[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 ... 29 ... 108 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:16
Out.of.Control schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 13:08:
[...]
Yep. Ik zou persoonlijk altijd een apart LAN aanmaken voor je externe subnet en dat nooit mengen met je interne LAN, maar dat is een kwestie van smaak. Als de Fritz dat externe subnet niet op een afzonderlijk poortje kan zetten, dan zou het wat mij betreft ook tijd worden voor aan andere router.
Even ter informatie voor anderen wellicht, de Fritzbox gooit dus inderdaad de 8 adressen in hetzelfde LAN als de gewone adressen. Vandaar dus ook geen DHCP daarvoor. Verder zijn er nog wat beperkingen, poortjes openzetten werkt hetzelfde als port forwarding (dus als bij IPv4, niet als bij IPv6), dus standaard gewoon een stateless firewall. Het enige probleem is dat je niet voor alle adressen pings door kan laten van buitenaf.

Niet mijn idee van een prettige oplossing inderdaad, dus ik heb een EdgeRouter Lite aangeschaft om eens mee te gaan stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren ook een /29 geactiveerd. Was vrijwel meteen beschikbaar. Ik gebruik een vm met pfsense als router en had de vijf bruikbare IP's als Virtual IP's gedefinieerd.

Portforward en outbound NAT werkte gelijk, ping niet (ondanks firewall tule). Kreeg ttl expried, fix was om die adressen aan Lan te koppelen, zodat de ping niet naar xs4all gaat. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:49

Nakebod

Nope.

Kan het zijn dat de Motorola VIP1853 niet in routed mode werkt? I know, unsupported etc, maar als het met deze gewoon niet werkt vind ik dat als antwoord ook prima :)

Gisteren als test de Fritzbox 7390 weer eens aangeslingerd, laatste firmware erop, geconfigureerd met XS4ALL FTTH profiel. LAN1 naar NTU, LAN3 naar switch.
Software van de VIP1853 verwijderd, en na opstarten krijgt hij fout F12 (Geen verbinding met netwerk).

De tuner die aan dezelfde switch hangt heeft op hetzelfde moment wel internet.
Via mijn OpenWRT router kreeg ik het ook niet voor elkaar, al kreeg ik daar fout F14 (Kan software niet ophalen).

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:50
Probeer anders eerst nog even aan te sluiten door Fitz in te stellen als FTTH Glas met IPTV. Dan FW verwijderen en installeren op de STB, dan de Fritz omschakelen naar FTTH Glas zonder IPTV en STB's overnieuw opstarten.

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sylvester79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 18:52
Barre73 schreef op zondag 08 maart 2015 @ 23:25:
Geen garanties mijnerzijds want die geeft XS4all zelf ook nog niet maar het zou moeten werken. Wel met bepaalde firmware. al je even terug moeten zoeken in dit topic. Ik heb zelf namelijk geen XS4all.
Het werkt iedergeval in de 7360 in versie FRITZ!OS 06.20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sylvester79
janbal schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 15:38:
Probeer anders eerst nog even aan te sluiten door Fitz in te stellen als FTTH Glas met IPTV. Dan FW verwijderen en installeren op de STB, dan de Fritz omschakelen naar FTTH Glas zonder IPTV en STB's overnieuw opstarten.
Software verwijderen op de STB zou niet nodig moeten zijn, opnieuw opstarten (stroom eraf) is voldoende. Heb zelf 7360 en daarmee werkt het iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 22:49
Weet iemand welke SFP transceiver je nodig hebt voor XS4all?
Ik zit nu nog bij Wisper (volgende week om naar xs4all). Ik heb de router van Wisper er tussenuit gehaald, NT uit de welkomspakket van XS4all gehaald, aangesloten. Switch aangesloten op de NT, vlans geconfigureerd van Wisper en het werkt gewoon.
Maar de volgende stap is dat ik dit NT eruit haal en direct een SFP in mijn switch gebruik. Twee voordelen voor mij: 1000TX port over en stroomadapter van de NT minder.

Nu lijkt het erop dat de NT deze module in zich heeft: http://en.mnc-tek.com/prd_view.aspx?TypeId=23&Id=187, maar de sticker is alleen anders.

Welke golflengte heb ik nodig ? http://www.interprojekt.com.pl/bidi-c-127_129_272.html

Nu heb je golflengtes:
- 1310nm
- 1490nm
- 1550nm

Welke wordt waar voor gebruikt bij XS4all en kan dit verschillen met Wisper?
Bij de draytek die ik nu heb, wordt er gesproken over "RX 1490/1550 nm - TX 1310 nm - SC receptacle - 20 km". En wat ik begreep heb kan die Draytek switchen van golflengte.

Wordt die 1490nm nog gebruikt? Want ik lees op GoT in een post van jaren terug dat dit voor de TV was om naar analoog om te zetten, terwijl die techniek volgens mij al een tijd niet meer wordt toegepast (ik had het in het begin op de Genexis).

Dus is het RX1550nm en TX1310nm? Ongeacht welke provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 23:09
Hier een update over mijn configuratie XS4all internet verbinding:

Het wordt helaas niets met een Meraki MS220-8P.
Aanvankelijk was ik van plan om XS4alls vlan te configureren op deze switch. Helaas, deze switch heeft continue internet toegang nodig voor zijn eigen configuratie. Het is een "cloud" switch.

Volgens mij kunnen onderstaande managed switch ook de klus klaren:

1. TP-Link TL-SG108E

2. Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3

3. Zyxel GS1900-8

Ik heb zelf geen voorkeur.
De Zyxel GS1900-8 heeft ten opzichte van anderen IPV6 support.

Welke switch zouden jullie aanraden om na de NTU te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:16
Op basis van 5 minuten googlen zou ik voor die Zyxel gaan. Netgear heeft (bij mij in ieder geval) nog steeds geen goede naam en 2 van de reviews die ik zogauw las hadden het over tegenvallende performance. TP-Link ken ik helemaal niet. Maar ga vooral zelf nog even op zoek naar reviews voordat je je keus maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 10:48
mgizmo schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 22:10:
Ik zit nu nog bij Wisper (volgende week om naar xs4all). Ik heb de router van Wisper er tussenuit gehaald, NT uit de welkomspakket van XS4all gehaald, aangesloten. Switch aangesloten op de NT, vlans geconfigureerd van Wisper en het werkt gewoon.
Maar de volgende stap is dat ik dit NT eruit haal en direct een SFP in mijn switch gebruik. Twee voordelen voor mij: 1000TX port over en stroomadapter van de NT minder.

Nu lijkt het erop dat de NT deze module in zich heeft: http://en.mnc-tek.com/prd_view.aspx?TypeId=23&Id=187, maar de sticker is alleen anders.

Welke golflengte heb ik nodig ? http://www.interprojekt.com.pl/bidi-c-127_129_272.html

Nu heb je golflengtes:
- 1310nm
- 1490nm
- 1550nm

Bij de draytek die ik nu heb, wordt er gesproken over "RX 1490/1550 nm - TX 1310 nm - SC receptacle - 20 km". En wat ik begreep heb kan die Draytek switchen van golflengte.

Wordt die 1490nm nog gebruikt? Want ik lees op GoT in een post van jaren terug dat dit voor de TV was om naar analoog om te zetten, terwijl die techniek volgens mij al een tijd niet meer wordt toegepast (ik had het in het begin op de Genexis).

Kijk even in het Vodafone topic. Gebruiker LordSpud heeft dat gedaan met de SFP module van de Vodafone Draytek. En die signalen komen daar vanuit dezelfde KPN Dslam als bij jouw XS4all verbinding. Zijn informatie over de mogelijke SFP modules kan jou ook goed van pas komen denk ik:
Vodafone Thuis via Glasvezel (beginnen bij vrijdag 6 maart 21:37)

Het is inderdaad wel mogelijk dat Wisper anders is dan XS4all. Wisper maakte gebruik van de actieve apparatuur van Glasoperator en XS4all van die van KPN Wholesale. Beiden gebruiken wellicht andere lasers. Maar wellicht ook niet :-)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Barre73 schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 13:11:
[...]

Kijk even in het Vodafone topic. Gebruiker LordSpud heeft dat gedaan met de SFP module van de Vodafone Draytek. En die signalen komen daar vanuit dezelfde KPN Dslam als bij jouw XS4all verbinding. Zijn informatie over de mogelijke SFP modules kan jou ook goed van pas komen denk ik:
Vodafone Thuis via Glasvezel (beginnen bij vrijdag 6 maart 21:37)

Het is inderdaad wel mogelijk dat Wisper anders is dan XS4all. Wisper maakte gebruik van de actieve apparatuur van Glasoperator en XS4all van die van KPN Wholesale. Beiden gebruiken wellicht andere lasers. Maar wellicht ook niet :-)
Dank voor de verwijzing en extra info. De draytek SFP geeft 1490 en 1550. Die kan dus schakelen, maar de SFP's die ik kan vinden hebben of 1490 of 1550. Nu zie ik de 1550 veel meer aangeboden worden. De SFP in de Wisper Draytek zit overigens wel vast op het board, niet zoals de Draytek van LordSpud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:49

Nakebod

Nope.

janbal schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 15:38:
Semi lucky so far.

Met de Fritzbox heb ik routed mode werkend gekregen. Waarschijnlijk door deze methode te gebruiken.
Op mijn OpenWRT router krijg ik geen foutmelding (meer) maar blijft hij hangen op startscherm 5/5, en als dat langer dan 10 minuten zou duren zou ik hem moeten herstarten. Uiteraard geen nut :)
Geen idee wat hij doet als ik de software er nu af zou halen, denk dat hij dan weer fout F14 gaat geven.

Ik zie de STB wel terug bij de DHCP leases, en is pingbaar. Dus er communiceert wel iets.
Het is dat het opstarten van die krengen zo irritant lang duurt, anders was het nog wel leuk testen :| Ben je een uur verder, heb je dat ding net 5x opnieuw opgestart.
Misschien ooit nog eens een poging wagen :P

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
Ik heb geen ervaring met de andere 2 switches, maar ik heb de Zyxel GS1900-16, die functioneel gelijk is. Prima switch, vrij makkelijk te configureren. Kan ook zeker met de vlans omgaan. De machine heeft een zee van functies, maar probeer gewoon te blijven bij de simpelste oplossing, pas alleen dingen aan die je nodig hebt en ga niet experimenteren.

En vergeet niet om veranderingen te bewaren. Als je iets aanpast, dan werkt het meteen, maar als je het niet wegschrijft dan heb je een vervelende verrassing als je een keer de machine herstart, want hij gaat dan terug naar de laatst weggeschreven versie van de configuratie.

Overigens heb ik ook een Cisco SG300-10, ook een simpele switch met IPv6 ondersteuning en de mogelijkheid om te doen wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:25
Ik heb ervaring met de netgear 8 ports en met 'cisco' linksys SG switches. Beiden kunnen wat je wilt, alleen is de netgear een stuk goedkoper. Enige nadeel van de netgear is dat er geen webgui op zit, maar je met een applicatie op je windows pc de boel configureert. Werkt op zich degelijk en ik heb thuis 3 x netgear 8 ports draaien en daar de VLAN's via trunking vanuit de meterkast over het huis verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
Als er hier trouwens iemand is die bij de XS4ALL glasvezel een EdgeRouter gebruikt, PM me aub. Ik ben bezig met de configuratie, maar heb het nog niet echt zoals ik wil. Een voorbeeld config zou erg fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Gisteren heb ik Zyxel GS1900-8 ontvangen.
Morgen ga ik eindelijk aan de slag!
Ik ben benieuwd of het lukt om uiteindelijk eigen firewall te plaatsen en SSL-VPN te configureren.
stay tuned..:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dlanor74
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-06-2024

Nu heb je golflengtes:
- 1310nm
- 1490nm
- 1550nm

Ik kan het voor je uitzoeken, maar dat wordt wel in de loop van de week, de SFP's voor EoF zijn niet hetzelfde als voor GoF, houd daar rekening mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Dlanor74 schreef op zondag 15 maart 2015 @ 20:22:
[...]

Ik kan het voor je uitzoeken, maar dat wordt wel in de loop van de week, de SFP's voor EoF zijn niet hetzelfde als voor GoF, houd daar rekening mee.
Mocht er vertaling nodig zijn: EoF is KPN 100 Mbit max gebied. GoF is KPN 500 Mbit max gebied.

Even Jip en Janneke taal dus. Voor wie het niet nodig had: sorry. Voor wie het wel wilde weten: alsjeblieft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Dank voor de toelichting. Specifiek zoeken op die twee termen geven toch mooie documenten weer van de wholesale website met technische details. Ik ga me even inlezen ;-)

http://www.kpn-wholesale....ig_per_24_maart_2015_.pdf
Pagina 24, wordt helaas weer gesproken over 1490/1550.

Edit2:
https://faq.business-isp....?cat=74&id=148&artlang=nl
TX 1310 nm / RX 1550 nm

Edit3:
Deze lijkt mij dan te kloppen: http://deglasvezelshop.nl...e-mode-fiber-20km-791417/
Ik wacht nog even voor de zekerheid reactie van Dlanor74 af.

GoF btw voor mij.

[ Voor 67% gewijzigd door mgizmo op 15-03-2015 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Nu heb je golflengtes:
- 1310nm
- 1490nm
- 1550nm

Ik ken de termen niet heel goed, maar dit is wat ik er van begrijp:

De groene/TV fiber heeft een anders geslepen vlak. Het heet "APC" en daardoor zijn er minder reflecties. Misschien gebruikt deze fiber ook een andere frequentie*.

Ik heb naar mijn oude NT gekeken (die de vorige provider niet terug wilde, "gooi maar weg"). Hierop zitten:

"Internet" kant: WUHAN TELECOMMUNICATION DEVICES CO., LTD RTXM109-404
"TV"/APC kant: FiberXport OCG-14C SC/APC - 1290nm/1600nm single mode

Ik denk dat de SFP dezelfde specs moet hebben als de RTXM109-404.

Ik schreef het op deze manier en dat is een beetje ongebruikelijk. 1/lambda... En dit kan vast ook in eV...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Dank. Ik moet alleen een gig SFP hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
mgizmo schreef op maandag 16 maart 2015 @ 12:34:
Dank. Ik moet alleen een gig SFP hebben.
Die heef eBay wel met deze specs :).

Wat ik eerst niet wist is dat het 1550nm RX is en 1330nm TX. Die volgorde kon ik van mijn Draytek SFP niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:46

nwagenaar

God, root. What's the differen

Zo. Circa 4 weken terug de keuze gemaakt om over te stappen van Fype/Fiber naar XS4all (30/30 naar 50/50). De reden: Ik heb nog steeds een XS4all Pack abonnement gehad (30 euro per 2 maanden) en in combinatie met deze Fiber verbinding en IPTV was ik toch een behoorlijk bedrag kwijt. Nu heb ik een snellere verbinding en ben ik ook nog eens goedkoper uit.

Aangezien ze bij Fiber gebruik maken van een NTU met DVB-C, was ik even bang dat de omschakeling niet goed zou gaan verlopen en dat de boel niet vrijgegeven zou zijn. Maar uiteindelijk bleek dus toch alles te zijn gelukt.

Afgelopen nacht om 02:00 uur ging de verbinding netjes down en had ik geen internet meer. Vanmiddag de nieuwe NTU geplaatst en mijn beide switches in de ketelruimte en woonkamer aangepast. Helaas kreeg ik mijn DIR825 met DD-WRT niet aan de gang; dus heb ik de Fritzbox geplaatst. Daarna was alles een eitje en had ik binnen no-time een verbinding.

Verbinding is superstabiel en alles loopt als een trein. Al met al ben ik enorm verbaasd hoe makkelijk dit allemaal ging. Mijn ergste nachtmerrie dat de lijn niet vrij zou bleek dus (gelukkig) onterecht te zijn.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
nwagenaar schreef op maandag 16 maart 2015 @ 20:17:
Zo. Circa 4 weken terug de keuze gemaakt om over te stappen van Fype/Fiber naar XS4all (30/30 naar 50/50). De reden: Ik heb nog steeds een XS4all Pack abonnement gehad (30 euro per 2 maanden) en in combinatie met deze Fiber verbinding en IPTV was ik toch een behoorlijk bedrag kwijt. Nu heb ik een snellere verbinding en ben ik ook nog eens goedkoper uit.

Aangezien ze bij Fiber gebruik maken van een NTU met DVB-C, was ik even bang dat de omschakeling niet goed zou gaan verlopen en dat de boel niet vrijgegeven zou zijn. Maar uiteindelijk bleek dus toch alles te zijn gelukt.

Afgelopen nacht om 02:00 uur ging de verbinding netjes down en had ik geen internet meer. Vanmiddag de nieuwe NTU geplaatst en mijn beide switches in de ketelruimte en woonkamer aangepast. Helaas kreeg ik mijn DIR825 met DD-WRT niet aan de gang; dus heb ik de Fritzbox geplaatst. Daarna was alles een eitje en had ik binnen no-time een verbinding.

Verbinding is superstabiel en alles loopt als een trein. Al met al ben ik enorm verbaasd hoe makkelijk dit allemaal ging. Mijn ergste nachtmerrie dat de lijn niet vrij zou bleek dus (gelukkig) onterecht te zijn.
Is de ingehuurde monteur door Reggefiber binnen geweest bij je? Ik heb nog zo'n oude Genexis hangen, al jaren niet meer in gebruik. De huidige provider (Wisper) heeft gewoon de Genexis opengebroken bij installatie, glas gelast en hangt uit de Genexis. Nu heb ik de NTU ontvangen van XS4all en die hoort natuurlijk op de FTU geklikt te worden (die ik dus niet heb). Aangezien ik die NTU ook eruit wil hebben, zou het mooi zijn als ie niet binnenkomt, want dan kan ik de glasvezel eruit halen en in de SFP stoppen. Nu vraag ik mij af of ie de FTU komt monteren, de NTU erin klikt en ik daardoor niet meer bij de glasvezel kan komen omdat ze verzegeld zijn. Of is dat niet aan de orde? (Die Genexis was immers verzegeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Vandaag heb ik de volgende stappen uitgevoerd, helaas zonder succes.
  1. Fritzbox losgekoppeld van de NTU
  2. De Zyxel managed switch geconfigureerd zoals weergeven op http://netwerkje.com/switch-configuratie. Hieronder staan ook print screen van de switch configs
  3. NTU aangesloten op poort 1 van Zyxel
  4. Sonicwall firewall aangesloten op poort 2 van Zyxel. Firewall heb ik met kabel aangesloten en zonder aan geconfigureerd voor PPPoE verbinding, helaas zonder resultaat. De Sonicwall firewall ontvangt geen IP-adress
  5. TV-ontvanger aangesloten op poort 3 van Zyxel, maar er komt geen signaal binnen op de tv-ontvanger. Foutcode 11 en 12 verschijnt. Na het uit en aanzetten van de tv-ontvanger, mocht er helaas niets baten
Wil iemand kijken naar de configuratie van de Zyxel en die van de Sonicwall?

config Zyxel print screen 1
Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/390e6810aa932b8b5d166696bdc6490c.png

config Zyxel print screen 2
Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/b2f6fbfcda5fd764a2a9b5af1f73c4d5.png

config Zyxel print screen 3
http://uploadenfoto.nl/pi...57e4964a1082e9b766def.png

config Zyxel print screen 4
http://uploadenfoto.nl/pi...2106178c1617501be3a6c.png

config Zyxel print screen 5
http://uploadenfoto.nl/pi...4505137486b5865e9914c.png

config Zyxel print screen 6
http://uploadenfoto.nl/pi...74b53a2ebeb1e5cd9a918.png

config Sonicwall print screen 1
http://uploadenfoto.nl/pi...45b34e6667f0056807895.png

config Sonicwall print screen 2
http://uploadenfoto.nl/pi...5290d2268beae48fccee1.png

config Sonicwall print screen 3
http://uploadenfoto.nl/pi...2f2aa5128523dde4a8cfb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:40

Edd

Moet je sowieso niet op Port 1 VLAN 6 Taggen?
En wat gebeurd er als je op Poortje 3 de VLAN 4 untagged meegeeft?

[ Voor 43% gewijzigd door Edd op 16-03-2015 22:20 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Edd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 22:17:
Moet je sowieso niet op Port 1 VLAN 6 Taggen?
En wat gebeurd er als je op Poortje 3 de VLAN 4 untagged meegeeft?
Op print screen 3 zie je dat port 1 onderdeel is van zowel VLAN 4 als VLAN 6 en deze port is ook getagged.

Ik zou tijdelijk poort 3 kunnen untaggen voor het IPTV-verkeer.
Ik zal het morgen proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

lawkexarib schreef op maandag 16 maart 2015 @ 22:24:
[...]

Op print screen 3 zie je dat port 1 onderdeel is van zowel VLAN 4 als VLAN 6 en deze port is ook getagged.

Ik zou tijdelijk poort 3 kunnen untaggen voor het IPTV-verkeer.
Ik zal het morgen proberen :)
Op screen 3 zie ik dat port 1 lid is van VLAN 4 alszijnde tagged en niet zozeer lid is van VLAN 6. Alleen zie ik daar dat de PVID VLAN 4 is.
Maar ik zag op screen 5 dat port 1 excluded is van VLAN 6.. Vandaar mijn reactie ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Edd op 16-03-2015 22:29 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

mgizmo schreef op maandag 16 maart 2015 @ 20:48:
[...]
Is de ingehuurde monteur door Reggefiber binnen geweest bij je? Ik heb nog zo'n oude Genexis hangen, al jaren niet meer in gebruik. De huidige provider (Wisper) heeft gewoon de Genexis opengebroken bij installatie, glas gelast en hangt uit de Genexis. Nu heb ik de NTU ontvangen van XS4all en die hoort natuurlijk op de FTU geklikt te worden (die ik dus niet heb). Aangezien ik die NTU ook eruit wil hebben, zou het mooi zijn als ie niet binnenkomt, want dan kan ik de glasvezel eruit halen en in de SFP stoppen. Nu vraag ik mij af of ie de FTU komt monteren, de NTU erin klikt en ik daardoor niet meer bij de glasvezel kan komen omdat ze verzegeld zijn. Of is dat niet aan de orde? (Die Genexis was immers verzegeld)
Nope. Ik heb de NTU zelf vervangen omdat ik dit al vaker heb gedaan en Gideon (oid) klikt hem er alleen maar op, controleert de verbinding, sluit eventueel de router aan en doet relatief weinig anders dan dat. Als er problemen zijn dan is er altijd een vervolgafspraak met een andere partij (iig, dat is mijn ervaring van de vorige keer).

Mijn vorige NTU variant was dus het volgende type:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8253/8692226351_bebbe68543_m.jpg

Deze zat netjes op de FTU aangesloten en kon zonder problemen met die bovenste hendels worden losgemaakt. Al met al, 30 seconden werk dus.

Het is trouwens wel enorm slordig dat Whisper/Reggefiber niet de oude Genexis netjes heeft verwijderd. Ik zou dit sowieso even van tevoren bij XS4all aanmelden; wellicht dat zij Reggefiber kunnen vragen om die FTU van tevoren te plaatsen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Laatst online: 16:22
mgizmo schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 14:32:
[...]

Dank voor de verwijzing en extra info. De draytek SFP geeft 1490 en 1550. Die kan dus schakelen, maar de SFP's die ik kan vinden hebben of 1490 of 1550. Nu zie ik de 1550 veel meer aangeboden worden. De SFP in de Wisper Draytek zit overigens wel vast op het board, niet zoals de Draytek van LordSpud.
Zojuist heb ik deze werkend gekregen: de MikroTik S-35LC20D (T1310nm/R1550nm). De bundel (2 SFP's) kun je nieuw voor € 76,87 aanschaffen. Weet niet of dit een goede deal is, maar ik kon destijds geen keuze maken :)

Afbeeldingslocatie: http://content.screencast.com/users/nescafe2002/folders/Snagit/media/d90bde82-46cf-40b6-b144-81e42d309191/03.17.2015-09.59.png

Link ok:

Afbeeldingslocatie: http://content.screencast.com/users/nescafe2002/folders/Snagit/media/e002bad2-40d4-4a81-9438-08390045b7df/03.17.2015-09.50.png

Je moet wel even auto negotiation uitzetten:
code:
1
2
/interface ethernet
set [ find default-name=sfp1 ] auto-negotiation=no mtu=1508 name=sfp1-gateway
Frid0 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 12:33:
[...]

Mmm moet er dan ook zo MikroTik bij kopen. Die kosten wellicht een stuk meer en zijn ook wel lastiger in te stellen vermoed ik.

Jij haalt met deze opstelling in huis goed je snelheden, 100/100 of als je heb 500/500?
Dat blijkt nu een bottleneck. Ik haal met de RB2011UiAS-2HnD 250 a 300 Mbit down en bijna 200 Mbit up. Met de gigabit-NTU haalde ik niet meer dan 100 Mbit down (wel 200Mb up).

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
nwagenaar schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:57:
[...]

Nope. Ik heb de NTU zelf vervangen omdat ik dit al vaker heb gedaan en Gideon (oid) klikt hem er alleen maar op, controleert de verbinding, sluit eventueel de router aan en doet relatief weinig anders dan dat. Als er problemen zijn dan is er altijd een vervolgafspraak met een andere partij (iig, dat is mijn ervaring van de vorige keer).
Guidion had ik vorige week al afgebeld. Ze hoeven niet bij mij een pc te configureren e.d.. Dat ze dan de NTU erop klikken begrijp ik volledig, maar Reggefiber (zelf!) gaf telefonisch aan dat ze na de configuratie in de wijkcentrale/POP bij mij langs komen. Nu is dit bij de vorige twee momenten (Concepts ICT -> Glashelder -> Wisper) ook gebeurd.Wat ik wil voorkomen is dat ze morgen de NTU op nieuwe FTU klikken om deze vervolgens te verzegelen en ik dus niet meer met een SFP aan de slag kan zonder de zegel moeten te verbreken. Er zit namelijk wel een gaatje in de NTU aan de bovenzijde om een zegelring erin te monteren. Ik ben benieuwd morgen :)
Het is trouwens wel enorm slordig dat Whisper/Reggefiber niet de oude Genexis netjes heeft verwijderd. Ik zou dit sowieso even van tevoren bij XS4all aanmelden; wellicht dat zij Reggefiber kunnen vragen om die FTU van tevoren te plaatsen oid.
De FTU in de Genexis hebben ze laten hangen (Deze was in de tijd in gebruik voor Glashelder) en de andere fiber gelast. De router die door Wisper is geleverd (Draytek 1000vn) was niet geleverd met een base plate. Wellicht is dat het slordige er aan, maar wellicht was er toen geen FTU voor deze draytek beschikbaar. Geen idee, maakt me ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
nescafe schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 10:00:
[...]

Zojuist heb ik deze werkend gekregen: de MikroTik S-35LC20D (T1310nm/R1550nm). De bundel (2 SFP's) kun je nieuw voor € 76,87 aanschaffen. Weet niet of dit een goede deal is, maar ik kon destijds geen keuze maken :)
Dat is een aanbieding van twee SFP's waarbij de ene R1310/T1550 is en de andere T1310/R1550, maar welke van de twee heb je nu in de router geprikt? T1310/R1550 toch? (ik zie nu in mijn vorige bericht dat ik precies de andere gelinkt had)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

mgizmo schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 22:50:
Wisper) ook gebeurd.Wat ik wil voorkomen is dat ze morgen de NTU op nieuwe FTU klikken om deze vervolgens te verzegelen en ik dus niet meer met een SFP aan de slag kan zonder de zegel moeten te verbreken. Er zit namelijk wel een gaatje in de NTU aan de bovenzijde om een zegelring erin te monteren. Ik ben benieuwd morgen :)
Dan knip je dat zegel toch door? Wat heb je te verliezen? Support ga je toch niet krijgen als je zelf met SFP's aan de gang gaat.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
mgizmo schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 22:56:
[...]

Dat is een aanbieding van twee SFP's waarbij de ene R1310/T1550 is en de andere T1310/R1550, maar welke van de twee heb je nu in de router geprikt? T1310/R1550 toch? (ik zie nu in mijn vorige bericht dat ik precies de andere gelinkt had)
Het zijn deze twee:
- S-35LC20D (T1310nm/R1550nm)
- S-53LC20D (T1550nm/R1310nm)

In dit geval heb ik dus de S-35LC20D geplaatst (die met een blauw beugeltje) en die werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
nescafe schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 11:10:
[...]

Het zijn deze twee:
- S-35LC20D (T1310nm/R1550nm)
- S-53LC20D (T1550nm/R1310nm)

In dit geval heb ik dus de S-35LC20D geplaatst (die met een blauw beugeltje) en die werkt prima.
Dank voor de bevestiging!
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:22:
[...]

Dan knip je dat zegel toch door? Wat heb je te verliezen? Support ga je toch niet krijgen als je zelf met SFP's aan de gang gaat.
True... Reggefiber is inmiddels geweest (in de pop, niet bij mij thuis). Internet en tv nu via xs4all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shicomm
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08 06:55

shicomm

<***>

Kan tot nu toe niet echt happy worden van xs4all helaas...
Aanvraag gedaan voor glasvezel met een specifieke datum ( 30-3 ) i.v.m. stopzetten huidige glasvezel abo.
De schriftelijk bevestiging geeft echter doodleuk 20-3 aan...
Afwachten hoe het loopt lijkt de insteek te zijn... als dat maar goed gaat...

Installatiepakket keurig netjes gevolgd , blijkt alleen een sim kaart te zijn.
Na telefonisch eens te hebben geinformeerd zou het om 2 losse pakketten ( envelop en een doos ) moeten gaan.
De envelop is er maar de doos ? ....
Die staat op het postkantoor maar daar heb ik dus nooit bericht van gehad...

Slecht gevoel tot nu toe... :|

I live in darkness , i exist in the shadow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
shicomm schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 09:42:
Dat de pakketbezorger te lam was om een afhaalbericht achter te laten, kun je xs4all moeilijk aanrekenen ;) moet zeggen dat mijn ervaringen met pakket bezorgers de laatste tijd ook erg slecht zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridge
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-09 10:58

Ridge

From the Bold & the Beauti

Hoi

Sinds kort ben ik ook in bezit van XS4ALL glas voor Internet/TV en VOIP. Nu ben ik bezig om ook mijn VLANS te splitsen omdat ik voor mijn Internet gebruik wil maken van een Cisco ASA 5505. De switch die ik gebruik is de: TP-Link SG3210.

Nu zit ik met de uitdaging VOIP want deze wordt bij XS4ALL over VLAN6 aangeboden en ik weet niet hoe ik deze dienst kan blijven gebruiken als ik de VLANS splits.

Mijn opzet zou worden: NTU -> TP LINKSG3210 -> VLAN4 FritzBOX (IPTV) VLAN6 ASA 5505 (internet).

Weet iemand hoe ik mijn VOIP kan blijven gebruiken? want ik denk dat de FritzBox de VOIP moet blijven afhandelen?

www.tradealliance.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

shicomm schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 09:42:
Kan tot nu toe niet echt happy worden van xs4all helaas...
Aanvraag gedaan voor glasvezel met een specifieke datum ( 30-3 ) i.v.m. stopzetten huidige glasvezel abo.
De schriftelijk bevestiging geeft echter doodleuk 20-3 aan...
Afwachten hoe het loopt lijkt de insteek te zijn... als dat maar goed gaat...
In mijn geval was de opzegging bij mijn oude provider op 26-3 en de oplevering van XS4all op 16-3. Uiteindelijk was dit geen belemmering (ik heb dit de vrijdag daarvoor nog bevestigd gekregen vanuit XS4all) en werkte mijn verbinding netjes op 16-3.
Installatiepakket keurig netjes gevolgd , blijkt alleen een sim kaart te zijn.
Na telefonisch eens te hebben geinformeerd zou het om 2 losse pakketten ( envelop en een doos ) moeten gaan.
De envelop is er maar de doos ? ....

Slecht gevoel tot nu toe... :|
Als die op het postkantoor staat, dan kun je daar XS4all niet verantwoordelijk voor houden. Ik zou in dat geval een klacht indienen bij PostNL omdat ze vergeten zijn om zo'n "we hebben u gemist"-mededeling bij jou door de brievenbus te doen.
Ridge schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 10:27:
Hoi

Sinds kort ben ik ook in bezit van XS4ALL glas voor Internet/TV en VOIP. Nu ben ik bezig om ook mijn VLANS te splitsen omdat ik voor mijn Internet gebruik wil maken van een Cisco ASA 5505. De switch die ik gebruik is de: TP-Link SG3210.

Nu zit ik met de uitdaging VOIP want deze wordt bij XS4ALL over VLAN6 aangeboden en ik weet niet hoe ik deze dienst kan blijven gebruiken als ik de VLANS splits.

Mijn opzet zou worden: NTU -> TP LINKSG3210 -> VLAN4 FritzBOX (IPTV) VLAN6 ASA 5505 (internet).

Weet iemand hoe ik mijn VOIP kan blijven gebruiken? want ik denk dat de FritzBox de VOIP moet blijven afhandelen?
XS4all maakt alleen gebruik van VLAN 6 (internet) en VLAN 4 (IPTV). VOIP wordt niet via een aparte VLAN aangeboden, maar is bereikbaar via sip.xs4all.nl.

Mijn configuratie was als volgt:

NTU -> TP-Link TL-SG108E Ketelruimte ( VLAN 4 en 6 tagged op port 1 en port 8 ) -> TP-Link TL-SG108E Woonkamer (VLAN 4 en 6 tagged op port 1, VLAN 6 tagged op port 2 -> Fritzbox op LAN1, VLAN 4 tagged op port 3 -> IPTV receiver) -> Fritzbox met profile XS4all FTTH (LAN1 gaat naar Port2 van mijn switch, LAN2 gaat naar port 4 van mijn woonkamer switch)

[ Voor 36% gewijzigd door nwagenaar op 19-03-2015 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridge

Ridge

Helemaal top alleen het laatste stukje raak ik de draad kwijt:

Fritzbox met profile XS4all FTTH (LAN1 gaat naar Port2 van mijn switch, LAN2 gaat naar port 4 van mijn woonkamer switch)

www.tradealliance.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Mijn TP-Link switches hebben standaard VLAN1 actief en dat is toebedeeld aan mijn LAN. Vervolgens heb ik dus VLAN4 (IPTV) en VLAN6 (WAN) aangemaakt op deze switches.

Port 2 van mijn TP-Link TL-SG108E Woonkamer (SW-WOONK01) is getagged met VLAN6 en die kabel stop ik in LAN1 van mijn Fritzbox zodat het zijn PPPoE verbinding kan opzetten en kan fungeren als router/accesspoint en zijn SIP verbinding kan opzetten.

Maar ik heb niet genoeg aan 3 aansluitingen, dus LAN2 van mijn Fritzbox gaat naar Port 4 van SW-WOONK01. Gevolg is dus dat ik LAN3 en LAN4 op de Fritzbox en porten 5 t/m 8 op SW-WOONK01 beschikbaar heb voor mijn LAN.

SW-KETEL01:

P1: VLAN4 (IPTV) en VLAN6 (WAN) tagged -> Kabel gaat naar NTU
P2 t/m P7: Default
P8: VLAN4 (IPTV) en VLAN6 (WAN) tagged -> Kabel gaat naar SW-WOONK01

SW-WOONK01:

P1: VLAN4 (IPTV) en VLAN6 (WAN) tagged -> Kabel gaat naar SW-KETEL01
P2: VLAN6 (WAN) tagged -> Kabel gaat naar LAN1 van Fritzbox
P3: VLAN4 (IPTV) untagged -> Kabel gaat naar IPTV Receiver
P4: Default -> Kabel gaat LAN2 van Fritzbox
P5: Default
P6: Default
P7: Default
P8: Default

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridge

Ridge

Helemaal duidelijk ! Bedankt voor je info !

www.tradealliance.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
Hierbij een update over mijn setup-omgeving.

Het is mij vandaag gelukt om beide vlans (IPTV4, Internet6) te splitsen.
Zowel IPTV als internet direct via de Sonicwall firewall doen het gewoon. Mijn setup is nog niet klaar, want ik wil na de firewall een draadloze router hangen voor het DHCP en draadloos verkeer. Helaas deed mijn netgear N900 het niet helemaal. Ik moet dat verder nakijken.
Zijn er anderen die de Fritzbox voor draadloos verkeer en DHCP gebruiken? Is het voldoende om vlan 6 door te geven aan de Fritzbox op LAN 1?

Ik was via de kabel verbonden met de firewall en zo kijk ik gewoon internetten. Het viel mij op dat internet traag ging en soms deed het helemaal niet. Om een concreet voorbeeld te noemen: eerste zoekpagina via google is beschikbaar, maar verder kwam ik niet.

Heeft dit soms te maken met de firewall? Zo, jah enig idee waar ik het moet naar kijken/zoeken.
Btw; ik gebruik Sonicwall TZ205 als firewall. Welke gebruiken jullie? Zijn er anderen die bijv een Cisco ASA 5505 gebruiken? Wat is hun ervaring hiermee?
Voor mij is het gebruik van een firewall van belang i.v.m. het opzetten van een SSL-VPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridge

Ridge

Ik ben nu zelf bezig met een Cisco ASA 5505 en heb daar wel goede ervaringen mee ook al ben ik niet super thuis in CLI of ASDM.

Ik heb nog 1 uitdaging en dat is dat ik nog geen telefoon aan de praat heb gekregen. Mijn Fritzbox moet de afhandeling doen (we hebben zelf thuis dect toestellen).

Mijn setup NTU -> TP-LINK TP-Link SG3210 op poort 1 (default VLAN) en op poort 2 VLAN 6 naar mijn ASA en op poort 3 VLAN 4 - FritzBOX (IPTV en VOIP) maar dat laatste werkt niet de TV wel (naja 1 van de 2) maar telefoon lukt niet.

moet er nog maar eens studie van maken want ik word er helemaal geTAGGED van ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ridge op 21-03-2015 13:25 ]

www.tradealliance.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:54
Ridge schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 13:23:
Ik heb nog 1 uitdaging en dat is dat ik nog geen telefoon aan de praat heb gekregen. Mijn Fritzbox moet de afhandeling doen (we hebben zelf thuis dect toestellen).

Mijn setup NTU -> TP-LINK TP-Link SG3210 op poort 1 (default VLAN) en op poort 2 VLAN 6 naar mijn ASA en op poort 3 VLAN 4 - FritzBOX (IPTV en VOIP) maar dat laatste werkt niet de TV wel (naja 1 van de 2) maar telefoon lukt niet.

moet er nog maar eens studie van maken want ik word er helemaal geTAGGED van ;)
Bij XS4ALL zit VOIP niet in een apart VLAN. Je moet de SIP-client via je normale internet-verbinding contact laten maken met XS4ALL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Kan een ASA eigenlijk goed overweg met IPv6 over PPPoE zoals xs4all dat aanbiedt? Heb op m'n werk nog twee werkloze ASA's liggen (5520 volgens mij) die ik wellicht kan herinzetten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridge

Ridge

Bij XS4ALL zit VOIP niet in een apart VLAN. Je moet de SIP-cliënt via je normale internet-verbinding contact laten maken met XS4ALL.

Dat klopt maar mijn Fritzbox kan alleen die SIP cliënt opzetten alleen de fritzbox zit bij mij op VLAN4 voor mijn IPTV.

Ik heb voor mijn IPTV een kleine switch (5 poort) gekregen voor de 2 Arcadyan HMB2260 ontvangers. Nu heb ik al geprobeerd om de switch direct op de VLAN4 poort te zetten maar dan heb ik geen beeld op beide TV's .

Als ik de fritzbox er tussen laat dus:

NTU -> Switch VLAN4 -> FritzBox -> switch 5 poort -> 2x Arcadyan HMB2260 dan heb ik maar beeld op 1 TV en dat snap ik ook even niet.

www.tradealliance.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Waarom heb je die fritz daar nog tussen zitten? Als je op je switch de dot1q al kunt afhandelen zodat je alleen VLAN4 overhoudt, kun je de twee arcadyans gewoon rechtstreeks in dat VLAN stoppen. Als dat niet werkt, zit er ergens iets scheef, maar die FB zou je daar niet voor nodig moeten hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Is het misschien niet makkelijker om een SIP-telefoon te kopen oid? Want door die Fritzbox te gebruiken maak je het even wat moeilijker dan wat het zou moeten.

Mocht je toch je Fritzbox willen gebruiken:

1. Zorg er gewoon voor dat je VLAN4 en VLAN6 tagged op de port hebt waar je NTU op binnenkomt.
2. Je IPTV receiver moet gewoon op een port aangesloten worden waar VLAN4 untagged is geconfigureerd.
3. Je Cisco ASA WAN moet dan op port aangesloten worden dat VLAN6 tagged aan biedt. Je Cisco moet je dus instellen voor PPPoE over VLAN6.

Nu even de theorie met betrekking tot je Fritzbox (ik doe dit even uit mijn hoofd):

Je Fritzbox instellen zonder XS4all profiel (iig, geen XS4all FTTH) en die plakken achter je Cisco aangezien dat je WAN-router is geworden . Nu zou je de Fritzbox misschien kunnen instellen als een secundaire router en dan de SIP-gegevens kunnen invullen:

NTU <-> Cisco ASA <-> Fritzbox
             ^
             |------> LAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridge

Ridge

Thx voor de info ik ga weer sleutelen! en laat het nog even weten

www.tradealliance.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Geen probleem :)

Overigens heb ik thuis nog steeds een schotel en ik zit al een tijdje te dubben om mijn Canal Digitaal abonnement te stoppen en helemaal te switchen naar IPTV. De bedoeling is dat ik de schotel alleen ga gebruik voor de FTA kanalen op Astra 28.2E, etc.

Maar na een (simpele) kwaliteitstest ben ik tot de conclusie gekomen dat zelfs de nieuwe HD-uitvoeringen van KPN niet kunnen tippen aan de HD-uitvoeringen van Canal Digitaal. Het verschil met de nieuwe NPO/commerciele HD-streams is een stuk kleiner (de kwaliteit van de oude HD-streams is aanzienlijk slechter), maar je ziet echt een behoorlijk verschil bij zenders als NGC HD en Discovery HD. Dus de IPTV-receiver komt in de slaapkamer te staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-05-2024
nescafe schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 10:00:
[...]

[afbeelding]

Link ok:

[afbeelding]

Je moet wel even auto negotiation uitzetten:
code:
1
2
/interface ethernet
set [ find default-name=sfp1 ] auto-negotiation=no mtu=1508 name=sfp1-gateway

[...]

Dat blijkt nu een bottleneck. Ik haal met de RB2011UiAS-2HnD 250 a 300 Mbit down en bijna 200 Mbit up. Met de gigabit-NTU haalde ik niet meer dan 100 Mbit down (wel 200Mb up).
Mijn provider is op dit moment Solcon en ik heb glasvezel in Bussum, op de NTU zit op poort 1 internet en op poort 2 tv.
NTU eraf, en precies dezelfde setup rechtstreeks op de glasvezel geprikt...
Link is OK en running, maar ik ontvang helemaal niets :(

Heb jij nog iets met VLANs gedaan om het werkend te krijgen?
Krijgt je Mikrotik een ip adres? Hoe heb je de rest precies ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Op je glasinterface komen twee tagged vlans binnen in een dot1q trunk, 4 en 6. Die zul je nog steeds moeten afhandelen. En over vlan 6 moet je pppoe configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
Stephanoid schreef op maandag 23 maart 2015 @ 13:43:
[...]

Mijn provider is op dit moment Solcon en ik heb glasvezel in Bussum, op de NTU zit op poort 1 internet en op poort 2 tv.

Heb jij nog iets met VLANs gedaan om het werkend te krijgen?
Krijgt je Mikrotik een ip adres? Hoe heb je de rest precies ingesteld?
anboni schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:11:
Op je glasinterface komen twee tagged vlans binnen in een dot1q trunk, 4 en 6. Die zul je nog steeds moeten afhandelen. En over vlan 6 moet je pppoe configureren.
Bij XS4ALL is de Genexis een 'domme' mediaconverter en moet je in beide gevallen (via NTU of via SFP) zelf de VLAN-tagging doen en PPPoE-sessie opzetten. Echter heb jij meerdere poorten op de Genexis, hetgeen mij doet vermoeden dat de Genexis zelf ook iets aan VLAN-tagging doet. Dus wellicht is alleen PPoE voldoende. Maar zeker weten doe je dit door even een packet sniffer aan te zitten.

Sowieso was bij mij de EoF-NTU 4-poorts en de GoF-NTU 1-poorts. De S-35LC20D werkt alleen met GoF.

Kijk anders ook even naar de stats en of je hier Rx bytes binnenkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik zit te overwegen, om over te stappen van Teflort (ex Concepts-ICT) naar XS4all glasvezel.
Ik wil alleen internet afnemen, dus geen telefonie of tv.

Ik zou graag mijn pfsense router direct willen aansluiten, dus zonder tussen komst van de frtizbox.
Als ik het goed begrijp zou dit geen probleem moeten zijn (pfsense heeft gewoon vlan en pppoe support, alleen geen RFC 4638 support).

Hebben er mensen ervaring met een soort gelijke setup?

Bij Telfort heb ik nogal een vaag probleem met latency en packet loss.
  • Bij een idle verbinding heb ik nergens last van, ping rond de 4ms.
  • Bij downloads stijgt de ping naar rond de 70-150ms en haal ik mijn max snelheid van 50mbit
  • Bij uploads piekt eerst de snelheid richting de 90mbit om daarna af te storten naar 36mbit, tijdens deze periode is er ook packet loss, hierna stabiliseert alles waar rond de 36mbit.
Vorige week is er een OTDR meting gedaan, de glasvezel is prima, tevens zijn zowel in de pop als bij mij thuis de NTU vervangen. Dit alles zonder resultaat.

De volgende stap in het eleminatie process, is dus het vervangen van de ISP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Xanthorax schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:52:
Ik zit te overwegen, om over te stappen van Teflort (ex Concepts-ICT) naar XS4all glasvezel.

Ik zou graag mijn pfsense router direct willen aansluiten, dus zonder tussen komst van de frtizbox.
Als ik het goed begrijp zou dit geen probleem moeten zijn (pfsense heeft gewoon vlan en pppoe support, alleen geen RFC 4638 support).
Ik gebruik de Sophos UTM direct achter mijn switch (nog met NTU, maar bestel de sfp nu). PPPOE geconfigureerd en gaan. Ik heb alleen IPv6 nog niet werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
mgizmo schreef op maandag 23 maart 2015 @ 17:32:
[...]

Ik gebruik de Sophos UTM direct achter mijn switch (nog met NTU, maar bestel de sfp nu). PPPOE geconfigureerd en gaan. Ik heb alleen IPv6 nog niet werkend.
Ook nog niet met UTM 9.3? Ik ben recent m0n0wall gaan gebruiken, maar wilde het met 9.3 weer eens gaan proberen. Ik had stiekeme hoop dat het daarmee inmiddels wel werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
anboni schreef op maandag 23 maart 2015 @ 17:40:
[...]

Ook nog niet met UTM 9.3? Ik ben recent m0n0wall gaan gebruiken, maar wilde het met 9.3 weer eens gaan proberen. Ik had stiekeme hoop dat het daarmee inmiddels wel werkt...
Zit op 9.309-3 en nee helaas. Ik vraag me af of ik nog wat moet doen in het servicecenter van XS4all (ipv6 over PPPOE wordt door Sophos namelijk wel aangegeven dat moet werken). Ik heb alleen nog link-local adressen zichtbaar. Ik weet alleen mijn wachtwoord niet van de servicecenter, dus krijg die via de post (een reset neem ik aan) binnen.

[ Voor 6% gewijzigd door mgizmo op 23-03-2015 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Ik heb er in het verleden behoorlijk naar zitten zoeken, maar de conclusie was volgens mij dat Sophos een feature mist (ik meen dat dat DHCP-PD was). Blijkbaar is dat in 9.3 nog steeds niet geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
anboni schreef op maandag 23 maart 2015 @ 18:00:
Ik heb er in het verleden behoorlijk naar zitten zoeken, maar de conclusie was volgens mij dat Sophos een feature mist (ik meen dat dat DHCP-PD was). Blijkbaar is dat in 9.3 nog steeds niet geregeld.
Volgens mij ook wel prefix advertisements genoemd (?) en dat zit er sinds 9.x in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Nee, dat is wat anders. DHCP-PD is Prefix Delegation. Je vraagt de DHCP-server om een hele adresrange in plaats van een los adres. Je krijgt dan een hele prefix naar je netwerk gedelegeerd.

Prefix advertisement is een functie van een router om het je lokale netwerk te vertellen wat de lokale prefix is. Aan de hand daarvan kun je ook een adres samenstellen voor eigen gebruik maar je krijgt geen hele rang om naar eigen inzicht in te delen.

Bij XS4All heb je in ieder geval DHCP-PD nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sylvester79

• Bij downloads stijgt de ping naar rond de 70-150ms en haal ik mijn max snelheid van 50mbit
  • Bij uploads piekt eerst de snelheid richting de 90mbit om daarna af te storten naar 36mbit, tijdens deze periode is er ook packet loss, hierna stabiliseert alles waar rond de 36mbit.
Vorige week is er een OTDR meting gedaan, de glasvezel is prima, tevens zijn zowel in de pop als bij mij thuis de NTU vervangen. Dit alles zonder resultaat.

De volgende stap in het eleminatie process, is dus het vervangen van de ISP
Mij lijkt de eerste stap (neem aan dat dat al is gebeurd) testen of het issue ook met het modem van Telfort gebeurd. Indien niet dan is je eigen setup het probleem en zal dit bij XS4ALL dus ook het probleem zijn.

Heb je met het modem van Telfort hetzelfde issue dan is een andere ISP zeker een optie. Ik durf niet te zeggen of je configuratie gaat werken maar voor ondersteuning is de newsgroup van XS4ALL een goede plek hier zitten netwerkbeheerders van XS4ALL die je graag op prive titel helpen met afwijkende configuraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Leuk, lees ik net over dat /29, wil ik het bestellen, is die bestelservice dood. Spijtig!

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Niet online
sylvester79 schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:37:
[...]

Mij lijkt de eerste stap (neem aan dat dat al is gebeurd) testen of het issue ook met het modem van Telfort gebeurd. Indien niet dan is je eigen setup het probleem en zal dit bij XS4ALL dus ook het probleem zijn.

Heb je met het modem van Telfort hetzelfde issue dan is een andere ISP zeker een optie. Ik durf niet te zeggen of je configuratie gaat werken maar voor ondersteuning is de newsgroup van XS4ALL een goede plek hier zitten netwerkbeheerders van XS4ALL die je graag op prive titel helpen met afwijkende configuraties.
Ik heb nooit een modem van Telfort gehad (ex Concepts-ICT), maar idd met een laptop via kabel direct op de NTU heb ik het zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:54

Yep, ik gebruik een NA-320R met daarop OpenBSD als router/firewall.
Managed switch staat in de meterkast, router op zolder. De fritz gebruik ik alleen als DECT-basisstation.
Dit lijkt mij heel normaal. Bij een tcp-stream heb je vrijwel altijd een klein beetje packet loss. Dat is onderdeel van het mechanisme om de link te verzadigen. Als er geen packet loss is, zal de zendende kant proberen om de snelheid te blijven verhogen, net zolang totdat het net niet meer past.
De capaciteit van je upload is vermoedelijk 100 Mbps, maar een packet-shaper bij Telfort gooit af en toe wat packets weg als het sneller gaat dan de 50 Mbps van je abonnement. Het duurt even voordat is ingeregeld (vandaar even > 50 Mbit). Wel jammer dat de upload al rond de 36 Mbps stabiliseert, lijkt me een niet optimaal ingestelde packet shaper. Maar of dat bij een andere provider nou zoveel beter is, dat is ook maar de vraag.

En een wat hogere ping als je pijp vol zit is ook volkomen normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:52
Daarom ben ik best wel blij met de trafficshaper in de Fritz!box (overigens hebben wel meer routers een best goede trafficshaper).

Ik heb in de configuratie van de Fritz!box de up- en downloadsnelheid ongeveer 128 kbit lager ingesteld dan de maximale waarden, zodat het altijd de Fritz!box is die controle heeft over de upload queue. En dat werkt prima.

Overigens zit ik bij Telfort, ITNS propositie. Dus @Xanthorax: Kijk eens goed naar de QoS/Traffic prioritization instellingen van je router ?

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoid
nescafe schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:37:
[...]

[...]

Bij XS4ALL is de Genexis een 'domme' mediaconverter en moet je in beide gevallen (via NTU of via SFP) zelf de VLAN-tagging doen en PPPoE-sessie opzetten. Echter heb jij meerdere poorten op de Genexis, hetgeen mij doet vermoeden dat de Genexis zelf ook iets aan VLAN-tagging doet. Dus wellicht is alleen PPoE voldoende. Maar zeker weten doe je dit door even een packet sniffer aan te zitten.

Sowieso was bij mij de EoF-NTU 4-poorts en de GoF-NTU 1-poorts. De S-35LC20D werkt alleen met GoF.

Kijk anders ook even naar de stats en of je hier Rx bytes binnenkrijgt.
Als ik mijn genexis gebruik, dan hoef ik geen vlans aan te maken of pppoe te gebruiken (dat is de standard reggefiber methode). Dat werkt allemaal prima. Maar omdat het nu eenmaal zou moeten kunnen, wil ik natuurlijk rechtstreeks op de glasvezel :)

Er komen 0 packets binnen, ook niet als ik vlan6 gebruik. Misschien gebruiken ze hier toch de 1490 frequentie ipv 1550...

Ik heb ook nog geprobeerd om met een tweede router een bridge te maken naar het genexis kastje door daar de tweede glasvezelmodule op aan te sluiten. Dan zou ik kunnen sniffen wat er gebeurd, maar helaas krijgt het kastje op deze manier geen verbinding.

Is er een standaard gebruikersnaam en wachtwoord voor die pppoe verbinding? Dat is het enige wat ik nog zou kunnen proberen...
En die gaat dus over vlan6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

Stephanoid schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:22:
Is er een standaard gebruikersnaam en wachtwoord voor die pppoe verbinding? Dat is het enige wat ik nog zou kunnen proberen...
En die gaat dus over vlan6?
Het enige wat jij volgens mij moet doen is VLAN 6 afhandelen. Meer niet. De Genexis doet dit namelijk voor je in jouw situatie. De PPPoE verbinding is, naar wat ik begrijp, iets specifieks voor KPN en XS4all.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoid
Edd schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:26:
[...]

Het enige wat jij volgens mij moet doen is VLAN 6 afhandelen. Meer niet. De Genexis doet dit namelijk voor je in jouw situatie. De PPPoE verbinding is, naar wat ik begrijp, iets specifieks voor KPN en XS4all.
Ja dat denk ik zelf ook, vlan 6 heb ik al op de glasmodule geprobeerd en dat werkt niet.
Ik ben bang dat ik in mijn regio een andere glasmodule nodig heb.
De Mikrotik SFP die ik nu gebruik is rx alleen 1550, nescafe heeft geluk dat het bij hem wel werkt.
Waarschijnlijk moet ik de de SFP gebruiken die Vodafone bij zijn draytek routers levert, die is tx 1310 en rx 1490/1550.

Is er misschien iemand die weet waar je die los kunt kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:08

GerkeP

Vragen mag altijd........

Probeer eens bij http://varia-store.com/

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sylvester79
Out.of.Control schreef op maandag 23 maart 2015 @ 22:25:
[...]

Yep, ik gebruik een NA-320R met daarop OpenBSD als router/firewall.
Managed switch staat in de meterkast, router op zolder. De fritz gebruik ik alleen als DECT-basisstation.

[...]

Dit lijkt mij heel normaal. Bij een tcp-stream heb je vrijwel altijd een klein beetje packet loss. Dat is onderdeel van het mechanisme om de link te verzadigen. Als er geen packet loss is, zal de zendende kant proberen om de snelheid te blijven verhogen, net zolang totdat het net niet meer past.
De capaciteit van je upload is vermoedelijk 100 Mbps, maar een packet-shaper bij Telfort gooit af en toe wat packets weg als het sneller gaat dan de 50 Mbps van je abonnement. Het duurt even voordat is ingeregeld (vandaar even > 50 Mbit). Wel jammer dat de upload al rond de 36 Mbps stabiliseert, lijkt me een niet optimaal ingestelde packet shaper. Maar of dat bij een andere provider nou zoveel beter is, dat is ook maar de vraag.

En een wat hogere ping als je pijp vol zit is ook volkomen normaal.
Je hoort geen packetloss te hebben op je verbinding. Heb 3,5 jaar bij XS4ALL op de helpdesk gezeten en voor packetloss schakelde wij altjd (als het modem was uitgesloten) de netwerkbeheerder (Bitstream) in. Dit is dezelfde partij als bij Telfort. Oorzaak kan zijn een defect modem of probleem in de NTU of in de glasvezel centrale (DSLAM).

De kans dat er bij Telfort wat defect is op jouw verbinding is klein, immers kom je met circa 50.000 klanten op 1 core router binnen, als die defect is hebben 50.000 klanten hetzelfde probleem.

Packetloss is dus niet iets wat normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Stephanoid schreef op maandag 23 maart 2015 @ 13:43:
[...]
Probeer eens te kijken wat er langs komt op de hele poort (bijvoorbeeld met port mirroring)?

Als je geen enkel pakket binnenkrijgt dan denk ik dat het een laag dieper al mist gaat. Voor de zekerheid: Je hebt de link ook geprobeerd op 100 mbit ipv alleen met auto negotiation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
anboni schreef op maandag 23 maart 2015 @ 18:00:
Yes ISC dhcpd and dhclient support prefix delegation and so does UTM. But they (and therefore UTM) don't support the DHCPv6 PD hint option to explicitly request a specific prefix length. Not even in the new v4.3 release.

The reason why it doesn't work for you is that your ISP only offers a /64 by default and you need to use the PD hint option to request a larger prefix. It would work if they defaulted to a /60 for example.

To see which prefix has been delegated to you using DHCPv6 PD, goto "Interfaces & Routing >> IPv6 >> Global" tab in WebAdmin. It's listed as "delegated prefix" there.
Ik denk dat ik maar eens een tcpdumpje draai.

Edit: Wat concreter: https://www.astaro.org/be...90-ipv6-broken-9-3-a.html

[ Voor 5% gewijzigd door mgizmo op 24-03-2015 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

mgizmo schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:07:
[...]

[...]

Ik denk dat ik maar eens een tcpdumpje draai.

Edit: Wat concreter: https://www.astaro.org/be...90-ipv6-broken-9-3-a.html
En da's precies waarom ik ook nog een bejaarde WIDE DHCP6 client gebruik. Die werkt overigens wel zonder ooit te bokken.

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Sadly the dhclient DHCP implementation we use within the UTM doesn't yet support the required 'PD hint' option to request a larger prefix from the ISP. That's why you only get a /64. We've already filed a feature request at the ISC for support of that in a future DHCP version. Without this feature, it's completely up to the delegating server which prefixlen is provided
En dat was op 1-1-2014.
TGEN schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:50:
En da's precies waarom ik ook nog een bejaarde WIDE DHCP6 client gebruik. Die werkt overigens wel zonder ooit te bokken.
Op een andere box dan Sophos UTM neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

mgizmo schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 23:24:
[...]
En dat was op 1-1-2014.

[...]

Op een andere box dan Sophos UTM neem ik aan?
Ja, ik draai NetBSD met npf.

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Ik draai op dit moment met m0n0wall, dat heeft gewerkt (maar is recent omgevallen en ik heb nog geen tijd gehad dit uit te zoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Meh, hier ligt XS4all glas er uit. Glas lampje op genexis is uit. Tilburg.

Helpdesk gebeld, maar geen storing bekend. Lijkt gewoon op een link die down is...

Pfff. ligt er al 3 uur uit nu. Geen Internet, TV of bellen. Met Ziggo nog nooit meegemaakt...

Werkt weer, blijkbaar is er geknutseld in de wijkcentrale..

[ Voor 33% gewijzigd door Lord_Dain op 25-03-2015 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridge

Ridge

2. Je IPTV receiver moet gewoon op een port aangesloten worden waar VLAN4 untagged is geconfigureerd.
Dit lukt niet helemaal.

Ik heb de Arcadyan HMB2260 ontvanger direct op de port (3) waar VLAN4 tagged wordt doorgegeven en dan kan mijn ontvanger geen contact maken met het netwerk.

zoals hier:

Afbeeldingslocatie: http://netwerkje.com/sites/default/files/switch1.png
bron: netwerkje.com

Ik heb het alleen een keer aan de praat gekregen als de FritzBOX op port 3 (VLAN4) zit geprikt en dan via port 4 van de FritzBox de HMB2260 ontvanger dan ook maar 1 TV ipv van 2.

Doet de FritzBOX wat extra? of overzie ik wat? :X

[ Voor 4% gewijzigd door Ridge op 26-03-2015 13:30 ]

www.tradealliance.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Lord_Dain schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 09:27:
Meh, hier ligt XS4all glas er uit. Glas lampje op genexis is uit. Tilburg.

Helpdesk gebeld, maar geen storing bekend. Lijkt gewoon op een link die down is...

Pfff. ligt er al 3 uur uit nu. Geen Internet, TV of bellen. Met Ziggo nog nooit meegemaakt...

Hmz, als mede Tilburger die er al een tijdje aan zit te denken om van vdsl (die het tot nu toe altijd goed gedaan heeft) naar glas te gaan, maken dit soort berichten me toch wel huiverig om de stap te zetten. Krijg de indruk dat het allemaal nog erg in de kinderschoenen staat.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Ridge schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 13:29:
[...]

Ik heb de Arcadyan HMB2260 ontvanger direct op de port (3) waar VLAN4 tagged wordt doorgegeven en dan kan mijn ontvanger geen contact maken met het netwerk.
Je moet VLAN4 UNtagged op die poort meegeven. De arcadyan zal die vlan tagging waarschijnlijk niet snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridge

Ridge

Apart want volgens netwerkje.com staat er tagged - Hmmm

Afbeeldingslocatie: http://netwerkje.com/sites/default/files/switchv4.png

[ Voor 4% gewijzigd door Ridge op 26-03-2015 14:24 ]

www.tradealliance.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Mijn praktische ervaring zegt dat het toch untagged moet zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Lord_Dain schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 09:27:

Ah, dat was het. Hier ook een kleine verstoring (ook Tilburg) maar bij mij was het geen 3 uur. Ik zag op eens m'n IRC reconnecten dus wist ik dat er iets wat gebeurd. Verder niks van gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ridge schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:24:
Apart want volgens netwerkje.com staat er tagged - Hmmm

[afbeelding]
En toch zeg ook ik (netals nwagenaar) dat het untagged moet zijn ;)

Als ik dat screenshot zo zie, dan zie ik 2 keer trunk en 1 x access. Ik neem aan dat 1 van de trunks naar de NT toe is (tagged) en dat access untagged is.

Wellicht staat er nog een trunk voor verbinding met nog een andere switch waar meerdere VLAN's heen gaan of evt. experiabox ofzo?

edit: hmm, ik keek vekreerd. De poort met access is geen member.

Dan weet ik het ook ff niet. Maar ik gok dan op een fout/verwarrend screenshot op netwerkje.com.

[ Voor 12% gewijzigd door eymey op 26-03-2015 15:14 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ridge schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 13:29:
[...]

Dit lukt niet helemaal.

zoals hier:

[afbeelding]
bron: netwerkje.com

Ik heb het alleen een keer aan de praat gekregen als de FritzBOX op port 3 (VLAN4) zit geprikt en dan via port 4 van de FritzBox de HMB2260 ontvanger dan ook maar 1 TV ipv van 2.

Doet de FritzBOX wat extra? of overzie ik wat? :X
In dat screenshot zie ik nog niet of de member ports tagged of untagged doen.

Als jij port 3 tagged uitstuurt en je settopbox kan er niets mee, terwijl het via de Fritz!box wel werkt (waarbij ik aanneem dat je de Fritz!box met z'n LAN1/WAN poort aan poort 3 van je tplink hangt), dan gebeurt dus precies wat ik verwacht:

De Fritz!box krijgt aan zijn WAN kant (normaliter de NT) VLAN4 tagged aangeboden, haalt de tag er vanaf en geeft 'm door aan de poort waar de settopbox aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridge

Ridge

Weer bedankt voor je info ! We gaan weer knutselen als moeders en kid slapen of de deur uit zijn want anders krijg je standaard "Het internet doet het niet of TV geeft geen beeld" om de minuut ;)

www.tradealliance.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Weakling schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 13:43:
[...]

Hmz, als mede Tilburger die er al een tijdje aan zit te denken om van vdsl (die het tot nu toe altijd goed gedaan heeft) naar glas te gaan, maken dit soort berichten me toch wel huiverig om de stap te zetten. Krijg de indruk dat het allemaal nog erg in de kinderschoenen staat.
T nare is dat het niet eens zozeer aan XS4all ligt. Maar als je XS4all belt en je vertelt ze dat je glas lampje uit staat, dan houdt het verhaal direct op en kunnen ze alleen nog maar een melding uitzetten bij KPN. Daarna ben je 'gewoon' aan KPN uitgeleverd. Mij werd letterlijk verteld dat de KPN monteurs vaak pas tussen 15u00 en 17u00 contact opnemen, als je mazzel hebt, op de 1e dag van je storing..

Verder heb ik wel wat akkefietjes gehad met XS4all, vooral administratief en aan de lijn gehouden met vage verhalen waarom 100mbit niet 100mbit is maar 'maar' 94mbit. Dus ook niet geheel vlekkeloos. Al met al denk ik dat ik maar opzeg straks omdat 72,50€ per maand veel geld is (imo) en dan staat er misschien wel een goede helpdesk tegenover maar die kunnen puntje bij paaltje voor een tweaker niet heel veel betekenen.

Wat me ergert trouwens is dat ik niet te horen krijg wat nou de oorzaak is geweest. Kan dus onaangekondigd onderhoud zijn geweest. Zet dat dan verdorie op je site, of zorg dan dat je als toko ingangen hebt bij de KPN om te achterhalen wat er aan de hand is... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Maar even eerlijk: Ligt dit nou aan glasvezel? Dat staat zeker niet meer in de kinderschoenen. En XS4All via DSL kent exact hetzelfde probleem. Als er iets met het netwerk is moeten ze het bij KPN uitzetten (hun Wholesale leverancier, ook voor DSL)

Ik heb eerder het idee dat XS4all in het algemeen zwaar achteruit gaat soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De waarden
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 19:46
Ik merk een klein probleemje met mijn Fritzbox7490.

Het lijkt dat het modem moeite heeft met schakelen tussen de 2,4 en de 5Ghz. Vaak heb je dan even (paar seconden) geen verbinding. De pagina die je bezoekt blijft laden.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? Als je inlogt in het modem zie je ook de foutmelding staan. (in het log over zicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridge

Ridge

het is gelukt !! alles werkt :) en de trick was om alles na mijn switch te untaggen :)
Fritzbox achter mijn Cisco ASA en bellen maar !
Bedankt voor jullie info !

www.tradealliance.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:06
Goedemiddag,

Heb op het moment Glas van KPN en zit wat rond te kijken nu voor een eventueele overstap. Mijn abbo bij KPN was vorige maand al afgelopen en ben daardoor vrij om te gaan. Twijfel nu om weer Glas te nemen maar dan bij een andere provider, bv XS4all of "terug" te gaan naar kabel.

Ziggo heeft op dit moment een mooie aanbieding, de Maart aanbieding. 6 maanden voor €30. Twijfel daardoor wat ik moet kiezen.

Wat zeggen jullie, raden jullie Ziggo aan of kan ik beter bij Glas blijven en dan kiezen voor XS4all?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ridge schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:24:
het is gelukt !! alles werkt :) en de trick was om alles na mijn switch te untaggen :)
Fritzbox achter mijn Cisco ASA en bellen maar !
Bedankt voor jullie info !
Top! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Frid0 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:52:
Goedemiddag,

Heb op het moment Glas van KPN en zit wat rond te kijken nu voor een eventueele overstap. Mijn abbo bij KPN was vorige maand al afgelopen en ben daardoor vrij om te gaan. Twijfel nu om weer Glas te nemen maar dan bij een andere provider, bv XS4all of "terug" te gaan naar kabel.

Ziggo heeft op dit moment een mooie aanbieding, de Maart aanbieding. 6 maanden voor €30. Twijfel daardoor wat ik moet kiezen.

Wat zeggen jullie, raden jullie Ziggo aan of kan ik beter bij Glas blijven en dan kiezen voor XS4all?
Ik zag "kies voor XS4ALL! Dat is beter!" :+

Maar ff serieus: Verwacht je een serieus antwoord hierop?

Voor wie jij moet kiezen hangt echt helemaal af van jouw wensen.

Zijn er redenen voor je om aan te nemen dat het 1 beter is dan het ander?

Als het voor jou 1 pot nat is: Neem het goedkoopste of wat er het 'leukst' uit ziet. Wil je je hoge upload houden of biedt XS4ALL je ook voordelen, dan blijf je op glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:06
eymey schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 14:46:
[...]

Ik zag "kies voor XS4ALL! Dat is beter!" :+

Maar ff serieus: Verwacht je een serieus antwoord hierop?

Voor wie jij moet kiezen hangt echt helemaal af van jouw wensen.

Zijn er redenen voor je om aan te nemen dat het 1 beter is dan het ander?

Als het voor jou 1 pot nat is: Neem het goedkoopste of wat er het 'leukst' uit ziet. Wil je je hoge upload houden of biedt XS4ALL je ook voordelen, dan blijf je op glas.
Het is meer, wat zijn de voordelen om bij glas te blijven ipv kabel?
KPN hoef ik niet meer, die EB ben ik helemaal zat met zijn slecht WIFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IMHO heeft glas eigenlijk maar twee voordelen: hogere maximum snelheid en lagere latency. Of die voor jou belangrijk zijn kan ik niet beoordelen. Voor mij in elk geval niet.

Zelf ben ik juist overgestapt van Ziggo naar XS4ALL omdat ik per se een native IPv6 verbinding wilde hebben. Dit heeft verder niks met glas of kabel te maken, maar wel met de provider.

Overigens had mijn Ubee modem van Ziggo ook geen denderende Wi-Fi. Al vrij snel heb ik daar het modem in bridged mode laten zetten en een andere router aangesloten. Wi-Fi problemen zou ik gewoon zelf oplossen, dan beperkt je je niet onnodig in je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 15:48:
IMHO heeft glas eigenlijk maar twee voordelen: hogere maximum snelheid en lagere latency.
Vergeet de hogere upload niet. Glas is meestal symmetrisch, kabel volgens mij nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Klopt. Ik zit overigens in dezelfde positie, aangezien mijn jaarcontract met XS4all begin juni afloopt.

Hier ook de aanbieding van Ziggo. Ik denk dan echter, ik ben niet voor niets weggegaan, nl. dat Ziggo geen r**t doet voor bestaande klanten. Nu durven ze brutale brieven te sturen waarin ze me feliciteren dat ik weer voor ze mag kiezen en nu *wel* met kortingen, want, nieuwe klant... Pffffff

Ik vind zelf het grote voordeel van glas, dat die lompe coax niet meer nodig is. Als Ziggo ook IPTV zou bieden zou ik direct om zijn. Nee dan bedoel ik niet die brakke interactieve TV op de Samsung decoder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het is maar wat je nodig hebt. Ik wil IPv6 hebben en een hoge upload. Verder heeft zowel de idealistische als de kapitalistische kant in mij de voorkeur voor het medium waar wel concurrentie op is. Ik kies dus voor glas. Dat lijkt me beter voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hier hetzelfde.

Glas is zeker niet perfect (zeker niet als je toch ook wel graag TV kijkt). Maar ondanks dat biedt glas nu al oneindig meer keuzevrijheid en concurrentie dan ik op de netten van UPC of Ziggo ooit gezien heb. Dat is niet moelijk, want daar is het namelijk 0.

Zelf zit ik op dit moment bij Telfort (nog de propositie met Amino box en analoog en DVB-C). Analoog en DVB-C zou ik eventueel willen laten varen als KPN eindelijk eens HD op 1 t/m 10, etc. zou zetten op hun eigen IPTV platform. In dat geval zou ik zeker naar XS4ALL gaan voor de native ipv6 verbinding.

Maar voorlopig doen we dat laatste dan maar via een tunnelbroker :)

Lang verhaal kort: Ga je voor de hoge upload, lage latency en eventuele andere extra's van XS4ALL: Kies voor XS4ALL.

Wil je de allerbeste TV-kwaliteit en ook keuzevrijheid in apparatuur om TV te kijken of heb je meer dan 2 TV's en boeit upload je eigenlijk niet, kies Ziggo.

Pagina: 1 ... 29 ... 108 Laatste