Na weken van ontwijkende antwoorden en/of geen antwoorden van de HD van Xs4all, kwam het hoge woord er uit:
"...Problemen in de software zijn inderdaad niet alleen bij u het geval
geweest, maar op veel grotere schaal. Hiervoor lopen al langere tijd
meerdere master tickets. Er is de afgelopen maanden ontzettend hard
gewerkt aan nieuwe firmware om een groot deel van de problemen te
tackelen. Over de voortgang van deze werkzaamheden op het ITV-platform
hebben wij weinig inzicht. Gelukkig is sinds vorige week in batches de
nieuwe firmware dan eindelijk uitgerold (NMC 6.1), na eerst een
succesvolle pilot gedraaid te hebben bij zo'n 1000 klanten. Dat het
hickup probleem bij u verholpen is zou goed hierdoor kunnen komen.
...
"
En ook zo maar ineens een berichtje:
"Ik heb KPN gevraagd om een update. Zij gaan de kaart vervangen in de centrale"
Dat zou afgelopen donderdag hebben moeten plaatsvinden. In de log van mijn FRITZ!Box kan ik in ieder geval niet terugvinden dat er een onderbreking is geweest. Dus of dat ook daadwerkelijk heeft plaatsgevonden? Geen idee...
Dit terugkerende probleem, het haperen van beeld en geluid en allerlei irritante bugs met de IPTV ontvanger, kwam zo'n beetje ieder half jaar voor.
Begin 2015, eind 2015,
begin 2016 en nu dit jaar ook weer.
En iedere keer wil men eerst allerlei hardware komen vervangen. NTU swappen, FRITZ!Box swappen, kabels swappen, etc, etc. Hetgeen allemaal nul resultaat scoort.
Zelfs zo erg dat ze Guidion op m'n dak sturen:
Stond er ineens een Guidion monteur 's-avonds op de stoep ("
ik was toch in de buurt") om de NTU te swappen. Waarbij de monteur zelf al aangaf dat dat het probleem
niet zou verhelpen. Goh, echt?
De laatste weken wilden ze (meerdere malen) zelfs dingen komen vervangen die ik helemaal niet heb/gebruik!
"ja, meneer, Guidion komt langs om uw Devolo's te vervangen"
Die heb ik helemaal niet!
"Oh...."
"Guidion maakt met u een afspraak om uw WiFi/draadloze verbinding tussen uw settopbox/TV/FRITZ!Box na te kijken"
Ik gebruik een UTP CAT5e bedrade connectie!
En waar gaan ze dan naar kijken? Kijken doe ik zelf ook!
"ja, oh... Ehhh, idd dan heeft het geen zin dat we langskomen"
Zucht...
Toen deugde ineens m'n TV niet meer, die was te oud. Die zou problemen hebben met de HD IPTV streams. Vervolgens voor de zoveelste keer doorgegeven dat het toch echt niet m'n SmartTV zou zijn.
"Ehhh... nee, idd, u heeft gelijk, daar ligt het niet aan"
...
"heeft u wel uw Devolo's er tussenuit gehaald?"
Voor de zoveelste keer: die heb/had ik niet eens!
"Oh..."
"ik bel u terug"
Niet dus.
Kijk, dat er iets fout kan gaan en/of dat er lastige intermitterende storingen zijn, dat kan altijd gebeuren. Alhoewel ik dan wel m'n vraagtekens zet of er wel echt pro-actieve monitoring plaatsvindt. Of dat men pas in actie komt als er genoeg klanten beginnen te zagen?
Als ik dan zelf maar bel en vraag wat de status is van mijn ticket, dan krijg ik als antwoord dat ze dat niet kunnen zien c.q. van KPN geen nadere info krijgen... ?!?
Waar ik wel verdrietig van wordt is het niet goed willen/kunnen luisteren naar de (iewat meer technisch onderlegde) klant, die uitgebreid uitlegt van hoe en wat en probeert mee te denken. En beloftes doen in de trant van
"ik bel u terug", "ik kom er zo snel mogelijk op terug" en deze niet nakomen.
Wat dat betreft had ik meer verwacht van Xs4all.