluk wordt het gerepareerd...
- Aanvullende informatie waterschade
Het probleem van (onterecht) geconstateerde waterschade is inmiddels wat meer in de media. Dynafix heeft een informatiebulletin uitgebracht die op het probleem ingaat: Servicebulletin vochtschade in smartphones. Aanleiding is de uitzending van Kassa van 29 september 2012. Doorspoelen naar 13:25 voor het item. (onder andere met de directeur van Dynafix) Belangrijkste les is dat een second opinion moet laten uitvoeren als je vraagtekens bij de conclusie van Dynafix zet. - Nooit de telefoon laten vallen? Ze moeten aantonen dat er daadwerkelijk schade is en dat zullen ze waarschijnlijk met foto's doen. Uit voorzorg kan je dus voordat je de telefoon laat ophalen/opstuurd, in ieder geval foto's van de telefoon maken (scherm, accu-vak, evt. toetsenbord e.d.). Schade binnenin zal je niet kunnen constateren, aangezien dan je garantie vervalt, maar externe schade en vaak een vochtsticker zijn wel op de foto te zien.
Helaas weinig meer aan te doen dan nogmaals de telefoon op te sturen. Vaak is het zo dat bij de derde keer te via de fabrikant of winkel (via degene je bij Dynafix bent aanbeland) iets kan regelen, als het meezit een nieuwe telefoon, anders bijvoorbeeld een vervangend toestel o.i.d. Ik denk dat het in dit stadium makkelijker onderhandelen is, maar nog steeds afhankelijk van "coulance" van een van de bedrijven.
Mijn telefoon is al weken klaar, maar nog steeds niet verzonden.
Soms hebben ze bij Dynafix blijkbaar wat staffing problemen. Waarschijnlijk is klagen via de chat of telefoon het enige wat je kan doen.
Meer?
Het lijkt me wel handig om dit verder aan te vullen met tips en tricks om dingen gedaan te krijgen bij Dynafix of wat de handigste manier is om het met hen aan te pakken. Laat het maar weten, dan kan ik het toevoegen.[Voor 14% gewijzigd door -aad- op 15-09-2018 19:58]