[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 ... 34 ... 108 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:25
Dat is dan wel weer fair van ze, dat je je contract kosteloos mag opzeggen.. 8)7

Opzeggen en overstappen imo..

[ Voor 37% gewijzigd door Lord_Dain op 28-07-2015 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:52
WeaZuL schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 22:54:
Vandaag brief in de bus "Beste Xs4all klant, vanaf 1 September 2015 wijzigt het tarief van internet compact, uw abonnement wordt met 2,50 in de maand verhoogd."

WTF? Ik ben net een maand abonnee, staat er ook nog doodleuk bij "Wilt u door deze wijziging uw abonnement beëindigen, dan kunt u kosteloos opzeggen tot 1 september 2015".

Hier wordt ik pissig van, klantjes naaien vind ik dat!
Hoezo? Ze wijzen je op een wijziging waardoor jij het recht hebt om onder je contract uit te kunnen. Prima toch?

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Waar ligt de grens dan? 1€, 2,50€, 10€ ?

Waarom nieuwe klanten niet uit de wind laten, in ieder geval voor de duur van het jaarcontract? Ze kiezen toch voor het product op basis van een afweging waarin de kosten meewegen? Dan ga je ze na een maand toch niet zo'n brief sturen? Dom dom dom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:18

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

eymey schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 09:30:
[...]

Hoezo? Ze wijzen je op een wijziging waardoor jij het recht hebt om onder je contract uit te kunnen. Prima toch?
Integendeel, ik heb geen contract afgesloten om wijzigingen door mijn strot geduwd te krijgen. Ik ben gegaan voor de package deal, nu er weer eens 2,50 bij komt smaakt het allemaal weer wat minder. Deze strategie is tevens door KPN gehanteerd icm Digitenne. het begon voor mij ooit op 9euri. En eindigde op 12,50, uiteindelijk maar opgezegd want ik hou niet van dat soort praktijken. De mogelijkheid om onder het contract uit te komen is dan weer ideaal ja, kan ik wederom gaan shoppen :*)
Lord_Dain schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 09:39:
Waar ligt de grens dan? 1€, 2,50€, 10€ ?

Waarom nieuwe klanten niet uit de wind laten, in ieder geval voor de duur van het jaarcontract? Ze kiezen toch voor het product op basis van een afweging waarin de kosten meewegen? Dan ga je ze na een maand toch niet zo'n brief sturen? Dom dom dom...
:Y

[ Voor 22% gewijzigd door WeaZuL op 29-07-2015 10:52 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Kan iemand deze speedtest verklaren? 500/100?
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4541330384.png

Ah, lag aan speedtest server, nu klopt het wel:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4541354356.png

Ik blijf bij nader inzien nog een jaartje bij XS4ALL ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Lord_Dain op 29-07-2015 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:38
Inderdaad even in de smiezen houden dat je een server hebt die niet protesteert. Sommigen kunnen de vlotste verbindingen namelijk niet aan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:22
Lord_Dain schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 19:29:
Kan iemand deze speedtest verklaren? 500/100?
[afbeelding]

Ah, lag aan speedtest server, nu klopt het wel:
[afbeelding]

Ik blijf bij nader inzien nog een jaartje bij XS4ALL ;)
Welkom terug :)

Leuk om je overweging te volgen (zowel hier als in het Vodafone-topic). Je motivatie leek eerder vooral te maken te hebben met 'oud zeer' en nu meer gebaseerd op technische aspecten. Lijkt me een prima beslissing zo! 8)

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:19
Dat is snel; ik had je over 1 jaar verwacht.

Ook welkom terug.

Maar voor mij hoef je echt niet meer al je kleine pijntjes hier te vermelden.

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Nee Jan, dat laat je ook wel blijken. Maar er zijn meer mensen op dit forum en die willen misschien wel weten wat de voor- en nadelen zijn van een ISP en wat je (soms) kan verwachten. Of zie ik dat nou zo verkeerd?

Dank je Nescafé. Ja het was vooral wat irritatie en pijntjes, de upgrade echter ging heel snel en de dame aan de lijn was dit keer wel heel behulpzaam. VF boodt verder geen meerwaarde, dus bij gelijke kosten is XS4ALL technisch volwassener imo.

[ Voor 36% gewijzigd door Lord_Dain op 29-07-2015 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
WeaZuL schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 10:51:
[...]

Integendeel, ik heb geen contract afgesloten om wijzigingen door mijn strot geduwd te krijgen. Ik ben gegaan voor de package deal, nu er weer eens 2,50 bij komt smaakt het allemaal weer wat minder. Deze strategie is tevens door KPN gehanteerd icm Digitenne. het begon voor mij ooit op 9euri. En eindigde op 12,50, uiteindelijk maar opgezegd want ik hou niet van dat soort praktijken. De mogelijkheid om onder het contract uit te komen is dan weer ideaal ja, kan ik wederom gaan shoppen :*)

[...]

Tsja, (ook aan @Lord_Dain): Dat het niet handig is, is een tweede. Beter laat je het voor bestaande contracten, zeker als ze pas net in zijn gegaan, inderdaad gewoon bij het bedrag waar voor getekend is.

Maar ze zullen er vast hun redenen voor hebben gehad. Een eventuele grens qua verhoging is dan niet relevant.

Zij verhogen, jij hebt het recht om verder te zoeken, simpel :). Of het handig is of leuk, dat is een tweede. Aan de andere kant hoor je uiteraard niemand klagen als er een spontane prijsverlaging is (of snelheidsverhoging voor dezelfde prijs O-) )

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-07 23:32

SPT

WeaZuL schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 10:51:
[...]

[...]

Ik vind het juist fijn dat bij xs4all een eenvoudig tariefmodel wordt gehanteerd waarbij alle klanten hetzelfde tarief betalen voor hetzelfde product. Het was volgens mij al weer jaren 30 euro, hoewel een aantal keren snelheidsverhogingen zijn doorgevoerd (en ik dit jaar een gratis upgrade naar glasvezel heb gehad). Heb van 2005-2011 40 euro per maand betaald, toen met behoud van snelheid een downgrade gedaan naar een abo van 30 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Tot nu toe bevalt Xs4all glas 100mbit super en ik ben ook zeer te spreken over de Fritz!box. Lekker makkelijk te configureren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Geupdate naar Windows10, F-Secure AV client is na de upgrade omgevallen en de installer doet ook niets meer. Iemand al geprobeerd om hem te runnen op Windows 10? Lijkt erop dat 'ie nog niet compatible is met de nieuwste Windows. Gevonden, Win10 staat (nog) niet bij de supported OS'es...

https://www.xs4all.nl/ser...ereisten-voor-fsecure.htm

[ Voor 31% gewijzigd door Lord_Dain op 01-08-2015 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ehhh, volgens F-Secure zou het gewoon moeten werken onder Windows 10:
http://community.f-secure...ecure-security/ta-p/72624
http://community.f-secure...ecure-security/ta-p/72625

Question

Will my F-Secure security product keep working when I upgrade to Windows 10?
.

Answer

Yes. All supported versions (12.1 or newer) of F-Secure security products are automatically migrated when you upgrade from Windows 7, Windows 8 or Windows 8.1. However, there are two conditions that may result in Windows 10 to remove your F-Secure application:
1.If you are upgrading from Windows Vista or earlier to Windows 10, all applications are removed. You will then need to reinstall your F-Secure security product manually after the upgrade.
2.If you are upgrading from Windows 7, 8, or 8.1, F-Secure security product might get removed depending if you do not have the supported version of F-Secure installed. You will then need to reinstall your F-Secure security product manually after the upgrade.

Note: Make sure that you download the latest version of our product when reinstalling the product on Windows 10.
.

[ Voor 76% gewijzigd door ehtweak op 01-08-2015 20:55 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHeff
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-08 19:51

CHeff

Allemaal gekkigheid

Ik draai F-Secure onder Windows 10 en alles lijkt naar behoren te functioneren.
Moet ik wel even bij vermelden dat dit een schone installatie betreft.

[ Voor 34% gewijzigd door CHeff op 01-08-2015 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik kan de installer, die je vanuit je Mijn XS4ALL download, niet opstarten. Er gebeurt gewoonweg niets.

Ik geloof zeker wel dat F-Secure an sich werkt op W10, maar misschien de XS4ALL versie (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
F-Secure draait bij mij gewoon; XS4All versie. Onder Windowns 10, upgrade van W7 naar W10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Door in de eventlogs te kijken kwam ik erachter dat de Windows Installer heel veel logde en de installatie maar 1 seconde duurde. Uiteindelijk de fixit utility van Microsoft gedraaid, gekozen voor de uninstall van de Fsecure Control Panel en hoera, daarna werkte het. Blijkbaar is bij mij F-Secure corrupt geraakt tijdens de upgrade van 8.1 naar 10. Handmatige uninstall werkte ook niet. In ieder geval opgelost, dank voor het meedenken!

Edit: uiteindelijk nog 2 uur bezig geweest vannacht voordat het allemaal weer werkte. Blijkbaar was de F-Secure zo corrupt geraakt dat mappen van de oude installatie niet meer verwijderd konden worden, zelfs niet met de microsoft tooling. Gelukkig heeft F-Secure hier een goede tool voor gemaakt:

https://community.f-secur...tallation-Tool/td-p/31265

Daarna gereboot en ik kon eindelijk de client weer installeren :>

[ Voor 34% gewijzigd door Lord_Dain op 02-08-2015 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:17
Mis toch wel de functionaliteit voor een OpenVPN server in de router, dit heeft te Fritzbox niet?

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:08

GerkeP

Vragen mag altijd........

Punkbuster schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:50:
Mis toch wel de functionaliteit voor een OpenVPN server in de router, dit heeft te Fritzbox niet?
http://avm.de/service/vpn/uebersicht/

Heb je je wel verdiept in die Fritzboxen?

[ Voor 27% gewijzigd door GerkeP op 04-08-2015 14:14 ]

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Fritzbox heeft inderdaad wel een aantal VPN server mogelijkheden aan boord, maar geen OpenVPN ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
OpenVPN schijnt doable te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hmm, dat is wel een heel mooie howto :).

Ik heb in het verleden wel eens de Fritz!box als OpenVPN server gedraaid, maar dan via het Fritz!box customizatoin project "Freetz". Overigens ook een aanrader, maar wel bewerkelijk :).

Nu zie ik er niet zo'n noodzaak meer voor. De IPSEC server in de Fritz!box werkt ook met Iphone, Android, etc. en dit is op die platformen zelfs standaard aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik OpenVPN ook alleen uit de hobbysfeer ken.. ik ben nog nooit een serieus netwerkapparaat tegengekomen die dat ondersteunt. Ik zou dan ook gewoon IPsec gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Ik gebruik zelf de standaard ingebouwde ipsec VPN en het configureren op mn macbook was echt een eitje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Bigs schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:45:
Ik moet zeggen dat ik OpenVPN ook alleen uit de hobbysfeer ken.. ik ben nog nooit een serieus netwerkapparaat tegengekomen die dat ondersteunt. Ik zou dan ook gewoon IPsec gebruiken.
Dat is niet helemaal juist. Wij hebben een fullfledged UTM Firewall en VPN endpoint op de zaak en deze ondersteunt behalve IPsec, ook SSL VPN op basis van OpenVPN. Maar grotendeels profileert OpenVPN zich inderdaad als een huis thuis en keukenoplossing. Terwijl het dus niet zo hoeft te zijn, want het werkt eigenlijk gewoon perfect. Daarbij is de client ook nog gratis in tegenstelling tot de IPsec client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Lord_Dain schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 20:29:
[...]

Dat is niet helemaal juist. Wij hebben een fullfledged UTM Firewall en VPN endpoint op de zaak en deze ondersteunt behalve IPsec, ook SSL VPN op basis van OpenVPN. Maar grotendeels profileert OpenVPN zich inderdaad als een huis thuis en keukenoplossing. Terwijl het dus niet zo hoeft te zijn, want het werkt eigenlijk gewoon perfect. Daarbij is de client ook nog gratis in tegenstelling tot de IPsec client.
Het feit dat je het merk niet noemt doet mij vermoeden dat het geen A-merkis.. O-) Niet dat het daarmee een slecht product is, maar omdat de grote spelers (Cisco, Juniper, Fortinet, Sonicwall, PAN) lijken OpenVPN massaal links te laten liggen en pushen naast IPsec hun eigen SSL VPN oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Het is een Sophos UTM. Ja ik zou ook pushen naar mijn eigen IPsec oplossing incl. dikke licentiekosten voor elke client installatie :)

[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Dain op 04-08-2015 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:58

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Homer1983 schreef op maandag 29 juni 2015 @ 15:55:
Sinds vandaag aangesloten op 500/500 via XS4ALL, De router is een pfSense VM onder ESXi 6.0 op mijn HP server. met 6 Fysieke LAN interfaces.

Ik gebruik de meegeleverde FB7490 met deze instelling op een lanpoort van mijn pfSense machine:
"An existing Internet connection in the network will be shared."
"Draait" zonder problemen als luxe AP / Switch, Voip interface (4 lijnen van onder andere cheapconnect) en DECT thuisstation.

Na de ellende van Lijbrandt en Telfort, zelf de Genexis fiberxport vervangen nadat mijn internet vanochtend verdween, en meteen krijg ik verbinding en alles werkt. (na vlan tag en pppoe instellen natuurlijk)

Kijk Telfort, zo moet dat, en niet een klant 3 dagen zonder laten zitten!

[afbeelding]
Late quote, maar wel waardevolle info! Ik heb op dit moment ook ESXi draaien met Ziggo en wil graag glasvezel nemen. Wist nog niet zeker of het mogelijk was pfSense te gebruiken in combinatie met XS4All én de FritzBox. Wat ik voornamelijk lees op het web is switches plaatsen in de meterkast/woonkamer, werken met vlans en de FritzBox achterwege laten. Deze setup lijkt mij een stuk makkelijker. Enige nadeel is dat ik nog oude utpkabels in mijn meterkast heb liggen en liefst cat6 wil doortrekken om de kwaliteit optimaal te benutten.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Bigs schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 15:45:
Mja, zoals hierboven ge-opperd komt dat ook in mijn ogen vooral omdat OpenVPN te 'open' is, terwijl de grote vendors/merken van netwerkapparatuur belang hebben bij het pushen van hun eigen proprietaire infrastructuur, incl. waarschijnlijk hoge kosten voor licenties.

Maar OpenVPN is an sich een geniaal stuk software en 'hobbysfeer' zou het geen recht doen :)

Toen ik nog voor een klein bedrijf werkte als "alles beheerder" (kantoor-automatisering, netwerk, servers in colo, etc.) gebruikte ik OpenVPN werkelijk voor meerdere dingen tegelijk.

VPN voor thuiswerkers, tunnel met tweede kantoor in Duitsland, tunnel naar beheernetwerk in colo en ik misbruikte het zelfs, in combinatie met Linux bridgeing en spanning tree protocol, voor failover tussen een point to point wifi verbinding met internet als backup tussen het hoofdgebouw en een gebouw aan de overkant van de weg. Tsja, als je pragmatisch moet zijn en routing failover protocollen je nog vreemd zijn, dan maar layer 2 misbruiken :P

In alle gevallen heeft OpenVPN ooit ook maar 1 hik gegeven. _O_

Anyway, tot zo ver dit stukje offtopic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:54

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Heeft iemand al ervaring met het volgende:

Stukje inleiding:
Ikzelf heb Ziggo en mijn ouders Triple-play van XS4all. Aan beide zijdes staat een Cisco ASA als router/firewall. Bij mijn ouders staat achter de ASA de Fritzbox voor VoIP doeleinden en als AP.

Vanaf de NTU komen de 2 VLAN's tagged binnen op de ASA. Met VLAN4 gebeurt op de ASA verder niets qua routering etc., het VLAN komt binnen op de trunk vanaf de NTU en verlaat netjes untagged weer de ASA richting de STB's.

Dit werkt prima en ook de Fritzbox doet het prima in 'IP Client'' modus. Tot zover alles zoals gewenst :)
De ASA is netjes geconfigureerd als PPPoE client en verkrijgt dus netjes het WAN IP van XS4all.

De vraagstelling:
Tussen beide ASA's draait een site-to-site IPSEC VPN tunnel met als doel om bij mij thuis een STB te kunnen plaatsen om zodoende via de tunnel IPTV van XS4all te kunnen kijken.

Heeft iemand hier al ervaring mee? Hoe kan ik ervoor zorgen dat de STB achter mijn (Ziggo) verbinding zich netjes aanmeldt in VLAN4 aan de XS4all zijde. Ik zit natuurlijk met het feit dat IPSEC op laag 3 praat terwijl ik de STB op laag 2 in VLAN4 wil laten uitkomen zonder verdere routeringen.

Iemand ervaring hiermee? Ik ga nu even neuzen naar L2TP over IPSEC.. ik ben benieuwd of er Tweakers zijn die voor dezelfde uitdaging hebben gestaan :)

[ Voor 4% gewijzigd door MisteRMeesteR op 04-08-2015 23:41 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik niet, maar is al eens eerder ter sprake gekomen in een ander draadje.

Routing issue - KPN IPTV over een tunnel tussen 2 ISP's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Lord_Dain schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 00:01:
Ik niet, maar is al eens eerder ter sprake gekomen in een ander draadje.

Routing issue - KPN IPTV over een tunnel tussen 2 ISP's
Die had ik al gevonden.

Het lijkt erop dat de STB's ook echt op laag 2 functioneren. Ik krijg op VLAN4 nml. geen IP Adres.

Deze MAC adressen krijg ik wel binnen op de WAN interface op VLAN 4:
0016.4d89.df5c
0030.881c.4986
0090.d063.ff00

Vooralsnog nog geen steek verder dus :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
De oplossing: Abo van XS4All nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 22:49
janbal schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 00:33:
Fijne handtekening. :>
MisteRMeesteR schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 21:54:
[...]

Die had ik al gevonden.

Het lijkt erop dat de STB's ook echt op laag 2 functioneren. Ik krijg op VLAN4 nml. geen IP Adres.

0016.4d89.df5c
0030.881c.4986
0090.d063.ff00

Yep l2 over L3 transporteren, wel ervaring mee op ander vlak (vmotion van dc naar dc). Niet stb, maar ben nu wel nieuwsgierig geworden. ;-) (als ik kan helpen bijv dm maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
[...]

Die had ik al gevonden.

0016.4d89.df5c
0030.881c.4986
0090.d063.ff00

Volgens mij werkt het wel degelijk over IP hoor, hang Wireshark er maar eens russen. Mogelijk krijgen alleen bekende MAC adressen een iP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Bigs schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 08:18:
[...]

Volgens mij werkt het wel degelijk over IP hoor, hang Wireshark er maar eens russen. Mogelijk krijgen alleen bekende MAC adressen een iP.
Ik had de desbetreffende interface van mijn router al het MAC adres gegeven van 1 van mijn STB's, geen IP adres helaas...
janbal schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 00:33:
Het gaat mij er meer om OF het uberhaupt kan gaan werken, stukje uitdaging in de vakantie, het is ook geen moetje ;) maar bedankt voor je advies. 8)

[ Voor 28% gewijzigd door MisteRMeesteR op 07-08-2015 08:41 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
[...]

Die had ik al gevonden.

0016.4d89.df5c
0030.881c.4986
0090.d063.ff00

Bigs schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 08:18:
[...]

Klopt helemaal.

STB's opereren wel degelijk gewoon op IP. Dat kan ik met 100% zekerheid bevestigen, aangezien ik ook bij KPN al zo vaak een STB aan de wireshark gehad heb.

Alleen op VLAN4 worden inderdaad alleen IP's uitgedeeld aan bekende MAC adressen, en volgens mij ook nog op een andere parameter.

[ Voor 27% gewijzigd door eymey op 07-08-2015 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Laatst online: 15:46

Edd

MisteRMeesteR schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 08:40:
[...]

Ik had de desbetreffende interface van mijn router al het MAC adres gegeven van 1 van mijn STB's, geen IP adres helaas...
Je dient een aantal DHCP options te zetten om een IP-adres te krijgen, namelijk:
send vendor-class-identifier "IPTV_RG";
en
request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;

Daarnaast dient er een route worden toegevoegd die je terugkrijgt uit dit request en je lokale DHCP zodanig in te richten dat deze ook de vender-class-identifier ondersteunt en het broadcast-address van je LAN teruggeeft.

Je hoeft geen MAC-address te zetten/spoofen

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 19:24

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Mede-Tweakers,

Wij hebben ons net aangesloten op de 500/500 lijn glasvezel van XS4ALL en de resultaten zijn een beetje gemengd. Als de 'wind' goed staat, halen we ~400/620 en op dit moment een 'magere' 310/490 mbit. Nu snap ik dat ze vast een fair use policy hebben en dat wij niet de hele lijn vol kunnen trekken, maar dit komt niet echt in de buurt van de 500/500 lijn. Bovenal heb ik liever natuurlijk 620/400 dan 400/620.

Helaas ben ik pas net weer thuis dus kan ik XS4ALL zakelijk niet meer raadplegen, maar toch vraag ik me af hoe dit zit. Ik heb het getest met de FRITZBOX (7490) en een CAT5e FTP (op LAN2) kabel naar een PC met Z87 MSI bordje met E2200 Killer chipje. Poort LAN1 komt vanaf de vezel op de router binnen en LAN4 gaat naar digitale TV. Kortom, ik heb eigenlijk alles kunnen doen om het 'lijntje' in huis zo perfect mogelik te maken.
De monteur van Gideon zei gisteren dat XS4ALL/de FRITZBOX de lijn nog aan het 'trimmen' is, maar dat duurt denk ik geen 24 uur.

Hebben jullie enig idee hoe dit in zijn werk gaat en waarom de snelheden zo gigantisch fluctueren? Glas is vrij nieuw voor mij, dus ik ben nog bezig met kennis vergaren.

Even een klein zijspoor, gisteren hadden we ook last van stotterend beeld op NOS 1 HD en NOS 1 Glas. Is IPTV gedeeld met de internet lijn en zodoende als we internet vol trekken dat dit invloed kan hebben op IPTV?

Alvast bedankt heren!

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Lijn trimmen? Volgens mij is dat alleen als je een ADSL modem/verbinding hebt. Het betreft in jouw geval een glasverbinding, dat is een 1GB verbinding vanuit de PoP naar de NT in jouw huis. Vervolgens wordt ergens de snelheid geknepen bij XS4ALL zodat jij hiervan 500/500 kan gebruiken.

IPTV deelt de 'fysieke' internet lijn met het overige verkeer, maar het IPTV verkeer zelf zit op een apart VLAN en deelt niet de bandbreedte op het internet VLAN. Als het goed is heb je dus geen last van het voltrekken van je internet verbinding terwijl je op de IPTV ontvangers TV kijkt, omdat de hiervoor gebruikte bandbreedte, verkeer is bovenop de 500/500 die voor jou gereserveerd is. Stel je voor dat je op 2 IPTV ontvangers een stream van 8Mbit zou kijken, dan zou je theoretisch dus 500+8+8=516 gebruiken.

Als jij nu 400/620 haalt, dan is dat IMO niet slecht. Mag ik vragen welke server/test je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CooleSmurf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-08 19:59
Over IPTV: Paar maanden geleden 500/500 aansluiting van XS4ALL gekregen.
Bij het volledig benutten van download snelheid (downloaden test bestanden of usenet download), dan hapart de TV ook. Of ik nu de FRITZBOX gebruik, zonder de FRITZBOX de managed switch de vlans laat splitsen, of dit via pfSense laat doen maakt niet uit. Dat haperen is bij HD streams hinderlijk, bij SD niet.

Ook valt me op dat tijdens de piekuren de ping onder belasting oploopt naar 10/11 ms, waar deze tijdens rustige uren tevens onder belasting rond de 6 ms blijft.

Tijdens piekuren haal ik down rond de 250 mbit, daarbuiten strak de 500 mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Hier een real life test, zojuist gedaan. 1e test zonder IPTV ontvangers aan.

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4569128467.png

2e test, met 2 IPTV ontvangers, op kanaal 704 (RTL4 HD).

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4569131257.png

Voor mij is dus de conclusie dat de IPTV stream/data mijn internet bandbreedte niet beïnvloedt. Ik heb de NT aan een managed switch gekoppeld en haal daar de VLAN's uit elkaar, VLAN4 gaat via een trunk lijn direct naar 2 andere managed switches, VLAN 6 gaat naar de Fritzbox.

Overigins heb ik op de Fritzbox als connection Type: XS4ALL FTTH gekozen (en niet IPTV).

[ Voor 33% gewijzigd door Lord_Dain op 09-08-2015 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 12:51
Hi all,

Kom er niet helemaal uit met mijn netwerk thuis & iptv :'(
Mijn situatie thuis:

Fritzbox 7490
LAN 1 -> GLASVEZEL
LAN 2 -> INTERNET
LAN 3 -> TV
LAN 4 -> INTERNET -> SWITCH -> Linksys WRT610N v2 -> CPU

Nu zou ik op de linksys ook een 2e TV ontvanger aan willen sluiten. Maar krijg het niet aan de praat.
Moet ik dus idd bij LAN 3 ook een SWITCH plaatsen die dan naar mijn 1e en 2e TV ontvanger gaan?

En is het zo dat de XperiaBox van KPN dit probleem niet heeft en je daar gewoon op elke willekeurige port en dus ook een 2e router de TV ontvanger kan plaatsen?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Dat hoeft niet per sé. Als je echt maar 1 kabel hebt lopen tussen je meterkast (?) en de ruimte waar nu de switch staat, dan kan je ervoor kiezen om 2 managed switches te gebruiken.Dan heb je maar 1 fysieke verbinding nodig en gebruik je VLAN trunking.

Wat jij nu wil kan alleen als de Fritzbox flex ports ondersteunt en ik weet niet of dat op dit moment zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Laatst online: 15:46

Edd

Lord_Dain schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 20:14:
Wat jij nu wil kan alleen als de Fritzbox flex ports ondersteunt en ik weet niet of dat op dit moment zo is.
Dit schijnt wel te werken, niet zelf getest. Maar je kunt het proberen als je dit nodig hebt
netblade schreef op maandag 29 juni 2015 @ 07:44:
De FB heeft flexpoorten, gewoon profiel FTTH selecteren zonder IPTV erachter en je hebt routed mode tv. Dan kun je de tv ontvangers in elke lan poort stoppen. En desgewenst het signaal nog met een switch verdelen voor eventuele smarttv's consoles en andere apparatuur bij de tv.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
Edd schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 20:33:
[...]

Dit schijnt wel te werken, niet zelf getest. Maar je kunt het proberen als je dit nodig hebt

[...]
Ah thanks! Ga ik dat vanavond even proberen! Als het werkt blijf ik bij XS4ALL want anders moet ik alles opnieuw trekken in huis voor die ene extra TV kabel :-s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
marketeer schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 17:49:
Hi all,

Kom er niet helemaal uit met mijn netwerk thuis & iptv :'(
Mijn situatie thuis:

Fritzbox 7490
LAN 1 -> GLASVEZEL
LAN 2 -> INTERNET
LAN 3 -> TV
LAN 4 -> INTERNET -> SWITCH -> Linksys WRT610N v2 -> CPU

Nu zou ik op de linksys ook een 2e TV ontvanger aan willen sluiten. Maar krijg het niet aan de praat.
Moet ik dus idd bij LAN 3 ook een SWITCH plaatsen die dan naar mijn 1e en 2e TV ontvanger gaan?

En is het zo dat de XperiaBox van KPN dit probleem niet heeft en je daar gewoon op elke willekeurige port en dus ook een 2e router de TV ontvanger kan plaatsen?

Thanks
Gebruik je die Linksys als extra router achter de Fritz!box aan? Lees: Hangt die Linksys met z'n WAN poort aan je switch?

Waaorm heb je het eigenlijk zo aangesloten? Het klinkt me nu nodeloos complex.

Volgens mij moet onder een bepaald profiel in de Fritz!box, deze ook Flex poorten hebben, beetje vergelijkbaa rmet de KPN Experiabox.

Maar wat jij wil gaat waarschijnlijk in beide gevallen niet werken als je de extra TV ontvanger achter een extra router (lees: je Linksys wil plaatsen). Ten eerste weet die Linksys (zonder ingewikkelde configuratie) niet hoe hij de TV-box naar z'n WAN moet krijgen (vooral het multicast verkeer zal een probleem zijn) en ondertussen weet ook de Fritz!box (of Experiabox) niet wat hij met die TV-box moet want je TV-box hangt -achter- de Linksys en z'n MAC adres is dus ook verborgen achter de Linksys.

Maar nogmaals, waarom heb je het nu zo?

[ Voor 13% gewijzigd door eymey op 10-08-2015 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
Edd schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 20:33:
[...]

[...]
Het werkt thanks!! _/-\o_
eymey schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:53:
[...]

Gebruik je die Linksys als extra router achter de Fritz!box aan? Lees: Hangt die Linksys met z'n WAN poort aan je switch?

Waaorm heb je het eigenlijk zo aangesloten? Het klinkt me nu nodeloos complex.

Volgens mij moet onder een bepaald profiel in de Fritz!box, deze ook Flex poorten hebben, beetje vergelijkbaa rmet de KPN Experiabox.

Maar wat jij wil gaat waarschijnlijk in beide gevallen niet werken als je de extra TV ontvanger achter een extra router (lees: je Linksys wil plaatsen). Ten eerste weet die Linksys (zonder ingewikkelde configuratie) niet hoe hij de TV-box naar z'n WAN moet krijgen (vooral het multicast verkeer zal een probleem zijn) en ondertussen weet ook de Fritz!box (of Experiabox) niet wat hij met die TV-box moet want je TV-box hangt -achter- de Linksys en z'n MAC adres is dus ook verborgen achter de Linksys.

Maar nogmaals, waarom heb je het nu zo?
Ok zal wat meer duidelijkheid scheppen :)

Fritzbox 7490 (In de meterkast + wifi voor beneden)
LAN 1: GLASVEZEL
LAN 2: WOONKAMER SONOS
LAN 3: INTERNET -> NAAR SWITCH
LAN 4: WOONKAMER TV ONTVANGER

Switch (In de meterkast omdat de fritz gewoon geen poorten meer heeft)
LAN 1:
LAN 2: SLAAPKAMER
LAN 3: STUDEERKAMER -> NAAR LINKSYS
LAN 4: SLAAPKAMER 2
LAN 5: INTERNET VANUIT FRITZBOX

Linksys (In de studeerkamer met dd-wrt + wifi voor boven)
LAN 1: INTERNET VANUIT SWITCH
LAN 2: STUDEERKAMER TV ONTVANGER
LAN 3: NAS
LAN 4: COMPUTER
WAN: TIMEMACHINE BACKUP

Voor de leuk een foto erbij :*) Moet zeggen ben best trots op mijn opgeruimde meterkast :9

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2d1jodz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
OK, dat is wat duidelijker ja. Ook dat je DD-WRT op je Linksys hebt gezet. En die heb je dus waarschijnlijk ook ' netjes' geconfigureerd als veredelde WIFI access point annex switch (dus geen routing meer).

Dan kan het inderdaad prima werken, zeker met de Fritz!box in routed mode of flex ports.

Kijk trouwens wel ff of DD-WRT zo ingesteld staat dat hij geen broadcasts/igmp multicast doorstuurt naar WIFI. Dat kost je namelijk WIFI performance :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marketeer
eymey schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 21:47:
OK, dat is wat duidelijker ja. Ook dat je DD-WRT op je Linksys hebt gezet. En die heb je dus waarschijnlijk ook ' netjes' geconfigureerd als veredelde WIFI access point annex switch (dus geen routing meer).

Dan kan het inderdaad prima werken, zeker met de Fritz!box in routed mode of flex ports.

Kijk trouwens wel ff of DD-WRT zo ingesteld staat dat hij geen broadcasts/igmp multicast doorstuurt naar WIFI. Dat kost je namelijk WIFI performance :P
Nee daar kom ik ook niet helemaal uit 8)7 als ik dat de-activeer kan ik geen verbinding meer maken met mijn wifi.

Ik probeer deze te volgen maar tis beetje wazig wat ik nu met mijn IP adressen moet doen:
http://www.dd-wrt.com/wik..._LAN_and_Wireless_traffic

LS: 192.168.178.111
FB: 192.168.178.1

[ Voor 5% gewijzigd door marketeer op 10-08-2015 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
OK, lijkt me nogal een ingewikkelde procedure voor iets wat gewoon een simpele setting zou moeten zijn (heb ook te weinig ervaring met DD-WRT om te kunnen beoordelen of dat is wat je nodig hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edelhert2010
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-07 00:49
Is het nu met die routed mode mogelijk om 1 willekeurige LAN-poort van de FritzBox 7490 aan te sluiten op mijn (unmanaged) 16-poort switch, en vanaf die switch zowel internet als IPTV door te geven door het hele huis, en ook nog een Asus router in AP mode, om de WiFi op de bovenverdieping te versterken?
Ik las iets over IGMP snooping dat nodig zou zijn om de AP goed te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Je hebt op de AP geen IGMP snooping nodig, omdat je hier alleen devices op Internet wil laten connecten. IGMP snooping is alleen nodig voor IPTV en ik neem aan dat je dat niet via je AP laat lopen. Dus voor zover ik het snap, klopt jouw aanname dat je die unmanaged switch kan gebruiken. Je kan ook je Asus router als AP gebruiken (doe ik hier zelf ook met een oude Linksys WRT54G), vermoedelijk kan je hier ook een IPTV op aansluiten, zolang je maar niet routeert op de Asus (het is in dat geval een domme AP/switch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Je hebt op je AP juist wel IGMP snooping (of een andere manier van filtering) nodig als je hem via een unmanaged switch ook samen met IPTV ontvangers op 1 poort van de Fritz!box wil aansluiten.

De meeste ' domme' switches, en daar zou de Asus ook onder kunnen vallen (daarvoor ken ik de Asus niet goed genoeg) ' spammen' multicast gewoon over alle poorten heen. En als je AP er niet op filtert, ' spamt' die het ook vrolijk de WIFI op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edelhert2010
De Asus RT-N66U is mijn huidige router (ex-XMS, dus nu Telfort abbo) die ik na de overstap naar XS4ALL ga vervangen door de FB. De Asus krijgt dan een "tweede leven" als AP (want zijn WiFi is buitengewoon goed). Via het Asus hoofdmenu kun je hem instellen als AP, dus dan wordt de routerfunctionaliteit uitgeschakeld. In zijn huidige router-menu bestaat de optie om IGMP-snooping "aan" te zetten, dus hij kent die functionaliteit wel. Ik ga er vanuit dat die optie ook in het menu staat als ik hem straks heb ingesteld als AP. En dan zou het ook mogelijk moeten zijn om IPTV aan te sluiten op één van de vier LAN poorten.

[ Voor 11% gewijzigd door edelhert2010 op 16-08-2015 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Hij heeft het dus niet inderdaad wel nodig.

Als de IPTV ontvanger aangaat, valt WiFI blijkbaar uit en da's niet handig... Zo te zien kan je router blijkbaar ook IGMP snooping in AP mode..

http://forum.kpn.com/t5/I...fi-met-tv-aan/td-p/333709

[ Voor 81% gewijzigd door Lord_Dain op 16-08-2015 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Precies, dat is het hele probleem als IGMP multicast op je WIFI terecht komt. Ookal is het 'maar' een Mbit of 13 per seconde, het zorgt wel voor problemen en voor zeer slechte (tot weg vallende) WIFI performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edelhert2010
Hey Lord_Dain, bedankt voor het vinden van dat draadje! Precies het antwoord dat ik nodig had, met goede toelichting erbij :)

[ Voor 15% gewijzigd door edelhert2010 op 17-08-2015 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Het lijkt daar ook net Tweakers met nieuwe gebruikers, wel vragen stellen, maar dan niet even melden of het probleem opgelost is. :+

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ja, dat viel mij ook op.. misschien dat z'n Internet het helemaal niet meer deedt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Lord_Dain schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 20:03:
Lijn trimmen? Volgens mij is dat alleen als je een ADSL modem/verbinding hebt. Het betreft in jouw geval een glasverbinding, dat is een 1GB verbinding vanuit de PoP naar de NT in jouw huis. Vervolgens wordt ergens de snelheid geknepen bij XS4ALL zodat jij hiervan 500/500 kan gebruiken.

IPTV deelt de 'fysieke' internet lijn met het overige verkeer, maar het IPTV verkeer zelf zit op een apart VLAN en deelt niet de bandbreedte op het internet VLAN. Als het goed is heb je dus geen last van het voltrekken van je internet verbinding terwijl je op de IPTV ontvangers TV kijkt, omdat de hiervoor gebruikte bandbreedte, verkeer is bovenop de 500/500 die voor jou gereserveerd is. Stel je voor dat je op 2 IPTV ontvangers een stream van 8Mbit zou kijken, dan zou je theoretisch dus 500+8+8=516 gebruiken.

Als jij nu 400/620 haalt, dan is dat IMO niet slecht. Mag ik vragen welke server/test je gebruikt?
Dat was ook mijn verwachting. Momenteel is het weer slechter, nu zit ik rond de 320/360 van de 500/500. Het fluctueert op dit moment nog gigantisch, en bij XS4ALL nemen ze momenteel na 20 minuten nog niet op... Ik vind het vrij bijzonder dat hier zo veel verschil in zit. Ik vroeg de medewerker laatst nog of er een Fair Use policy was over gedeeld verkeer, maar dat was niet van toepassing... zei die...

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Welke regio zit jij? Ik lees nl. in de KPN thread de nodige klachten over de snelheid van de verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReSpawN

ReSpawN

Age of the Geek, baby!

Ik woon in Overijssel in de buurt van Almelo. Ik heb verder nog niet veel informatie kunnen vinden over dat KPN in die buurt slecht is. Vrienden die geforceerd naar Caiway moesten vanuit Ziggo halen wel een strakke 500/500, alhoewel dat natuurlijk niet 't zelfde netwerk zal zijn.

XS4ALL ziet ook dat de snelheden niet toereikend zijn en morgen komt een monteur van Gideon een nieuwe glasvezelbak en router aansluiten. Helaas zelf niet thuis dus ik moet maar hopen dat 't goed komt en we de snelheden halen die beloofd zijn, sterker nog, waar we voor betalen. :)

Tevens netjes geholpen door XS4ALL, alleen jammer dat je zo lang aan de telefoon moet wachten (~15 min).

/edit 2015-08-19
De monteur is inmiddels geweest, alles stuk voor stuk doorgemeten, nieuwe FRITZ!Box, nieuw glasvezel modem, alsnog maar rond de 320 mbit. Balletje ligt nu bij het fantastische KPN.

[ Voor 13% gewijzigd door ReSpawN op 19-08-2015 18:03 ]

Age of the Geek, baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:32
Wij krijgen binnenkort glasvezel, dus ik ben een provider aan het kiezen. Xs4all staat hoog op mijn lijstje, maar is wel de duurste van allemaal. Ik lees uit 2013 veel klachten over het (toen nieuwe) IPTV platform. Hoe functioneert dat nu? Zijn jullie er tevreden over? Werkt het herhaald inplannen (bijv. elke week) van programma's nu goed? Is dit trouwens hetzelfde IPTV platform dat KPN aanbiedt?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
Wat mij betreft kan ik, met ervaring sinds de start van XS4All op glasvezel, op alles ja antwoorden.
Werkt allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:58
Het is volgens mij inderdaad rebranded KPN. Het werkt redelijk tot goed, met name serie opnemen wil bij het instellen nog wel eens een foutmelding geven (maar dat kan ook liggen aan de info die de zender meegeeft, zie het vooral gebeuren bij Rtl7). Verder lijkt alles rondom opnemen sinds een recente update een stuk beter te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 14:02

sHELL

VR "connoisseur"

RichieB schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 09:46:
Wij krijgen binnenkort glasvezel, dus ik ben een provider aan het kiezen. Xs4all staat hoog op mijn lijstje, maar is wel de duurste van allemaal. Ik lees uit 2013 veel klachten over het (toen nieuwe) IPTV platform. Hoe functioneert dat nu? Zijn jullie er tevreden over? Werkt het herhaald inplannen (bijv. elke week) van programma's nu goed? Is dit trouwens hetzelfde IPTV platform dat KPN aanbiedt?
Grootste voordeel is dat met XS4ALL je zonder probleem het tv gedeelte uit je pakket kunt gooien :D

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

RichieB schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 09:46:
Wij hebben nu een maand XS4all via glasvezel (het goedkoopste abbo 20mbit) en tot nu toe zijn we tevreden. De installatiedoos staat nog onaangetast in de garage, enkel de FB is opgehangen. TV wordt enkel bekeken door mijn vriendin via de IPAD icm de XS4all app. Dit werkt vooralsnog goed, ze is er zo content mee dat er tot op heden nog niet gerept is over het feit dat er momenteel geen enkele TV in huis werkt/aangesloten is :z

Verder kan ik er niets nuttigs over zeggen helaas :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ja, abbo zonder IPTV zit ik ook over te denken. Maar dat moet ik wel een alternatief hebben om een enkele keer toch live TV te kunnen kijken. Ik neem aan dat de xs4all TV app alleen werkt als je een TV abbo hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

RichieB schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:27:
Ja, abbo zonder IPTV zit ik ook over te denken. Maar dat moet ik wel een alternatief hebben om een enkele keer toch live TV te kunnen kijken. Ik neem aan dat de xs4all TV app alleen werkt als je een TV abbo hebt?
Goede vraag, geen idee aangezien ik wel een TV abbo erbij heb genomen. Welicht kan iemand hier uitsluitsel overgeven die geen TV abbo heeft maar wel glasvezel afneemt van XS4ALL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:40
Uiteraard heb je een TV-abo nodig. De NPO-zenders kun je overigens wel live streamen zonder abonnement, en wellicht nog wat regionale omroepen.

Maar als je (legaal) naar de commerciële zenders wilt kijken, dan zul je toch een abonnement moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:32

Fiber

Beaches are for storming.

Bij mij staat er na jaren nog steeds (analoog) signaal op de Ziggo aansluiting. Is voor mij goed genoeg...

En zonder tv is xs4all zelfs de goedkoopste glasvezel aanbieder... ( http://glasvezel-vergelijken.nl )

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 21:55

TVL

Ik heb ook Glasvezel van XS4ALL, alleen Internet en bellen. Ik heb Compact (20/20 snel genoeg voor mij) dit kost nu 32,50 + 5 Euro voor het bellen. Als ik de postcode test doe zie ik dit abonnement er niet bij staan, als ik een postcode kies waar geen Glasvezel is komt er wel het Compact abonnement te staan. Daarnaast heb ik ook gewoon Ziggo, voordeel van Ziggo vind ik dat je een analoog signaal hebt dat je door het hele huis kan leggen zonder decoder te hoeven gebruiken, verder vind ik een CI+ module ideaal zodat je geen aparte decoder nodig hebt.
Verder hoorde ik over TV op Glasvezel dat je de zenderindeling niet kan wijzigen zodat je bijvoorbeeld Ned1 HD op bijvoorbeeld kanaal 701 moet kijken. Hoort gewoon op 1 bij mij. In het verleden was de beeldkwaliteit van Glasvezel TV een stuk slechter als op de kabel maar dat is volgens mij al achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 10:48
TVL schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 17:55:
Ik heb ook Glasvezel van XS4ALL, alleen Internet en bellen. Ik heb Compact (20/20 snel genoeg voor mij) dit kost nu 32,50 + 5 Euro voor het bellen. Als ik de postcode test doe zie ik dit abonnement er niet bij staan, als ik een postcode kies waar geen Glasvezel is komt er wel het Compact abonnement te staan. Daarnaast heb ik ook gewoon Ziggo, voordeel van Ziggo vind ik dat je een analoog signaal hebt dat je door het hele huis kan leggen zonder decoder te hoeven gebruiken, verder vind ik een CI+ module ideaal zodat je geen aparte decoder nodig hebt.
Verder hoorde ik over TV op Glasvezel dat je de zenderindeling niet kan wijzigen zodat je bijvoorbeeld Ned1 HD op bijvoorbeeld kanaal 701 moet kijken. Hoort gewoon op 1 bij mij. In het verleden was de beeldkwaliteit van Glasvezel TV een stuk slechter als op de kabel maar dat is volgens mij al achterhaald.
Dat laatste probleem wordt vanaf begin 2016 opgelost, dan begint KPN (en dochters dus ook) met het uitrollen van de beste zender op de normale plekken.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

BARRE73, Lang niet gezien ?? Gaan ze dan ook eindelijk iets doen aan het slechte geluid, is dat bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Slecht geluid? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Fiber schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 15:51:
Bij mij staat er na jaren nog steeds (analoog) signaal op de Ziggo aansluiting. Is voor mij goed genoeg...
Analoog is wel een beetje jammer als je twee full-HD tv's hebt staan. Ziggo biedt voor € 18,70 een basispakket (niet interactief) met 30 SD digitale kanalen en 3 HD, terwijl "TV Basis" bij xs4all € 17,50 kost voor 54 SD en 26 HD zenders, opnemen in de cloud, programma gemist, etc. Dan is Ziggo houden in verhouding wel erg duur.

Het grappige is dat bij het navragen bij Ziggo (via de opzeg-afdeling) ik een korting van €75 op mijn huidige tarief kreeg aangeboden voor het 200/20 Mbps pakket (heb nu 120/12) als ik een jaar verleng. Dat is dezelfde aanbieding als voor nieuwe Ziggo klanten en toch wel weer interssant. Minder betalen voor meer. Maar helaas geen glasvezel natuurlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door RichieB op 22-08-2015 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Gondelier schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 22:13:
BARRE73, Lang niet gezien ?? Gaan ze dan ook eindelijk iets doen aan het slechte geluid, is dat bekend.
Lang niet gezien? Ik kom nog altijd dageiljks langs hoor. Alleen niet veel in dit topic.

Geluid weet ik niet. Info die ik hier gaf komt direct van het KPN forum af.

Citaat:
Bij deze de langverwachte update van het HD op 1 onderzoek. Allereerst wil ik alle deelnemers bedanken voor hun deelname! Dankzij inzichten die we met dit onderzoek hebben verkregen zijn we o.a. een probleem met de HD Glas streams, waar bovengemiddeld veel beeldfouten optreden, op het spoor gekomen. Dit probleem is nog in onderzoek.

We hebben ook geconstateerd dat bij zappen tussen NPO 1, 2, en 3 HD en HD Glas beeldverstoringen optreden. De oorzaak is gevonden en dit probleem wordt opgelost in een nieuwe versie van de TV ontvanger software, deze wordt dit najaar uitgerold. Aanvullende oproep: Ervaar jij naast het zappen ook beeldverstoringen tijdens het kijken of bij het oproepen van het menu van de TV ontvanger? Laat ons dit dan nog weten in een reactie onder dit bericht.

Over de uitrol van HD op 1 kan ik jullie mededelen dat er inmiddels een planning en architectuur opgesteld is waarmee iedereen altijd de best mogelijke beeldkwaliteit vanaf kanaal 1 zal krijgen, uiteraard afhankelijk van de beschikbare bandbreedte en het aantal TV ontvangers. Dit zal volgend jaar gefaseerd worden uitgerold om de kwaliteit te kunnen waarborgen. De HD Glas streams zullen vooralsnog alleen op glasvezel aansluitingen ingezet blijven worden.
.

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:45
Beste 'eigenaren' van een xs4al glasvezel aansluiting. Hoe bevalt tot op heden de geleverde service jullie? Wij zijn op zoek naar een nieuwe leverancier ivm dramatische 'oplossingen' vanuit Ziggo: er blijkt ook glasvezel mogelijk op ons nieuwe adres en zijn op zoek naar een aanbieder die service hoog in het vaandel heeft staan.

Waarom hebben jullie bijvoorbeeld xs4all gekozen boven fiber of kpn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
XS4all onderscheidt zich wat mij betreft op het gebied van de vrijheid die je als gebruiker krijgt. IPv6, kan je zelf aan- en uitzetten. De Fritzbox is volledig open en je kan alles zo instellen als jij dat wilt. De 'Service Center' website is ideaal en voor het grootste deel kan je hier alles vinden over je abonnement, de status van aanvragen etc, je kan hier ook een aantal zaken instellen en terugvinden, je kan een hostnaam (naam.xs4all.nl) aan je IP koppelen, evt. filtering van porten aan- en uitzetten, abo aanpassen etc etc.

De service die ik zelf tot nu toe heb meegemaakt is niet wat ik er van te voren van gehoopt had. Wachttijden vallen tegen en het hangt er bij de helpdesk een beetje vanaf wie je aan de telefoon krijgt. Aan de andere kant; ik kreeg wel een nette aanbieding vanuit XS4all om klant te blijven en je krijgt wel antwoord op je meldingen.

Verbinding is op 1 dag (storing) na altijd stabiel. IPTV heeft nog wel eens last gehad van een kinderziekte hier en daar (opnames in cloud die er op 1 ontvanger wel zijn en op een ander niet, IPTV ontvanger die af en toe 'crasht' opname instellingen die sporadisch verdwijnen).

Zelf heel lang Ziggo gehad en ik ga niet meer terug naar COAX.

Edit: Met COAX bedoel ik TV welke ik vanaf het aansluitpunt met COAX kabel moet realiseren. Mocht Ziggo ooit besluiten volledig IPTV aan te bieden en Horizon wordt verbeterd, dan is het heel misschien een optie.

[ Voor 8% gewijzigd door Lord_Dain op 22-08-2015 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Lord_Dain schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 21:59:
Zelf heel lang Ziggo gehad en ik ga niet meer terug naar COAX.
Bedankt voor je uitleg. Het internet gedeelte snap ik, en is precies de reden dat ik xs4all overweeg. Het TV gedeelte is me minder duidelijk. Ik heb nu Ziggo met 2x Humax HD ontvanger. Ik ben daar best tevreden over. Beeldkwaliteit van de HD zenders is goed, ik kan lokaal opnemen en via ftp naar mijn PC halen en bewerken. Waarin is IPTV zoveel beter daf je niet meer terug wil naar COAX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik vind de IPTV ontvangers fijner qua interface, ze zijn sneller dan de ontvanger die ik altijd bij Ziggo heb gehad (Samsung), beeldkwaliteit van de HD kanalen is wat mij betreft voor het oog net zo goed als de HD kanalen van Ziggo (mijn ogen zijn gelasered..). Opnames hoeven niet meer lokaal, dit heeft tot gevolg dat er geen HD in de ontvangers zit, je de opname op 1 ontvanger planned maar op alle ontvangers kan terugkijken.

Bij mijn Ziggo ontvanger maakte de HD best veel geluid, de Motorola VIP1853 is geheel geluidloos en start ook nog sneller op dan de Ziggo ontvanger.

Bij XS4all zal je lokaal opnemen moeten missen, dus ook naar je PC halen (waarom zou je dat willen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Die Motorola 1853 is ook nog eens een oudere ontvanger. Wat je nu krijgt als nieuwe klant is kleiner en nog veel sneller.

Vermeld er wel bij dat de zenderindeling wat vreemd is. SD zenders op 1 en verder. HD zenders apart vanaf 701. En voor glasvezel nog betere HD kanalen voor de eerste 10 Nederlandse zenders vanaf 661.
Wel opletten welk kanaal je kiest dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Lord_Dain schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 00:07:
Ik vind de IPTV ontvangers fijner qua interface, ze zijn sneller dan de ontvanger die ik altijd bij Ziggo heb gehad (Samsung),
OK, dat snap ik wel. De Samsung (en Cisco) decoders zijn inderdaad erg slecht. In heb die via Marktplaats omgeruild voor Humax decoders. Die voldoen wel aan mijn verwachtingen.
Bij XS4all zal je lokaal opnemen moeten missen, dus ook naar je PC halen (waarom zou je dat willen?).
Ik heb familieleden die soms op TV zijn. Dan is het leuk om af en toe wat te bewaren voor het archief.
Barre73 schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 08:15:
Vermeld er wel bij dat de zenderindeling wat vreemd is. SD zenders op 1 en verder. HD zenders apart vanaf 701. En voor glasvezel nog betere HD kanalen voor de eerste 10 Nederlandse zenders vanaf 661.
Wel opletten welk kanaal je kiest dus.
Dat heb ik in het UPC gebied ook gezien. Echt te maf voor woorden. Mijn arme schoonouders kijken dus continue SD op hun full-HD Tv's. Dat je klanten dit aan durft te doen, echt ongelooflijk. Gelukkig loopt er een project bij KPN om dit te verhelpen. Want kanalen sorteren is heel moeilijk natuurlijk. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napalm
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 21:01
Zit al sinds 1997 bij Xs4all nu op glas. Ben een tevreden internet klant. TV gaat via Ziggo. Mocht er om welke reden dan ook een verbinding bij Ziggo of Xs4all uit liggen dan ben ik niet verstoken enige info uit de buitenwereld. En als de stroom uitvalt ga ik verder op mij laptop met gratis mobiel internet van XS4all.

Napalm Racing Team Holland - @ STEAM aka NRTH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
RichieB schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 08:48:

Ik heb familieleden die soms op TV zijn. Dan is het leuk om af en toe wat te bewaren voor het archief.
Alternatief: XS4All heeft ook redelijke werkend usenet (wel korte retentie). Dus dit zou je kunnen gebruiken om die betreffende uitzending of het programma achteraf te downloaden.
Dat heb ik in het UPC gebied ook gezien. Echt te maf voor woorden. Mijn arme schoonouders kijken dus continue SD op hun full-HD Tv's. Dat je klanten dit aan durft te doen, echt ongelooflijk. Gelukkig loopt er een project bij KPN om dit te verhelpen. Want kanalen sorteren is heel moeilijk natuurlijk. 8)7
Ik zelf heb er totaal geen moeite mee, maar ik gebruik dan ook al jaren (al in de Ziggo tijd) universele afstandsbedieningen van Logitech. Die kan je eenvoudig programmeren om altijd op een bepaald zender nr te starten en in ons geval is dat 701. Mijn vriendin wil nog wel eens met de hand zappen en dan tref ik in de slaapkamer wel eens een SD zender aan ;) Maar goed, 1 klik op het Touch screen van mijn AB en ik heb weer een HD kanaal.

@Barre, kan ik iets niet met de VIP1853 wat ik wel met de nieuwere ontvanger kan? De NL GOS 1-2-3 kan ik prima ontvangen met mijn VIP1853, dus daar zit voor mij in ieder geval geen bottleneck. Niet dat we ze uberhaupt gebruiken, ik zie als leek met het blote oog geen kwaliteitsverschil tussen de HD en GOS kanalen.

Overigens is het inderdaad niet heel klantvriendelijk, ik kan nu 3 verschillende kanaalnummers NL1-2-3 vinden, kan me voorstellen dat het voor de gemiddelde gebruiker verwarrend is.

[ Voor 16% gewijzigd door Lord_Dain op 23-08-2015 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Lord_Dain schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 09:27:
Alternatief: XS4All heeft ook redelijke werkend usenet (wel korte retentie). Dus dit zou je kunnen gebruiken om die betreffende uitzending of het programma achteraf te downloaden.
Wordt de Nederlandse TV nu ook al uitgezonden via usenet? Het gaat niet om series ofzo.
Ik zelf heb er totaal geen moeite mee, maar ik gebruik dan ook al jaren (al in de Ziggo tijd) universele afstandsbedieningen van Logitech.
Ik ook, maar ik kies de kanalen gewoon met hun nummer zoals ik al 30 jaar gewend ben. Dat krijg ik er niet zomaar uit. En al helemaal niet bij mijn vriendin/ouders/schoonouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Bijna alles wat wordt uitgezonden op TV kan je tegenwoordig vinden op usenet ja. Of je zit net in een niche die totaal niet interessant is voor anderen, je zou voor de grap eens op een van de bekende index sites moeten kijken zodat je kan zien of die programma's die jij volgt er op worden gepost.

M.b.t. de kanalen, sja, het is dan erg persoonlijk lijkt het, maar hier komt dus gelukkig verandering in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Mbt kanalen en hun sortering: wat ik direct gedaan heb zijn de kanalen verbergen die een te lage kwaliteit hebben of buiten mijn pakket vallen.
Gevolg is dan wel, als je op kanaal "1" drukt op de AB dat je uiteindelijk op 501 terecht komt (daar beginnen de regionale zenders) en dan vanaf 660 de HD Glas kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
[b][message=44788236,noline]Lord_Dain

@Barre, kan ik iets niet met de VIP1853 wat ik wel met de nieuwere ontvanger kan? De NL GOS 1-2-3 kan ik prima ontvangen met mijn VIP1853, dus daar zit voor mij in ieder geval geen bottleneck. Niet dat we ze uberhaupt gebruiken, ik zie als leek met het blote oog geen kwaliteitsverschil tussen de HD en GOS kanalen.

Overigens is het inderdaad niet heel klantvriendelijk, ik kan nu 3 verschillende kanaalnummers NL1-2-3 vinden, kan me voorstellen dat het voor de gemiddelde gebruiker verwarrend is.
Jij hebt met die 1853 de HD glas kanalen niet. Beginnen op 661 en zijn 12 tot 13 Mbit. De echte HD zenders zal ik maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Oh, verrek, nee. Maar ik heb de NL zenders echt 3 x in mijn lijst. 191,192,193 [GOS?]..

Is dat een valide punt om een ontvanger ruil te eisen? Ik heb een glasverbinding maar geen glaskanalen :P

[ Voor 129% gewijzigd door Lord_Dain op 23-08-2015 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Lord_Dain schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 13:38:
Oh, verrek, nee. Maar ik heb de NL zenders echt 3 x in mijn lijst. 191,192,193 [GOS?]..

Is dat een valide punt om een ontvanger ruil te eisen? Ik heb een glasverbinding maar geen glaskanalen :P
De HD Glaszenders zouden in de loop van de tijd ook voor de oudere ontvangers beschikbaar komen maar dat duurt nu al wel heel erg lang.

Met de nieuwere decoders heb je dus de NPO zenders 4 keer 8)7
SD op 1
HD Glas op 661
HD (ADSL kwaliteit) op 701
en GOS op 191.

Die GOS is natuurlijk een extra service voor slechtzienden en niet perse bedoeld voor de gewone consument. Zit ook geen verschil in beeldkwaliteit in,

Dat gaat begin volgend jaar wel veranderen. KPN heeft nu aangekondigd volgend jaar gefaseerd de software te updaten zodat de beste zender altijd op de logische plek staat.

Is het een reden om ruilen te eisen? Ik vind zelf van wel maar of XS4all dat ook zo ziet? Je kan het proberen natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Barre73 op 23-08-2015 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-09 17:54
RichieB schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 08:48:

Dan ben je er al lang niet meer geweest want upc heeft al tijden hd zenders op 1 2 3 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
devil-strike schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 14:46:
[...]

Dan ben je er al lang niet meer geweest want upc heeft al tijden hd zenders op 1 2 3 etc.
Nog niet eens een jaar hoor..

Pas sinds 1 april jl. hoor.. dus een maand of vijf.

[ Voor 11% gewijzigd door Barre73 op 23-08-2015 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Misschien wonen zijn schoonouders heel ver weg.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-09 17:54
Barre73 schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 14:54:
[...]

Nog niet eens een jaar hoor..

Pas sinds 1 april jl. hoor.. dus een maand of vijf.
Oftewel al een tijdje zoals ik al zei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar 2x per jaar naar mijn schoonouders vind ik meer dan genoeg. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Barre73 schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 14:51:
[...]

Lang niet gezien? Ik kom nog altijd dageiljks langs hoor. Alleen niet veel in dit topic.

Geluid weet ik niet. Info die ik hier gaf komt direct van het KPN forum af.

Citaat:
Bij deze de langverwachte update van het HD op 1 onderzoek. Allereerst wil ik alle deelnemers bedanken voor hun deelname! Dankzij inzichten die we met dit onderzoek hebben verkregen zijn we o.a. een probleem met de HD Glas streams, waar bovengemiddeld veel beeldfouten optreden, op het spoor gekomen. Dit probleem is nog in onderzoek.

We hebben ook geconstateerd dat bij zappen tussen NPO 1, 2, en 3 HD en HD Glas beeldverstoringen optreden. De oorzaak is gevonden en dit probleem wordt opgelost in een nieuwe versie van de TV ontvanger software, deze wordt dit najaar uitgerold. Aanvullende oproep: Ervaar jij naast het zappen ook beeldverstoringen tijdens het kijken of bij het oproepen van het menu van de TV ontvanger? Laat ons dit dan nog weten in een reactie onder dit bericht.

Over de uitrol van HD op 1 kan ik jullie mededelen dat er inmiddels een planning en architectuur opgesteld is waarmee iedereen altijd de best mogelijke beeldkwaliteit vanaf kanaal 1 zal krijgen, uiteraard afhankelijk van de beschikbare bandbreedte en het aantal TV ontvangers. Dit zal volgend jaar gefaseerd worden uitgerold om de kwaliteit te kunnen waarborgen. De HD Glas streams zullen vooralsnog alleen op glasvezel aansluitingen ingezet blijven worden.
.

Bron
Goed om te lezen, werd ook wel eens tijd! Ik hoop dat de uitrol voorspoedig verloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

PRIJSVERHOGING.
Beste Tweakers, XS4ALL heeft de prijs verhoogd bij die klanten die maandelijks een acceptgiro ontvangen. De prijs is m.i.v. 1 oktober 2015 per acceptgiro €. 2,50. M.a.w. €. 30,00 per jaar. Het is geen stemmingmakerij maar het wordt steeds gekker.
Pagina: 1 ... 34 ... 108 Laatste