Juiste manier bumperklever "waarschuwen"

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83

Topicstarter
Laatst zat ik in de auto met een vriend van me (ik reed), en achter mij reed een auto die geruime tijd (lees > 5 minuten) veel te weinig afstand (lees, minder dan 1 seconde) afstand hield.
Op begeven moment was ik het zat, op een 80km/h weg waar de bestuurder niet kon inhalen trapte ik lichtjes op de rem (20% ofzo), om de bestuurder de te signaleren. Tegelijkertijd keek ik natuurlijk in de achteruitkijkspiegel om te kijken of de bestuurder het op tijd zou signaleren / zou afremmen. Dat deed hij, en vervolgens hield de bestuurder voldoende afstand.

Mijn passagier was vervolgens laaiend dat ik dat had gedaan, want door "plots" te remmen, creëer ik een gevaarlijke situatie. Als er aan de hand daarvan "iets" was gebeurd, dan zou ik verantwoordelijk zijn bij een ongeluk.

Mijn mening/emotie was echter dat de achterliggende bestuurder c.q. bumperklever, de gevaarlijke situatie in eerste instantie had gecreëerd doordat hij geen afstand hield. Immers, volgens de wet is degene die achterop knalt altijd schuldig word er wel eens gezegd.

Natuurlijk was ik het uiteindelijk wel eens met mijn passagier, ik voelde me niet comfortabel bij het idee dat er een ongeluk zou gebeuren naar aanleiding van mijn remactie. Naar wat verder onderzoek bleek ook, dat de betreffende wet zegt:
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is
Echter is er ook een grijs gebied, want:
Het komt ook best voor dat iemand zomaar ineens begint te remmen zonder dat hiervoor enige verkeersnoodzaak is, ook hier kan dit onbewust gebeuren maar ook bewust. Het zonder verkeersnoodzaak stoppen of remmen is verboden op grond van artikel 5 WvW en de persoon die doet zal dan ook in principe aansprakelijk zijn voor het ontstaan van de schade. Wel kan de achterop rijdende partij een deel schuld krijgen omdat deze onvoldoende afstand hield. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de omstandigheden van het geval.
Mijn passagier had dus helemaal gelijk.

Nu is mijn vraag niet wie er gelijk had, maar: wat is voor mij een juiste manier om de achterligger te signaleren?

Een aantal opties:
1. Niks doen en de boel uitzweten totdat hij mag / gaat inhalen / afslaat.
2. "Remactie"
3. Remlicht laten branden (door heel licht op het rempedaal te drukken / of mist achterlicht te gebruiken).
4. LED-Matrix bordje kopen met de tekst "AFSTAND!" (verboden bij wet, je mag geen "andere" verlichting voeren).

Misschien dat ik als een echte tweaker maar iets ga fabriceren met de Park Distance Control en een bordje "Afstand" achterop ofzo :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:06
Ik knipper altijd met links als ik merk dat ik moet remmen voor mijn voorligger. Werkt heel goed en de meeste mensen gaan netjes opzij.

edit: Verkeerd om gelezen. In het geval van bumperkleven: harder gaan rijden. >:)

Ruiten sproeien helpt ook wel, je achterligger krijgt dit dan ook op zijn ruit.

[ Voor 39% gewijzigd door HenkEisDS op 08-08-2011 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05 22:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

5. Mistlampen achter een paar keer aan/uit zetten.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:18
Ik gebruikte altijd mijn ruitenwisservloeistof O-)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb nog nooit een bumperklever gehad in 400.000 kilometer, en ja ik ben serieus ;) Maar, wat ik overal lees als het beste: Ruintensproeier moet helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1) Je remlichten gaan al lang voor het remmen aan (teminste bij mij wel. je kan dus je lampen laten branden zonder echt te remmen, je gebruikt het gevoel dat je remt als bevestiging dat de lamp aan is maar die is dus al snel aan.

2) passagier moet niet flippen en lekker met een andere auto meerijden, of lekker een taxi, bus, trein, vliegtuig, parachute of de metro pakken.

Bij extreme bumperklevers ga ik exact de maximum snelheid rijden. dan halen ze me al gauw in dubbelestreep of niet

Ruitesproeiers helpen 30% van de tijd

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 08-08-2011 19:14 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05 18:36

mace

Sapere Aude

LED-Maniak schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 19:10:
Ik gebruikte altijd mijn ruitenwisservloeistof O-)
Met hem ^^ O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Laats nog een bumperklever die mij toch inhaalde (dubbele streep) en knarde met +30 door de mobiele snelheidscontrole 100 meter verderop

Goed voor je ! d:)b

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik trek mij nooit wat van bumperklevers aan. Ik rij gewoon standaard 3km/h harder dan mag (op de Tomtom), en als je nog harder wilt moet je even geduld hebben totdat er op de rechterbaan weer een gat is wat groot genoeg is om 5 seconden rechts te kunnen blijven rijden (of in ieder geval lang genoeg om mij voorbij te rijden)

Ik heb altijd een hekel aan die midden/linksplakkers die precies op de snelheid rijden. Maar dat is weer een ander onderwerp ;)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:56
Subtiel seinen met groot licht helpt vaak wel als ze niet aan de kant gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Idd, alleen als het regent heeft het totaal geen nut ;)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-05 18:52

AzzKickah

06-CENSORED

Het Fantoom schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 19:22:
Dat levert je bij mij standaard 10 seconden extra achter mij hangen op. Met 110km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Het Fantoom schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 19:22:
Afbeeldingslocatie: http://i268.photobucket.com/albums/jj7/mace1337/emot-rimshot.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Resistor schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 19:21:
Ik trek mij nooit wat van bumperklevers aan. Ik rij gewoon standaard 3km/h harder dan mag (op de Tomtom), en als je nog harder wilt moet je even geduld hebben totdat er op de rechterbaan weer een gat is wat groot genoeg is om 5 seconden rechts te kunnen blijven rijden (of in ieder geval lang genoeg om mij voorbij te rijden)

Ik heb altijd een hekel aan die midden/linksplakkers die precies op de snelheid rijden. Maar dat is weer een ander onderwerp ;)
Maaarrrrr, dan moet die wel doorrijden en niet naast je vast rijden dat je niet meer naar links kan als je dat wil.
Wat helaas altijd gebeurt als de weg ook maar een beetje druk is en je zelf meestal ook al niet harder kan rijden omdat er domweg iemand voor je rijdt. Dan laat ik ze er echt niet door, sterf maar lekker neem dan maar lekker een hap uit je stuur en slinger je banden maar weer lekker warm. ik hoop dan dat je doodgaat aan een hartverlamming door het jezelf overmatig druk maken.

pfoei, zo die is er weer uit.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-05 12:51

Part

Helemaal niets.....

Volgorde die ik meestal aanhoud:

1e oogcontact
2e parkeerstrook oprijden indien mogelijk.
3e kort seinen met de remlichten (zonder te remmen)
4e snelheid aanpassen aan de afstand tussen mij en de persoon achter.

Dat laatste werkt altijd soms wel met de nodige gebaren van de mede weggebruiker.
Auto rijden moet voor mij gewoon zo veilig mogelijk. Als een ander daar niet aan mee wil werken dan probeer ik die persoon te vermijden of ik zorg zelf voor mijn eigen veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik rijdt vooral op een motor, en gebruik wel het achterremlicht. let op: ik rem dus NIET, ik druk dusdanig licht op pedaal om de lampen aan te laten gaan, maar ik rem niet.

In een auto zou ik de ruitensproeiers gebruiken, en daarna alsnog remlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:34

Rmg

gewoon lekker laten gaan, blijven rijden zoals het hoort, de meeste manieren zijn of gevaarlijk (daaronder valt ook koste wat het kost ruimte maken) of lokken alleen maar (meer) agressie uit (remmen,sproeien)

[ Voor 32% gewijzigd door Rmg op 08-08-2011 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Gewoon lekker laten hangen.

Het bezig zijn met hoe dicht ze erop zitten en proberen te signaleren is gevaarlijker dan gewoon opletten en voorkomen dat je hard moet remmen.

Houd je daadwerkelijk bezig met je eigen veiligheid en niet met die van een ander. :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Rmg schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 19:44:
gewoon lekker laten gaan, blijven rijden zoals het hoort, de meeste manieren zijn of gevaarlijk (daaronder valt ook koste wat het kost ruimte maken) of lokken alleen maar (meer) agressie uit (remmen,sproeien)
Als je van achter aangereden word dan verlies je vrijwel zeker de controle over het stuur.
Indien je op een dijk rijd of op 50cm van de weg staan 100jaar oude eiken of op 1,50meter van de weg is een kanaal dan zou dat jou gezondheid wel eens ernstig kunnen schaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hooglander1 schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 19:46:
Gewoon lekker laten hangen.

Het bezig zijn met hoe dicht ze erop zitten en proberen te signaleren is gevaarlijker dan gewoon opletten en voorkomen dat je hard moet remmen.

Houd je daadwerkelijk bezig met je eigen veiligheid en niet met die van een ander. :)
Meestal is jouw veiligheid in handen van de acties van klever in dit soort gevallen. dus wel enige aandacht waard. vooral wanneer je bij de staart van een file inrijd bijvoorbeeld

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:57
Of heel simpel: als je ziet dat er ruimte is om in te halen, doe je knipperlicht naar rechts aan (ook al kan je niet naar rechts, dit is gewoon een teken dat diegene achter je er langs mag gaan) en laat hem inhalen. Dezelfde truc als die ze gebruiken in bergachtige landen om mensen er langs te laten, werkt voorbeeldig.

Ik irriteerde mij er ook heel veel aan, en gebruikte de mistachterlicht/ruitensproeier truc. Maar het heeft toch niet echt heel veel zin, als die mensen zo opgefokt willen rijden hebben ze zichzelf er alleen maar mee.

[ Voor 10% gewijzigd door maarud op 08-08-2011 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Inderdaad, gewoon naar rechts gaan (als er ruimte is) en je niet laten opfokken. Heb je alleen maar jezelf mee.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Met duim en wijsvinger afstand aangeven, werkt dat niet dan gas los. Op een 80 weg ga ik rustig 50 rijden om vervolgens weer naar de normale snelheid te gaan, net zolang tot ze het snappen. Vervelend voor de rest achter ons maar in dit geval is het gevaarlijke situatie->snelheid eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

fish schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 19:50:
[...]

Meestal is jouw veiligheid in handen van de acties van klever in dit soort gevallen. dus wel enige aandacht waard. vooral wanneer je bij de staart van een file inrijd bijvoorbeeld
Nee, de veiligheid is in jouw handen door goed op de weg te letten en zo ver mogelijk vooruit kijken. Als je bezig bent met degene achter je kan je dat niet volledig.

Zie je wat, dan heb je nog alle tijd om normaal te remmen, waardoor er niets aan de hand is.

Je druk maken om anderen is het makkelijkste, maar je schiet er het minste mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 14:50

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Op de snelweg heb ik er niet zo vaak last van, maar wel regelmatig op 80 km/h wegen. Zelfs een keer door een flink beladen vrachtwagen combinatie (max. lengte!). Zwaaien, knipperlichten, ruitensproeier en veel toeteren mocht allemaal niet baten. En toch reed hij zo dichtbij dat ik z'n kenteken niet kon lezen in mijn spiegels. WTF.

Toen maar heel langzaam gaan rijden (60 km/h of zo) en toen ging hij me inhalen. Wat was ik blij dat ik die idioot kwijt was achter me.
Hooglander1 schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 19:55:
[...]

Zie je wat, dan heb je nog alle tijd om normaal te remmen, waardoor er niets aan de hand is.
Op tijd remmen heb je geen drol aan als je weet dat diegene achter je zo dichtbij rijdt dat hij niet op tijd kán remmen natuurlijk. Dan kun je wel zeggen 'tja als je aangereden wordt is het de schuld van de achterste!' maar... Sommige dingen zijn makkelijker gezegd dan gedaan (doelend op 'maak je gewoon druk om het verkeer voor je').

[ Voor 37% gewijzigd door Cloud op 08-08-2011 20:03 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:16
Ik kijk bij klevers niet meer in m'n spiegels. Nergens last meer van >:) .

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Part schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 19:49:
[...]

Als je van achter aangereden word dan verlies je vrijwel zeker de controle over het stuur.
Indien je op een dijk rijd of op 50cm van de weg staan 100jaar oude eiken of op 1,50meter van de weg is een kanaal dan zou dat jou gezondheid wel eens ernstig kunnen schaden.
Ja en dus iemand die achter je rijdt lopen opfokken door te toeteren te sproeien te seinen is een slecht idee, spontaan remmen om niets of de rem aantikken is ook een slecht idee want dat is gewoon een ongeluk uitlokken.

:X

zolang jij zorgt dat je voor je kijkt en zorgt dat je rustig kan remmen is er 99 van de 100 keer niets aan de hand en heeft de klever genoeg tijd om ook te remmen.

Ga je vervolgens als een dwaas lopen seinen en remmen en doen kan je niet met je volle 100% op het verkeer voor je letten, mis je dan iets dan moet je zelf hard in de ankers wat veel gevaarlijker is ( en DAN wordt je vanachter geraakt )

[ Voor 23% gewijzigd door Rmg op 08-08-2011 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Afhankelijk van de situatie doe ik het volgende:

1) Negeren en V max aan houden. De meest gehaaste idioten gaan je dan vanzelf voorbij als het kan. Ook rijd ik soms wel een extra rondje op de rotonde om zo'n loser te lossen.

2) Soms ga ik harder rijden. Alleen als het kan en alleen als ik er zelf ook wel zin heb om harder te rijden. Maar ik wil niet dat het uitloopt op een race. Dus gaat die debiel ook op het gas en met hogere snelheid ook bumperkleven dan houdt het grapje snel over.

3) Als ik merk dat ik een hele sliert auto's ophoud, bijvoorbeeld als ik netjes de max snelheid ergens ga in het buitenland maar de locals willen harder rijden. Dan ga ik meestal ergens aan de kant waar dat kan. Dan heb ik immers vakantie en boeit me 3 tellen eerder aankomen op bestemming me niet.

4) Aso bumperklevers, bijvoorbeeld op de snelweg tijdens de spits als je in een lange rits op de linkerbaan rijdt en ieder zijn beurt moet wachten om de vrachtwagens in te halen... tsja... als de vaart er gewoon in zit dan negeer ik het gewoon, maar als het toch vervelend rijden is (de hele tijd remmen/optrekken) dan ga ik meestal aan de kant voor zo'n mongool. Die maakt het namelijk toch niet uit of je remt of sproeit, dat kan zelfs werken als een rode lap. Gewoon voor laten gaan dat soort figuren. Beter één voor je dan achter je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Op de snelweg heb ik eigenlijk nooit klevers. Komt ws omdat ik nooit lang links rijd.

Maar op 80 km wegen ga ik meestal een beetje naar de middenstreep dan weer richting berm, dan weer naar de middenstreep, rinse repeat.

oftwel, heel gecontroleerd net doen alsof je heel afwezig bent. Werkt feilloos, je ziet ze achter je denken; "wat is dat voor malloot".

En vervolgens gaan ze heeeeel veel afstand houden. :p

[ Voor 7% gewijzigd door Flagg op 08-08-2011 20:24 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:28

tozzke

aka tozzert

waarom lees ik amper 'handgebaren' :?

rem aantikken of mistlicht kan inderdaad tot schrikreacties lijeiden of misschien rijdt er achter de bumperklever ook wel iemand... jij laat remlicht "alleen maar" oplichten, die achter jou remt daadwerkelijk en die daar weer erachter klapt erop.
Hoe gevaarlijk het ook is... gevaar met gevaar bestrijden lijkt me niet de meest handige optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Ik kijk meestal enkele keren overdreven in mijn binnenspiegel en als dat niet helpt dan laat ik even het gas los totdat ik op de maximale snelheid op de km teller zit. Dat is dus altijd langzamer dan de werkelijke maximale snelheid en is dus lekker irritant zonder gevaarlijk te doen. Als de idioot dan bedenkt dat hij toch wat meer afstand moet houden, dan ga ik weer wat harder rijden. Komt die dan weer op 1 meter afstand, nog eens herhalen etc. Heel soms een lichtsignaal zonder te remmen, en als de klootzak dan nog niet door heeft dat ie fout bezig is dan ga laat ik gas los naar 60km op een 80km weg zonder te remmen en 40 op een 50km weg. Als ze het dan nog niet begrijpen dat ik niet van dat irritante gedrag gediend ben, dan hou ik die snelheid gewoon aan, en kom ik maar wat later. Als zij kunnen zieken... Kan ik dat ook.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik ben zelf een snelrijder maar als ik een klever heb dan tik ik niet zachtjes de rem aan maar hengst ik hem gewoon vol in zodat die klootzak zich doodschrikt.
Als ie erachter klapt is dat zijn probleem, ik ben all risk verzekerd en er stak net een hond over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83

Topicstarter
Ik vind de ruitensproeier wel een goede optie, daar was ik zelf nog niet opgekomen, ondanks dat ik dat zelf als motorrijder vervelend vind wanneer ik een keer te dicht op iemand zit (niet persee bumperkleven, maar iig op "ruitensproeier afstand").

Dat langzamer rijden vind ik niet echt relax, dat lokt hetzelfde gedrag ook weer uit.. Signaleren en naar rechts gaan was op die weg geen optie..

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 83 op 08-08-2011 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Bierkameel schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:37:
Ik ben zelf een snelrijder maar als ik een klever heb dan tik ik niet zachtjes de rem aan maar hengst ik hem gewoon vol in zodat die klootzak zich doodschrikt.
Als ie erachter klapt is dat zijn probleem, ik ben all risk verzekerd en er stak net een hond over :P
Mooi grafschrift.

Hier rust Bierkameel

"rijden kon hij niet, maar hij was wel allrisk verzekerd"

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 27-05 13:01
Serieus, waar maak je je druk om. Een heel topic openen omdat er iemand dicht achter je reed. Geef gewoon wat gas :z

ik heb zelden last van bumperklevers trouwens, hooguit als er een treintje ontstaat omdat iemand verderop niet doorrijd.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Flagg schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:20:
Op de snelweg heb ik eigenlijk nooit klevers. Komt ws omdat ik nooit lang links rijd.
Same 4 me.
Maar op 80 km wegen ga ik meestal een beetje naar de middenstreep dan weer richting berm, dan weer naar de middenstreep, rinse repeat.

oftwel, heel gecontroleerd net doen alsof je heel afwezig bent. Werkt feilloos, je ziet ze achter je denken; "wat is dat voor malloot".

En vervolgens gaan ze heeeeel veel afstand houden. :p
Vroeger deed ik ook zoiets, ik ging de snelheid varieeren bij een plakker. Op den duur wordt zo'n klever het moe, of althans dat was het idee. Nu doe ik dat niet meer, ik vind het de moeite, aandacht en stress echt niet meer waard.

Als je echt op verstandig en veilig wilt spelen dan geen je een teken met je hand (duim + wijsvinger naar en van elkaar af bewegen, en als dat niet helpt dan ga je zelf de onveiligheid die door de klever veroorzaakt wordt, compenseren door meer afstand te nemen tot *jouw* voorganger zodat jij meer reactietijd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Laatst online: 05-03 09:01
Bierkameel schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:37:
Het klinkt misschien lullig, maar in zo'n situatie moet je gewoon die hond doodrijden en je schade claimen bij de eigenaar.

Zoek maar eens op eendenarrest... Een kerel remt vol om moedereend en babyeendjes te redden van de dood onder zijn wielen op de snelweg. Gevolg: kettingbotsing op de A4 (geloof ik). De man die remde werd wel degelijk aansprakelijk gehouden voor de schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Oh jee, niet deze discussie weer :F

Is al zo vaak langsgekomen in het wegmisbruikers topic. Conclusie (die er altijd er moeilijk in gaat bij sommigen) Een bumperklever creëert een onveilige situatie, want als je moet remmen kan ie niet meer uitwijken. En dan ga jij op de rem staan waardoor de potentieel gevaarlijke situatie juist acuut gevaarlijk wordt :F En dat onder het mom van "Ja maar hij begon met gevaarlijk doen" |:(

[ Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 08-08-2011 21:12 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Cloud schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:01:
[...]

Op tijd remmen heb je geen drol aan als je weet dat diegene achter je zo dichtbij rijdt dat hij niet op tijd kán remmen natuurlijk. Dan kun je wel zeggen 'tja als je aangereden wordt is het de schuld van de achterste!' maar... Sommige dingen zijn makkelijker gezegd dan gedaan (doelend op 'maak je gewoon druk om het verkeer voor je').
Met op tijd remmen bedoel ik dat je de ruimte neemt om te remmen, waardoor jij en degene achter je beiden veilig af kunnen remmen.

En ja, dat kan prima... als je op zit te letten, niet als je je druk maakt om anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 15:59
Even met de rechterhand tussen de hoofdsteunen een op en neer beweging maken in de trant van 'kalm aan / rustig aan'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 11:21

Reptile209

- gers -

tozzke schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:26:
waarom lees ik amper 'handgebaren' :?
[...]
Idd, raampje open, arm naar buiten:
Afbeeldingslocatie: http://i258.photobucket.com/albums/hh268/Ajax1foto/Wikipedia/Middelvinger-Ajax1nl2.jpg

:P

Vaak krijgen mensen de hint wel als je even je gas loslaat, zodat ze nog wat meer inlopen. En 80% zie je dan beschaamd extra afstand houden, waardoor ik aanneem dat het geen "bewust kleven" was, maar gewoon een zware voet ofzo... Gas d'r weer op en carry on as before.

[ Voor 3% gewijzigd door Reptile209 op 08-08-2011 21:17 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:39
In onze Fiat: uit de versnelling halen, pook naar uiterst rechts bewegen.

Effect: brandende achteruitrijlampjes ;) En nee, geen tandwielen die je om de oren vliegen ;)

Nooit geprobeerd eigenlijk, lijkt me wel een verrassend effect :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

De reactie van de agent zal zijn 'snelheid matigen'. Door meer afstand tot jóuw voorligger te houden creëer jij weer meer veiligheid voor jezelf. En inderdaad, af en toe gas lossen tot net onder de vMax is dan nog nét even wat irritanter voor je klever, als het je er om gaat hem te 'signaleren'.

Aan de andere kant vind ik als doorrijder mensen ook heel irritant als ze zich op een 'positieve' manier niet aan de snelheid houden. Ik begrijp donders goed dat het een maximum betreft dat je niet hoeft te rijden, maar ik vind dat je die optie alleen hoeft toe te passen als de verkeerssituatie daar om vraagt. Ik rijd echt wel eens 20 in een 30 zone gewoon omdat het te druk en/of onoverzichtelijk is.

Rij je op een lege, afrit-vrije provinciale 80-weg dan ben je als je daar (ver) onder rijd gewoon verneukeratief bezig, en kun je ook verwachten dat ik dat laat weten :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

Rmg schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:18:
[...]

Ja en dus iemand die achter je rijdt lopen opfokken door te toeteren te sproeien te seinen is een slecht idee, spontaan remmen om niets of de rem aantikken is ook een slecht idee want dat is gewoon een ongeluk uitlokken.

:X

zolang jij zorgt dat je voor je kijkt en zorgt dat je rustig kan remmen is er 99 van de 100 keer niets aan de hand en heeft de klever genoeg tijd om ook te remmen.

Ga je vervolgens als een dwaas lopen seinen en remmen en doen kan je niet met je volle 100% op het verkeer voor je letten, mis je dan iets dan moet je zelf hard in de ankers wat veel gevaarlijker is ( en DAN wordt je vanachter geraakt )
Ja, jij maakt er een mooi fantasie verhaal van.
Lees het even terug en je zal lezen wat ik zou doen en daar staat niets over toeteren, sproeien, (spontaan)remmen etc.

Probleem is juist dat een klever niet voldoende tijd heeft om te remmen.
Dat het 99 van de 100 keer goed gaat is voor mij genoeg reden om voor mijn eigen veiligheid te zorgen.
Die ene keer met 80 of 100km/h tegen een boom met een diameter van een meter op een tegenligger wil ik niet meemaken.

Daarbij is veilig rijden niet met je 100% concentratie naar voren kijken maar een gedeelte van die 100% moet je ook gebruiken met dat wat er achter en opzij van jou gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Clithopias schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 19:55:
Met duim en wijsvinger afstand aangeven
:) het internationale gebaar voor compensatieauto :+

maar eeuh.. ik heb ook nooit last van bumperklevers, (alleen van bouwvakkersbusjes die de lampen op dezelfde hoogte hebben als mijn achterruit en sowiso mensen die hun lampen veel te hoog hebben staan/met grootlicht aan rijden/falende xenon-ombouw hebben, maargoed, das een ander topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

mocht je zo'n zenuwlijer achter je hebben en je rijdt toevallig op een tweebaansweg; haal tergend langzaam een vrachtwagen in (zo 1 met een dubbele oplegger, dat zijn de beste) en op het laatste moment bedenk je je en laat je je weer tergend langzaam afzakken totdat je weer achter die vrachtwagen rijdt.

;) 8)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 16:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Goh, eigenlijk zijn de mensen die mij kleven altijd fout bezig, want ik ga niet inhalen als ik zie dat er bijv iemand harder dan mij rijdt op de linkerstrook. Stel dat ik al links rij en een rij auto's inhaal met vMax+10, dan ga ik echt niet mijn inhaalactie staken omdat er iemand voorbij wil. Kleven negeer ik meestal gewoon... probeer hem dan wel ergens naar rechts te gooien als het écht irritant begint te worden.

Als mensen echt heel asociaal beginnen te doen dan eh... tja, niks. Heb al es gehad dat iemand mij dan ineens inhaalt en vol op de rem gaat als 'wraak'. Laat maar zitten dus :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Meestal even de ruitensproeier en als dat niet werkt dan ga ik 50 rijden, dat laatste werkt altijd erg goed.

Ik woon in de Achterhoek dus meestal rij ik op de 80-km wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Laatst online: 09:56
AzzKickah schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 19:26:
[...]

Dat levert je bij mij standaard 10 seconden extra achter mij hangen op. Met 110km/u.
Ook dan kun je groot licht verwachten, maar dan blijft het aanstaan. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-05 22:50
Cloud schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:01:
Toen maar heel langzaam gaan rijden (60 km/h of zo) en toen ging hij me inhalen. Wat was ik blij dat ik die idioot kwijt was achter me.
Groot gelijk heb je. Bussen doen dat ook vaak. Het mooiste zou zijn als je hem helemaal stil kon zetten
en daarna snel optrekken :D _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Laatst online: 25-05 16:37
Als ik echt niet naar rechts kan laat ik het gas een beetje los. Heb ik rechts een collone vrachtwagens achter me, en verder niks achter me, dan ga ik wat rustiger om de vrachtwagen heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Flagg schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 20:41:
[...]

Mooi grafschrift.

Hier rust Bierkameel

"rijden kon hij niet, maar hij was wel allrisk verzekerd"
Hij heeft wel vaker slechte ideeën. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-05 12:04

Yor

Yor1313#2571

Ik noteer kenteken, kleur en type auto, tijdstip en plaats, mijn snelheid en geschatte afstand en als de klever me dan inhaalt, kijk ik hem even vrolijk aan met het bonnenboekje in de hand, maak het "dat gaat je veul geld kosten gebaar" en rij zelf vrolijk verder!

[ Voor 0% gewijzigd door Yor op 09-08-2011 02:03 . Reden: kommaatje vergeten! ]

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:24
wat meestal ook helpt als ik in de auto van mijn vader rij, is effe het gaspedaal helemaal in drukken en dan in de spiegel kijken hoe de bumper klever in een mooie zwarte rookwolk verdwijnt. :D daarna houden ze meestal wel flink wat meer afstand of ze gaan mij meteen in halen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

Ik ben meer van de handgebaren, omdat bv remmen de situatie verergerd.
Als ik ruimte voor me krijg denk ik altijd 'nou vriend laat eens zien of je echt zo'n haast hebt' en schakel ik 2 versnellingen terug en trap ik hem onderin.

Ik vraag me ook altijd af wat iemand bezield om kort achter je te komen rijden. Als zo iemand meer vooruit kijkt ziet ie in mijn geval vrijwel altijd dat ik gewoon niet harder kan dan ik al ga.

Overigens als ik mensen op een baan naast me dicht achter elkaar zie rijden, dan blijf ik er altijd even naasthangen om dat alsnog naar ze te gebaren. 'De maatschappij dat ben jij' en dus vind ik dat je zulke dingen best aan elkaar duidelijk kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 20:27
Paulus0013 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 04:01:
Ik ben meer van de handgebaren, omdat bv remmen de situatie verergerd.
Als ik ruimte voor me krijg denk ik altijd 'nou vriend laat eens zien of je echt zo'n haast hebt' en schakel ik 2 versnellingen terug en trap ik hem onderin.
2 versnellingen terugschakelen en denken dat dat minder gevaarlijk is dan lichtjes remmen? 8)7

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LED balk monteren met POLITIE AFSTAND HOUDEN.

Ik heb er zelf nooit last van. Ik hou zelf afstand en ben nog nooit in een situatie gekomen dat een eventuele klever mij aanreed. Ik zou me een beetje minder druk maken over anderen in het verkeer.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

EB cardetailing tot aan uw huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-05 13:51

RvL

skelleniels schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 07:39:
[...]

2 versnellingen terugschakelen en denken dat dat minder gevaarlijk is dan lichtjes remmen? 8)7
Als ik terug schakel en op het juiste moment gas geef, dan merk jij als achterligger dan niets meer van dan dat ik ineens sterk van je weg rijdt.

Als je simpelweg twee versnellingen terugschakelen en het daarbij laat, dan wordt het inderdaad wel een anders verhaal. Maar daarvoor geldt 'terugschakelen en accelereren kun je leren' ;)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

[ Voor 23% gewijzigd door Ediejo op 09-08-2011 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Ediejo schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 08:04:
@RvL, dat is ook precies de rede dat ik 180 pk in me caddy heb liggen. Ik geef gas en ga vervolgens naar rechts. ;)
Naast deze jongen?

Afbeeldingslocatie: http://tbcl.nl/fotos/Oostenrijk2010/28012010088.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 29-05 19:41

unclero

MB EQA ftw \o/

Ik ben zo'n lul die inderdaad altijd met 122 km/u in wil halen.
Bumperklevers gaan vanzelf weg, gewoon even wachten tot je voorbij bent.
Van moeten reageren op lichtseinen enzo gaat alleen je bloeddruk omhoog, niet aan beginnen, had ie maar eerder van huis moeten vertrekken ;). Als ie dan voorbij rijd met handgebaren zwaai ik altijd nog glimlachend terug.

Op de motor en de brommer is bumperkleven een levensgevaarlijke bezigheid.
Op de motor had ik een titanium moer aan m'n stepje laten zetten. Die duwde ik dan naar beneden en dan ontstond er een prachtige vonkenregen :>.

Op de brommer valt er weinig aan te doen. Gek dat mensen eigenlijk binnen de bebouwde kom willen bumperkleven omdat ze zogenaamd haast hebben (lees: te laat van huis vertrokken). Ik zat er over te denken om iets van een ledbord achterop te monteren. Heb het uiteindelijk maar gelaten omdat het toch niet zo vaak voor komt. Ik weet wel dat ze op motorforum en brommerforum een handje grind in de zak aanraden, maar dat is ook zo flauw ;).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Het Fantoom schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 23:13:
[...]

Ook dan kun je groot licht verwachten, maar dan blijft het aanstaan. :9
je komt over als zo'n patsertje die gaat kleven bij iemand die al 115 rijdt waar 100 is toegestaan en dan nog gaan seinen ook.... zet jij maar lekker je groot licht aan hoor. Daar heb ik mijn automatisch dimmende binnenspiegels voor.... erg jammer dat seinen. standaard laat ik mij dan lekker terugvallen tot de toegestane snelheid en gaat de CC aan.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

opzij gaan indien mogelijk, het verkeer ophouden vind ik zeer onnodig, sommige mensen gaan stijf 80 rijden op de linkerbaan op een 80 weg omdat je er maar 80 mag. Sommige mensen hebben haast en het is hun eigen verantwoordelijkheid om hier 120 te rijden.

Indien je echt niet opzij kan (filerijden /1 rijbaan), dan zou ik even de rem aantikken. niet te zacht, maar ook niet te hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 09:18
Het hangt van de situatie af, bij voorkeur ga ik gewoon snel naar rechts en zorg ik dat ik daarna weer snel naar links kan op de snelweg. Zoals eerder gesteld: Liever zo'n dwaar voor je dan achter je, dan kan je immers zelf nog genoeg afstand houden in plaats van dat hij zich gelijk in je kofferbak boort.

Maar eigenlijk zou ik gewoon een oude stinkdiesel willen rijden, om die vervolgens even in z'n gezicht vol te blazen natuurlijk :P Gelukkig komt het me niet al te vaak voor, temeer omdat de hoofdmoot van mijn kilometers ik zelf lekker door rijd omdat ik tegen de file's in naar het Ruhr gebied rijd. Dan heb je met heel andere gevaren te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik laat altijd langzaam mijn gas los. Op een gegeven moment gaat iedereen inhalen, hoewel je soms op een 80km weg echt tot de 50 moet gaan voordat je achterligger het begrijpt.. Ik vind het de minst gevaarlijke oplossing om er toch vanaf te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Bumperkleven valt niet goed te praten , maar een langzaam rijder vindt ik gevaarlijker als een snelle rijder .
Een snelle rijder laat zien wat die wilt en die geef je de ruimte ervoor , maar iemand die kwakkeld op de weg rijdt vindt ik altijd een onzekere indruk maken .Alsof ze niet weten waar ze naar toe moeten en hoe ze moeten rijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Anoniem: 269504 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 08:51:
Bumperkleven valt niet goed te praten , maar een langzaam rijder vindt ik gevaarlijker als een snelle rijder .
Een snelle rijder laat zien wat die wilt en die geef je de ruimte ervoor , maar iemand die kwakkeld op de weg rijdt vindt ik altijd een onzekere indruk maken .Alsof ze niet weten waar ze naar toe moeten en hoe ze moeten rijden :)
LOL
Iemand die bumperkleeft en te snel rijdt heeft iets te compenseren... ;)

Zo ken ik er ook nog wel een paar. Het gaat er om dat je niet moet bumperkleven. Punt uit. Er is geen enkel excuus voor. Dat iemand niet zo snel rijdt kan verschillende oorzaken hebben. Dat kan de bumperklever echt niet altijd bepalen of dat terecht is of niet. Als je op een bepaalde plek niet in kan halen, ga dan niet bumperkleven, want de voorganger zal er geen km per uur harder door gaan rijden en je brengt alleen jezelf én anderen in gevaar.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:09
Microkid schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 19:08:
5. Mistlampen achter een paar keer aan/uit zetten.
Dat doe ik ook inderdaad, als dat niet helpt zet ik de cruise control gewoon 10km/h onder de snelheid die ik op dat moment heb, het liefst op een punt waar de bumperklevert niet kan inhalen, dan wacht ie maar })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 30-05 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 269504 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 08:51:
Een snelle rijder laat zien wat die wilt en die geef je de ruimte ervoor , maar iemand die kwakkeldt op de weg rijdt vindt ik altijd een onzekere indruk maken .Alsof ze niet weten waar ze naar toe moeten en hoe ze moeten rijden :)
Sorry hoor, maar daar past een :') bij.

Hoe hard iemand rijdt is echt geen indicatie van goed of slecht rijden. Ik heb genoeg hardrijders gezien die het verdommen om richting aan te geven, midden op de weg gaan rijden en in het algemeen een indruk geven van "je zorgt maar dat je weg bent, want anders rij ik door je heen".
Van de andere kant wil langzaam rijden ook niet zeggen dat je aan het kwakkelen bent. Ik rij regelmatig 100-110 op de autosnelweg omdat ik geen haast heb. En ook dan heb ik geen last van bumperklevers.

En een langzame rijder gevaarlijker dan een snelle. Hoe kom je er bij. Volgens mij veeg je veel te veel op één hoop.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZTeeVeR
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:59
Op de snelweg even een beetje aan de linkerkant gaan rijden (tot net over de witte streep van de middenberm), de achterligger -lees klever- krijgt dan ongeveer een grindpad over zijn moterkap heen en neemt dan echt wel afstand..

Echter, ondanks dat kleven inderdaad erg irritant en gevaarlijk is, lijkt met me niet handig om zelf allerlei toeren uit te gaan halen om het nog eens te verergeren.

in 99% van de gevallen wil die persoon er gewoon langs, en als er genoeg ruimte is om naar rechts te gaan, waarom zou je dat dan niet even doen? Mensen die uit principe bumperklevers lastig gaan lopen vallen zijn in mijn ogen ook medeverantwoordelijk voor het creeren van een gevaarlijke situatie (net zoals mensen die je niet laten in- uitvoegen of mensen die midden op de weg gaan rijden bij een 2 baans uitvoeg strook om dat ze vinden dat je er niet langs mag en achteraan moet sluiten..

Dell XPS L702X, Ci72620M, 6GB, Geforce GT 550M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 09:04:
[...]

Sorry hoor, maar daar past een :') bij.

Hoe hard iemand rijdt is echt geen indicatie van goed of slecht rijden. Ik heb genoeg hardrijders gezien die het verdommen om richting aan te geven, midden op de weg gaan rijden en in het algemeen een indruk geven van "je zorgt maar dat je weg bent, want anders rij ik door je heen".
Van de andere kant wil langzaam rijden ook niet zeggen dat je aan het kwakkelen bent. Ik rij regelmatig 100-110 op de autosnelweg omdat ik geen haast heb. En ook dan heb ik geen last van bumperklevers.

En een langzame rijder gevaarlijker dan een snelle. Hoe kom je er bij. Volgens mij veeg je veel te veel op één hoop.
Toch ben ik het opzich wel met hem eens, een hardrijder (als het niet te extreem is) ben je vrij vlot kwijt, gewoon ff ruimte laten en weg is hij. Zie je nooit weer terug, behalve bij die snelheidscontrole 1km verderop >:) Een langzaamrijder veroorzaakt een treintje en zorgt ervoor dat mensen gaan inhalen waar ze dat normaal niet zouden doen. En het spijt me om het te zeggen, maar de langzaamrijders zijn vaak grijsharige gepensioneerde mensen die wel degelijk erg onzeker handelen in het verkeer. Ik vind iemand die 10km onder de maximumsnelheid rijdt gevaarlijker dan iemand die er 10km boven zit.

Wat ik overigens erg kansloos vind is bumperklevers die bij mij gaan kleven omdat ik 3 auto's achter een langzaamrijder rijd. Op zulke momenten zou ik zo'n lichtkrant op m'n hoedenplank willen, zodat ik hem/haar kan vragen of ze door, onder of over mijn auto heen wenst in te halen. Wat wil zo iemand bereiken door bij mij te gaan kleven? Vaak ga ik dan extreem rechts rijden om aan te geven dat er nog 3 auto's voor mij rijden, maar vaak helpt dat niet :/

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Wat ik kansloos vind ....
... is dat 10km te hard rijden collectief goed gepraat en algemeen aanvaard wordt door iedereen, maar dat bumperkleven of onnodig links rijden helemaal fout is.

Daar is een woord voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
joopv schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 09:21:
Wat ik kansloos vind ....
... is dat 10km te hard rijden collectief goed gepraat en algemeen aanvaard wordt door iedereen, maar dat bumperkleven of onnodig links rijden helemaal fout is.

Daar is een woord voor.
Logisch.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KhaZ
  • Laatst online: 30-05 23:51

KhaZ

Alfa Romeo

Dit is een eindeloze discussie... :/

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:45

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Gisteren ook een bumperklever gehad en toen net voor de rotonde mijn auto stil gezet en uitgestapt. En vriendelijk (!) gevraagt of ze even wat afstand zou willen houden.

Inclusief een hele stoet er achter.. jammer dan.. zij had het in iedergeval begrepen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Als je zeker wilt dat de bewuste persoon het nooit weer doet. Neem altijd een passagier met met een range aan meetapparatuur en een camera. En dan al het "bewijsmateriaal" inleveren bij de politie of zelf een rechtzaak aanspannen :+ .

Nee zonder gein, rustig blijven en als je toch even de remlichten wilt gebruiken geef dan eerst een beetje gas bij zodat je wat extra afstand hebt, zodat de persoon niet te heftige schrikt en een file veroorzaakt oid.

edit: @hierboven: Binnen de bebouwde kom een erg effectieve en stoere manier 8) , alleen hopen dat er geen heetgebakerde bodybuilder achter je zit. :+

[ Voor 14% gewijzigd door Aloys op 09-08-2011 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Deze was bloedmooi en blond met blauwe ogen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ebia schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 21:05:
[...]

Het klinkt misschien lullig, maar in zo'n situatie moet je gewoon die hond doodrijden en je schade claimen bij de eigenaar.

Zoek maar eens op eendenarrest... Een kerel remt vol om moedereend en babyeendjes te redden van de dood onder zijn wielen op de snelweg. Gevolg: kettingbotsing op de A4 (geloof ik). De man die remde werd wel degelijk aansprakelijk gehouden voor de schade.
Alles in perspectief. Een hond op een 80 km weg is wat anders als een eend op de snelweg.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Nee, sommige mensen zijn gewoon te laat van huis vertrokken ;). Als je haast hebt heb je een blauw zwaailicht en een meertonige claxon.
Laat ik het anders zeggen, als mensen graag de wet willen overtreden moeten ze dat zelf doen, maar ik laat mezelf niet aanzetten om de wet te overtreden omdat een ander toevallig te laat vertrokken was. Binnen alle redelijkheid vind ik het niet meer dan normaal om met iets boven de toegestane snelheid in te halen, maar ik ga de eikel die met 140+ aan komt rausen en hevig met de lichten begint te knipperen niet faciliteren.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
@Falcon: Dan wil je toch juist wat blikschade, dat zie je haar nog weer eens :) . Overigens heb ik nog nooit een echte bumperklever achter mij gehad.

Enige keer dat iemand echt dicht op mij zat kwam door een inhaalpoging van een mafketel met een caravan die dan 78km/u rijdt op de linkerbaan en er achterkomt dat hij toch eigenlijk niet kan inhalen. Dan zitten de links rijders met 130km/u vrij snel dicht op je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Gisteren nog een busje gehad op de autoweg waarvan ik het kenteken niet mocht lezen, want hij reed dicht op mijn bumper (ik reed 110 op de teller).

Ik kon niet naar rechts, want daar reed een stoet vrachtauto's en voor me zaten een aantal auto's die net als ik +/- 110 reden. Het enige wat je dan kan doen is de afstand tot je voorganger vergroten zodat je de fout van de klever kan opvangen doordat je rustiger kan beginnen met remmen omdat je meer ruimte heb. Dus alleen de cruisecontrol een paar tikjes lager zetten.

Ruitensproeier gebruiken etc zal voor de klever alleen maar voor meer irritatie zorgen waardoor hij nog opgefokter gaat rijden, nee dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Aloys: mijn vrouw zat ook in de auto :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-05 14:25

FlyEragon

Alien Monkeys

unclero schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 09:48:
[...]

Nee, sommige mensen zijn gewoon te laat van huis vertrokken ;). Als je haast hebt heb je een blauw zwaailicht en een meertonige claxon.
Laat ik het anders zeggen, als mensen graag de wet willen overtreden moeten ze dat zelf doen, maar ik laat mezelf niet aanzetten om de wet te overtreden omdat een ander toevallig te laat vertrokken was. Binnen alle redelijkheid vind ik het niet meer dan normaal om met iets boven de toegestane snelheid in te halen, maar ik ga de eikel die met 140+ aan komt rausen en hevig met de lichten begint te knipperen niet faciliteren.
Wat als iemand snel een medebewoner naar het ziekenhuis moet brengen voor een noodgeval ? Wachten op ambulance is niet altijd een optie, zeker niet als je in een dunbevolkt gebied woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-05 21:44
Zelf probeer ik gewoon de bumperklever in zijn geheel te negeren, komt ongetwijfeld een situatie dat ik wel even echt moet remmen en dan is het vaak wel duidelijk. Het rijd daarbij gewoon een stuk rustiger, kan ik mij meer richten op wat er voor mij gebeurt. Mocht hij er wel opschuiven dan is de bumperklever gewoon verantwoordelijk, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik geen eigen auto heb O-) Verder cruise control op basis van TomTom snelheid instellen (toegestane Vmax) en niets meer aan doen (hoe mensen inconsistente snelheden rijden kan ik mij dan wel weer ernstig aan irriteren :p ) waardoor iemand zelf maar moet beslissen of dat voldoende snel is of niet om al dan niet in te halen.

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

FlyEragon schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:00:
Wat als iemand snel een medebewoner naar het ziekenhuis moet brengen voor een noodgeval ? Wachten op ambulance is niet altijd een optie, zeker niet als je in een dunbevolkt gebied woont.
Als je echt denkt dat je een dusdanig beroep op Nood Breekt Wet mag doen en heel erg veel te hard wil rijden, doe niet al te moeilijk, pak dan de vluchtstrook. Daar ligt ie voor. Hebben we met z'n allen voor betaalt, een geschenk van ons allen voor hulpverleners, motorrijders en mensen die gewoon echt haast hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-05 22:04

Huigie

Happy ASBO driver[317pk/516nm]

Tip, ga gewoon opzij. Zo erger jij je niet en zo irriteer je degene achter je ook niet. Er zijn nou 1maal mensen die altijd haast hebben of je perse in willen halen. Live with it, that's life. Met op je rem trappen gaat het bloed van degeen achter je alleen nog maar meer koken en dat is nou net wat je niet wilt hebben in het verkeer.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-05 14:13
FlyEragon schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:00:
[...]

Dunbevolkt gebied betekend meestal ook legere wegen. Als je echt snel naar het ziekenhuis moet, zorg je dat je het toerental van je auto volledig benut. Wanneer je op een verantwoorde afstand achter iemand gaat rijden, helemaal linkshangend merkt diegene wel dat je erlang wilt/gaat. Door links te hangen heb je genoeg zicht tegenliggers, wanneer het gat dan nabij is kun je dan alsnog vlak op je voorganger gaan rijden en inhalen. Althans zo zie ik het. Het is natuurlijk als je naar 't ziekenhuis moet wel n andere kwestie, maar in mijn ogen is kleven vaak iets dat niet echt n degelijke reden heeft (alleen maar van, sneller naar huis willen e.d.)

Dit is dus hoe ik 't zou oplossen;) Ik ga binnenkort op herexamen rijbewijs, heb het dus nog niet. Maar zelfs tijdens rijlessen al meerdere malen een klever gehad, en dan rijd ik al niet erg langzaam of sloom optrekkend, en vindt 't aardig vervelend ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Huigie schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:09:
Tip, ga gewoon opzij. Zo erger jij je niet en zo irriteer je degene achter je ook niet. Er zijn nou 1maal mensen die altijd haast hebben of je perse in willen halen. Live with it, that's life. Met op je rem trappen gaat het bloed van degeen achter je alleen nog maar meer koken en dat is nou net wat je niet wilt hebben in het verkeer.
En er is ook nog de groep die niet doorhebben dat ze kleven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

c70070540 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 08:54:
[...]

LOL
Iemand die bumperkleeft en te snel rijdt heeft iets te compenseren... ;)

Zo ken ik er ook nog wel een paar. Het gaat er om dat je niet moet bumperkleven. Punt uit. Er is geen enkel excuus voor. Dat iemand niet zo snel rijdt kan verschillende oorzaken hebben. Dat kan de bumperklever echt niet altijd bepalen of dat terecht is of niet. Als je op een bepaalde plek niet in kan halen, ga dan niet bumperkleven, want de voorganger zal er geen km per uur harder door gaan rijden en je brengt alleen jezelf én anderen in gevaar.
Denk je echt dat bumperkleven de voorligger nooit motiveert om iets sneller weer terug naar rechts te gaan? :D
Als ie geen kant op kan heeft het natuurlijk weinig nut, maar vaak genoeg gaat het gewoon om mensen die onnodig links rijden en die zijn met wel aan te sporen om hun juiste plek op de weg op te zoeken door even dichtbij te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Hier gaan we nooit aan uitkomen vrees ik. Er zijn altijd voldoende voorstanders te vinden voor beide kanten. Gek genoeg wissel ik nog wel eens van zijde.. :P.

Als ik in een rustige bui ben (dat gebeurt zelden als ADHD'er, maar toch...) wil ik nog wel eens gewoon rechterbaan gaan hangen op de CC. Ik kan dan best wel glimlachen naar mensen die zich allemaal bijna in elkaars reet boren in een poging ze aan de kant te duwen. Zeker bij grote drukte levert het dan meer op om dan gewoon te wachten tot alle driftkikkers weg zijn, je levert eigenlijk niet in op reistijd.

Meer dan 50% van de tijd ben ik echter de 'driftkikker' (niet echt, maar zo zal het er vast uitzien vanaf de rechterbaan bezien) en kom ik met 130 aanzeilen op de linkerbaan en hoop/verwacht ik meestal wel dat mensen die links 110km/h rijden even vlug opzouten... als je rustig wil rijden is daar een speciale strook voor, tussen de olifanten.

Ben je zo'n dwarstoeter die graag precies 110km/h wil rijden ipv 100 of 120, zorg er dan voor dat je op tijd inhaalt met voldoende snelheid en hinder de rest niet, toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Huigie schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:09:
Tip, ga gewoon opzij. Zo erger jij je niet en zo irriteer je degene achter je ook niet.
Ik wil wel, graag zelfs. Maar als je net aan het inhalen bent, gaat dat nogal lastig ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Falcon schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 09:58:
@Aloys: mijn vrouw zat ook in de auto :X
Tja, als je getrouwd bent kan je maar beter gewoon doen wat je deed, anders heb je de bumperklevers straks niet eens meer door omdat je je hoofd bij de scheiding hebt :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

unclero schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:19:
[...]

Ik wil wel, graag zelfs. Maar als je net aan het inhalen bent, gaat dat nogal lastig ;).
Als je gaat inhalen is het altijd aan te raden eerst even in je spiegels te kijken of je het verkeer op de rijstrook waar jij naartoe gaat niet zal hinderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

fsfikke schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:23:
Als je gaat inhalen is het altijd aan te raden eerst even in je spiegels te kijken of je het verkeer op de rijstrook waar jij naartoe gaat niet zal hinderen :)
Uiteraard, maar dan is zo'n 140+ meestal nog heel ver weg. ;)
En ik ga niet bij ieder vaag puntje in de spiegel denken "oh, misschien is dat iemand die met 160 deze kant op komt knallen, nochtans we er binnen alle redelijkheid vanuit kunnen gaan dat deze maximaal 120 rijd."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 83 schreef op maandag 08 augustus 2011 @ 19:05:
3. Remlicht laten branden (door heel licht op het rempedaal te drukken.
Hier kan je je linker voet voor gebruiken, dan hoef je niet af te remmen.

Op de motor doe ik dit ook, juist omdat bumperklevers daar zeer gevaarlijk zijn: als ik moet remmen, rijden ze over me heen. En remlicht twee keer laten knipperen gaat zonder te remmen.
Mijn ervaring is dat zeker 90% van de mensen stomweg niet doorheeft dat ze aan het kleven zijn, en het compleet uit gewoonte doen. Die 90% houden dan ook extra afstand als ze er aan herinnerd worden.
De resterende 10% daarentegen gaat dichterbij rijden als reactie op een remlicht, en zouden wat mij betreft direct hun rijbewijs mogen inleveren...

Ik zou haast zeggen dat bumperkleefgedrag gewoon een soort biologische kuddevorming is. Je ziet het heel vaak bij tegenliggers: een lege 80-weg, waar je elke paar kilometer 3 tot 5 auto's ziet langskomen, die allemaal binnen een paar meter van elkaar rijden. Terwijl ze met hetzelfde gemak allemaal 200 meter afstand zouden kunnen houden, en heerlijk de ruimte gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.B.
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Gewoon naar rechts gaan? Waarom zou je zo moeilijk gaan doen? Relaxt man

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
P.B. schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:32:
Gewoon naar rechts gaan? Waarom zou je zo moeilijk gaan doen? Relaxt man
Hoe ga je naar rechts op een enkelbaansweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:51
Je kan ook met je linker voet het rempedaal bedienen en rechts extra op het gas gaan.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste