Om de positieve vs. negatieve ervaringen in balans te houden, hier een stukje proza:
Inmiddels iets meer dan een jaar geleden ben ik vanuit Oosterhout naar Tilburg verhuisd. In Oosterhout was ik trouwe klant van Ziggo, dus deze heb ik ook mee over laten verhuizen naar Tilburg. April dit jaar kregen we echter een animo check in de brievenbus voor glasvezel. Geïnteresseerde konden zich direct inschrijven door een abonnement af te sluiten bij een aangesloten provider.
Hoewel ik zéér te spreken was over Ziggo en haar dienstverlening, schoot de bandbreedte toch te kort. Met slechts 15mbit upload, kun je niet fatsoenlijk een webserver hosten; de 180mbit downstream gaat je daar niet bij helpen. De 500/500 verbinding die glasvezel toe laat is echter wel meer dan toereikend.
KPN en "Helden Van Nu" waren echter de enige twee ISP's die 500/500 aanboden. Aangezien ik niet direct aan een tweejarig abonnement vast wilde zitten, was "Helden Van Nu" geen optie. Mijn ervaringen met de KPN Experia-Box en het onkundig personeel zijn echter dusdanig slecht, dat ik KPN eigenlijk ook niet aandurfde. Daarnaast wil ik ook geen TV of telefonie afnemen i.v.m. de Dreambox en een mobiel abonnement zonder limiet. Desondanks ben ik toch met KPN in zee gegaan, althans, dat dacht ik..
Toen in juli uiteindelijk de aansluiting werd gerealiseerd, was ik enigszins verbaasd dat de Guidion monteur niet direct de "modem" had geplaatst, maar enkel de Tyco Electronics uFTU met een dummy NTU. Een belletje naar KPN leerde dat mijn bestelling klaarblijkelijk was geannuleerd door het systeem, terwijl ik nog mijn vriendin daarvan op de hoogte was gebracht. Er werd mij geadviseerd om de bestelling opnieuw te plaatsen; de-annuleren was namelijk geen optie.
Alvorens de bestelling opnieuw te plaatsen heb ik het recente aanbod bekeken in de hoop dat inmiddels competentere providers het gewenste pakket aanboden. Dit bleek helaas niet het geval te zijn. XS4ALL bood op dat moment niet meer dan 100/100. Omdat mijn eerdere bestelling, waarvan ik het contract zelfs al had ondertekend, niet correct was geadministreerd besloot ik om de nieuwe order telefonisch te plaatsen. Binnen een week zou ik hiervan schriftelijk bevestiging krijgen. Twee weken gingen voorbij, maar geen post van KPN. Na wederom contact opgenomen te hebben bleek mijn bestelling niet bij hun bekend. Ook het eerdere contract was "verdwenen".
Met veel ergernis ben ik bij Reggefiber opnieuw het glasvezel aanbod gaan bekijken, toen tot mijn grote vreugd werd XS4ALL getoond in mijn resultaten. Inmiddels boden zij de "Internet Pro" dienst aan met 500 Mb/s up- en download, voor een bespottelijk lage prijs van €60 p/mnd. Daarnaast neem ik dan nog wel de Ziggo "TV Extra" dienst af. Ik ben dan ook direct overgegaan tot bestellen en heb de vroegst mogelijke leveringsdatum gekozen.
Gezien mijn eerdere ervaring met KPN, heb ik een dag na het plaatsen van de bestelling, telefonisch contact opgenomen met XS4ALL om de order te controleren. Er werd mij verteld dat er standaard een "wachttijd" op zit, zodat klanten binnen de afkoelingsperiode de order nog kosteloos kunnen annuleren. Ik gaf echter aan er beslist niet onderuit te willen komen en dat ze wat mij betreft direct over mochten gaan tot levering. Hierop werd de "wachttijd" eraf gehaald en zou mijn bestelling diezelfde week nog worden geleverd. Twee dagen later stond TNT aan de deur met een grote doos, met daarin de FRITZ!Box 7490 en een NTU. Nog geen half uur na ontvangst had ik een werkende 500/500 verbinding. De Teletubby interface van de FRITZ!Box was wel even wennen, maar in "advanced modus" kom je een heel eind.