Dit is niet zo lastig als het lijkt. Je hoeft echt niet op een houtje te bijten of een extreme voedsel vega- hippy te zijn (ben ik zelf zeker niet). Enige Hollandse nuchterheid, flexibiliteit en het willen leven van een enigzins 'simple life' zijn wel nodig.
Bij ons een vergelijkbare situatie:
2 Pers. elke maand ca. 100 - 120€ (dit is het maximale maandbedrag, gedurende de winter. Zie verderop)
Meeste boodschappen bij Lidl, soms voor vergeten zaken naar de AH.
Daarbij wel aangetekend dat we vrijwel ongelimiteerd eieren hebben (eigen kippen), en die ook veel gebruiken.
In de zomer/najaar (oogstseizoen) dalen de maandkosten naar zo'n 70 - 80€ door eigen aardappels, boontjes ed.
Niet iedereen heeft hier plaats/zin/tijd voor, maar dan is 120€ per maand nog steeds haalbaar!
Goede tips zoals krazzix gaf doen al een hoop:
krazzix schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 13:28:
Hoe we dat doen?
- We eten om de dag vlees, dit scheelt een hoop
- We koken iedere dag
- Eten altijd de seizoensgroenten
- Geen ongezonde snacks
- Geen frisdrank e.d. alleen water, thee of limonade
- We kopen vrijwel geen bewerkt voedsel
Overigens ben ik het met de laatste tip niet eens. "Bewerkt" is een loze kreet imho, die er altijd bij de haren bijgesleept is, inspelend op vals-nostalgische onderbuikgevoelens. Niet dat je alles klakkeloos moet accepteren, maar een catch-all term als "bewerkt voedsel mijden" is kortzichtig. No offense overigens
- We eten om de dag vlees, dit scheelt een hoop.
Zoals mux ook al aangaf, elke dag vlees is echt niet nodig. Het flexitarisme (vreselijke term) is uit puur economische overwegingen zeer aantrekkelijk. Daarnaast zijn er veel mensen die hun neus ophalen voor de goedkopere vis/vleesproducten (denk: vissticks) omdat ze van mindere kwaliteit zouden zijn. Dit zijn meestal de samengeperste kleine stukjes snij of schraap resten die overblijven na het maken van de luxere producten en is het vlees an sich van uitstekende kwaliteit. Als je dan af en toe toch een biefstuk pakt, smaakt ie extra goed
- We koken iedere dag
Absoluut een must als je wil besparen. Kant-en-klaar is duur. Koken niet. Plus: Een keertje per 3 maanden uit eten is op deze manier extra speciaal!
Hieronder valt ook pizza oid bestellen. Belachelijk duur eigenlijk vergeleken bij het zelf maken van een pizza (beetje meel, beetje water, paar tomaatjes, plakje ham, receptje googlen. 15 minuten werk, 30 minuten in de oven. Geen tijd is geen excuus).
Keertje naar de snackbar kan er dan wel eens vanaf, doen we ong. 1x maand.
- Eten altijd de seizoensgroenten
Prei in de aanbieding (stronkje kost 0.19€ in oogsttijd)? Dan eet je eerst prei-soep.
2 dagen later eet je prei-ei-bladerdeeg quiche. Mix er wat plakken droogworst door, fantastische maaltijd, geen enkele culinaire achtergrond nodig.
Wortels in het seizoen? Nasi met geroerbakte plakjes wortel. Ook uitstekend als snack.
Ook goed: Blikgroenten. Vanwege de zeer goede conservering lang houdbaar en daarom makkelijk te transporteren/op te slaan. Dus goedkoop.
Bruine bonensoep met room en spek-met eieren on the side klinkt misschien niet superhip, maar smaakt best!
- Geen ongezonde snacks
Niet 100% mee eens. Zakje pinda's/chips kan er bij ons echt wel af. Altijd ook wel flink blok chocola op voorraad.
- Geen frisdrank e.d. alleen water, thee of limonade
Eens, hoewel ik ook op zijn tijd kan genieten van een lekker glas cola na een dag hard werken. Pro-tip: Maak eens een glas 50% cola / 50% spa rood *uiteraard huismerk*. Dan proef je pas hoe extreem sterk en over-zoet pure cola is, want 50% aangelengd proef je haast geen verschil. Plus je doet 2x zolang met een fles...
Wat het leven duur maakt zijn de (luxe) gemaksproducten van A-merken:
Van een ES diepvriespizza wordt niemand arm. Van AH voorgesneden luxe sla pakjes wel (zo'n 2€, lijkt inderdaad vrij goedkoop. Totdat je naar de €/Kg kijkt!)
Laat je vooral niet gek maken door wat er allemaal te krijgen is. 80% van alle producten uit de AH kun je schrappen en dan kun je nog steeds heerlijk eten.
Verse pasta> wtf? geef mij die keiharde droge maar. Tarwe is tarwe.
'Vers' fruitsap uit de koeling? Gewoon gemaakt van geconcentreerd sap en daarna in de koeling gezet.
Flesje Bertolli olijfolie gaat 2 a 3x over de kop vergeleken met Lidl olie. Proef geen verschil als ik m'n eitje erin bak. Ik hoef het spul niet puur te drinken!
Koken uit een pakje? Niet handig, vaak zijn de porties net te klein (ja ik heb veel honger) of heb je allerlei exotische producten nodig die 'toevallig' in de buurt liggen.
Ben zelf ook vrij gemakkelijk opgevoed en kocht veel luxe/kant en klaar. Totdat ik als arme student erachter kwam dat het heel makkelijk met veel minder kan, zonder dat je daaronder hoeft te lijden. In tegenstelling tot alle doemscenarios die je vaak leest in de media, was ons voedsel nog nooit zo veilig en goedkoop als nu.
TL;DR lang verhaal geworden zeg...
Wij hoeven echt niet op een stokje te bijten met dit budget, en hebben ook geen spartaans leven.
Er valt nog genoeg te snacken thuis. De no-nonsense aanpak noem ik het maar