[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 ... 28 ... 108 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:06
Goedemorgen,

Ik heb nu Glas van KPN maar zit er over te denken om over te stappen naar XS4all Glas. Vroeg mij alleen of, hoe is de TV van XS4all?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:16
Waarschijnlijk precies hetzelfde als van KPN, maar dan met een xs4all logo :) Tenminste, volgens mij maakt xs4all volledig gebruik van de KPN infra voor IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
anboni schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:02:
Waarschijnlijk precies hetzelfde als van KPN, maar dan met een xs4all logo :) Tenminste, volgens mij maakt xs4all volledig gebruik van de KPN infra voor IPTV.
Mmmm ok....
Wat zijn dan de voordelen om de overstap van KPN naar XS4all te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carthrax
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 15:24
Frid0 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:10:
[...]

Mmmm ok....
Ik zit in hetzelfde schuitje en wil ook overstappen van KPN naar XS4all. Het grootste voordeel wat ik kan vinden is verlost te zijn van de Arcadyan V8 rommel.
Ik ben iets van 3 euro duurder uit in de maand maar dat heb ik er voor over. Ik weet dat ik het kan oplossen met een eigen router maar heb daar niet zo heel veel tijd voor helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Carthrax schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:25:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje en wil ook overstappen van KPN naar XS4all. Het grootste voordeel wat ik kan vinden is verlost te zijn van de Arcadyan V8 rommel.
Ik ben iets van 3 euro duurder uit in de maand maar dat heb ik er voor over. Ik weet dat ik het kan oplossen met een eigen router maar heb daar niet zo heel veel tijd voor helaas.
Aha, ok. Heb ook een V8 thuis van de KPN en de WIFI is daarvan niet goed. Heb er wel een Apple Airport Extreme aan hangen maar zodra de iTV aan gaat van KPN valt mijn hele WIFI weg.

Wil gewoon een goede en normale oplossing en goed WIFI bereik in mijn woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Frid0 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:10:
[...]

Op IPTV vlak is er geen (technisch) verschil. Hooguit de HD (als je die nodig hebt) is wat minder afstandelijk.
DE verschillen zitten 'm vooral in het interpret gebeuren en VoIP.
Bij Xs4all krijg je gewoon de VoIP/SIP parameters om je eigen telefonie device te configureren mocht je niet gebruik willen maken van de geleverde Fritzbox.
Qua internetpijp krijg je EN een vast IPv4 en een vast IPv6 adres. Ook de routing/peering richting het www is anders (beter?) dan bij KPN klanten. Ook poort- en beveiligingsconfiguratie is veel meer open en zelf configureerbaar.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
ehtweak schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:37:
[...]

Op IPTV vlak is er geen (technisch) verschil. Hooguit de HD (als je die nodig hebt) is wat minder afstandelijk.
DE verschillen zitten 'm vooral in het interpret gebeuren en VoIP.
Bij Xs4all krijg je gewoon de VoIP/SIP parameters om je eigen telefonie device te configureren mocht je niet gebruik willen maken van de geleverde Fritzbox.
Qua internetpijp krijg je EN een vast IPv4 en een vast IPv6 adres. Ook de routing/peering richting het www is anders (beter?) dan bij KPN klanten. Ook poort- en beveiligingsconfiguratie is veel meer open en zelf configureerbaar.
Ow ok, bedankt voor je antwoord. TV is voor mij niet heel belangrijk maar meer voor wederhelft ;) Maar begrijp dat de HD zenders in principe dezelfde kwaliteit hebben als bij KPN? Je kan er ook makkelijk mee opnemen en/of filmpje huren?

Over het internet vind ik meer belangrijk. Wat ik minder vind bij de V8 van KPN is de poorten open zetten en configureren. VoIP kan met XS4all begrijp ik. Kan dus mijn mobiel, iPhone als huistelefoon gebruiken? Hoe zit dan met de mobiel, iPhone van mijn vriendin? Of kan je maar 1 mobiel configureren?

Wat ik ook hoorde, de helpdesk van XS4all is veel beter dan KPN. Ze reageren sneller en beter. Zitten meer mensen met verstand dan bij de KPN. Klopt dit, iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:36
Aanvulling technisch: Web-TV van XS4All is beperkter dan die van KPN. Ik ken die van KPN niet uit ervaring maar voor zover ik weet heeft die meer mogelijkheden op het gebied van opnemen en buitenshuis kijken.

Verder is XS4All waarschijnlijk toch nog wel een stukje beter op het vlak van service.

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 23:09
nescafe schreef op maandag 23 februari 2015 @ 19:28:
[...]

Poort 2 gaat naar je TV-ontvanger, hier hoef je dus alleen VLAN 4 op door te laten.
Poort 3 gaat naar je SonicWall met (alleen) internet, alleen VLAN 6 is voldoende.

[...]

Indien je SonicWall VLANs ondersteunt en je deze instelt op VLAN 6 wel, anders kan poort 3 untagged.

[...]

Username: FB7390@xs4all.nl
Password: 1234 / kpn / (maakt niet uit)
Source: p0pster in "XS4all Glasvezel" en nescafe in "XS4all Glasvezel"

Info van XS4ALL: https://www.xs4all.nl/kla...et/instellen-ander-modem/
Hoi nescafe,
Bedankt voor je reactie.
Volgens mij ondersteunt mijn SonicWall firewall wel vlan, maar dat moet ik voor de zekerheid even uitzoeken.
Is het beter om de poort te taggen of niet? Is dit best practise ivm security oid?
Verder ben ik nu nog bij de switch configuratie
Het lukt niet helemaal.
Ik heb hulp gevraagd bij de leverancier, maar dat laat op zich wachten.

Ik zit eraan te denken om een TP-Link managed switch te kopen of zal ik gaan voor een netgear o een dl-link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De Sonicwall ondersteunt zeker VLAN, je moet dan eerst een VLAN subinterface op je WAN interface (X0/X1) maken en op die interface configureer je vervolgens je PPPoE. Je zou je Fritz!Box er op die manier helemaal tussenuit kunnen laten, je moet alleen dan ook de benodigde VLAN interfaces en firewall policies maken voor het doorsturen van je TV verkeer en als je geen kaas hebt gegeten van netwerken en/of Sonicwalls dan kan dat wel een frustrerend karwei zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 10:48
Frid0 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:45:
[...]

Ow ok, bedankt voor je antwoord. TV is voor mij niet heel belangrijk maar meer voor wederhelft ;) Maar begrijp dat de HD zenders in principe dezelfde kwaliteit hebben als bij KPN? Je kan er ook makkelijk mee opnemen en/of filmpje huren?

Over het internet vind ik meer belangrijk. Wat ik minder vind bij de V8 van KPN is de poorten open zetten en configureren. VoIP kan met XS4all begrijp ik. Kan dus mijn mobiel, iPhone als huistelefoon gebruiken? Hoe zit dan met de mobiel, iPhone van mijn vriendin? Of kan je maar 1 mobiel configureren?

Wat ik ook hoorde, de helpdesk van XS4all is veel beter dan KPN. Ze reageren sneller en beter. Zitten meer mensen met verstand dan bij de KPN. Klopt dit, iemand hier ervaring mee?
TV van KPN en XS4all is 100% gelijk (op dat logo na dan). XS4all levert geen Experiabox maar een Fritzbox router. Dat scheelt sowieso al. En die is inderdaad veel meer open dan de EB.Voip vragen kan ik niet beantwoorden helaas.

En inderdaad: de helpdesk wordt beschouwd als beter en meer ter zake kundig.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:50
Frid0 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:45:
[...]

VoIP kan met XS4all begrijp ik. Kan dus mijn mobiel, iPhone als huistelefoon gebruiken? Hoe zit dan met de mobiel, iPhone van mijn vriendin? Of kan je maar 1 mobiel configureren?
Achter de FRITZ!Box (in het eigen netwerk) kan eigenlijk alles (analoog / ISDN (alleen 7390+) / DECT / VOIP), dus ook meerdere iPhones en Androids. De toestellen krijgen een eigen interne telefoonnummer zodat je ook intern kunt bellen en doorschakelen.

Android doet native VoIP, iPhone heeft hier een app voor nodig (Bria / Zoiper / FRITZ!App Fon).

De FRITZ!Box ondersteunt ook SIP-toestellen buiten het eigen netwerk, mijn ervaring is echter dat dit niet goed werkt zodra je SIP-device achter NAT zit (je krijgt dan gesprekken zonder audio).

Verder: XS4ALL ondersteunt maar één device op de SIP-server. Je zult dus alles via de FRITZ!Box moeten regelen. Als dit niet wenselijk is kun je een account bij BudgetPhone nemen, deze staat twee devices toe. Je zou er dan 1 op de FRITZ!Box in kunnen stellen en 1 op je iPhone als externe config.
Mijn ervaring is dat de wachttijd aanzienlijk is (tussen de 5 en 10 minuten). De kennis en kunde van medewerkers is hoog, zeker als je het vergelijkt met andere internetproviders. De bereidheid om te helpen ook, dat verklaart waarschijnlijk ook de wachttijd :)
Frid0 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 11:33:
[...]

Aha, ok. Heb ook een V8 thuis van de KPN en de WIFI is daarvan niet goed. Heb er wel een Apple Airport Extreme aan hangen maar zodra de iTV aan gaat van KPN valt mijn hele WIFI weg.

Wil gewoon een goede en normale oplossing en goed WIFI bereik in mijn woning
Dit zijn twee afzonderlijke issues:
  • De WiFi van de V8 is niet goed
  • Als je iTV aanzet, valt de WiFi weg (van de Airport Extreme)
Dit laatste heeft te maken met het feit dat de Airport als een gek de multicaststream van iTV probeert te broadcasten. Sluit de iTV-ontvanger en Airport Extreme aan op afzonderlijke flexpoorten van je KPN-modem en je probleem is verdwenen.

[ Voor 19% gewijzigd door nescafe op 24-02-2015 16:07 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Barre73 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 14:39:
[...]

TV van KPN en XS4all is 100% gelijk (op dat logo na dan). XS4all levert geen Experiabox maar een Fritzbox router. Dat scheelt sowieso al. En die is inderdaad veel meer open dan de EB.Voip vragen kan ik niet beantwoorden helaas.

En inderdaad: de helpdesk wordt beschouwd als beter en meer ter zake kundig.
Ow ok, bedankt voor je antwoord. Fritzbox is dus meer gebruiksvriendelijk zeg maar. Welke Fritzbox krijg je dan als je nu abbo zal nemen bij XS4all?
nescafe schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 15:19:
[...]

Achter de FRITZ!Box (in het eigen netwerk) kan eigenlijk alles (analoog / ISDN (alleen 7390+) / DECT / VOIP), dus ook meerdere iPhones en Androids. De toestellen krijgen een eigen interne telefoonnummer zodat je ook intern kunt bellen en doorschakelen.

Android doet native VoIP, iPhone heeft hier een app voor nodig (Bria / Zoiper / FRITZ!App Fon).

De FRITZ!Box ondersteunt ook SIP-toestellen buiten het eigen netwerk, mijn ervaring is echter dat dit niet goed werkt zodra je SIP-device achter NAT zit (je krijgt dan gesprekken zonder audio).

Verder: XS4ALL ondersteunt maar één device op de SIP-server. Je zult dus alles via de FRITZ!Box moeten regelen. Als dit niet wenselijk is kun je een account bij BudgetPhone nemen, deze staat twee devices toe. Je zou er dan 1 op de FRITZ!Box in kunnen stellen en 1 op je iPhone als externe config.

[...]

Mijn ervaring is dat de wachttijd aanzienlijk is (tussen de 5 en 10 minuten). De kennis en kunde van medewerkers is hoog, zeker als je het vergelijkt met andere internetproviders. De bereidheid om te helpen ook, dat verklaart waarschijnlijk ook de wachttijd :)

[...]

Dit zijn twee afzonderlijke issues:
  • De WiFi van de V8 is niet goed
  • Als je iTV aanzet, valt de WiFi weg (van de Airport Extreme)
Dit laatste heeft te maken met het feit dat de Airport als een gek de multicaststream van iTV probeert te broadcasten. Sluit de iTV-ontvanger en Airport Extreme aan op afzonderlijke flexpoorten van je KPN-modem en je probleem is verdwenen.
Mmm, laat dat VIOP dan maar zitten. Want is niet handig dan. Neem ik helemaal geen vaste lijn meer vanwege de mobiels met hun abbo's.

Klopt.
WIFI is inderdaad niet goed, is ook bekend van de V8.
Klopt niet. Heb de EB in de meterkast staan. Vanuit de EB loopt er 1 lange CAT6 kabel naar de woonkamer. Daarvan een simpele switch, de Zyxel GS-108B v2 Gigabit Ethernet Media Switch. En vanuit daar allemaal kort, 1 a 2 meter CAT6 kabels naar de verschillende devices. 1 daarvan is de Airport Extreme maar andere is ook 1 naar de iTV ontvanger van KPN. Dan werkt het WIFI erg slecht als de iTV aan gaat. Maar verplaats ik de Airport Extreme naar de meterkast, iets wat ik niet wil ivm slecht WIFI bereik dan, en sluit hem rechtstreeks aan op de V8 die in de meterkast hangt. Zet dan vervolgens de iTV aan van KPN dan nog valt mijn WIFI weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Laatst online: 22:16

Edd

Frid0 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 17:17:
[...]

Ow ok, bedankt voor je antwoord. Fritzbox is dus meer gebruiksvriendelijk zeg maar. Welke Fritzbox krijg je dan als je nu abbo zal nemen bij XS4all?
Ik heb vandaag mijn installatiepakket voor XS4all binnengekregen en daar zat de 7490 bij.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De waarden
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:41
Edd schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 18:31:
[...]

Ik heb vandaag mijn installatiepakket voor XS4all binnengekregen en daar zat de 7490 bij.
Ik ben nu bijna een maand overgestapt naar XS4all en heb ook de 7490 gekregen.

Ben dik tevreden. Snelheid wordt prima gehaald en de beeld kwaliteit is net zo goed als UPC. (wat ik hiervoor had). Vriendelijke helpdesk en werd goed geholpen. Zelfs via twitter werd gevraagd of mijn probleem was opgelost. En afgelopen week werd ik gebeld of de overstap goed was verlopen en tevreden was met de aangeboden producten en hoe de installatie door de monteur was verlopen. Ze gaf nog tips van de virusscanner die hun ook aanbieden(maar dit wist ik al) En dat je gebruik mag maken van KPN Fon.

[ Voor 3% gewijzigd door De waarden op 24-02-2015 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpuntnl
  • Laatst online: 06-06 00:10

wpuntnl

tja... waarom ook niet...

De waarden schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 20:08:
[...]

Ben dik tevreden. Snelheid wordt prima gehaald en de beeld kwaliteit is net zo goed als UPC. (wat ik hiervoor had). Vriendelijke helpdesk en werd goed geholpen. Zelfs via twitter werd gevraagd of mijn probleem was opgelost. En afgelopen week werd ik gebeld of de overstap goed was verlopen en tevreden was met de aangeboden producten en hoe de installatie door de monteur was verlopen. Ze gaf nog tips van de virusscanner die hun ook aanbieden(maar dit wist ik al) En dat je gebruik mag maken van KPN Fon.
KPN Fon? dat is dan nieuw. KPN hotspots weet ik... maar dat KPN Fon is voor mij nieuw.
Is er iemand die dat al doet of dat gelukt is?

Survival of the W-est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De waarden
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:41
wpuntnl schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 20:43:
[...]

KPN Fon? dat is dan nieuw. KPN hotspots weet ik... maar dat KPN Fon is voor mij nieuw.
Is er iemand die dat al doet of dat gelukt is?
Zover ik weet is dat het zelfde. Ik heb de app gedownload, maar nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 16:59
Hello boys and girls,

ik heb hier een probleem en ik kom niet achter de oorzaak.

Even in het kort de situatie: ik heb 2 TVs met Arcadyan receivers. Beide zijn officieel van XS4All. De ene is aangesloten via een HP 1910-8G switch met VLAN Tag 4 - IPTV via een trunk naar een HP 1910-24G switch. Beide poorten zijn netjes access port met port vlan id 4. Deze verbinding werkt. De tweede TV is via powerline van TP-link aangsloten op de 8G switch.

Beiden onafhankelijk werken prima, maar zodra beiden tegelijk aan zijn stopt het signaal op de met powerline aangesloten ontvanger en gaat de rechtstreeks op de switch aangesloten ontvanger staan hakkelen.

Voorheen had ik alles op powerline draaien en daar had ik hetzelfde probleem. Het begint langzaam frustrerend te worden. Bandbreedte kan het issue niet zijn. Die Arcadyan kastjes zijn 100Mbit en het hele LAN is gigabit. Die TP-link dingen maken connecties van 144Mbit.

Ik snap er geen flikker van, volgens XS4All staat aan hun kant alles goed. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 23:09
Bigs schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:36:
De Sonicwall ondersteunt zeker VLAN, je moet dan eerst een VLAN subinterface op je WAN interface (X0/X1) maken en op die interface configureer je vervolgens je PPPoE. Je zou je Fritz!Box er op die manier helemaal tussenuit kunnen laten, je moet alleen dan ook de benodigde VLAN interfaces en firewall policies maken voor het doorsturen van je TV verkeer en als je geen kaas hebt gegeten van netwerken en/of Sonicwalls dan kan dat wel een frustrerend karwei zijn ;)
Nou, als de SonicWall firewall ook overweg kan met vlans, dan hoef ik misschien de Meraki MS220-8P niet te gebruiken.
Dit betekent dus dat er een kabel vanuit de NTU naar de SonicWall firewall komt "sub interface op X0/X1". Vanuit de firewall gaat er een kabel direct naar de tv-ontvanger. Alleen snap ik niet hoe ik de vlans moet gaan configureren op de SonicWall.
Als ik het goed begrijp, zal de rol van de firewall dan zijn: switch met verschilende vlans. Een vlan voor internet, een vlan voor tv verkeer. Daarnaast moet de firewal natten, SSL-VPN.
Ik denk dat ik het begrijp, maar weet niet hoe ik de SonicWall zo kan inrichten dat ik de Meraki MS220-8P eruit kan halen.
Heb je misschien een link of ben je bereid mij hier verder te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Edd schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 18:31:
[...]

Ok, bedankt.
Ga je het zelf installeren of komt er binnenkorst nog een monteur langs?
[...]

Goed om te horen. De installatie, die heb je laten doen door een monteur van XS4all? Zo ja, wat is je ervaring daar mee? Deed hij/zij bv moeilijk voor eventueel meer werk, was die behulpzaam, had je het gevoel dat die erg op de tijd zat etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

Frid0 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 11:45:
[...]

Ok, bedankt.
Ga je het zelf installeren of komt er binnenkorst nog een monteur langs?
Ik heb/ga het zelf installeren. Naast de Fritz!Box zat er ook een nieuwe NT in van Genexis. Ik had nog een oude hangen van +/- 2 jaar geleden toen ik een abonnement had bij Vodafone. Dit was een model met 4 100Mbps poorten, in het pakket zat een model met 1 Gigabit-poort. Deze heb ik gisteravond vervangen.

Het is mijn doel om de FB niet te gebruiken, maar een eigen router. Misschien hang ik hem er wel even aan om te controleren of de verbinding daadwerkelijk werkt, maar daar houdt het dan ook bij op ;)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Edd schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 11:50:
[...]

Ik heb/ga het zelf installeren. Naast de Fritz!Box zat er ook een nieuwe NT in van Genexis. Ik had nog een oude hangen van +/- 2 jaar geleden toen ik een abonnement had bij Vodafone. Dit was een model met 4 100Mbps poorten, in het pakket zat een model met 1 Gigabit-poort. Deze heb ik gisteravond vervangen.

Het is mijn doel om de FB niet te gebruiken, maar een eigen router. Misschien hang ik hem er wel even aan om te controleren of de verbinding daadwerkelijk werkt, maar daar houdt het dan ook bij op ;)
Aha, ok. Is dat goed zelf te doen dan? Ik heb nu een NT hangen van KPN die ze een jaar geleden hebben geplaats door Reggefiber. Onze gemeente deed dat dan "gratis" zeg maar. Weet dus niet of die al 1 Gigabit is ja of de nee.

Ok, en hoe wil je dat doen dan?
Misschien ook wel intresse naar maar andere kant, wil de FB ook wel een kans geven. Want slechter dan de EB van KPN kan die nooit zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Frid0 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 11:55:
[...]

Aha, ok. Is dat goed zelf te doen dan? Ik heb nu een NT hangen van KPN die ze een jaar geleden hebben geplaats door Reggefiber. Onze gemeente deed dat dan "gratis" zeg maar. Weet dus niet of die al 1 Gigabit is ja of de nee.

Misschien ook wel intresse naar maar andere kant, wil de FB ook wel een kans geven. Want slechter dan de EB van KPN kan die nooit zijn :P
Als jij een jaar geleden een KPN NT geplaatst heb gekregen tijdens de Reggefiber aansluiting dan zal die bijna zeker 1Gbit zijn. En het is dezelfde als die van XS4all. Dus in jouw geval zou niks vervangen hoeven te worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

Frid0 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 11:55:
[...]

Op zich is dat best goed zelf te doen, mits je rustig te werk gaat en niks forceert. Maar, zoals Barre al aangeeft, hoef je hem waarschijnlijk niet te vervangen.
Ik heb een router staan met VLAN en PPPoE ondersteuning. Hierdoor kan ik de verbinding met XS4all maken. Wel is het zo dat ik alleen internet afneem bij XS4all. Daarom hoef ik me ook geen zorgen te maken om TV of telefonie.

Ik denk ook niet dat de FB erg slecht zal zijn, maar dat ding heeft maar 4 poorten en ik vind hem groot en log ;) De router die ik heb staan heeft 10 poorten en heb hier toch al snel 8 van in gebruik. Het scheelt gewoon weer een extra switch. :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:43

Fiber

Beaches are for storming.

Barre73 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 12:33:
[...]

Als jij een jaar geleden een KPN NT geplaatst heb gekregen tijdens de Reggefiber aansluiting dan zal die bijna zeker 1Gbit zijn. En het is dezelfde als die van XS4all. Dus in jouw geval zou niks vervangen hoeven te worden denk ik.
Bij mij staat er duidelijk Gigabit op m'n Genexis. Zijn er dan ook NT's die wel Gigabit zijn maar waar dat niet op staat...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

Edd schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 12:51:
Op zich is dat best goed zelf te doen, mits je rustig te werk gaat en niks forceert. Maar, zoals Barre al aangeeft, hoef je hem waarschijnlijk niet te vervangen.
En net werd ik dus gebeld door Guidion vooor het plaatsen van de NT.. :+
Iets met duidelijke communicatie graag.

In ander nieuws: Het lijkt erop dat mijn verbinding wel licht heeft nu. Ik kan de PPPoE sessie starten, alleen nu nog even proberen er iets van verkeer overheen te krijgen.

EDIT:
En het werkt *O*
Snaarstrak 100 mbit up en down.. Heerlijk! ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Edd op 25-02-2015 14:18 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Edd schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 12:51:
[...]

[...]

Ik heb een router staan met VLAN en PPPoE ondersteuning. Hierdoor kan ik de verbinding met XS4all maken. Wel is het zo dat ik alleen internet afneem bij XS4all. Daarom hoef ik me ook geen zorgen te maken om TV of telefonie.

Ik denk ook niet dat de FB erg slecht zal zijn, maar dat ding heeft maar 4 poorten en ik vind hem groot en log ;) De router die ik heb staan heeft 10 poorten en heb hier toch al snel 8 van in gebruik. Het scheelt gewoon weer een extra switch. :)
Dat wil ik ook alleen dan wel met iTV erbij. Mag ik vragen welke router je heb daarvoor? En hoe je dat gaat doen dan, de instellingen een beetje. Toch al snel 8 in gebruik.....heb je van die router uit je meterkast dan 8 kabels lopen naar de verschillende apparaten?
Barre73 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 12:33:
[...]

Ok, op zich ook wel logisch.
Edd schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:38:
[...]

En net werd ik dus gebeld door Guidion vooor het plaatsen van de NT.. :+
Iets met duidelijke communicatie graag.

In ander nieuws: Het lijkt erop dat mijn verbinding wel licht heeft nu. Ik kan de PPPoE sessie starten, alleen nu nog even proberen er iets van verkeer overheen te krijgen.

EDIT:
En het werkt *O*
Snaarstrak 100 mbit up en down.. Heerlijk! ;)
Relax! Heb je snel gefixt. Begrijp dat je er wel aardig mee overweg kan. Nu kan je ook alles zelf regelen en geen "last" van de FB van XS4all?

[ Voor 18% gewijzigd door Frid0 op 25-02-2015 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

Frid0 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:44:

Dat wil ik ook alleen dan wel met iTV erbij. Mag ik vragen welke router je heb daarvoor? En hoe je dat gaat doen dan, de instellingen een beetje. Toch al snel 8 in gebruik.....heb je van die router uit je meterkast dan 8 kabels lopen naar de verschillende apparaten?
Jup, ik ben sowieso bezig geweest om de afgelopen 2 weken mijn meterkast een beetje netter in te richten en heb wat extra kabels getrokken. Dan loopt het al snel vol.
Ik gebruik hiervoor een MikroTik Router. Om daar gebruik van te maken, dien je echter wel wat kennis van de werking van netwerken op de verschillende lagen te hebben. Echter zou je dit ook met bepaalde normalere routers kunnen doen. Bijvoorbeeld de Asus RT-N66U die ik hiervoor had, zou het ook mee moeten kunnen, maarja maar 4 poortjes ;)
Relax! Heb je snel gefixt. Begrijp dat je er wel aardig mee overweg kan. Nu kan je ook alles zelf regelen en geen "last" van de FB van XS4all?
Ik heb nu inderdaad geen "last" van de FB. Echter ben ik ook onbekend met de FB, dus weet ik niet hoe blij ik daarvan zou worden.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Frid0 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:44:
[...]

Dat wil ik ook alleen dan wel met iTV erbij. Mag ik vragen welke router je heb daarvoor? En hoe je dat gaat doen dan, de instellingen een beetje.
Ik raad je aan eerst even in te lezen op deze site van een mede Tweaker:
Www.netwerkje.com

Zou je dus ook kunnen gaan doen zonder naar XS4all te switchen. Aangezien je nu al bij KPN zit.

Maar ook bij XA4all werken de genoemde oplossingen op deze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Fiber schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:16:
[...]

Bij mij staat er duidelijk Gigabit op m'n Genexis. Zijn er dan ook NT's die wel Gigabit zijn maar waar dat niet op staat...?
Op de Genexis MC901 staat het niet altijd of het staat op de achterkant. En die zit vast op de FTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Die Genexis MC901 van 'mij':

Afbeeldingslocatie: http://spilleman.net/gathering/glasvezel4.jpg

is wel 1 Gbit (port 1):

Afbeeldingslocatie: http://spilleman.net/gathering/vlanid.png
Volgens mij brand het onderste LEDje op de Genexis anders oranje op een 100 Mbit poort.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:22
Ik heb sinds een week ook 500 mb Pro van xs4all mijn ntu is niet vervangen. Is een packetforce van kpn en kan al 1Gb aan mc901

Verwijderd

Ik ben gisteren overgezet van 100 naar 500. Voor gisteren was dat derde lampje oranje, nu is hij groen.

Heb wel een probleem, ik gebruik een Cisco RV042G dat is een dual wan router (een Cisco branded linksys) en met dat routertje had ik veel plezier.

Nu wat minder. Op ipv4 haalt hij 430/570 wat acceptabel is (de FB haalt 490/540) maar op ipv6 is het dramatisch. De FB haalt op ipv6 vergelijkbare snelheden als op ipv4 maar de Cisco haalt slechts 130/150 op ipv6, dat heeft weinig nut.

Ik heb dit probleem voorgelegd bij Cisco maar ben weinig hoopvol. Weet iemand een snelle duale wan router, die support heeft voor Ipv6 ?

Is een microtik een goede kandidaat ? Zit ook te denken aan een pfsense, maar moet dan extra netwerk kaarten in mijn hyper-v bak gooien.

• StarWolfer
  • Laatst online: 01-09 12:00
MegaTronics schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 19:19:
Die Genexis MC901 van 'mij':

[afbeelding]

is wel 1 Gbit (port 1):

[afbeelding]
Volgens mij brand het onderste LEDje op de Genexis anders oranje op een 100 Mbit poort.
Correct. Bij mij brand het Oranje: maximaal 100/100 in de wijkcentrale.

• Frid0
Edd schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 18:25:
[...]

Jup, ik ben sowieso bezig geweest om de afgelopen 2 weken mijn meterkast een beetje netter in te richten en heb wat extra kabels getrokken. Dan loopt het al snel vol.
Ik gebruik hiervoor een MikroTik Router. Om daar gebruik van te maken, dien je echter wel wat kennis van de werking van netwerken op de verschillende lagen te hebben. Echter zou je dit ook met bepaalde normalere routers kunnen doen. Bijvoorbeeld de Asus RT-N66U die ik hiervoor had, zou het ook mee moeten kunnen, maarja maar 4 poortjes ;)

[...]

Ik heb nu inderdaad geen "last" van de FB. Echter ben ik ook onbekend met de FB, dus weet ik niet hoe blij ik daarvan zou worden.
Aha, begrijp dat je erg handig bent met netwerken aanleggen en kabels trekken. Ik ben er redelijk in thuis, heb iets meer dan basis kennis ervan. Snap er wel veel van maar het echt doen is iets anders. Maar met een duidelijk uitleg en/of screenshot moet het geen probleem zijn. Ow ok, zo eentje die aangegeven staat op www.netwerkje.com? de Mikrotik RB2011UAS-2HnD-IN.

Maar 8 kabels man, tering! Zou ook graag zoiets willen maar ga niet 6 CAT6 kabels vanuit mijn meterkast naar mijn woonkamer trekken, achter mijn tvmeubel. Dat is geen doen.
Barre73 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 19:07:
[...]

Ik raad je aan eerst even in te lezen op deze site van een mede Tweaker:
Www.netwerkje.com

Zou je dus ook kunnen gaan doen zonder naar XS4all te switchen. Aangezien je nu al bij KPN zit.

Maar ook bij XA4all werken de genoemde oplossingen op deze website.
Ken die site ja, maar is dat nog up to date dan? Zijn er ondertussen niet snellere/beter router en/of switch?

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Van de week eens nagevraagd of functionaliteiten zoals opnames inplannen/bekijken en buitenshuis kijken nog toegevoegd worden aan WebTV, aangezien dit functies zijn die ik mis. Helaas kreeg ik onderstaand antwoord:

Als ik het goed begrijp vraagt u zich af of er nog veranderingen gaan plaatsvinden op de WebTV app.

Daar is helaas nog niks over bekend. Er zijn geen aanpassingen die geïmplementeerd zullen worden in de WebTV app.

• Edd

Edd

Frid0 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 10:27:
[...]

Aha, begrijp dat je erg handig bent met netwerken aanleggen en kabels trekken. Ik ben er redelijk in thuis, heb iets meer dan basis kennis ervan. Snap er wel veel van maar het echt doen is iets anders. Maar met een duidelijk uitleg en/of screenshot moet het geen probleem zijn. Ow ok, zo eentje die aangegeven staat op www.netwerkje.com? de Mikrotik RB2011UAS-2HnD-IN.

Maar 8 kabels man, tering! Zou ook graag zoiets willen maar ga niet 6 CAT6 kabels vanuit mijn meterkast naar mijn woonkamer trekken, achter mijn tvmeubel. Dat is geen doen.

[...]

Ken die site ja, maar is dat nog up to date dan? Zijn er ondertussen niet snellere/beter router en/of switch?
Een groot deel van de kabels (Cat 5e) lagen er al ;)
Ik heb zelf de MikroTik RB2011iL-IN. Dit is de versie zonder Wifi en SFP poortje. Voor de Wifi heb ik een apart Access Point staan, aangezien ik deze liever uit de meterkast wilde hebben en alles nu in een 10" patchkastje kon (alhoewel de MikroTik eigenlijk net te breed is :+)

Je kunt de instellingen gebruiken, zoals die op netwerkje.com staan beschreven. Deze heb ik zelf ook gebruikt.

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nescafe
Frid0 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 10:27:
Als je 6 apparaten in je TV-meubel hebt, dan kun je net zo goed een switch plaatsen in het meubel.

Ikzelf heb dezelfde MikroTik in de meterkast en één tagged poort richting TV-meubel waarin een Netgear GS108E-switch staat. Op deze switch stel ik per poort/device de juiste vlan in (tagged vlan 4 voor iTV, untagged vlan 6 voor internet) en heb ik netjes gescheiden iTV en internet beschikbaar.

• Frid0
Edd schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 11:01:
[...]

Een groot deel van de kabels (Cat 5e) lagen er al ;)
Ik heb zelf de MikroTik RB2011iL-IN. Dit is de versie zonder Wifi en SFP poortje. Voor de Wifi heb ik een apart Access Point staan, aangezien ik deze liever uit de meterkast wilde hebben en alles nu in een 10" patchkastje kon (alhoewel de MikroTik eigenlijk net te breed is :+)

Je kunt de instellingen gebruiken, zoals die op netwerkje.com staan beschreven. Deze heb ik zelf ook gebruikt.
O, dan heb je wel mazzel man haha. Helaas is dat bij mij niet zo. De vorige eigenaar was een (hobby) aannemer die niet heel veel verstand had van leidingen trekken en electra. Het loopt van zolder, terug naar 1 en dan naar woonkamer of zo. Verlaagd plafond op slaapkamers waar alle kabels op liggen enzo. Lastig allemaal, of beter gezegd, uitdaging :-) Zit er daarom ook aan te denken om een elektrische een keer langs te laten komen om de hele boel te bekijken en uit te zoeken en zo nodig aan te passen dat er logica in zit en zelf ook weet hoe alles loopt. Want nu heb ik totaal geen overzicht. Voorbeeld: tijd bezig geweest om vanuit de meterkast een CAT6 kabel naar de woonkamer te trekken. Dacht trek de oude telefoonlijn eruit en door die leiding de CAT6 kabel. Maar waar het stickertje woonkamer op zat in de meterkast klopte totaal niet. Na veel zoeken bleek de leiding waar badkamer op stond degene te zijn naar de woonkamer.........daar kom je dan pas achter na een uur zoeken of zo :?

Ik zal die site eens bekijken. Maar net als jou, wil de WIFI uit de meterkast hebben. Want dat is echt klote kwa bereik, dat merk ik nu wel met de EB die daar hangt.
nescafe schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 11:11:
[...]

Als je 6 apparaten in je TV-meubel hebt, dan kun je net zo goed een switch plaatsen in het meubel.

Ikzelf heb dezelfde MikroTik in de meterkast en één tagged poort richting TV-meubel waarin een Netgear GS108E-switch staat. Op deze switch stel ik per poort/device de juiste vlan in (tagged vlan 4 voor iTV, untagged vlan 6 voor internet) en heb ik netjes gescheiden iTV en internet beschikbaar.
Dat heb ik wel snel, PS3, ATV2, Airport Extreme voor WIFI woonkamer/tuin, 1 iTV KPN, 1 kabel retour die via plafond naar slaapkamer gaat waar een andere iTV staat van KPN, 1 losse kabel voor laptop of zoiets en dan nog 2 kabels die klaar liggen voor de toekomstige tv en receiver die dan internet hebben.

Zo Netgear GS108E-switch is dan denk ik wel een erg goede oplossing voor mij. Dat is makkelijk te configureren? En moet je dan wel perse een MikroTik in de meterkast hebben of kan je daar ook gewoon de FB voor gebruiken?

• nescafe
Frid0 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 11:46:
[...]

Zo Netgear GS108E-switch is dan denk ik wel een erg goede oplossing voor mij. Dat is makkelijk te configureren? En moet je dan wel perse een MikroTik in de meterkast hebben of kan je daar ook gewoon de FB voor gebruiken?
De GS108E is vrij eenvoudig ingesteld, let erop dat je de GS108Ev3 aanschaft, deze heeft een ingebouwde webinterface. In vergelijking met de MikroTik is de switch makkelijk in te stellen ja. Achter de FRITZ!Box gaat het op deze manier niet werken omdat deze geen VLANs op LAN-poorten ondersteunt.

Kan zijn dat het met de 7490 makkelijker gaat, die doet iTV op willekeurige poorten. Maar ik houd iTV en internet liever gescheiden op deze manier.

• IJburger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-08 18:38
Heb hier XS4ALL glasvezel 50 liggen. De 7490 heb ik in de meterkast en daarop een DECT-basisstation aangesloten. Is er een mogelijkheid om het basisstation ergens anders te posteren of moet deze per se aan de Fritz hangen?Is er een wireless alternatief of iets dergelijks?

• Frid0
nescafe schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 12:09:
[...]

De GS108E is vrij eenvoudig ingesteld, let erop dat je de GS108Ev3 aanschaft, deze heeft een ingebouwde webinterface. In vergelijking met de MikroTik is de switch makkelijk in te stellen ja. Achter de FRITZ!Box gaat het op deze manier niet werken omdat deze geen VLANs op LAN-poorten ondersteunt.

Kan zijn dat het met de 7490 makkelijker gaat, die doet iTV op willekeurige poorten. Maar ik houd iTV en internet liever gescheiden op deze manier.
Dat zoek ik dus ook, internet en iTV gescheiden.
Aha, en dat kost 5 10tjes of zo?

Mmm moet er dan ook zo MikroTik bij kopen. Die kosten wellicht een stuk meer en zijn ook wel lastiger in te stellen vermoed ik.

Jij haalt met deze opstelling in huis goed je snelheden, 100/100 of als je heb 500/500?

Mag ik vragen wat jij gebruikt voor je WIFI in huis? En hoe is het bereik daarvan?

• janbal
IJburger schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 12:31:
Heb hier XS4ALL glasvezel 50 liggen. De 7490 heb ik in de meterkast en daarop een DECT-basisstation aangesloten. Is er een mogelijkheid om het basisstation ergens anders te posteren of moet deze per se aan de Fritz hangen?Is er een wireless alternatief of iets dergelijks?
Je kunt de handset wellicht ook als handset rechtstreeks op de dect van de Fritz aanmelden. Moet je wel dect aan hebben staan natuurlijk. Dan heb je het basisstation niet meer nodig, behalve voor opladen dan. Hoeft in ieder geval niet meer bedraad aangesloten te zijn.
Is afhankelijk van het type of dat goed lukt met behoud van functionaliteit.
Als de handset GAP-compatible is kom je een heel eind.

• nescafe
Frid0 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 12:33:
[...]

Dat zoek ik dus ook, internet en iTV gescheiden.
Aha, en dat kost 5 10tjes of zo?

Mmm moet er dan ook zo MikroTik bij kopen. Die kosten wellicht een stuk meer en zijn ook wel lastiger in te stellen vermoed ik.

Jij haalt met deze opstelling in huis goed je snelheden, 100/100 of als je heb 500/500?

Mag ik vragen wat jij gebruikt voor je WIFI in huis? En hoe is het bereik daarvan?
De MikroTik is inderdaad wat lastiger in te stellen maar vergelijkbaar met instellen van iptables op Linux. Alles is wel goed gedocumenteerd. Als je de MikroTik niet wilt kun je natuurlijk ook een switch in je meterkast zetten die je op twee fysieke poorten van de FB aansluit. Het is wel een apparaat voor Tweakers, zullen we maar zeggen :)

Hij trekt 100/100 makkelijk vol (95 op speedtest), ik wacht nog op de technische upgrade naar 500/500.

Ikzelf gebruik de FB7390 nu als SIP-client (voor DECT) en WiFI-basisstation in de woonkamer (BG). Het bereik is hier prima, erg stabiel. Op de 1e verdieping heb ik aan de andere kant van het huis (~25m) minder snelheid, maar nog genoeg voor Netflix-streaming. De WiFi van de MikroTik heb ik uitgeschakeld, omdat deze erg overheersend is en ik geen zin heb om deze te finetunen terwijl de FRITZ! het prima in zijn eentje trekt.

[ Voor 3% gewijzigd door nescafe op 26-02-2015 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
nescafe schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:36:
[...]

De MikroTik is inderdaad wat lastiger in te stellen maar vergelijkbaar met instellen van iptables op Linux. Alles is wel goed gedocumenteerd. Als je de MikroTik niet wilt kun je natuurlijk ook een switch in je meterkast zetten die je op twee fysieke poorten van de FB aansluit. Het is wel een apparaat voor Tweakers, zullen we maar zeggen :)

Hij trekt 100/100 makkelijk vol (95 op speedtest), ik wacht nog op de technische upgrade naar 500/500.

Ikzelf gebruik de FB7390 nu als SIP-client (voor DECT) en WiFI-basisstation in de woonkamer (BG). Het bereik is hier prima, erg stabiel. Op de 1e verdieping heb ik aan de andere kant van het huis (~25m) minder snelheid, maar nog genoeg voor Netflix-streaming. De WiFi van de MikroTik heb ik uitgeschakeld, omdat deze erg overheersend is en ik geen zin heb om deze te finetunen terwijl de FRITZ! het prima in zijn eentje trekt.
iptables van Linux....uhhh, sorry maar dat zegt mij niks. Ik wil het best wel maar dan zonder WIFI en puur om te verdelen. Als ik zo MikroTik koop, dan kan ik via de site van netwerkje.com de instellingen zeker overnemen? Zie wel dat jij een andere switch gebruikt dan dat ze op die site zeggen, waarom eigenlijk?

Ow, netjes! Dat doe je goed.

Puur voor je huis telefoon bedoel je? O echt, de FB heb je in je woonkamer staan voor het WIFI op de BG. Precies, Netflix streaming wil ik ook nog kunnen boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:26

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Heeft iemand een idee hoe XS4All exact de NTU oplevert of wat de mogelijkheden hierin zijn? Ik woon in een appartementencomplex in Eindhoven en binnenkort zal Reggefiber glasvezel realiseren in het complex. Ik ga er vanuit dat de NTU geplaatst zal worden in mijn meterkast, welke zich bevindt op de gang, buiten mijn appartement. (de meterkasten van de bewoners staan opgesteld naast elkaar, per verdieping) Op dit moment hangt hier bijvoorbeeld ook een kastje van UPC. De coaxkabel komt uiteindelijk uit in mijn woonkamer. Afstand van woonkamer (waar mijn router nu staat) tot aan meterkast is denk ik wel een meter of 20.

Ben ik zelf verantwoordelijk voor het doortrekken van de netwerkkabel naar mijn appartement, of helpt XS4All hierbij? Ik heb al met Reggefiber gesproken en zij geven aan dat zij ervoor zorgen dat ik een glasvezelpunt krijg, en is het aan mij of in samenspraak met XS4All hoe het binnenshuis verder aangesloten gaat worden.

[ Voor 7% gewijzigd door FREAKJAM op 27-02-2015 10:08 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij ons zit de meterkast ook buiten de woning (op de centrale gang naast de voordeur). In deze meterkast heeft Reggefiber alles afgemonteerd. Hier hangt dus de FTU met NTU. Ik heb ervoor gekozen hier ook mijn Fritz 7490 op te hangen.

Ik had gelukkig nog wat lege buizen vanuit de de meterkast naar de woonkamer en een slaapkamer lopen en heb hier zelf nieuwe netwerkkabel doorheen getrokken. Alles op een vaste locatie is nu dan ook bedraad aangesloten en ik heb een Fritz Repeater als bridge ingesteld om ook aan de andere (verre) kant van de woning WiFi te kunnen gebruiken. Naarmate je dichter bij de voordeur komt pakt de WiFi van de Fritz 7490 het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
FREAKJAM schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 10:06:
Heeft iemand een idee hoe XS4All exact de NTU oplevert of wat de mogelijkheden hierin zijn? Ik woon in een appartementencomplex in Eindhoven en binnenkort zal Reggefiber glasvezel realiseren in het complex. Ik ga er vanuit dat de NTU geplaatst zal worden in mijn meterkast, welke zich bevindt op de gang, buiten mijn appartement. (de meterkasten van de bewoners staan opgesteld naast elkaar, per verdieping) Op dit moment hangt hier bijvoorbeeld ook een kastje van UPC. De coaxkabel komt uiteindelijk uit in mijn woonkamer. Afstand van woonkamer (waar mijn router nu staat) tot aan meterkast is denk ik wel een meter of 20.

Ben ik zelf verantwoordelijk voor het doortrekken van de netwerkkabel naar mijn appartement, of helpt XS4All hierbij? Ik heb al met Reggefiber gesproken en zij geven aan dat zij ervoor zorgen dat ik een glasvezelpunt krijg, en is het aan mij of in samenspraak met XS4All hoe het binnenshuis verder aangesloten gaat worden.
Er vanuit gaande dat je ook TV bij XS4All zal afnemen is het dus technisch gezien de makkelijkste manier om de coaxkabel die nu vanuit je meterkast naar je woonkamer loopt te vervangen voor een UTP CAT5E of CAT 6 kabel.
Die UTP kabel loopt dan van de NT door de buis naar je woonkamer en daar sluit je die aan op de Fritz. En vanaf daar alle diensten die je krijgt.

Doet de Guidion monteur van XS4All dit voor je? Twijfelachtig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Dat wordt aan de slag gaan met een trekveer.

@Barre73 goede tip om de huidige coaxkabel eventueel te verwijderen. Ik weet niet of ik genoeg ruimte heb in de desbetreffende buis, maar als ik de boel bij XS4All ga afnemen dan zal dit inderdaad met televisie zijn. Ik weet alleen niet of ik de coaxkabel die er nu ligt zomaar mag verwijderen in mijn meterkast. Mijn appartement betreft wel koop, maar tijdens de oplevering een paar jaar terug waren op voorhand de upc kastjes al bij iedereen geplaatst.

@Mozzy ik moet nog even kijken hoe ik de boel ga aansluiten. Heb zelf een pfSense firewall draaien, dus heb eigenlijk de FritzBox niet nodig. Switch met vlan-tagging ertussen moet voor mij uiteindelijk de setup worden.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
FREAKJAM schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 11:13:

@Barre73 goede tip om de huidige coaxkabel eventueel te verwijderen. Ik weet niet of ik genoeg ruimte heb in de desbetreffende buis, maar als ik de boel bij XS4All ga afnemen dan zal dit inderdaad met televisie zijn. Ik weet alleen niet of ik de coaxkabel die er nu ligt zomaar mag verwijderen in mijn meterkast. Mijn appartement betreft wel koop, maar tijdens de oplevering een paar jaar terug waren op voorhand de upc kastjes al bij iedereen geplaatst.

@Mozzy ik moet nog even kijken hoe ik de boel ga aansluiten. Heb zelf een pfSense firewall draaien, dus heb eigenlijk de FritzBox niet nodig. Switch met vlan-tagging ertussen moet voor mij uiteindelijk de setup worden.
Het UPC kastje in je meterkast en de groene kabel waar die aan vast zit moet je intact laten, maar alles daarachter (dus de wit/grijze kabel naar de WCD in je woonkamer) is van jou en mag je dus gewoon vervangen door UTP. Check even het merk van je schakelmateriaal, bv Busch Jaeger, Gira etc. voor een mooi matchend paneeltje om de UTP aansluiting af te monteren.

Als de WCD in je woonkamer ook gevoed wordt door een groene kabel dan kan het zijn dat dat je UPC AOP is, dan hoor je er officieel ook vanaf te blijven. Als het een nieuwbouw appartement is verwacht ik echter dat je AOP in de meterkast zit (in de vorm van een wit UPC kastje met aan de ene kant een groene kabel en aan de andere kant een F aansluiting).

[ Voor 12% gewijzigd door Bigs op 27-02-2015 13:16 . Reden: aanvulling nav reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 14:02

sHELL

VR "connoisseur"

Bigs schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 11:30:
[...]

Het UPC kastje in je meterkast en de groene kabel waar die aan vast zit moet je intact laten, maar alles daarachter (dus de wit/grijze kabel naar de WCD in je woonkamer) is van jou en mag je dus gewoon vervangen door UTP. Check even het merk van je schakelmateriaal, bv Busch Jaeger, Gira etc. voor een mooi matchend paneeltje om de UTP aansluiting af te monteren.
Hou wel rekening dat in sommige apartementen de coax hoofdaansluiting (vaak samen met de telefoon) meestal in een hoek van de woonkamer zit. Deze zijn vaak tegelijk opgeleverd met de bouw van het pand. Als die (groene) kabel dan van uit de woonkamer onafgebroken door de meterkast het huis verlaat is dat toeval. Volgens mij is het verplicht om dit soort informatie te comuniceren voordat er je tekent voor een koopcontract.

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
sHELL schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 12:50:
[...]

Hou wel rekening dat in sommige apartementen de coax hoofdaansluiting (vaak samen met de telefoon) meestal in een hoek van de woonkamer zit. Deze zijn vaak tegelijk opgeleverd met de bouw van het pand. Als die (groene) kabel dan van uit de woonkamer onafgebroken door de meterkast het huis verlaat is dat toeval. Volgens mij is het verplicht om dit soort informatie te comuniceren voordat er je tekent voor een koopcontract.
Hmm ja in dat geval moet je er niet aanzetten. Zal m'n post aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

[...]
En dat je gebruik mag maken van KPN Fon.
FON? Dat is nieuw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

Ik denk dat je FON in de war haalt met de Wifi HotSpots.
FON is het delen van de Wifi netwerken van de KPN-klanten.
Hotspots zijn gewoon hotspots op bepaalde openbare plekken.
https://www.xs4all.nl/internet/hotspots/

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
FREAKJAM schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 11:13:

Zoals de rest van de mensen al zei: Indien de groene kabel van UPC stopt bij het kastje in je meterkast (die buiten je woning ligt) dan is alles daarachter van jou. Dus dan kan je de coaxkabel eruit halen. Trekveer hoeft niet meteen. Als je de kernen van de UTP kabel goed vastknoopt aan de kern van de zittende coaxkabel dan kan je de coaxkabel daarna voorzichtig eruit halen en heb je de UTP er in zitten.

Als je in je woonkamer die UTP netjes met een wandcontactdoosje wil afwerken dan dien je stugge CAT 5E of CAT6 te gebruiken. In dat geval ook in de meterkast afwerken met een wandcontactdoosje. Aan beide kanten kan je dan met een kort kant-en-klaar UTP patchkabeltje de boel verder aansluiten. Is absoluut de mooiste en beste oplossing.

Wil je alleen de kabel laten lopen en aan beide kanten met een UTP stekker afwerken, dan een soepele kabel gebruiken.

En wat ik nog vergeten was: Als alles in je meterkast uitkomt, dan waarschijnlijk ook het ISRA punt van KPN. Die telefoonkabel loopt dus ook met een buis naar je woonkamer. Die kan je eventueel ook gebruiken om de UTP doorheen te trekken.

Overigens: Als er geen lege buizen lopen van je externe meterkast naar je woning dan mag de Reggefiber aannemer de aansluiting helemaal niet in je meterkast monteren. Dan zullen ze een oplossing moeten bedenken om de glasvezelkabel naar je woning door te trekken en de aansluiting in je woning af te monteren.
Dat laatste staat in hun bestek....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Helemaal duidelijk, dank voor de uitgebreide info! Reggefiber zal waarschijnlijk binnenkort contact met mij opnemen, in de komende maand willen ze overal de glasvezelpunten gaan aanbrengen, pas daarna wil ik contact opnemen met XS4All. Ik wil zelf eerst duidelijk hoe en waar ze het precies gaan plaatsen allemaal.

Ik denk dat er 3 buizen lopen naar mijn appartement:
  • CAI/KPN in de woonkamer
  • CAI in de slaapkamer
  • KPN in de slaapkamer
Moet nog even kijken wat wijsheid is qua indeling. Ik heb een computer in de slaapkamer waar ik internet op wil hebben, plus een aantal devices in de woonkamer. Server staat nu ook in de woonkamer, maar wellicht kan ik die plus de switch verplaatsen naar de meterkast.

Dus het liefst:
server in de meterkast, inclusief switch.
switch poort 1 (NTU -> vlan 4, 6 en 7 tagged, trunk)
switch poort 2 (vlan 6 untagged access naar nic 1 pfsense server)
switch poort 3 (vlan 4 tagged, trunk, naar tv)
switch poort 4 (nic 2 pfsense server)
switch poort 5 (woonkamer -> asus ac56u als switch/wifipunt -> htpc, receiver)
switch poort 6 (slaapkamer)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wTdatr8l.gif

[ Voor 39% gewijzigd door FREAKJAM op 27-02-2015 16:07 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:25
Poort 4,5 en 6 in vlan 1 neem ik aan? Dan zou dat idd moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
Frid0 schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 10:04:
[...]

iptables van Linux....uhhh, sorry maar dat zegt mij niks. Ik wil het best wel maar dan zonder WIFI en puur om te verdelen. Als ik zo MikroTik koop, dan kan ik via de site van netwerkje.com de instellingen zeker overnemen?
Als iptables je niets zegt, zou ik de MikroTik links laten liggen. Je koopt een zeer configureerbare router maar je moet dan wel de theorie kennen of hobby hebben aan expimenteren. Stel dat je problemen krijgt en je hebt geen idee wat je in huis hebt gehaald, dan zal een helpdesk verzoeken om eerst weer de FB aan te sluiten en dan terug te bellen.

Beter laat je dan gewoon de FRITZ!Box goed instellen door Guidion en vanaf de FB leg je twee aparte kabels naar een (managed) switch zodat je iTV/internet nog steeds gescheiden houdt en per poort toe kunt wijzen.

Scheelt je de aanschaf van een router van 90 euro waar je toch niet van plan was om het volledige uit te halen (zoals ppt/l2tp/ovpn, MetaRouter, Queueing, packet inspection (layer7 protocols), iptables-stack, dhcp-server met customizable option sets, etc, etc) :)
Zie wel dat jij een andere switch gebruikt dan dat ze op die site zeggen, waarom eigenlijk?
Omdat ik prima ervaringen heb met Netgear, deze switch redelijk hoog staat in de pricewatch (pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3) en zo te zien ook ongeveer de helft kost van (pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3210). De TP-Link zal ongetwijfeld meer kunnen maar dat heb ik onder mijn TV-meubel niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:22

DDX

Iemand idee waarom er tegenwoordig maand tussen technisch gereed en daadwerkelijk opleveren zit ? (modem ed is al ontvangen)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
02-02-2015  Order ontvangen door XS4ALL en in behandeling genomen.
We hebben uw aanvraag voor Internet ontvangen en in behandeling genomen.

11-02-2015  Plandatum oplevering order bekend.
De geplande opleveringsdatum van uw nieuwe abonnement (donderdag 19 maart 2015) is naar u verstuurd per brief.

18-02-2015  De plandatum is gewijzigd.
De geplande oplevering van uw nieuwe abonnement is gewijzigd. De nieuwe plandatum (donderdag 19 maart 2015) is naar u verstuurd per email.

18-02-2015  Nieuwe internetverbinding opgeleverd.
Uw nieuwe internetverbinding is technisch gereed

Denk dat ik volgende week maar even bij m'n broer langsga om ftu en modem aan te sluiten.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Volgens mij hanteert XS4all net zoals veel bedrijven een afkoelperiode waarin de klant nog kan annuleren. Dus ik denk dat het daarom soms onnodig lang duurt. Wat je volgens mij altijd kunt doen is dat je afstand neemt van dat recht en de provider kan dan de datum naar voren trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
XS4ALL WebTV is vernieuwd!
.. althans er is nu een channel selector ingebouwd..
.. die ook nog eens alleen werkt indien je niet fullscreen kijkt..

Maar we zijn in ieder geval van /tijdelijk in de URL af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:52

Nakebod

Nope.

Gelukkig was tijdelijk maar iets van 5 maanden :+ Al waren de URL's wel makkelijker om direct een zender te openen.
Channel selector is inderdaad onhandig met fullscreen. En geen picture in picture meer. Misschien bij een update. Vooral dat eerste is wel een gemis.
Helaas nog wel silverflut. Ik wil geen plugins :|

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

nescafe schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 12:33:
XS4ALL WebTV is vernieuwd!
.. althans er is nu een channel selector ingebouwd..
.. die ook nog eens alleen werkt indien je niet fullscreen kijkt..

Maar we zijn in ieder geval van /tijdelijk in de URL af :)
Nu nog opnames in kunnen plannen en buitenshuis TV kunnen kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpuntnl
  • Laatst online: 06-06 00:10

wpuntnl

tja... waarom ook niet...

Dj-sannieboy schreef op zondag 01 maart 2015 @ 20:52:
[...]

Nu nog opnames in kunnen plannen en buitenshuis TV kunnen kijken :)
Volgens een medewerker die een paar weken geleden belde om te vragen hoe het abonnement bevalt, is men daarmee bezig. Via een de webtv app.

Ik hoop dat de fw van de 1853 snel een update krijgt.

Survival of the W-est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

wpuntnl schreef op zondag 01 maart 2015 @ 23:54:
[...]

Volgens een medewerker die een paar weken geleden belde om te vragen hoe het abonnement bevalt, is men daarmee bezig. Via een de webtv app.

Ik hoop dat de fw van de 1853 snel een update krijgt.
Via email kreeg ik juist weer te horen van niet.. We wachten het af. Als ze mij bellen om te vragen hoe het abonnement bevalt zal ik het in ieder geval even aankaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Mijn jaarabbo van XS4all loopt juni af. Op zich dat ik niet ontevreden ben zijn er toch wel de nodige issues (onvolmaaktheden) geweest het afgelopen jaar, toch betaal je bij XS4all de hoofdprijs en de service van de helpdesk is echt overrated gebleken (of gewoon minder dan de voorgaande jaren).

Ik denk dus dat ik opzeg. Willen ze me dan als klant behouden, moeten ze een goed voorstel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:16
Ik zag (net pas) dat XS4ALL ook een nieuwe service heeft:

"Subnet IPv4
Bent u al klant bij XS4ALL en wilt u extra IPv4-adressen? Naast uw vaste IPv4-adres kan er een apart subnet (/29) naar uw lijn worden gerouteerd. Een subnet is met name interessant voor de zeer gevorderde en/of kleinzakelijke internetgebruiker"

Dat lijkt mij ideaal.. is er iemand die al gebruik maakt van deze service? Wat verandert er in de setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

mediumdry schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 12:31:
Dat lijkt mij ideaal.. is er iemand die al gebruik maakt van deze service? Wat verandert er in de setup?
Ik heb heel toevallig gisteren deze service afgenomen. Je krijgt dan gewoon een aantal ip-addressen die geroute worden naar je internetverbinding.
Wat er precies verandert met een standaard-setup durf ik niet te zeggen, gebruik zelf de FritzBox niet. Maar het toevoegen van de ip-addressen aan mijn internet-interface was voldoende om het werkend te krijgen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:42

Arjan A

Cenosillicafoob

Uit de nieuwsgroepen:
Als je deze dienst afneemt krijg je naast je huidige, gewone, ene ip
adres er een /29 subnet bij. Daarin heb je dan 8 adressen, waarvan er 2
onbruikbaar zijn (de 'hosts-zero' en de 'hosts-one zijn broadcast), en
je er nog een aan je fritzbox moet toekennen. Hou je er vijf over.
Die vijf zitten default achter de firewall in de Fritzbox, en daar kan
je op de gewone manier gaatjes in boren.

Deze extra optie is al even aan te vragen, maar hij is goed verstopt op
de website..
https://www.xs4all.nl/internet/#opties

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:43

Fiber

Beaches are for storming.

Hebben ze bij xs4all dan nog zo'n grote voorraad ip adressen...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

Fiber schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:17:
Geen idee, maar ik zie wel net in de RIPE database dat ik een subnet heb gekregen van een aannemersbedrijf wat failliet is gegaan vorig jaar ;)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWolfer
Toch het besluit genomen om met TV van UPC coax naar Xs4all Glasvezel te gaan.

Het installatiepakket komt vandaag binnen. Nu lijkt me de installatie vrij Jip-en-Janneke, maar alvast een controlevraagje: de FritzBox moet verplicht van FTTH naar FTTH IPTV ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Bij de eerste configuratie van de Fritz?
Dan zou ik gokken van wel. Bij het FTTH IPTV is poort 4 (Dacht ik zomaar) de poort waar je IPTV op moet aansluiten. Bij de FTTH configuratie is dat een gewone LAN poort, zonder IPTV VLAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWolfer
De Fritz is al naar wens ingesteld voor Internet en Bellen (FTTH/Glas), ben alleen nieuwsgierig of de algemene (hoofd)instelling dan ook echt van FTTH naar FTTH IPTV moet om het uberhaubt te laten werken? :)

Edit: Ter verduidelijking: Ik heb al Xs4all Glas in gebruik. TV er nu (pas) bij genomen.

De TV ontvanger moet inderdaad op LAN4, voor zover had ik me ingelezen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door StarWolfer op 05-03-2015 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
StarWolfer schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 14:54:
De Fritz is al naar wens ingesteld voor Internet en Bellen (FTTH/Glas), ben alleen nieuwsgierig of de algemene (hoofd)instelling dan ook echt van FTTH naar FTTH IPTV moet om het uberhaubt te laten werken? :)

Edit: Ter verduidelijking: Ik heb al Xs4all Glas in gebruik. TV er nu (pas) bij genomen.

Zelfde situatie hier (van internet naar internet + TV). Ik had 21 januari televisie aangevraagd, 22 januari was webtv geactiveerd, 25 januari werd het pakket verzonden, 27 januari kreeg ik het pakket binnen en hierin zat een brief met de opleverdatum: 30 januari. Op deze datum werd IPTV ook opgeleverd.

Bij elkaar dus anderhalve week, dit valt ruim binnen de opzegtermijn van de kabelaar :)

De opleverdatum is ook via XS4ALL orderstatus op te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
@Starwolfer:

Tegenwoordig kun je de STB's ook in routed mode gebruiken en daarvoor moet de Fritz gewoon blijven ingesteld als FTTH/Glas, zonder IPTV dus. De STB's hoeven dan ook niet aan poort 4.
Deze methode wordt echter nog niet officieel ondersteund. Werkt overigens al een aantal maanden voortreffelijk bij mij, zowel met oude STB's als nu ook met nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
Edd schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 12:36:
[...]
Ik heb heel toevallig gisteren deze service afgenomen. Je krijgt dan gewoon een aantal ip-addressen die geroute worden naar je internetverbinding.
Wat er precies verandert met een standaard-setup durf ik niet te zeggen, gebruik zelf de FritzBox niet. Maar het toevoegen van de ip-addressen aan mijn internet-interface was voldoende om het werkend te krijgen.
Leeft het subnet in hetzelfde lan (=wan) als het oude IPv4 adres, of configureer je het aan dezelfde kant als het lan (intern) dat door NAT heen gaat? oftewel, moet de machine die het oude IPv4 adres kreeg nu als gewone router werken, naast de NAT? Of is de NAT router 1 van de machines in het subnet dat je krijgt en zet je een switch aan de poort van de genexis?

Misschien is m'n vraag niet helemaal duidelijk, maar ik probeer er achter te komen hoe ik mijn config moet gaan aanpassen. In ieder geval is het dus zo dat je je oude IP adres en IPv6 subnet behoudt?

[ Voor 6% gewijzigd door mediumdry op 06-03-2015 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd

Edd

mediumdry schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 02:23:
[...]

Leeft het subnet in hetzelfde lan (=wan) als het oude IPv4 adres, of configureer je het aan dezelfde kant als het lan (intern) dat door NAT heen gaat? oftewel, moet de machine die het oude IPv4 adres kreeg nu als gewone router werken, naast de NAT? Of is de NAT router 1 van de machines in het subnet dat je krijgt en zet je een switch aan de poort van de genexis?

Misschien is m'n vraag niet helemaal duidelijk, maar ik probeer er achter te komen hoe ik mijn config moet gaan aanpassen. In ieder geval is het dus zo dat je je oude IP adres en IPv6 subnet behoudt?
Ik ben inderdaad even op zoek naar wat je bedoelt, maar volgens mij leeft het subnet aan de WAN-kant.
In mijn situatie gebruik ik een router op de poort van de Genexis en zit er geen switch tussen. Wel even de kanttekening dat ik geen IPTV afneem en alleen internet.

Je behoudt naast het nieuwe subnet je oude IPv4 adres en IPv6 subnet. Het nieuwe IPv4 subnet wordt door XS4all gerouteerd naar jouw aansluiting. Je hoeft niets te veranderen aan je vlan- of PPPoE-configuratie. Het enige wat ik moest doen op mijn MikroTik was het subnet/ip-addressen toe te voegen aan de IP Address List en aangeven dat deze gekoppeld zijn aan de PPPoE interface.
Daarna kon ik dmv firewall rules bepaalde IP-adressen uit het subnet toewijzen aan services intern.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
janbal schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 17:12:
@Starwolfer:

Tegenwoordig kun je de STB's ook in routed mode gebruiken en daarvoor moet de Fritz gewoon blijven ingesteld als FTTH/Glas, zonder IPTV dus. De STB's hoeven dan ook niet aan poort 4.
Deze methode wordt echter nog niet officieel ondersteund. Werkt overigens al een aantal maanden voortreffelijk bij mij, zowel met oude STB's als nu ook met nieuwe.
Werkt ook prima hier. De switch kon er tussenuit en dat past weer in mijn doel om het energiegebruik naar beneden te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:24
mediumdry schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 12:31:
Ik zag (net pas) dat XS4ALL ook een nieuwe service heeft:

"Subnet IPv4
Bent u al klant bij XS4ALL en wilt u extra IPv4-adressen? Naast uw vaste IPv4-adres kan er een apart subnet (/29) naar uw lijn worden gerouteerd. Een subnet is met name interessant voor de zeer gevorderde en/of kleinzakelijke internetgebruiker"

Ik gebruik dit sinds kort, maar zonder Fritz. Heb een Axiomtek NA-320R als router en dan is het een kwestie van één IP uit je /29 op één van de vrije interfaces configureren (dus niet op de interface waar je PPPoE sessie overheen loopt) en daar kun je dan nog 5 andere machines aanhangen die allen een extern adres kunnen krijgen. Verder eventueel je firewall instellingen aanpassen en gaan.
Er veranderdt niets aan je huidige pppoe en ipv6 instellingen. Na aanvraag moet je alleen je pppoe sessie herstarten, zo begreep ik uit xs4all.general.

Ik draai OpenBSD, maar dit zal op dezelfde manier werken met Linux, pfsense etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
Out.of.Control schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:56:
[...]
Ik gebruik dit sinds kort, maar zonder Fritz. Heb een Axiomtek NA-320R als router en dan is het een kwestie van één IP uit je /29 op één van de vrije interfaces configureren (dus niet op de interface waar je PPPoE sessie overheen loopt) en daar kun je dan nog 5 andere machines aanhangen die allen een extern adres kunnen krijgen. Verder eventueel je firewall instellingen aanpassen en gaan.
Er veranderdt niets aan je huidige pppoe en ipv6 instellingen. Na aanvraag moet je alleen je pppoe sessie herstarten, zo begreep ik uit xs4all.general.

Ik draai OpenBSD, maar dit zal op dezelfde manier werken met Linux, pfsense etc.
Dus het subnet wordt gerouteerd op het adres dat je al had en je zet het dus op een LAN, niet op dezelfde interface als het WAN. Dan is dus de enige vraag of je het in hetzelfde vLAN zet als waar je andere machines zitten, of een ander vLAN?

Tijd om een betere router dan de Fritzbox te halen, danwel pfsense op een vm te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
Ter info, de instructie voor het instellen van het subnet op de FRITZ!Box staat hier:
https://www.xs4all.nl/kla...subnet-vas-fritzbox-7390/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:24
mediumdry schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 12:45:
[...]

Dus het subnet wordt gerouteerd op het adres dat je al had en je zet het dus op een LAN, niet op dezelfde interface als het WAN. Dan is dus de enige vraag of je het in hetzelfde vLAN zet als waar je andere machines zitten, of een ander vLAN?

Tijd om een betere router dan de Fritzbox te halen, danwel pfsense op een vm te zetten :)
Yep. Ik zou persoonlijk altijd een apart LAN aanmaken voor je externe subnet en dat nooit mengen met je interne LAN, maar dat is een kwestie van smaak. Als de Fritz dat externe subnet niet op een afzonderlijk poortje kan zetten, dan zou het wat mij betreft ook tijd worden voor aan andere router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:08
Dat is voor mij reden om voor xs4all te kiezen na de blamage van vodadone. Tot ik ineens stuitte op extraip.nl. Werkt ook goed en provider onafhankelijk, zelfs bgp.
Pfsense zie ik voorbij komen. Heb ik ook gebruikt. Ik kwam laatst sophos utm home edition tegen, bizarre wat er allemaal gratis in zit: forward (met categorisatie en ssl interceptie) en reverse proxy, remote access (ipsec, pptp, ssl vpn), otp, portal voor wifi, sms gateway koppelen, firewall, ips, mail proxy (met spam en virus filters), load balancer, koppelen met ad, ldap, tacacs, radius, ha (met 2 vms) etc.
Een collega denkt er nu over om deze te hosten als vps bijv bij transip en vpns daar naar op te zetten, zodat hij veiliger kan internetten maar vooral zijn ouders in hun eigen huis met al dat geklik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sylvester79
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-09 18:52
"Als de Fritz dat externe subnet niet op een afzonderlijk poortje kan zetten, dan zou het wat mij betreft ook tijd worden voor aan andere router."

De Fritzbox blijft een consumentenmodem, maar gelukkig ben je bij XS4ALL vrij om een eigen modem aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sylvester79
StarWolfer schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 14:54:

Hoeft tegenwordig niet meer. Kies gewoon profiel XS4ALL en herstart je TV ontvangers. Ze gaan dan in routed mode waardoor je alle lan aansluitingen kan gebruiken. Is nog niet officieel ondersteund maar werkt bij mij al weken prima.

Edit: Oeps zie al dat iemand dit al had versteld :P

[ Voor 3% gewijzigd door sylvester79 op 07-03-2015 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sylvester79
Fiber schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:17:
Lijkt me wel.

Ze hebben nog de IP adressen van Demon, HCCNet en dan hun eigen reeksen.

De oude zakelijke DSL lijnen zijn er ook allemaal uitgegaan en daarbij kon je een hele range krijgen op je verbinding. Nu zit hier wel een maximum aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Moet je router voor IPTV in routed mode wel VLANs meesturen over alle LAN poorten?
Gezien ik nu slechts 1 poort op mijn router tag met VLAN 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
Als je het mij -als behoorlijke leek op dit gebied- vraagt is het VLAN verhaal niet meer aan de orde in routed mode. Ergens in deze thread (ik weet niet meer waar) heb ik iemand zien verklaren hoe het waarschijnlijk technisch in elkaar zit.
In bridged mode had je in ieder geval een aparte connectie voor IPTV, naast de connectie voor Internet etc. Die aparte connectie moest dus met VLAN apart worden doorgestuurd. In routed mode maakt alles gebruik van dezelfde connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Klopt. Bij KPN en de Experiabox noemen ze het flexpoorten. Sluit een UTP kabel aan op 1 van de poorten, switch aan de andere kant en op de switch kan je zowel TV als internet apparatuur aansluiten. Geen wifi accespoint!! (dat geeft flinke wifiproblemen.
Dis je hoeft zelf geen VLANs meer in te stellen of te taggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Misschien eens uitproberen dan. Als het werkt ga ik kijken of ik mijn router kan verplaatsen naar een centraler punt in mijn appartement, voor beter wifi bereik overal.

Gaat wel een mooie constructie worden dan, vanaf de NTU in de meterkast een netwerkkabel naar mijn voorraadkast, dan 1 kabel terug naar de meterkast waar de switch staat met de rest van het netwerk eraan. Misschien wel een nieuwe switch nodig dan, geen idee of ik genoeg poorten heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Kan je beter een eigen router achter de fritzbox hangen voor alleen WiFi. Die dan in de voorraadkast (naar ik aanneem) komt. Dan hoef je maar 1 kabel naar de voorraadkast te hebben. En in de meterkast vanaf de FB 1 kabel naar de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edelhert2010
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-07 00:49
Maar die router werkt dan toch als WiFi access point?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Ik hou van ingewikkeld, en ik gebruik al geen fritzbox. En ik hou ook van stroombesparing :D
Is voornamelijk voor wifi @ balkon, dat is nu slecht, maar in huis is het wel goed. En daarvoor ga ik geen extra WIFI AP neerzetten. En ik heb nog genoeg UTP over. Dus als het werkt op die manier, waarom niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Mijn zegen heb je. Maar als je toch je eigen router gaat gebruiken vanaf de NT, dan zou je nog wel mijn idee kunnen gebruiken. Jouw eigen router in de meterkast met de switch etc...
En dan de FB gebruiken in de voorraadkast, maar dan alleen als AP. Dus als een "off the shelf" fritzbox die verder niets anders doet dan een WiFi-AP zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Barre73 schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 17:46:
Kan je beter een eigen router achter de fritzbox hangen voor alleen WiFi. Die dan in de voorraadkast (naar ik aanneem) komt. Dan hoef je maar 1 kabel naar de voorraadkast te hebben. En in de meterkast vanaf de FB 1 kabel naar de switch.
Begrijp ik het goed ?? NT-XS4ALL utp naar fritz 7490, van fritz 7490 utp naar kantoor met daarop een Netgear 8 poorten. Heb ik op kantoor dan b.v. de mogelijkheid om 3 TV 's aan te sluiten en 4 computers zonder ook maar de vLans in te hoeven stellen. Gewoon de Netgear neerzetten en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ja, dat heb je goed bedacht. Als je maar geen extra wifirouter aansluit op die switch. Die zal namelijk niet lekker gaan werken op het moment dat je een TV aansluit.
Overigens wel de Netgear als unmanaged switch inzetten. KPN heeft dit al een tijdje met haar Experiaboxen.

Ik vraag maar niet welk kantoor 3 TV's heeft :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Netgear staat op 1e etage (kantoor.
Barre73 schreef op zondag 08 maart 2015 @ 21:55:
Ja, dat heb je goed bedacht. Als je maar geen extra wifirouter aansluit op die switch. Die zal namelijk niet lekker gaan werken op het moment dat je een TV aansluit.
Overigens wel de Netgear als unmanaged switch inzetten. KPN heeft dit al een tijdje met haar Experiaboxen.

Ik vraag maar niet welk kantoor 3 TV's heeft :-)
Jij mag mij alles vragen, behalve .......
3 TV's kantoor praat makkelijker.

Ik plof de Netgear op mijn bureau en gebruik de volgende poorten van de Netgear zonder maar iets aan de vLan-instellingen te hoeven doen toch ?? (8prt)
Poort 1, vanaf Fritz 7490
Poort 2, computer kantoor
Poort 3, TV kantoor (bekabeld)

Poort 4, TV Slaapkamer (bekabeld)

Poort 5, Computer zolderkamer (bekabeld)
Poort 6, TV zolderkamer (bekabeld)

In de huiskamer BG naar TV rechtstreeks bekabeld vanaf de Fritz 7490

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Geen garanties mijnerzijds want die geeft XS4all zelf ook nog niet maar het zou moeten werken. Wel met bepaalde firmware. al je even terug moeten zoeken in dit topic. Ik heb zelf namelijk geen XS4all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWolfer
sylvester79 schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 10:03:
[...]

Hoeft tegenwordig niet meer. Kies gewoon profiel XS4ALL en herstart je TV ontvangers. Ze gaan dan in routed mode waardoor je alle lan aansluitingen kan gebruiken. Is nog niet officieel ondersteund maar werkt bij mij al weken prima.

Edit: Oeps zie al dat iemand dit al had versteld :P
Dank je/jullie wel. Dit antwoord geeft iets meer toelichting _/-\o_
Pagina: 1 ... 28 ... 108 Laatste