Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:40:
[...]

Huh? Wat een onzin is dat?
Water in flessen komt uit dezelfde bron als kraanwater in sommige provincies. Ik kan echt geen enkele ziekte bedenken waarbij je geen Nederlands kraanwater zou mogen drinken.

Stuur haar eens naar de huisarts? Die zal ook zeggen dat kraanwater echt beter is dan al die liters Pepsi.

Prima hoor dat je die flessen koopt. Maar koop ze omdat je het wil en niet vanwege nepnieuws.
Ik zelf laat juist de flesjes water staan en dat al jaren lang omdat dat water aan minder strenge eisen hoeft te voldoen dan aan kraanwater van wat ik weet en dan had ik toevallig paar weken geleden dit voorbij zien komen

@Wolfp4ck
https://www.rtlnieuws.nl/...-ook-bijna-honderdduizend

Succes met al dat plastic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-06 15:52
NicoHF schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 21:22:
[...]

Ik zelf laat juist de flesjes water staan en dat al jaren lang omdat dat water aan minder strenge eisen hoeft te voldoen dan aan kraanwater van wat ik weet en dan had ik toevallig paar weken geleden dit voorbij zien komen

@Wolfp4ck
https://www.rtlnieuws.nl/...-ook-bijna-honderdduizend

Succes met al dat plastic
Ik geef het haar door :) nieuwe ontwikkeling ivm de smetvrees, inmiddels durft ze de deurklinken niet meer aanraken wegens... smetvrees
Resultaat alle deuren open en de verwarming op overtime ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
900 Euro in de maand voor 2 personen alle boodschappen en brandstof voor de auto.
Is flink gestegen was jaar geleden nog 800 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdanilot
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21-03-2024
Hoeveel je uitgeeft aan boodschappen , is dat dan met of zonder alcohol ? Want dat maakt nogal een verschil natuurlijk. Dry January zijn de boodschappen een stuk goedkoper dan in december

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:31

Dennis1812

Amateur prutser

sirdanilot schreef op maandag 29 januari 2024 @ 02:26:
Hoeveel je uitgeeft aan boodschappen , is dat dan met of zonder alcohol ? Want dat maakt nogal een verschil natuurlijk. Dry January zijn de boodschappen een stuk goedkoper dan in december
Het is leuk om het naast elkaar te leggen. Dan ga je patronen zien. Of je er dan iets aan wil doen is natuurlijk aan jezelf en helemaal oke.

Maar stel dat er 400 per maand naar alcohol gaat kan je ervan schrikken en denken. Dat moet minder? Of just dat je denkt oh het valt mee. Ik geef maar 50 per maand uit en had veel meer verwacht.

Maar alcohol zijn zeker boodschappen.
Mooiste is om naar trend van heel 2023 te kijken en totaal bedrag van 2023 te delen door 12.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:53
PP_Sound schreef op maandag 29 januari 2024 @ 00:40:
900 Euro in de maand voor 2 personen alle boodschappen en brandstof voor de auto.
Is flink gestegen was jaar geleden nog 800 Euro.
Het topic gaat over boodschappen.
Als je brandstof meeneemt moet je ook iets zeggen over je rijgedrag.
Rijd je 100 km per maand of 100 km enkele reis naar het werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:48
Op het ogenblik wel aan het kijken naar wat opties die goedkoper zijn dan de AH.

Ons gezin, 2 volwassenen en 2 kinderen (6 -3 Jr.) besteden per maand gemiddeld 850,- euro per maand. Hierbij zijn we vooral gericht op gluttenvrij (ivm intoleratie van mijn vrouw), en veel fruit/groenten omdat dit onze missie is met de kids om meer gezond te eten, en ook minder bewerkt voedsel.

AH gingen we altijd heen, maar punt hierin is dat ze qua groente/fruit erg matig zijn. Ook qua glutenvrij is het niet de meest geweldige winkel. Dus vooral op zoek naar een winkel die glutenvrij erg sterk is, maar ook op groente/fruit. En belangrijkste dat dit natuurlijk ook nog een beetje betaalbaar blijft.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:05
@Wolfp4ck, wij komen met twee volwassenen en een hond denk ik ook wel boven de 1000 per maand uit. Niet helemaal aan dezelfde dingen als jullie, maar wij kopen ook af en toe een echt goed stuk vlees, lekkere kaasjes van de speciaalzaak, veel biologische spullen, regelmatig buiten de deur lunchen of ontbijten in het weekend, enzovoort.

Er gaat elke maand 2700 euro naar de gezamenlijke rekening, daarvan gaat zo'n 1200 1400 op aan vaste lasten (hypotheek, belastingen, energie, internet, vaste auto-kosten, etc.). En de rest voor een heel groot deel aan de zaken waar dit topic over gaat.
Ik hou het allemaal niet exact bij, maar ik heb even snel mijn post in dit topic van maart 2021 opgezocht Lapa in "Wat geef je uit aan de maandelijkse boodschappen?"
Toen zaten we al ruim boven de 800 voor een maand en het is zeker niet minder geworden. En dat hoeft van ons ook niet, we hebben verder behoorlijk lage vaste lasten en voldoende inkomen (samen ongeveer 3x modaal, dus geen topinkomens maar wel prima) dat we ons hier niet druk om hoeven te maken. We vinden allebei lekker en kwalitatief goed eten gewoon heel belangrijk en geld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-06 15:52
@Lapa zeker, ik ben van dezelfde mening :) maar door ramen buitengooien zoals we inmiddels wel doen is een beetje te veel van het goede

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Laatst online: 09:05
Wolfp4ck schreef op maandag 29 januari 2024 @ 11:33:
@Lapa zeker, ik ben van dezelfde mening :) maar door ramen buitengooien zoals we inmiddels wel doen is een beetje te veel van het goede
Ja, precies. In jullie specifieke situatie is er inderdaad wel wat te winnen zo te lezen ;)
Maar ik wilde daar juist niet op in gaan en je gewoon een hart onder de riem steken dat los daarvan jullie uitgaven niet uniek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ik heb overigens het gevoel dat de boodschappen in de supermarkt langzaam weer iets goedkoper worden.

Wij doen wekelijks boodschappen bij dezelfde winkel. Al jaren. We kopen wat we nodig zijn, letten wel op wat aanbiedingen, kopen huismerken als het ons aan staat maar ook niet meer dan dat. Kopen in deze tijden ook prima een kleine bloemkool á 3eu omdat we dat lekker vinden.

Daar waar het lange tijd wekelijks 100eu+ was, zitten we er nu regelmatig weer wat onder. Grofweg het tegengestelde gevoel wat ik (denk ik) medio 2021 had, toen alle prijzen langzaam omhoog kropen.

In ons koopgedrag kan ik niets bedenken wat er veranderd is.

Ik kan het cijfermatig verder niet onderbouwen, maar vind het een fijne ontwikkeling :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-06 22:42
Sommige productprijzen dalen inderdaad, maar lang leven het blik- en diepvries voer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepieJoepie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 07-06 11:08
Hoi!!! schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:01:
[...]

Ik heb een aparte boodschappen rekening genomen ( gratis bij Openbank) en daar gaat automatisch, vanaf mijn vaste lasten rekening, wekelijks op maandag 150 euro ( 2 volwassenen, 2 tieners) naartoe. Je wordt dan ook gedwongen wekelijks binnen budget te blijven ipv aan einde maand een paar dagen te vroeg door je budget te gaan. Mijn maandbudget is 650. Ik hoef verder niets bij te houden.
Damn, had een hele reactie hier op geschreven echter per abuis de pagina verlaten.

Kosten voor de extra betaalrekening betalen zich in 1000-voud terug. Bovenstaande is voor ons ook the way to go.

Budgetten per week geven rust, 1 x per week boodschappen doen met een weekmenu op je lijstje geeft ook rust. We eten gezonder, gooien bijna niks meer weg, eten heerlijk.

2 volwassenen en 2 kids(2 en 4) 700 per maand. We zijn wat duurder uit dan vergelijkbare gezinnen in verband met glutenintolerantie en duurdere glutenvrije voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:49

Don Quijote

El Magnifico

Hier hebben we (2 volwassenen en een kind van 2 en 5) in 2023 aan eten uitgegeven:
  • EUR 12.000 aan Boodschappen (AH/Jumbo/Bakker/Slager/Kaasboer/Visboer etc.)
  • EUR 3.000 aan uit eten gaan
  • EUR 700 aan Thuisbezorgd
  • EUR 1000 aan lunch op werk.
Vooral de boodschappen schrok ik toch best van. Eens kijken of dat wat scherper kunnen inkopen kan dit jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:46
Dacht dat wij het wel goedkoop aan deden (2 volwassenen). Maar in januari is er het volgende opgegaan.
- 500 naar de AH
- 100 aan vlees (doe ik wel langer mee dan 'n maand overigens)
- 100 aan speciaalbier
- 30 aan drogisterij artikelen/diversen
Totaal is ~750 pm.

We gebruiken voor bijna alles huismerken of b-merken. Van tijd tot tijd ook langs de Turkse supermarkt. Die biertjes hakken er in met een prijs van ~3 euro per stuk en bijna elk weekend dorstige gasten. Deze maand ben ik ook niet langs de slijterij of vis- of exclusieve kaasboer geweest.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:03

Wailing_Banshee

You're Next

fonsoy schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:39:
Dacht dat wij het wel goedkoop aan deden (2 volwassenen). Maar in januari is er het volgende opgegaan.
- 500 naar de AH
- 100 aan speciaalbier
Totaal is ~750 pm.

We gebruiken voor bijna alles huismerken of b-merken. Van tijd tot tijd ook langs de Turkse supermarkt. Die biertjes hakken er in met een prijs van ~3 euro per stuk en bijna elk weekend dorstige gasten. Deze maand ben ik ook niet langs de slijterij of vis- of exclusieve kaasboer geweest.
Wij zijn onder budget (400 euro) gebleven in januari.

Supermarkt/Drogisterij: 350 euro
Uit eten: 20 euro (wij gaan zelden uit eten, dat budget is ook maar 50 euro per maand :p)

Wel bij de kaasboer, poelier en visboer geweest. En januari had ook nog eens 5 boodschappendagen (1x per week boodschappen). Dus januari best goed gedaan!

(2 personen huishouden).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:48
Wailing_Banshee schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:19:
[...]

Wij zijn onder budget (400 euro) gebleven in januari.

Supermarkt/Drogisterij: 350 euro
Uit eten: 20 euro (wij gaan zelden uit eten, dat budget is ook maar 50 euro per maand :p)

Wel bij de kaasboer, poelier en visboer geweest. En januari had ook nog eens 5 boodschappendagen (1x per week boodschappen). Dus januari best goed gedaan!

(2 personen huishouden).
Serieuze vraag, maar hoe kan je voor 20 euro uiteten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

YLMOSE schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:52:
[...]

Serieuze vraag, maar hoe kan je voor 20 euro uiteten?
Ikea :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

We houden alles superstrak bij in een excelsheet. Werken elke uitgave die gedaan wordt op de gezamelijke bij in een overzicht. Weten op de cent nauwkeurig wat er elke maand in/uit gaat.

Dit zijn de vaste lasten. Daarnaast hebben we elk natuurlijk nog onze eigen lasten, inkomsten, etc, maar dat is prive ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VUVvPoDYF-HYs3c40QAfz9C6-v0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LFoJdHt6F7kuTfMU7V7DNKHD.png?f=user_large

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

fonsoy schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:39:
- 500 naar de AH
- 100 aan speciaalbier
Totaal is ~750 pm.

Niet bedoeld om te oordelen, maar drink jij 100 euro aan speciaal bier in de maand?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:08

ThePsycho

Biertje?

avotar schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Niet bedoeld om te oordelen, maar drink jij 100 euro aan speciaal bier in de maand?
Ik zou iets verder lezen in zijn bericht, daar staat iets over gasten ;)

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

ThePsycho schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:53:
[...]

Ik zou iets verder lezen in zijn bericht, daar staat iets over gasten ;)
Wow... die had ik inderdaad gemist.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Laatst online: 06:58
avotar schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:52:
[...]

Met een prijs van ~3 euro per speciaalbiertje is dat er ongeveer 1 per dag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:10
Wolfp4ck schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:36:
[...]

Klopt zeker, maar mijn vrouw weigert kraanwater te drinken, ze heeft ooit eens gehoord dat iemand die een bepaalde ziekte had (ik weet niet wat) geen kraanwater mocht drinken.
ik ben een voorstander van sodastream en vroeger had ik eentje, tot ze dat gehoord heeft en dan is het ding in onbruik geraakt :)
Rij eens over de A12 vlak voor Utrecht bij Bunnik. Kijkt u naar rechts, ziet u de fabriek van Sourcy.
En wat halen ze daar met grote pompen uit de grond? Kraan water. En dat heet nu Bar-Le-Duc! En tegen 50 cent per liter in de supermarkt verkrijgbaar.

En kijkt u naar links, dan ziet u het pompstations (1 van de) van Vitens. Dat zorgt voor het kraanwater in Utrecht. Enne, kraanwater kost 1,13 per 1000 liter. Daar krijg je bij Bar-Le-Duc 2 liter voor. Maakt exact hetzelfde water een factor 500 duurder. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-06 09:38
Wolfp4ck schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:36:
[...]

Klopt zeker, maar mijn vrouw weigert kraanwater te drinken, ze heeft ooit eens gehoord dat iemand die een bepaalde ziekte had (ik weet niet wat) geen kraanwater mocht drinken.
ik ben een voorstander van sodastream en vroeger had ik eentje, tot ze dat gehoord heeft en dan is het ding in onbruik geraakt :)
FYI: https://www.hln.be/buiten...tjeswater-br-br~a4fc895b/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
NeFoRcE schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:06:
We houden alles superstrak bij in een excelsheet. Werken elke uitgave die gedaan wordt op de gezamelijke bij in een overzicht. Weten op de cent nauwkeurig wat er elke maand in/uit gaat.

Dit zijn de vaste lasten. Daarnaast hebben we elk natuurlijk nog onze eigen lasten, inkomsten, etc, maar dat is prive ;)

[Afbeelding]
Mooi overzicht. Voor je boodschappen is het altijd wel de afweging of het de moeite waard is om tot de cent dat in een Excel te stoppen. Betekent dat na elke tube mayo die je haalt, je de Excel moet bijhouden. Kan nogal een ding worden. In de ING app kan je het bijv. al prima zien in de Inzichten tab. Anders banken kennen dit ook.

Verder natuurlijk janken dat je voor KDV 1900 kwijt bent. Of gaat de KOT hier nog vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:51
Mijn vriendin en ik geven maandelijks € 550/600 uit aan de boodschappen. Dit hebben wij nooit verder uit gespecificeerd maar aangezien wij een huis hebben gekocht is dit wel iets waar wij wat meer inzicht in gaan proberen te krijgen en indien mogelijk een besparing op kunnen realiseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

McDonalds :D (ook de cafetaria komt in die categorie trouwens).
t14wo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:50:
[...]

Mooi overzicht. Voor je boodschappen is het altijd wel de afweging of het de moeite waard is om tot de cent dat in een Excel te stoppen. Betekent dat na elke tube mayo die je haalt, je de Excel moet bijhouden. Kan nogal een ding worden. In de ING app kan je het bijv. al prima zien in de Inzichten tab. Anders banken kennen dit ook.
Mijn Excel is nog veel uitgebreider. En ik vind het wel de moeite waard om tot de cent nauwkeurig te weten.

Ik heb wel 1 ding anders in mijn excel: ik reken mezelf armer dan ik ben. Bijv wegenbelastig betalen we 112 euro per maand, maar ik heb het gebudgeteerd op 120 euro. Het wil namelijk nog wel eens gebeuren dat het de ene maand een euro meer of minder is (afronding enzo). Ik rond het meeste dus af naar boven en hele euro's (bij hogere bedragen zelfs hele 5-euro's of hele 10-euro's).

En ik hoef niet elke tube mayo in te vullen, want ik ga niet voor alleen een tube mayo naar de supermarkt...

[ Voor 79% gewijzigd door Wailing_Banshee op 07-02-2024 11:20 ]

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

t14wo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:50:
[...]

Verder natuurlijk janken dat je voor KDV 1900 kwijt bent. Of gaat de KOT hier nog vanaf?
Wailing_Banshee schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:12:
[...]

McDonalds :D (ook de cafetaria komt in die categorie trouwens).

[...]

Mijn Excel is nog veel uitgebreider. En ik vind het wel de moeite waard om tot de cent nauwkeurig te weten.

Ik heb wel 1 ding anders in mijn excel: ik reken mezelf armer dan ik ben. Bijv wegenbelastig betalen we 112 euro per maand, maar ik heb het gebudgeteerd op 120 euro. Het wil namelijk nog wel eens gebeuren dat het de ene maand een euro meer of minder is (afronding enzo). Ik rond het meeste dus af naar boven en hele euro's (bij hogere bedragen zelfs hele 5-euro's of hele 10-euro's).

En ik hoef niet elke tube mayo in te vullen, want ik ga niet voor alleen een tube mayo naar de supermarkt...
Dit was slechts een heel klein stukje van de sheet. Ga natuurlijk niet alles prijsgeven hier :) En inderdaad, een tube mayo verwerken we er ook in. Rabobank heeft het inzichtelijk, maar dat gebruiken we niet. Die kan ook nog wel eens er naast zitten. Hiervan weten we zeker wat er precies ingaat en uitgaat. De KOT gaat hier nog wel van af gelukkig. Maar dan nog is het een enorme hap uit ons geld.

M'n vrouw zit in de financiele wereld en dit is zeg maar een uit de hand gelopen hobby. :+

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-06 13:37

[Afbeelding]
En dan lekker in grafieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KiJzPLuRXRfLW9ro9EuZSe4dt4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8zs7ay9XoC0NLUy2KjyPKr6Y.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_8dw-05K5pme9iiom78QyylEMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/65u5Ow7GySoHHmSyipcSYagq.png?f=fotoalbum_large

Word je er zelf wijzer van? nee, want je bent er bewust van door telkens alle records in te vullen (en ik vind dat we dus drastisch omlaag moeten), maar het helpt wel beeldvorming naar de partner om dat ook in te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
mgizmo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:40:
[...]

En dan lekker in grafieken:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Word je er zelf wijzer van? nee, want je bent er bewust van door telkens alle records in te vullen, maar het helpt wel beeldvorming naar de partner ;)
Ja het moet vooral je hobby zijn, maar voor exact deze inzichten heeft elke grootbank tegenwoordig een app of een sectie in hun app. Waarom zou je dat nog in godesnaam zelf bijhouden.

Ik ben extreem geldbewust. Ik budgeteer alles vooraf. Maar ik ga niet elke uitgave registreren in een app. Ik maak spaardoelen en maak geld vnauit daar over als ik iets daarvoor koop. Dat werkt meer dan prima. Maar tot de euro of zelfs cent nauwkeurig doet me denken aan mijn oma. Die vult nog steeds (en tegenwoordig) vanuit internetbankieren een excel in met alle inkomsten en uitgaven. Terwijl exact dat in het overzicht internetbankieren overzicht staat waar ze het vandaan haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgizmo
t14wo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:45:
[...]

Ja het moet vooral je hobby zijn, maar voor exact deze inzichten heeft elke grootbank tegenwoordig een app of een sectie in hun app. Waarom zou je dat nog in godesnaam zelf bijhouden.

Ik ben extreem geldbewust. Ik budgeteer alles vooraf. Maar ik ga niet elke uitgave registreren in een app. Ik maak spaardoelen en maak geld vnauit daar over als ik iets daarvoor koop. Dat werkt meer dan prima. Maar tot de euro of zelfs cent nauwkeurig doet me denken aan mijn oma. Die vult nog steeds (en tegenwoordig) vanuit internetbankieren een excel in met alle inkomsten en uitgaven. Terwijl exact dat in het overzicht internetbankieren overzicht staat waar ze het vandaan haalt.
Oh dat kan ik toelichten. Ik ben het namelijk in beginsel met je eens, maar als je geen invloed hebt waar wat bij hoort in de bankapp of je mist de statistiek (over wat niet nodig zou moeten zijn, om daar bewust van te worden), dan ontkom je er niet aan om het zelf te doen (nog afgezien van het gegeven dat niet alles in één bank besteed wordt, zoals bijv credit card). Ik heb bijv ook met Firefly gestoeid, om automatisch te koppelen aan de bank, maar het punt is dat ik dan weer meer tijd kwijt ben aan dat goed op orde te krijgen naar eigen inzicht, dat dit voor mij nu nog 10 minuten per week is ofzo hooguit.

En wat betreft je laatste alinea; kan het zijn dat je daar volledig zelf invloed in hebt ipv een partner e/o gezin? (maw: je bent zelf bewust wat er in en uitgaat, want je bent immers de enige die het uitgeeft)

[ Voor 10% gewijzigd door mgizmo op 07-02-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
mgizmo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:50:
[...]

Oh dat kan ik toelichten. Ik ben het namelijk in beginsel met je eens, maar als je geen invloed hebt waar wat bij hoort in de bankapp of je mist de statistiek (over wat niet nodig zou moeten zijn, om daar bewust van te worden), dan ontkom je er niet aan om het zelf te doen (nog afgezien van het gegeven dat niet alles in één bank besteed wordt, zoals bijv credit card). Ik heb bijv ook met Firefly gestoeid, om automatisch te koppelen aan de bank, maar het punt is dat ik dan weer meer tijd kwijt ben aan dat goed op orde te krijgen naar eigen inzicht, dat dit voor mij nu nog 10 minuten per week is ofzo hooguit.

En wat betreft je laatste alinea; kan het zijn dat je daar volledig zelf invloed in hebt ipv een partner e/o gezin? (maw: je bent zelf bewust wat er in en uitgaat, want je bent immers de enige die het uitgeeft)
Je de ING app kan je elke betaling alsnog anders categoriseren als ik dat beter passend vind. Dus dat lijkt me wat rigoreus om voor een handmatige aanpak te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedBullRacing
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 27-01 12:53

RedBullRacing

You shall not pass!

Wij zijn met zijn 2en thuis en 1 grote kat en ik geef per week zo'n 50/60 euro uit aan boodschappen.
Ik doe de boodschappen (anders wordt het een zooitje) en beperk dit tot slechts 1x per week boodschappen te doen, ik ben ook degene die (altijd) kookt aangezien mijn vriendin niet zo'n keukenprinses is, ze is goed in andere dingen :).
Vaak eten we 1x per week bij haar moeder en eens in de 2 weken bij haar vader. (mijn ouders wonen tijdelijk in het buitenland dus die zie ik niet zo vaak op het moment).
Op vrijdagen eten we altijd frietjes, (normaal met mijn ouders, die betalen dat dan) nu met mijn zusje en haar vriend en dan wisselen we elke week af wie dat betaald.

Toen wij in het begin gingen samen wonen kochten we altijd van die knorr pakjes zoals bijv. kip tandoori etc. vaak zijn/waren die in de aanbieding voor bijv. 1+1 gratis. Deze kosten echter al gauw 4/5 euro per pak, en wat zit er dan in? Een zakje rijst en wat zakjes met kruiden. Erg duur stiekem dus, maar ik snap het gemak ervan.
Ik hou van koken dus ik heb online allerlei kruiden gekocht, bijvoorbeeld bij de kruidenbaron kun je nu 1kg paprikapoeder kopen voor 13,95 (als je goed zoekt kun je het ook voor een 10tje krijgen) bij de AH betaal je voor die potjes zomaar 3 euro voor 38gr, reken maar uit.
Ik heb dus besloten om nooit meer pakjes te kopen zoals die van Knorr en zelf mijn kruidenmixen te maken.
Dit maakt het koken zoveel leuker, lekkerder en uiteindelijk gezonder (in mijn optiek) aangezien je zelf in de hand hebt hoe zout je het bijvoorbeeld maakt en daarbij bespaart dit je echt mega veel.

De gerechten die ik uit die knorr pakken at en nu dus zelf maak zonder pakje of zakje maak ik vaak in wat grotere hoeveelheden, wat ik na het eten over houd vries ik in en eten we de week erop nog eens.

Dan nog wat andere dingen die ik doe om de kosten van boodschappen laag te houden:
- Ik koop schoonmaakartikelen/wasmiddel/vaatwasmiddel/vuilniszakken etc. alleen in de aanbieding of bij 123schoon (bulk), dit kost je 1x wat meer maar dan ben je wel vaak gelijk voor langere tijd klaar.
- Ditzelfde doe ik ook voor shampoo/tandpasta/deo (of ik koop deze als ik in Duitsland ben bij mijn ouders)
- Google de (langer) houdbare dingen die je normaal koopt eens, het zal je verbazen hoe vaak je deze ergens echt spotgoedkoop kan bestellen.
- Probeer zo veel mogelijk bij 1 dezelfde supermarkt ineens te kopen in plaats van naar 3 verschillende te gaan. En ga 1x in de week.
- Plan wat je wilt eten in de week, maak een lijstje en koop enkel de dingen die je hebt opgeschreven.
- Kruid je eten zelf, je hebt die (veel te dure) kant en klare kruidenmengsels helemaal niet nodig.
- Koop echte groente (kroppen sla, bloemkool, broccoli, ui, paprika, prei, etc) in plaats van voorgesneden, dit is echt geldklopperij. Bijv Albert Heijn, een krop ijsbergsla kost 1,25 weegt circa 600/800gr. een zakje voorgesneden ijsbergsla van 200gr kost 1,50. je belazert jezelf.

Ik verzeker je, als je zelf je eten gaat kruiden en het een beetje goed doet, zal je partner tegen je zeggen dat je gerecht veel lekkerder is dan in een restaurant. :p

Red Bull gives you wings, the FIA takes them away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:49
Ik weet niet of anderen het ook is opgevallen? Wij zijn gigantisch geschrokken van de huidige prijzen van A-merk frisdranken. En dan als nog in de aanbieding minimaal € 2 per fles moeten aftikken.
Wij zijn nu goed als afgestapt van frisdrank. Waren we al van plan, maar nu met deze prijzen (zelfs bij aanbiedingen), is het niet meer te betalen.
Gaat ons wel wat euro's schelen in het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

RedBullRacing schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:13:

Ik verzeker je, als je zelf je eten gaat kruiden en het een beetje goed doet, zal je partner tegen je zeggen dat je gerecht veel lekkerder is dan in een restaurant. :p
hoe doe je dat dan?
Cheezborger schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:30:
Ik weet niet of anderen het ook is opgevallen? Wij zijn gigantisch geschrokken van de huidige prijzen van A-merk frisdranken. En dan als nog in de aanbieding minimaal € 2 per fles moeten aftikken.
Wij zijn nu goed als afgestapt van frisdrank. Waren we al van plan, maar nu met deze prijzen (zelfs bij aanbiedingen), is het niet meer te betalen.
fanta van AH is erg goed imo en maar rond de 1€ oid

[ Voor 47% gewijzigd door Salvatron op 07-02-2024 13:33 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RedBullRacing
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 27-01 12:53

RedBullRacing

You shall not pass!

(Salvatron) je kent de Knorr wereldgerechten burrito's wel hè.

Koop een pak medium wraps, kipfilet, strooikaas en creme fraiche. (en groente die je erbij wil, paprika of zo)

Kruidenmix vlees:
2 TL paprikapoeder
2 TL komijn
1 TL Chilipoeder
1 TL Knoflookpoeder
halve TL Zout
halve TL peper
halve TL gedroogde oregano
halve TL korianderpoeder

*** bak de kip, doe de gesneden paprika erbij en mais of whatever groente je wil, vervolgens gooi je de kruiden eroverheen en daarna een klein beetje (50/100ml water) afhankelijk van hoeveel vocht er al in de pan zit. goed blijven roeren op hoog vuur (liefst redelijk droogkoken) vuur uit, wraps insmeren met onderstaande saus, bovenstaand prutje met kip erin, dubbelvouwen, in ovenschaal leggen, kaas eroverheen en op 200gr minuut of 10 laten gaan.

(dip)saus burrito's (wij smeren dit er altijd overheen als we ze op ons bord hebben liggen)
250ml creme Fraiche
1 of 2 teentjes knoflook (fijngesneden)
1 TL Bieslook of 1 eetlepel vers
1 TL Paprikapoeder
zout en peper naar smaak

*** alles in schaaltje gooien, roeren, klaar.

lekkerdere simpele zelfgemaakte burrito's ga je niet vinden!

Red Bull gives you wings, the FIA takes them away

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-06 14:04
Per maand zo'n 350 euro. Woon alleen. Doe alle boodschappen bij de AH en brood bij de warme bakker en koffie bestel ik online bij een kleine koffiebrander. Ik kijk totaal niet naar wat dingen kosten in de supermarkt. Kan het prima betalen en vind het wel prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

mgizmo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:40:
[...]
Word je er zelf wijzer van? nee, want je bent er bewust van door telkens alle records in te vullen (en ik vind dat we dus drastisch omlaag moeten), maar het helpt wel beeldvorming naar de partner om dat ook in te zien.
Inderdaad, mar het is nog steeds wel leuk om er grafieken van te maken :D
t14wo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:45:
[...]

Je de ING app kan je elke betaling alsnog anders categoriseren als ik dat beter passend vind. Dus dat lijkt me wat rigoreus om voor een handmatige aanpak te kiezen.
Date kostte me meer tijd dan het even in die excel sheet te zetten...
Cheezborger schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:30:
Als ik zie wat sommige mensen uitgeven aan bier/wijn, dan blijf ik m'n frisdrank wel drinken. Zeker omdat we alsnog binnen ons budget zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Jongens, dit soort opmerkingen helpen niet zijn vrouw heeft een fobie, die praat je er niet uit
De man zelve kan er prima mee dealen, maar sommigen van ons toch niet
De enige opmerking hierover die zoden aan de dijk zette was ga samen op vakantie naar India ofzo
Hier laat ik het verder bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
Luzeklap schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:51:
Jongens, dit soort opmerkingen helpen niet zijn vrouw heeft een fobie, die praat je er niet uit
De man zelve kan er prima mee dealen, maar sommigen van ons toch niet
De enige opmerking hierover die zoden aan de dijk zette was ga samen op vakantie naar India ofzo
Hier laat ik het verder bij
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Waar is dat een reactie op?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Op alle drinkwater reacties van die vrouw met een drinkwater fobie gok ik. Die enkel flesjes wil en 12 euro per week aan handzeep wegwast.

Al was het handiger als hij dan wat reacties zou quoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Leuk topic. Om een kort beeld te geven, hier twee persoons huishouden zonder kinderen: boodschappen zijn ongeveer 250 euro per maand. Meeste halen we wel in de aanbiedingen en daar eten we ook naar. We leven glutenvrij, dus daar zitten wel weer wat hogere kosten in.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rrikkert
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-05 10:51
Gisteren toevallig samen met mijn vrouw het overzicht van de ING erbij gepakt. En daar schrokken wij wel erg van de kostenpost Boodschappen.

In 2023 ruim 15.000 euro uitgegeven aan boodschappen! (Gezin van 2 volwassenen met 2 kinderen: 2 en 5)

We zijn dus ook aan het kijken hoe we de boodschappen goedkoper kunnen doen.

Momenteel bestellen we onze weekboodschappen bij Picnic en soms moet ik doordeweeks nog langs de supermarkt (9 van de 10 keer AH) voor bijvoorbeeld brood en soms wat fruit bij te halen.

Bij die 15.000 euro rekent de ING app ook uitgaven bij de slager en bakker e.d. Maar alsnog waren we hiervan geschrokken, aangezien we zeker niet wekelijks naar de slager of bakker gaan. Eerder bij uitzondering.
We eten over het algemeen wel gezond en kiezen ook wel voor bepaalde dingen die we lekkerder vinden (bijvoorbeeld duurder brood omdat we dat lekkerder vinden). Maar verder eten we helemaal niet bijzonder qua avond eten: vaak gewoon boerenkool met rookworst, spinazie met aardappels en vlles, een keer een pastaatje.

Naast dat we dus zitten te kijken of we de boodschappen elders goedkoper kunnen krijgen (ergens anders dan Picnic dus), zijn meer tips welkom.

Ik lees al over een weekbudget / maandbudget voor de boodschappen, en dat kan natuurlijk wel een leuke uitdaging zijn om daaronder te blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door rrikkert op 08-02-2024 07:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-06 20:25
rrikkert schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:35:
Gisteren toevallig samen met mijn vrouw het overzicht van de ING erbij gepakt. En daar schrokken wij wel erg van de kostenpost Boodschappen.

In 2023 ruim 15.000 euro uitgegeven aan boodschappen! (Gezin van 2 volwassenen met 2 kinderen: 2 en 5)

Momenteel bestellen we onze weekboodschappen bij Picnic en soms moet ik doordeweeks nog langs de supermarkt (9 van de 10 keer AH) voor bijvoorbeeld brood en soms wat fruit bij te halen.

Bij die 15.000 euro rekent de ING app ook uitgaven bij de slager en bakker e.d. Maar alsnog waren we hiervan geschrokken, aangezien we zeker niet wekelijks naar de slager of bakker gaan. Eerder bij uitzondering.
We eten over het algemeen wel gezond en kiezen ook wel voor bepaalde dingen die we lekkerder vinden (bijvoorbeeld duurder brood omdat we dat lekkerder vinden). Maar verder eten we helemaal niet bijzonder qua avond eten: vaak gewoon boerenkool met rookworst, spinazie met aardappels en vlles, een keer een pastaatje.

Naast dat we dus zitten te kijken of we de boodschappen elders goedkoper kunnen krijgen (ergens anders dan Picnic dus), zijn meer tips welkom.

Ik lees al over een weekbudget / maandbudget voor de boodschappen, en dat kan natuurlijk wel een leuke uitdaging zijn om daaronder te blijven.
Probeer meer uit te splitsen waar daadwerkelijk je kosten zitten per categorie (bijv. Fruit, schoonmaak artikelen, snoep/lekkers, alcohol enzo)
Dan kan je uitzoeken of je teveel betaalt voor die categorie bij Picnic OF dat jullie hier veel aan spenderen (bijv elke week taart kopen of allesreiniger van een duur merk)

Als je dat niet eerst weet zal een een realistisch budget instellen lastig worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:03

En ik neem aan c.q. mag hopen dat in die 15.000 de verzorgingsproducten (shampoo/tandpasta/deo/toiletpapier/etc...) ook zitten inbegrepen. Als je dit buiten de aanbieding koopt ben je eigenlijk ook hartstikke gek. Het is altijd wel ergens in de aanbieding en ook nog eens duur dus je maakt snel klappen met 1+1 of soms zelfs 2+3 acties. Moet je wel een beetje ruimte hebben om e.e.a. op te slaan natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rrikkert
frankyfn126 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:03:
[...]

Probeer meer uit te splitsen waar daadwerkelijk je kosten zitten per categorie (bijv. Fruit, schoonmaak artikelen, snoep/lekkers, alcohol enzo)
Dan kan je uitzoeken of je teveel betaalt voor die categorie bij Picnic OF dat jullie hier veel aan spenderen (bijv elke week taart kopen of allesreiniger van een duur merk)

Als je dat niet eerst weet zal een een realistisch budget instellen lastig worden.
Goeie tip, ik ga er eens naar kijken om het uit te splitsen.
ManzokuSan schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:24:
[...]

En ik neem aan c.q. mag hopen dat in die 15.000 de verzorgingsproducten (shampoo/tandpasta/deo/toiletpapier/etc...) ook zitten inbegrepen.
Ik heb het even uitgezocht.
Erg genoeg zit dit er dus niet bij inbegrepen. We kopen verzorgingsproducten eigenlijk bijna allemaal bij de kruidvat als het in de aanbieding is. Alleen WC papier en keukenrol niet. Dat is misschien nog iets om naar te kijken.
Maar die 15.000 is dus echt alleen boodschappen (eten). Ok en heel af en toe zal er waarschijnlijk een keer iets bij zitten als we bij de Lidl komen en daar bijv. een koekenpan kopen omdat die daar goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:19

Hoe kom je aan dit overzicht via ING? Of heb je het handmatig gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Leuk topic!

Toevallig zijn mijn vriendin en ik sinds kort ook beter aan het letten op boodschappen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan, en omdat we zo weer meer geld overhouden voor leuke(re) dingen. Wij hebben een gezins samenstelling van 3 personen (ik, vriendin en zoon (2jr) en zitten nu gemiddeld op 600 euro, wat we prima vinden maar het kan nogal erg schommelen per maand. Vooral omdat we redelijk impulsief kunnen zijn en daarom ook wel eens snel bestellen/even wat lekkers willen halen s'avonds. Kan zijn speciaal biertje(s) of wat te knagen terwijl we film/serie kijken.

Om dat laatste te voorkomen, zijn we begonnen met bestellen van eten bij de AH zodat we de honger aankopen kunnen voorkomen. We wonen op 30 seconden lopen van deur tot deur naar de Albert Heijn, dus de verleiding om even heen en weer te lopen is dan groot. Door te bestellen en vooruit te plannen, maar ook blokken kaas te kopen i.p.v. plakken etc hopen we dat we minder tripjes hoeven te doen.

Verder willen we gewoon budget gaan stellen van 600 euro en elke keer als we boodschappen doen, dit even noteren 1x in de week ofzo om te kijken of we die maand nog op de rit liggen om binnen dit budget te blijven.

Ik heb nu al wat tips doorgestuurd van @RedBullRacing omtrent de kruiden waar ik eens in wil gaan kijken. Schoonmaak spullen etc/verse groenten kochten we altijd al in de aanbieding of in groot verpakking. Ik ga het topic zeker blijven volgen voor meer tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

greg-a schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:42:
[...]

Hoe kom je aan dit overzicht via ING? Of heb je het handmatig gedaan?
In de app kun je daarvoor een opt-in activeren en dan loopt de ING jouw pinbetalingen na gebaseerd op pintoestellen en plaats die in een soort.
Mogelijk kan het ook via de website, maar dat weet ik niet zeker.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 08:03
rrikkert schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:34:
[...]

Goeie tip, ik ga er eens naar kijken om het uit te splitsen.

[...]

Ik heb het even uitgezocht.
Erg genoeg zit dit er dus niet bij inbegrepen. We kopen verzorgingsproducten eigenlijk bijna allemaal bij de kruidvat als het in de aanbieding is. Alleen WC papier en keukenrol niet. Dat is misschien nog iets om naar te kijken.
Maar die 15.000 is dus echt alleen boodschappen (eten). Ok en heel af en toe zal er waarschijnlijk een keer iets bij zitten als we bij de Lidl komen en daar bijv. een koekenpan kopen omdat die daar goedkoop zijn.
Fors bedrag dan, maar blijkbaar kunnen jullie het wel prima betalen anders had je er wel eerder naar gekeken :9 .
Als je er iets aan/mee wil doen heb je de 1e stap in elk geval genomen; inzicht krijgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Afgelopen jaren hebben we het maandbudget moeten opkrikken van 350 naar 500 euro op de boodschappen rekeningen maar dat is steeds vaker niet genoeg. Niet alleen de inflatie is de oorzaak maar ook dat we 3 inmiddels 3 (nog kleine) kinderen hebben die steeds meer mee gaan eten :P en de tendens om meer en meer biologisch te eten.

Als je het vergelijkt met anderen valt het nog wel mee. We drinken dan ook geen frisdrank, weinig alcohol thuis, doen niks met pakjes of kant & klaar en eten we vaak wat in de aanbieding is. Biologisch van BIO+ is nog steeds wat duurder dan 'normaal' maar de meerprijs valt mee.
Wasmiddel van Neutral en vaatwaspoeder (geen tabletten) van Sun koop ik online want zelden in de aanbieding bij de supermarkt en komt 1 keer per jaar in bulk binnen. Valt buiten normale budget. Verder komen we vooral bij Vomar (een van de goedkoopste supermarkten) en soms bij de AH voor aanbiedingen.

We houden het bij door die 500 euro op een seperate boodschappen rekening te storten. Bij KNAB zitten er immers tot 5 betaalrekeningen in het pakket en 1 gebruiken we hier voor. Mocht het 'op' zijn gaan we niet verhongeren maar meer een wake up call en schakelen we over naar de gemeenschappelijke rekening. Meestal is dat niet nodig maar soms is er wel nog een dikke week over bij 'geen saldo'.

Hier naast komt nog een kleine 500 euro per jaar aan abbonement van een lokale groente kas waar we 9 maanden per jaar groente oogsten en de overige maanden een groente pakket afhalen. Dis dekt niet de hele groente-vraag van ons gezin maar wel grofweg 2/3e. Wellicht aan de dure kant maar wel lokaal, biologisch geen transport en verpakkingsloos.

Totaal met overschoots en alles wat niet in de normale 500 euro per maand valt, zitten we tegen de 600 euro per maand gemiddeld voor gezin van 5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/JvE04rGYPBlBJ8MdOmDg5DpF.png
Ik denk dat een jager/verzamelaar meer van zijn tijd met eten bezig was maar die had dan ook geen dure KDV :P

[ Voor 41% gewijzigd door Wuursj op 09-02-2024 11:59 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Wuursj schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:26:

Totaal met overschoots en alles wat niet in de normale 500 euro per maand valt, zitten we tegen de 600 euro per maand gemiddeld voor gezin van 5.

[Afbeelding]
Ik denk dat een jager/verzamelaar meer van zijn tijd met eten bezig was maar die had dan ook geen dure KDV :P
Ach, en anders verkoop je toch gewoon de boot?

Voor de ouderen onder ons...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rrikkert
ManzokuSan schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:09:
[...]

Fors bedrag dan, maar blijkbaar kunnen jullie het wel prima betalen anders had je er wel eerder naar gekeken :9 .
Als je er iets aan/mee wil doen heb je de 1e stap in elk geval genomen; inzicht krijgen!
Inderdaad. En het voordeel is: als we ook maar een kleine 10% op de boodschappen per jaar kunnen besparen (wat op dit moment ons eerste doel is), dan gaat dat vanwege het hoge startbedrag al veel geld opleveren voor andere dingen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

rrikkert schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 06:21:
[...]

Inderdaad. En het voordeel is: als we ook maar een kleine 10% op de boodschappen per jaar kunnen betalen (wat op dit moment ons eerste doel is), dan gaat dat vanwege het hoge startbedrag al veel geld opleveren voor andere dingen :+
ik neem aan bezuinigen? Want als je maar 10% van je boodschappen kunt betalen, ben ik benieuwd hoe je die overige 90% regelt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:19
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 07:36:
[...]

ik neem aan bezuinigen? Want als je maar 10% van je boodschappen kunt betalen, ben ik benieuwd hoe je die overige 90% regelt :D
Ik denk dat zij heel veel gebruik gaan maken van de zelfscan kassa’s !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:36
Door de tip in dit topic over de ING app ook eens gaan kijken. Blijkt dat we met 2 volwassen en dochter van 4,5 jaar. ongeveer €800-1000 per maand uitgeven. Wel gezegd dat er (veel) alcohol bij zit, en soms erg dure stukken vlees.

Toch maar eens kijken of we geen boodschappenrekening kunnen openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:14

rjong5

?

Hier huishouden van 2 volwassenen, 1 kind ( 11) grote hond en kat.
ik houd al een aantal jaar de boodschappenuitgaven bij.

in 2019 begonnen met 9300 ( jaar ) en in 2023 was het totaal 11.000.

hier zit dan ook wel alles in, van levensmiddelen tot persoonlijke verzorging / wasmiddel etc etc.

en dat terwijl we de laatste jaren toch wel meer op zijn gaan letten wat betreft aanbiedingen en houdbare dingen in bulk kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVcWUTFuRqOiEj-a5ctNpHLJbqo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YLzoUzWofhx4e4FeWQuD1zaT.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door rjong5 op 09-02-2024 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
robkrekel schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:29:
Door de tip in dit topic over de ING app ook eens gaan kijken. Blijkt dat we met 2 volwassen en dochter van 4,5 jaar. ongeveer €800-1000 per maand uitgeven. Wel gezegd dat er (veel) alcohol bij zit, en soms erg dure stukken vlees.

Toch maar eens kijken of we geen boodschappenrekening kunnen openen.
Of minder drinken? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Faxe schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:13:
Per maand zo'n 350 euro. Woon alleen. Doe alle boodschappen bij de AH en brood bij de warme bakker en koffie bestel ik online bij een kleine koffiebrander. Ik kijk totaal niet naar wat dingen kosten in de supermarkt. Kan het prima betalen en vind het wel prima zo.
Hee, ben jij mij? :-) Ik doe precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:36
Dat is geen optie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Laatst online: 10:53
Frame164 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:20:
[...]

zelfde hier ( al hebben ik en mijn vriendin sinds kort een gezamenlijke rekening ). Door dit topic ben ik dus gaan kijken en schrok ik eigenlijk wel van mijn uitgaves :X Ja ik kan het makkelijk betalen, maar toch. Als je ziet dat sommige hier met 2 volwassenen en 2 kinderen voor hetzelfde of iets meer geld de boodschappen kan doen, dan doen wij toch iets verkeerd denk ik zo :P

Anyway ik ga met veel tips uit dit topic eens kijken of we wat vaker week boodschappen kunnen doen, dat lijkt wel wel veel te helpen O-)

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipmetrijst
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 14:12
Wij (2 volwassenen) zitten zo rond de 300 per maand. Ik houd sinds 2022 de gezamenlijke uitgaven bij en het is langzaam gestegen.

We eten wel voornamelijk vegetarisch en drinken geen frisdrank. Er wordt nog redelijk gesport dus er gaan wel wat bakjes kwark door per week.

Sinds we dichter bij de Duitse grens wonen, zijn we er een keer heen gegaan en dat kan best veel schelen op houdbare spullen. Mogelijk kunnen we het dit jaar nog steeds onder de 300 per maand houden.

iRacing Profiel Overview iRacing seizoen 4 races en auto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

hollandnick schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:19:
[...]

zelfde hier ( al hebben ik en mijn vriendin sinds kort een gezamenlijke rekening ). Door dit topic ben ik dus gaan kijken en schrok ik eigenlijk wel van mijn uitgaves :X Ja ik kan het makkelijk betalen, maar toch. Als je ziet dat sommige hier met 2 volwassenen en 2 kinderen voor hetzelfde of iets meer geld de boodschappen kan doen, dan doen wij toch iets verkeerd denk ik zo :P

Anyway ik ga met veel tips uit dit topic eens kijken of we wat vaker week boodschappen kunnen doen, dat lijkt wel wel veel te helpen O-)
ik ben in mijn eentje en geef ook circa 350-400 € per maand uit, ik kan het ook nauwelijks omlaag krijgen, is blijkbaar een normaal bedrag. Het hangt er ook vanaf hoeveel je eet, die anderen eten misschien heel weinig, ik zit gemiddeld op zo'n 3000 Kcal per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:13
Salvatron schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 20:58:
[...]

ik ben in mijn eentje en geef ook circa 350-400 € per maand uit, ik kan het ook nauwelijks omlaag krijgen, is blijkbaar een normaal bedrag. Het hangt er ook vanaf hoeveel je eet, die anderen eten misschien heel weinig, ik zit gemiddeld op zo'n 3000 Kcal per dag.
Is denk meer afhankelijk wat je eet ipv hoeveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:50

Garyu

WW

ppatrick schreef op zondag 11 februari 2024 @ 00:15:
[...]

Is denk meer afhankelijk wat je eet ipv hoeveel.
Inderdaad. 3000 kcal haal het ook met alleen aardappelen, droge rijst en macaroni. Daar moet je niet per se veel geld voor uitgeven......

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Garyu schreef op zondag 11 februari 2024 @ 00:26:
[...]

Inderdaad. 3000 kcal haal het ook met alleen aardappelen, droge rijst en macaroni. Daar moet je niet per se veel geld voor uitgeven......
Precies! Een zak snoep en je zit er ook zo aan.
Calorieën zeggen niet zoveel.
Over het algemeen hoe gezonder en hoe meer calorieën hoe duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Faxe schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:13:
Toch is AH wel duur geworden, ook met hun huismerk. Het model lijkt erop gericht dat er vaak (grote) aanbiedingen zijn, daardoor is de basisprijs vrij hoog (anders zou het bij een aanbieding wel heel goedkoop worden).

Koffie huismerk 250 gram: 3,59 euro
https://www.ah.nl/product...ds-aroma-snelfiltermaling

Bij een andere supermarkt is dit 2,49 euro
https://www.plus.nl/produ...trade-pak-250-gram-729165

Beide hebben momenteel aanbiedingen lopen (AH 2+1 gratis, de Plus heeft 25% korting), ik heb het over de basisprijzen.

Zelfde met bijvoorbeeld pindakaas huismerk.

Nu is natuurlijk pindakaas of koffie wel sterk smaakafhankelijk. Ik vind zelf AH huismerk pindakaas erg lekker (lekkerder dan Calvé ook sowieso), en die van bijvoorbeeld de Lidl vind ik echt geen match daar voor (die van de Plus vind ik wel weer acceptabel, is ook kwestie van gewenning misschien). Natuurlijk moet een product je wel smaken en ik kan me goed voorstellen dat iemand liever iets meer betaalt voor iets wat lekker is, maar prijstechnisch maakt het iig wel uit om rond te kijken (en ook daarbij kun je natuurlijk gemak belangrijker vinden, snap ik ook goed).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
smvs schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:26:
[...]

Nu is natuurlijk pindakaas of koffie wel sterk smaakafhankelijk. Ik vind zelf AH huismerk pindakaas erg lekker (lekkerder dan Calvé ook sowieso), en die van bijvoorbeeld de Lidl vind ik echt geen match daar voor (die van de Plus vind ik wel weer acceptabel, is ook kwestie van gewenning misschien).
Dat komt omdat de lidl van alle pindakaas verre weg het minste suiker heeft toegevoegd. Minder suiker is een kwestie van gewenning en door steeds veel te veel toe te voegen in bewerkte producten worden we veel te dik, dankzij de voedselindustrie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ah heeft 0 suiker toegevoegd. AH Terra 100% pindakaas naturel #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi564827

Sowieso als je pindakaas wil en je koopt geen 100% pindakaas heb je geen pindakaas gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

smvs schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:26:
[...]

Toch is AH wel duur geworden, ook met hun huismerk. Het model lijkt erop gericht dat er vaak (grote) aanbiedingen zijn, daardoor is de basisprijs vrij hoog (anders zou het bij een aanbieding wel heel goedkoop worden).

Koffie huismerk 250 gram: 3,59 euro
https://www.ah.nl/product...ds-aroma-snelfiltermaling

Bij een andere supermarkt is dit 2,49 euro
https://www.plus.nl/produ...trade-pak-250-gram-729165

Beide hebben momenteel aanbiedingen lopen (AH 2+1 gratis, de Plus heeft 25% korting), ik heb het over de basisprijzen.

Nu is natuurlijk pindakaas of koffie wel sterk smaakafhankelijk. Ik vind zelf AH huismerk pindakaas erg lekker (lekkerder dan Calvé ook sowieso), en die van bijvoorbeeld de Lidl vind ik echt geen match daar voor (die van de Plus vind ik wel weer acceptabel, is ook kwestie van gewenning misschien). Natuurlijk moet een product je wel smaken en ik kan me goed voorstellen dat iemand liever iets meer betaalt voor iets wat lekker is, maar prijstechnisch maakt het iig wel uit om rond te kijken (en ook daarbij kun je natuurlijk gemak belangrijker vinden, snap ik ook goed).
Ik vind Perla dan wel een matig voorbeeld van huismerk van de AH. AH heeft voor veel producten ook 'echt' huismerk: voorheen euroshopper en daarna AH-basic tegenwoordig AH huismerk bijv: https://www.ah.nl/product...ing-green-zonder-koolzuur .

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:41
De vraag van dit topic is altijd wel ligt confronterend. Ik woon in m’n eentje, maar het zou mij verbazen als ik niet gemiddeld boven de 1000 euro uitkom, maar dat is vooral het gevolg van een combinatie van persoonlijke voorkeuren.

Zo weet ik uit het regelen van boodschappen en/of koken nog niet eens klein beetje plezier te halen. De tijd die ik eraan kwijt ben kan ik ook steken in productiviteit die geld oplevert en waar ik dan ook nog eens wel passie én plezier uit weet te halen, en zo nee dan gebruik ik de tijd eigenlijk liever op een voor mij nuttige manier. Denk aan tijd om na te denken terwijl je wacht op een gerecht dat voor je wordt klaargemaakt. Dat lukt dus niet als ik zelf kook, want dan ben ik alleen maar bezig met het eten. Uiteraard zijn er wat simpele gerechten (denk aan (vega) shoarma, wraps, burger etc) die ik zelf maak, maar anders loop ik liever de de deur uit en eet ik ergens buiten de deur.

Daardoor kom je al snel op 600 of meer per maand alleen al voor het avondeten, en dat zou dan een lage schatting zijn. Uiteraard is voor 50 of meer op één avond dan weer eerder de uitzondering.

Al met al was ik kok geworden als ik het leuk had gevonden, maar gezien dat niet het geval is, ben ik er ook privé niet mee bezig.

[ Voor 11% gewijzigd door Paprika op 11-02-2024 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Paprika schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:52:
De vraag van dit topic is altijd wel ligt confronterend. Ik woon in m’n eentje, maar het zou mij verbazen als ik niet gemiddeld boven de 1000 euro uitkom, maar dat is vooral het gevolg van een combinatie van persoonlijke voorkeuren.

Zo weet ik uit het regelen van boodschappen en/of koken nog niet eens klein beetje plezier te halen. De tijd die ik eraan kwijt ben kan ik ook steken in productiviteit die geld oplevert en waar ik dan ook nog eens wel passie én plezier uit weet te halen, en zo nee dan gebruik ik de tijd eigenlijk liever op een voor mij nuttige manier. Denk aan tijd om na te denken terwijl je wacht op een gerecht dat voor je wordt klaargemaakt. Dat lukt dus niet als ik zelf kook, want dan ben ik alleen maar bezig met het eten. Uiteraard zijn er wat simpele gerechten (denk aan (vega) shoarma, wraps, burger etc) die ik zelf maak, maar anders loop ik liever de de deur uit en eet ik ergens buiten de deur.

Daardoor kom je al snel op 600 of meer per maand alleen al voor het avondeten, en dat zou dan een lage schatting zijn. Uiteraard is voor 50 of meer op één avond dan weer eerder de uitzondering.

Al met al was ik kok geworden als ik het leuk had gevonden, maar gezien dat niet het geval is, ben ik er ook privé niet mee bezig.
Dat begrijp ik dus niet. Zijn tweakers die koken voor 300. Houd je 700 euro in de maand over en per jaar 8400 euro. Dat is echt heel veel geld en over besparingen wordt geen inkomstenbelasting ingehouden. Staat gewoon cash op je bankrekening.

Zelfs dan, als je helemaal niet in de keuken wil staan zijn er hele goede alternatieven die echt niet zo veel geld kosten. Bijvoorbeeld veel groenteboeren en slagers bieden ook kant en klare producten aan en de supermarkt heeft ook redelijk gezonde maaltijden.

Tenzij je echt een riant salaris zou hebben, zou ik echt wat meer op deze kostenpost letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Laatst online: 11:27

de Peer

under peer review

Paprika schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:52:

Dit is ook gewoon een stuk discipline natuurlijk. Dingen moeten doen die niet leuk zijn hoort ook gewoon bij het leven. Ik zou ook liever niet tanden poetsen, niet schoonmaken, niet [vul maar in], maarja...

En inderdaad dit heeft gigantische financiële consequenties. Zou je wel zelf koken kun je zo maar 10 jaar eerder stoppen met werken bijvoorbeeld... of dat huis van 1 miljoen euro kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 11-02-2024 12:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:41
aljooge schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:11:
[...]

Dat begrijp ik dus niet. Zijn tweakers die koken voor 300. Houd je 700 euro in de maand over en per jaar 8400 euro. Dat is echt heel veel geld en over besparingen wordt geen inkomstenbelasting ingehouden. Staat gewoon cash op je bankrekening.
Maar een paar avonden goed werkverzetten voor een potentiele klant levert mij onder de streep ook genoeg op om die besparing die je benoemt in 1x voor het hele jaar af te dekken, en dan heb ik nog een leuke tijd gehad ook.
de Peer schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:21:
[...]

Dit is ook gewoon een stuk discipline natuurlijk. Dingen moeten doen die niet leuk zijn hoort ook gewoon bij het leven. Ik zou ook liever niet tanden poetsen, niet schoonmaken, niet [vul maar in], maarja...

En inderdaad dit heeft gigantische financiële consequenties. Zou je wel zelf koken kun je zo maar 10 jaar eerder stoppen met werken bijvoorbeeld... of dat huis van 1 miljoen euro kopen.
Ik heb niet de ambitie om eerder te stoppen, want ik haal plezier uit mijn werk. Verder zou zo'n huis als doel hebben (al zou ik dat niet als benchmark hebben van een gelukkig leven: mijn huis is 1 miljoen waard) nou ook niet echt de hoogste lat zijn in alle eerlijkheid. Dat is een huis met een eigen parkeerplaats in een stad in de randstad op papier al (bijna), dus dan zou je uitkomen met als doel stellen op verhuizen naar een huis met meerdere badkamers, en wat wil je met 2 of meer badkamers in je eentje, zonder kinderwens.

Mijn persoonlijkheid neigt meer naar het genereren van extra inkomsten, zodat ik niet hoef te bezuinigen, in plaats van me te concentreren op waar mijn huidige geld heengaat. Je leeft immers maar één keer, en ik besteed mijn tijd liever aan activiteiten die mij energie geven.

Ik zeg daarmee overigens niet dat eenieder die het wel doet gek is, of als ik een partner zou hebben die dit leuk zou vinden: please! Daar profiteren we beiden van. Het is alleen zo dat het voor mij persoonlijk niet zou werken en ik kan nog altijd makkelijk rondkomen zoals het nu staat. Anders kan ik maar beter ook de 2 wintersporten van dit jaar schrappen. Idem voor de reizen in Azie of Zuid-Amerika. Laten we dan ook maar de festivals en andere weekendjes die ik niet op de bank zit schrappen. Idealiter de TV, netwerkapparatuur etc ook de deur uit, want die ~2500 kWh per jaar kan ook wel omlaag.

[ Voor 24% gewijzigd door Paprika op 11-02-2024 13:44 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:21
Niet iedereen maakt dezelfde keuzes. Wat past voor de een is een gruwel voor de ander. En zo kan ik nog wel wat stellingen plaatsen die aangeven dat je vooral moet doen waar je je het prettigst bij voelt. Zolang @Paprika het kan betalen is het toch prima dat hij in zijn eentje meer dan 1000 euro per maand uitgeeft aan eten? Natuurlijk kan hij leren om goedkoop te koken, maar als je dat niet leuk vindt koop je dus keuzevrijheid met die 1000 euro. Keuze om je leven in te richten zoals jij dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

NicoHF schreef op zondag 11 februari 2024 @ 02:26:
[...]

Precies! Een zak snoep en je zit er ook zo aan.
Calorieën zeggen niet zoveel.
Over het algemeen hoe gezonder en hoe meer calorieën hoe duurder
ik eet gewoon normaal en hopelijk vrij gezond, veel groenten, en weetikveel wat allemaal, en weinig frisdrank. Wel af en toe Hellofresh en een soort snack van de AH, etc. Maar verder gewoon de huis tuin en keuken groenten en noten, enzo. Minder dan 350€ als alleenstaande lijkt me erg moeilijk als je 3000 Kcal per dag nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Salvatron schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:47:
[...]

ik eet gewoon normaal en hopelijk vrij gezond, veel groenten, en weetikveel wat allemaal, en weinig frisdrank. Wel af en toe Hellofresh en een soort snack van de AH, etc. Maar verder gewoon de huis tuin en keuken groenten en noten, enzo. Minder dan 350€ als alleenstaande lijkt me erg moeilijk als je 3000 Kcal per dag nodig hebt.
Extra calorieën hoeft niet duur te zijn. Doe een schepje extra suiker in je thee, neem volle melkproducten, doe wat meer olie over je salade, koop een zakje noten enzovoort. Kan makkelijk onder de 350.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Salvatron schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:47:
[...]

Ik eet momenteel tussen de 3500 en 4000 kcal per dag en zo rond de 180gr proteïne per dag.
En was afgelopen maand €280 kwijt.
Eet alleen maar kip geen andere vlees en de kip haal ik tegenwoordig bij de Turkse slager voor €5 p/kg.
Verder eet ik veel kwark, groente, rijst gerechten, veel brood met allerlei soorten salades, jam, ei enz enz.
Eieren, melk, kwark, soorten bonen, kip, melk, havermout, proteïne poeder daar haal ik m'n protein uit.

Fruit, bananen, appels, blauwe bessen, druiven, kiwi's, peren, afwisselend.

Verder nog chocola en al het andere lekkerst maar met mate, maar dat tikt wel aan voor de calorieën.

De meeste boodschappen haal ik bij de lidl of de dirk, bonus aanbiedingen bij de ah.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:06
coinman63 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:32:
Niet iedereen maakt dezelfde keuzes. Wat past voor de een is een gruwel voor de ander. En zo kan ik nog wel wat stellingen plaatsen die aangeven dat je vooral moet doen waar je je het prettigst bij voelt. Zolang @Paprika het kan betalen is het toch prima dat hij in zijn eentje meer dan 1000 euro per maand uitgeeft aan eten? Natuurlijk kan hij leren om goedkoop te koken, maar als je dat niet leuk vindt koop je dus keuzevrijheid met die 1000 euro. Keuze om je leven in te richten zoals jij dat wilt.
Hier ben ik het absoluut mee eens.

Iedereen moet zijn eigen keuzes maken in het uitgavenpatroon. Zolang de basis betaald kan worden en iemand zichzelf door de gemaakte keuzes niet verwaarloosd, hoeft niemand een oordeel te vellen over waar een ander zijn of haar geld aan uit geeft.

Nummer 1 geeft veel geld uit aan eten en drinken
Nummer 2 steekt het liever in een auto
Nummer 3 wil in huis helemaal voldoen aan de laatste trends en geeft veel uit aan meubels en accessoires
Nummer 4 maakt graag verre reizen en trekt er meerdere keren per jaar op uit
Nummer 5 heeft een hobby waar dure attributen/benodigdheden bij horen
En nummer 6 spaart liefst zo veel mogelijk om eerder met pensioen te gaan en leeft om die reden vrij basic.

En dan zijn er nog tientallen andere opties of combinaties mogelijk. En dat is allemaal prima.

Als ik kijk naar de laatste drie maanden, dan zijn onze uitgaven aan "boodschappen" zo'n 550-600 euro per maand.
Twee volwassenen en een grote hond. Die hond kost daarbij dik 100 euro per maand aan brokken, koekjes, lekkernijen etc.

Met een prijswinnende warme bakker in het dorp kunnen we het niet laten om daar ons brood en broodjes te halen. Bij de keurslager er tegenover halen we het meeste van ons vlees. De rest bij de AH of Jumbo. Verzorgingsproducten halen we meestal bij Kruidvat in de aanbieding.
Eten bestellen/afhalen doen we 1 a 2 keer per maand en betalen we van de boodschappenrekening.

Uit eten doen we ongeveer 1x per maand, maar dat betalen we niet van de boodschappenrekening. Dat tellen we als 'uitgaan en ontspanning'.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
True schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:50:
[...]

Ik vind Perla dan wel een matig voorbeeld van huismerk van de AH. AH heeft voor veel producten ook 'echt' huismerk: voorheen euroshopper en daarna AH-basic tegenwoordig AH huismerk bijv: https://www.ah.nl/product...ing-green-zonder-koolzuur .
Tja dat is waar, AH heeft huismerk in gradaties van goedkoop naar duurder. Maar tegelijkertijd, als voor koffie Perla de enige optie is qua huismerk, dan is dat in de categorie koffie een goed vergelijk lijkt me.
aljooge schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:43:
[...]

Dat komt omdat de lidl van alle pindakaas verre weg het minste suiker heeft toegevoegd. Minder suiker is een kwestie van gewenning en door steeds veel te veel toe te voegen in bewerkte producten worden we veel te dik, dankzij de voedselindustrie.
Ik heb net de potten naast elkaar gehouden.
- LIDL Vita D'or Pindakaas stukjes pinda: Energie 638 kcal per 100 gram en 14.5g koolhydraten waarvan 8.5g suikers.
- AH Smeuïge pindakaas stukjes pinda: Energie 636 kcal per 100 gram, en 13g koolhydraten waarvan 8.5g suikers.

Is dus nagenoeg gelijk, alleen de Lidl smaakt anders (minder lekker in mijn optiek, kwestie van voorkeur).

En ik ben juist flink afgevallen de afgelopen tijd, en eet gewoon boterhammen dik belegd met deze AH pindakaas. Je moet niet in één dag een pot gaan leeg eten nee, dan word je dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
smvs schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:02:
[...]

Tja dat is waar, AH heeft huismerk in gradaties van goedkoop naar duurder. Maar tegelijkertijd, als voor koffie Perla de enige optie is qua huismerk, dan is dat in de categorie koffie een goed vergelijk lijkt me.

[...]

Ik heb net de potten naast elkaar gehouden.
- LIDL Vita D'or Pindakaas stukjes pinda: Energie 638 kcal per 100 gram en 14.5g koolhydraten waarvan 8.5g suikers.
- AH Smeuïge pindakaas stukjes pinda: Energie 636 kcal per 100 gram, en 13g koolhydraten waarvan 8.5g suikers.

Is dus nagenoeg gelijk, alleen de Lidl smaakt anders (minder lekker in mijn optiek, kwestie van voorkeur).

En ik ben juist flink afgevallen de afgelopen tijd, en eet gewoon boterhammen dik belegd met deze AH pindakaas. Je moet niet in één dag een pot gaan leeg eten nee, dan word je dik.
Ik bedoelde eigenlijk de pindakaas van de lidl zonder stukjes pinda. Zit heel veel verschil in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Als het dan toch over de pindakaas van de Lidl gaat. ;)

De 100% versie is gewoon top. En daar is ook geen suiker of extra vet/zout aan toegevoegd.
Zowel met als zonder stukjes. Wij gebruiken de fijne variant voor b.v. pindasaus te maken, en de grove variant voor op brood.
Vers gebakken stevig volkoren (desem) brood met rauwmelkse boter en 100% pindakaas; gewoonweg goddelijk. :9

Recentelijk hadden ze van die kiloemmers. 4 euro voor een kg pure pindakaas. d:)b

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

aljooge schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:07:
[...]

Extra calorieën hoeft niet duur te zijn. Doe een schepje extra suiker in je thee, neem volle melkproducten, doe wat meer olie over je salade, koop een zakje noten enzovoort. Kan makkelijk onder de 350.
het gaat om gezond eten, niet om zoveel mogelijk calorieen door allerlei rommel naar binnen te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Frame164 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:20:
[...]

Wij kunnen het ook betalen, maar ik wilde toch weten wat er precies waaraan uit ging.

Meten is weten en als je weet, kun je ook mogelijk betere keuzes maken. Wat natuurlijk niet perse hoeft te betekenen dat je minder gaat uitgeven, alleen dat je weet waaraan je het uitgeeft. Dus mocht het een keer fout gaan (leven is onvoorspelbaar), weet je ook heel snel waar je eventueel op kunt bezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
Gemiddeld per maand met 2 volwassenen en een kind van 2:

Rond de +/- 825 euro per maand aan boodschappen in supermarkten . Exclusief producten zoals luiers en verzorging.

Schrokken wel van het bedrag - maar zie ten opzichte van anderen dat dit best in lijn ligt.

Is dit zo of zitten we hoog?

We bezorgen boodschappen vanuit AH. Kunnen misschien nog wat scherper letten op bessen, dure Kiwi's etc en soms misschien maaltijden waar je meerdere dagen van kan eten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niellie41
  • Laatst online: 11:45

Niellie41

[object Object]

Wij geven ongeveer €550 per maan uit aan boodschappen. Gezin van 4 personen, waarvan 2 kinderen (6 en 4 jaar). Dit is dan alleen eten en drinken. Geen dingen van de drogist.

We eten gevarieerd. Paar keer per week vlees, maar ook vegetarisch en/of vis. Soms wat uitgebreider en soms wat simpeler.

Het gaan meestal naar de Lidl en AH, waarbij we het meeste bij de Lidl proberen te halen. Dingen die we van de Lidl niet goed of lekker vinden, halen we bij de AH. We gaan ook wel eens bij de Jumbo. Dan halen gaan we niet nog eens naar een andere winkel.

[ Voor 18% gewijzigd door Niellie41 op 07-06-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-06 12:48

[Afbeelding]
Als ik jou was zou ik eens naar ynab.com kijken. Heerlijk hoe je daar via API iedere transactie aan een categorie toe kunt wijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Nu online
Boodschappen heeft ook bij mij extra aandacht. We (2 volwassenen, 3 kids (17, 12, 9)) hebben een budget van €1250 / maand. En dat is soms best krap :X .
Is overigens inclusief verzorgingsproducten.

Eten: koolhydraat-arm, veel groenten (bij voorkeur biologisch), soms vlees, soms vegetarisch.
Met name dat groente-stuk is bij ons fors. Ik gebruik rond 1,8-2kg per maaltijd.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grassmoon
  • Laatst online: 08:13
Zo ongeveer 450 euro per maand gemiddeld. Soms uitschieters als er droge producten in bulk worden besteld zoals rijst, linzen, peulvruchten, andere maanden minder.

Voor twee volwassenen en een kind van bijna 2.

Valt mij nog mee, dit is compleet vegetarisch, soms vegan zuivel vervangers. Af en toe biologisch. Wel vaak fruit en groente selecteren op prijs ipv waar we zin in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 09:59

Agent47

I always close my contracts.

THE_BASE schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:13:
Leuk topic. Om een kort beeld te geven, hier twee persoons huishouden zonder kinderen: boodschappen zijn ongeveer 250 euro per maand. Meeste halen we wel in de aanbiedingen en daar eten we ook naar. We leven glutenvrij, dus daar zitten wel weer wat hogere kosten in.
Ik kan me niet voorstellen dat je dit red met zijn twee. Mijn vrouw en ik haalde eerder bij de Aldi boodschappen, wij redden toen net de 450-500. Nu met een kleine erbij zitten we rond de 800.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:56
Wij zijn qua budget elk jaar ophoog moeten gaan (logisch uiteraard, maar ons loon stijgt helaas niet hetzelfde).

Waar we (2 ouders, kind 4 en kind 6) eerst nog met €100 per week uitkwamen, zitten we nu al minimaal op €200 per week. Puur voedsel, geen bijzondere zaken.

En dat is al, door de laatste 3 jaren heen, met het schrappen van bepaalde A-merken, frisdranken en 1x wekelijks verse vis.

Heel erg leuk is het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 09:59

Agent47

I always close my contracts.

NeutraleTeun schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:13:
Wij zijn qua budget elk jaar ophoog moeten gaan (logisch uiteraard, maar ons loon stijgt helaas niet hetzelfde).

Waar we (2 ouders, kind 4 en kind 6) eerst nog met €100 per week uitkwamen, zitten we nu al minimaal op €200 per week. Puur voedsel, geen bijzondere zaken.

En dat is al, door de laatste 3 jaren heen, met het schrappen van bepaalde A-merken, frisdranken en 1x wekelijks verse vis.

Heel erg leuk is het niet meer.
Wij zitten op precies hetzelfde. Hier zit dan ook nog wel eens bier bij o.i.d. maar leuk is anders inderdaad.
Dan haal ik nog niet eens cola of sinas. Wij drinken alleen koffie, thee, water of de goedkope dubbel fris pakken van de AH.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:38

mwa

750 per maand (2 volwassen en 3 kinderen). Haal het meeste bij de Lidl, en kook altijd vers zonder pakjes etc. Als je dan in bulk kookt (curry, stoof, pasta, soep) kun je het vrij goedkoop houden, zeker als je eenmalig alle soorten kruiden in bulk koopt en zelf je mixes maakt (taco, pasta, bami etc etc). Vlees komt wel van de slager en vis van de visboer, want die rommel bij de Lidl eten wij niet. Overige zaken halen wij bij de AH (denk aan pasta, de pindakaas, ijsjes).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Agent47 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:07:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat je dit red met zijn twee. Mijn vrouw en ik haalde eerder bij de Aldi boodschappen, wij redden toen net de 450-500. Nu met een kleine erbij zitten we rond de 800.
En toch is het zo. De maand begint bij ons de 25e en we zitten nu op 201,65 euro. ;)

Gewoon slim inkopen en veel rijst en pasta eten.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LostInNight
  • Laatst online: 09:44
THE_BASE schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:02:
[...]

En toch is het zo. De maand begint bij ons de 25e en we zitten nu op 201,65 euro. ;)

Gewoon slim inkopen en veel rijst en pasta eten.
Ik vind het bedrag realistisch. Wij spenderen gemiddeld ongeveer 280 euro met z’n tweeën. Het uitgegeven bedrag varieert per maand, soms is het hoger en soms lager, voornamelijk afhankelijk van wanneer we voorraden inslaan. Uiteraard begrijpen wij het als mensen meer uitgeven, bijvoorbeeld omdat ze graag bepaalde (duurdere) producten consumeren.

Het komt vaak voor dat we horen dat koppels meer dan 450 euro per maand uitgeven en verrast zijn dat onze uitgaven lager zijn. Bij navraag blijkt dat uitgaven zoals de bekende Knorr Wereldgerechten, dure kruidenpotjes van Stegeman (waar ook nog eens weinig in zit), alcohol en natuurlijk het bestellen/afhalen van eten, de maandelijkse boodschappenkosten aanzienlijk verhogen. Koken is één van mijn hobby’s en we eten waar we zin in hebben. Ik kook meestal (met zelfbedachte recepten of recepten van het internet) en vermijd dure maaltijdverpakkingen, die we ook nog eens niet lekker vinden.

Uiteindelijk moeten mensen doen wat ze willen, vooral als ze het zich kunnen veroorloven, maar we vinden het hilarisch als mensen klagen dat ze te veel geld uitgeven aan boodschappen en beweren dat het niet lager kan, terwijl ze excuses hebben zoals; “we vinden boodschappen doen niet leuk”, “we houden niet van koken”, “we hebben geen zin/tijd om te koken” en vrolijk doorgaan met aankopen zoals de Knorr Wereldgerechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

LostInNight schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 00:08:
[...]
Ik vind het bedrag realistisch. Wij spenderen gemiddeld ongeveer 280 euro met z’n tweeën. Het uitgegeven bedrag varieert per maand, soms is het hoger en soms lager, voornamelijk afhankelijk van wanneer we voorraden inslaan. Uiteraard begrijpen wij het als mensen meer uitgeven, bijvoorbeeld omdat ze graag bepaalde (duurdere) producten consumeren.
Wij zitten nu ergens tussen 350 en 400 euro per maand (2 personen en dat is inclusief verzorginsproducten en zo nu en dan een Siske en Wiske en een Donald Duck special, die hakken er ook in :p). We zouden zeker lager kunnen zitten, maar daar heb ik geen zin in omdat ik dan mijn lekkere kaas van de markt bijv. niet kan halen (houden wel van oude kaas, of een heerlijke camambert of andere zachte Franse kaas, helaas zijn die producten niet de goedkoopste! Ik haal eigenlijk nooit die goedkope kaas uit de supermarkt, dan eet ik liever geen kaas...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-06 18:43
Wij zitten nu op 725/ maand gemiddeld (dit jaar tot nog toe gerekend), waarbij deze uitgaven de afgelopen jaren gestaag zijn gestegen. Hierbij zitten ook (speciaal) biertjes, soms wat wijn, maar óók BBQ en het luxere eten (broodjes/ beleg, maar ook avondeten en snacks) gedurende de vakantieperiode.
Dit is met een gezin van 4 (2 volwassenen en 2 kinderen (7 en 9), die samen per dag een half brood wegwerken. Uiteten doen we zelden, en gaat uit een aparte pot.
Om verder uit te weiden, doen we boodschappen wisselend bij AH, Jumbo en soms Lidl (moeten we verder voor rijden), maar we letten niet erg op prijzen voor groenten / vlees, we kopen en eten in die zin waar we zin in hebben. Proberen ook regelmatig iets van de 'Verspakketten' om daarmee weer wat nieuws te ontdekken qua maaltijden. Verder eten we wel wisselend tussen pasta's, AVG, Oosters, Mexicaans en zo nu en dan Pizza of Patat (of pannenkoeken).
Frisdrank drinken we nauwelijks, ik drink vooral water en soms een bakje koffie of thee, mijn vrouw idem en de kinderen vooral water en/ of Ranja.

[ Voor 39% gewijzigd door jbdeiman op 26-08-2024 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBigApple
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11-06 11:05
Toevallig deze avond eena gekeken naar welke producten wij elke maand wel meerdere keren kopen, zoals wortels, pindakaas, mayonaise, boter, brood en zo iets van 40 producten.
Hiermee gingen we kijken wat deze producten kosten gezien we 3 supermarkten in ons kleine dorp hebben een Aldi, een Dirk en een Vomar.
Voor 80% liggen de prijzen van de Vomar en Dirk ongeveer precies gelijk, met de andere producten is de Dirk net een fractie goedkoper. De Aldi is toch met veel dingen net iets duurder, wat ik niet had verwacht.

Onze aanpak nu is eigenlijk altijd naar de Dirk, mits aanbiedingen bij de vomar of aldi dusdanig zijn dat we daar naar toe gaan om die specifieke producten te halen, maar ik ga niet alleen naar de vomar om 2 zakken bospeen in de aanbiesing te halen en daarmee dan 40 cent te besparen voor 1 week, dan halen we de bospeen ook gewoon bij de dirk.

En we willen producten die langer houdbaar zijn bij aanbiedingen groter inkopen, zoals mayonaise bijvoorbeeld waar er 2 a 3 per maand doorheen gaan voortaan groter gaan inkopen. Bijvoorbeeld 10 stuks kopen in de aanbieding in plaats van 2. Normaal is de mayo die wij nemen 1,99 en in de aanbieding 0,99 en er over nadenkende moesten we dit ook met enige regelmaat buiten een aanbieding om kopen.
Als we dit met meerdere producten doen scheelt dit toch weer tientallen euros per jaar.

Volgende ronde gaan we naar huishuidartikelen en verzorginsartikelen kijken, onlineprijzen en winkelprijzen, want soms zijn aanbiedingen van de kruidvat net zo duur of duurder dan normale prijzen bij de onlinedrogist bijvoorbeeld.
Pagina: 1 ... 32 ... 34 Laatste

Let op:
Een kleine of korte reactie op een post kan uiteraard, maar probeer niet te ver af te dwalen en het bij het onderwerp te houden!