over 5.1 surround gesproken, vandaag en gisteren ook bezig geweest dat werkend te krijgen vanaf een mac, uiteindelijk bleek de digitale/analoge combo jack vuil binnenin, er kwam nauwelijks optisch licht uit

, gisteren met busje perslucht, contactspray en afsluitent isowatchemecallit alcohol er ingespoten + weer perslucht, 24u laten drogen, en ja hoor eindelijk helder rood, mooi pulsend licht, optisch werkt nu heel mooi, via de mini-toslink-naar-normale toslink in de optische-naar-hdmi adapter van Sonos zelf, zo de Beam in, maar op de computer of Mac moet je dus wel opletten dat je in de software zoals iTunes/Muziek/TV/DVD/BD-player AC3 passthrough of een vergelijkbare setting aanvinkt en in bijv. VLC of de kabel tv app EyeTV ipv "Systeemgeluid-uitvoerapparaat" de audio op "ingebouwde uitgang (Gecodeerde uitvoer)" (voor VLC) of "Digitale uitvoer" (EyeTV) zet.
maar behalve die handelingen hoef je verder niet zoveel te doen, ik hoor duidelijk surround nu, en geluiden die ik nooit eerder hoorde bij bepaalde series/films...

.
ik twijfelde eerst nog of het echt surround was, maar naar aa
nleiding van de tip hier boven dat Sonos het in de sysinfo meldt of de invoer/uitvoer op dat moment ook 5.1 is, lijkt het nu te kloppen/werken, zoals je hier kunt zien, maar zet ik VLC ofzo op iets anders dan "ingebouwde uitgang (Gecodeerde uitvoer)" zegt Sonos doodleuk dat het 'Stereo PCM 2.0' is, dus de tip voor andere computer gebruikers, let goed op waarop je je software zet om alles werkend te krijgen.