[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie

Pagina: 1 ... 24 ... 108 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpuntnl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 00:10

wpuntnl

tja... waarom ook niet...

Verwijderd schreef op maandag 17 november 2014 @ 10:47:
[...]

Nee, nog niets binnen en ook nog geen bevestiging mogen ontvangen van de wijziging. Ik heb vorige week te verstaan gekregen dat ik binnen 5 werkdagen in ieder geval een bevestiging zou krijgen op mijn e-mailadres. Vandaag is de 5e werkdag, dus ik ga ze straks maar even bellen om te vragen hoe het zit...
De helpdesk gaf vandaag aan dat een bevestiging pas zou komen, als de modem geactiveerd was. Dat zou het systeem automagisch waarnemen en vervolgens in een order omzetten. De techniek staat voor niks :*)

Ik ben benieuwd naar het antwoord wat je gaat krijgen.

Survival of the W-est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wpuntnl schreef op maandag 17 november 2014 @ 11:00:
[...]

De helpdesk gaf vandaag aan dat een bevestiging pas zou komen, als de modem geactiveerd was. Dat zou het systeem automagisch waarnemen en vervolgens in een order omzetten. De techniek staat voor niks :*)

Ik ben benieuwd naar het antwoord wat je gaat krijgen.
Ik ben zo blij met jou _/-\o_

Mijn beloofde bestelling was dus keihard door het 'systeem' afgewezen en nu gaat iemand dit alsnog persoonlijk in goede banen leiden voor me. Het is precies jouw verhaal wat ook ik te horen kreeg: eerst een nieuw modem ontvangen en dan de lijn 'upgraden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpuntnl

wpuntnl

Verwijderd schreef op maandag 17 november 2014 @ 15:05:
[...]

Ik ben zo blij met jou _/-\o_

Mijn beloofde bestelling was dus keihard door het 'systeem' afgewezen en nu gaat iemand dit alsnog persoonlijk in goede banen leiden voor me. Het is precies jouw verhaal wat ook ik te horen kreeg: eerst een nieuw modem ontvangen en dan de lijn 'upgraden'.
8)

Modem is hier zelfs al onderweg, dus het lijkt er op dat het ook echt kan.

De nieuwe Fritzbox is hier zelfs al onderweg, dus het lijkt er op dat het ook echt kan.

[ Voor 8% gewijzigd door wpuntnl op 19-11-2014 09:50 ]

Survival of the W-est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 19:04
wpuntnl schreef op maandag 17 november 2014 @ 17:01:
[...]

8)

Modem is hier zelfs al onderweg, dus het lijkt er op dat het ook echt kan.
Wat verstaan jullie hier onder het "modem"?
Mijn glasvezel aanvraag wordt met de dag chaotischer. Eerst zou XS4ALL alles afsturen, inclusief NTU en Guidion zou de boel aansluiten. Nou, nee dus! Vandaag toch gebeld door VolkerWessels Telecom. "Nee meneer, WIJ maken de aansluiting (van PoP tot FTU en sluiten de NTU aan)" :? . VWT noemde de NTU "het modem".

@Barre73: klopt dit nu? Je gaf al aan dat mijn aansluiting in het systeem van Reggefiber nog op "niet afgemonteerd" staat. Is een club als VWT inderdaad in staat om de NTU te leveren en aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 10:48
Dat is VWT zeker wel. Dan kan je zelf ook trouwens. Maar het klopt niet. Xs4all laat normaliter nooit door Reggefiber de NT monteren. Daarmee zijn ze een van de weinige providers die dan zelf doen. Maar desalniettemin: Er klopt iets niet helemaal. Ik ga nog eens even checken.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op maandag 17 november 2014 @ 19:40:
Dat is VWT zeker wel. Dan kan je zelf ook trouwens. Maar het klopt niet. Xs4all laat normaliter nooit door Reggefiber de NT monteren. Daarmee zijn ze een van de weinige providers die dan zelf doen. Maar desalniettemin: Er klopt iets niet helemaal. Ik ga nog eens even checken.
Het is vreemd te noemen, ik prik de afspraak bij VWT op 3 december. Krijg ik een mail van XS4ALL dat mijn opleverdatum op 3 december gaat plaatsvinden. Verdacht of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soundwork schreef op maandag 17 november 2014 @ 19:36:
[...]

Wat verstaan jullie hier onder het "modem"?
Mijn glasvezel aanvraag wordt met de dag chaotischer. Eerst zou XS4ALL alles afsturen, inclusief NTU en Guidion zou de boel aansluiten. Nou, nee dus! Vandaag toch gebeld door VolkerWessels Telecom. "Nee meneer, WIJ maken de aansluiting (van PoP tot FTU en sluiten de NTU aan)" :? . VWT noemde de NTU "het modem".

@Barre73: klopt dit nu? Je gaf al aan dat mijn aansluiting in het systeem van Reggefiber nog op "niet afgemonteerd" staat. Is een club als VWT inderdaad in staat om de NTU te leveren en aan te sluiten?
Sorry Soundwork, ik begrijp de verwarring die we veroorzaken. We bedoelen de FRITZ!Box 7490. In ons geval hebben we al een werkende glasvezelverbinding (met FTU en NTU) en hebben we een upgrade naar 500/500 aangevraagd. De FRITZ!Box 7490 is nodig voor deze hogere snelheid omdat de oudere FRITZ!Boxen dit niet aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op maandag 17 november 2014 @ 19:42:
[...]

Het is vreemd te noemen, ik prik de afspraak bij VWT op 3 december. Krijg ik een mail van XS4ALL dat mijn opleverdatum op 3 december gaat plaatsvinden. Verdacht of niet?
Ik heb je een privé bericht gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op maandag 17 november 2014 @ 20:15:
[...]

Ik heb je een privé bericht gestuurd.
Zie het, kan je nakijken waar ik bij de PM's geen berichten mag plaatsen of quoten (met de gewone open topics zoals deze mag ik dat wel). Ergens een vinkje uitgezet denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchguy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 14:42
jaspov schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 09:48:
Sinds twee weken Xs4all glasvezel, 50Mbit internet en TV standaard met de Fritzbox 7490. Werkt na wat opstartdingetjes redelijk goed. Twee tv's aangesloten, in beide gevallen via een utp kabel in de fritzbox en een switch in de ruimte waar de tv staat waar ik dan zowel internet heb (mediacenter) als tv via de meegeleverde kastjes. Dat schijnt pas sinds de laatste firmware 6.20 te kunnen, alle diensten over alle poorten.

Werkt redelijk tot ik gisteren 80GB kopieerde van de NAS naar mijn laptop terwijl ik tv keek, reglmatig wat blokjes in beeld. Ongeacht de zender. Storen internet en tv elkaar, en is dat op te lossen met een QOS instelling? Alles staat zoals door monteur opgeleverd.
Dus je 1 kabel vanaf de Fritz naar een switch waar je zowel IPTV als internet op kunt gebruiken? En het maakt dan niet uit in welke poort van de Fritz je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:28
dutchguy schreef op maandag 17 november 2014 @ 23:03:
[...]

Dus je 1 kabel vanaf de Fritz naar een switch waar je zowel IPTV als internet op kunt gebruiken? En het maakt dan niet uit in welke poort van de Fritz je gebruikt?
klopt. schijnt sinds de laatste firmware te kunnen.

ook maar 1 kabel naar de fritzbox, en elke poort heeft alles. Alleen geen idee hoe ik tv prio geef. Ik had voorheen twee managed switches dus dan kon je gescheiden Vlans regelen. Nu eigenlijk geen idee. Wel fijn zo'n monteur maar ik mis nu dus wel de basiskennis.

[ Voor 28% gewijzigd door jaspov op 17-11-2014 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:36
Laptop draadloos op Fritz of op een via switch aangesloten access point?

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Op dat moment draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-09 08:51
Kunnen jullie ook de zender FOX ontvangen bij het tv basis abonnement (standaard inbegrepen bij het "alles in 1 smart" abonnement)?

Volgens de zenderlijst op de site van XS4ALL zou je deze moeten kunnen ontvangen. Ook kan ik 'm via webtv en de androidapp ontvangen. Echter op mijn tv-ontvanger staat ie niet in de zenderlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-09 15:25
Fox HD niet, dus ik denk dat je misschien kijkt bij de 700 reeks. Hij zou dan op 11(?) moeten staan ergens.
Edit: ff voor je gekeken, staat op 14.

[ Voor 15% gewijzigd door Lord_Dain op 19-11-2014 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpuntnl

wpuntnl

Nieuwe Fritz!box is geleverd... en de lijn is geupgrade. 500/500 kan ook voor bestaande gebruikers... met de bedachte workaround.

Survival of the W-est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wpuntnl schreef op woensdag 19 november 2014 @ 10:09:
Nieuwe Fritz!box is geleverd... en de lijn is geupgrade. 500/500 kan ook voor bestaande gebruikers... met de bedachte workaround.
Hier nog niet :'( Het is weer een bijzonder verhaal...
Afgelopen maandag de toezegging gekregen dat het nu wat persoonlijke begeleiding zou krijgen en ik een nieuwe FRITZ!Box opgestuurd zou krijgen... Vannochtend maar weer eens naar de status gevraagd en er zijn weer allerlei beren op de weg. Ze checken of alle hardware geschikt is voor de upgrade naar 500/500 en nu kunnen ze me wel een nieuwe FRITZ!Box sturen, maar mijn NTU schijnt niet geschikt te zijn. Nu moet er een procedure worden doorlopen (orderstraat) en mag ik over 4 of 5 dagen weer bellen. Vervolgens zal er dan een monteur van Guidion een nieuwe NTU komen brengen en monteren (kan ik zelf ook wel, maar ze staan erop dat Guidion dat doet). Begrijp er niets van want de Genexis NTU die er nu hangt kan volgens mij gewoon gigabit aan, maar XS4ALL beweert van niet.

Wat heb jij dan voor een NTU wpuntnl? Hier hangt gewoon een Genexis 901.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2014 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 14:07
@wpuntnl

Wat voor een NTU heb jij dan?
Ik heb ook een Genexis waar 1Gbit nota bene opstaat.

Ik vraag mij af of XS4ALL het wel weet...

Update;
Na het bellen met de helpdesk is het bij mij nog steeds niet mogelijk....

[ Voor 27% gewijzigd door jacques1971 op 19-11-2014 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jacques1971 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 12:02:
@wpuntnl

Wat voor een NTU heb jij dan?
Ik heb ook een Genexis waar 1Gbit nota bene opstaat.

Ik vraag mij af of XS4ALL het wel weet...

Update;
Na het bellen met de helpdesk is het bij mij nog steeds niet mogelijk....
Ik krijg vanmiddag nog een definitief antwoord, maar het lijkt erop dat XS4ALL in hun systemen heeft staan dat er bij mij een Ericsson NTU hangt i.p.v. de Genexis die er vanmorgen toen ik wegging echt nog hing. 8)7

Ik heb al antwoord! Nieuwe FRITZ!Box en voor de zekerheid een nieuwe NTU worden verzonden. Procedure verder hetzelfde als bij wpuntnl.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2014 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpuntnl

wpuntnl

Er hangt bij mij een NTU zonder zichtbaar merk.
Exact hetzelfde als dit voorbeeld van Netwerkje.com

Afbeeldingslocatie: http://pix.kwertie.nl/glasftu.jpg

Bij mij vroeg de helpdesk ook of ik wel zeker wist dat het technisch zou kunnen. Ik heb toen aangegeven dat de boel er nog maar een maand of 4 hangt. Daarna was het allemaal niet zo'n probleem meer.

Dus ALS het werkt, dan werkt het als een trein.

[ Voor 49% gewijzigd door wpuntnl op 19-11-2014 12:37 ]

Survival of the W-est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wpuntnl schreef op woensdag 19 november 2014 @ 12:35:

[afbeelding]

Bij mij vroeg de helpdesk ook of ik wel zeker wist dat het technisch zou kunnen. Ik heb toen aangegeven dat de boel er nog maar een maand of 4 hangt. Daarna was het allemaal niet zo'n probleem meer.

Ik heb precies hetzelfde in de meterkast ;)
Ze hebben in hun systeem staan dat ik een oude 100mbit Ericsson heb hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRyzenDude
  • Laatst online: 10-09 16:49
Jammer dat je niet kunt zien wanneer kpn glascentrale's een upgrade gaat geven :-( max van mij centrale nu 100MBIT wil zeeeeer graag naar 500Mbit.

Iemand een idee op welke termijn kpn de overige centrale's zou omzetten?

regio 7468 hier (enter) :-)

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchguy
jaspov schreef op maandag 17 november 2014 @ 23:48:
[...]

klopt. schijnt sinds de laatste firmware te kunnen.

ook maar 1 kabel naar de fritzbox, en elke poort heeft alles. Alleen geen idee hoe ik tv prio geef. Ik had voorheen twee managed switches dus dan kon je gescheiden Vlans regelen. Nu eigenlijk geen idee. Wel fijn zo'n monteur maar ik mis nu dus wel de basiskennis.
Ik heb een 7490 met de laatste firmware, maar daar werkt het niet op. Heb je nog iets speciaals in moeten stellen of werkte het "automagisch"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

wpuntnl schreef op woensdag 19 november 2014 @ 12:35:

[afbeelding]

Die heb ik ook, maar dan met 3 groene LEDjes :

Afbeeldingslocatie: http://spilleman.net/gathering/glasvezel4.jpg

Ethernet zit in mijn Gbit WAN poort (port 1) van mijn router, vandaar groen i.p.v. oranje (100 Mbit):

Afbeeldingslocatie: http://spilleman.net/gathering/vlanid.png

[ Voor 14% gewijzigd door MegaTronics op 19-11-2014 15:59 ]

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Laatst online: 08-09 08:51
Lord_Dain schreef op woensdag 19 november 2014 @ 00:17:
Fox HD niet, dus ik denk dat je misschien kijkt bij de 700 reeks. Hij zou dan op 11(?) moeten staan ergens.
Edit: ff voor je gekeken, staat op 14.
Bedankt voor de moeite. Dan moet ik toch eens bellen met de helpdesk want kanaal 14 bestaat hier niet. Kanaal 19 is de laagste.
Voor de zekerheid heb ik ook al geprobeerd mijn favoriete (dus zelf ingestelde) zenderlijst te wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
dutchguy schreef op woensdag 19 november 2014 @ 15:23:
[...]

Ik heb een 7490 met de laatste firmware, maar daar werkt het niet op. Heb je nog iets speciaals in moeten stellen of werkte het "automagisch"?
Beetje meegekeken met de monteur, kan dat de boxen geactiveerd zijn op een andere manier en daarna omgehangen.Er was een scherm met " XS4ALL FTTH, wat eerst op iets anders moest oid. Kan het niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchguy
jaspov schreef op woensdag 19 november 2014 @ 20:52:
[...]
Beetje meegekeken met de monteur, kan dat de boxen geactiveerd zijn op een andere manier en daarna omgehangen.Er was een scherm met " XS4ALL FTTH, wat eerst op iets anders moest oid. Kan het niet terugvinden.
Bij Internet -> Account information staat bij mij Internet Service Provider=XS4ALL en bij Type of Connection=XS4ALL FTTH IPTV, bij jou ook?

• Soundwork
Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2014 @ 11:47:
[...]

Hier nog niet :'( Het is weer een bijzonder verhaal...
Afgelopen maandag de toezegging gekregen dat het nu wat persoonlijke begeleiding zou krijgen en ik een nieuwe FRITZ!Box opgestuurd zou krijgen... Vannochtend maar weer eens naar de status gevraagd en er zijn weer allerlei beren op de weg. Ze checken of alle hardware geschikt is voor de upgrade naar 500/500 en nu kunnen ze me wel een nieuwe FRITZ!Box sturen, maar mijn NTU schijnt niet geschikt te zijn. Nu moet er een procedure worden doorlopen (orderstraat) en mag ik over 4 of 5 dagen weer bellen. Vervolgens zal er dan een monteur van Guidion een nieuwe NTU komen brengen en monteren (kan ik zelf ook wel, maar ze staan erop dat Guidion dat doet). Begrijp er niets van want de Genexis NTU die er nu hangt kan volgens mij gewoon gigabit aan, maar XS4ALL beweert van niet.

Wat heb jij dan voor een NTU wpuntnl? Hier hangt gewoon een Genexis 901.
Zo zie je maar weer, bij XS4ALL nog een zooitje. Maar niet alleen XS4ALL is debet aan, ook de (onder)aannemers van Reggefiber zoals VolkerWessels Telecom hebben er een potje van gemaakt.
Ik heb een Genexis FTU, maar ik krijg van XS4ALL dus de Ericsson Packetfront NTU opgestuurd. VWT komt binnenkort bij mij de FTU afmonteren (die er al hangt) en testen of hij werkt. Ze gaan GEEN NTU aansluiten, terwijl over de telefoon ze dat wel aangegeven hebben. Dus ik heb Guidion de afspraak laten weghalen voor hun monteurs want de NTU zou door VWT aangesloten worden. Ik baal hier enorm van. Het enige wat ik kan vragen aan VWT of ze een UFTU willen monteren en dan zet ik de Ericsson packetfront er zelf wel op (voor eigen risico), ik ben het echt zat aan het worden. Ongelooflijk dat in de glasvezel wereld zoveel partijen ongelooflijk langs elkaar heen werken.

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-07 20:45
Lord_Dain schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 01:40:
Nou leuk, 4 uur lang onderhoud, 2 keer in 1 week. Ik verwacht van een ISP netjes een mail tbh.. ik ga toch niet elke dag/week op de site kijken of er toevallig onderhoud is.

Doet Ziggo dus echt beter, elke keer als er onderhoud is, een mail...tja.
Ik kom zelf van UPC en daar weten ze écht niets als er storing is of is geweest. Gepland onderhoud plegen ze vrolijk tijdens de WK wedstrijd Nederland - Spanje (geen grap! en ja, gepland in de middag, maarja het aanvang van het onderhoud liep wat uit, dus toen begonnen ze maar in de 20e minuut van de wedstrijd. TV én internet wel te verstaan). Later bij een andere WK wedstrijd van NL idem. Daarna veel ellende gehad en ze weten gewoon telkens niets.

Maar goed, nu ligt XS4ALL Glasvezel, na 2x gepland nachtonderhoud, er nu onaangekondigd uit.

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-08 14:02

sHELL

VR "connoisseur"

Ugh, zelfde hier. Geen internet en ik heb niks gehoord over onderhoud.

TV doet het in iedergeval wel... Schrale troost.

[ Voor 27% gewijzigd door sHELL op 20-11-2014 01:31 ]

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

• jacques1971
hier in Hilversum ping van 2,5 ms naar 5 ms gegaan ...jammer...
PING www.xs4all.nl (194.109.6.92): 56 data bytes
64 bytes from 194.109.6.92: seq=0 ttl=61 time=7.371 ms
64 bytes from 194.109.6.92: seq=1 ttl=61 time=5.182 ms
64 bytes from 194.109.6.92: seq=2 ttl=61 time=5.135 ms
64 bytes from 194.109.6.92: seq=3 ttl=61 time=5.144 ms
64 bytes from 194.109.6.92: seq=4 ttl=61 time=5.095 ms

Bij vorige provider XMS zelfs beneden de 2 ms...

Verwijderd

wpuntnl schreef op woensdag 19 november 2014 @ 10:09:
Mijn pakket met nieuwe Fritz en NTU is onderweg zie ik bij PostNL. Vanavond of morgen aansluiten en zien of ik ook direct de 500/500 ter beschikking heb. Werkte het bij jou meteen of heb je na het aansluiten nog de helpdesk moeten bellen wpuntnl?

• wpuntnl

wpuntnl

Ik heb het via oms.xs4all.nl omgezet. Werkte vrijwel direct. Wel alles gereset. Toen kwam het op snelheid.

Survival of the W-est

Verwijderd

wpuntnl schreef op donderdag 20 november 2014 @ 12:58:
Ik heb het via oms.xs4all.nl omgezet. Werkte vrijwel direct. Wel alles gereset. Toen kwam het op snelheid.
Welke oms.xs4all.nl precies? er zijn nogal wat verschillende pagina's namelijk...

https://oms.xs4all.nl/adsl/bevestigen/login/
https://oms.xs4all.nl/wijzigen
https://oms.xs4all.nl/status

etc...

• dutchguy
Routed mode werkt nu inderdaad, maar wordt nog niet ondersteund door de helpdesk. Volgens Timo (van XS4ALL):
Ja het werkt, maar het is nog niet officieel ondersteund. Knutselen op eigen
risico dus, "When it breaks, you get to keep both pieces"

- Op TV ontvanger "software verwijderen"
- Modem via wizard op profiel "XS4ALL" zetten (dus niet XS4ALL IPTV)

Je kan op de ontvanger controleren in welke mode deze staat, door te kijken
bij instellingen > systeem instellingen > systeem informatie, daar zie je
bridged of routed modus staan.

Nogemaals, de helpdesk ondersteunt dit nog niet, zij kunnen je hier dus ook
niet mee helpen.

• RR2USA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-09 02:13
Tweakers,

Ik heb een probleempje. Sinds dinsdag over op XS4ALL Internet Pro. Ik maak gebruik van een eigen router: de Asus RT-AC68U met Merlin firmware erin. De verbinding staat op PPPoE en op de LAN>IPTV heb ik Select ISP Profice op Manual gezet, Internet VID op 6 gezet met prio 0. Ik heb geen Telefonie en IPTV, dus de instellingen bij LAN Port 3 en 4 heb ik leeggelaten. Bij LAN>Switch Control heb ik op advies hier op het forum NAT Accellarion op disabled gezet. Internet werkt prima, dikke lijn en ben daar happy mee.

Nu het probleem: alles werkt, behalve LAN poort 3 en LAN poort 4. Deze hebben geen internetsignaal. De router geeft op die poorten ook niet via DHCP een IP-adres af aan de verbonden pc's.
Hoe komt dit en weet iemand hoe ik er nu voor kan zorgen dat LAN 3 en 4 weer internetsignaal krijgen?

• wpuntnl

wpuntnl

@mozzy wijzigen.

Survival of the W-est

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

R.Rebergen schreef op donderdag 20 november 2014 @ 14:30:
Tweakers,

Ik heb een probleempje. Sinds dinsdag over op XS4ALL Internet Pro. Ik maak gebruik van een eigen router: de Asus RT-AC68U met Merlin firmware erin. De verbinding staat op PPPoE en op de LAN>IPTV heb ik Select ISP Profice op Manual gezet, Internet VID op 6 gezet met prio 0. Ik heb geen Telefonie en IPTV, dus de instellingen bij LAN Port 3 en 4 heb ik leeggelaten. Bij LAN>Switch Control heb ik op advies hier op het forum NAT Accellarion op disabled gezet. Internet werkt prima, dikke lijn en ben daar happy mee.

Nu het probleem: alles werkt, behalve LAN poort 3 en LAN poort 4. Deze hebben geen internetsignaal. De router geeft op die poorten ook niet via DHCP een IP-adres af aan de verbonden pc's.
Hoe komt dit en weet iemand hoe ik er nu voor kan zorgen dat LAN 3 en 4 weer internetsignaal krijgen?
Moet je dan niet poort 3 en 4 toevoegen aan dezelfde vlan als poort 1 en 2? Mede omdat je zegt dat je het leeg laat.

* MegaTronics is niet bekend met de Merlin firmware, maar verwacht dat het in theorie zoiets simpels is.

Verwijderd

@wpuntnl Dan ben ik benieuwd of daar straks iets anders staat. Dat kan nog leuk worden, want vooralsnog kan ik daar enkel Internet Compact en Smart kiezen (Plus heb ik nu).

• vr6-only
  • Laatst online: 13-09 18:49

vr6-only

Blub Blub

Soundwork schreef op donderdag 20 november 2014 @ 00:16:
[...]

Zo zie je maar weer, bij XS4ALL nog een zooitje. Maar niet alleen XS4ALL is debet aan, ook de (onder)aannemers van Reggefiber zoals VolkerWessels Telecom hebben er een potje van gemaakt.
Ik heb een Genexis FTU, maar ik krijg van XS4ALL dus de Ericsson Packetfront NTU opgestuurd. VWT komt binnenkort bij mij de FTU afmonteren (die er al hangt) en testen of hij werkt. Ze gaan GEEN NTU aansluiten, terwijl over de telefoon ze dat wel aangegeven hebben. Dus ik heb Guidion de afspraak laten weghalen voor hun monteurs want de NTU zou door VWT aangesloten worden. Ik baal hier enorm van. Het enige wat ik kan vragen aan VWT of ze een UFTU willen monteren en dan zet ik de Ericsson packetfront er zelf wel op (voor eigen risico), ik ben het echt zat aan het worden. Ongelooflijk dat in de glasvezel wereld zoveel partijen ongelooflijk langs elkaar heen werken.
Ik snap je frustraties wel. Maar VWT de zwarte piet toewijzen is niet terecht. Ook zij, net als enkel andere aannemer, halen hun gegevens uit het systeem van RF en maken vervolgens op basis daarvan afspraken. Als Reggefiber zegt dat de FTU er niet hangt en jij wel? Dan is het RF die het systeem niet goed heeft gevuld. Sowieso krijg je geen uFTU als er al een FTU hangt van een ander type. VWT monteert geen NTU als zij daarvoor geen opdracht hebben, wat bij XS4ALL het geval is. Voor deze provider zet de aannemer enkel een patching. Tevens past een packet front "kit" niet op een uFTU. Wel heb je NT's voor de uFTU van KPN in omloop die geproduceerd zijn door:
- Packet front (geen ervaring ermee)
- Genexis (zo'n één heeft wpuntnl kennelijk. Werkt goed tot 100Mb, daarboven is het geluk hebben)
- ZTE (meest stabiel)
- Huawei (middelmatig)
- merkloos (wel een sticker, maar geen merk en ongelovelijk buggy)

Tenslotte dient Reggefiber duidelijke afspraken te maken met hun medewerkers en aannemers over de gebruikte termen. Zo kwam een schouwer bij mij langs en had het telkens over het plaatsen van het modem (hij doelde op uFTU). :F. Voor een leek is het op een gegeven moment erg onduidelijk wie nou wat doet.

En mijn advies: communiceer nou enkel via je provider en ga niet het land afbellen op zoek naar de juiste persoon. Je komt in een spinnenweb waar je niet meer uit komt. Reggefiber werkt met heel veel aannemers en ook zij werken weer met onderaannemers en die hebben het wellicht weer uitbesteed aan een ZZP'er. Jij besteld diensten bij XS4ALL en zij moeten zorgen voor de juiste afhandeling ervan en dat is veruit de kortste en makkelijkste route voor jou om te bewandelen. Wie wat doet moet aan je reet roesten.
amdboy1983 schreef op woensdag 19 november 2014 @ 13:38:
Jammer dat je niet kunt zien wanneer kpn glascentrale's een upgrade gaat geven :-( max van mij centrale nu 100MBIT wil zeeeeer graag naar 500Mbit.

Iemand een idee op welke termijn kpn de overige centrale's zou omzetten?

regio 7468 hier (enter) :-)
Zomer 2015 volgens de "vroege" planning. Nog even geduld, dus. Voor nog meer geïnteresseerden. Ze pakken tevens de gehele regio mee en beginnen eerst in Enschede.

[ Voor 20% gewijzigd door vr6-only op 20-11-2014 19:03 ]

It ain't stupid if it works!

• Soundwork
vr6-only schreef op donderdag 20 november 2014 @ 18:31:

Ik snap je frustraties wel. Maar VWT de zwarte piet toewijzen is niet terecht. Ook zij, net als enkel andere aannemer, halen hun gegevens uit het systeem van RF en maken vervolgens op basis daarvan afspraken. Als Reggefiber zegt dat de FTU er niet hangt en jij wel? Dan is het RF die het systeem niet goed heeft gevuld. Sowieso krijg je geen uFTU als er al een FTU hangt van een ander type. VWT monteert geen NTU als zij daarvoor geen opdracht hebben, wat bij XS4ALL het geval is. Voor deze provider zet de aannemer enkel een patching.

Tenslotte dient Reggefiber duidelijke afspraken te maken met hun medewerkers en aannemers over de gebruikte termen. Zo kwam een schouwer bij mij langs en had het telkens over het plaatsen van het modem (hij doelde op uFTU). :F. Voor een leek is het op een gegeven moment erg onduidelijk wie nou wat doet.
VWT is wel wat te verwijten, dit is de omgekeerde wereld. HUN planners weten niet waar ze over praten. Ik snap het nog beter dan zij zelf. Als je als planner alleen de afspraken inboekt, hou het dan hierbij en ga geen dingen tegen klanten roepen die niet kloppen. Want dat heeft geleid dat ik Guidion heb afgebeld. Inmiddels is de afspraak bij Guidion teruggezet.
En mijn advies: communiceer nou enkel via je provider en ga niet het land afbellen op zoek naar de juiste persoon. Je komt in een spinnenweb waar je niet meer uit komt. Reggefiber werkt met heel veel aannemers en ook zij werken weer met onderaannemers en die hebben het wellicht weer uitbesteed aan een ZZP'er. Jij besteld diensten bij XS4ALL en zij moeten zorgen voor de juiste afhandeling ervan en dat is veruit de kortste en makkelijkste route voor jou om te bewandelen. Wie wat doet moet aan je reet roesten.
Was het maar zo makkelijk, maar de provider zit mij een verkeerde NTU toe te sturen en weigeren mij de juiste NTU te geven via een nieuwe zending. Zij wilden ook niet Guidion het laten corrigeren! Dus ik heb Guidion zelf maar gebeld, het verhaal uitgelegd en zij hebben ZELF bij XS4ALL een order laten aanmaken voor de juiste NTU. Want ik kreeg dat niet voor elkaar. Ik heb echt op het punt gestaan om XS4ALL weer de deur te wijzen. Schiet ik niets mee op, want al die andere (glasvezel) providers zijn geen haar beter (eerder erger).

Dus ik ga het allemaal wel afwachten; VWT op 3 december en Guidion op 6 december.

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Over mijn ervaring met Helden van Nu heb ik niet te klagen. Dinsdag had Reggefiber de boel afgemonteerd en donderdag stond de eigen monteur van Helden van Nu op de stoep om de NTU en router te plaatsen. Binnen 15 minuten was de boel up and running. Ook de reactiesnelheid van de servicedesk is prima. Tijdens hun openingstijden heb je altijd binnen een kwartier antwoord op je vraag via de mail of hun ticketsysteem.

• jaspov
dutchguy schreef op woensdag 19 november 2014 @ 23:41:
[...]

Bij Internet -> Account information staat bij mij Internet Service Provider=XS4ALL en bij Type of Connection=XS4ALL FTTH IPTV, bij jou ook?
Dat is het veld, Nee bij mij op: XS4ALL FTTH. wel even op IPTV gestaan om de kasten te activeren, daarna moest die terug.

• jaspov
dutchguy schreef op donderdag 20 november 2014 @ 13:57:
Routed mode werkt nu inderdaad, maar wordt nog niet ondersteund door de helpdesk. Volgens Timo (van XS4ALL):

[...]
Routed mode is "tv op elke poort"? Zo heeft de installateur het geinstalleerd hier,Dat is dan toch wel vreemd.

• wpuntnl

wpuntnl

[...]

Wel heb je NT's voor de uFTU van KPN in omloop die geproduceerd zijn door:
- Genexis (zo'n één heeft wpuntnl kennelijk. Werkt goed tot 100Mb, daarboven is het geluk hebben)
- ZTE (meest stabiel)
- Huawei (middelmatig)
Wat moet ik me bij die bugs/geluk hebben voorstellen? Tragere verbinding? uitval?
Het lijkt te werken en het lijkt stabiel. Is dat geluk hebben? of kunnen we dat pas over een maand concluderen?

Survival of the W-est

• Barre73
[...]

Ik snap je frustraties wel. Maar VWT de zwarte piet toewijzen is niet terecht. Ook zij, net als enkel andere aannemer, halen hun gegevens uit het systeem van RF en maken vervolgens op basis daarvan afspraken. Als Reggefiber zegt dat de FTU er niet hangt en jij wel? Dan is het RF die het systeem niet goed heeft gevuld. Sowieso krijg je geen uFTU als er al een FTU hangt van een ander type. VWT monteert geen NTU als zij daarvoor geen opdracht hebben, wat bij XS4ALL het geval is. Voor deze provider zet de aannemer enkel een patching. Tevens past een packet front "kit" niet op een uFTU. Wel heb je NT's voor de uFTU van KPN in omloop die geproduceerd zijn door:
- ZTE (meest stabiel)
- Huawei (middelmatig)

[...]

Zomer 2015 volgens de "vroege" planning. Nog even geduld, dus. Voor nog meer geïnteresseerden. Ze pakken tevens de gehele regio mee en beginnen eerst in Enschede.
Dat laatste is mooi nieuws.

Wat die database van Reggefiber betreft; jij weet volgens mij ook wel dat die wordt gevuld door de aannemer zelf. Ik weet niet wie de aannemer was in het huis van Soundwork maar die heeft zelf se aansluiting verkeerd opgeleverd in de database. Misschien was dat VWT zelf.

• Soundwork
Barre73 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 22:22:

Wat die database van Reggefiber betreft; jij weet volgens mij ook wel dat die wordt gevuld door de aannemer zelf. Ik weet niet wie de aannemer was in het huis van Soundwork maar die heeft zelf se aansluiting verkeerd opgeleverd in de database. Misschien was dat VWT zelf.
Nee, de aanleg is door Van den Berg Infra verzorgd. VWT heeft daarna het glasvezelnetwerk in mijn buurt overgenomen voor het aansluiten van nieuwe abonnees. Ik weet overigens ook waardoor de fout is ontstaan. Van den Berg zou alle appartementen en huizen nog controleren met een "licht-test". Echter hebben ze niet alle huizen gedaan, ik was gewoon thuis op het moment dat ze langs wilde komen en ze zijn niet langs geweest. Ik kan vanuit mijn appartement het PoP huisje aan de andere kant van de straat zien en de monteurs daar waren gewoon aan lanterfanten in en rondom het PoP, terwijl ze de FTU's moesten nameten.

• Soundwork
MegaTronics schreef op donderdag 20 november 2014 @ 19:21:
Over mijn ervaring met Helden van Nu heb ik niet te klagen. Dinsdag had Reggefiber de boel afgemonteerd en donderdag stond de eigen monteur van Helden van Nu op de stoep om de NTU en router te plaatsen. Binnen 15 minuten was de boel up and running. Ook de reactiesnelheid van de servicedesk is prima. Tijdens hun openingstijden heb je altijd binnen een kwartier antwoord op je vraag via de mail of hun ticketsysteem.
Dat is mooi om te lezen, maar er zijn ook abonnees van XS4ALL die net zulke goede ervaringen hebben. Alleen die posten niet op fora, want alleen de slechte gevallen worden gemeld. Ik ben helaas één van de pechvogels bij de overstap van kabel naar glas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Laatst online: 13-09 18:49

vr6-only

Blub Blub

Barre73 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 22:22:
[...]

Dat laatste is mooi nieuws.

Dat nieuws kreeg ik ook in de wandelgangen te horen, hoor! Pin me daar ajb niet aan vast. Wat het verhaal van Soundwork betreft. VWT is niet de aanlegpartij, maar beheer. Aanleg is geschied via Koning&Hartman. In dit geval is het hen te verwijten dat de database indd niet correct is gevuld.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
jaspov schreef op donderdag 20 november 2014 @ 19:45:
[...]

Dat is het veld, Nee bij mij op: XS4ALL FTTH. wel even op IPTV gestaan om de kasten te activeren, daarna moest die terug.
Het (routed mode) werkt nu bij mij op een FB7390 met 2 x VIP 1963.
Hierdoor dus mooi een oude energieslurpende switch er tussenuit kunnen slopen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
vr6-only schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 10:41:
[...]Wat het verhaal van Soundwork betreft. VWT is niet de aanlegpartij, maar beheer. Aanleg is geschied via Koning&Hartman. In dit geval is het hen te verwijten dat de database indd niet correct is gevuld.
Waar haal jij Koning & Hartman vandaan? In mijn vorige post schreef ik duidelijk dat Van den Berg Infra de aanleg heeft verzorgd in mijn buurt. VWT doet nu inderdaad het beheer.

Dus van den Berg Infra heeft er een zooitje van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Je vraagt je af wat ze aan het doen zijn bij XS4All.

Webtv ligt er al sinds gisterochtend 10u00 uit. Dat is al 1,5 dag bijna... belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 17:09

BushWhacker

developer

Lord_Dain schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 19:27:
Je vraagt je af wat ze aan het doen zijn bij XS4All.

Webtv ligt er al sinds gisterochtend 10u00 uit. Dat is al 1,5 dag bijna... belachelijk.
Newszilla lijkt iig wel weer aardig te werken.
Wel traag 's avonds.
's ochtends krijg ik het met 8-10 MB/s binnen.
's avonds met ~ 1MB/s

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
WebTV zal wel weer na het weekend worden onderzocht. Deze dienst is toch niet ook experimenteel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL

sHELL

VR "connoisseur"

Gaan we weer, nachtelijk onderhoud. Geen internet. Morgen toch maar bellen met de vraag wat ze in aan het uitspoken zijn.

UTP kabel zat niet goed.

[ Voor 12% gewijzigd door sHELL op 23-11-2014 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

sHELL schreef op zondag 23 november 2014 @ 03:02:
Gaan we weer, nachtelijk onderhoud. Geen internet. Morgen toch maar bellen met de vraag wat ze in aan het uitspoken zijn.

UTP kabel zat niet goed.
User error, replace user. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorige week de nieuwe FRITZ!Box 7490 ontvangen en ook afgelopen vrijdag een nieuwe NTU voor de upgrade naar 500/500.

Ik heb reeds de MC901 (PacketFront/Genexis) zitten die volgens mij reeds Gigabit geschikt is, maar de helpdesk bleef maar volhouden dat er een NTU wissel moest plaatsvinden. Wat krijg ik: een niet passende Genexis. Hier direct contact over opgenomen met XS4ALL en als antwoord gekregen dat er dan een ombouw moet plaatsvinden door Guidion.

Monteur van Guidion belde me nog netjes vóór het bezoek om te vragen wat er nu precies de bedoeling is, omdat hij er al zijn bedenkingen bij had. Hij is goed op de hoogte van de geplaatste hardware bij ons in de buurt en het was volgens hem ook helemaal niet nodig iets aan te passen bij mij, omdat alles reeds geschikt is voor de 500/500 verbinding. Hij wilde toch even komen kijken en constateerde inderdaad dat iets wisselen totaal niet nodig moest zijn, maar heeft om de helpdesk te 'pleasen' de NTU omgewisseld. En nu heb ik weer een ander probleem: het Gigabit lampje op de NTU wil niet meer groen worden (blijft oranje met willekeurig iedere NTU).

Nu weer wachten op Reggefiber die metingen moeten verrichten... Pffff! |:(

Update: Net nogmaals contact gehad met XS4ALL. Het schijnt nu toch enkel nog een administratief probleem te zijn. Omdat ze me een nieuwe FRITZ!box hebben toegezonden buiten het systeem om, staat deze niet geregistreerd bij hun waardoor ze de lijnupgrade niet kunnen uitvoeren. Nu sturen ze me opnieuw een pakket toe dat ik moet weigeren, maar omdat er dan wel geregistreerd staat dat er een nieuwe FRITZ!box is verzonden kunnen ze de upgrade doorvoeren in hun administratie en gaat het licht op groen. Die processen zitten behoorlijk dichtgetimmert.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2014 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpuntnl

wpuntnl

En workaround op de workaround! Heerlijk! Procedures!

Survival of the W-est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wpuntnl schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 21:12:
En workaround op de workaround! Heerlijk! Procedures!
Het gaat bij mij wel superstroef, maar stukje bij beetje komen we er. Vanmiddag kon eindelijk administratief de upgrade aangevraagd worden via de wijzigingspagina nadat de status van mijn (2e) 7490 op 'verzonden' ging. Nu nog één hindernis te nemen... Iemand moet de POP in om me over te zetten op een ander rack. Verwachte oplevering van de lijn: uiterlijk 9 december. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 21:52:
[...]

Het gaat bij mij wel superstroef, maar stukje bij beetje komen we er. Vanmiddag kon eindelijk administratief de upgrade aangevraagd worden via de wijzigingspagina nadat de status van mijn (2e) 7490 op 'verzonden' ging. Nu nog één hindernis te nemen... Iemand moet de POP in om me over te zetten op een ander rack. Verwachte oplevering van de lijn: uiterlijk 9 december. :X
Niet alleen een nieuwe 500 Mbit verbinding bij XS4ALL aanvragen schijnt soms lastig te zijn, de upgrade naar een 500 Mbit gaat ook niet vlekkeloos :(

• boolean
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-05 12:27
Om de positieve vs. negatieve ervaringen in balans te houden, hier een stukje proza:

Inmiddels iets meer dan een jaar geleden ben ik vanuit Oosterhout naar Tilburg verhuisd. In Oosterhout was ik trouwe klant van Ziggo, dus deze heb ik ook mee over laten verhuizen naar Tilburg. April dit jaar kregen we echter een animo check in de brievenbus voor glasvezel. Geïnteresseerde konden zich direct inschrijven door een abonnement af te sluiten bij een aangesloten provider.

Hoewel ik zéér te spreken was over Ziggo en haar dienstverlening, schoot de bandbreedte toch te kort. Met slechts 15mbit upload, kun je niet fatsoenlijk een webserver hosten; de 180mbit downstream gaat je daar niet bij helpen. De 500/500 verbinding die glasvezel toe laat is echter wel meer dan toereikend.

KPN en "Helden Van Nu" waren echter de enige twee ISP's die 500/500 aanboden. Aangezien ik niet direct aan een tweejarig abonnement vast wilde zitten, was "Helden Van Nu" geen optie. Mijn ervaringen met de KPN Experia-Box en het onkundig personeel zijn echter dusdanig slecht, dat ik KPN eigenlijk ook niet aandurfde. Daarnaast wil ik ook geen TV of telefonie afnemen i.v.m. de Dreambox en een mobiel abonnement zonder limiet. Desondanks ben ik toch met KPN in zee gegaan, althans, dat dacht ik..

Toen in juli uiteindelijk de aansluiting werd gerealiseerd, was ik enigszins verbaasd dat de Guidion monteur niet direct de "modem" had geplaatst, maar enkel de Tyco Electronics uFTU met een dummy NTU. Een belletje naar KPN leerde dat mijn bestelling klaarblijkelijk was geannuleerd door het systeem, terwijl ik nog mijn vriendin daarvan op de hoogte was gebracht. Er werd mij geadviseerd om de bestelling opnieuw te plaatsen; de-annuleren was namelijk geen optie.

Alvorens de bestelling opnieuw te plaatsen heb ik het recente aanbod bekeken in de hoop dat inmiddels competentere providers het gewenste pakket aanboden. Dit bleek helaas niet het geval te zijn. XS4ALL bood op dat moment niet meer dan 100/100. Omdat mijn eerdere bestelling, waarvan ik het contract zelfs al had ondertekend, niet correct was geadministreerd besloot ik om de nieuwe order telefonisch te plaatsen. Binnen een week zou ik hiervan schriftelijk bevestiging krijgen. Twee weken gingen voorbij, maar geen post van KPN. Na wederom contact opgenomen te hebben bleek mijn bestelling niet bij hun bekend. Ook het eerdere contract was "verdwenen".

Met veel ergernis ben ik bij Reggefiber opnieuw het glasvezel aanbod gaan bekijken, toen tot mijn grote vreugd werd XS4ALL getoond in mijn resultaten. Inmiddels boden zij de "Internet Pro" dienst aan met 500 Mb/s up- en download, voor een bespottelijk lage prijs van €60 p/mnd. Daarnaast neem ik dan nog wel de Ziggo "TV Extra" dienst af. Ik ben dan ook direct overgegaan tot bestellen en heb de vroegst mogelijke leveringsdatum gekozen.

Gezien mijn eerdere ervaring met KPN, heb ik een dag na het plaatsen van de bestelling, telefonisch contact opgenomen met XS4ALL om de order te controleren. Er werd mij verteld dat er standaard een "wachttijd" op zit, zodat klanten binnen de afkoelingsperiode de order nog kosteloos kunnen annuleren. Ik gaf echter aan er beslist niet onderuit te willen komen en dat ze wat mij betreft direct over mochten gaan tot levering. Hierop werd de "wachttijd" eraf gehaald en zou mijn bestelling diezelfde week nog worden geleverd. Twee dagen later stond TNT aan de deur met een grote doos, met daarin de FRITZ!Box 7490 en een NTU. Nog geen half uur na ontvangst had ik een werkende 500/500 verbinding. De Teletubby interface van de FRITZ!Box was wel even wennen, maar in "advanced modus" kom je een heel eind. :)

• Soundwork
boolean schreef op donderdag 27 november 2014 @ 19:52:
Met veel ergernis ben ik bij Reggefiber opnieuw het glasvezel aanbod gaan bekijken, toen tot mijn grote vreugd werd XS4ALL getoond in mijn resultaten. Inmiddels boden zij de "Internet Pro" dienst aan met 500 Mb/s up- en download, voor een bespottelijk lage prijs van €60 p/mnd. Daarnaast neem ik dan nog wel de Ziggo "TV Extra" dienst af. Ik ben dan ook direct overgegaan tot bestellen en heb de vroegst mogelijke leveringsdatum gekozen.

Gezien mijn eerdere ervaring met KPN, heb ik een dag na het plaatsen van de bestelling, telefonisch contact opgenomen met XS4ALL om de order te controleren. Er werd mij verteld dat er standaard een "wachttijd" op zit, zodat klanten binnen de afkoelingsperiode de order nog kosteloos kunnen annuleren. Ik gaf echter aan er beslist niet onderuit te willen komen en dat ze wat mij betreft direct over mochten gaan tot levering. Hierop werd de "wachttijd" eraf gehaald en zou mijn bestelling diezelfde week nog worden geleverd. Twee dagen later stond TNT aan de deur met een grote doos, met daarin de FRITZ!Box 7490 en een NTU. Nog geen half uur na ontvangst had ik een werkende 500/500 verbinding. De Teletubby interface van de FRITZ!Box was wel even wennen, maar in "advanced modus" kom je een heel eind. :)
Hallo boolean,

De 60 Euro is voor een 500 Mbit zijn zeker niet duur, maar je vergeet iets. De glasvezelaansluitingen van particulieren zijn overboekt, dus downloaden veel mensen op de backbone dan haal jij die 500 Mbit niet meer. Wil je "dedicated" 500 Mbit, dan heb je zakelijke verbindingen die je zeker 200 a 300 Euro per maand kosten.

En dan wat ik mij afvraag over jouw aansluiting van XS4ALL. Je geeft aan dat je binnen een half uur na ontvangst een werkende aansluiting hebt. Dan heb je zelf dus de NTU aangesloten (wat officieel niet mag, is voor eigen risico indien er schade ontstaat) en je hebt kennelijk het geluk dat jouw vezel als was gepatched in het PoP op een 1 Gbps poort.

• boolean
Soundwork schreef op donderdag 27 november 2014 @ 20:10:
[...]

Hallo boolean,

De 60 Euro is voor een 500 Mbit zijn zeker niet duur, maar je vergeet iets. De glasvezelaansluitingen van particulieren zijn overboekt, dus downloaden veel mensen op de backbone dan haal jij die 500 Mbit niet meer. Wil je "dedicated" 500 Mbit, dan heb je zakelijke verbindingen die je zeker 200 a 300 Euro per maand kosten.

En dan wat ik mij afvraag over jouw aansluiting van XS4ALL. Je geeft aan dat je binnen een half uur na ontvangst een werkende aansluiting hebt. Dan heb je zelf dus de NTU aangesloten (wat officieel niet mag, is voor eigen risico indien er schade ontstaat) en je hebt kennelijk het geluk dat jouw vezel als was gepatched in het PoP op een 1 Gbps poort.
Ik ben mij ervan bewust dat voor particulieren een grotere overboeking geldt dan voor zakelijke gebruikers. Hoewel ik tot op heden de 500/500 altijd heb gehaald, ben ik met de helft nog steeds meer dan content.

Wat betreft de aansluiting, bij XS4ALL krijg je de optie om het zelf aan te sluiten of een monteur te laten komen. In mijn enthousiasme heb ik de bestelprocedure zo snel doorgeklikt dat ik waarschijnlijk "gratis aansluiting door een monteur" heb aangevinkt. Ik kwam hier echter pas achter toen Guidion na twee weken telefonisch contact op nam voor het maken van een installatieafspraak. Ik liet weten de installatie bij levering zelf al te hebben uitgevoerd en dat alles naar behoren werkte.

Het configureren van de router is letterlijk kinderspel en het plaatsen van de NTU op de uFTU is als spelen met duplo. :+ Ik zie niet in waarom de consument dit niet zelf zou mogen doen.

PS. Ik heb mij laten vertellen dat het PoP hier in de wijk enkel 1 Gbps poorten heeft voor aansluiting naar de huizen.

[ Voor 3% gewijzigd door boolean op 27-11-2014 21:24 ]

• Soundwork
boolean schreef op donderdag 27 november 2014 @ 21:19:
[...]
Het configureren van de router is letterlijk kinderspel en het plaatsen van de NTU op de uFTU is als spelen met duplo. :+ Ik zie niet in waarom de consument dit niet zelf zou mogen doen.

PS. Ik heb mij laten vertellen dat het PoP hier in de wijk enkel 1 Gbps poorten heeft voor aansluiting naar de huizen.
Jij hebt inderdaad het geluk dat je een uFTU hebt zitten en je hierop zelf gemakkelijk een PacketFront NTU kan klikken. Ik heb helaas de FTU van Genexis (de versie van 2010) anders had ik het ook graag aangesloten zonder monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boolean
Soundwork schreef op donderdag 27 november 2014 @ 21:55:
[...]

Jij hebt inderdaad het geluk dat je een uFTU hebt zitten en je hierop zelf gemakkelijk een PacketFront NTU kan klikken. Ik heb helaas de FTU van Genexis (de versie van 2010) anders had ik het ook graag aangesloten zonder monteur.
Citaat van de Genexis site:

"The modular design enables a pay-as-you-grow roll-out of services. The fiber termination unit is compatible with all the Genexis FiberXport® active units for data, voice and CATV services. The fiber termination unit can be closed by a dummy cover after which self installation by the customers is possible thanks to the click concept."

Volgens de fabrikant is de bij jou gemonteerde module juist geschikt om zelf te plaatsen. :)

Of moet deze in zijn geheel vervangen worden voor een uFTU met PacketFront?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Nee hoor. Dat hoeft niet. Maar wat genexis zegt en wat de praktijk is.... Bij een UFTU is het inderdaad best makkelijk alhoewel je op een paar dingen goed moet letten (beschermkapjes bijv...). Bij een FXP-100 vind ik het ook niet bijzonder moeilijk maar om nou te zeggen dat het net zo makkelijk gaat... niet echt.

En bij Soundwork kan het al helemaal niet omdat hij de NTU heeft gekregen voor een UFTU maar dat past niet op een FXP-100. Dus hij is afhankelijk van de Guidion monteur om een goeie NTU mee te brengen, of Volker Wessels om een UFTU te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 13:29:

En bij Soundwork kan het al helemaal niet omdat hij de NTU heeft gekregen voor een UFTU maar dat past niet op een FXP-100. Dus hij is afhankelijk van de Guidion monteur om een goeie NTU mee te brengen, of Volker Wessels om een UFTU te plaatsen.
Als het goed is, brengt Guidion de goede NTU mee en gaat VWT de patch in het PoP maken en controleren op de FXP-100 of er "licht" op de kabel staat. Nu maar hopen dat het ook allemaal gaat zoals ik het verwacht. Tijd zal het leren........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 19:26

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Ik ben aan het overwegen om over te stappen naar XS4ALL, heb nu nog XMS.
Echter het is voor mij (financieel) alleen interessant als ik ook IPTV meeneem (nu nog Canaal Digitaal (schotel)).

Nu is IPTV bestellen niet zo'n probleem, maar ik wil wel graag mijn TV-Server (nu Argus, maar deze support nog geen IPTV) blijven gebruiken i.c.m. Mediaportal en Kodi als front-end.

Is het mogelijk om een TV-server in te richten bijv. met MediaPortal of DVBLink en zodoende geen stb te gebruiken van XS4ALL op de verschillende fora's hoor ik hier namelijk diverse verhalen over en de meeste stammen uit 2011/2012.

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:22

Fiber

Beaches are for storming.

Volgens mij is dat bij XS4ALL niet mogelijk, maar ik ben geen expert op dit gebied. Bij XMS/Telfort is dit, afhankelijk van waar je woont, vaak (nog) wel mogelijk. Sowieso heb je daar ook nog DVB-C, wat ook weer extra mogelijkheden geeft, zij het met een beperkt aanbod. Wat zijn jouw redenen om naar XS4All over te willen stappen?

[ Voor 42% gewijzigd door Fiber op 29-11-2014 15:54 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 19:26

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Fiber schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 15:51:
Volgens mij is dat bij XS4ALL niet mogelijk, maar ik ben geen expert op dit gebied. Bij XMS/Telfort is dit, afhankelijk van waar je woont, vaak (nog) wel mogelijk... Wat zijn jouw redenen om naar XS4All over te willen stappen?
Voornaamste reden zou financieel zijn, nu heb ik XMS + Canaal Digitaal + Spotify.
Bij alles in een pakket van XS4ALL zou dit zo'n 20euro p/mnd goedkoper zijn.
(en wellicht dat er nog iets af kan als ik zeg dat ik al die bruikleen spulletjes niet wil STB/draadloze router, een modem is voldoende)
Een tweede reden zou zijn dat XS4ALL een redelijke goede naam heeft.

Echter wil ik alles via één client bedienen, zowel TV als Series, Films en dat gaat nu met Argus-TV server als back-end en frontend MediaPortal (woonkamer) en Kodi (slaapkamer) perfect.

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
XS4All IPTV werkt uitsluitend via de meegeleverde STB's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
janbal schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 16:03:
XS4All IPTV werkt uitsluitend via de meegeleverde STB's.
Dat is ook mijn voornaamste reden om op dit moment nog geen IPTV af te nemen via glasvezelaanbieders.
Het feit dat je aan een aparte box vastzit is ongelofelijk irritant (is mijn mening). Ik las een persbericht dat ze bezig zijn met CI+ 1.4 voor IPTV diensten. Ik zal deze techniek van harte omarmen :)
Maar het is de vraag hoeverre de glasvezelaanbieders dit gaan toepassen op hun netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
KPN is er al mee bezig voor volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op zondag 30 november 2014 @ 19:24:
KPN is er al mee bezig voor volgend jaar.
Nu maar hopen dat XS4ALL (snel) gaat volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacques1971
Meer mensen last van incomplete bestanden met Newszilla?

Het is nu echt niet meer te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bash
  • Laatst online: 21-09-2024
Ben inmiddels een beetje klaar met de crappy Wi-Fi van de FB. Heb nu een Airport Extreme (AE) achter de FB staan, daardoor is de Wi-Fi al behoorlijk verbeterd. Is het mogelijk om de FB er helemaal tussenuit te halen?

Heb al geprobeerd internet via PPPOE werkend te krijgen, maar dat is vooralsnog niet gelukt op de AE. Daarna heb ik nog de uitdaging om VLAN te configureren op de AE. Iemand ervaring?

[ Voor 8% gewijzigd door The_Bash op 01-12-2014 20:01 ]

404 error: File not found | PSN: The_Bash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 13:43
The_Bash schreef op maandag 01 december 2014 @ 20:00:
Ben inmiddels een beetje klaar met de crappy Wi-Fi van de FB. Heb nu een Airport Extreme (AE) achter de FB staan, daardoor is de Wi-Fi al behoorlijk verbeterd. Is het mogelijk om de FB er helemaal tussenuit te halen?

Heb al geprobeerd internet via PPPOE werkend te krijgen, maar dat is vooralsnog niet gelukt op de AE. Daarna heb ik nog de uitdaging om VLAN te configureren op de AE. Iemand ervaring?
Je moet er zoiets van maken als in deze link, voordeel bij xs4all is dat je de sip gegevens hebt en de FB er helemaal tussen uit kunt halen. Het feit dat PPPOE nu niet werkt is overigens logisch, dit moet je wel op het juiste vlan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Sinds vandaag ook op de glas.

Ik wil voor uitbreiding ook netgear switches gaan gebruiken met vlan. Wat is dan eigenlijk de snelheid per fysieke poort? Nog steeds 1gbs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sHELL

sHELL

VR "connoisseur"

Gaat dat inhouden dat de bitrate voor XS4ALL klanten ook omhoog gaat?

nevermind, ik kan niet lezen |:(

[ Voor 62% gewijzigd door sHELL op 01-12-2014 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bash
  • Laatst online: 21-09-2024
joop99 schreef op maandag 01 december 2014 @ 20:04:
[...]

Je moet er zoiets van maken als in deze link, voordeel bij xs4all is dat je de sip gegevens hebt en de FB er helemaal tussen uit kunt halen. Het feit dat PPPOE nu niet werkt is overigens logisch, dit moet je wel op het juiste vlan doen.
Tnx, ga morgen verder puzzelen!

404 error: File not found | PSN: The_Bash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De waarden
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-09 19:41
Zoals jullie kunnen zien ben ik nieuw op dit forum.
Er is al een hoop overgeschreven,maar is er een groot verschil in beeldkwaliteit tussen de Horizonbox HD en XS4All HD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:46
Nee, er is geen groot verschil. Wellicht zichtbaar, maar niet groot. Maar dat is mijn mening.

Maar goed, zoals je zelf al signaleert is er al zo veel over geschreven. Dus een bevredigend antwoord ga je niet krijgen want de volgende vindt het verschil wél groot.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
Welja trek de beerput maar weer even los. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door janbal op 02-12-2014 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
De waarden schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 11:29:
Zoals jullie kunnen zien ben ik nieuw op dit forum.
Er is al een hoop overgeschreven,maar is er een groot verschil in beeldkwaliteit tussen de Horizonbox HD en XS4All HD?
Als er al verschil zichtbaar was dan is dat per vandaag helemaal minimaal geworden of niks meer.:

http://forum.kpn.com/t5/T...klanten/m-p/298659#M22423

Ook voor XS4all klanten (TV dienst is namelijk identiek aan KPN) zoals ergens midden in het artikel te lezen is.

Dit zijn zo goed als zeker de TV streams zoals ze al langere tijd geleverd worden aan bijvoorbeeld XMS, Lijbrandt, Telfort Glasvezel, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Goed nieuws, maar waar is de tijd gebleven dat Nederland 1 gewoon op 1 zat? :'( Nu moet ik van 701 weer naar 661 verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Barre73 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 13:30:
[...]

Als er al verschil zichtbaar was dan is dat per vandaag helemaal minimaal geworden of niks meer.:
...
?
Ehhhh, halverwege 2015 noem ik niet per vandaag... 8)7

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Hmm.. ik heb op 741 t/m 743 ineens NPO 1 HD GOS t/m NPO 3 HD GOS. Ben benieuwd waar GOS voor staat. Zie uiteraard geen verschil in beeldkwaliteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:49
Serieus.
Kunnen ze HD NL1 niet gewoon op 1 zetten?
Vindt het zo suf. Effe zappen naar 661 voor Nederland 1.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:46
Yep. Het blijft voor mij, werkzaam in de ICT, totaal onbegrijpelijk waarom dit zo ontzettend moeilijk moet zijn.

Granted, er zitten wellicht variaties in de bandbreedtes die verschillende abonnees beschikbaar hebben en voor mensen op de meest trage ADSL-verbindingen kan ik me voorstellen dat je de HD streams van 7 mbit al niet standaard wil hebben, laat staan de HD+.

Maar je kan mij niet wijs maken dat het zo moeilijk is om aan het identificatienummer dat je toch al moet invullen bij het activeren van een box ook een vlaggetje te koppelen of iemand op glas zit of niet. En aan de hand daarvan dan de juiste stream adressen op de goede posities te krijgen.

Maar ja.... UPC is het op de niet-horizon mediaboxen tot nu toe ook nog niet gelukt.......

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De waarden
Bedankt allemaal voor het antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ehtweak schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:00:
[...]

?
Ehhhh, halverwege 2015 noem ik niet per vandaag... 8)7
De vraagsteller wil over naar xs4all. Krijgt dus een nieuwe decoder. En die werken al per vandaag met de nieuwe streams. Volgens het bericht dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De waarden
Barre73 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 18:21:
[...]

De vraagsteller wil over naar xs4all. Krijgt dus een nieuwe decoder. En die werken al per vandaag met de nieuwe streams. Volgens het bericht dan.
Klopt helemaal. Ben me eigen aan het oriënteren en wil overstappen naar xs4all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
:? Wel vreemd dat Xs4all het zelf nergens noemt op z'n eigen website...die hogere kwaliteit van de HD streams...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 03 december 2014 @ 09:00:
:? Wel vreemd dat Xs4all het zelf nergens noemt op z'n eigen website...die hogere kwaliteit van de HD streams...
Ik zie op de xs4all site sowieso nergens iets van een nieuwspagina of kijk ik nou zo scheef :?

Toevallig dat ik laatst van een helpdesker de tip kreeg dat ik 3 maanden gratis HBO kon afsluiten (en dus niks betaalde als ik het voor het eind van die periode weer opzegde) maar ik heb nog niet teruggevonden waar ik dat soort acties makkelijk kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Nou, vandaag dus toch aangesloten op het glasvezelnetwerk. Weer typisch VWT, ze kwamen met 2 man aan vandaag en rukte meteen de FXP-100 FTU van de muur af en begon met het plaatsen van de UFTU. Dus de verzonden NTU van XS4ALL hebben ze er meteen maar even opgeklikt. Heel wazig allemaal. Maar ik heb mijn router omgezet naar VLAN 6 en PPPoE en werken als een speer. Lampje op de NTU was even als eerste waar ik naar keek, maar "Ethernet" brandde groen (dus 1 Gbps poort) ;)

Maar de communicatie tussen de (onder) aannemer, provider en klant moet echt veel duidelijker. Nu is in dit geval dus Guidion niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Die communicatie is inderdaad slecht omdat XS4ALL ook totaal geen zicht heeft op wat de netwerkbeheerder (Reggefiber) aan monteurs inzet. Volgens mij moeten ze wel kunnen zien wat er nog op je locatie moet gebeuren (in ieder geval of er glasvezel aan je stoeprand of in de meterkast ligt en volgens mij ook of de juiste NTU aanwezig is e.d.) maar ik heb nog nooit een XS4ALL medewerker gesproken die daar daadwerkelijk iets van leek te weten. Beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Elke helpdeskmedewerker van xs4all kan zien wat de status is van een adres bij Reggefiber. Dat is een getal en de bijbehorende lijst is ook gewoon aanwezig.
De aannemer had opdracht om een nieuwe FTU te plaatsen dus dat hebben ze gedaan. Dat er al eentje zat was volgens het systeem niet bekend (fout van de oorspronkelijke aannemer) Dat VWT de NT er op heeft gezet is alleen een aardige service.
Maar de xs4all monteur is er ook vooral om voor de klant alles aan te sluiten en werkend op te leveren. Dat Soundwork dat zelf allemaal doet is fijn voor hem maar dan moet je niet zeggen dat alles onduidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 19:56:
Elke helpdeskmedewerker van xs4all kan zien wat de status is van een adres bij Reggefiber. Dat is een getal en de bijbehorende lijst is ook gewoon aanwezig.
De aannemer had opdracht om een nieuwe FTU te plaatsen dus dat hebben ze gedaan. Dat er al eentje zat was volgens het systeem niet bekend (fout van de oorspronkelijke aannemer) Dat VWT de NT er op heeft gezet is alleen een aardige service.
Maar de xs4all monteur is er ook vooral om voor de klant alles aan te sluiten en werkend op te leveren. Dat Soundwork dat zelf allemaal doet is fijn voor hem maar dan moet je niet zeggen dat alles onduidelijk is.
Ja, dat de aannemer een uFTU heeft geplaatst gaf VWT zelf dus NIET aan dat ze dit gingen doen.
Maar ik vind de onderlinge communicatie tussen providers en RF aannemers echt zwaar onder de maat. Je vraagt een product aan bij een provider en deze provider moet zorg dragen dat jij van A tot Z wordt aangesloten, ongeacht hoeveel partijen ertussen zitten. Je betaald er immers ook voor onder de term "aansluitkosten". En er zijn bovendien zat klanten die zelf hun internet aansluiten en de FritzBox niet gebruiken. Guidion is een service van de provider in dit geval, vooral voor klanten die niet de exptertise hebben om het zelf aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gondelier
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-08 21:24

Gondelier

HP-ThinCient T630, HA OS

Barre73 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 18:21:
[...]

Ik woon in pc 8200 glasvezel en krijg een nieuwe TV decoder toegestuurd de 2260 omdat de oude VIP stuk is. Begrijp ik hier dan uit dat ik de HD kanalen ook in de serie 661 - 670 kan ontvangen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Dat lijkt me wel. Bericht is volgens mij vrij duidelijk daarover. De 2260 kan het sowieso aan.

Pagina: 1 ... 24 ... 108 Laatste