Dat jij je het niet kan voorstellen, betekent niet dat het niet haalbaar is. Maar goed, in ieder geval bedankt voor je bevestiging dat je fout zat met de hoogte van een modaal inkomen, scheelt toch weer de helft van de boodschappen.FirePuma142 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:17:
[...]
Niet om het een of ander, maar €2000 van de €5000 oftewel 40% van je totale inkomen uitgeven aan boodschappen is geen haalbare kaart voor heel veel mensen.
Vaste lasten, geen boodschappen, beslaan al rond de 50% van het besteedbaar inkomen. Plak daar nog eens 40% bij en je hebt nog 10% over. Dat past niet, echt een illusie.
Als je het over twee keer modaal hebt, moet je natuurlijk niet het netto salaris keer twee doen, maar het bruto salaris.GioStyle schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:28:
[...]
Het heeft vooral met niet willen te maken.
Modaal inkomen in 2022 is €38.500. Dat is bruto per maand €3200, netto €2500. Twee keer modaal inkomen is €5000 netto.
3200 bruto x 2 = 6400 bruto, daar blijft geen 5000 euro van over netto, maar zo'n 4200 euro.
The devil is in the details.
En daarbij gaan we er ook vanuit dat vakantiegeld per maand betaald wordt?
Jaarsalaris deel je toch door 13 en niet door 12?
Jaarsalaris deel je toch door 13 en niet door 12?
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Waarom?Hahn schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:00:
[...]
Als je het over twee keer modaal hebt, moet je natuurlijk niet het netto salaris keer twee doen, maar het bruto salaris.
3200 bruto x 2 = 6400 bruto, daar blijft geen 5000 euro van over netto, maar zo'n 4200 euro.
offtopic:
Waarom in dit topic?
Waarom in dit topic?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Maar als je echt een onderbouwing wilt, sure:
quote: http://modaal-inkomen.nl/Volgens het CPB was in 2011 het bruto modale inkomen € 33.000. Minder dan € 33.000 was dus beneden modaal en meer bovenmodaal. Een inkomen van € 66.000 wordt dubbel modaal of ook wel 2x modaal genoemd.
[ Voor 39% gewijzigd door Hahn op 29-03-2023 14:14 ]
Ik lees twee keer een modaal inkomen (twee personen die elk een modaal inkomen) binnenharken en dan is het wel het netto salaris (van 1x modaal_ keer twee (mogelijk zelfs nog meer als er jonge kids in het spel zijn).Hahn schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:00:
[...]
Als je het over twee keer modaal hebt, moet je natuurlijk niet het netto salaris keer twee doen, maar het bruto salaris.
Als het gaat om één persoon met een dubbelmodaal inkomen, dan gaat het inderdaad om bruto x2, maar netto een minder grote sprong (relatief).
Goed punt, dat verklaart mogelijk een boel.Mijre schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:16:
[...]
Ik lees twee keer een modaal inkomen (twee personen die elk een modaal inkomen) binnenharken en dan is het wel het netto salaris (van 1x modaal_ keer twee (mogelijk zelfs nog meer als er jonge kids in het spel zijn).
Als het gaat om één persoon met een dubbelmodaal inkomen, dan gaat het inderdaad om bruto x2, maar netto een minder grote sprong (relatief).
@FirePuma142 had het volgens mij over dubbelmodaal met 4000 euro netto. Als @GioStyle het over 2x een modaal salaris had, want 2 mensen verdienen allebei modaal, dan is 5000 euro óók correct. Maar dan hadden jullie het niet over hetzelfde.
[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 29-03-2023 14:22 ]
OepsFirePuma142 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:15:
[...]
Grutto.com denk ik. Grutto.nl is van de vogelbescherming
I have stability. The ability to stab.
Wat @Hahn zegt: In je eentje dubbel modaal verdienen of met zijn tweeën, scheelt ook ongeveer dat bedragGioStyle schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 13:53:
[...]
Dat jij je het niet kan voorstellen, betekent niet dat het niet haalbaar is. Maar goed, in ieder geval bedankt voor je bevestiging dat je fout zat met de hoogte van een modaal inkomen, scheelt toch weer de helft van de boodschappen.
Qua haalbaarheid, je kunt er het Nibud op na slaan. Grofweg 90% kwijt zijn aan je vaste lasten plus boodschappen, laat slechts 10% over voor brandstof, kleding, uitjes, sparen, etcetera. Het is gewoon niet realistisch.
Ik hoor graag waarom je 40% van het totaal besteedbaar inkomen aan slechts boodschappen wel realistisch dan wel haalbaar vindt.
[ Voor 3% gewijzigd door FirePuma142 op 29-03-2023 14:59 ]
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Coop wordt/is Plus, mss dat ze dat al hebben meegenomen.Anoniem: 374460 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:08:
[...]
Precies. En Coop zit er volgens mij ook niet bij. Heeft ook wel behoorlijk aantal winkels nog. Dus dit onderzoek slaat eigenlijk nergens op, als de helft van de ketens niet mee doet.
De Spar mist ook nog trouwens. Die is sowieso duurder dan de Plus.
[ Voor 8% gewijzigd door Dwarlorf op 29-03-2023 15:47 ]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Laat ik ook eens een duit in het zakje doen.
Gezinssamenstelling : 2 volwassenen
Huisdieren : Geen
Eetpatroon : Gezond, en +- 4x per week vega.
Boodschappen: Wekelijks (bij de Lidl, enkele zaken bij de AH).
Uitgaven:
2018: € 354,52 per maand
2019: € 349,49 per maand
2020: € 336,24 per maand
2021: € 390,18 per maand
2022: € 462,37 per maand
2023: € 499,34 per maand
Ik hou al jaren alle uitgaven van ons bij. Bovenstaande is het gemiddelde per maand voor dat jaar. De inflatie is goed zichtbaar. Disclaimers: dit zijn alle uitgaven die wij doen in supermarkten (inclusief drogmetica en nonfood, exclusief uiteten (wat we zeer sporadisch doen)). We kopen louter huismerken. Drinken geen frisdrank, slechts water, koffie, thee en soms limonade. Daarentegen ben ik een relatief grote eter. Mijn onderhoud is ongeveer 3600kcal (de hoeveelheid om niet af te vallen en niet aan te komen).
Als we extreem ons best doen zouden we hier nog iets af kunnen schaven als we alle franjes eraf halen (geen chipje meer in het weekend, etc.). Maar de rek is hier verder echt wel uit. Ik kijk daarom met bewondering naar de tweakers die hier nog significant onder zitten.
Uitgaven:
Ik hou al jaren alle uitgaven van ons bij. Bovenstaande is het gemiddelde per maand voor dat jaar. De inflatie is goed zichtbaar. Disclaimers: dit zijn alle uitgaven die wij doen in supermarkten (inclusief drogmetica en nonfood, exclusief uiteten (wat we zeer sporadisch doen)). We kopen louter huismerken. Drinken geen frisdrank, slechts water, koffie, thee en soms limonade. Daarentegen ben ik een relatief grote eter. Mijn onderhoud is ongeveer 3600kcal (de hoeveelheid om niet af te vallen en niet aan te komen).
Als we extreem ons best doen zouden we hier nog iets af kunnen schaven als we alle franjes eraf halen (geen chipje meer in het weekend, etc.). Maar de rek is hier verder echt wel uit. Ik kijk daarom met bewondering naar de tweakers die hier nog significant onder zitten.
Wij, 2 volwassenen zitten op ca. € 600 per maand en hebben 2 katten.OosterF schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:38:
Uitgaven:
Houden wel van luxe en af en toe uiteten gaan. Werken hard (zoals velen Nederlanders) en willen dus ook wel kunnen genieten zo nu en dan.
Wij hebben 'noodgedwongen' ons budget verhoogd omdat het echt heel veel moeite kost om er onder te blijven.
Budget was €650, is nu €700.
In alle eerlijkheid is €700 weer wat aan de ruime kant en proberen we nog steeds onder de €650 te blijven, maar we zitten de hele tijd er net boven (ene maand €660, andere maand €670, etc).
2 volwassenen, 2 kinderen, 2 katten.
Edit: Dit is excl uit eten, daar leggen we €20 per maand voor opzij, gaan ongeveer tweemaal per jaar uit eten.
Budget was €650, is nu €700.
In alle eerlijkheid is €700 weer wat aan de ruime kant en proberen we nog steeds onder de €650 te blijven, maar we zitten de hele tijd er net boven (ene maand €660, andere maand €670, etc).
2 volwassenen, 2 kinderen, 2 katten.
Edit: Dit is excl uit eten, daar leggen we €20 per maand voor opzij, gaan ongeveer tweemaal per jaar uit eten.
[ Voor 37% gewijzigd door anandus op 29-05-2023 11:33 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Gezinssamenstelling: 1 volwassene 1 kind (eet als een volwassene)
Huisdieren: geen
Eetpatroon: vega, makkelijk, bulk koken
Boodschappen: paar keer per week, voornamelijk Aldi, Jan Linders en Kaufland.
Gemiddeld: €350 - €400 per maand
We eten veel groente en fruit. Dit koop ik alleen in de aanbieding, met een kortingssticker of via TooGoodToGo. Houdbare waren koop ik in bulk in de aanbieding. Voor de rest zo veel mogelijk huismerk en goed prijs vergelijken. Het wordt steeds lastiger om binnen het budget te blijven..
Huisdieren: geen
Eetpatroon: vega, makkelijk, bulk koken
Boodschappen: paar keer per week, voornamelijk Aldi, Jan Linders en Kaufland.
Gemiddeld: €350 - €400 per maand
We eten veel groente en fruit. Dit koop ik alleen in de aanbieding, met een kortingssticker of via TooGoodToGo. Houdbare waren koop ik in bulk in de aanbieding. Voor de rest zo veel mogelijk huismerk en goed prijs vergelijken. Het wordt steeds lastiger om binnen het budget te blijven..
Ik vind dit echt nog wel meevallen hoor. Als ik naar mezelf kijk blijf ik hier wel onder maar ik eet gemiddeld nog geen 2000 kcal per dag. Eerder 1500-1800 en koop daarnaast geen koek, snoep en chips meer.OosterF schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:38:
Uitgaven:
Dus qua boodschappen blijft dan alleen wat koffie, 1 brood en 3x eten koken over per week. Ja dat red ik wel voor 50 euro in de week😊. Als jullie al het dubbele eten dan vind ik 100 euro per week met de huidige prijzen echt wel netjes.
HD4Life @ Full-HD
Hier eerst twee personen en sinds 2021 met drie. Wij werken met budgetten, die waren alsvolgt:
2019: 325
2020: 350
2021: 400*
2022: 400*
2023: 450*
Ik kan in de balans zien dat we daar bepaalde jaren meer of minder moeite mee hadden. 2021 ging vaak wel goed terwijl 2022 te weinig was. Omdat we ook met een verhuizing bezig waren hebben we besloten de budgetten even te laten voor wat het was.
2023 is eigenlijk ook te laag. Dat komt omdat we ook een uitjes budget hebben waar we voorheen nog regelmatig van gingen eten (restaurant of bestellen). Dan eet je die dagen dus niet thuis. Hedendaags doen we dat niet meer. Ik vind het belachelijk om 60, 70 of zelfs 80 euro kwijt te zijn voor een keertje uiteten. Daar ben ik nu helemaal klaar mee. Bij eten bestellen net zo. Vroeger waren we klaar voor 20 euro, nu zit je al snel boven 30 euro. Ze zoeken het maar uit, we koken zelf wel. Nadeel is dat je dus ipv 6 keer week de gehele week kookt en het boodschappenbudget dus wederom te krap is.
* Note: dingen als luiers worden betaald uit het babybudget. Dat valt hier niet bij de boodschappen. De gewone dingen van de drogisterij zitten wel in het boodschappenbudget. Dus naast eten kopen we van dat geld ook zeep, paracetemol etc.
Onze dieren hebben een eigen potje. Ook handig om alvast gespaard te hebben voor de dierenarts. Een bezoekje blijft altijd pijnlijk voor de portemonnee, maar gelukkig is er voor gespaard.
2019: 325
2020: 350
2021: 400*
2022: 400*
2023: 450*
Ik kan in de balans zien dat we daar bepaalde jaren meer of minder moeite mee hadden. 2021 ging vaak wel goed terwijl 2022 te weinig was. Omdat we ook met een verhuizing bezig waren hebben we besloten de budgetten even te laten voor wat het was.
2023 is eigenlijk ook te laag. Dat komt omdat we ook een uitjes budget hebben waar we voorheen nog regelmatig van gingen eten (restaurant of bestellen). Dan eet je die dagen dus niet thuis. Hedendaags doen we dat niet meer. Ik vind het belachelijk om 60, 70 of zelfs 80 euro kwijt te zijn voor een keertje uiteten. Daar ben ik nu helemaal klaar mee. Bij eten bestellen net zo. Vroeger waren we klaar voor 20 euro, nu zit je al snel boven 30 euro. Ze zoeken het maar uit, we koken zelf wel. Nadeel is dat je dus ipv 6 keer week de gehele week kookt en het boodschappenbudget dus wederom te krap is.
* Note: dingen als luiers worden betaald uit het babybudget. Dat valt hier niet bij de boodschappen. De gewone dingen van de drogisterij zitten wel in het boodschappenbudget. Dus naast eten kopen we van dat geld ook zeep, paracetemol etc.
Onze dieren hebben een eigen potje. Ook handig om alvast gespaard te hebben voor de dierenarts. Een bezoekje blijft altijd pijnlijk voor de portemonnee, maar gelukkig is er voor gespaard.
Toevoeging:
Dat is dus een gemiddelde stijging van ruim 8% per jaar.
Mijn salaris is de afgelopen jaren niet gestegen. Er wordt al een jaar meer geld beloofd, maar door allerlei dingen is dat er nog niet van gekomen... Wel heb ik een keer een bonus gehad, dat was wel prettig.
Dat is dus een gemiddelde stijging van ruim 8% per jaar.
Mijn salaris is de afgelopen jaren niet gestegen. Er wordt al een jaar meer geld beloofd, maar door allerlei dingen is dat er nog niet van gekomen... Wel heb ik een keer een bonus gehad, dat was wel prettig.
2023 is voorbij, ik heb even de tijd genomen om onze gezamenlijke rekening door de molen te halen qua kosten.
Mijn partner kijkt wekelijks naar de aanbiedingen bij de lokale supermarkten en wij slaan voorraad in van producten die we sowieso gebruiken en houdbaar zijn (bijv. wasmiddel, appelmoes) en voor kipfilet, rundergehakt en bijv. varkenshaas halen we dit indien mogelijk in de aanbieding en vriezen dit in porties in. Hierdoor zitten wij met bijv. kipfilet op €1,75 (200gr) voor één maaltijd voor twee personen.
Als ik de boodschappen extrapoleer naar alle dagen in het jaar kom ik uit op ~€ 490 voor twee personen per maand. NIBUD (via link) zegt dat voor ons het € 16,16 minimaal moet kosten voor gezonde voeding. Wij zitten daar met € 16,11 strak onder.
Al met al komen wij uit op:
Wij kunnen dit gelukkig confortable betalen. Wij letten niet echt bewust op kosten van bovenstaande zaken anders dan dat we een beetje selectief aanbiedingen inslaan. Ik ben positief verrast hoe scherp wij op de NIBUD kostenraming zitten.
NIBUD heeft voor ons trouwens in inflatie van 6,38% zie:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Mijn partner kijkt wekelijks naar de aanbiedingen bij de lokale supermarkten en wij slaan voorraad in van producten die we sowieso gebruiken en houdbaar zijn (bijv. wasmiddel, appelmoes) en voor kipfilet, rundergehakt en bijv. varkenshaas halen we dit indien mogelijk in de aanbieding en vriezen dit in porties in. Hierdoor zitten wij met bijv. kipfilet op €1,75 (200gr) voor één maaltijd voor twee personen.
Als ik de boodschappen extrapoleer naar alle dagen in het jaar kom ik uit op ~€ 490 voor twee personen per maand. NIBUD (via link) zegt dat voor ons het € 16,16 minimaal moet kosten voor gezonde voeding. Wij zitten daar met € 16,11 strak onder.
Al met al komen wij uit op:
Gem. maandelijkse kosten /2 pers | Kosten |
---|---|
Boodschappen | € 436,42 |
Huishoudelijk | € 58,42 |
Sub-totaal | € 494,83 |
Uiteten e.d. | € 154,17 |
Totaal | € 649,00 |
Wij kunnen dit gelukkig confortable betalen. Wij letten niet echt bewust op kosten van bovenstaande zaken anders dan dat we een beetje selectief aanbiedingen inslaan. Ik ben positief verrast hoe scherp wij op de NIBUD kostenraming zitten.
NIBUD heeft voor ons trouwens in inflatie van 6,38% zie:
True schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:56:
Nibud zegt 15,19€ voor ons twee als minimum per dag: https://www.nibud.nl/onde...delijke-uitgaven/#Voeding ('Dagelijkse minimale kosten voor voeding per persoon')
Gezinssamenstelling: 2 volwassenen, 2 puberdochters en 2 katten.
Boodschappen zijn pakweg 150 EUR per week. Voornamelijk Aldi en Rossman in Duitsland (bijna alles goedkoper) en Lidl in Nederland. Brood van bij de Jumbo. We zijn wat minder vlees gaan eten bij de warme maaltijd.
Boodschappen zijn pakweg 150 EUR per week. Voornamelijk Aldi en Rossman in Duitsland (bijna alles goedkoper) en Lidl in Nederland. Brood van bij de Jumbo. We zijn wat minder vlees gaan eten bij de warme maaltijd.
Gezinssamenstelling:
2 volwassenen, 2 kleine kids (2.5 & 5.5) en 1 kat.
Per week besteden wij gemiddeld €117,86.
Wij eten geen vlees en nauwelijks vleesvervangers. Wel eten wij minimaal 2x per week vis. Wij kopen veelal de boodschappen bij de Nettorama en halen voorraad artikelen bij de Lidl. Afhankelijk van het recept, is vis de hoofdsmaakmaker of niet, halen we onze vis bij de visboer of gewoon uit de diepvries.
De luiers tel ik niet mee, maar die halen we eens per half jaar in Duitsland bij de Rossman, scheelt al gauw tot 65% tov bijvoorbeeld Kruidvat eigen merk.
2 volwassenen, 2 kleine kids (2.5 & 5.5) en 1 kat.
Per week besteden wij gemiddeld €117,86.
Wij eten geen vlees en nauwelijks vleesvervangers. Wel eten wij minimaal 2x per week vis. Wij kopen veelal de boodschappen bij de Nettorama en halen voorraad artikelen bij de Lidl. Afhankelijk van het recept, is vis de hoofdsmaakmaker of niet, halen we onze vis bij de visboer of gewoon uit de diepvries.
De luiers tel ik niet mee, maar die halen we eens per half jaar in Duitsland bij de Rossman, scheelt al gauw tot 65% tov bijvoorbeeld Kruidvat eigen merk.
Hier in België voor de eerste keer naar de Jumbo geweest, verrast hoe goedkoop de Jumbo is !
Cat linux.txt
AH ook, is omdat ze aan het stunten zijn voor marktaandeel of om concurrenten te laten vallen (vooral AH, is een beetje een herhaling van zetten van destijds tegen Edah en Konmar in Nederland (zelfs de Coca Cola die niet in de schappen ligt is weer voorbij gekomen). Lidl wordt ondertussen steeds duurder, wij doen nog altijd boodschappen bij Lidl. Maar ik vraag me af of we niet beter naar een andere supermarkt kunnen gaan.Gemmeke schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:57:
Hier in België voor de eerste keer naar de Jumbo geweest, verrast hoe goedkoop de Jumbo is !
Wij zitten nu tussen de 40 en 50 euro trouwens voor twee personen. Kopen voor vlees meestal wat in de aanbieding is, seizoensgroenten, wat dingen uit de Lidl app, een keer per week vis en een keer per week tofu (mijn vrouw wil dat, ik heb liever een stukje kip
[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 16-01-2024 08:33 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Leuk dat dit topic weer boven komt drijven!
Hier een gezin met 2 volwassen en 3 kinderen (5, 7 en 9 jaar).
In de Rabo app heb je "Jouw terugblik op 2023!"
Een kleine greep uit mijn terugblik:
Verder halen we in het weekend voor de kinderen wat vis bij de visboer (+/- 25 euro / week), met name de vis is afgelopen 2 jaar wel echt significant duurder geworden.
Ook halen we graag in het weekend een lekker smeerseltje van een traiteur en dat loopt ook al wel gauw naar enkele tientjes per keer dat we wat halen.
Ach, als je alles op een hoop gooit lijkt het altijd veel
*)de categorieën voor huur/hypotheek, verzorging & gezondheid, eigen rekening, sparen & beleggen, overige betaalverzoeken en credit card zijn uitgesloten.
Een kleine greep uit mijn terugblik:
- in de top 5 grootste uitgaven* staat op #4 boodschappen met een bedrag van € 9.964
- dit bedrag hebben we in 526 keer uitgegeven
- een kleine € 830 per maand uitgegeven aan boodschappen
- gemiddeld 18,95 per keer uitgegeven aan boodschappen
Verder halen we in het weekend voor de kinderen wat vis bij de visboer (+/- 25 euro / week), met name de vis is afgelopen 2 jaar wel echt significant duurder geworden.
Ook halen we graag in het weekend een lekker smeerseltje van een traiteur en dat loopt ook al wel gauw naar enkele tientjes per keer dat we wat halen.
Ach, als je alles op een hoop gooit lijkt het altijd veel
*)de categorieën voor huur/hypotheek, verzorging & gezondheid, eigen rekening, sparen & beleggen, overige betaalverzoeken en credit card zijn uitgesloten.
Bij mij is het maandelijks +/- 300 euro, soms 20/25 euro meer, soms iets minder. (1 persoons huishouden)
Dit is echter enkel voeding en drinken van de supermarkt. Alle huishoudelijke dingen + etentjes buiten de deur etc zitten daar nog niet bij.
Dit is echter enkel voeding en drinken van de supermarkt. Alle huishoudelijke dingen + etentjes buiten de deur etc zitten daar nog niet bij.
[ Voor 5% gewijzigd door ReVision. op 16-01-2024 09:37 ]
hoi
Twee personen in huis waarvan er één een aantal allergieën heeft en andere 'lastigheden' met eten (bijv geen Jonagold, maar enkel Pink Lady appels kunnen eten, dagelijks eiwitshakes, suikervrije chocolade enz). Ik ben zelf allergisch voor vegan
Frisdrank drinken we amper, en alcohol zeer weinig.
Afgelopen jaar zaten we op 325 euro per maand aan boodschappen gezamenlijk. Dit is inc af te toe uit eten, inc drogist en schoonmaakartikelen en inc de boodschappen voor een feestje/verjaardag thuis. Vlees komt van de slager.
We koken en eten gezond. Dus bijna geen vet varkensvlees, maar wel rund, vis en kip. Veel groente, weinig blikjes. Veel knoflook
en veel kruiden die vaak bij de toko gehaald worden en dagelijks vers fruit. Geen 'goedkoop' eten (bijv enkel suikervrije appelmoes, ipv die kilopotten van een kwartje), en de noten/zaden/pinda's komen bij de notenboer vandaan (ook al snel 100 kilo per jaar)
Het inkopen doen we heel erg scherp. Bij houdbare aanbiedingen wordt een schap leeggetrokken. Ik ga naar een grootslager waar ik in één keer 20 kilo vlees haal en kook vaak in bulk (dus een grote pan met 3 kilo pasta) waardoor we niet dagelijks hoeven te koken.
Maar op die manier is het dus goed te doen om voor minder dan 5.50 euro pppd goed en gezond te eten, zelfs wanneer er speciale/dure dieetwensen zijn om rekening mee te houden, en zelf wanneer er af en toe uit eten wordt gegaan.
Wat voor mij echt een eye opener is dat is het gebruik van een keukenweegschaal. We eten exact 1.000 gram aan avondeten samen. (450en 550 gram pp) Alles meer dan dat is zonde om te maken, en is dus indirect afval. Zou ik 1.2 kilo avondeten maken, en we eten wat we nodig hebben dan blijft er 200 gram over aan eten wat niet nodig/nuttig is. Ofwel, er is dan 200 gram teveel gemaakt, dus er is 2/12 = 16% teveel gekookt, en het eten is dus 16% te veel, en 16% te duur!
Door standaard met een weegschaal te koken is er nooit te weinig, en is er nooit teveel, en kan er vrij gemakkelijk best veel bespaard worden met het koken.
Afgelopen jaar zaten we op 325 euro per maand aan boodschappen gezamenlijk. Dit is inc af te toe uit eten, inc drogist en schoonmaakartikelen en inc de boodschappen voor een feestje/verjaardag thuis. Vlees komt van de slager.
We koken en eten gezond. Dus bijna geen vet varkensvlees, maar wel rund, vis en kip. Veel groente, weinig blikjes. Veel knoflook
Het inkopen doen we heel erg scherp. Bij houdbare aanbiedingen wordt een schap leeggetrokken. Ik ga naar een grootslager waar ik in één keer 20 kilo vlees haal en kook vaak in bulk (dus een grote pan met 3 kilo pasta) waardoor we niet dagelijks hoeven te koken.
Maar op die manier is het dus goed te doen om voor minder dan 5.50 euro pppd goed en gezond te eten, zelfs wanneer er speciale/dure dieetwensen zijn om rekening mee te houden, en zelf wanneer er af en toe uit eten wordt gegaan.
Wat voor mij echt een eye opener is dat is het gebruik van een keukenweegschaal. We eten exact 1.000 gram aan avondeten samen. (450en 550 gram pp) Alles meer dan dat is zonde om te maken, en is dus indirect afval. Zou ik 1.2 kilo avondeten maken, en we eten wat we nodig hebben dan blijft er 200 gram over aan eten wat niet nodig/nuttig is. Ofwel, er is dan 200 gram teveel gemaakt, dus er is 2/12 = 16% teveel gekookt, en het eten is dus 16% te veel, en 16% te duur!
Door standaard met een weegschaal te koken is er nooit te weinig, en is er nooit teveel, en kan er vrij gemakkelijk best veel bespaard worden met het koken.
[ Voor 18% gewijzigd door Theo op 16-01-2024 13:52 ]
7400 Wp op het dak
Begrijp eigenlijk nooit waarom er mensen zijn die elke dag boodschappen doen, ik zou er stapelgek van wordenBastaRhymez schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:01:
Leuk dat dit topic weer boven komt drijven!
Een kleine greep uit mijn terugblik:Omgerekend hebben we dus ongeveer:
- in de top 5 grootste uitgaven* staat op #4 boodschappen met een bedrag van € 9.964
- dit bedrag hebben we in 526 keer uitgegeven
Grootste kostenpost zal wel ons (bijna) dagelijks bezoek aan de Zaanse grootgrutter zijn
- een kleine € 830 per maand uitgegeven aan boodschappen
- gemiddeld 18,95 per keer uitgegeven aan boodschappen
![]()
Ach, als je alles op een hoop gooit lijkt het altijd veel![]()
Ik heb jaarlijks nu in dezelfde app trouwens 7112 euro staan (gezin met 2 kinderen van 13 en 15). Maar dan uitgegeven in 121 keer
- een kleine € 592 € 7112 per maand uitgegeven aan boodschappen
- gemiddeld 58,77 per keer uitgegeven aan boodschappen
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Gezin met 5 man en een berg huisdieren.
Het valt ons zeker op dat de kosten voor boodschappen de afgelopen 2 jaar zeker gestegen zijn.
Voornamelijk de grootte van de verpakkingen die krimpen maar kosten hetzelfde blijven.
Of grotere verpakkingen welke uiteindelijk per gram duurder uitkomen.
We doen onze boodschappen deels online, deels duitsland en deels bij de lidl, aldi, jumbo en bij uitzondering bij de AH.
voor ons zitten ze allemaal op 1 lijn dus makkelijk langs te gaan.
We kopen ons vlees maandelijks in via een online super. Daar kopen we diepvriesvlees.
Dit is vaak kip, rund en vis. We weten uit ervaring wat er per maand zo een beetje door gaat.
Rond de 100 euro zal dit zijn.
Groenten halen we diepvries of vers, afhankelijk van gerecht wekelijks.
We bepalen als gezin wat we per week koken, en kopen dat in, rekening houdend met de acties welke er zijn.
Vaak zitten we dan op de 55 a 75 euro de week. Dit is ontbijt, lunch en diner.
Daarop zit een 25 a 30 voor snacks, frisdrank enz.
Duitsland is voor ons tanken en drogisterij plus zaken als melk, ontbijtgranen en vaak ook wel de acties voor vlees of dier spul. rond de 200 de maand.
totaal zitten wij incl diervoer tussen de 450 a 600 de maand, afhankelijk van acties en verjaardagen in de maand (dan pakken we wat meer uit).
dat is een 100 euro mee als vorig jaar.
Het valt ons zeker op dat de kosten voor boodschappen de afgelopen 2 jaar zeker gestegen zijn.
Voornamelijk de grootte van de verpakkingen die krimpen maar kosten hetzelfde blijven.
Of grotere verpakkingen welke uiteindelijk per gram duurder uitkomen.
We doen onze boodschappen deels online, deels duitsland en deels bij de lidl, aldi, jumbo en bij uitzondering bij de AH.
voor ons zitten ze allemaal op 1 lijn dus makkelijk langs te gaan.
We kopen ons vlees maandelijks in via een online super. Daar kopen we diepvriesvlees.
Dit is vaak kip, rund en vis. We weten uit ervaring wat er per maand zo een beetje door gaat.
Rond de 100 euro zal dit zijn.
Groenten halen we diepvries of vers, afhankelijk van gerecht wekelijks.
We bepalen als gezin wat we per week koken, en kopen dat in, rekening houdend met de acties welke er zijn.
Vaak zitten we dan op de 55 a 75 euro de week. Dit is ontbijt, lunch en diner.
Daarop zit een 25 a 30 voor snacks, frisdrank enz.
Duitsland is voor ons tanken en drogisterij plus zaken als melk, ontbijtgranen en vaak ook wel de acties voor vlees of dier spul. rond de 200 de maand.
totaal zitten wij incl diervoer tussen de 450 a 600 de maand, afhankelijk van acties en verjaardagen in de maand (dan pakken we wat meer uit).
dat is een 100 euro mee als vorig jaar.
Nondeju, daar kan je goed van eten.psy schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:58:
[...]
- een kleine € 7112 per maand uitgegeven aan boodschappen
- gemiddeld 58,77 per keer uitgegeven aan boodschappen
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
@TheoTheo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:47:
Wat voor mij echt een eye opener is dat is het gebruik van een keukenweegschaal. We eten exact 1.000 gram aan avondeten samen. (450en 550 gram pp)
Hoe doe je dit
Alles bij elkaar wegen, dus aardappels + groente + vlees?
en wat al je 1 keer honger hebt, kun je niet even wat extra eten
Dit vind ik ook een interessante manier van afmeten. Gewicht is toch niet een constante factor in eten? 1000 gram hutspot is heel wat anders dan 1000 gram noedelsoep, zowel calorisch als op je bord.Theo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:47:
Wat voor mij echt een eye opener is dat is het gebruik van een keukenweegschaal. We eten exact 1.000 gram aan avondeten samen. (450en 550 gram pp)
Je hebt toch honger vóórdat je gaat eten of als je aan het koken bent? Dan weeg je toch gewoon meer?JAN-B schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:15:
[...]
@Theo
Hoe doe je dit![]()
Ik kook hier vaak voor 2 dagen voor 2 personen, als er dan tekort is in de bakjes vul ik dat aan met een soepje of broodje. Of als het echt te weinig is, dan is het een aanvulling op mijn lunch de dag erna.
Niets afwegen, grof inschatten en ik gooi nóóit eten weg.
Niets afwegen, grof inschatten en ik gooi nóóit eten weg.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
1kg aan frikandellen! Of 1kg aan wortels....Lapa schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:41:
[...]
Dit vind ik ook een interessante manier van afmeten. Gewicht is toch niet een constante factor in eten? 1000 gram hutspot is heel wat anders dan 1000 gram noedelsoep, zowel calorisch als op je bord.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Nee, hij schrijft dat ze samen elke dag Exact 1000 gr eten;True schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:41:
Je hebt toch honger vóórdat je gaat eten of als je aan het koken bent? Dan weeg je toch gewoon meer?
dan zou hij zich niet aan zijn eigen afspraak houden
700-750 per maand. 2 volwassene, 1 baby en 3 katten.
Dit is inclusief alles. Bier, lekkers op tafel in het weekend, vlees, kattenvoer, kattengrit, brood, shampoo etc.
Kan het beter? Absoluut. Leef ik? Ja.
Wij gaan dit jaar iets beter op de boodschappen letten qua aanbiedingen. Daarentegen eten we wel waar we zin in hebben. Ik heb vrienden die eten alleen wat in de aanbieding is en die sturen elke week op wat ze besparen. Erg knap dat ze dat volhouden ( vind ik) maar wel kwijlend naar mijn bord kijken als ik er een biefstuk op heb liggen..
Dit is inclusief alles. Bier, lekkers op tafel in het weekend, vlees, kattenvoer, kattengrit, brood, shampoo etc.
Kan het beter? Absoluut. Leef ik? Ja.
Wij gaan dit jaar iets beter op de boodschappen letten qua aanbiedingen. Daarentegen eten we wel waar we zin in hebben. Ik heb vrienden die eten alleen wat in de aanbieding is en die sturen elke week op wat ze besparen. Erg knap dat ze dat volhouden ( vind ik) maar wel kwijlend naar mijn bord kijken als ik er een biefstuk op heb liggen..
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Het maakt niet uit wat je doet, je doet het toch nooit goedJAN-B schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:15:
[...]
@Theo
Hoe doe je dit![]()
Ik heb in de loop der jaren gemerkt dat wanneer je 'op gevoel' gaat koken je makkelijk teveel maakt omdat je bang bent dat het te weinig is. Ook verschuift de hoeveelheid dat ik maakte per maaltijd heel langzaam naar boven.
Kook je op gevoel dan kook ik vrij snel te veel. Kook je op Kcal per maaltijd dan wordt het een lastige puzzel. Maar met koken zit ik snel op 100 tot 125 Kcal per 100 gram aan bereid eten. Soep, pizza en afhaal zijn uitgezonderd, maar deze worden ook niet gewogen.
Dus of ik nu piepers met sperzieboontjes kook, een spinazie ovenschotel of ik maak een pasta/lasagna, over het algemeen zit ik redelijk rond die 100-125 Kcal/100 gram voor het eten. Hiermee kan ik dus ook koken om uit te komen op exact een kilo voor ons samen.
Die 1.000 gram is ook niet uit de lucht komen vallen, dat is ook zo gegroeid. Ik merkte dat wanneer ik 500 gram aan avondeten had (verschillende maaltijden) ik dat net niet voldoende vond. Met 550 gram aan avondeten merk ik dat dit altijd voor mij afdoende is. Voor m'n vriendin soortgelijk; 550 gram is echt teveel voor haar, terwijl 450 gram voor haar de sweet spot is tussen 'niet te weinig' en 'niet te veel'.
Kook je op gevoel dat kook je vaak te veel (dus teveel gekookt, en zinloos teveel uitgegeven voor het avondeten). Kook je met een weegschaal is de energie inname niet consistent. Dus het maakt niet uit wat je doet, beide is niet 100% ideaal. Ik kies er dan voor om iets consistent te doen en voorspelbaar te zijn, en dus altijd op 450 en 550 gram aan avondeten uit te komen zodat er nooit teveel wordt gekookt (en we ook niet overeten/volproppen)
Het gebeurt zeker dat we soms meer willen/moeten eten. Dan wordt het met koken ook aangepast. Na een middag sporten wordt er dan bijv 1.2 kg aan eten gemaakt. Maar in de basis is 1.000 gram aan avondeten voor ons samen genoeg.
En mocht blijken dat het eten niet voldoende is? Dan doe ik wat iedereen doet in zo'n geval; een snack pakken.
Maar doordat we dus koken met een weegschaal is het heel makkelijk om voorspelbaar te zijn. Het is op voorhand helder wat we aan boodschappen exact nodig hebben en kopen (en koken) enkel wat we nodig hebben zonder teveel te kopen. Alles dat je teveel kookt (en koopt) is zonde van moeite, geld, milieu en je eigen gewicht/gezondheid.
Stukje Lean/Six Sigma toegepast; de zeven soorten afval (het Engelse waste is hier en betere bewoording voor) die afgekort worden met 'Tim Wood'; de 'O' staat voor Overproductie. En dat wil je dus ook thuis procesmatig (en dus structureel) tegengaan. Hiertoe moet je productieproces (lees: het koken) dus worden afgestemd om geen verliezen te hebben..
7400 Wp op het dak
In Nederland is de Jumbo schrikbarend duur geworden.Gemmeke schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 07:57:
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Het is bij ons gewoon een kwestie van luiheid en onvoldoende vooruit plannen... Het makkelijkste is dan om op de dag zelf even op de terugweg (we rijden er echt letterlijk langs op weg naar huis, dus de enige "omweg" is het parkeervak) te stoppen en te kiezen waar we op dat moment zin in hebbenpsy schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:58:
[...]
Begrijp eigenlijk nooit waarom er mensen zijn die elke dag boodschappen doen, ik zou er stapelgek van wordenKost me teveel brandstof en vooral tijd.
[...]
We proberen met vlagen ook wel eens weekboodschappen te doen, maar zowel wij als de kinderen, vinden brood uit de vriezer echt minder lekker... En met 3 kinderen gaat er bijna dagelijks een brood doorheen (ik neem mijn eigen boterhammetjes mee naar het werk). Gevolg: we moeten sowieso om de dag minimaal boodschappen doen, want brood ouder dan 2 dagen is ook niet lekker meer...
Ik ben er ook zeker van overtuigd, dat als we niet dagelijks boodschappen doen, we veel minder zullen uitgeven! Aangezien we er zo makkelijk binnen stappen, dan is het toch nog even dit mee, en dat is ook wel lekker/handig en voor je het weet heb je te veel in je karretje zitten...
Aan de andere kant, we kunnen het missen en we liggen er (financieel) niet wakker van. Zouden we wel op de centen moeten letten, dan weet ik wel dat de boodschappen het eerste is waar we redelijk eenvoudig kunnen besparen!
Koop een broodbakmachine. Meel en gedroogde gist kan je lang goed houden, heb je elke dag een verse die je ‘s nachts op de timer bakt en er even een paar minuten onder het koken de ingrediënten in het blik doet. hoef je niet elke dag naar de supermarkt en het is gewoon lekker 😋BastaRhymez schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:09:
[...]
Het is bij ons gewoon een kwestie van luiheid en onvoldoende vooruit plannen... Het makkelijkste is dan om op de dag zelf even op de terugweg (we rijden er echt letterlijk langs op weg naar huis, dus de enige "omweg" is het parkeervak) te stoppen en te kiezen waar we op dat moment zin in hebben![]()
We proberen met vlagen ook wel eens weekboodschappen te doen, maar zowel wij als de kinderen, vinden brood uit de vriezer echt minder lekker... En met 3 kinderen gaat er bijna dagelijks een brood doorheen (ik neem mijn eigen boterhammetjes mee naar het werk). Gevolg: we moeten sowieso om de dag minimaal boodschappen doen, want brood ouder dan 2 dagen is ook niet lekker meer...
Ik ben er ook zeker van overtuigd, dat als we niet dagelijks boodschappen doen, we veel minder zullen uitgeven! Aangezien we er zo makkelijk binnen stappen, dan is het toch nog even dit mee, en dat is ook wel lekker/handig en voor je het weet heb je te veel in je karretje zitten...
Aan de andere kant, we kunnen het missen en we liggen er (financieel) niet wakker van. Zouden we wel op de centen moeten letten, dan weet ik wel dat de boodschappen het eerste is waar we redelijk eenvoudig kunnen besparen!
Ja vers brood IS ook lekker... daar moet ik je gelijk in geven 👍🏻BastaRhymez schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:09:
[...]
Het is bij ons gewoon een kwestie van luiheid en onvoldoende vooruit plannen... Het makkelijkste is dan om op de dag zelf even op de terugweg (we rijden er echt letterlijk langs op weg naar huis, dus de enige "omweg" is het parkeervak) te stoppen en te kiezen waar we op dat moment zin in hebben![]()
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Single, geen huisdieren, eet waar mogelijk gezond en heb vrijwel nooit snacks, snaai of andere dingen in huis. Bier wordt af en toe eens gehaald voor op een vrijdag/zaterdag. Lunchen doe ik niet of combineer ik met ontbijt.
Gemiddeld zit ik op 34 euro per week aan boodschappen.
Dit is voor avondeten en verspreid over een maand ook broden, plakken kaas, evt dingen als koffiebonen, shampoo etc. Hiermee eet ik elke dag groenten, vlees en aardappelen of een variatie hierop. Ook een paar dagen pasta met groenten en vlees. Heel af en toe eens een pizza of patat.
Indien ik zin heb in bier haal ik meestal Landerbräu bij de AH (4 euro excl statiegeld voor een sixpack van halve liters en drinkt prima weg).
Boodschappen doe ik vrijwel altijd bij Picnic. Even wat bijhalen zoals lekkernijen, bier of dingen als shampoo die opeens op is gebeurt bij de AH of Jumbo, afhankelijk van wat ik nodig heb en waar het goedkoper is.
Over de afgelopen 3 maanden zat ik op gemiddeld 128 euro per maand aan boodschappen. Hier zat natuurlijk wel de Kerstperiode bij.
Ik kook altijd voor 2 dagen, het restant gaat in een bak de koelkast in indien mogelijk, anders doe ik simpelweg de helft van alle ingrediënten in de pan en pak op dag 2 de andere helft. Voor 1 persoon koken is vrijwel onmogelijk en anders wel veel te duur.
Dit is voor avondeten en verspreid over een maand ook broden, plakken kaas, evt dingen als koffiebonen, shampoo etc. Hiermee eet ik elke dag groenten, vlees en aardappelen of een variatie hierop. Ook een paar dagen pasta met groenten en vlees. Heel af en toe eens een pizza of patat.
Indien ik zin heb in bier haal ik meestal Landerbräu bij de AH (4 euro excl statiegeld voor een sixpack van halve liters en drinkt prima weg).
Boodschappen doe ik vrijwel altijd bij Picnic. Even wat bijhalen zoals lekkernijen, bier of dingen als shampoo die opeens op is gebeurt bij de AH of Jumbo, afhankelijk van wat ik nodig heb en waar het goedkoper is.
Over de afgelopen 3 maanden zat ik op gemiddeld 128 euro per maand aan boodschappen. Hier zat natuurlijk wel de Kerstperiode bij.
Ik kook altijd voor 2 dagen, het restant gaat in een bak de koelkast in indien mogelijk, anders doe ik simpelweg de helft van alle ingrediënten in de pan en pak op dag 2 de andere helft. Voor 1 persoon koken is vrijwel onmogelijk en anders wel veel te duur.
Het bijna dagelijks boodschappen doen zorgt hier juist dat het minder brandstof kost.psy schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:58:
[...]
Begrijp eigenlijk nooit waarom er mensen zijn die elke dag boodschappen doen, ik zou er stapelgek van wordenKost me teveel brandstof en vooral tijd.
De supermarkt, bakker en slager zitten op loopafstand. Voor maximaal 2 dagen nemen we zo in een rugzak mee naar huis. En dan heeft degene die de boodschappen doet gelijk een beetje frisse lucht te pakken.
Voor meer dan 2 dagen wordt het lastig om alles in één keer mee te nemen in een rugzak en "moeten" we dus voor dat onzinnig korte stukje met de auto.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Wij wonen om de hoek bij een AH en een Jumbo, dus dat maakt het vaak wel makkelijk om die keuze te maken. Is altijd goedkoper dan pizza bestellenpsy schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:58:
[...]
Verder hier een gezin van 2 volwassenen en 4 kinderen (verspreid tussen de 0 en 10). Bijna allemaal last van lactose intolerantie, gluten intolerantie of andere restricties wat onze kosten flink wat hoger maakt (al ons meel moet spelt zijn, pap moet glutenvrij zijn, melk moet lactosevrij zijn etc).
We zijn gemiddeld zo'n 650 euro per maand aan boodschappen kwijt, inclusief luiers voor de kleinste twee. Wel flinke uitschieters (so was er een maand met meer dan 800 euro, maar ook een maand met 520 euro) maar het gemiddelde zit ergens rond de 650.
Onze kosten zijn daarin ook redelijk gelijk gebleven de afgelopen jaren, iets omhoog gegaan omdat er wat kinderen bij zijn gekomen, maar eten nog ongeveer hetzelfde/even veel luxe, alleen dingen als chips en snoep zijn wat kleinere porties geworden.
Wij doen het een heel stuk makkelijker en gooien toch practisch nooit eten weg (of het moet al slecht geworden zijn voordat de houdbaarheidsdatum voorbij is). We koken meestal voor 4 tot 12 personen (2-persoons huishouden), alles wat over is gaat de vriezer in of wordt in de volgende dagen opgegeten.Theo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:50:
[...]
Ik heb in de loop der jaren gemerkt dat wanneer je 'op gevoel' gaat koken je makkelijk teveel maakt omdat je bang bent dat het te weinig is. Ook verschuift de hoeveelheid dat ik maakte per maaltijd heel langzaam naar boven.
Kook je op gevoel dan kook ik vrij snel te veel. Kook je op Kcal per maaltijd dan wordt het een lastige puzzel. Maar met koken zit ik snel op 100 tot 125 Kcal per 100 gram aan bereid eten. Soep, pizza en afhaal zijn uitgezonderd, maar deze worden ook niet gewogen.
Het is ook goedkoper om in grote hoeveelheden te koken. Voorbeeld: we hebben voor de kerst 3kg vlees gesousvided. Kostte totaal zo'n 2,5kWh aan stroom. We hadden ook alleen het vlees wat we voor de kerst gebruikt hebben kunnen bereiden (zo'n 500gr), had ook rond de 2,5kWh aan stroom gekost (36 uur bereiding...).
We zaten in 2023 net iets onder de 400 euro per maand (dat is wat ik ook gebudgeteerd had). Dat is inclusief persoonlijke en huishoudelijke hygiene, maar exclusief de 2 (en sinds november 3) katten. Dat was nog eens een 600 euro in 2023 extra. Ik doe dat er expres niet bij, omdat ik vind dat we best op onze eigen boodschappen mogen bezuinigen (minder luxe bijv.), maar de katten moeten gewoon goed eten blijven krijgen
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Hmm heb je nog meer tips? Want jouw wekelijkse bedrag is best wel laag, zeker omdat je zegt dat dingen zoals shampoo daar ook bij in zitten. Mijn situatie is hetzelfde, maar ik zit op 70 eu pw exclusief horeca. Ik probeer wel meer budget te kopen, denk aan de Paco koffiepads (36stk 1,69 eu) en Pally theebiscuits (300gr, 0,49 eu)Zorian schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 00:09:
Single, geen huisdieren, eet waar mogelijk gezond en heb vrijwel nooit snacks, snaai of andere dingen in huis. Bier wordt af en toe eens gehaald voor op een vrijdag/zaterdag. Lunchen doe ik niet of combineer ik met ontbijt.
Hier 1p huishouden. Ging voor de voet operatie ook soms dagelijks naar de winkel, 2 straten verder zit ik in duitsland een penny, en jumbo waar ik naartoe ging kijken in de koeling van afgeprijsde dingen wat er in lag en anders liep ik verder door naar de Aldi. Dan was ik soms minder kwijt als dat er nu wat wordt gehaald omdat er dan meer voor meerdere dagen wordt gehaald. De buren hebben ook al een paar keer voor me gehaald en heb het niet hoeven betalen.
Momenteel 400 maandgeld. Was 350 maar gezegd dat ik meer wil ivm de prijzen. Met wat minder zal ik het ook nog wel redden want kameraad die me rijdt naar het ziekenhuis in mijn auto die moet het met 45-50 p/w doen.
Momenteel 400 maandgeld. Was 350 maar gezegd dat ik meer wil ivm de prijzen. Met wat minder zal ik het ook nog wel redden want kameraad die me rijdt naar het ziekenhuis in mijn auto die moet het met 45-50 p/w doen.
Alles huismerk en niet meer pakken dan noodzakelijk is. Een drupje shampoo of tandpasta werkt net zo goed (misschien zelfs beter) dan een hele klodder bijvoorbeeld. Doe je er veel langer mee, ergo minder vaak kopen en dus daalt de 'prijs per maand' voor zulke zaken vanzelf.noslen schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:53:
[...]
Hmm heb je nog meer tips? Want jouw wekelijkse bedrag is best wel laag, zeker omdat je zegt dat dingen zoals shampoo daar ook bij in zitten. Mijn situatie is hetzelfde, maar ik zit op 70 eu pw exclusief horeca. Ik probeer wel meer budget te kopen, denk aan de Paco koffiepads (36stk 1,69 eu) en Pally theebiscuits (300gr, 0,49 eu)
Koop eigenlijk vrijwel alles huismerk van Picnic, merk zelf het verschil niet met A merken tenzij je ze ter plekke naast elkaar zou zetten.
Het verschil tussen ons kan nog verder worden verklaard omdat jij bijvoorbeeld die theebiscuits koopt, ik koop eigenlijk nooit koek, snoep, chips of andere zaken. Dat scheelt vooral in de portemonnee, want die "ach het is maar 49 cent" tikt rap aan als je een aantal dingen op die manier mee neemt in je winkelwagen.
Ik ben gemiddeld zo een €350, €80 per week kwijt aan boodschappen voor 1.5 persoon (vriendin woont ongeveer de helft van de tijd bij me).
Meeste haal ik bij de Lidl en AH en af en toe Thuisbezorgd.
Eten gemiddeld minimaal 4x per week vlees vooral kip en paar dagen vega.
Vlees soms van de slager (Nederlands en Turks).
Meeste haal ik bij de Lidl en AH en af en toe Thuisbezorgd.
Eten gemiddeld minimaal 4x per week vlees vooral kip en paar dagen vega.
Vlees soms van de slager (Nederlands en Turks).
Verzorgingsproducten zijn in duitsland altijd goedkoop. Als je niet in de buurt van duitsland woont kan je bij amazon.de terecht.noslen schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:53:
[...]
Hmm heb je nog meer tips? Want jouw wekelijkse bedrag is best wel laag, zeker omdat je zegt dat dingen zoals shampoo daar ook bij in zitten. Mijn situatie is hetzelfde, maar ik zit op 70 eu pw exclusief horeca. Ik probeer wel meer budget te kopen, denk aan de Paco koffiepads (36stk 1,69 eu) en Pally theebiscuits (300gr, 0,49 eu)
Ik ben overgestapt op picnic.
Mijn ex besteedde elke week tussen de 200~en 250 euro aan boodschappen, ging ze elke dag 1 tot 2 uur boodschappen te doen en dan terug komen met 30 euro aan dingentjes.....
Werd daar gek van.
Nu via Picnic samen met de kids samen zitten bespreken wat we willen eten voor een week bestellen.
Zit nu gemiddeld aan de 150 euro per week. De kasten zijn altijd bomvol met noodvoer dus nooit meer lege kasten en koelkast, mijn ex was compleet anders er was bijna nooit te eten in huis, alles was altijd op en leeg.... Heb tegen de jongens gezegd dat gaat mij nooit meer gebeuren, geen dag dat je honger hoeft te hebben.
Ik bestel nu meestal gelijk voor 2 weken of meer vooruit, wat ik hier fijn aan vind is dat ik op het moment ivm de scheiding nietzoveel spaargeld hebt en dan door alles van te voren te betalen er zeker van ben dat er een maand lang te eten is tot de volgende salaris storting....
Dat ging voorheen nogal anders, en was het soms letterijk de laatste week alleen noodles eten omdat het gewoon weer gesmeten was met geld aan dure, kibbeling, vleesjes en shampoos en middeltjes voor haar...
Ik bestel vooral veel huismerk en dingen die langer houdbaar zijn, en veel kant en klaar maaltijden.
Picnic scheeld mij zo enorm veel tijd en moeite, had inmiddels ook de auto de deur uitgedaan om kosten te besparen, en ik zie daar nu wel de vruchten van geplukt worden.
Mijn ex besteedde elke week tussen de 200~en 250 euro aan boodschappen, ging ze elke dag 1 tot 2 uur boodschappen te doen en dan terug komen met 30 euro aan dingentjes.....
Werd daar gek van.
Nu via Picnic samen met de kids samen zitten bespreken wat we willen eten voor een week bestellen.
Zit nu gemiddeld aan de 150 euro per week. De kasten zijn altijd bomvol met noodvoer dus nooit meer lege kasten en koelkast, mijn ex was compleet anders er was bijna nooit te eten in huis, alles was altijd op en leeg.... Heb tegen de jongens gezegd dat gaat mij nooit meer gebeuren, geen dag dat je honger hoeft te hebben.
Ik bestel nu meestal gelijk voor 2 weken of meer vooruit, wat ik hier fijn aan vind is dat ik op het moment ivm de scheiding nietzoveel spaargeld hebt en dan door alles van te voren te betalen er zeker van ben dat er een maand lang te eten is tot de volgende salaris storting....
Dat ging voorheen nogal anders, en was het soms letterijk de laatste week alleen noodles eten omdat het gewoon weer gesmeten was met geld aan dure, kibbeling, vleesjes en shampoos en middeltjes voor haar...
Ik bestel vooral veel huismerk en dingen die langer houdbaar zijn, en veel kant en klaar maaltijden.
Picnic scheeld mij zo enorm veel tijd en moeite, had inmiddels ook de auto de deur uitgedaan om kosten te besparen, en ik zie daar nu wel de vruchten van geplukt worden.
Misschien lees ik het verkeerd maar dit komt over als gezond vs goedkoop. Je vriendin haalde misschien veel verse groenten en jij veel kant en klaar maaltijden. In dat geval is goedkoper zeker niet altijd beter.Wowhead schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:02:
Ik ben overgestapt op picnic.
Werd daar gek van.
Valt mee, ik koop vooral vega, groetes en vers, de kant en klaar maaltijden zijn maar een heel klein gedeelte hiervan, die puur zijn om voor ons te testen of het wat ismortal schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:13:
[...]
Misschien lees ik het verkeerd maar dit komt over als gezond vs goedkoop. Je vriendin haalde misschien veel verse groenten en jij veel kant en klaar maaltijden. In dat geval is goedkoper zeker niet altijd beter.
ik sta absoluut versteld van hoe jullie het doen.
Wij zitten voor een gezin van 2 volwassenen op
1000€ per maand vlotjes zelf
welke zijn de grootste kostenplaatjes
1 maal per week een fles of 2-3 wijn 30-40€
1 maal per week duurder vlees (iberico/eend/of qualiteit biefstuk) 20-25€
1 maal per week vis (500-600 gram kabeljauw / zalm / schelvis) toch ook weer direct 20€
1 maal per week sushi uit de winkel of uit eten gaan komt ook direct al op een 30€ voor 2 bakjes met sushi.
Vrouw wast wel heel veel (heeft smetvrees) dus per week gaat er nog een 10€ naar handzeepjes en 15€ naar wasproducten.
per week ook 48 blikjes Pepsi Max en 48 flesjes bruis water van een merk en 20-tal nespresso cups (soms om de 4 tal weken sla ik een week over aangezien we overschotten hebben)
ik begrijp echt niet hoe je met 37€ per week als single kunt overleven...
1 maal per week vis (500-600 gram kabeljauw / zalm / schelvis) toch ook weer direct 20€
1 maal per week sushi uit de winkel of uit eten gaan komt ook direct al op een 30€ voor 2 bakjes met sushi.
Vrouw wast wel heel veel (heeft smetvrees) dus per week gaat er nog een 10€ naar handzeepjes en 15€ naar wasproducten.
per week ook 48 blikjes Pepsi Max en 48 flesjes bruis water van een merk en 20-tal nespresso cups (soms om de 4 tal weken sla ik een week over aangezien we overschotten hebben)
Ik vind €37 per week ook zuinig en mij lukt het niet. Maar als ik 48 blikjes en 48 flesjes bruiswater lees krijg ik wel het idee dat daar heel makkelijk winst te halen is. Een tray pepsi van 24 blikes is 15 euro, dus dan kom je met de pepsi alleen al op €120 per maand toch..?Wolfp4ck schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:51:
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Koop een SodaStream en je bent je geld van 48 bruiswater al kwijt
En zoveel cola. Tja, dat drink ik hier in een half jaar denk ik.
En zoveel cola. Tja, dat drink ik hier in een half jaar denk ik.
Voor shampoo kun je beter gewoon een blok kopen. Ik heb er ooit een gekregen en sindsdien vraag ik me echt af waarom we ooit flessen vloeibare shampoo zijn gaan gebruiken. Een blok werkt net zo prettig en aan 2 per jaar heb je genoeg.noslen schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:53:
[...]
Dat zijn 24 blikjes van 300cc per persoon per week, 7,2 liter pepsi per week... Dat is een liter per dag! Met bijna 2 euro per liter kun je daar best veel op besparen...Wolfp4ck schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:51:
En volgens mij is dat bruiswater ook een heel stuk duurder dan kraanwater en een soda stream...
48 blikjes Pepsi max en 48 flesjes water? Vervang die eens door flessen (in de aanbieding), en het bruiswater door iets als een SodaStream?Wolfp4ck schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:51:
Maar eh, ik kan eigenlijk wel op alles schieten wat je hier schrijft, wijn voor de helft van het geld (of aanbiedingen) is ook goed als je een beetje zoekt, 100gr vlees minder p.p. merk je amper, 120,- per maand sushi zou ook niet mijn keuze zijn en die nespressocups vervangen door een bonenmachine ga je ook zo terugverdienen.
Zelf in ieder geval 400-500,- per maand voor 2 volwassenen inclusief alles. We letten best op aanbiedingen, bestellen via AH, maar er is ook wel ruimte voor een zak chips, wat duurdere vleeswaren van de slager etc. En we koken eigenlijk amper uit pakjes of potjes, alles vers. Nu wel bij de Plus een hele meuk aan Wereldgerechten ingeslagen, voor 1,- per pak plus nog wat losse groenten kan ik echt niet zelf aan de gang

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Ik had ook een heel verhaal getypt over dat wat @Wolfp4ck en partner elke maand opsnoepen, maar volgens mij heeft hij geen hulpvraag en is hij wel bewust van het feit dat ze veel uitgeven.
Voor de wijndrinkers onder ons kan ik de grote Hamersma wel aanraden, dan heb je echt degelijke wijnen voor een euro of 7-8 per fles.
Voor de wijndrinkers onder ons kan ik de grote Hamersma wel aanraden, dan heb je echt degelijke wijnen voor een euro of 7-8 per fles.
Ieder maakt zo zijn eigen keuzes. Maar ik vraag me af of je ook bovengemiddeld veel geniet van je 2e laat staan 3e fles dure wijn per avond (je geeft zelf 1x per week aan).Wolfp4ck schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:51:
Op mij komt de opsomming die jij geeft al snel op €125-150 per week uit aan items die anderen hier anders invullen. Dat is al de helft van je maandbudget.
Er zijn indien je zou willen vast andere keuzes te maken, al is het maar m.b.t. de verzorging en wasproducten.
Het mooie is natuurlijk dat dit niet hoeft, dus je kunt prima tevreden zijn met je eigen keuzes en je blijven verbazen over het andere uiterste.
Klopt zeker, maar mijn vrouw weigert kraanwater te drinken, ze heeft ooit eens gehoord dat iemand die een bepaalde ziekte had (ik weet niet wat) geen kraanwater mocht drinken.Wailing_Banshee schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:06:
[...]
Dat zijn 24 blikjes van 300cc per persoon per week, 7,2 liter pepsi per week... Dat is een liter per dag! Met bijna 2 euro per liter kun je daar best veel op besparen...
En volgens mij is dat bruiswater ook een heel stuk duurder dan kraanwater en een soda stream...
ik ben een voorstander van sodastream en vroeger had ik eentje, tot ze dat gehoord heeft en dan is het ding in onbruik geraakt
Huh? Wat een onzin is dat?Wolfp4ck schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:36:
[...]
Klopt zeker, maar mijn vrouw weigert kraanwater te drinken, ze heeft ooit eens gehoord dat iemand die een bepaalde ziekte had (ik weet niet wat) geen kraanwater mocht drinken.
ik ben een voorstander van sodastream en vroeger had ik eentje, tot ze dat gehoord heeft en dan is het ding in onbruik geraakt
Water in flessen komt uit dezelfde bron als kraanwater in sommige provincies. Ik kan echt geen enkele ziekte bedenken waarbij je geen Nederlands kraanwater zou mogen drinken.
Stuur haar eens naar de huisarts? Die zal ook zeggen dat kraanwater echt beter is dan al die liters Pepsi.
Prima hoor dat je die flessen koopt. Maar koop ze omdat je het wil en niet vanwege nepnieuws.
Dat is waar natuurlijk, 1 van die flessen wordt opengedaan bij bezoek of bij een etentje met de ouder(s)Homer-Simpson schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:09:
[...]
Ieder maakt zo zijn eigen keuzes. Maar ik vraag me af of je ook bovengemiddeld veel geniet van je 2e laat staan 3e fles dure wijn per avond (je geeft zelf 1x per week aan).
Op mij komt de opsomming die jij geeft al snel op €125-150 per week uit aan items die anderen hier anders invullen. Dat is al de helft van je maandbudget.
Er zijn indien je zou willen vast andere keuzes te maken, al is het maar m.b.t. de verzorging en wasproducten.
Het mooie is natuurlijk dat dit niet hoeft, dus je kunt prima tevreden zijn met je eigen keuzes en je blijven verbazen over het andere uiterste.
En ikzelf drink misschien 2-3 glazen per week.
Qua eten zou ik het eigenlijk niet anders willen dan hoe het is, als ik een Iberico Secreto op de barbeque kan leggen maakt het mij eigenlijk enkel maar gelukkig.
Ik heb ook geen kinderen of zicht op kinderen in de toekomst waar ik het voor zou aan kant zetten.
Ik ben bvb nu aan het overwegen om eens die waygu te proberen, wat zou komen op meerdere maandbudgetten voor 1 portie.
Andere zaken voor te besparen dat ik geprobeerd heb.
Sodastream dus zoals hierboven (vrouw wou geen kraantjeswater)
Goedkopere handzeep en douchezeep (vrouw vertelde me dat ze uitslag kreeg van de "goedkope" rommel)
Goedkopere deodorant (vrouw klaagde dat ze stonk)
Minder wijn (vrouw wou wijn)
och ja, tis dat ik ze graag zie... hoop dat ik nooit wegval voor haar
LOL ik weet het ! en mij zou het niets uitmaken... het probleem is in de laatste 6 maand heeft ze al 3 verschillende huisartsen gehad, dus ja van zodra die iets verteld dat niet in haar wereldvisie past gaat ze naar iemand anders...Dennis1812 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:40:
[...]
Huh? Wat een onzin is dat?
Water in flessen komt uit dezelfde bron als kraanwater in sommige provincies. Ik kan echt geen enkele ziekte bedenken waarbij je geen Nederlands kraanwater zou mogen drinken.
Stuur haar eens naar de huisarts? Die zal ook zeggen dat kraanwater echt beter is dan al die liters Pepsi.
Prima hoor dat je die flessen koopt. Maar koop ze omdat je het wil en niet vanwege nepnieuws.
I've got a strange creature at home you know
ps : het is Belgisch kraantjeswater
Niet om heel vervelend te doen. Maar als ze 15 euro handzeep per week/maand erdoorheen jast en denkt dat ze ziek word van kraanwater is een psycholoog dan niet een goed plan.Wolfp4ck schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:46:
[...]
LOL ik weet het ! en mij zou het niets uitmaken... het probleem is in de laatste 6 maand heeft ze al 3 verschillende huisartsen gehad, dus ja van zodra die iets verteld dat niet in haar wereldvisie past gaat ze naar iemand anders...
Klinkt alsof ze serieuze last ervaart van haar smetvrees. Buiten dat het erg slecht is voor haar huid natuurlijk.
Nogmaals: doen waar je je fijn bij voelt. Maar soms is omgaan met een aandoening best een uitdaging maar geeft het op termijn veel rust. Zeker met de last die ze schijnbaar heeft.
Vziw is Belgisch kraanwater ook niks mis mee. En kan ze elke huisarts in jullie land af en zal er nog niemand zijn die het eens is met haar.
[ Voor 6% gewijzigd door Dennis1812 op 23-01-2024 13:49 ]
Hey Dennis, psycholoog is al 6 jaar van de partij en daar is inmiddels al een 15.000€ naartoe gegaan...Dennis1812 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:48:
[...]
Niet om heel vervelend te doen. Maar als ze 15 euro handzeep per week/maand erdoorheen jast en denkt dat ze ziek word van kraanwater is een psycholoog dan niet een goed plan.
Klinkt alsof ze serieuze last ervaart van haar smetvrees. Buiten dat het erg slecht is voor haar huid natuurlijk.
Nogmaals: doen waar je je fijn bij voelt. Maar soms is omgaan met een aandoening best een uitdaging maar geeft het op termijn veel rust. Zeker met de last die ze schijnbaar heeft.
Vziw is Belgisch kraanwater ook niks mis mee.
Smetvrees is inderdaad redelijk erg voor haar... en het ergste van de zaak is, ze wast zo een 20 keer per dag haar handen en gebruikt zo 2-3 busjes op een maand om haar handen in vorm te houden.
https://www.farmaline.be/...c6xNV1ZBoCt84QAvD_BwE:G:s
Word een psycholoog serieus niet vergoed in Belgie?Wolfp4ck schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:51:
[...]
Hey Dennis, psycholoog is al 6 jaar van de partij en daar is inmiddels al een 15.000€ naartoe gegaan...
Smetvrees is inderdaad redelijk erg voor haar... en het ergste van de zaak is, ze wast zo een 20 keer per dag haar handen en gebruikt zo 2-3 busjes op een maand om haar handen in vorm te houden.
Kan je beter verhuizen naar Nederland, Utrecht. Krijg je GGZ in de basis verzekering en gewoon barleduc uit de kraan.
Serieuzere noot: ik ken iemand met smetvrees in de prive sferen ook en dat is echt een serieus zwaar probleem. Ook voor de omgeving. Hoop dat de ziektelast wat verminderd de komende jaren voor jullie.
Hier gaan we het budget komende maand weer verhogen. Helaas wordt alles duurder en duurder. Zo kwam ik er laatst achter dat chocolade van de supermarkt bij ons met 36% is gestegen tegenover een jaar eerder. Het huismerk is nu duurder dan milka... We kopen steeds minder 'lekkere' dingen en letten er enorm op, maar we komen niet meer onder de 100 per week. 120 gemiddeld. Ons budget is nu 480 euro per maand (2 volwassenen, 1 peuter en over een week of 6 komt de tweede). Omdat wij altijd de boodschappen op dezelfde dag doen komen we volgende maand tekort. We hebben dan immers 5 weken / boodschapdagen in dezelfde maand vallen. Ik vrees dat het budget naar ruim boven de 500 moet gaan. Dat voelt toch als een stap te veel nog.
De kosten van een paar flessen water en zeep zijn echt een stuk lager dan een regelmatig consult bij een psycholoog hoorDennis1812 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:48:
[...]
Niet om heel vervelend te doen. Maar als ze 15 euro handzeep per week/maand erdoorheen jast en denkt dat ze ziek word van kraanwater is een psycholoog dan niet een goed plan.
Vziw is Belgisch kraanwater ook niks mis mee. En kan ze elke huisarts in jullie land af en zal er nog niemand zijn die het eens is met haar.
Oeps, spuit elf, - voor 15kEUR kan je aardig wat flessen Pepsi kopen in ieder geval.Wolfp4ck schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:51:
[...]
Hey Dennis, psycholoog is al 6 jaar van de partij en daar is inmiddels al een 15.000€ naartoe gegaan...
[ Voor 31% gewijzigd door Garyu op 23-01-2024 14:24 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Oplossing: budget per week instellen. 480*3/13 of gebaseerd op het nieuwe bedrag.Zenomyscus schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:59:
Hier gaan we het budget komende maand weer verhogen. Helaas wordt alles duurder en duurder. Zo kwam ik er laatst achter dat chocolade van de supermarkt bij ons met 36% is gestegen tegenover een jaar eerder. Het huismerk is nu duurder dan milka... We kopen steeds minder 'lekkere' dingen en letten er enorm op, maar we komen niet meer onder de 100 per week. 120 gemiddeld. Ons budget is nu 480 euro per maand (2 volwassenen, 1 peuter en over een week of 6 komt de tweede). Omdat wij altijd de boodschappen op dezelfde dag doen komen we volgende maand tekort. We hebben dan immers 5 weken / boodschapdagen in dezelfde maand vallen. Ik vrees dat het budget naar ruim boven de 500 moet gaan. Dat voelt toch als een stap te veel nog.
Misschien op korte termijn. Maar je hebt ook de ervaren ziektelast en problemen op lange termijn. Ik twijfel wat goedkoper is op lange termijn.Garyu schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:24:
[...]
De kosten van een paar flessen water en zeep zijn echt een stuk lager dan een regelmatig consult bij een psycholoog hoor
Het lastige is dat de inleg en bijna alle andere uitgaven netjes per maand gaan. Een groot deel is geautomatiseerd, maar dan zouden we daar een los potje oid voor moeten gaan gebruiken. Wat ansich zou kunnen, maar ik gok dat het vooral veel werk is om dat bij te houden.Hoi!!! schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:30:
[...]
Oplossing: budget per week instellen. 480*3/13 of gebaseerd op het nieuwe bedrag.
Ik heb een aparte boodschappen rekening genomen ( gratis bij Openbank) en daar gaat automatisch, vanaf mijn vaste lasten rekening, wekelijks op maandag 150 euro ( 2 volwassenen, 2 tieners) naartoe. Je wordt dan ook gedwongen wekelijks binnen budget te blijven ipv aan einde maand een paar dagen te vroeg door je budget te gaan. Mijn maandbudget is 650. Ik hoef verder niets bij te houden.Zenomyscus schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:52:
[...]
Het lastige is dat de inleg en bijna alle andere uitgaven netjes per maand gaan. Een groot deel is geautomatiseerd, maar dan zouden we daar een los potje oid voor moeten gaan gebruiken. Wat ansich zou kunnen, maar ik gok dat het vooral veel werk is om dat bij te houden.
[ Voor 3% gewijzigd door Hoi!!! op 23-01-2024 17:06 ]
In het kader van de maandelijkse boodschappenkosten te verlagen heb ik de volgende suggestie. Ik zou mevrouw Wolfp4ack eens onverwachts meenemen naar India. Van tuk tuk naar restaurantjes. En dan net zo lang tot ze zich comfortabel voelt daar. Oke, misschien is India vrij extreem. De kleine dorpjes van Thailand dan. Exposure werkt namelijk.Wolfp4ck schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:46:
[...]
LOL ik weet het ! en mij zou het niets uitmaken... het probleem is in de laatste 6 maand heeft ze al 3 verschillende huisartsen gehad, dus ja van zodra die iets verteld dat niet in haar wereldvisie past gaat ze naar iemand anders...
Ik had ook een kleine vorm van smetvrees. Na gewoond te hebben in een studentenhuis ben ik daar goed van genezen.

Dat kraanwater past dan weer m.i. niet in het smetvreesverhaal. Je kraanwater is schoner dan flessenwater.
Dat is eigenlijk wel een goed idee inderdaad. Door het te scheiden van de rest zit het elkaar ook niet in de weg. Je kunt alles wat je over hebt er gewoon lekker op laten staan en af en toe terugstorten als het nodig is.Hoi!!! schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:01:
[...]
Ik heb een aparte boodschappen rekening genomen ( gratis bij Openbank) en daar gaat automatisch, vanaf mijn vaste lasten rekening, wekelijks op maandag 150 euro ( 2 volwassenen, 2 tieners) naartoe. Je wordt dan ook gedwongen wekelijks binnen budget te blijven ipv aan einde maand een paar dagen te vroeg door je budget te gaan. Mijn maandbudget is 650. Ik hoef verder niets bij te houden.
€600 / maand met 2 kids (4 en 6). Inclusief shampoo / vaatwastabletten enzo. Gewoon alles wat je haalt bij supermarkt (Lidl bij ons, met alleen Jumbo voor brood) en Kruidvat (1+1 gratis voor alle drogisterij).
Het word wel steeds krapper merken we. We zijn al van 500 naar 600 gegaan in 1 jaar tijd.
Het word wel steeds krapper merken we. We zijn al van 500 naar 600 gegaan in 1 jaar tijd.
[ Voor 18% gewijzigd door _eLMo_ op 23-01-2024 17:23 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Er zit ook een spaarrekening bij. Alles dat einde week over is zet ik daarop en gebruik ik voor verjaardag, feestdag etc. Dan heb je vaak wat extra kosten. Krijg je ondertussen nog rente ook😉Zenomyscus schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:08:
[...]
Dat is eigenlijk wel een goed idee inderdaad. Door het te scheiden van de rest zit het elkaar ook niet in de weg. Je kunt alles wat je over hebt er gewoon lekker op laten staan en af en toe terugstorten als het nodig is.
Leuk topic, ga het eens doorlezen met mijn vrouw
Die komt niet uit met onze salarissen
We hebben geen budget
Dat is misschien het grootste probleem
Ooitwel eens geprobeerd, maar dat vond ( toen)de gezinscounselor een beknotting van haar vrijheid
Nu geen therapeut meer, maar wel elke maand te kort
Of het nu een goedkope of dure maand (december bijv.) maakt niks uit
2 volw. 3 kinderen en uitgave ca 800/mnd
Gelukkig nooit misgegrepen omdat ik wat prepper neigingen heb
De voorraadkast kan 3 weken winkelloos leven overbruggen uitgezonderd melk
De openbank methode spreekt me wel aan
Die komt niet uit met onze salarissen
We hebben geen budget
Dat is misschien het grootste probleem
Ooitwel eens geprobeerd, maar dat vond ( toen)de gezinscounselor een beknotting van haar vrijheid
Nu geen therapeut meer, maar wel elke maand te kort
Of het nu een goedkope of dure maand (december bijv.) maakt niks uit
2 volw. 3 kinderen en uitgave ca 800/mnd
Gelukkig nooit misgegrepen omdat ik wat prepper neigingen heb
De voorraadkast kan 3 weken winkelloos leven overbruggen uitgezonderd melk
De openbank methode spreekt me wel aan
Zitten nu op 600 per maand met 2 grote tieners(17/15) zien voornamelijk dat die steeds meer eten en snaaien maar dat houdt natuurlijk een keer op. Zit wel alles bij zoals shampoo, wasmiddel, wijn, whiskey, bier, etc etc
We eten bijna helemaal vegan, alleen ik en de jongens eten af en toe een stukje vlees. Haal dan een hele ossehaas, zalm, ribeye of spareribs, De rest zijn denk ik alleen hamburgers als ze 1+1 zijn.
Verder een beetje beleg vlees(worst en ham) de rest zijn salades ofzo
Voor de rest veel aanbiedingen rondgaan, ik maak vaak een planning voor heel de week waarbij ik aanbiedingen combineer. Kook standaard voor 2 dagen maar als de jongens mee-eten wordt dat wel wat moeilijker. De jongens nemen vaak een beetje(geen honger) om daarna 3 tostis te maken ofzoiets.
Verder kijk ik altijd in de eurobak van de jumbo(vandaag bamigroenten 50 cent) en probeer ik voor de tosti's brood te scoren bij de lidl( 25cent) of bij de jumbo(50 cent) maar voor vers brood schroom ik me ook niet om brood bij de boulangerie brood te kopen voor 5 euro per stuk.
in 2022 hadden we nog 450 euro, in 2021 slechts aan boodschappenper maand maar de jongens zijn iets groter, ik heb een iets duurdere smaak gekregen qua speciaal bier en wijn en inflatie valt natuurlijk ook niet mee.
Verder doe ik zelf niet aan een echt budget, we doen de boodschappen die we denken nodig te hebben en kan zomaar voorkomen dat er in een week alles in de aanbieding is en we 300 euro in die week kopen en de andere weken dan alleen de verse dingen. Een ritje Makro hakt er ook altijd in, maar met het vlees wat ik dan in de vriezer gooi doen we weer maanden.
We eten bijna helemaal vegan, alleen ik en de jongens eten af en toe een stukje vlees. Haal dan een hele ossehaas, zalm, ribeye of spareribs, De rest zijn denk ik alleen hamburgers als ze 1+1 zijn.
Verder een beetje beleg vlees(worst en ham) de rest zijn salades ofzo
Voor de rest veel aanbiedingen rondgaan, ik maak vaak een planning voor heel de week waarbij ik aanbiedingen combineer. Kook standaard voor 2 dagen maar als de jongens mee-eten wordt dat wel wat moeilijker. De jongens nemen vaak een beetje(geen honger) om daarna 3 tostis te maken ofzoiets.
Verder kijk ik altijd in de eurobak van de jumbo(vandaag bamigroenten 50 cent) en probeer ik voor de tosti's brood te scoren bij de lidl( 25cent) of bij de jumbo(50 cent) maar voor vers brood schroom ik me ook niet om brood bij de boulangerie brood te kopen voor 5 euro per stuk.
in 2022 hadden we nog 450 euro, in 2021 slechts aan boodschappenper maand maar de jongens zijn iets groter, ik heb een iets duurdere smaak gekregen qua speciaal bier en wijn en inflatie valt natuurlijk ook niet mee.
Verder doe ik zelf niet aan een echt budget, we doen de boodschappen die we denken nodig te hebben en kan zomaar voorkomen dat er in een week alles in de aanbieding is en we 300 euro in die week kopen en de andere weken dan alleen de verse dingen. Een ritje Makro hakt er ook altijd in, maar met het vlees wat ik dan in de vriezer gooi doen we weer maanden.
Festina lente
Ik vind werken met budgetten echt ideaal maar ik begrijp dat dit voor een ieder anders is. Ik heb voor alles een budget. Mijn inkomsten worden voor 100 procent verdeeld over vaste lasten omdat ik ook alle reserveringen zie als vaste last. Hou dit bij in excel en heb ik in ca 15 minuten per maand wel voor elkaar. Het hebben van budgetten helpt mij/ons zaken binnen de perken te houden maar ook soms om juist uit te geven. Begon op een gegeven moment wel heel gierig te worden betreft het kopen van kleding.
Tegenwoordig zit er in veel gebieden PFAS in je kraanwater. Vooral in West-Nederland waar er vanuit rivieren drink water krijg je er gratis PFAS bij.TereZz schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 17:08:
[...]
In het kader van de maandelijkse boodschappenkosten te verlagen heb ik de volgende suggestie. Ik zou mevrouw Wolfp4ack eens onverwachts meenemen naar India. Van tuk tuk naar restaurantjes. En dan net zo lang tot ze zich comfortabel voelt daar. Oke, misschien is India vrij extreem. De kleine dorpjes van Thailand dan. Exposure werkt namelijk.
Ik had ook een kleine vorm van smetvrees. Na gewoond te hebben in een studentenhuis ben ik daar goed van genezen.![]()
Dat kraanwater past dan weer m.i. niet in het smetvreesverhaal. Je kraanwater is schoner dan flessenwater.
Flessenwater krijg je gratis microplastics bij dus tja

edit: Vandaag in het nieuws; blijkbaar ook 28.000 kilometer waterleiding met asbestcement waardoor er asbestvezels in het drinkwater zijn gevonden. Elk jaar wordt 200km vervangen.
[ Voor 16% gewijzigd door sdk1985 op 24-01-2024 14:03 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Meeste flessen water moet aan minder normen voldoen dan het kraanwater.sdk1985 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:51:
[...]
Tegenwoordig zit er in veel gebieden PFAS in je kraanwater. Vooral in West-Nederland waar er vanuit rivieren drink water krijg je er gratis PFAS bij.
Flessenwater krijg je gratis microplastics bij dus tja.
Maar uiteindelijk gaat het hier in dit topic over de kosten van je boodschappen.
Dus kraanwater in NL is op alle manieren hier de winnaar.
Tenzij je een wedstrijd doet wie het meeste uitgeeft.Barrycade schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:58:
[...]
Meeste flessen water moet aan minder normen voldoen dan het kraanwater.
Maar uiteindelijk gaat het hier in dit topic over de kosten van je boodschappen.
RIVM zegt 150-500x duurder uit een flesje.
Dus wil je winnen qua kosten moet je echt flessen kopen
Nergens staat de wedstrijd wie t minste uitgeeft. Meer een vergelijking en kijken hoe een ander het doet.
Alles is prima zolang iemand het zelf prima vind denk ik.
Zal inderdaad voor iedereen anders zijn, ik budgetteer namelijk helemaal niets. Basis het verleden maken we een bedrag over naar de gezamelijke rekening en daar kan alles voor worden gedaan. En blijft er eigenlijk altijd een flink deel van over. Maar dat is de luxe waar we in verkeren met voldoende inkomen tov de uitgaven.Hoi!!! schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:45:
Ik vind werken met budgetten echt ideaal maar ik begrijp dat dit voor een ieder anders is. Ik heb voor alles een budget. Mijn inkomsten worden voor 100 procent verdeeld over vaste lasten omdat ik ook alle reserveringen zie als vaste last. Hou dit bij in excel en heb ik in ca 15 minuten per maand wel voor elkaar. Het hebben van budgetten helpt mij/ons zaken binnen de perken te houden maar ook soms om juist uit te geven. Begon op een gegeven moment wel heel gierig te worden betreft het kopen van kleding.
Boodschappen laten we bezorgen, dat scheelt impulsaankopen. Week menu wordt zoveel mogelijk samengesteld adh (bonus) aanbiedingen.
Einde van de week is bij ons de koelkast leeg en hoeft er bijna niets te worden weggegooid.
Gemiddeld zitten we afgelopen jaar tussen de 700-800 euro per maand. Gezin met 2 pubers.
Maanden met verjaardagen en december wat hoger, andere maanden wat lagere uitgaven.
Hier zijn de zondag-vrijdag boodschappen standaard zo’n €140,- en de zaterdagboodschap rond de €30,- voor totaal dus €170,- per week.
Op zaterdag is dat altijd brood voor een week om in te vriezen, een avondmaaltijd en een paar speciaalbiertjes en snacks. De weekboodschappen op zondag is grofweg als volgt opgebouwd:
- 4 pakken luierbroekjes: €20
- billendoekjes etc. €6
- potjes eten voor de jongste: €20
- 6x avondeten en broodbeleg: €60
- 9x lactosevrije melk: €15
- huishoudelijke artikelen: €10
- koffiecapsules: €11
De gezinssamenstelling is twee volwassenen en een dochter en zoon van 1 en 2 jaar. Ik doe de weekboodschappen eigenlijk altijd bij de Dirk en plan de hele week vooruit voor vertrek.
Besparing van ~€45,- op boodschappen komt vanzelf als de kinderen uit de luiers groeien en volledig met de volwassenen gaan meeëten, al zal er dan vast wel iets anders duurder zijn geworden. Ik vind het veel geld elke week maar zie ook niet direct bespaarmogelijkheden zonder versproducten op te geven.
Op zaterdag is dat altijd brood voor een week om in te vriezen, een avondmaaltijd en een paar speciaalbiertjes en snacks. De weekboodschappen op zondag is grofweg als volgt opgebouwd:
- 4 pakken luierbroekjes: €20
- billendoekjes etc. €6
- potjes eten voor de jongste: €20
- 6x avondeten en broodbeleg: €60
- 9x lactosevrije melk: €15
- huishoudelijke artikelen: €10
- koffiecapsules: €11
De gezinssamenstelling is twee volwassenen en een dochter en zoon van 1 en 2 jaar. Ik doe de weekboodschappen eigenlijk altijd bij de Dirk en plan de hele week vooruit voor vertrek.
Besparing van ~€45,- op boodschappen komt vanzelf als de kinderen uit de luiers groeien en volledig met de volwassenen gaan meeëten, al zal er dan vast wel iets anders duurder zijn geworden. Ik vind het veel geld elke week maar zie ook niet direct bespaarmogelijkheden zonder versproducten op te geven.
Als je denkt dat tieners goedkoper zijn qua boodschappen dan kleine kinderen dan kan ik je wel even uit je droom helpen: dat is niet zo
. Kijk maar wat er hierboven zo gepost wordt. Op een gegeven moment eten ze gewoon als volwassenen (of nog meer), hebben hun eigen keuzes zoals bijvoorbeeld tussendoortjes, snacks of later alcohol etc. Reken jezelf niet te rijk
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
@TereZz Heb je daar ergens een wetenschappelijk artikel van?
Ja joh wij hebben 2 van die meiden en zeker die van 15 eet meer dan ik. Ze fietst ook wel 20 km op een dag. Maar die slaat denk ik op sommige dagen dubbele kcals naar binnen vergeleken met mij maar is een dunne den.
Daarnaast drinken ze gelukkig veel water en thee, maar ook qua fruit gaan er dubbele hoeveelheden doorheen. En smoothies met diepvriesfruit en yoghurt. Dus gelukkig geen zooi, maar daardoor juist duurder.
Daarnaast berg shampoo en deo etc (even los van de cosmetica die ze zelf moeten aanschaffen). En is de wasmand nooit leeg.
En dan zijn het meiden, als je jongens heb, zijn het als ik het goed begrijp net sprinkhanen. Het vriendje van mijn oudste kreeg een tikke van zijn moeder voor een pond kaas, want dat hij en zijn broer in een middag weggewerkt op Tosti's
Daarnaast drinken ze gelukkig veel water en thee, maar ook qua fruit gaan er dubbele hoeveelheden doorheen. En smoothies met diepvriesfruit en yoghurt. Dus gelukkig geen zooi, maar daardoor juist duurder.
Daarnaast berg shampoo en deo etc (even los van de cosmetica die ze zelf moeten aanschaffen). En is de wasmand nooit leeg.
En dan zijn het meiden, als je jongens heb, zijn het als ik het goed begrijp net sprinkhanen. Het vriendje van mijn oudste kreeg een tikke van zijn moeder voor een pond kaas, want dat hij en zijn broer in een middag weggewerkt op Tosti's
Exposure therapie helpt daadwerkelijk. Daar is afdoende over te vinden. Ook in België kan dit gewoon hoor.
In de GGZ een veelgebruikte behandelvorm.
Vast ook bij jou in de buurt.
Wetenschappelijke artikelen genoeg over te vinden.
Maar het is niet alleen de blootstelling. Ook hoe ga je daarmee om en welke vragen stel je nadien.
Het is echt een therapievorm. Wel een effectieve.
Maar het is niet alleen de blootstelling. Ook hoe ga je daarmee om en welke vragen stel je nadien.
Behalve dus voor PFAS nu er tegenwoordig PFAS en GenX etc is aangetoond in kraanwater wat wordt gewonnen uit rivieren (vandaar ook dat gedoe met Chemours). Maar dat wordt inderdaad offtopic.Barrycade schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:58:
[...]
Meeste flessen water moet aan minder normen voldoen dan het kraanwater.
Zelf heb ik al jaren een aparte betaalrekening voor boodschappen waar ik elke maand automatisch een vast bedrag naar overboek. Vóór de inflatie ging dat prima, vorig jaar kwam ik regelmatig 150 euro tekort. Tegenwoordig ben ik maar gestopt met boodschappen doen bij de AH. Sindsdien hoeft er minder vaak geld bij eigenlijk.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Kinderen onder de 2 jr zijn wat duurder, de leeftijd tot ca 14/15 valt nog wat mee
Maar ik heb er een van 20 en 1 van 18
Werken in de bouw.
Die eten flink, hoewel niet altijd thuis
Maar dat van de tosti’s herken ik ook
Maar ik heb er een van 20 en 1 van 18
Werken in de bouw.
Die eten flink, hoewel niet altijd thuis
Maar dat van de tosti’s herken ik ook
We zijn met zijn tweetjes in ons huishouden. We eten 2 dagen van de week niet thuis. Gemiddeld komen we op 200 euro per week, daar zit dan ook de wijn (doos met standaard huiswijn bij de 'dealer') / versnaperingen bij voor het weekend en op de zaterdag / zondag een keer uit eten / thuisbezorgd.
In de winter zijn de kosten een stukje lager dan in de zomer, we kopen dan wat goedkoper in (vaker een stamppot waar we 2 dagen van kunnen eten bijvoorbeeld) en de dure uitgaves zoals vlees voor de BBQ en dergelijke hebben we vrijwel niet dan.
We kopen de shampoo / tandpasta / deo etc allemaal in bulk bij de Kruidvat, die grote voordeelverpakkingen besparen aardig wat.
In de winter zijn de kosten een stukje lager dan in de zomer, we kopen dan wat goedkoper in (vaker een stamppot waar we 2 dagen van kunnen eten bijvoorbeeld) en de dure uitgaves zoals vlees voor de BBQ en dergelijke hebben we vrijwel niet dan.
We kopen de shampoo / tandpasta / deo etc allemaal in bulk bij de Kruidvat, die grote voordeelverpakkingen besparen aardig wat.
Zucht...
Mijn vrouw doet het voor de hooikoorts na een tip van een collega.Dennis1812 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:56:
Exposure therapie helpt daadwerkelijk. Daar is afdoende over te vinden. Ook in België kan dit gewoon hoor.
Ze eet elke dag een lepel honing gekocht bij een imker hier een paar straten vandaan.
Het idee is dat die honing de pollen bevat die hier veel rondgaan.
En voor haar idee lijkt het te werken.
(n=2)
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Gemiddeld 300 per week met 2 personen. Ongv. 200-250 bij de supermarkt en dan 50-100 voor lunch als ik op kantoor werk en samen een keertje uit eten / thuisbezorg.
Merk wel echt dat het wekelijkse bonnetje van de supermarkt een stuk hoger is dan 2 jaar geleden.
Merk wel echt dat het wekelijkse bonnetje van de supermarkt een stuk hoger is dan 2 jaar geleden.
Overzicht over 2023 gemaakt. Twee volwassenen, drie kinderen, wonend in Zweden en een grote tuin waar we zelf groente en fruit verbouwen. Daarnaast maken wij ook zelf limonade van fruit uit te tuin en havermelk vanwege lactose intolerantie. We eten geen vlees wat ook veel geld scheelt, plus de kinderen krijgen gratis (overigens een hele goede) warme lunch op school wat ook weer geld scheelt
De maandelijkse kosten aan boodschappen zijn gemiddeld omgerekend €210 per maand. Wanneer wij alles in winkels zouden kopen, zouden we op ongeveer 1100 euro per maand zitten (goede groente en fruit is erg duur hier). Voor dit jaar willen we vaker eigen kruidenmixes gaan maken, zoals curries. We wilden ook kijken of we zelf graan telen, maar we hebben geen handige plekken op onze velden om dit eenvoudig te doen, eens kijken of we een handelaar kunnen vinden.
De maandelijkse kosten aan boodschappen zijn gemiddeld omgerekend €210 per maand. Wanneer wij alles in winkels zouden kopen, zouden we op ongeveer 1100 euro per maand zitten (goede groente en fruit is erg duur hier). Voor dit jaar willen we vaker eigen kruidenmixes gaan maken, zoals curries. We wilden ook kijken of we zelf graan telen, maar we hebben geen handige plekken op onze velden om dit eenvoudig te doen, eens kijken of we een handelaar kunnen vinden.
Hier ook een berekening gemaakt. Ik dacht dat ik als alleenstaande man vrij zuinig was, maar dat valt toch tegen. Vaak ben ik bijna elke dag wel in een supermarkt of een eettent/snackbar te vinden en al die kleine uitgaven leiden tot hogere kosten dan ik eigenlijk in mijn hoofd had. Ik haal veel bij de Albert Heijn (geen andere supermarkt in de wijk) en bij Too Good to Go, Ook uitgaven voor gemaksproducten, uiteten etc tijdens vakanties leiden tot een hogere besteding in een maand.
Jan 24 tot nu toe - 39 uitgaven - Є42/week - een week in Spanje verbleven
Dec 23 - 32 uitgaven - Є32/week - weekend in Berlijn en een weekend in Spanje
Nov 23 - 42 uitgaven - Є53/week - dagje Kopenhagen en een week in Miami
Okt 23 - 31 uitgaven - Є30/week - geen reizen met overnachting
Sep 23 - 24 uitgaven - Є25/week - geen reizen met overnachting
Van die bedragen gaat vaak iets van cashback, koopzegels of andere "rewards" vanaf en zo zou januari bijvoorbeeld 15 euro per week lager uitvallen, maar daartegenover staat dat vanwege mijn woonsituatie ik eerder bij anderen over de vloer kom en dus mee eet dan andersom, dus dat streep ik tegen elkaar weg.
Mijn take away hieruit is dat het helemaal niet verkeerd is om je uitgaven eens in een lijstje onder elkaar te zetten.
Jan 24 tot nu toe - 39 uitgaven - Є42/week - een week in Spanje verbleven
Dec 23 - 32 uitgaven - Є32/week - weekend in Berlijn en een weekend in Spanje
Nov 23 - 42 uitgaven - Є53/week - dagje Kopenhagen en een week in Miami
Okt 23 - 31 uitgaven - Є30/week - geen reizen met overnachting
Sep 23 - 24 uitgaven - Є25/week - geen reizen met overnachting
Van die bedragen gaat vaak iets van cashback, koopzegels of andere "rewards" vanaf en zo zou januari bijvoorbeeld 15 euro per week lager uitvallen, maar daartegenover staat dat vanwege mijn woonsituatie ik eerder bij anderen over de vloer kom en dus mee eet dan andersom, dus dat streep ik tegen elkaar weg.
Mijn take away hieruit is dat het helemaal niet verkeerd is om je uitgaven eens in een lijstje onder elkaar te zetten.
Wij komen op 1100 euro per maand gemiddeld over heel 2023. Het wordt wel tijd om eens wat minder naar de AH te gaan en ook wat andere supermarkten te proberen.
Aan de andere kant is alles simpelweg duur geworden. Vooral groente en vlees. Van die dingen die we praktisch dagelijks eten.
Samenstelling: 2 volwassenen en een kind van bijna 8.
En ik eet volgens de verpakkingen voor 2 personen, maar dat even terzijde
We maken dus vaak eten dat voor "4 personen" bedoeld is. Ik ben niet dik, maar wel 1m89 lang en mijn onrustige brein vreet veel energie.
Op vakantie kan ik met minder eten af
Maar in de werk modus ben ik 24/7 bezig en blijf ik "grazen" zoals een collega van mij het noemt.
Aan de andere kant is alles simpelweg duur geworden. Vooral groente en vlees. Van die dingen die we praktisch dagelijks eten.
Op vakantie kan ik met minder eten af

[ Voor 43% gewijzigd door Lethalis op 27-01-2024 20:36 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Herkenbaar, hier zitten wij ook ongeveer op met twee volwassenen en twee kinderen (1 & 4)Lethalis schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 20:26:
Wij komen op 1100 euro per maand gemiddeld over heel 2023. Het wordt wel tijd om eens wat minder naar de AH te gaan en ook wat andere supermarkten te proberen.
Voor diegene die graag aparte potjes voor alles willen hebben en bv boodschappen potje, kleding potje, uitgaan potje enz enz willen hebben met ideal en pinpas is misschien 'Knab' een optie dat kost €6 per maand daar krijg je 5 betaalrekeningen bij.
Is niet gratis ik weet het maar voor sommige misschien wel handig om een goed overzicht te hebben voor alles.
Zelf werk ik met een budget app daar heb ik budgetten ingesteld en alle transacties die ik doe zet ik daar in, dan gaat alles van het juiste budget af.
M'n inkomen komt daar ook virtueel in te staan en wordt automatisch verdeeld over alle potjes Inc spaarpotjes die ik gebruik om te sparen voor verwachte uitgavens zoals bv vakantie of een nieuwe tv over 8 maanden dan kan je bv elke maand 200 euro in dat potje doen en op die manier gaan sparen totdat je 1600 euro hebt voor een tv gewoon even als voorbeeld.
En als tip reken alles op jaarbasis uit en reken dat dan terug naar maandkosten, op die manier kan je van ten voren al vast rekening houden met toekomstige kosten zoals bv je eigen risico, een auto, de vakantie, een tv, maar ook de belastingen.
Het voordeel van een totaal overzicht is simpelweg goed voor het overzicht.
Goed budgetteren is de basis voor een goede financiële situatie.
Is niet gratis ik weet het maar voor sommige misschien wel handig om een goed overzicht te hebben voor alles.
Zelf werk ik met een budget app daar heb ik budgetten ingesteld en alle transacties die ik doe zet ik daar in, dan gaat alles van het juiste budget af.
M'n inkomen komt daar ook virtueel in te staan en wordt automatisch verdeeld over alle potjes Inc spaarpotjes die ik gebruik om te sparen voor verwachte uitgavens zoals bv vakantie of een nieuwe tv over 8 maanden dan kan je bv elke maand 200 euro in dat potje doen en op die manier gaan sparen totdat je 1600 euro hebt voor een tv gewoon even als voorbeeld.
En als tip reken alles op jaarbasis uit en reken dat dan terug naar maandkosten, op die manier kan je van ten voren al vast rekening houden met toekomstige kosten zoals bv je eigen risico, een auto, de vakantie, een tv, maar ook de belastingen.
Het voordeel van een totaal overzicht is simpelweg goed voor het overzicht.
Goed budgetteren is de basis voor een goede financiële situatie.
Let op:
Een kleine of korte reactie op een post kan uiteraard, maar probeer niet te ver af te dwalen en het bij het onderwerp te houden!
Een kleine of korte reactie op een post kan uiteraard, maar probeer niet te ver af te dwalen en het bij het onderwerp te houden!