Sonos ervaringen- en discussietopic

Pagina: 1 ... 203 204 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:52
vogelmans schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:40:
[...]

Ik was voor 2 Era 100's gegaan, mooie kleine speakers met prima vol geluid. De Era 100 kun je met een speciale beugel ook hangen of eigenlijk schroef je de speaker op een beugel die je kunt hangen..
hebben we zeker overwogen maar doel is uiteindelijk om er een bij te kopen en dan de surround speakers van de Arc te vervangen, dat zijn ook play 1's.
We missen namelijk toch de bas in de keuken aangezien de sub in de woonkamer staat, en die 300 geef toch een mooiere vollere bas dan de 100, en zeker beter dan de play1 vandaar die keuze en 2 x 300 was toch ff wat te veel van het goede.

[ Voor 20% gewijzigd door merlin1201 op 14-03-2026 17:49 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:55

DON PAPA

Tweaker-fan

merlin1201 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:47:
[...]
hebben we zeker overwogen maar doel is uiteindelijk om er een bij te kopen en dan de surround speakers van de Arc te vervangen, dat zijn ook play 1's.
Wees slim en neem de ERA100 en niet de dure ERA300 als surround speakers. Ik had eerst de ERA100 als surround speakers en nu de ERA300, maar ik vind dat het gewoon weggegooid geld is geweest. Ik denk er dan ook hard over om de ERA300 weer te verkopen en terug te gaan naar de ERA100 speakers.

• merlin1201
DON PAPA schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:59:
[...]

Wees slim en neem de ERA100 en niet de dure ERA300 als surround speakers. Ik had eerst de ERA100 als surround speakers en nu de ERA300, maar ik vind dat het gewoon weggegooid geld is geweest. Ik denk er dan ook hard over om de ERA300 weer te verkopen en terug te gaan naar de ERA100 speakers.
Ok, ik ga daar tegen die tijd zeker over nadenken want ik vermoed dat het ook wel een beetje overkill zal zijn en ook het formaat is wat flink zo kort bij de oren aangezien ze zowel links als rechts binnen 1 m staan.
Maar die Era 300 als solo speaker ga ik toch zeker behouden want mijn keuken is toch best ruim ongeveer 25m2 dus die komt daar zeker tot zijn recht en word uitsluitend voor muziek gebruikt, maar zoals genoemd willen we meer bass in de speaker en dat verschil tov de 100 vond ik toch een stuk minder. en dan is het de keuze 2x100 of 1x300

[ Voor 10% gewijzigd door merlin1201 op 14-03-2026 18:09 ]

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

merlin1201 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:07:
[...]
Maar die Era 300 als solo speaker ga ik toch zeker behouden want mijn keuken is toch best ruim ongeveer 25m2 dus die komt daar zeker tot zijn recht en word uitsluitend voor muziek gebruikt
Ja dat zou ik ook gedaan hebben, de ERA300 is dan ook een veel betere speaker omdat dan de front speaker niet uitgeschakeld wordt, zoals bij surround het geval is.

• merlin1201
DON PAPA schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:16:
[...]

Ja dat zou ik ook gedaan hebben, de ERA300 is dan ook een veel betere speaker omdat dan de front speaker niet uitgeschakeld wordt, zoals bij surround het geval is.
O ships dat is waar ook dat die front wordt uitgeschakeld, nou ik vond hem in de winkel bij Hellotv erg goed klinken, als solo ben ik heel benieuwd hoe goed deze gaat zijn in mijn woonkeuken, mijn inmiddels echt verouderde play'1 in stereo klinken stiekem toch nog best goed maar aangezien ik in de veranda toch een speaker wilde als ook op de badkamer was dit een mooie aanleiding. En idd die Era 100 heeft echt best een goede bass maar de 300 heeft toch ff net dat beetje extra wat we zochten.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gaat met pieken en dalen met de Android Sonos app... Ging een tijdje langzaam maar zeker beter. Maar de laatste tijd toch weer geregeld verbindingsproblemen. Naja, zal ook wel weer eens opgelost worden.

• GerCor
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:49
MikeyMan schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:52:
Gaat met pieken en dalen met de Android Sonos app... Ging een tijdje langzaam maar zeker beter. Maar de laatste tijd toch weer geregeld verbindingsproblemen. Naja, zal ook wel weer eens opgelost worden.
Ligt niet aan de app hoor. Ik heb namelijk nergens last van. Werkt prima.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GerCor schreef op zondag 15 maart 2026 @ 04:18:
[...]

Ligt niet aan de app hoor. Ik heb namelijk nergens last van. Werkt prima.
Lijkt me heel sterk. iPhone app doet het vlekkeloos, evenals api/home assistant. Meerdere Android telefoons niet (meer).

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 15-03-2026 06:55 ]

• Ilankroon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:57
Android hier. Werkt heel stabiel en nergens last van

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
merlin1201 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:11:
Vandaag toch maar weer toegegeven aan de sonos verslaving, en mijn 2 keuken play 1’s vervangen voor een era 300 die helaas pas maandag wordt bezorgd.
De play 1 ‘s gaan naar de veranda en de badkamer dus mooi besteed, maar ik vraag me af of de plaatsing in de keuken goed genoeg is. Hoogte plankje tot het plafond is 60 cm dus eigenlijk net wat te hoog, maar ondersteboven monteren vind ik helemaal niks.
Wat vinden jullie? zoekplaatje zoek de play1 op het bovenste plankje op die plaats komt de era 300
[Afbeelding]
heb een soortgelijk keukenblad qua formaat. Heb 2x ERA100 icm een Sub in de woonkeuken staan.

De Sub is eigenlijk voor een woonkeuken beetje overkill (maar klinkt wel erg lekker :*) ), dus 2x ERA100 is eigenlijk ideaal voor jouw situatie.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:15
_Bailey_ schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:34:
[...]

heb een soortgelijk keukenblad qua formaat. Heb 2x ERA100 icm een Sub in de woonkeuken staan.

De Sub is eigenlijk voor een woonkeuken beetje overkill (maar klinkt wel erg lekker :*) ), dus 2x ERA100 is eigenlijk ideaal voor jouw situatie.
Een mooie witte Mini Sub is ideaal in combi met 2x witte ERA 100 en ruim krachtig genoeg.

• merlin1201
vogelmans schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:38:
[...]

Een mooie witte Mini Sub is ideaal in combi met 2x witte ERA 100 en ruim krachtig genoeg.
Ik wil dus niet nog eens een stereo speaker setje plaatsen want die had ik al, en ook nog een sub toevoegen wordt toch vrij kostbaar. Morgen krijg ik de bestelde Era 300 en als deze zo klinkt als in de showroom dan heeft deze precies voldoende bass, en als ik toch helemaal los wil kan ik de woonkamer groep, Arc+sub+2play1's ook daarbij koppelen dan denk ik dat het wel goed komt.

• ben1303
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:12
Heeft iemand hier een beknopte handleiding hoe ik sonosequencr kan instellen en wat ik moet doen.
Zou het zeer waarderen.
En dan graag stap voor stap.

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-03 07:19

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:28

Beyond

Dussssss.......

Heeft iemand ervaring met een Sonos port icm een Bluetooth transmitter? Ik heb een platenspeler hierop aangesloten en zou deze ook graag willen afspelen op mijn Bose Quietcomfort ultra.

Of iemand die bedraad een hoofdtelefoon heeft aangesloten? Zo ja hoe? Ik heb ook een Audio Technica ATH- M50X

[ Voor 3% gewijzigd door Beyond op 16-03-2026 18:56 ]

Al het goeie.......

• Rallye
De Port heeft een analoge uitgang. Daar kun je toch je bluetooth transmitter of de bedrade hoofdtelefoon op aansluiten? Eventueel heb een verloopje nodig (van tulp naar mini Jack of zo)?

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 25-03 04:05
Beyond schreef op maandag 16 maart 2026 @ 18:55:
Heeft iemand ervaring met een Sonos port icm een Bluetooth transmitter? Ik heb een platenspeler hierop aangesloten en zou deze ook graag willen afspelen op mijn Bose Quietcomfort ultra.

Of iemand die bedraad een hoofdtelefoon heeft aangesloten? Zo ja hoe? Ik heb ook een Audio Technica ATH- M50X
Ik heb er een kleine versterker tussen zitten en dan werkt het perfect. Ik heb de Douk Audio T14-EQ Mini en deze heeft een mini jack uitgang. Transmitter eraan en het werkt feilloos.
Dus… Port —> Douk Audio —> Audio Technica platenspeler.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

• merlin1201
DON PAPA schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 17:59:
[...]

Kun je daar wat meer over vertellen? welke setup heb je en welke ruimte gebruik je en waarom zou je nu voor de 100 kiezen?
Is het te veel te hard of hoor je niets van die Atmos of valt het geluid zo tegen. De prijs van de 300 is idd flink maar is het ook beter dan de 100. En hoe klinkt de muziek in die ruimte.

Ik heb inmiddels de era 300 in de keuken staan en zoals ik al dacht klinkt het echt heel goed, en ik denk ruim voldoende voor die 25 m2, het geluid klinkt veel voller en is de klank veel warmer en is de bass precies voldoende dus zeker geen spijt van de keuze, ik denk dat die era 100's ook zeker goed zouden zijn maar wie weet ga ik de era 300 alsnog in de woonkamer gebruiken als surround met de Arc+Sub.
Even sparen maar ik wil het toch zeker eens proberen om die 2e era 300 te bestellen bij sonos want volgens mij is het niet zo'n probleem om alsnog te wisselen met de era 100.

• GerCor
MikeyMan schreef op zondag 15 maart 2026 @ 06:44:
[...]

Lijkt me heel sterk. iPhone app doet het vlekkeloos, evenals api/home assistant. Meerdere Android telefoons niet (meer).
Nou ja. Ik heb ook Android. En sinds kort is mijn zoon het huis uit. Kom ik bij hem schakel ik probleemloos over naar zijn systeem. Kom ik thuis, schakel ik weer naar mijn systeem. Beide een Ziggo modem. Geen centje pijn. Mijn vrouw en mijn zoon hebben beide een iPhone. Werkt ook prima. Dus ja, zeg het maar. Geen idee waarom het bij jou op Android niet werkt.

Sonos Arc Ultra | Sonos Sub gen 3 | Sonos One SL (4x) | Sonos Move | Sonos Boost

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

merlin1201 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:04:
[...]

Kun je daar wat meer over vertellen? welke setup heb je en welke ruimte gebruik je en waarom zou je nu voor de 100 kiezen?
Is het te veel te hard of hoor je niets van die Atmos of valt het geluid zo tegen. De prijs van de 300 is idd flink maar is het ook beter dan de 100. En hoe klinkt de muziek in die ruimte.
Mijn oude setup was ARC Ultra, sub mini & 2X ERA100 en mijn huidige setup is ARC Ultra, sub mini & 2X ERA 300 voor in de woonkamer. Maar het geluid verschil tussen deze twee setups vind ik zo minimaal, dat ik het het prijsverschil niet waard vind. Ik gebruik deze setup alleen voor tv geluid, voor muziek te luisteren heb ik een Devialet Phantom speaker.

• vogelmans
DON PAPA schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:07:
[...]

Mijn oude setup was ARC Ultra, sub mini & 2X ERA100 en mijn huidige setup is ARC Ultra, sub mini & 2X ERA 300 voor in de woonkamer. Maar het geluid verschil tussen deze twee setups vind ik zo minimaal, dat ik het het prijsverschil niet waard vind. Ik gebruik deze setup alleen voor tv geluid, voor muziek te luisteren heb ik een Devialet Phantom speaker.
I.c.m. de Arc Ultra en een Mini Sub zijn de Era 100's meer dan voldoende, zeker in een doorsnee huiskamer. De Era 300's zijn groot en maken alleen veel geluid als er in een film een straaljager overkomt. De Mini sub kan de lage tonen voor zijn rekening nemen.

• GerCor
Ik zou de Era 300 ook nooit als achterspeakers inzetten. Alleen nuttig bij Dolby Atmos. En ook dan is het maar surrogaat. Volgens mij, maar weet het niet precies meer, worden de front en binnenste drivers uitgeschakeld wanneer ze in surroundopstelling zitten. Nou, daar koop je geen speakers voor lijkt mij.

• Rallye
Wel als je het beste geluid wilt dat Sonos kan brengen. Die drivers verstoren het geluidsbeeld en dus zet Sonos ze uit. Goede reden, zou ik zeggen.

@Serena Ik zou zeggen Audio Technica platenspeler —> Douk Audio —> Port? Dus geen bluetooth.
Die Douk is een voorversterker? Dan komt de vraag op of @Beyond die nodig heeft.

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:28

Beyond

Dussssss.......

Rallye schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:00:
Wel als je het beste geluid wilt dat Sonos kan brengen. Die drivers verstoren het geleid beeld en dus zet Sonos ze uit. Goede reden, zou ik zeggen.

@Serena Ik zou zeggen Audio Technica platenspeler —> Douk Audio —> Port? Dus geen bluetooth.
Die Douk is een voorversterker? Dan komt de vraag op of @Beyond die nodig heeft.
Nee ik heb een ingebouwde in mijn Rega Planar 1 Plus. Ik weet dat ik een transmitter kan aansluiten op de output van de port maar de vraag was of iemand daar ervaring mee heeft.

Tevens vraag ik mij af of ik een bedraade hoofdtelefoon wel rechtstreeks kan aansluiten op de port, zoals eerder werd gesuggereerd.

Al het goeie.......

• GerCor
Rallye schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:00:
Wel als je het beste geluid wilt dat Sonos kan brengen. Die drivers verstoren het geleid beeld en dus zet Sonos ze uit. Goede reden, zou ik zeggen.
Ik weet dat Sonos dat uitvoering getest heeft. Het is voor mij de reden om het niet te kopen. Je betaalt dan voor iets wat je niet gebruikt. En daar ben ik niet van. Dan zou ik zeggen: Sonos, maak een Atmos speaker voor gebruik in een surroundopstelling. Maar het is natuurlijk ook niet zo dat Sonos zegt dat je de Era 300 als achterspeakers moet gebruiken.

• ben1303
Laat sonos maar toe in de app om 2 frontspeakers toe te laten en dan zal je zien hoe goed het zal zijn met era 300 voor en achter
Ik heb 2 era 300 als surround en dat is top.
Want je gaat het niet fijn vinden als de front van je era 300 a hier in je oor staat te schreeuwen.

• GerCor
ben1303 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:27:
Laat sonos maar toe in de app om 2 frontspeakers toe te laten en dan zal je zien hoe goed het zal zijn met era 300 voor en achter
Ik heb 2 era 300 als surround en dat is top.
Want je gaat het niet fijn vinden als de front van je era 300 a hier in je oor staat te schreeuwen.
Niks mis mee om het top te vinden. Maar @DON PAPA vindt het weggegooid geld. En zo vinden we allemaal wat ergens van.

• ben1303
Vind het ook top want noem maar is een beter merk met een goede surround speaker als de sonos era 300
Je kan het goed of niet goed vinden maar het is zeker effectief, kan het beamen als gebruiker.
Ben het wel met je eens dat als je het zou kunnen instellen het ook moet kunnen gebruiken.
Dat is wel apart van sonos om speakers te blokkeren.
Maar kwa geluid doet de era 300 het prima zeker met dolby atmos.

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

GerCor schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:39:
[...]
Niks mis mee om het top te vinden. Maar @DON PAPA vindt het weggegooid geld. En zo vinden we allemaal wat ergens van.
Even voor de duidelijkheid, ik vind de ERA300 speakers niet slecht hoor, ik vind alleen het verschil met de ERA100 als surround speakers echt maar minimaal. En inderdaad als er een vliegtuig of helikopter over vliegt dan hoor je dat beter met de 300 speakers, maar hoe vaak gebeurt dat in film. Persoonlijk (maar dat is mijn mening) vind ik dat het verschil aan geld zeker niet waard. Gelukkig heb ik voor mijn set maar €600 betaald met black friday, anders had ik mij helemaal bekocht gevoeld.

• merlin1201
Het is idd jammer dat sonos niet met een kleinere era 300 komt voor de kleinere woonkamer. Want ik twijfel wel of het niet veel te zwaar word voor mijn situatie. Tja
Moet zeggen dat ik met mijn Arc niet echt hoogte kanalen hoor, ik hoor dan ook weinig verschil met gewone 5.1 en Atmos, Soms denk ik da klinkt echt lekker maar pak ik dan de 5.1 klinkt deze eigenlijk hetzelfde.
E.a zal dan ook echt afhangen van de manier waarop ze het in de film gebruiken en nu denk ik dat ze het niet echt gebruiken maar slechts 5.1 maken en er een atmos label aan hangen

[ Voor 54% gewijzigd door merlin1201 op 20-03-2026 09:16 ]

• GerCor
Dit is eerder een opstelling voor Dolby Atmos:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0q8DD_GwBdbzWKWONWnYRT5yBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/na27xXqcfpvsHQsfqm95CqN3.jpg?f=fotoalbum_large

Maar Sonos beperkt een surroundopstelling tot een soundbar, subwoofer en twee achter- of plafondluidsprekers. En dan denk ik: het is allemaal maar een poging tot, lees surrogaat.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:45

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Alles waarbij je niet je hele plafond daadwerkelijk volhangt met speakers is surrogaat. Of je dan als merk vanuit alleen de frontspeakers wil reflecteren of ook vanuit de achterspeakers is aan het merk zelf, daar is verder geen goed of fout in.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:57
Ze hebben vanaf vandaag weer sale op surroundspeakers. Ben zelf wel benieuwd naar die nieuwe Play.
Eventueel als vervanger van m'n roam.

[ Voor 25% gewijzigd door matthijst op 20-03-2026 11:28 ]

Haters everywhere but I don’t really care

• ZesBarkiePK
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:57
Dit is voor mij eigenlijk precies de reden waarom ik de Era 300 nooit echt interessant heb gevonden, in ieder geval niet voor die prijs. Ik weet dat ik met een soundbar werk, dus echte Dolby Atmos heb ik daarmee sowieso al opgegeven. Voor mij is het vooral een ruimtebesparende oplossing, aangezien ik in een appartement woon.

Ik heb de Era 300 wel als surrounds gehad, maar eerlijk gezegd ben ik er nooit echt van onder de indruk geweest. Een paar Era 100’s doen in de praktijk eigenlijk vrijwel hetzelfde. Dat is hier al meerdere keren voorbij gekomen.

Als ik naar mijn Sonos opstelling kijk, noemt Sonos het dan wel een 7.2.4 setup, maar zelf zie ik het eigenlijk meer als een 5.2.

LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic DP-UB9004

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

matthijst schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:52:
Ze hebben vanaf vandaag weer sale op surroundspeakers.
Leuk dat Sonos het sale noemt, maar ik vind het eigenlijk helemaal geen sale als ik zie dat een set ERA300 speakers nu tijdens de sale €200 meer kost dan de Mediamarkt aanbieding tijdens afgelopen black friday.

• ZesBarkiePK
Die 20% korting van Sonos volgt wel héél snel op die 25% actie van laatst. Onder de 25% vind ik de Sonos webshop eerlijk gezegd niet interessant genoeg.

LG OLED G5 65” | Sonos Arc Ultra, 2x Sonos Five, 2x Sonos Sub 4 | Playstation 5 Pro | Panasonic DP-UB9004

• merlin1201
Jammer dat je de 15% upgrade korting er niet bij kan tellen.
@DON PAPA maar idd zonder echte plafond speakers e.d blijft het surrogaat maar eigelijk geld dat sowieso voor Atmos, want dan moet je True HD 7.1 gaan gebruiken die channels worden dan echt appart aangestuurd

Nog 1 tip voor als je nog weer eens wat speakers of iets wil aanschaffen, koop nooit fysiek in de winkel maar bestel online.
Retour brengen omdat een product niet beval in mijn geval een sonos roam is heel lastig, doen daar heel moeilijk over en je geld terug doen ze bijna niet, of een toegoed bon of zo.
Na veel gemiep een retour factuur gekregen bij Electro world en na 2 weken nog niet terug gestort.
Is ook niet zo gek dat men niets meer in de winkel gaat kopen, ik trap er niet meer in.

[ Voor 47% gewijzigd door merlin1201 op 20-03-2026 12:33 ]

• ben1303
Na jullie verhalen wil ik
Dan toch experimenteren
Ik heb de sonos arc ultra en 2 x era 300 als surround en 2 x sub gen 3 deze set gebruik ik als surround.
Nu heeft mijn zoon 2 era 100 ik wil deze dan inzetten als surround speakers
En dan zet ik mijn era 300 als front voor alleen muziek
Maar nu de vraag als ik de era 300 gebruik voor muziek moet ik dan een andere groep aanmaken en kan ik dan ook mijn subs mee laten doen.
En kan ik dan ook een groep aanmaken in dezelfde kamer.
Kan iemand mij hiermee helpen.
Vat bedankt.

• vogelmans
Om puur naar muziek te luisteren is de Sonos Five eigenlijk de ideale speaker en dan 2 stuks.

• ZesBarkiePK
@ben1303 Je hebt twee subs dus waarom niet een sub aan de Era 300’s en een sub aan de Arc Ultra + Era 100’s? Dan haal je in ieder geval het maximale uit de Era 300’s aangezien ze anders afgesteld worden door de sub en de Era 300’s hebben vind ik ook echt wel een sub nodig om goed te klinken.
Dit is niet de enige manier waarop je het kan doen, maar zo zou ik het waarschijnlijk zelf instellen.

• GerCor
ben1303 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:45:
Na jullie verhalen wil ik
Dan toch experimenteren
Ik heb de sonos arc ultra en 2 x era 300 als surround en 2 x sub gen 3 deze set gebruik ik als surround.
Nu heeft mijn zoon 2 era 100 ik wil deze dan inzetten als surround speakers
En dan zet ik mijn era 300 als front voor alleen muziek
Maar nu de vraag als ik de era 300 gebruik voor muziek moet ik dan een andere groep aanmaken en kan ik dan ook mijn subs mee laten doen.
En kan ik dan ook een groep aanmaken in dezelfde kamer.
Kan iemand mij hiermee helpen.
Vat bedankt.
Je maakt het jezelf alleen maar moeilijk. Voor Sonos is een speaker een Kamer. Een stereo-opstelling is een Kamer en een surroundopstelling is ook een Kamer. Kamers kun je groeperen.

Dus het is verstandig dat je eerst de begrippen Kamer en groeperen snapt.

Sonos weet helemaal niet waar jij jouw speakers hebt staan. In de woonkamer of in het toilet, allemaal niet relevant.

• ben1303
Thanks voor de tips
Maar hoe werkt het met kamers en groeperen dan
Dan kan ik al jullie tips is uitproberen

• merlin1201
Ik ben benieuwd wat het verschil gaat zijn, met name als je een atmos film aanzet.
Hoeveel beter zal de 300 zijn.

In mijn situatie zal het lastig zijn de 300 want de bank staat tegen de muur met rechts <1 mtr een muur en links open ruimte richting keuken. De 300 zal ik dan aan de muur ophagen achter het bankstel en slechts 30 cm vanaf de rechter wand… ik ben bang dat onze oren te dicht op de speakers staan, als we samen film kijken denk ik ook <50 cm. Dan moet hij wel hel zacht.
Uiteraard kan ik het oplossen door mijn vrouw te verbannen naar een andere kamer en ik mooi in het midden van de bank kan zitten.

[ Voor 87% gewijzigd door merlin1201 op 21-03-2026 09:22 ]

• ben1303
We zitten hier niet in de voetbalkantine - en überhaupt gewoon niet doen

[ Voor 64% gewijzigd door Jorgen op 21-03-2026 12:44 ]

• ben1303
Kan iemand m8i uitleggen hoe het werkt paring en groeperen
Zo het zeer waarderen

• Rallye
@ben1303 Ik dacht een begin gemaakt te hebben met bovenstaande link. Wat wil je daarnaast nog weten?

• ben1303
Het begin was er ook alleen onduidelijke site
Zou graag willen weten om 2 speakers toe te voegen voor alleen muziek en in dezelfde kamer.

• ZesBarkiePK
ben1303 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:49:
Het begin was er ook alleen onduidelijke site
Zou graag willen weten om 2 speakers toe te voegen voor alleen muziek en in dezelfde kamer.
Dit wijst zich toch allemaal vanzelf in de Sonos app? Het is niet alsof je hier SonoSequencr voor nodig hebt. Wat lukt er nu precies niet?

• ben1303
Is me uiteindelijk gelukt thanks voor the support

• kaassouflé
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:52
Weet iemand of er een winkel is waar je de complete set kan luisteren? Dus de arc ultra met surrounds en sub.

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:07
kaassouflé schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:26:
Weet iemand of er een winkel is waar je de complete set kan luisteren? Dus de arc ultra met surrounds en sub.
Heeft coolblue of hifi klubben dit niet?

• Rallye
@ben1303 Misschien is het voor latere lezers fijn om te weten wat je wilde doen, wat er niet lukte, wat die onduidelijke site was en hoe je het hebt opgelost?

• ben1303
Ik wil 2 extra speakers toevoegen in dezelfde kamer waar ik mijn sonos suround opstelling heb staan.
Deze extra speakers wilde ik alleen gebruiken voor stereo geluid,
En of het de era 100 wordt of era 300 twijfel ik nog over.
En misschien ga ik de sonosequencr gebruiken of sonos moet met iets anders komen,
Ik heb de sonos era 300 als stereo pair gebruikt moet wel zeggen dat ik onder de indruk was van het geluid wat deze produceert,
Ik hoorde nu voor het eerst wat eruit de frontspeaker kwam,dat was zeker top.
En je houdt van de era 300 of niet maar weet zeker als je 4 era 300 in je kamer heb staan met 2 subwoofers dan heb je zeker een volwaardige stereo en surround systeem.
Is jammer dat sonos hier nog niks mee doet,ze hebben de box van Pandora alleen moeten ze die nog even openen.
Nu heeft lg ook een flex connect maar daar zijn alweer problemen mee.
Ien ik heb best wat merken gehad kwa soundbar en av receivers maar kom toch steeds terug op sonos.
Dus het is nu aan sonos,want sonos kan zich niet eeuwig vers huilen om aan de app te werken.
Is nu tijd voor echte hardware en niet die paar speakers die ze laatst hebben uitgebracht, dat zijn goedkope goedmakertje.
En ik denk dat veel gebruikers hier om vragen zeker hier maar ook op Reddit.
En hoop dat we ook is tot sonos te kunnen doordringen wat de gebruiker graag zou willen.

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

kaassouflé schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:26:
Als je op een rustige dag langs HiFi Klubben gaat helpen ze je met plezier om een opstelling te maken.
WiFi Media is dacht ik ook een optie hiervoor.

Mijn reviews al gezien?

• merlin1201
Hellotv geeft naast mooie kortingen (even online vragen) ook een prima winkel om te luisteren.
Ik was onlangs in Den Bosch en daar staat alles opgesteld. Ik heb de Ultra met 300 daar zien staan.

• ..Christiaan..
  • Laatst online: 23:00
PeacekeeperNL schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:59:
[...]

Als je op een rustige dag langs HiFi Klubben gaat helpen ze je met plezier om een opstelling te maken.
WiFi Media is dacht ik ook een optie hiervoor.
Als je een luisterafspraak maakt, staat het bij Hifiklubben voor je klaar hoor. In Apeldoorn goede ervaringen met luistersessies.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:28
Sandyman538 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:13:
[...]

Wat zo bijzonder is, is dat het bij een andere groep mensen gewoon allemaal prima werkt. De zaken waar men hier last van heeft ben ik nog nooit tegen gekomen. Blijft natuurlijk super vervelend voor de mensen die er wel last van hebben, maar voor mij is het onduidelijk of dit nu komt door een thuisnetwerk wat niet lekker werkt, type telefoon android/iphone, welke combinatie van speakers etc. etc. Wat zorgt er nou voor dat er een groep mensen erg veel last hebben van een niet goed werkend product en dat anderen dat niet hebben.
Ik werk nu een paar jaar met Bluesound en dat is ook zeker niet zaligmakend. De componenten heb ik bedraad aangesloten op het netwerk want mijn ervaring met Bluesound en WiFi is zeer slecht. Ze krijgen het niet voor elkaar om een stabiele verbinding te maken.

Ondertussen zit ik met een schuin oog te kijken naar de Arc Ultra als vervanging van mijn losse setup van powernode met opticon 2

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:04

CeesKees

I rest my Kees

Na mijn klaagzang de een aantal weken geleden is er blijkbaar een (of meer) update(s) geweest.

Alles werkt goed.
Speakers blijven zichtbaar, ik kan overal muziek afspelen vanaf iedere streaming bron, netwerkshares zijn en blijven bereikbaar, stereoparen blijven werken en ga zo maar door..

Ze hebben zelfs plaatjes toegevoegd bij de speakers in de app deze week!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVcEhkkT8gJgtFwGp_hfxoRSOjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNkBMFzYMR0ndlbrD7FNz9do.jpg?f=fotoalbum_large

Als men bij SonoS nu ook nog het minimumvolume flink omlaag weet te brengen word ik echt blij!

[ Voor 42% gewijzigd door CeesKees op 26-03-2026 16:40 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Rallye
Het minimum volume wordt naar verluidt geregeerd door de stroombehoefte van de ingebouwde versterker. Dat gaat niet lager worden.

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:44

Canis Lupus

Vosbot

Rallye schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:00:
Het minimum volume wordt naar verluidt geregeerd door de stroombehoefte van de ingebouwde versterker. Dat gaat niet lager worden.
@CeesKees @Rallye Kun je dit niet bereiken door een Volumelimiet op een kamer/speaker te zetten?

Stel je zet deze op 80%, dan is de 0-100 volumeregeling nog maar op 80% van het maximale vermogen, dus kun je in stapjes van 0.8 in plaats van 1.0 regelen :)
(het is nl. niet dat hij begrenst op 80 dan, hij verdeeld de 0-100 opnieuw)

Werkt bij mij goed, en ik gebruik ook om naastgelegen kamers / verschillende soorten speakers op elkaar af te stemmen (bv. keuken en woonkamer), zodat ze op zelfde volumeinstelling ook ongeveer even hard klinken.

[ Voor 6% gewijzigd door Canis Lupus op 27-03-2026 09:17 ]

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:04

CeesKees

I rest my Kees

Canis Lupus schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:16:
[...]
@CeesKees @Rallye Kun je dit niet bereiken door een Volumelimiet op een kamer/speaker te zetten?

Stel je zet deze op 80%, dan is de 0-100 volumeregeling nog maar op 80% van het maximale vermogen, dus kun je in stapjes van 0.8 in plaats van 1.0 regelen :)
(het is nl. niet dat hij begrenst op 80 dan, hij verdeeld de 0-100 opnieuw)

Werkt bij mij goed, en ik gebruik ook om naastgelegen kamers / verschillende soorten speakers op elkaar af te stemmen (bv. keuken en woonkamer), zodat ze op zelfde volumeinstelling ook ongeveer even hard klinken.
Slim gedacht; zo dacht ik het ook op te lossen.

Het minimumvolume blijft dan echter hetzelfde; het verschil tussen 0 en 1 en 2 is gewoonweg te groot bij de meeste speakers.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• GerCor
Ha, ja. Viel mij vorige week ook al op. En nu mijn zoon het huis uit is merk ik dat ik maar weinig speakers van Sonos heb. Ook de bediening op het telefoonscherm is weer terug. Niet dat ik het gebruik trouwens. Maar, de app wordt wel steeds uitgebreider en mooier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDFlJriFNDzDaSck6DbfSs4VVkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmqfLx0Xh0fLytV572EJhfGz.jpg?f=fotoalbum_large

• merlin1201
Je kunt momenteel wel zeggen de app best goed is geworden, ik ervaar geen problemen meer ook de volume slider werkt weer vlot kortom er kunnen weer nieuwigheidjes toegevoegd wat mij betreft.
Nog steeds de wens dat we legaal front speakers kunnen toevoegen 😎

• ZesBarkiePK
merlin1201 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:30:
Nog steeds de wens dat we legaal front speakers kunnen toevoegen 😎
De grap is eigenlijk dat die functionaliteit al gewoon in de huidige Sonos app zit, maar simpelweg is uitgeschakeld. Het was ooit onderdeel van een beta die je zelf kon activeren om te testen.

Dat third party apps zoals SonoSequencr werken, komt alleen doordat ze die functie nog uit de code van de Sonos app kunnen aanspreken. Als Sonos dat stuk code ooit opschoont, is het ook meteen klaar met SonoSequencr.

Juist omdat het er nog steeds in zit, denk ik dat ze er intern nog niet helemaal klaar mee zijn. De CEO van Sonos heeft ook eens aangegeven dat hij enthousiast is over deze wens van gebruikers, maar dat stabiliteit voorlopig voorrang heeft.

En eerlijk is eerlijk: het feit dat het met SonoSequencr nu al kan, laat wel zien dat het technisch gewoon mogelijk is. Ik heb het zelf nog niet getest, maar gescheiden frontkanalen zijn natuurlijk echt een flinke upgrade, en een logische volgende stap als je al een sub en rears hebt.

Ik hoop dan ook dat Sonos dit ooit weer oppakt.

• merlin1201
Ik begrijp ook niet waarom ze dit niet gewoon in de beta zetten, bedoel dan is het je eigen zorg of het goed werkt of niet.
Ik begrijp ook eigelijk niet waarom het een probleem zou zijn maar goed de technici weten dit uiteraard beter als ons, verder denk ik dat het en gemiste kans is want ik ziet heel veel gebruikers die frontspeakers gaan aanschaffen

• Rallye
@CeesKees Nee dus, aangezien het om een technische beperking gaat.

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:05
Iemand die ook muziek op een nas heeft staan met afspeellijsten. Ik ontdekte vandaag dat de afspeellijsten vanaf de Nas niet goed meer werken. Herkenbaar voor iemand?
Pagina: 1 ... 203 204 Laatste

Let op:
Dit is het Sonos ervaringen- en discussietopic. Niet het 'Sonos Levertijden-topic'. Statusupdates van bestellingen zijn offtopic. Wanneer er behoefte is om over voorraad en/of levering te praten, dan kan dat in Shopping Forum. Voor prijzen/acties is er Aanbiedingen en Kortingscodes.