Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 09:55:
Ik heb inmiddels een nieuwe FritzBox gekregen, helaas blijft het probleem.
Het probleem met haperende tv, ja zelfs dat werkte niet op de SD kanalen(!) 's avonds op een 500/500 lijn is nu opgelost doordat ik de veel aanbevolen switch van Netgear GS108E v3 ertussen heb geplaatst.
Helaas is het probleem nog niet opgelost eigenlijk is de enige tijd dat ik 470/530 haal is 's nachts... Toch blijft mijn ping dan ook 14MS dan denk je dus dat is wel OK maar het als je bij elke pakketcontrole 14ms + 3MS jitter vertraging hebt wordt je verbinding dus ook 'traag'.
Overdag heb ik zo'n 400/420 en vanaf een uur ok 16:00 haal ik nooit meer dan 320/280 veelal kom ik dan ook op een ping van 30MS en jitter van 5MS. Waarden die echt niet kunnen.
Alles is bekabeld en alleen deze laptop direct op de fritzbox aangesloten, zelfs lokaal de WiFi uitgeschaked maar ook dit maakt niets uit.
Bij XS4ALL geven ze aan dat ze kunnen zien dat mijn lijn tot ver boven de 500 gaat, zelf heb ik diet niet ervaren.
Als ik de KPN Glasvezel test doe, dan kom ik niet boven de 50/27 uit dit zijn ook de waarden die ik zelf ervaar als ik iets download van de server op mijn werk (mediapark glasvezel, super rap 1Gbit)
Als ik de bin file van 10Gb van de XS4ALL server download dan kom ik niet boven de 20MB/s uit.
Dit is bijna 1/3 van de snelheid, niet veel dus... ik had hiervoor UPC dus dit is sneller maar ik had daar een ping van 5MS vaak en strak 122/12,5 altijd hoe vaak ik ook een speedtest deed. Nu blijft dit wisselen soms iets hoger soms iets lager. De waarde's hier beschreven zijn allemaal piek waarden.
XS4ALL stuurt binnen kort (ooit...) een monteur langs om de NTU te vervangen echter denk ik niet dat dit iets uitmaakt. Zijn er hier meer mensen met een 500/500 lijn en een FritzBox 7490?
Ik heb al diverse resets gedaan en zelfs al een factory recovery wat helaas niets uithaalde, ik mag toch wel verwachten dat ik met de speedtest van XS4ALL met een 500/500 lijn en deze setup niet boven de 4MS mag komen. Overigens maakt het voor de PING niet uit of ik direct mijn fritzbox op de NTU aansluit of deze via de netgeer aansluit. Wel bijzonder is dat de TV nu perfect werkt ik kan 's avonds zelfs naar glas HD kijken wat eerder via de fritzbox overdag niet eens kon.
Nog een vraag hebben hier mensen XS4ALL of een andere provider met IP6?
Als ik de test van ziggo doe op ip4 haal ik niet meer dan 65/30 als ik de ip6 versie doe kom ik op ongeveer dezelde waarden als XS4ALL.
Ook erg merkwaardig.
(Edited mailtje die naar xs4all gegaan is)
Ik heb sinds gisteren een overstap van Wisper 600mbit/600mbit glasvezel naar xs4all glasvezel 500mbit/500mbit mogen meemaken.
Natuurlijk heb ik erna flink erop losgetest van de kwaliteit van de verbinding. Ja, komend van Wisper is het een stap terug in kwaliteit.
Alhoewel dat natuurlijk jammer is.
Mijn bevindingen zijn als volgt om aan te geven hoe de speedtest verloopt.
Zoals je ziet bij de download speed grafiek, schiet de snelheid meteen op naar de 500mbit. Dit is precies hetzelfde hoe het bij mijn vorige provider ook was. Alhoewel dan 100mbit langzamer natuurlijk
Maar, bij de upload grafiek gebeuren er rare dingen. Het eerste wat je zal moeten opvallen is dat de eerste milliseconden dezelfde opbouw plaatsvindt als de downloadgrafiek. Echter, hij blijft dan voor ~5-10 seconden hangen op die snelheid. (+/- 180-250mbit). Om vervolgens boven de 500mbit te schieten naar soms zelfs 700mbit! Daarna stabiliseert hij rond de 480-520mbit vaak.
Dit gedrag van de upload is niet hoe het was bij mijn vorige provider. Daarbij was de grafiek exact hetzelfde als de download grafiek. Snel opbouwend, en daarna horizontaal vlak.
Ik vraag me nu dus af aan xs4all waarom dit gedrag zo is.
Nu het volgende:
Als ik pingtest.net de tests draai. Dan zit er voor de verbinding een vrij hoge jitter vergeleken bij mijn vorige provider. Hiervoor had ik op Utrecht server van deze test een 2-3ms ping met 0-1ms jitter. Bij Xs4all is dat 6-8ms met 10-13+ ms jitter.
Gecombineerd maakt het gedrag van de verbinding een algemene uitdruk dat xs4all's netwerk en peering partners maar amper een goede kwaliteit van een glasvezel 500mbit/500mbit aankan en overbelast zijn.
FYI, mijn thuis netwerk is:
Glasvezel -> NTU -> Fritzdoos 7490 -> HP Procurve 24p managed switch -> Link aggregrated 2 GBPS PC met Intel 1000PT kaartje -> Windows 7 x64