Je stopt toch nog wel meer eten in een vriezer dan alleen de aanbiedingen lijkt me? Hier ligt er diepvriesgroente en fruit in, ijs, ijsklontjes, brood, maaltijden die ik al gekookt heb voor later, etc.aljooge schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:41:
Valt me wel op hoeveel mensen hier dingen niet meerekenen. Verzorgingsproducten, uitgaven bij de bakker, uit eten gaan, bars, even iets tussendoor onder weg, het eten van de huisdieren, alcohol en tabak enzovoort. Met zo'n manier van boekhouden heb je eigenlijk te weinig inzichten in je daadwerkelijke uitgaven en vergeet je dat op dit soort dingen veel te besparen valt.
Wat me verder opvalt zijn de mensen die denken te besparen met aanbiedingen te stoppen in een vrieskist. Die vriezer verbruikt veel stroom en moet je in x aantal jaar afschrijven. Dan moet je het hele jaar door wel erg scherpe aanbiedingen inkopen wil dit uit kunnen.
bespaar op je boodschappen, ga drinken in de kroeg!mwa schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:36:
[...]
Wat je uitgeeft in de bar schaar jij onder boodschappen?
Misschien budgetteren wij juist heel duidelijk waardoor je juist overzicht creëert.
Zonder gekheid, alles dat je consumeert behoort bij mij tot eten en drinken. Even een broodje halen in het centrum, s avonds iets halen bij de snackbar even iets meenemen op het station, en ook die bak koffie met iets erbij op het terras en een biertje. Al dit soort uitgaven zorgt ervoor dat je thuis minder hoeft te kopen in de supermarkt en je minder kwijt bent aan aan boodschappen.
Dat dure biertje in de bar zorgt ervoor dat je een goedkoop biertje thuis minder hoeft te kopen.
Maar jij benoemt nu meerdere dingen waar je prima op kunt bezuinigen door ze volledig weg te strepen. Je zult er eigenlijk ook niet om lijden. Ja tuurlijk als ik twee koffie in een thermoskan meeneem voor in de auto kost mij dat ook zo'n 40ct aan koffiebonen, maar het is een grote besparing t.o.v. twee koffie bij twee tankstations onderweg.aljooge schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:47:
[...]
bespaar op je boodschappen, ga drinken in de kroeg!
Zonder gekheid, alles dat je consumeert behoort bij mij tot eten en drinken. Even een broodje halen in het centrum, s avonds iets halen bij de snackbar even iets meenemen op het station, en ook die bak koffie met iets erbij op het terras en een biertje. Al dit soort uitgaven zorgt ervoor dat je thuis minder hoeft te kopen in de supermarkt en je minder kwijt bent aan aan boodschappen.
Dat dure biertje in de bar zorgt ervoor dat je een goedkoop biertje thuis minder hoeft te kopen.
Hiernaast zijn de maandelijkse boodschappen ook heel goed per maand te vergelijken .. oké in ieder geval over meerdere maanden als je bijvoorbeeld je toilet-papier hierin ook meeneemt wat je bijv. elke zes weken onder de boodschappen schaart. Ik ben bijv. nog steeds bezig met de tandpasta die ik online in een six pack gekocht heb in 2022. Dit in een inflatie-analyse meenemen (toch wel hot in de laatste ~zes maanden) is lastig tot onmogelijk. En in ieder geval niet mogelijk met dezelfde inspanning als het vergelijken van de maandelijkse boodschappen.
Hier heb je ook gelijk in. Je stopt er ook maaltijden in, brood en dergelijke. Voor zoiets heb je geen hele grote vrieskist nodig. Wanneer het wel uitkan is voor eigen geproduceerd voedsel zoals groente uit de moestuin of geslacht vlees.Frieda schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:44:
[...]
Je stopt toch nog wel meer eten in een vriezer dan alleen de aanbiedingen lijkt me? Hier ligt er diepvriesgroente en fruit in, ijs, ijsklontjes, brood, maaltijden die ik al gekookt heb voor later, etc.
't Is hier dan niet in de aanbieding; maar dan pas tegen de reguliere prijs te koop!Dennis1812 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:27:
Ach, het is altijd Of bij de kruidvat Of de trekpleister wel in de aanbieding.

Wat ze hier in NL een aanbieding noemen, is bij onze Oosterburen vaak de gewone prijs.

De KvW heeft er zelfs een keer een uitzending over gemaakt:
https://kro-ncrv.nl/persb...ringsdienst-van-waarde-11
https://www.npostart.nl/k...rde/15-04-2021/KN_1725007
[Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 16-03-2023 22:03]
Beter nog, koop een jacht en huur 10 man personeel in. Alles wordt voor je geregeld,je hebt een heerlijk leven en je boodschappenkosten zijn 0 euro.aljooge schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:47:
[...]
bespaar op je boodschappen, ga drinken in de kroeg!
Natuurlijk is een vriezer sowieso wel handig om te hebben. Maar het scheelt nogal in formaat of je een vriezertje hebt met daarin ongeveer een weekvoorraad aan diepvries producten en ingevroren porties, of een vriezer die groot genoeg is om echt in bulk te kopen.Frieda schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 19:44:
[...]
Je stopt toch nog wel meer eten in een vriezer dan alleen de aanbiedingen lijkt me? Hier ligt er diepvriesgroente en fruit in, ijs, ijsklontjes, brood, maaltijden die ik al gekookt heb voor later, etc.
Wij hebben een vriezer met 3 laden. Das net genoeg voor een week. 1 lade voor brood en afbakbroodjes, 1 lade groenten, vlees en snacks, 1 lade met bakjes ingevroren maaltijden voor als de zorgmedewerker hier in huis avonddienst heeft. Zomers is er amper nog plek voor een paar ijsjes.
Daar kunnen we echt niet even een geportineerd vleespakket van 5kg bij stoppen. Dan houden we geen ruimte meer over voor het brood bijvoorbeeld. Maar het brood kopen we al in de brooddag-aanbieding van onze bakker (3 hele broden naar keuze voor een aantrekkelijke prijs).
Ga je voor bulk invriezen, zit je dus al snel vast aan een tweede (grote) vriezer
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ivow85 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 22:37:
[...]
Natuurlijk is een vriezer sowieso wel handig om te hebben. Maar het scheelt nogal in formaat of je een vriezertje hebt met daarin ongeveer een weekvoorraad aan diepvries producten en ingevroren porties, of een vriezer die groot genoeg is om echt in bulk te kopen.
Wij hebben een vriezer met 3 laden. Das net genoeg voor een week. 1 lade voor brood en afbakbroodjes, 1 lade groenten, vlees en snacks, 1 lade met bakjes ingevroren maaltijden voor als de zorgmedewerker hier in huis avonddienst heeft. Zomers is er amper nog plek voor een paar ijsjes.
Daar kunnen we echt niet even een geportineerd vleespakket van 5kg bij stoppen. Dan houden we geen ruimte meer over voor het brood bijvoorbeeld. Maar het brood kopen we al in de brooddag-aanbieding van onze bakker (3 hele broden naar keuze voor een aantrekkelijke prijs).
Ga je voor bulk invriezen, zit je dus al snel vast aan een tweede (grote) vriezer
offtopic:
Wordt wat OT, maar dit is ook exact de reden waarom wij van onze 3 lade vriezer over gegaan zijn op een 360L model. Kostte een flinke duit, maar een gedegen merk, relatief zuinig en met z'n tweeën kunnen we mooi geportioneerd inslaan en invriezen. De prijs van de elektra /jr halen we er alleen al uit met de 1kg kip in de aanbieding t.o.v. constant buiten korting/bulk 200/250gr kip te moeten kopen. (1kg voor 8,75 wat 5 stukken is <> gemakswinkelen bij de AH 3,59 voor diezelfde 200gr dus 1,84€ per maaltijd duurder
)
Wordt wat OT, maar dit is ook exact de reden waarom wij van onze 3 lade vriezer over gegaan zijn op een 360L model. Kostte een flinke duit, maar een gedegen merk, relatief zuinig en met z'n tweeën kunnen we mooi geportioneerd inslaan en invriezen. De prijs van de elektra /jr halen we er alleen al uit met de 1kg kip in de aanbieding t.o.v. constant buiten korting/bulk 200/250gr kip te moeten kopen. (1kg voor 8,75 wat 5 stukken is <> gemakswinkelen bij de AH 3,59 voor diezelfde 200gr dus 1,84€ per maaltijd duurder

als ik brood koop, 2 euro per stuk , 2e gratis, heb ik al 2 euro bespaard. En dat is dan voor 1 week. We doen elke week boodschappen, zeg 50 weken per jaar. Als deze aanbieding elke week zou zijn, zou dat al 100 euro per jaar schelen.aljooge schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:41:
Wat me verder opvalt zijn de mensen die denken te besparen met aanbiedingen te stoppen in een vrieskist. Die vriezer verbruikt veel stroom en moet je in x aantal jaar afschrijven. Dan moet je het hele jaar door wel erg scherpe aanbiedingen inkopen wil dit uit kunnen.
Als ik een tafelmodel vrieskast zo hebben (cijfers van Coolblue gehaald), zo dat tussen de 50 en 100 euro per jaar zijn (0,40 per kWh). Dus dan heb je alleen door het brood al bespaard.
En zoals al genoemd, een vriezer voorkomt ook dat je eten weg moet gooien (omdat je teveel gemaakt hebt), wat ook weer de aanschaf scheelt. En zeker als je alleen bent, het is meestal goedkoper om voor 2 te koken dan voor 1. Zowel in aanschaf van de ingredienten als in de verbruikte energie.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Die vrieskist gebruikt 250 kWh per jaar. Dat is zonder panelen zo'n €120,- ofwel €2.50 per week. Aanschaf vrieskist was €350, zeg in 10 jaar afgeschreven. Dat haal ik er wel uit met in bulk kopen hoor. Zie het voorbeeld van de kipfilet voor €7,- de kg tov de €8.75 voor 500 gram waar ik op reageerde. We kopen nu 6 broden tegelijk in de aanbieding, er liggen nu altijd pizzas in de vriezer, waar we deze voorheen nog wel eens bestelden. Tomatensoep maak ik zelf in bulk van eigen tomaten, maar afgelopen zomer 25 kg tomaten weg moeten geven omdat ik geen ruimte meer had.aljooge schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:41:
Ook woon ik in een dorp zonder supermarkt, en de dichtstbijzijnde is 7 km verderop. Dan wil je echt wel genoeg vriesruimte hoor. Heen en weer rijden kost gewoon een liter benzine. Nee, je idee klopt (voor mij) zeker niet.
edit: er waren er nog wat meer die het niet met je eens zijn zie ik nu
[Voor 3% gewijzigd door robkrekel op 17-03-2023 09:17]
Ik bestel mijn kip online. Nadeel is dat je het per 6 kilo moet bestellen, voordeel is 8 euro de kilo.BroWohsEdis schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 12:46:
Net 8,50 voor 500g kipfilet mogen neerleggen, gaat toch nergens meer over zo.
Volgens mij is het halen bij de slager ook goedkoper dan 8,5 voor 500g.
Je vergeet de afschrijving. Als je een vrieskist koopt, ben je zo ongeveer 800 euro kwijt. Schrijf je die in 8 jaar af, dan ben je per jaar 100 euro kwijt.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:26:
[...]
als ik brood koop, 2 euro per stuk , 2e gratis, heb ik al 2 euro bespaard. En dat is dan voor 1 week. We doen elke week boodschappen, zeg 50 weken per jaar. Als deze aanbieding elke week zou zijn, zou dat al 100 euro per jaar schelen.
Als ik een tafelmodel vrieskast zo hebben (cijfers van Coolblue gehaald), zo dat tussen de 50 en 100 euro per jaar zijn (0,40 per kWh). Dus dan heb je alleen door het brood al bespaard.
En zoals al genoemd, een vriezer voorkomt ook dat je eten weg moet gooien (omdat je teveel gemaakt hebt), wat ook weer de aanschaf scheelt. En zeker als je alleen bent, het is meestal goedkoper om voor 2 te koken dan voor 1. Zowel in aanschaf van de ingredienten als in de verbruikte energie.
Plus nog een keer dat je een reeele kans loopt dat op het moment de vrieskist defect raakt, je niet thuis bent en de gehele inhoud vanwege voedsel veiligheidsredenen kan weggooien.
Je neemt ook niet mee dat dat brood bij verschillende supermarkten vaker in de aanbieding is, zodat je deze een flink deel van het jaar ook gewoon brood in de aanbieding hebt.
Oftewel is de winst minder groot dan die lijkt en zijn je berekende kosten flink te laag
2e hands vriezer waar de kop af is van een 1-2 jaar oud scheelt een hoop, van een goed merk. Afschrijving gaat sterk omlaag.aljooge schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:08:
[...]
Je vergeet de afschrijving. Als je een vrieskist koopt, ben je zo ongeveer 800 euro kwijt. Schrijf je die in 8 jaar af, dan ben je per jaar 100 euro kwijt.
Plus nog een keer dat je een reeele kans loopt dat op het moment de vrieskist defect raakt, je niet thuis bent en de gehele inhoud vanwege voedsel veiligheidsredenen kan weggooien.
Je neemt ook niet mee dat dat brood bij verschillende supermarkten vaker in de aanbieding is, zodat je deze een flink deel van het jaar ook gewoon brood in de aanbieding hebt.
Oftewel is de winst minder groot dan die lijkt en zijn je berekende kosten flink te laag
De vriezers die ik hier gehad heb in mijn leven zijn nog nooit kapot gegaan. Recentelijk voor het eerst een koelkast moeten vervangen maar die zat er al in toen ik het huis kocht, en was een goedkoop prul en van het etiket te herleiden naar 2004 als productiedatum.
Bij defect kan een moderne vriezer onder normale omstandigheden 24-48 uur je producten dermate koel houden dat het niet bederft. Je moet dus al ergens gaan logeren/op vakantie gaan wil dat gebeuren.
Inkoop van welke producten en waar laat ik dan even buiten beschouwing, daar heb ik mijn eigen ideeën over en licht ik nog wel een keer toe als ik meer tijd heb.
Dus ja tuurlijk, je moet een beetje scherp zijn/mazzel hebben maar het kan echt wel

Volgens mij heb je voor 400 euro ook een goede vriezer en doe je daar wel langer dan 8 jaar mee. Met mijn 200 gulden vriezer heb ik 20+ jaar gedaan (was eerste A label, kwam voor de stroombesparing niet uit hem te vervangen, heb hem weggedaan omdat ik een grotere wilde).
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Behalve dat het ook voor minder dan 800 euro kan is een vriezer een luxe item.aljooge schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:08:
[...]
Je vergeet de afschrijving. Als je een vrieskist koopt, ben je zo ongeveer 800 euro kwijt. Schrijf je die in 8 jaar af, dan ben je per jaar 100 euro kwijt.
Als ik via toogoodtogo bij de appie 5 L&P broden krijg voor 3 euro en ik kan ze in de vriezer stoppen dan verdien ik al 12,- euro.
Vind ook niet dat je een complete afschrijving moet halen op de besparen van boodschappen. Als het kan, prima. Zo niet is het een extra gemak (luxe)
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Onder aan de streep is het gras echt niet groener in Duitsland. We kunnen hier zaken ook goedkoper maken als we het minimumloon, AOW, en nog meer op Duits niveau brengen.Dwarlorf schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:14:
[...]
Ja, ik heb wel eens een aanbieding gekocht in NL dat er vlakbij komt. Maar mijn geld krijgen ze alleen als het echt niet anders kan. Ik vind het bizar dat we hier gewoon (meer dan) het dubbele betalen.
En heb je dan ook altijd dezelfde favoriete producten in de aanbieding? Ik ben nogal kieskeurig en wil altijd hetzelfde product gebruiken. En ook niet wachten tot de aanbieding
Wellicht, het gaat altijd ten koste van wat anders. En we zijn natuurlijk ook 2 verschillende landen dus een 1 op 1 vergelijking gaat enigzins mank. Misschien is mijn logica flawed maar als het uit kan 1+1 constant aan te bieden worden we dus "genaaid" wanneer we geen "1+1 product kopen" want ze gaan er echt geen verlies op draaien. Maar goed, ik ben geen econoom. Ik ben wel blij dat ik goedkoop in Duitsland terecht kan.Frame164 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:15:
[...]
Onder aan de streep is het gras echt niet groener in Duitsland. We kunnen hier zaken ook goedkoper maken als we het minimumloon, AOW, en nog meer op Duits niveau brengen.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Waar ik ieder jaar het een beetje monitor en kijk hoeveel geld we gemiddeld per maand aan de boodschappen uitgeven zie ik het toch gestaag toenemen. Ooit begonnen met 400 per maand voor 4 personen(2 ouders, 10 en 12) verleden jaar was het nog 500 maar vanaf dit jaar gaat het meer nog naar de 600(de kinderen zijn nu wel 14 en 16 dus dan kan ook invloed hebben)
Voor de rest doen we nog steeds hetzelfde.
Ik loop alle aanbiedingen langs en maar aan het begin van de week een planning wat ik iedere dag kook(geen pakjes) en combineer dan zoveel mogelijk de aanbiedingen maar ook dat er niks weggegooid hoeft te worden.
Dus maandag koop ik verse spinazie, maandag salade met verse spinazie en rond de donderdag gaat alles wat over is de lasagne in.
Ik hou van tosti en geroosterd brood, dus koop vaak bij de jumbo(brood van gisteren) en kijk dan meteen wat er in de eurobak ligt. Voornamelijk vlees pak ik dan mee. Mijn vrouw is veganistisch en omdat we nog in transitie zitten moeten we nog wennen en kost dat nu nog iets meer. Ze schoomt zich niet om de Ekoplaza in te lopen en die leeg te kopen, of veganistische kroketten a 20 euro terwijl vleeskroketten nog geen 5 euro kosten. Maar geen vlees eten is vaak ook weer goedkoper dus ik denk dat het wel op hetzelfde uitkomt.
Qua budget maakt het niet uit wat je er in stopt, ik doe alleen boodschappen, schoonmaakmiddelen, makro, sligro. Soms als ik whisky online bestel dan komt dat in mijn vrije tijds budget en niet bij de boodschappen maar laatst had ik ook een doos Barollo wijn gekocht bij de Makro(voornamelijk om weg te geven als bedankjes) en die kwam wel gewoon bij de boodschappen.
Vergelijken is toch moeilijk, want onze kinderen zijn nu groter dan paar jaar geleden en eten meer, maar ik en mijn vrouw eten ook anders, om maar te zwijgen van de inflatie.
Voor de rest doen we nog steeds hetzelfde.
Ik loop alle aanbiedingen langs en maar aan het begin van de week een planning wat ik iedere dag kook(geen pakjes) en combineer dan zoveel mogelijk de aanbiedingen maar ook dat er niks weggegooid hoeft te worden.
Dus maandag koop ik verse spinazie, maandag salade met verse spinazie en rond de donderdag gaat alles wat over is de lasagne in.
Ik hou van tosti en geroosterd brood, dus koop vaak bij de jumbo(brood van gisteren) en kijk dan meteen wat er in de eurobak ligt. Voornamelijk vlees pak ik dan mee. Mijn vrouw is veganistisch en omdat we nog in transitie zitten moeten we nog wennen en kost dat nu nog iets meer. Ze schoomt zich niet om de Ekoplaza in te lopen en die leeg te kopen, of veganistische kroketten a 20 euro terwijl vleeskroketten nog geen 5 euro kosten. Maar geen vlees eten is vaak ook weer goedkoper dus ik denk dat het wel op hetzelfde uitkomt.
Qua budget maakt het niet uit wat je er in stopt, ik doe alleen boodschappen, schoonmaakmiddelen, makro, sligro. Soms als ik whisky online bestel dan komt dat in mijn vrije tijds budget en niet bij de boodschappen maar laatst had ik ook een doos Barollo wijn gekocht bij de Makro(voornamelijk om weg te geven als bedankjes) en die kwam wel gewoon bij de boodschappen.
Vergelijken is toch moeilijk, want onze kinderen zijn nu groter dan paar jaar geleden en eten meer, maar ik en mijn vrouw eten ook anders, om maar te zwijgen van de inflatie.
festina lente
Boodschappen doe ik altijd bij de Dirk en mijn lijstje was altijd rond de 12 a 13 euro (ik leef heel basis vanwege bewind en leefgeld). Nu is dat gewoon 22 a 23 euro. Halvarine was altijd 50 cent, nu een euro. Cheddar kaas 80 cent, nu 1,55 ofzo. Alles is letterlijk twee keer zo duur geworden. Ik kijk dan ook altijd naar afgeprijsde producten die bijna over datum zijn (gele sticker bij Dirk).
En ik ben een grote eter. Als ik bijvoorbeeld een grote pan met pasta zou maken, waar normaal een gezin van 4 van kan eten, eet ik dat in m'n eentje op. Mensen zeggen je moet eten maken voor een week, maar dat gaat bij mij niet op want dat is in 2 dagen op en de ingrediënten om een gerecht te maken zijn gewoon te duur, daarom eet ik vaak magnetronmaaltijden. Dus ja, wat moet iemand doen, die een grote eter is en een beperkt budget heeft?
En ik ben een grote eter. Als ik bijvoorbeeld een grote pan met pasta zou maken, waar normaal een gezin van 4 van kan eten, eet ik dat in m'n eentje op. Mensen zeggen je moet eten maken voor een week, maar dat gaat bij mij niet op want dat is in 2 dagen op en de ingrediënten om een gerecht te maken zijn gewoon te duur, daarom eet ik vaak magnetronmaaltijden. Dus ja, wat moet iemand doen, die een grote eter is en een beperkt budget heeft?
Ik merk het ook, zeker als je al jaren vrij basic producten eet zoals volle melk, roomboter, volkorenbrood, eieren, groente en vlees. Echt alles is bijna of volledig over de kop gegaan.chim0 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:16:
Boodschappen doe ik altijd bij de Dirk en mijn lijstje was altijd rond de 12 a 13 euro (ik leef heel basis vanwege bewind en leefgeld). Nu is dat gewoon 22 a 23 euro. Halvarine was altijd 50 cent, nu een euro. Cheddar kaas 80 cent, nu 1,55 ofzo. Alles is letterlijk twee keer zo duur geworden. Ik kijk dan ook altijd naar afgeprijsde producten die bijna over datum zijn (gele sticker bij Dirk).
En ik ben een grote eter. Als ik bijvoorbeeld een grote pan met pasta zou maken, waar normaal een gezin van 4 van kan eten, eet ik dat in m'n eentje op. Mensen zeggen je moet eten maken voor een week, maar dat gaat bij mij niet op want dat is in 2 dagen op en de ingrediënten om een gerecht te maken zijn gewoon te duur, daarom eet ik vaak magnetronmaaltijden. Dus ja, wat moet iemand doen, die een grote eter is en een bepreekt budget heeft?
Dan zijn er nog producten die een gewijzigde receptuur hebben waardoor je (al jaren naar de duurdere opties moet grijpen) zoals pindakaas of de eigen merk yoghurtdrink (voor de kinderen).
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Wij zaten altijd op 150 per week inclusief persoonlijke verzorging en schoonmaak en dergelijken. Dat was goed te doen voor 2 volwassenen.
Nu niet meer. Alles is gewoon heel duur geworden. Waar we eerst altijd wel geld “over” hielden, is dat nu zeker niet het geval meer, ondanks dat ik veel beter oplet op aanbiedingen en dure producten.
Nu niet meer. Alles is gewoon heel duur geworden. Waar we eerst altijd wel geld “over” hielden, is dat nu zeker niet het geval meer, ondanks dat ik veel beter oplet op aanbiedingen en dure producten.
Maar als je een grote eter bent met een beperkt budget: waarom eet je dan magentronmaaltijden? Die zijn toch niet goedkoop (of mis ik iets?) en ook niet ruim bemeten.chim0 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:16:
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Klopt maar een gemiddelde magnetronmaaltijd kost rond de 4 euro en bij over de datum 3 euro en vult best goed (ik eet er veel brood bij, is een Bulgaarse gewoonte) maar ingrediënten voor een pan met pasta kost, zoals ik hem maak, rond 10 a 12 euro en dan zitten er echt geen rare dingen in, dus daar heb ik 3 magnetronmaaltijden voor en ik eet wel 3 borden pasta op maar niet 3 magnetronmaaltijden (bij de pasta eet ik geen brood). En een Hollands prakje (groente vlees en aardappelen) kan je helemaal vergeten want alleen het vlees kost al 8 euro ofzo. Dus ja, als je tips hebt zijn ze welkom!Shabbaman schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:26:
[...]
Maar als je een grote eter bent met een beperkt budget: waarom eet je dan magentronmaaltijden? Die zijn toch niet goedkoop (of mis ik iets?) en ook niet ruim bemeten.

12 euro? Dan maak je waarschijnlijk ook meerdere maaltijden. Het scheelt ook veel als je zelf je groente wast en snijdt. Je hebt dan meer groente die je ook nog eens langer kan bewaren dan zo'n zakje (ik weet niet wat je koopt met die 12 euro).chim0 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 12:31:
[...]
Klopt maar een gemiddelde magnetronmaaltijd kost rond de 4 euro en bij over de datum 3 euro en vult best goed (ik eet er veel brood bij, is een Bulgaarse gewoonte) maar ingrediënten voor een pan met pasta kost, zoals ik hem maak, rond 10 a 12 euro en dan zitten er echt geen rare dingen in, dus daar heb ik 3 magnetronmaaltijden voor en ik eet wel 3 borden pasta op maar niet 3 magnetronmaaltijden (bij de pasta eet ik geen brood). En een Hollands prakje (groente vlees en aardappelen) kan je helemaal vergeten want alleen het vlees kost al 8 euro ofzo. Dus ja, als je tips hebt zijn ze welkom!
Tip: ga naar Lidl of Aldi, koop weekboodschappen (niet per dag), kijk naar aanbiedingen, afprijzingen, was en snijdt zelf je groente

[Voor 6% gewijzigd door Marzman op 19-03-2023 12:41]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Duidelijk. Ja, brood erbij is wel slim. Dan snap ik wel dat het genoeg voor je is.
Tips... mja, ik neem aan dat je alleen bent (of in ieder geval een flink aantal dagen alleen bent). Dan is voor jezelf koken ook niet echt een beloning. Wat ik deed toen ik studeerde en niet veel zin had om te koken: Hak heeft van die zakken (vroeger potten) met "mexicaanse schotel" enzo. Doe je daar wat vlees bij dan heb je een maaltijd. Of een pak spinazie met instant aardappelpuree.
Vlees is gewoon duur. Dat is nu zo, maar dat was vroeger ook al zo. Als je iets met gehakt maakt kan je prima... minder gehakt gebruiken. Zo'n verpakking van 300 gram hoef je niet op te maken, daar kan je ook wel twee dagen mee doen. Of drie.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Minder eten. Niemand heeft een maaltijd nodig waar normaal een gezin van 4 van kan eten. In het begin zul je honger hebben. Later zul je merken dat je er snel aan gewend raakt.chim0 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:16:
Ik ben uitgegaan van een tafelmodel vriezer. Deze hebben wij in 2018 een gekocht, voor 550 euro. Deze heeft een energieklasse D. 110 euro per jaar, met een stroomprijs van 79ct.aljooge schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 18:08:
[...]
Schrijf je die in 12 jaar af (gemiddelde levensduur volgens consumentenbond van vriezers), kost je dat 45 euro extra per jaar. Wij besparen zo'n 15 tot 20% per week aan boodschappen (volgens de kassabon van de supermarkt). Zeg dat we zo'n 3 euro per week (op een totaalbedrag van 80 euro) besparen omdat we dingen kopen die de vriezer in kunnen en die we niet van plan zijn die week op te eten.. Die vriezer kost ons dus zo'n 145 euro per jaar (energie en afschrijving) en we besparen 150 euro per jaar aan boodschappen. En dan heb ik de kosten die we besparen omdat we ook grotere hoeveelheden groente en fruit van de markt kunnen halen, die ook ingevroren wordt niet meegenomen
Een beetje vriezer kan zeker als je niet thuis bent wel 12 tot 24 uur bevroren blijven. Ik heb letterlijk nog nooit eten uit de vriezer hoeven weggooien omdat er een stroomuitval is geweest. En de langste stroomuitval die wij hebben gehad was een uur of 10. Ja, de vriezerer was niet meer -18, maar -8 (een wat oudere vrieskist). Maar bij -8 blijft het eten in die vriezer ook nog wel goed.Plus nog een keer dat je een reeele kans loopt dat op het moment de vrieskist defect raakt, je niet thuis bent en de gehele inhoud vanwege voedsel veiligheidsredenen kan weggooien.
Dan zou het mij tijd kosten om alle supermarkten in de gaten te houden en daar langs te gaan (wat mij ook weer benzine kost). Ik weet precies wat die vriezer mij kost en wat hij mij oplevert. Daarbij, alle cijfers zijn indien je geen zonnepanelen hebt, als je die wel hebt, wordt het sowieso een ander verhaal.Je neemt ook niet mee dat dat brood bij verschillende supermarkten vaker in de aanbieding is, zodat je deze een flink deel van het jaar ook gewoon brood in de aanbieding hebt.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Iets waar ik me de laatste tijd wat meer bewust van ben geworden is het 'gevaar' van het bulk inkopen van aanbiedingen. Dat lijkt op het eerste gezicht per definitie gunstig als je bijvoorbeeld heel veel producten koopt die je normaal ook zou kopen, maar dan nu met een goede korting. Het totaalbedrag van de boodschappen voor die keer dat je heel veel van die aanbiedingen koopt is dan wat hoger dan je gewend bent, maar dat is logisch, want je koopt een grote voorraad in.
De weken erna bestaat echter het risico dat je gaat rekenen met een beetje je standaard budget dat je aan boodschappen besteedt. Omdat je die eerder gekochte bulkgoederen nu niet op je lijstje hebt staan, die heb je immers nog, neem je die niet mee en valt het totaalbedrag wat lager uit. De kans is groot dat je je op dat moment niet volledig bewust bent dat dit door die aanbieding van vorige week komt. Dus het lijkt dan gunstig, waardoor de verleiding groot is iets extra's te kopen.
Ik heb ergens het idee dat de marketingmensen van de supermarkten dit allang bedacht hebben
De weken erna bestaat echter het risico dat je gaat rekenen met een beetje je standaard budget dat je aan boodschappen besteedt. Omdat je die eerder gekochte bulkgoederen nu niet op je lijstje hebt staan, die heb je immers nog, neem je die niet mee en valt het totaalbedrag wat lager uit. De kans is groot dat je je op dat moment niet volledig bewust bent dat dit door die aanbieding van vorige week komt. Dus het lijkt dan gunstig, waardoor de verleiding groot is iets extra's te kopen.
Ik heb ergens het idee dat de marketingmensen van de supermarkten dit allang bedacht hebben

Daar hebben wij geen last van. We kopen wat we nodig hebben, en we kopen niet omdat we nog budget (of niet) hebben.