[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 ... 33 ... 108 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 10:48
EAI schreef op zondag 21 juni 2015 @ 20:43:
Ging om oplevering glasvezelverbinding, onze wijk zijn ze aan het uitrollen.
Reggefiber laat inderdaad steekproeven uitvoeren op de kwaliteit van gemaakte aansluitingen. En daarnaast zijn er ook nog eigen servicemedewerkers die deur aan deur langs gaan om te vragen of alles naar wens is gegaan en of er nog vragen of onduidelijkheden zijn. En mochten mensen dan alsnog een abonnement willen, dan kunnen zij ter plaatse neutraal advies geven.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 22:09
Mijn jaar abbo is verlopen. Iemand hier al een keer een 2e aanbieding afgedongen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWolfer
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-09 12:00
Lord_Dain schreef op maandag 22 juni 2015 @ 15:13:
Mijn jaar abbo is verlopen. Iemand hier al een keer een 2e aanbieding afgedongen?
Ik heb op onderstaande actie ondernomen; dat komt omdat ik letterlijk en praktisch net TV had van Xs4all (nu alles via Glas) en vervolgens het HD Extra pakket er bij Xs4all/KPN uit werd gehaald.
Ik vond dat niet fair want ik kijk Eurosport 2 HD (ik volg de MotoGP) en zou daar dus minimaal 1 jaar van mogen profiteren als nieuwe abonnee... de 'gewone' Eurosport 2 (SD) zit/zat al in het Pluspakket.

nieuws: Xs4all verhoogt de tarieven van zijn internetabonnementen

[ Voor 3% gewijzigd door StarWolfer op 22-06-2015 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:19
Al jaren bel ik bij aflopen van mijn 1-jarig abo-contract naar afdeling opzeggingen. Je kunt dan overleggen over kortingen en aanbiedingen die je er toe kunnen brengen weer een 1-jarig contract af te sluiten.
Ik ben daarover tevreden.

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:18

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

17 Juni - Glasvezel compact besteld op nieuwbouw locatie via Reggefiber.nl
22 Juni - Installatie pakket verzonden volgens XS4all
26 Juni - Installatie pakket binnen
29 Juni - Monteur voor de deur en vertrokken binnen notime, ik heb een werkende glasvezel verbinding! oOo

Als het meezit binnen twee weken van bestelling naar oplevering, ik zeg (tot nu toe) netjes :Y

[ Voor 25% gewijzigd door WeaZuL op 30-06-2015 18:42 ]

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 14:02

sHELL

VR "connoisseur"

Ik heb laatst mijn TV opgezecht, dat kon direct en zonder problemen. Kreeg daarna direct een aanbieding voor internet van 1 jaar met de eerste 6 maanden 10 euro korting. Had er niet om gevraagd, maar zeg er natuurlijk geen nee tegen.

[ Voor 14% gewijzigd door sHELL op 24-06-2015 20:46 ]

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:38
Afgelopen weekend besteld (zaterdag). Wilde dit via internet doen. Maar daar bleek toen een gratis monteur bij te zitten. Nu kan ik het prima zelf en mijn drukke agenda kennende, wordt het midden in de nacht dat er een keer tijd voor is. Even de verkoop gebeld, 2 minuten voor sluitingstijd, en toen zonder protesteren heel prettig geholpen. De €35 startkosten kwijtgescholden gekregen en net een mailtje ontvangen dat morgen de spullen in huis zijn. Nouja, m'n nieuwe huis dus, waar 2 juli pas de sleutel van komt :p Dus dat schiet lekker op zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 12:58
TFZ61 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 21:55:
Via Twitter support gekregen van XS4all (ik was niet zo slim om de tips in dit forum alvast uit te printen)

Zelf het NT kastje geplaatst, en ik zag dat ik gelijk signaal had. FRITZ!Box aangesloten, TV aangesloten, twee siemens DEC telefoons verbonden met de FRITZ!Box. Wist eigenlijk niet hoe ik nu de 2e TV moest aansluiten, mocht de monteur doen! (FRITZ!Box LAN 1 internet, LAN 4
Morgen wordt mijn verbinding opgeleverd, zat me nog even af te vragen welke tips van het forum je bedoelde...
En moet de kabel van NT naar Fritz!box in de DSL/Tel port op de FB? In de Manuel word namelijk continue over een telsplitter gesproken ( al moet ik toegeven dat ik hem wat vluchtig door heb gelezen... ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:06
(jarig!)
L201 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 22:34:
[...]

Morgen wordt mijn verbinding opgeleverd, zat me nog even af te vragen welke tips van het forum je bedoelde...
En moet de kabel van NT naar Fritz!box in de DSL/Tel port op de FB? In de Manuel word namelijk continue over een telsplitter gesproken ( al moet ik toegeven dat ik hem wat vluchtig door heb gelezen... ;))
Heb je alles in 1? (incl. iptv en telefonie?).

Glasvezel:
NT verbinden met LAN1 van je FRITZ!box. Met vaste PC connecten en configureren (default ip: 192.168.178.1)

Inloggen en de wizard start op. Je moet dan kiezen voor XS4ALL FTTH IPTV. (indien je IPTV hebt) Bij mij bleef de wizard hangen, maar ik zag dat ik een werkende verbinding had. Ik heb de wizard afgesloten, daarna weer ingelogd op de FRITZ!box en alles was goed ingesteld.

Tweet van XS4all:
Verbind je NT met LAN1 van de FB. Kies dan in de wizard voor XS4ALL FTTH of XS4ALL FTTH IPTV. Succes! *BN

LAN4 is gereserveerd voor IPTV. Mocht je meer dan 1 aansluiting hebben, krijg je van de monteur (indien gekozen) een simpele switch (10/100) om het TV signaal te splitsen. LAN4 in switch, in switch je IPTV kabels.

Tweet van XS4all:
TV ontvangers kan je aan LAN4 aansluiten. Telefonie kan je via de Wizard instellen (links onder in het menu) *BN

Mocht je ook telefonie hebben: Wizard starten voor telefonie. Je hebt een pincode nodig voor de instellingen van de VOIP. Voor het nummer in te voeren (even uit het hoofd) had je de inloggegevens van mijnxs4all nodig.

Achteraf stelde het niet veel voor, maar gelukkig via Twitter werden mijn vragen snel beantwoord.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
TFZ61 schreef op zondag 28 juni 2015 @ 23:01:
[...]
Heb je alles in 1? (incl. iptv en telefonie?).
Ik heb idd alles in 1... Lan4 had ik wel gezien ja, maar over aansluiting op NT kon ik niet direct wat vinden voor aansluiting op ftth. Twijfelde daarom al tussen Lan1 op de DSL uplink pakken. Maar word gewoon Lan1 dus :) en Lan2 en Lan3 zijn dan gewoon beschikbaar voor ethernet? Of is een van die twee ook nog reserved?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:26

netblade

Sunrise

De FB heeft flexpoorten, gewoon profiel FTTH selecteren zonder IPTV erachter en je hebt routed mode tv. Dan kun je de tv ontvangers in elke lan poort stoppen. En desgewenst het signaal nog met een switch verdelen voor eventuele smarttv's consoles en andere apparatuur bij de tv.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFZ61
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:06
(jarig!)
netblade schreef op maandag 29 juni 2015 @ 07:44:
De FB heeft flexpoorten, gewoon profiel FTTH selecteren zonder IPTV erachter en je hebt routed mode tv. Dan kun je de tv ontvangers in elke lan poort stoppen. En desgewenst het signaal nog met een switch verdelen voor eventuele smarttv's consoles en andere apparatuur bij de tv.
Kijk, mensen met meer ervaring. Omdat ik alles in 1 had heb ik voor die IPTV gekozen. Maar dit is uiteraard zeer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
netblade schreef op maandag 29 juni 2015 @ 07:44:
Interessant! Zijn er nog bepaalde voorwaarden om het een of het ander te kunnen of moeten selecteren? Of met andere woorden, kan je in alle gevallen zonder problemen voor beide varianten kiezen, of is dat afhankelijk van abonnements instellingen oid?
Ik vraag me namelijk af wat dan het voordeel van de FTTH IPTV variant is als die eigenlijk alleen maar meer beperkt??

En kan dat achteraf ook aangepast worden? Neem aan van wel, maar heb nog geen ervaring met FB...

Edit: Inmiddels is mijn VPN naar thuis eruit gegaan, dus de oude verbinding van Telfort is eraf... :) Ben benieuwd wanneer ik in mijn statusupdate bij xs4all een oplevering zie verschijnen :D (of komt dat pas nadat ik mijn NT vervangen heb??)

[ Voor 19% gewijzigd door L201 op 29-06-2015 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:58
Ik zit eraan te denken van Telfort (XMS) 100/100 alles-in-1 glasvezel over te stappen naar XS4all 20/20 internet compact. Radio luisteren doe ik via internet met twee Airport Express stations. TV kijk ik via een DVB-T antenne op de TV's in huis of Chromecast en de NPO app. Films en series via Netflix en HBO Go. Ik zie geen reden om nog langer voor een 100/100 verbinding te blijven betalen.

Het enige wat mij tegenhoud is het Fritzbox modem/router. Ik heb nu rechtstreeks vanaf de PacketFront een ESXi server met Sophos UTM aangesloten. De Sophos krijg het externe adres van Telfort. Is het bij XS4all ook weer zo te regelen zonder Fritzbox?

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:52
Ja, zolang hetgeen wat je eraan hangt maar VLAN's en PPPoE ondersteunt :). En als je ook TV neemt zal hij ook op de 1 of andere manier VLAN 4 weer untagged moeten aanbieden aan de STB's.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Afbeeldingslocatie: http://141.105.0.19/got/sophos-utm-wan.jpg

Kijk, dat is goed nieuws. Ik kan wat PPPOE instellingen ingeven. :)

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik zie alleen geen optie voor VLAN tagging

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Moet ik VLAN taggen als ik geen TV neem? Pakt hij dan VLAN 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ja, Internet komt binnen met de VLAN 6 tag. Dit moet je router snappen, anders doet die er niets mee. Heeft je router niet deze mogelijkheid, dan kun je er een managed switch tussen zetten die voor jou de VLAN tag eraf haalt. Zie ook: http://netwerkje.com/eigen-router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas
Top, daar kan ik wat mee. Bedankt MegaTronics.

In het ADSL tijdperk deden wij nog weleens ZyXEL modems 'spoofen?' Deze gaf dan netjes het externe adres door aan het eerstvolgende apparaat. Misschien krijg ik zoiets voor elkaar bij de Fritzbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:26

netblade

Sunrise

L201 schreef op maandag 29 juni 2015 @ 10:52:
[...]

Interessant! Zijn er nog bepaalde voorwaarden om het een of het ander te kunnen of moeten selecteren? Of met andere woorden, kan je in alle gevallen zonder problemen voor beide varianten kiezen, of is dat afhankelijk van abonnements instellingen oid?
Ik vraag me namelijk af wat dan het voordeel van de FTTH IPTV variant is als die eigenlijk alleen maar meer beperkt??

En kan dat achteraf ook aangepast worden? Neem aan van wel, maar heb nog geen ervaring met FB...

Edit: Inmiddels is mijn VPN naar thuis eruit gegaan, dus de oude verbinding van Telfort is eraf... :) Ben benieuwd wanneer ik in mijn statusupdate bij xs4all een oplevering zie verschijnen :D (of komt dat pas nadat ik mijn NT vervangen heb??)
Nee totaal niet, het werkt al sinds december bij de xs4all gebruikers, maar het wordt niet door xs4all ondersteund, dus vandaar dat ze er niet mee komen als suggestie.
Ikzelf zit bij KPN maar heb toevallig ook een FB7490 liggen en daarbij werkte het met de FTTH instellingen in 1x.
Achteraf hun je het altijd aanpassen door bij het internet profiel iptv te kiezen.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-09 11:19
Sinds vandaag aangesloten op 500/500 via XS4ALL, De router is een pfSense VM onder ESXi 6.0 op mijn HP server. met 6 Fysieke LAN interfaces.

Ik gebruik de meegeleverde FB7490 met deze instelling op een lanpoort van mijn pfSense machine:
"An existing Internet connection in the network will be shared."
"Draait" zonder problemen als luxe AP / Switch, Voip interface (4 lijnen van onder andere cheapconnect) en DECT thuisstation.

Na de ellende van Lijbrandt en Telfort, zelf de Genexis fiberxport vervangen nadat mijn internet vanochtend verdween, en meteen krijg ik verbinding en alles werkt. (na vlan tag en pppoe instellen natuurlijk)

Kijk Telfort, zo moet dat, en niet een klant 3 dagen zonder laten zitten!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/C2C0wWH.png

[ Voor 3% gewijzigd door H00GiE op 29-06-2015 15:57 . Reden: speedtest erbij geplakt. ]

"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/4468548065.png

Volgens mij werkt mijn nieuwe verbinding :)

Is het bij die FritzBox ook mogelijk om hem in een andere ip range te zetten? Nu staat hij ingesteld op adressen binnen 192.168.178.x segment, maar mijn oude situatie zat op 10.0.x.x.. En ik zou hem daar liever weer op zetten, zodat alle vaste pc's etc gewoon zelfde ips kunnen houden...
Onder Home Network zie ik zo snel niks zitten daarover

[ Voor 60% gewijzigd door L201 op 29-06-2015 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanBen
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-04-2022
L201 schreef op maandag 29 juni 2015 @ 21:35:
[afbeelding]

Volgens mij werkt mijn nieuwe verbinding :)

Is het bij die FritzBox ook mogelijk om hem in een andere ip range te zetten? Nu staat hij ingesteld op adressen binnen 192.168.178.x segment, maar mijn oude situatie zat op 10.0.x.x.. En ik zou hem daar liever weer op zetten, zodat alle vaste pc's etc gewoon zelfde ips kunnen houden...
Onder Home Network zie ik zo snel niks zitten daarover
Dat kan.
Onder Home network, en dan Network.
Dan Network settings, en naar beneden scrollen naar IPv4 addresses.
Daar kun je het interne netwerkadres aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Ik had hem inmiddels gevonden, moest eerst naar advanced modus gaan, vandaar dat ik hem niet kon vinden :)

Internet en TV werkt nu naar behoren, enkel telefonie moet ik nog configureren, maar die wil ik eigenlijk via de asterisk laten lopen. Iemand hier die toevallig een werkende sip.conf heeft daarvoor?? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:44
L201 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 11:27:
Internet en TV werkt nu naar behoren, enkel telefonie moet ik nog configureren, maar die wil ik eigenlijk via de asterisk laten lopen. Iemand hier die toevallig een werkende sip.conf heeft daarvoor?? :)
De gehele conf lijkt me wat overdreven, maar dit zijn de XS4ALL-specifieke settings uit mijn RasPBX-configuratie.

code: sip_additional.conf
1
2
3
4
5
6
7
8
[xs4all]
username=0881234567
type=peer
secret=pwd123
insecure=port,invite
host=sip.xs4all.nl
dtmfmode=inband
context=from-trunk-sip-xs4all

code: sip_registrations.conf
1
register=0881234567:pwd123@sip.xs4all.nl/0881234567

Enig probleem dat ikzelf ervaar is dat als ik asterisk op een andere poort dan 5060 (UDP) laat luisteren, de registratie na enkele minuten verloren gaat. Dus fail2ban bant er vrolijk op los :)

offtopic:
post nr 1000 \o/

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Ik heb net mn installatiepakket opengemaakt en uitgepakt... Maar klopt het wel dat ik nog een glasvezel kabel mis die vanaf de oranje Reggefiber unit naar de NT moet?

Lama, moet kennelijk volgens het internet dat oranje ding eraf halen en de NT erop zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door ShitHappens op 02-07-2015 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ShitHappens schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 16:44:
Ik heb net mn installatiepakket opengemaakt en uitgepakt... Maar klopt het wel dat ik nog een glasvezel kabel mis die vanaf de oranje Reggefiber unit naar de NT moet?
Nee. Die oranje unit bestaat uit 2 delen. Dat zijn lege beschermkappen. De linker gaat er straks af en daar moet de NT op die je nu in het pakket hebt zitten. Ze hebben ook min of meer dezelfde vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Dan krijg je uiteindelijk zo iets:

Afbeeldingslocatie: http://spilleman.net/gathering/glasvezel4.jpg

Alleen is hier het oranje een beetje wit uitgeslagen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Ik had t alweer gemerkt, met de juiste Google termen gevonden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Vanavond rond 21u00 lag opeens alles eruit. Ff in de Fritzbox de verbinding opnieuw opgezet en daarna alles weer werkend gelukkig, maar beetje vaag was het wel. Iemand hier het ook gemerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Het is goed aan t onweren geweest, hier en daar zullen vast wel wat stukjes infra geraakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Dat zou kunnen. Gelukkig hebben ze volgens de xs4all reclame alles redundant uitgevoerd.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:14
Behalve de NTU in mijn meterkast. Die was helaas kaduuk (net als een access point, poe switch en nog wat ander spul) na een inslag bij de buren...
NTU is net vervangen, snelle service van Guidion en xs4all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Out.of.Control schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:05:
Behalve de NTU in mijn meterkast. Die was helaas kaduuk (net als een access point, poe switch en nog wat ander spul) na een inslag bij de buren...
NTU is net vervangen, snelle service van Guidion en xs4all.
Maar dat ligt niet aan de glasvezelaansluiting maar aan de stroomaansluiting die erop zit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Barre73 schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 11:10:
[...]

Maar dat ligt niet aan de glasvezelaansluiting maar aan de stroomaansluiting die erop zit :-)
Dus de snelle service van Guidon en XS4all ligt aan de stroomaansluiting? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Thombias schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 15:52:
[...]

Scherp, en dat met dit weer. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Thombias schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 15:52:
[...]

De NT is op glas aangesloten en op stroom. Die glasaansluiting heeft niet gezorgd voor schade. De stroomaansluiting (van de NT dus) daarentegen wel door de piek in het stroomnet.

Zo beter geformuleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Of via de utp-aansluiting, want van de router (die op zolder staat) was de utp-poort kapot die aan de NTU hangt en nog twee switches zijn ook vertrokken naar de eeuwige bittenvelden.
Blijkbaar is er ook een flinke piekspanning geïnduceerd op een aantal netwerkkabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat zou goed kunnen. Maar stroomnet is waarschijnlijker denk ik

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik denk niet dat er zoveel stroom over een utp kabeltje kan, dan brandt ie nl. door. Piek in het stroomnet kan er voor zorgen dat een hoop apparaten kapot gaan. Om dit in het vervolg te voorkomen zou ik zeker adviseren aan het begin van de keten een zekering/overspanningsbeveiliging te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Er hoeft echt niet veel stroom over een UTP kabel heen om schade aan te richten hoor ;)

Electromagnetische inductie is zeker een veel voorkomende oorzaak van schade aan apparatuur. Vooral het "kopernet" van KPN of de coax van de kabelaar fungeert geregeld als 'antenne' als dit toevallig in het EM veld van een blikseminslag ligt.

Maar meestal merk je dat dan aan het kapot zijn van een deel van het apparaat (bv. de 'tuner' in een kabelmodem of TV, of de chip die de netwerk interface of ADSL interface aanstuurt en doet de rest van het apparaat het op zich nog wel.

Maar goed, zelfs dat is allemaal erg afhankelijk van de getroffen apparaten en hoe ze in elkaar zitten.

Als ik de post van @MauriceJ nog een keer lees, dan geeft hij ook aan dat bv. op z'n router alleen de WAN poort stuk was. Inductie is dus nog nieteens zo'n heel rare conclusie want de kans dat z'n router via het stroomnet zodanig is getroffen dat hij het nog wel doet maar alleen de WAN interface niet, is ook wel weer erg klein :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Precies, dat wou ik nog antwoorden aan Lord_Dain maar je was me voor ;-)

Nog een aanvulling: overigens zit er al een overspanningsbeveiliging in de meterkast (grof) en zit er nog een fijnbeveiliging bij de meeste apparatuur. Ook de router met defecte WAN-poort zat achter een fijnbeveliging.
Zo zie je maar dat dat ook niet altijd schade kan voorkomen.

Een procurve 1810-24g die nota bene uitstond (via een stekkerblok met schakelaar) is helaas ook defect. Gaat wel aan, maar komt niet door de self-test.

[ Voor 75% gewijzigd door Out.of.Control op 05-07-2015 08:06 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Bizar dat er zoveel stuk is gegaan! Tijd voor een wireless bridge :P

[ Voor 25% gewijzigd door Lord_Dain op 05-07-2015 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-09 08:51
Ik heb een alles-in-1 pakket van XS4ALL en zou graag i.p.v. mijn fritzbox, mijn Netgear AC1900 als router gebruiken. Ik blijf echter mijn fritzbox nodig houden voor tv en telefonie. Kan iemand uitleggen hoe dit in te stellen?
Blijft telefoon en tv werken als ik de DHCP op mijn fritzbox uitzet en de Netgear dit laat afhandelen?

Gezien praktische overwegingen (plaatsen waar aansluitingen als telefoon en tv noodzakelijk zijn) wil ik de volgende opstelling gebruiken
NTU --> Fritzbox --> Netgear

[ Voor 38% gewijzigd door daanNL op 07-07-2015 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Laatst online: 09:58
Is al eerder in dit topic aan bod geweest volgens mij. In het kort komt het erop neer dat je uit je NTU twee aparte VLANs krijgt op een dot1q (802.1q) trunk. Als je dit invoert op een willekeurig apparaat dat dit ondersteunt, kun je je IPTV vlan rechtstreeks je STB insturen. Telefonie gaat gewoon over internet, dus als je Fritzbox internet toegang heeft, dan kan die telefonie afhandelen.

Wat je dus kunt doen (aangenomen dat die netgear dot1q snapt):

code:
1
2
NTU -> Netgear \> STB
               -> Fritzbox + rest netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-09 08:51
anboni schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 14:40:
Is al eerder in dit topic aan bod geweest volgens mij. In het kort komt het erop neer dat je uit je NTU twee aparte VLANs krijgt op een dot1q (802.1q) trunk. Als je dit invoert op een willekeurig apparaat dat dit ondersteunt, kun je je IPTV vlan rechtstreeks je STB insturen. Telefonie gaat gewoon over internet, dus als je Fritzbox internet toegang heeft, dan kan die telefonie afhandelen.

Wat je dus kunt doen (aangenomen dat die netgear dot1q snapt):

code:
1
2
NTU -> Netgear \> STB
               -> Fritzbox + rest netwerk
Bedankt voor je snelle reactie. Helaas is dit abracadabra voor mij :? Ik kom de term VLAN en dot1q (802.1q) trunk nergens tegen.... Zou dit bij port forwarding moeten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
daanNL schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 15:07:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie. Helaas is dit abracadabra voor mij :? Ik kom de term VLAN en dot1q (802.1q) trunk nergens tegen.... Zou dit bij port forwarding moeten staan?
Kom je hier verder mee?
http://kb.netgear.com/app...etup-for-nighthawk-router

NB: In het Tweak topic speelde dit ook en toen kwamen we erachter dat Netgear de term VID gebruikt vooor het Vlan nummer. Dus de term Vlan was nergens te vinden maar wel de term VID. Is dus hetzelfde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Je zou ook nog eens op http://netwerkje.com/ kunnen rondbladeren. Daar wordt ook het nodige uitgelegd. Is wel voor KPN, maar bij xs4all is volgens mij het belangrijkste verschil dat telefonie geen eigen vlan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.babek
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

mr.babek

-+-+-+-+-+

Is er iemand die Cfosspeed gebruikt in combinatie met een fritzbox (in mijn geval een 7490)?
Cfosspeed is een trafficshaper die ik bij ziggo vele jaren heb gebruikt maar nu ik de software gebruik in combinatie met de fritzbox/xs4all houdt ik van de 500mbit nog maar 350mbit over als ik het installeer.
Ook al zet ik trafficshaping uit in de software of/en zet ik alle priotiriseringen uit in de fritzbox.
Iemand anders dit probleem misschien ook en hopelijk een oplossing?
Ik vind het echt jammer dat ik de software niet meer kan gebruiken omdat het echt wel helpt als je tegelijk upload / download. Ik heb ook al contact gezocht met cfos support maar daar kom ik ook niet verder mee.

Obsidian 750D,MSI Tomahawk z790, i9 13900K, H150i, 64GB DDR5 6200Mhz, INNO3d RTX4090,AX1200 PS, 4TB NVMe SSD, LG C1 48" 4K OLED, Next Level Racing GT Track, Fanatec DD Wheel&Pedals, KRK Rokit 6 speakers, Corsairt Virtuoso XT headset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Geen ervaring met de software.

Maar in mijn ervaring (overigens met maximaal 100 mbit Telfort verbinding) is de trafficshaping in de FB 7490 dusdanig goed dat ik nooit enige probleem ondervind bij tegelijk uploaden en downloaden, ook niet bij meerdere connecties.

Waar dan nog extra software gebruiken?......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Barre73 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 15:34:
[...]

Kom je hier verder mee?
http://kb.netgear.com/app...etup-for-nighthawk-router

NB: In het Tweak topic speelde dit ook en toen kwamen we erachter dat Netgear de term VID gebruikt vooor het Vlan nummer. Dus de term Vlan was nergens te vinden maar wel de term VID. Is dus hetzelfde....
Asus gebruikt ook de term VID voor VLAN aanduiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.babek
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

mr.babek

-+-+-+-+-+

eymey schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:23:
Geen ervaring met de software.

Maar in mijn ervaring (overigens met maximaal 100 mbit Telfort verbinding) is de trafficshaping in de FB 7490 dusdanig goed dat ik nooit enige probleem ondervind bij tegelijk uploaden en downloaden, ook niet bij meerdere connecties.

Waar dan nog extra software gebruiken?......
Maar blijf je de maximale snelheid houden (- ongeveer 10%) als je de lijn volduwt met uploads en downloads tegelijk? Dat lukt met cfos wel namelijk en met de trafficshaping van de 7490 bij lange na niet. Tenminste niet bij mij. Dus ik zou willen dat ik de hele handel kon disabelen maar schijnbaar doet de 7490 toch nog iets ook al zijn er geen priorities ingesteld. Eigenlijk zou ik de hele 7490 niet nodig hebben maar liever een UTP kabel van de nt naar mijn netwerkkaart. Maar dat kan niet lijkt me?

Obsidian 750D,MSI Tomahawk z790, i9 13900K, H150i, 64GB DDR5 6200Mhz, INNO3d RTX4090,AX1200 PS, 4TB NVMe SSD, LG C1 48" 4K OLED, Next Level Racing GT Track, Fanatec DD Wheel&Pedals, KRK Rokit 6 speakers, Corsairt Virtuoso XT headset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hier is dat geen probleem nee.

Over hoe je de fb er tussenuit zou kunnen halen is in dit topic trouwens genoeg info te vinden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:06
Goedemiddag,

Ik heb sinds 2 maanden Glas van XS4all na een overstap van KPN en dat bevalt mij prima. Nu zit ik alleen met 1 ding wat af en toe wat irritant is dat als je later op de avond tv kijkt dat je opeens uit het niets een soort "kinderslot" krijgt. Bv laatste toen mijn vriendin en ik wat serie's zaten te kijken op Veronica geloof ik en toen kwam een series over casino's en opeens, uit het niets, de hele avond geen last van gehad moesten we 4 cijferige pin-code invoeren.

Dat moesten we eerst weer opzoeken en toen we dat ingevoerd hadden werkte het weer. Maar toch lastig en waarom kwam dat opeens? Kan ik dat bv ergens permanent uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
Zeker.

ik zou zeggen: RTFM!

Is inderdaad kinderslot.

Het staat in de handleiding onder TV Kijken Beveiligen (pag 55 bij mij).

[ Voor 12% gewijzigd door janbal op 10-07-2015 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:08

GG85

.......

Kan iemand me vertellen welke NTU XS4ALL meelevert tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Het is dat zwarte ding een aantal posts hierboven, post van Megatronic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Die is donkergroen en komt tegenwoordig bijna altijd in het wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Wat is tegenwoordig dan? Bij ons is het pas een jaar geleden geïnstalleerd, is er nu al weer een ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Lord_Dain schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 19:56:
Wat is tegenwoordig dan? Bij ons is het pas een jaar geleden geïnstalleerd, is er nu al weer een ander?
KPN begon meer dan een jaar geleden al met witte en groene door elkaar te leveren. Zit verder weinig verschil tussen hoor, behalve dat de witte een heel klein beetje groter is. En het merk. Want de witte is een ZTE en de groene is een Genexis MC901. Type van die witte weet ik zo even niet.
De groene zie ik bijna niet meer bij nieuwe aansluitingen , de witte wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik heb nog eens goed gekeken en nu zie ik dat íe inderdaad niet zwart is maar heel donkerblauw-groen.

KPN levert dus ook de NT voor XS4All? Op zich wel logisch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Deze NT, samen met een "modem/router" (Experiabox of Fritzbox) hoort bij het dienstenpakket van de operator KPN Wholesale en dit specifieke pakket. Dat pakket is alleen nog beschikbaar voor eigen providers dus deze NT wordt gebruikt door KPN Glasvezel, XS4all, en Telfort.
Daarnaast zijn er andere providers die em gebruiken in combinatie met een modem/router apparaat. Tweak is een bekend voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Toen ik overstapte van XMS naar XS4ALL werd mijn FTU/NTU vervangen door een Genexis. Lijkt qua vorm op
deze,
maar dan zonder telefoon en TV en met maar 1 UTP aansluiting en met de tekst Gigabit erop.

Toen vorige week de bliksem de NTU opblies werd hij vervangen door zo'n zelfde exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Functie is exact hetzelfde als wat we hiervoor bespraken. Dat het een ander soort is komt door de FTU die door Reggefiber is gebruikt. De jouwe (Genexus FXP100) is gebruikt tot ca 2011. Daarna ging Reggefiber verder met de UFTU van Tyco. Daar moet voor bijvoorbeeld XS4all de eerder genoemde op.

Beiden functioneren als een Mediaconverter. Converteer glassignaal naar Ethernetsignaal om door te zetten naar een aparte router die alles regelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Dat laatste is helder. Ik ben overigens in 2013 overgestapt en op dat moment werd dus die FXP100 geplaatst (daarvoor zat er een packetfront van XMS).
Ik had toen al verwacht die UFTU te krijgen, maar dat heeft er wellicht mee te maken dat er in andere delen van Amersfoort ook al gewerkt werd met de Genexis (maar dan met telefoon en TV aansluiting).

Mij maakt het verder niet uit, als het maar werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H00GiE
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-09 11:19
GG85 schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 14:15:
Kan iemand me vertellen welke NTU XS4ALL meelevert tegenwoordig?
Ik kreeg een Genexis FiberXPort OCG-1012n_v2 thuis gestuurd.
±490mbps down / ±530mbps up

offtopic:
Ik vond na verhuizing hier een Genexis FXP-100 in 2013 met dummy NTU, voor lijbrandt/telfort is er toen een Genexis FiberXPort OCG-118mx_v5 opgezet, recentelijk dus (lees: vorige week Maandag) zelf vervangen voor die van XS4ALL.

De "oude" (OCG-118mx_v5) heb ik niet hoeven terugsturen, die ligt hier nog steeds.(iemand interesse??)

[ Voor 29% gewijzigd door H00GiE op 11-07-2015 17:13 ]

"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Hier werkt al een tijdje pauzeren functie niet meer op de VIP1853 ontvangers.

Je kan wel pauzeren maar als je daarna (bv na 10 minuten) weer op play drukt slaat ie het hele stuk over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
Daar heeft XS4All een helpdesk voor.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Zijn er hier mensen die veel webtv gebruiken? Ik merk dat de stream de laatste tijd regelmatig 'hikt', waarbij de audio lijkt te stotteren en bv. bij gepraat zaken dubbel gezegd worden? Iemand anders dit ook gemerkt?

Na een tijdje is de audio stream dan out of sync met de vid stream...

[ Voor 14% gewijzigd door Lord_Dain op 12-07-2015 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 21:45
Zie net in de xs4all discussiegroepen dat internet compact toch ook voor bestaande klanten in prijs verhoogd gaat worden naar € 32,50.
Dat was natuurlijk te verwachten, maar toch weer jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 07:44
Gisteren omgezet van KPN naar XS4ALL en rond de middag kreeg ik al een mailtje van mijn eigen FRITZ dat ik een nieuw IP had.

's avonds de 7490 aangesloten. Geen username in moeten vullen eigenlijk.

LAN 4 met een eigen switch naar de televisie ontvangers doorgezet , werkt in 1 keer (ACCESS poorten, bij KPN was dit TRUNK)

LAN 1 aan de glas-module
En LAN 2 naar mijn eigen switch voor het netwerk.

Werkt allemaal prima eigenlijk.

1 opmerking : upload is 125mbit, download 50mbit. Ik heb een 50/50 pakket. Opmerkelijk maar ik zal niet klagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 22:49
Iemand ideeen voor het probleem dat ik sinds gisterenavond heb?
TV beeld viel regelmatig weg totdat het nu helemaal geen zender meer weergeeft. Menu's ed werken gewoon en ik zie ook gewoon de stream over de interface naar de decoder gaan en verandert ook als ik van zender wijzig.

Ik heb reeds aan en uit gehad (diverse keren), reset volgens https://www.xs4all.nl/ser...ger-type-2260-of-1853.htm alsmede software opnieuw laten downloaden. Test doorlopen, geen beeld, maar wel gewoon goed resultaat wat betreft netwerk (gateway pingable e.d.). Gids komt ook gewoon netjes door.

Voordat ik xs4all bel, vroeg ik me af of hier misschien tweakers zijn die dit herkennen en mij een suggestie kunnen doen.

Update: Xs4all gebeld. Ze willen mij niet meer verder helpen totdat ik de Fritzbox in bedrijf heb genomen. Dat heb ik niet. Sinds de start (maart) direct aangesloten zonder het modem. Ze willen mij niet verder helpen met de diag van de tv ontvanger zelf. :-(

[ Voor 13% gewijzigd door mgizmo op 16-07-2015 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed73
  • Laatst online: 12-09 23:21
mgizmo schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 09:03:

Update: Xs4all gebeld. Ze willen mij niet meer verder helpen totdat ik de Fritzbox in bedrijf heb genomen. Dat heb ik niet. Sinds de start (maart) direct aangesloten zonder het modem. Ze willen mij niet verder helpen met de diag van de tv ontvanger zelf. :-(
Gewoon even de Fritzbox aansluiten, kost je 5 minuten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
ed73 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 10:32:
[...]

Gewoon even de Fritzbox aansluiten, kost je 5 minuten.....
Ja, bij mij iets langer. Het apparaat staat in de opslag buiten de deur namelijk samen met de NTU :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Lijkt mij trouwens ook vanzelfsprekend dat je eerst de door provider geleverde CPE in bedrijf stelt voordat zij straks misschien op 'spoken' jagen.

Ik insinueer geen onkunde of wat dan ook, maar je zal niet de eerste zijn die uiteindelijk moet toegeven dat hij toch ergens een foutje in eigen configuratie heeft gemaakt of z'n oplossing toch wat 'bugs' bevatte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
eymey schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 10:45:
Ik insinueer geen onkunde of wat dan ook, maar je zal niet de eerste zijn die uiteindelijk moet toegeven dat hij toch ergens een foutje in eigen configuratie heeft gemaakt of z'n oplossing toch wat 'bugs' bevatte ;)
Ja begrijp ik, maar TV gaat niet via de routing interface, dus als het apparaatje een ip adres krijgt over vlan 4 en ik zie de multicast stream gewoon naar de switch interface gaan waarom op de STB aangesloten is en als ik van zender verander zie ik ook de multicast stream veranderen, dan zou ik denken dat het L2/L3 allemaal werkt. Hooguit denk ik dan dat de switch kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ook ik zou zo denken, inderdaad.

Maar ook ik weet door ervaring en schade en schande dat de realiteit nog steeds weerbarstig kan zijn.

Dus daarom gewoon het zekere voor het onzekere. Op zich moet het voor jou een kleine moeite zijn én het scheelt je misschien zelfs nóg een telefoontje naar de servicedesk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Probleem alleen is dat ik dan ook mijn internet verbinding onderuit trek en daar loopt nogal wat overheen. Moet ik dus vroeg in de ochtend doen. Komt goed. Ik heb een collega gevonden die mijn STB in ieder geval even gaan proberen en ik leen morgen een andere van hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 04:00
Ben op zoek naar een glasvezel provider voor een nieuwbouw woning. Momenteel heb ik glasvezel internet van ON met vast IP adres. Dit werkt op zich prima, echter kan ON in de nieuwe situatie geen vast IP adres meer leveren.
Door de provider bomen zie ik het bos niet meer, maar wil best wat meer betalen voor de features die ik wil. Alhoewel ik het topic heb doorgenomen ben ik er nog niet helemaal over uit.
- Levert xs4all internet via PPPoE e/o VLAN (bij voorkeur niet aangezien het extra configuratie vereist)?
- Leveren ze ook echt een vast IPv4 adres, en IPv6?
- De meegeleverde Fritzbox, is dat een fatsoenlijk apparaat? Kan ik ook mijn eigen router aansluiten zonder problemen?
- Leveren ze DVB-C? Via wel platform leveren ze IPTV? Is het qua beeldkwaliteit/zenders vergelijkbaar met Glashart/KPN bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
-Ja, vlans zijn gewoon bekend
-Ja, op alle pakketten.
-Nee, voor de gemiddelde Tweaker is de Fritzbox te beperkt qua instellingen. Verder is het wel een ok ding. +ja, zelf zonder problemen in 10 minuten de FB eruit gegooid en eigen Router ingesteld.
-Nee je zit echt aan de IPTV vast. De stb die wordt meegeleverd is niet verkeerd. Tv kwaliteit is goed in orde

[ Voor 83% gewijzigd door ShitHappens op 16-07-2015 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Toevoeging: zenders staan helaas niet optimaal op de juiste kanaalnummers. De HD kwaliteit die je van ON gewend bent vind je bij XS4all op 661 t/m 670. Op 1 en verder zit SD. Gewone HD zenders op 701 en verder.
Is KPN platform, niet Glashart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Nog een toevoeging:

De Fritz!box is een meer dan fatsoenlijk apparaat. Stabiel, goede WIFI (wel erg afhankelijk van je omgeving). In ieder geval stukken beter dan een Experiabox of een willekeurige provider box.

Veel instellingen zijn er in de Fritz!box overigens wel, maar vaak op een wat onlogische plek of onlogische manier. Maar zaken als hostnames, dhcp reservation, portforwarding, etc. zijn geen probleem.

Maar inderdaad, je haalt hem er ook net zo makkelijk tussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
STB is door een collega gecheckt en hij krijgt beeld. Terug bij mij thuis weer hetzelfde probleem.
Via VLC krijg ik beeld van de multicast stream maar meer niet dan wel beeld. Vanavond maar even de fritzbox uit de opslag ophalen. Kijken of dat helpt.

Mijn collega gaf aan dat hij een vriend ook een eigen router gebruikt en moet eens in de zoveel tijd de fritzbox aansluiten om alles weer "op gang" te helpen. Nu herken ik mij niet in deze situatie, internet werkt namelijk gewoon en ik zie de multicast stream ook gewoon binnenkomen, maar herkent iemand zich in deze situatie van het verplicht aansluiten van de fritzbox om de zoveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Nu online

Edd

mgizmo schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 19:48:
maar herkent iemand zich in deze situatie van het verplicht aansluiten van de fritzbox om de zoveel tijd.
Nee, sinds ik (vanaf begin dit jaar) bij XS4all zit gebruik ik een eigen router en loopt mijn IPTV ook via de router. Sinds een kleine week heb ik wel routed IPTV voor elkaar, maar dat terzijde.
Ik heb nog nooit de FritzBox aan hoeven sluiten om de IPTV "op gang te kijgen".
Welke router/switch/hardware gebruik je? Kan die goed omgaan met IGMP multicast? Dat wil ook nog weleens een probleempje geven.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
mgizmo schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 19:48:
maar herkent iemand zich in deze situatie van het verplicht aansluiten van de fritzbox om de zoveel tijd.
Nope. Sinds ik glas heb (2 jaar) heb ik de fritzbox er nog nooit tussen gehad. Heb dat ding zelfs nog steeds in doos zitten. Ethernet gaat bij mij vanaf de NTU een switch in, IPTV vlan gaat over een trunk rechtstreeks naar een andere switch waar de STB op zit. PPPoE wordt getermineerd op mijn firewall (op dit moment m0n0wall, in het verleden Sophos UTM gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Edd schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 19:54:
[...]

Nee, sinds ik (vanaf begin dit jaar) bij XS4all zit gebruik ik een eigen router en loopt mijn IPTV ook via de router. Sinds een kleine week heb ik wel routed IPTV voor elkaar, maar dat terzijde.
Ik heb nog nooit de FritzBox aan hoeven sluiten om de IPTV "op gang te kijgen".
Welke router/switch/hardware gebruik je? Kan die goed omgaan met IGMP multicast? Dat wil ook nog weleens een probleempje geven.
Mmm dan moet ik toch verder zoeken denk ik, even afgezien van xs4all erbij betrekken met de fritzbox, want misschien zit het wel bij KPN.
Ik gebruik een Netgear GS110TP... op de glaspoort de fiber en op een GE port de STB. Configuratie PVLAN 4 en untagged. De glasport tagged. Werkt sinds maart (dat ik bij xs4all zit) en eregisteren kreeg ik ineens uitval van het beeld, dat werd steeds frequenter totdat gisterenochtend tm nu zwart beeld. Van kanaal wisselen werkt alsmede de EPG, maar video beeld blijft zwart. Het feit dat EPG krijg en het menu netjes wordt weergegeven, kan het geen issue met HDMI zijn toch?

IGMP multicast ondersteunt ie overigens, sterker nog ik kan de configuatie instellen dat ie alleen naar bepaalde poorten mag sturen e.d., maar dat heb ik uit staan. Ik krijg ook gewoon het verkeer multicast verkeer binnen op de port als ik mijn MBP aansluit.
anboni schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 20:07:
[...]

Nope. Sinds ik glas heb (2 jaar) heb ik de fritzbox er nog nooit tussen gehad. Heb dat ding zelfs nog steeds in doos zitten. Ethernet gaat bij mij vanaf de NTU een switch in, IPTV vlan gaat over een trunk rechtstreeks naar een andere switch waar de STB op zit. PPPoE wordt getermineerd op mijn firewall (op dit moment m0n0wall, in het verleden Sophos UTM gebruikt)
Ik heb bijna dezelfde setup (en wel Sophos UTM trouwens, vind het goed draaien, waarom ben je er vanaf gestapt?)

[ Voor 26% gewijzigd door mgizmo op 17-07-2015 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Sophos kan (of kon, in ieder geval) niet overweg met de manier waarop xs4all IPv6 aanbiedt (geloof dat het probleem in de DHCP-PD zit, maar is alweer een tijdje geleden dat ik ermee bezig was). Met m0n0wall lukte dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
anboni schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 20:17:
Sophos kan (of kon, in ieder geval) niet overweg met de manier waarop xs4all IPv6 aanbiedt (geloof dat het probleem in de DHCP-PD zit, maar is alweer een tijdje geleden dat ik ermee bezig was). Met m0n0wall lukte dat wel.
Ja klopt inderdaad nog. Duidelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Oke, het ligt ergens tussen (HDMI) of aan de TV. Ik sluit net mijn monitor aan en ik heb direct beeld. Bijzonder dat ik dan wel op TV de EPG en het menu krijg maar niet het video signaal. Ik wijzig maar even van forum. Dank tweakers voor de verduidelijking van een aantal punten.

[ Voor 19% gewijzigd door mgizmo op 17-07-2015 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Nu online

Edd

mgizmo schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 20:29:
Oke, het ligt ergens tussen (HDMI) of aan de TV. Ik sluit net mijn monitor aan en ik heb direct beeld. Bijzonder dat ik dan wel op TV de EPG en het menu krijg maar niet het video signaal. Ik wijzig maar even van forum. Dank tweakers voor de verduidelijking van een aantal punten.
Dat is inderdaad wel heel erg vreemd. Even meedenkend, heb je al geprobeerd om de resolutie in de STB aan te passen naar een andere waarde? Heb je al een andere HDMI-kabel geprobeerd?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Edd schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 21:27:
[...]

Dat is inderdaad wel heel erg vreemd. Even meedenkend, heb je al geprobeerd om de resolutie in de STB aan te passen naar een andere waarde? Heb je al een andere HDMI-kabel geprobeerd?
Ja, dit is een hd ready tv, dus hij stond op 720p ingesteld de STB. Heb ik gewijzigd naar auto, geen verschil... gewijzigd naar 1080i (Dat geeft de tv aan als hdmi signaal er is), geeft geen verschil...
Dezelfde HDMI kabel in de monitor en direct tv beeld. Sluit ik mijn apple tv aan op mijn tv dan heb ik ook direct beeld. Ander HDMI kabel levert geen ander gedrag. Helaas heeft deze tv maar 1 HDMI port.

Ik ben niet snel uit het veld te slaan, maar logica is ver te zoeken. Enig dat ik nog zou denken is dat het STB video beeld anders is (encrypted of zo, of hoe heet dat... ik ga nu buiten mijn logica proberen te denken :D ) dan het menu en dat de TV niet ondersteunt, maar kan dat als ik wel het menu krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Nu online

Edd

mgizmo schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 21:38:
ik ga nu buiten mijn logica proberen te denken :D ) dan het menu en dat de TV niet ondersteunt, maar kan dat als ik wel het menu krijg?
Zou heel misschien kunnen.. Ik zou er iig niet vreemd van opkijken.
Heb je de FritzBox al uit de mottenballen gehaald? Want als daarmee hetzelfde gedrag vertoond wordt kun je tenminste richting XS4all gaan voor support.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Edd schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 21:44:
[...]

Zou heel misschien kunnen.. Ik zou er iig niet vreemd van opkijken.
Heb je de FritzBox al uit de mottenballen gehaald? Want als daarmee hetzelfde gedrag vertoond wordt kun je tenminste richting XS4all gaan voor support.
Nee helaas, spitsuur hier met twee dochters.
Wel al wat gevonden en dat lijkt dus echt hetzelfde te zijn, ik ga eens kijken of ik dat menu kan raadplegen. Wel vreemd dat het bij mij spontaan ontstaan is (niemand aan de knoppen in huis): https://forum.telfort.nl/...95/index1.html#post437040

Edit: Menu geprobeerd, maar er staat duidelijk bij dat het alleen voor de Motora's is.
Enfin, resoluties langs gelopen. Zodra ik switch van resolutie hoor ik even het geluid van de zender en dan is het voorbij. Totdat ik nu op 720p weer beeld heb, maar weer intervallen uitval. Morgen maar een HDMI kabel lenen om te testen.

Edit2: Andere HDMI kabel geleend. Zelfde probleem. Never mind. Ik meld het wel wanneer het gefixt is en waardoor, zodat het wellicht nog nut kan hebben voor anderen.

[ Voor 26% gewijzigd door mgizmo op 17-07-2015 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik heb een verlengingsaanbod gekregen omdat mijn jaar abbo is afgelopen. Dit n.a.v. mijn opzegging die ik op het punt stond te doen omdat ik toch wel wat klachten had over de dienstverlening het afgelopen jaar.

Concreet komt het er op neer dat ik hiermee 120€ kan besparen 1 jaar lang. Ongeveer de 'korting' die je bij de meeste providers krijgt als je een nieuwe klant wordt. Op zich best netjes dus.

Het enige alternatief voor ons is KPN (mede omdat IPTV en spotify er bij zit), KPN komt netto 50€ goedkoper uit voor het 1e jaar en omdat we via KPN bellen komen we dan ook in aanmerking voor combinatiekorting = een gratis pakket (plus, kids of hbo) en voor telefonie dubbele belminuten+data en gratis onderling bellen.

Om heel eerlijk te zijn, we missen nu geen extra pakketten en veel bellen doen we ook niet. Sowieso valt het mij op dat het een sigaar uit eigen doos lijkt- belpakketten bij KPN zijn lachwekkend duur.

Nog een jaartje er aan plakken bij XS4all? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
Je hebt je het afgelopen jaar regelmatig ontevreden uitgelaten over XS4All dus wellicht is het dan beter om het heil eens elders te zoeken lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Is dat onderbuikgevoel of ratio?

Gevoelsmatig ja, qua ratio, het gras is altijd groener. + netwerk is grotendeels KPN infra.

Dit waren vooral mijn issues het afgelopen jaar;

-administratieve fouten bij inschrijving (oa door nieuw systeem)
-volledige dag storing zonder opgaaf reden / oorzaak
-iptv ontvangers nemen soms niet op, pauzeren niet
-webtv ligt er af en toe uit, soms ontbreekt gids
-experimentele usenet die er (regelmatig) uit ligt
-snelheid die op 94mb/s blijft 'hangen'

[ Voor 59% gewijzigd door Lord_Dain op 20-07-2015 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Nou, opgezegd en ook dat ging niet geheel vlekkeloos. Dame van afdeling opzeggingen kon niet in de opzeggings emails die gegenereerd worden via het web formulier in het opzeggen menu binnen het Service Center. Reden: dat is de email afdeling en (betuttelend) 'er is overal een andere afdeling voor'. Daarna nog enigszins verontwaardigd overkomen omdat ik niet op het verlengingsvoorstel ben ingegaan en ook totaal niet behulpzaam of geïnteresseerd leek het. Uiteindelijk met veel pijn en moeite toch gelukt en de bevestiging van mijn opzeggen gehad (ik stond al uitgeschreven blijkbaar..).

Op de vraag waarom ik niet gebeld was, zoals aangegeven na het opzeggen, geen antwoord.

Dit past helaas in het plaatje hoe ik XS4all dit jaar heb ervaren. Klantvriendelijkheid en service is ver te zoeken. Is dit iets van de laatste jaren misschien, omdat er altijd hoog is (wordt?) opgegeven over XS4all als provider. Stap nu over naar VF. Daar verwacht ik geen super service maar ik betaal wel 180€ per jaar minder voor 500/500, dus dan vind ik dat ook minder belangrijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Lord_Dain op 28-07-2015 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
We zien je over een jaar weer hier terug wellicht ;)

[ Voor 3% gewijzigd door janbal op 28-07-2015 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:18

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Vandaag brief in de bus "Beste Xs4all klant, vanaf 1 September 2015 wijzigt het tarief van internet compact, uw abonnement wordt met 2,50 in de maand verhoogd."

WTF? Ik ben net een maand abonnee, staat er ook nog doodleuk bij "Wilt u door deze wijziging uw abonnement beëindigen, dan kunt u kosteloos opzeggen tot 1 september 2015".

Hier wordt ik pissig van, klantjes naaien vind ik dat!

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Pagina: 1 ... 33 ... 108 Laatste