KPN en Xs4all, al jaren één en dezelfde, alleen communicatie is en blijft lastig...
Hierbij een relaas over de aanvraag van een nieuw FttH abonnement in een bestaande woning. Ter leering ende vermaeck.
Mede dankzij wat hulp van @
Barre73 
en ondergetekende is het uiteindelijk toch goed gekomen.
Situatie: een bestaande woning van circa 30 jaar oud, welke inmiddels aardig gestript is en weer opnieuw opgebouwd zeg maar. Zaken als bouwkundige aanpassingen (kozijnen, vloeren, verwarming, plafonds), maar zowat alle elektra opnieuw (bedrading, mk+gk) en uiteraard UTP aangelegd vanuit de mk naar iedere ruimte.
het betreft niet onze eigen woning, maar die van dochter + schoonzoon
Bij het kaaltrekken van de woning bleek de situatie IN de kruipruimte toch anders te zijn dan ik in eerste instantie dacht. Volgens de pc check zou er glasvezel aanwezig moeten zijn. Echter kon ik nergens de FTU vinden. (?)
De glasvezel kabel (die oranje stevige buitenmantel dus), lag gewoon los in het zand in de kruipruimte. M.a.w. die was door de vorige bewoner(s) al doorgeknipt, losgerukt, o.i.d.
Tijdens het trekken van alle nieuwe UTP en andere kabels en leiding hebben we die oranje kabel maar netjes teruggehaald, richting de voorzijde v.d. woning, waar ook de meterkast zit.
De hele meterkast is opnieuw opgebouwd, nieuwe groepenkast, enige honderden meters nieuw elektra en overal CAT6a naar alle ruimtes getrokken.
De oranje glasvezel hebben we netjes in een PVC buis gelegd (lag los in het zand) en voorzichtig doorgestoken door de vloer van de meterkast, uitkomend IN de meterkast.
Zodat daar een verse grondplaat/FTU gemonteerd kan worden.
Contact opgenomen met X4all klantenservice en die gaven aan dat er, zonder extra kosten, bij het afsluiten van een nieuw abo, een monteur van KPN Netwerk ingepland zou worden om de glasvezel in een nieuwe FTU op te leveren en dan gelijk een werkende verbinding zou verzorgen.
M.a.w: klinkt wel klantvriendelijk!
Nu afwachten of dit ook daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden. We hadden de aanvraag voor een werkende verbinding op 1 april gezet. En dat was volgens Xs4all geen enkel probleem
We gaan het zien...
Waar ik al bang voor was... Van het bekende (verkeerd) kastje naar de (botte)muur...
Xs4all stuurt een installatiepakket op, met daarin een (oude) Packetfront NTU, de FRITZ!Box 7590 en de bestelde 2x STB's (5202).
Ik weer bellen om aan te geven dat er nog helemaal geen fiber afgemonteerd is op een TY01 of TK01 en dat het geen zin heeft dat er een monteur komt om de FRITZ!Box aan te sluiten.
Zucht... zegt die muts (dat was echt een muts, want die had duidelijk GEEN idee waar ik het over had), dat ik zelf KPN netwerk maar moest bellen om het zelf te regelen.
Duidelijk aangegeven dat wij een bestelling bij Xs4all geplaatst hebben en niks te maken hebben met welke onderaannemer of installateur wat dan ook.
Madam wilde niet toegeven

en gaf me het nummer van KPN netwerk (0880-0220377). Maar dan kom je uit bij het kopergebeuren van KPN. Die waren wel zo aardig om me weer een ander nummer te geven (088-0063744) wat ik kon bellen.
Afijn, dat was wel het goede aanspreekpunt, maar die verwezen me toch terug naar Xs4all. (ff een paar interne vloeken uitgekraamd). De KPN Netwerk medewerker gaf ook aan dat dit wel heel krom was, dat ik iedere keer van de een naar de ander verwezen werd.
Vervolgens weer Xs4all gebeld; gelukkig kreeg ik iemand aan de lijn die WEL begreep waar ik het over had. En die zelf al aangaf dat er eerst een monteur moest langskomen die zou constateren dat hij niks kon doen (?!). Dan pas zou die monteur vervolgens weer KPN netwerk bellen om te regelen dat die fiber afgemonteerd zou worden.
Afijn, KPN mannetje komt langs, ziet binnen enkele seconden wat het probleem is. Moet lachen en vindt het ook debiel dat hij per se moet langskomen om niks te doen.

En vraagt zich af waarom Xs4all niet gewoon gelijk KPN Netwerk heeft aangestuurd, na mijn melding dat er GEEN fiber afgemonteerd was.
Hij weer bellen met KPN Netwerk, die zouden weer terugbellen.
KPN Netwerk belt terug; willen dezelfde (!) dag nog langskomen. Dat viel dan wel weer mee.
Zelfde middag komt een ZZPer langs, in opdracht van KPN Netwerk. Monteert een TK-01 en wordt pissig als hij er achterkomt dat de vorige monteur niet in de wijkPoP de patch heeft gecheckt. Er bleek geen licht op de vezel te zijn. Mannetje weer weg, mannetje drie kwartier later weer terug.
Levert de TK-01 kaal op, met daarbij de opmerking dat hij GEEN NT mag achterlaten; dat zou Xs4all moeten regelen. En in de doos zit dus het verkeerde type...
Zucht...
Als het eenmaal fout gaat, dan blijft het fout gaan.
Vervolgens weer gebeld en geprobeerd uit te leggen dat we een ZTE ZXHN F3100 NT moeten hebben, geschikt voor op een TK-01. En NIET de packetfront (die ze gestuurd hebben), want die past alleen op een TY-01.
Maar ook die persoon begreep er weer niks van.
Toen heb ik het gesprek maar beëindigd. Dag later maar weer opnieuw proberen, hopen dat ik een wat meer slimmer persoon aan de lijn krijg...
Zucht. Waarom, na al die jaren, krijgen de ISPs en KPN Netwerk het nog steeds niet voor elkaar om frustratievrij de klant te helpen???
Weer contact opgenomen met Xs4all en aangegeven dat er klaarblijkelijk een verkeerd type FTU in de beschikbaarheidsdatabase staat (er zit fysiek een TK-01, terwijl Xs4all denkt dat er een TY-01 zit).
Na twee keer uitleggen kwam de medewerker die ik in eerste instantie aan de lijn had, er achter dat ik er meer verstand van had, dan hij.

Afijn, verbond me door met iemand die WEL begreep wat het probleem was.
Heb vriendelijk gevraagd of ze de juiste ZTE F3100NT wilde opsturen, geschikt voor op een TK-01.
Xs4all:
Nee dat kan niet meneer. Ik kan geen order aanmaken om de juiste NTU op te sturen. Daarvoor moet een monteur komen!?!
Ik:
Oké; maar dan sturen jullie iemand langs die alleen maar ff een NTU komt afgeven?
Xs4all:
Ja, maar dan kan hij gelijk alles aansluiten en configureren.
Ik:
ja, maar dat hoeft allemaal niet en daar heb ik ook niet om gevraagd!
Zucht, blijkbaar kan het niet anders.
Paar dagen later, monteur KPN op de stoep.
Begint meteen te lachen als ik hem het verhaal vertel. Hij loopt naar z'n auto, haalt de juiste NTU tevoorschijn, geeft 'm aan mij. Terwijl hij z'n adminstratie aan het bijwerken is, staan we alletwee te kijken tot de LEDjes op de NTU aangaan. En roepen zowat in koor:
hij doet 't!
Vervolgens hebben we nog een half uur gezellig lopen te kletsen over verbouwingen in woningen en installatieperikelen van wat 'ie allemaal zo meemaakte tijdens z'n werk.
Ik ondertussen af en toe wat
klik, next, ok, op de laptop, die ik al klaar had staan, om de FRITZ!Box 7590 te configureren. Ondertussen, tijdens ons gezellig gekeuvel, heb ik alle specifieke settings voor dit lokale LAN opgezet en nog wat testjes gedraaid.
Intussen zat de KPN meneer z'n werkbonnen verder in te vullen. En gaf aan dat 'ie eigenlijk tijd over had, omdat 'ie op dit adres dus niks verder hoefde te doen.
Ik heb 'm verder prettig weekend gewenst en hij ging weer.
Tja... zo houden de providers zichzelf wel aan het werk... Waarom is het toch zo moeilijk om te LUISTEREN naar de klant?
En ja, niet iedereen is uiteraard voldoende technisch onderlegd. Maar waarom kan men geen rekening houden met klanten die dat wel zijn? Dat zou veel dubbelwerk schelen en ergernissen kunnen voorkomen.
Eind goed, al goed. Het werkt allemaal prima. Keurig 100/100 abonnement met >100 up/download snelheden (zelfs op WiFi)
Alleen de weg er naar toe, naar een werkende verbinding was enigszins hobbelig.
Gelukkig werd ik beloond met een dikke zoen.
Jeetje Pap, wat een gedoe om een internetverbinding te krijgen!